Mitä mieltä olette kesä-/talviajan vaikutuksesta omaan aikeenne?
Vaikuttaako?
Miten?
Minä siirrän niiden kellojen ajat, jotka eivät siirry itsekseen. En huomaa mitään vaikutusta omaan olooni. enkä nukkuma-aikoihin.
Joko siirryitte kesäaikaan?
37
<50
Vastaukset
- Juuppasen-juu
Kyllä siirryin, jo kaksi vuotta sitten. Miksi siirrellä kelloja joka vuosi kun mihin niitä viisareita tarvitsee jouten ollessa.
- Eiidiotismille
Idotismia täysin. Moisen idiotismin keksijä voisi matkustaa Marsiin kellojensa kanssa.
Mutta ihminenhän onkin tän pallon todella tyhmin olento!- Hirvee-tuo-kello
Peeke-le. Ny mänt rytmit sekasin.
- flegmaatti
Minä siirryin mutta salikaverini eivät.
Menin salille normaaliin aikaan klo9:n tietämissä. Tavallisesti siellä ovat vakionaamat tai ainakin loput tulevat ennen lähtöäni.
Nyt siellä oli yksi, harvemmin näkemäni heppu. Yksi nuori, ei "aamukalustoon" kuuluva nainen tuli ja juuri ennen lähtöäni tuli tuttu, entinen kiuaskauppias joka ihmetteli ovatko salin kellot oikeassa ajassa. Olivat. Eiköhän me siirrytä kesäaikaan vaikka ei mitään tehtäisi, muuthan sen ajan päättää kuin me täällä.
- illatparani
jess, ja erittäin mielelläni
- savolaisakka
Eipä vaikuta mitenkään. Nousen ylös aamukahvin keittoon kun herään ja menen nukkumaan kun alkaa nukuttamaan. Kyllä eläkeläisellä on helppoa, kun elämä ei ole niin kellontarkkaa.
- Massaanuppoon
Kuka kääntäisi taas kerran kellot ?
Ei huvita - Onko pakko tätä pxxxxx puolen vuoden välein ?
Siirretään vuosia taaksepäin ja nuorrutaan henkisesti :-)
https://youtu.be/4UO3yzWYuSA
Pilvinen päivä ei aikaa huomaa ......
Elämä on salsaa :-) - bessie-----
Jo, siirryin etuajassa eilen illalla. Laitoin muutaman kellon kesäaikaan joskus iltakymmenen jälkeen. Olisikohan siinä siirtynyt samalla sisäinen kellonikin kun ei todellakaan tunnu missään. Vai liekö minulla sisäistä kelloa ollenkaan, ainakaan tunnin tarkkuudella toimivaa, en muista että olisi koskaan tuntunut. Suuremmatkaan aikaerot eivät mielestäni ole minuun koskaan erityisemmin vaikuttaneet. Olen monissa asioissa 'erityisherkkä', mutta tässä asiassa kumma kyllä en.
- ILTAVIRKKU_J_S_V
Nyt eläkkeellä ollessa ei kesäaikaan siirtyminen haittaa, mutta kun olin työelämässä, niin oli aika järkyttävää herätä aivan liian aikaisin. Kesäaikahölmöily tuli käyttöön ehkä 1981, ja samoihin aikoihin jankutettiin, että "työtehoa pitää lisätä". No, tähän voin todeta, että kesäaikahölmöily on erittäin varma keino työtehon häiritsemiseen.
- NautitaanValoisasta
Minulle sopi erittäin hyvin. Ei haitannut yhtään ja pääsi nauttimaan valkoisista kesäilloista.
- puksunpuksun
NautitaanValoisasta kirjoitti:
Minulle sopi erittäin hyvin. Ei haitannut yhtään ja pääsi nauttimaan valkoisista kesäilloista.
Valkoisista kesäilloista nauttiminen, nyt en aivan ymmärrä. Maapallon ja auringon keskinäinen etäisyys ja asennot määrittelevät valoisuuden ja pimeyden eikä kellonviisareiden siirtelymme vaikuta asiaan mitenkään.
Minulle sopisi aika kuin aika, kunhan lopetettaisiin tämä turha edestakainen vatkaaminen!
Venäjällä rautatieliikenteen aikatauluissa otettiin käyttöön paikallisajat, se tarkoittaa että on rataosuuksia, joissa idempää länteen päin lähdettäessä lyhyehköllä asemien välillä perille saatetaan tulla tunnin verran ennen lähtöaikaa.
