Perisynti?

YmmärräEnKaikkea

Selittäkää viisaammat että tollompikin sen ymmärtää!

49

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauanuskossa

      Perisynti on luterilaisten oppi siitä että ihminen syntyy syntisenä ja sillä perustellaan vauvojen kastamista. Raamatun mukaan synti ei periydy vaan taipumus tehdä syntiä periytyy. Synti on aina tietoinen valinta toimia oikein tai väärin. Jokainen tietää ettei ymmärtämätön lapsi ole valinnut väärin ja ei hänestä taipumusta tehdä syntiä saada kastamalla pois. Perisynti on siis ihmisoppi ja ei sitä tarvitse sen kummemmin ymmärtää.

      • 1234567---

        Perisynti on ihmisoppi, jota suuret ja pienet rikkaat ja köyhät vapaat ja orjat seuraavat herkeämättä, vauvasta vaariin.
        Ihmisoppi on sunnuntaipyhä pyhäkouluineen. . . Muutosta ei ole ainakaan vielä näkyvissä, sillä Jumalan antamaa sapattia pidetään suureltaosin arkipäivänä, ja rukoushuoneiden siivouspäivänä talkoineen.


      • röhhöhhöö
        1234567--- kirjoitti:

        Perisynti on ihmisoppi, jota suuret ja pienet rikkaat ja köyhät vapaat ja orjat seuraavat herkeämättä, vauvasta vaariin.
        Ihmisoppi on sunnuntaipyhä pyhäkouluineen. . . Muutosta ei ole ainakaan vielä näkyvissä, sillä Jumalan antamaa sapattia pidetään suureltaosin arkipäivänä, ja rukoushuoneiden siivouspäivänä talkoineen.

        Perisyntioppi on kauhistus näille helluntailaisille, joille ei ansaitsematon armo kelpaa. He haluavat kerskua pelastuvansa omilla teoilla - omilla ratkaisuilla, kasteelle menemisillä, kymmenysten maksamisella, lahkonsa talutusnuorassa kulkemisella. Orjauskonto. He eivät osaa erotella, mikä on lakia ja juutalaisuutta, ja erikseen mikä on evankeliumia ja kristinuskoa. He sotkevat iloisesti lain ja evankeliumin, koska ovat kuin sikoja rypemässä rapakossa, polkemassa evankeliumin helmet lokaan omilla röhkimisillään ja kerskumisillaan. Toisin sanoen, he eivät ole kristinuskossa.

        Perisyntioppia on Raamatussa mm. Roomalaiskirjeen 5. luvussa. Voidaan myös ajatella, että kaikkien aikojen ihmiset olivat Aatamin "kupeissa", siemenenä Aatamissa, silloin kun Aatami lankesi.


    • Samaatietä

      Minä.olen ymmärtänyt perisynnin tarkoittavan syntiinlankeemista Paratiisissä.
      Että kaikki on turmeltunutta.
      Muttei se taas tarkoita sitä etteikö vauvelit kuolessaan pääsisi taivaaseen.
      Vaan että synnin turmelema ihminen tulee esiin lapsen kasvaessa. Kun hän oppii ymmärtämään hyvän ja pahan.
      Noin ymmärtäisin minnää..

    • Logos_On_Logos

      Jos on olemassa perisynti, se on ajatukseksi puettuna: "Minä olen Jumalasta riippumaton, autonominen olento."

