Oletteko kuulleet kerrottavan henkilöstä, joka on pistänyt heinää kumoon viikatteella uskomattomia määriä?
Ihan keskiverokin niittonopeus kiinnostaisi minua. Esimerkiksi monta niittopäivää on tarvittu jonkin niityn kaatamiseen.
Tietoja niittonopeudesta on varmaan huonosti säilynyt, koska heinä on kaadettu Suomessa jo sata vuotta niittokoneella. Jossakin on kuitenkin voinut olla niitty, johon ei ole koneella päässyt. Taikka vanhat ovat ennen kertoneet, että se oli niin nopea...
Suomen nopein viikatemies
17
162
Vastaukset
- bessie-----
Viikateniiton MM-kilpailuissa 2018 Limingalla miesten Supersarjan (2 aaria) voitti Matti Huttunen Pyhäjärveltä, aika 22.01. Toiseksi tuli Martti Tenhunen Kiuruvedeltä ajalla 23.59.
- A-loittaja
Kiitös tästä tiedosta, nyt asia muuttui varmoiksi luvuiksi. Po. kilpailuun otti osaa varmaankin vähän vanhemmat miehet, joten sillä on varmaan vaikutusta lopputulokseen. Minusta noilla luvuilla päädytään sellaiseen tulokseen, että sileällä heinäpellolla hehtaari kaatui mieheltä noin kolmessa päivässä. Kilpailussa ei saanut tupsuja jättää – veikkaisin.
Jos niittäjiä oli useampia niin he etenivät jonossa ja kilpailuhenki sai sijansa, kukaan ei halunnut olla muita huonompi.
Lyhytvartisella viikatteella löydään molempiin suuntiin ja se on teroitettu samaan tyyliin kuin puukon terä. Itse en ole sellaista ikinä kokeillut ja nopeus saattaa olla aivan eri luokkaa kuin pitkävartisella niitettäessä. Lyhytvartista käyttäessä homma näyttäisi olevan väkinäisempää repimistä ja tupot lentelevät ilmassa. Pitkävartinen viiltää ja heinä kaatuu kuin suorilta jaloiltaan.
Joka tapauksessa niitto toistaa samaa lyhyttä liikesarjaa ja on rasittavaa. Sellaisia olivat monet muutkin työt ennen koneiden aikaa. Joten kaikki kunnia niille, jotka useamman viikon niittivät aamusta iltaan.
Muistathan ensi kesänä: "Kun näet ohrantähkän mene heinään, kun näet kaksi mene juosten!"
Kiitos kaikille jotka näitte vaivaa asian tiimoilta! - bessie-----
A-loittaja kirjoitti:
Kiitös tästä tiedosta, nyt asia muuttui varmoiksi luvuiksi. Po. kilpailuun otti osaa varmaankin vähän vanhemmat miehet, joten sillä on varmaan vaikutusta lopputulokseen. Minusta noilla luvuilla päädytään sellaiseen tulokseen, että sileällä heinäpellolla hehtaari kaatui mieheltä noin kolmessa päivässä. Kilpailussa ei saanut tupsuja jättää – veikkaisin.
Jos niittäjiä oli useampia niin he etenivät jonossa ja kilpailuhenki sai sijansa, kukaan ei halunnut olla muita huonompi.
Lyhytvartisella viikatteella löydään molempiin suuntiin ja se on teroitettu samaan tyyliin kuin puukon terä. Itse en ole sellaista ikinä kokeillut ja nopeus saattaa olla aivan eri luokkaa kuin pitkävartisella niitettäessä. Lyhytvartista käyttäessä homma näyttäisi olevan väkinäisempää repimistä ja tupot lentelevät ilmassa. Pitkävartinen viiltää ja heinä kaatuu kuin suorilta jaloiltaan.
Joka tapauksessa niitto toistaa samaa lyhyttä liikesarjaa ja on rasittavaa. Sellaisia olivat monet muutkin työt ennen koneiden aikaa. Joten kaikki kunnia niille, jotka useamman viikon niittivät aamusta iltaan.
Muistathan ensi kesänä: "Kun näet ohrantähkän mene heinään, kun näet kaksi mene juosten!"