- Per-kel
Siftasin tässä kelloja, ei pahemmin vaikuta kun eläkkeellä.- Herätään kun tekkee mieli :)
Kyllä kiitos, siirryttiin. Monta kelloa piti kääntää. Meikäläisellä nämä kellon siirrot toistuvat monta kertaa vuodessa, riippuen siitä, missä milloinkin majailen.
Oikein hyvä päätös, että kesä-talviaikaan siietely loppuu. Saa nähdä, kumman vaihtoehdon Suomi valitsee. Kumman itse tahtoisit?- EiTarvinnutKääntää
Yhtä kelloa lukuunottamatta kellot siirtyivät automaattisesti ja ihan itsekseen kesäaikaan, samoin kännykät. Ei tarvinnut käännellä.
- Bengalitikku
Siirsin viisi kelloa kesäaikaan.
Itsestäni ei ole takeita.
Aamulla oli takapihalla 50 kurkea ja ne hyppivät vinhasti jotenkin rock rock tahdissa. Ne taisivat olla jo kesäajassa. - Lisäävaloa
Iltaan tuli tunti lisää valoisaa aikaa.
Voisimme hyvin siirtyä pysyvästi kesäaikaan, mutta pelkäänpä vain, että EKn, kokoomuksen ja "riippumattoman" "laatumedian" voimin meitä yritetään väkisin kammeta keskieuroopan aikaan. Tämä merkitsisi todella pimeitä iltoja suurimmaksi osaksi vuotta.- puksunpuksun
Kerron sinullekin merkillisen tiedon: Päivien ja öiden pituus on riippuvainen vain ja ainoastaan auringon ja maan välimatkasta ja asennoista, ihmisen kellojen siirtely ei valaise eikä pimennä yhtään mitään.
Se oikein aika olisi tosiaurinkoaika, mutta asiat menisivät sitä käytettäessä aika vaikeiksi, siksi on sovittu tämä kansainvälinen kompromissiaika käyttöön aikavyöhykkeineen. Tosiaurinkoajassa kello on 12 silloin, kun aurinko on korkeimmillaan katsojan sijaintipaikalta havaittuna. Ko. hetkeä kutsutaan myös keskipäivän hetkeksi, se oli muuten ennen tätä meidän viimeistä viisarien siirtoamme etelä- Suomessa muutaman sekunnin tarkkuudella klo 12.24. Milloin se on nyt? - Bengalitikku
Et siis usko sisäiseen kelloon.
Minulle tämä kellojen vääntely tuotti tuskaa työaikana siitäkin huolimatta, että oli liukumatta. Minusta on aika luonnollista, että ihminen sisäistää jonkin oman normaaliaikansa. Olihan meillä liukuma, mutta ei, mutta minulle se vain oli. En tottunut.
Minusta oli myös kivempi lähteä töihin, kun aamut olivat valoisia ja ilma jo vähän lämmennyt, sillä käytinhän julkisia.
Edelleen ihmettelen tuota valoisat-illat-jankutusta, koska tietyn määrän unta kukin tarvitsee. Jotta järkikin spelaa. Eihän vapaa-aikaa ole yhtään enempää.
Valtiolla ja kunnilla oli aikoinaan kesä- ja muutyöaika ja se oli eri. Aikainen klo 8.00 töihinmenijä pääsi töistä klo14.30. Sillä oli merkitystä!
Jossain voisi uudelleen kokeilla tätä. Voisi ottaa pilottiyrityksiä ja -virastoja ja tutkia, onko jaksamiseen vaikutusta, jos päivittäinen työaika vähenisi tunnilla ja talvella olisi pidempi sen vartin.
Ehkei toimi kaikilla aloilla, mutta kummiskin. - puksunpuksun
Bengalitikku kirjoitti:
Et siis usko sisäiseen kelloon.
Minulle tämä kellojen vääntely tuotti tuskaa työaikana siitäkin huolimatta, että oli liukumatta. Minusta on aika luonnollista, että ihminen sisäistää jonkin oman normaaliaikansa. Olihan meillä liukuma, mutta ei, mutta minulle se vain oli. En tottunut.
Minusta oli myös kivempi lähteä töihin, kun aamut olivat valoisia ja ilma jo vähän lämmennyt, sillä käytinhän julkisia.
Edelleen ihmettelen tuota valoisat-illat-jankutusta, koska tietyn määrän unta kukin tarvitsee. Jotta järkikin spelaa. Eihän vapaa-aikaa ole yhtään enempää.