      • Tarkastelen.3.4.2019

        No, oliko taivas perisynnin saastuttama?
        Osa enkeleistä lankesi!
        Jumala tietää "hyvän ja pahan"!
        Edeniin tuli "Hyvän ja pahantiedon puu!" ja ohje, sekä neuvo - "tästä älä syö, se on Jumalan aluetta. Jos syöt, tulet ---niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan---!"
        Siis Adam olisi saanut elää iankaiken -paratiisissa- tottelevaisuuden kautta.
        Eiköhän siine ole opetusidea.
        Kuuliaisuus - siis-- !
        Adam ja Eva - sekä heidän jälkeläisiä katsottaessa.
        Aabel - ymmärsi tekojen merkityksen. Oikea uhri, oppi meni perille.
        Kain - ei ollut opille kuuliainen ja tuli murhamies.
        Jumala varoitti Kainia - mielesi synkistyy ja neuvo - hallitse sitä!
        Jaa- perisynti. No, opetetaanko perheissä isät lapsiaan, elämään oikein?
        Onhan se "hyvän ja pahantiedonpuu" edelleen tässä Edenin ulkopuolella, eikös vain? Eli "vapaehtoinen valinta" ottaa tai olla ottamatta. Perisynti ei siihen vaikuta, vaan tiedon jälkeen oma liha.
        Kukaan ei pakota tekemään esim. haureutta, kun tietää oikean tien.
        Siksi Elämänpuu = Kristus = Uusi Adam = siemenkautta synnyttää meissä elämän.
        Siksi Hengessä vaellus johtaa puhtauteen -kuuliaisuudenkautta.

        Ongelma ei niinkään ole perisynnin ideassa, vaan siitä, että ME kannamme isien harhaa olla opettamatta elämäntielle. Mutta, jos lapsi oppii elämään ja on kuuliainen, niin synti ei periydy. Synnin palkka on kuolema. Oppia voi erheistä ja anteeksiannosta.
        Ja näin Uusi Adam [Kristus] - voi ja pystyy pelastamaan armonkautta uskovan, joka kuulaisuudessa vaeltaa elämäntiellä. Ei selittele, että lankean oikealle, tai vasemmalle, ontuen, kun on PAKKO langeta kun tuo perisynti vaivaa elämää.

        Siksi on vaikea määritellä asiaa sanomalla, että "perisynti". Siinä on kuin aita madallettu ihmiselle tekemään tarkoitushakuisesti - sitä "perisyntiä".. ts. antaa lihalle lupalapun.

        Ennemmin pitää katsoa - mitä on SYNTI - so. Jumalantahdon rikkomista.
        Ja tietoisuus asiasta on sitten valintaa - aivankuin Edenissä. Mitä rakastetaan, tai ollaan rakastamatta.

        Rakkaudettomuus tulee merkitsemään alastomuutta, jossa "ruumiimme" on mielemme avustuksella vieraan "sängyssä" avoinna sen siemenelle, ei oman Yljän Kristuksen kanssa uskollisesti eläen, odottaen hääjuhlaansa - morsiamena - ja täydellistä voittoa.

        Eli jos taivaassa oli mahdollisuus lankeamiseen, on enemmän [sen tähden] katsottava opetettaviin syihin ja mitä sillä halutaan meille sanoa, sekä nouvoa.
        Se avaa ymmärtämään Adamin ja Evan alastomuuden, sekä miksi heidät puettiin Uhrikaritsan nahkaan, joka peitti Jumalan työnä tuon alastomuuden.
        Ja Uhrikaritsa- opetus täyttyi Golgatalla ja tässä on Ortodokseilla hyvä, onko se heidän kielellään ikoni - jossa ikonikuvauksessa Jeesus Ylösnousemuksessa ottaa Adamin ja Evan haudasta mukaan, sijaisuhri riitti.
        Eli Jeesus tarttuu heitä ranteista. Onhan Herra peittänyt heidät - pukien sijaisuhrin nahkaan.
        Alastomuus on peitetty, se riitti pelastukseen.

        Meidän ei pidä selitellä lankeemusta meistä ulkopuoliseksi voimaksi.
        Vaan lankeemus on meissä oleva valinnan mahdollisuus, kun tiedämme hyvän ja pahan, sekä elämänpuun. Me siis osaltaan tiedämme, kuin Jumala sen hedelmän "hyvästä, sekä pahasta". "uskonnollisuus on hyvänteidon puun hedelmä" sanoakseni. Siin ei antauduta Elämänpuun näköalaan.

        Siis nyt/kin ovat nuo "puut, hyvä ja paha" läsnä ja elämänpuu = Kristus.