Kiitos kaikille jotka näitte vaivaa asian tiimoilta!Varmoja lukuja kyllä, mutta nämähän olivat "supersarjassa" kilpailleita. Laskelmat varmaan kannattaisi tehdä muiden sarjojen henkilökohtaisten tulosten pohjalta? Tulokset löydät esim. googlettamalla "niittypäivä" ja valitsemalla tarjolle tulevista hakutuloksista "Lions Club Liminka/Liminganlahti. Sieltä löytyy mm. linkki "Niittypäivä" lehteen ja lehdestä taas paljon mielenkiintoista asiaa, myös ne vuoden 2018 viikateniiton MM-kisojen tulokset.
Heinään en varmasti mene ensi kesänä tai koskaan, mutta saatanpa hyvinkin mennä 6.7.2019 Limingan Niittypäiville pyörimään ja katselemaan ensinnäkin koska oikeasti kiinnostaa ja toisekseen katselemaan vähän 'sillä silmällä', minä kun olen aika perso miehille yleensäkin ja erityisen perso maalaismiehille.
- hikeäpukkaa
Aloittajalla taitaa olla jo yksi aloitus samasta aiheesta 60- kymppisten puolella...
Mutta jos kilpatilanteessa joku niittää noin kaksi aaria puolessa tunnissa, paljonko hän sillä vauhdilla niittä esim. kahdeksassa tunnissa? Pyöristin ajan puoleen tuntiin, koska kovimmankin karjun on pidettävä vähän taukoakin, muuten liike loppuu muutamassa tunnissa.
Kai tuolla niitolla on joku kansainvälinen kattojärjestö, pelisäännöt ja niiden valvonta kisoissa ja ennen kaikkea, dopingtestaus? Eihän vaan pellon reunalla näkynyt veripusseja... - Jvfip
Leivän kyrsää aamulla ja piimää pitkin päivää, sillä siinä on nestettä ja ravintoa.
Muinoin painoivat urkkoa jo säiden takia eli pitkää päivää. Miehet olivat sitkeitä siinä merkonoomi ulkona. - e.lä.mä
Kyllä viikatemies venäjälläkin kävi nopeaan tahtiin.
- tsehelovo
Ai kävi se venäjälläkin, onko jo tullut takaisin?
- Pitkävartisella
Tylsän viikatteen kanssa heiluminen on yhtä tyhjän kanssa mutta terä kun tikissä niin kylläpä sujuu kevyesti niittohommat.
Hetkessä kaatuu isompikin ala.- hyvintulkinnanvarainen
Kuka nyt tylsällä työkalulla alkaisi lainkaan heilua? Mikä on sitten mielestäsi se "isompikin ala"?
- Pieneläjä
Viikatteella niitettäessä heinän laadulla oli merkitystä kylväheinä kuten Timotei oli joutuisaa niittää, kun taas luonnonheinä ns takkuheinä oli nimensä mukaista hidas. Myös viljoissa eroa korren kovuudessa kaura kevyempi kuin vehnä. Viheliästä oli niittää lakoontunutta viljaa, jota kova sademyrsky oli kaatanut maahan sekaisin. Se vaati ihan oman tekniikan ja oli hidasta.
- Pieneläjä
Eräänlainen viikatemies oli konekivääriampuja Viljo Kirppu, joka 1942 julistettiin ensimmäiseksi halonhakkuu mestariksi, jonka keskimääräiseksi työntulokseksi saatiin kuutena kilpailupäivänä kerrassaan 20,91 mottia päivässä! Aikamoinen halkohakkapeliitta. Hakkuukisoja järjestettiin Suomessa vuoteen 1954 saakka. Lähde: Jatkosodan Pikku Jättiläinen vuodelta 2005.
- kirppupuri
Kirppu olisi varmaan niittänyt heinää kuutena perättäisenä päivänä tuollaiset 8 ha per päivä, eli 48 ha kuudessa pvs:ssä?
Oletko ihan oikeasti pysähtynyt ajattelemaan montako puuta siinä on sahattava kun tehdään 20.91 mottia halkoja päivässä. Oletko koskaan sahannut pokasahalla tai millainen käsisaha sitten on ollutkaan, puita poikki, miten sukkelasti sujui? Puut on toki ensin kaadettava, karsittava, sitten metrin pätkiin sahattava, halottava ja kannettava paikoilleen ja pinottava, että silleen. Ja yhden pinokuutiometrin tekemiseen on siis kuuden päivän työtahdissa aikaa vajaat 20 minuuttia.