Valtiolla ja kunnilla oli aikoinaan kesä- ja muutyöaika ja se oli eri. Aikainen klo 8.00 töihinmenijä pääsi töistä klo14.30. Sillä oli merkitystä!
Jossain voisi uudelleen kokeilla tätä. Voisi ottaa pilottiyrityksiä ja -virastoja ja tutkia, onko jaksamiseen vaikutusta, jos päivittäinen työaika vähenisi tunnilla ja talvella olisi pidempi sen vartin.
Ehkei toimi kaikilla aloilla, mutta kummiskin.Mutta milloin etelä- Suomessa on nyt keskipäivä, milloin aurinko on korkeimmillaan? Eikö kuitenkin olisi luontevaa, loogista ja järkevää se, että tuo hetki olisi mahdollisimman tarkoin klo 12?
Uusin kysymykseni: Milloin etelä- Suomessa on nyt keskipäivä, paljonko kellot silloin ovat? Vaikuttaako järkevältä? - Bengalitikku
En osaa sanoa.uusin vastaukseni: en osaa sanoa.
Varsinkin nyt.
Puolen päivän aika olisi helpompi, ehkäpäkäs. - Vanhanajan-mukaan
Keskipäivä on kello 13.13 tai ainakin klo 13. Tai siis kellollisesti keskipäivä.
- puksunpuksun
Vanhanajan-mukaan kirjoitti:
Keskipäivä on kello 13.13 tai ainakin klo 13. Tai siis kellollisesti keskipäivä.
Helsingin seudulta katsottuna keskipäivä oli tänään ja on vielä huomennakin klo 13.23, Oulusta tarkasteltuna klo 13.22 ja esim. Lappeenrannan vinkkelistä klo 13.11.
- Vanhatajat
Kesäaika on kivempi, vaikka ei tuo maailmaani kaada talviaikakaan. Maajussit elämöivät lehmienssä takia, mutta ei kai nykymaailma lehmien varassa ole.
- kyllä_se_rientää
Tänään laitoin aikaan rannekellon ja mikroaaltouunin kellon:)
- Bengalitikku
Eikö kukaan laita aprillipiloja?
Eipä tuolla nyt niin paljon väliä ole, toisaalta jos jäätäisiin kesäaikaan syksyllä tunnin myöhemmin tulisi pimeä, kun tulee mökillä oltua.
Keväällä ei niin väliä.
Työaikana se toisinaan haittasi, jos sattui yöuni lyhemmäksi, kun illasta meni aamuun, tai yövuoro tuli tunnin pisemmäksi.
No aurinko se nousee ja laskee omia aikojaan kellonviisareista huolimatta.- yhtätyhjänkanssa
Mitä ihmettä kirjoitat. Olen itse tehnyt keskeytymätöntä kolmivuorotyötä ainakin 90 % koko yli 40- vuotisesta työajastani. Ei minulla työvuorojen pituus edes yövuoroissa ollut riippuvainen siitä, oliko talvi- vai kesäaika. Ainoastaan niinä öinä kun kohdalle osui se yö, jolloin tämä kellonajan siirto tehtiin, vuoro saattoi tulla tunnin pitemmäksi. Mutta kun syksyllä kelloja mulkattiin takaisinpäin, yövuorossa olevalle vuoro puolestaan lyheni tunnilla. Tässä ne ainoat vaikutukset, eli ei olennaista käytännön merkitystä eikä vaikutusta!
yhtätyhjänkanssa kirjoitti:
Mitä ihmettä kirjoitat. Olen itse tehnyt keskeytymätöntä kolmivuorotyötä ainakin 90 % koko yli 40- vuotisesta työajastani. Ei minulla työvuorojen pituus edes yövuoroissa ollut riippuvainen siitä, oliko talvi- vai kesäaika. Ainoastaan niinä öinä kun kohdalle osui se yö, jolloin tämä kellonajan siirto tehtiin, vuoro saattoi tulla tunnin pitemmäksi. Mutta kun syksyllä kelloja mulkattiin takaisinpäin, yövuorossa olevalle vuoro puolestaan lyheni tunnilla. Tässä ne ainoat vaikutukset, eli ei olennaista käytännön merkitystä eikä vaikutusta!
En minä mitään ihmettä kirjoita, mutta jotain ihmettä Sinä käsitit.
Puhehan on nimenomaan kellojensiirtoyöstä. sanoin ´´yövuoro´´ se on yksikkö.