Satuja ja tarinoita! - Pönkä
Olen tehnyt nuorena miehenä kaikkia metsätöitä sekä muita maatöitä mitä maalaistaloissa tehtiin. Huomaan, että sinun käsityskykysi on rajoittunutta etkä ymmärrä koko asiaa . Muuten,paljonko äitisi työnti kuulaa?
- pinko
Pönkä kirjoitti:
Olen tehnyt nuorena miehenä kaikkia metsätöitä sekä muita maatöitä mitä maalaistaloissa tehtiin. Huomaan, että sinun käsityskykysi on rajoittunutta etkä ymmärrä koko asiaa . Muuten,paljonko äitisi työnti kuulaa?
Varsinaisesta asiasta et kuitenkaan halua eli ilmeisesti et vain osaa keskustella, liität tähän jopa äitini, etkö jo samalla vähän haistattelisi, mamuttelisi tms?
Montako kertaa puu pitää keskimäärin sahata poikki kun tehdään päivän aikana yli 20 pinokuutiometriä halkoja? Montako kaadetun puun oksaa on lyötävä kirveellä poikki työpäivän aikana, meneekö tuollainen kookkaan koivun oksa helposti yhdellä iskulla poikki vai pitääkö kuitenkin lyödä jopa kolme kertaa, millaisia kokemuksia sinulla on? Voimme tietysti järjestää ihan käytännön tilanteenkin jossa saat kykysi näyttää: Veikkaukseni on ettet kykene kaatamaan, karsimaan, katkomaan, kantamaan ja kasaamaan 20 minuutissa yhtäkään tyviläpimitaltaan noin 25-30 cm koivua. Huom, tuossa ajassa tosimiehet tekivät siis uskomustesi mukaan kokonaisen motin halkoja, olivat ne miehiä ne...
Satuja ja tarinoita...
En tiedä kuka oli, mutta kaikkihan me olemme nähneet, miten arvostettuja olivat kylän paras lypsäjä, ja nopein niittäjä.
Etenkin vanhat Suomi-filmit tarjoavat meille sitä eksotiikkaa.
Halkojen pilkkomisesta vain vaatimaton kokemus, joskus kesätorpalla sitä kokeilin, mutta mieheni mielestä olimme vaarallinen yhdistelmä, kirves ja minä.
Sen sijaan heinäpellolta runsaasti lapsuuden kokemuksia, olin kesälapsena sukulaisissa maalla. Silloin lapsena ei osannut ihailla niittomiesten maskuliinista komeutta, Suomi-filmit paikanneet senkin puutteen. Mutta silloin kauan sitten, heinää kaatui ja hommaa piisasi. Oli leipä tiukassa siihen aikaan.- kuumuus.tappaa
Kuvaannollinen viikatemies vierailee tiuhaan äärilämpötilojen aikana. Katsottiin että viime kesän helleputki poisti keskuudestamme lähes 400 ikäihmistä.
Pakkasia kestämme paremmin. Siinä näkyy laitospaikkojen etu yksin talojaan klapeilla lämmittävien vanhusten asuntoihin verrattuna.
Muutama vuosi sitten ranskassa katsottiin kuolleen 5000 laitosvanhusta. Mut onhan heidän väkilukunsakin yli kymmenkertainen.- pilipalikka
Eli esität että "laitospaikoissa" ihmisiä kuolee vähemmän kuin yksin talojaan klapeilla lämmittävien ryhmässä? Millaiseen tutkimustulokseen tietosi perustuu, onko siinä huomioitu esim. ihmisten keski- ikä jne? Entä onko huomioitu, kun kerran kaikki mitataan rahassa, paljonko "laitospaikkaihminen" maksaa vaikka per vuosi verrattuna niihin klapeilla lämmittäjiin?
Muuten, Suomessa kuolee vuosittain noin 50000 ihmistä, oli hellettä enemmän tai vähemmän. Ja Ranskassa kuolemia on enemmän, oli hellettä enemmän tai vähemmän!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2312122Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101798Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601396Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801205Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171048- 581015
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89984TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15980- 70832
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42824