Eli, kun kelloja siirrettiin syksyllä tunti taapäin, yövuorp oli 10 tunnin sijaan 11 tuntia.
Jos se sattui ilta-aamu sektorille, verotti hieman yöunta.
Se oli sen hetken haitta.
Epä-varmojen tietojen mukaan, Lumen sulettua on VR:n riesana Haapojen kuivuneet lehdet.
Viimeksi eilen, oli kuiva lehti lentänyt valvonta-kameran linsiin ja juuttunut siihen.
Kuljetus-robotille oli kamera antanut Stop-määräyksen.
Ei saa ajella, ennen-kuin kameramme näkevät taas mitä ihmiset vaunuissa tekevät.
Ovat niin kellon-tarkkoja siellä.
Huomannette että VR:n operatiivinen-pomo on kaunis blondi.
Totesi uutisissa että no, meille tytöille tapahtuu aina kaiken-laista koko-ajan.
H.- jokapaikassa
Venäjän lehdissä ollut juuri juttua siitä, miten Pietarista Moskovaan matkalla ollut Sapsan- pikajuna oli pysäyttänyt itsensä lähes hätäjarrutuksella 250 km/h nopeudesta kun sen yksi näkösensori tulkitsi näkevänsä ison esteen. Tarkastuksessa selvisi että sensoriin oli tarttunut Hallan äijän vaalimainos. Ääniä yritetään haalia jo naapurin puoleltakin...
- puksunpuksun
Jos joku Moskovaan junailee, niin siellä on nyt sama kellonaika kuin meillä, Venäjä kun ei harrasta kesäaikaa. Paikallisaika eli keskipäivän hetki siellä on huomenna kuitenkin jo noin klo 12:32, eli noin 51 min ennen kuin Helsingissä ja 39 minuuttia ennen esim. Lappeenrannan vastaavaa.
- Sven-Dufva
Ex oriente lux :)
- kojotti
Siirsin seinäkellon eteiseen, siitä ymmärtää nyt heti, että näyttää kesäaikaa.
Harras toiveeni olisi, että siiryttäisiin siihen aikaan, jossa elin monta kymmentä vuotta, sopii minulle. Minusta ei olisi ollut kolmivuorotyöhön. Olen niin huono nukahtamaan. Tunnen ihmisiä, jotka nukkuisivat vaikka aidan seipään päässä, ja milloin tahansa. Itse en kuulu niihin onnellisiin.
Aikavyöhykkeltä toiselle siirtyminen monta kertaa vuodessa, sekoittaa sisäisen kelloni. Pysyisivät nyt tulevaisuudessa edes jossain ajassa.
Suomessa seisoo ainakin kaappikello, kaikki muut seinäkellot odottavat kotiin palaajaa. Minulla pitää olla joka huoneessa kello, jopa eteisessä omansa. Addiktionsa kullakin. Kai se on sitä, kun työvuosina kalenteri oli kuin kärpäspaperi, tarkkaan aikataulutettu. Pitäisi lopettaa oman elämänsä aikatauluttaminen. Nytkin kannan kelloa ranteessani, ei riitä puhelimien kellot.- kunei
Jos siirryt aikavyöhykkeeltä toiselle useita kertoja vuodessa, se ei kai ole seurausta vain suomen kesä- ja talviaikavaihteluista? Missä hevon kuusessa asut ja mistä minne muutat useita kertoja vuodessa niin, että samalla ylität aikavyöhykkeet? Vai onko mahdollista ettet edes ymmärrä mitä aikavyöhyke- käsitteellä tarkoitetaan? Ymmärrätkö etteivät aikavyöhykkeet ja kellonaikojen vaihtuminen niiden mukaan poistu mihinkään sillä, että joku Suomi siirtyy pysyvästi talvi- tai kesäaikaan?
Jos asut pysyvästi suomessa, aikavyöhykkeesi ei vaihdu yhtikäs minnekään, suomen alueella ei ole yhtään aikavyöhykkeen muutosrajaa, sen kun vielä hoksaisit. Mutta kun ei...
- AutoJaRadio
Auton kello siirtyi kesäaikaan juuri säädettynä aikana, muistaakseni sunnuntaina 31.3 klo 03.00. Itse siirryin kesäaikaan sunnuntaiaamuna, kun aloin kuunnella radiosta uutisia. Jostakin syystä siellä alkoikin jumalanpalvelus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337183Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654380Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543452Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4983135Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2942092Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361753Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201671- 911573
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436