        Mistä syömme, mistä elämme, mitä teemme...... Neuvot ja ohjeet ovat.
        Opetetaanko niitä, neuvotaanko niitä, puhuuko pappien suut asiaa, vai kehuuhko ne omilla eväillä ja ravitsevatko he hapanleivällä kansaansa, ---- vai onko happamaton leipä ja viini- eli synnitön - ravintona.
        tällaista pähkäilyä tähän KM


    • Tarvitsen-Jeesusta-aina

      KR 1933/-38 Gal. 3:22
      Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

      Room. 3:9-10 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
      niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,

      Room. 11:32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi. (Jeesuksessa Kristuksessa)

      • Jeesuksen-nimi-ja-veri

        Perisynti on kulttuuria jossa elämme viihdeteollisuus ja laulaja idolit. Alkoholin ja huumeiden ihannointi, koulujen seksiopetus opettaa kuinka syntiä tulee tehdä, joten perisynti on juuri tuollaista kuin uusi testamentti on sen ilmoittanut.

        Ja sen vuoksi on saarnattava parannusta syntien anteeksi antamis ehtona kaikille kansoille sitten tulee loppu.

        Mauri Viksten- Kristukseen lujittuminen
        https://www.youtube.com/watch?v=cfFlDYnOLMI


      • miksi.synnin.alle

        Niin, on ruodittava näkemykset, miksi on sulkenut kaiken synnin alle!
        Eli minkä synnin?
        Jos Jumala olisi "sallinut" meille asettaa valtajakkaroita Jumalanistuimen ympärille, niin eihän siitä olisi tullut mitään, meinaan JumalanValtakunnasta.
        Siksi määreemme "hyvästä ja pahasta" ei riitä, olemme kovia ja rakkaudettomia, siksi kaikki on suljettu synnin alle.
        Jumalanlain päämäärä on rakkaus - ja omanlain päämäärä on sanassa sekin määritelty.
        Kun laittomuus lisääntyy kylmenee useimpien rakkaus.
        ts. kun emme ole kuuliaisuudessa ja Kristus- puussa, olemme hyvän ja pahanteidon puulla sen hedelmien äärellä.

        Siksi - olemmeko parempia - emme ole. se on tuo LIHA. Siksi se annetaankin maalle - kuolemassa.
        Tottelemattomuuteen viittaaminen kertoo juuri, ettei kukaan voi muotouskonnollisestikaan nostaa minäänsä, se sulkeminen kertoo voimattomuutemme mitasta.
        Mutta, kuka liittyy "Elämänantajan" elämään, elämänpuuhun, Henkeen, samanmielisyyteen, jne. jne. niin se Henki tekee voimana näkemään Kristus minussa iankaikkisen elämän toivo.
        Nyt emme olekaan sidottu, vaan vapaita.
        Tämän kautta ymmärtää Vikstenin saarnan paremmin, mitä on armo.
        Jaa-a olihan tuo Mauri tuttu mies.


    • Uskoa.saa

      Perisynti olisi valmiina lapsessa jo syntymässä, nyt meni ulalle he onko sikiö hedelmöitymis hetkellä syntinen, mitä vielä keksitte.

      Onko ateisti sen syntisempi mitä uskova, ei voi, ei ihmistä voi vaatia olemaan uskova, koska se on tahdosta riippumatonta vaikka pänttäisi raamatun ulkoa päähänsä.
      Ateisti voi olla synnittömämpi mitä uskova, kysymys ei se vaadi jumalaan uskomista.

    • Kun valmiista ja puhtaasta ihmisestä tuli tuomitseva sekä itsekäs , havahtui hän omaan ajatteluunsa ja lankesi pois tarkoitetusta.

    • vanhaputkimies

      ”Vain yhteen sinä et pysty”

      Joskus saatana ilmestyi egyptiläiselle askeetille Makariokselle lannistaakseen hänet ja sanoi:
      – Mitä sinä teet, sen teen minäkin. Sinä paastoat, enkä minä syö koskaan, koska olen aineeton henki. Sinä valvot yökaudet, mutta minäkään en sulje silmiäni. Sinä ajattelet jatkuvasti Jumalaa, mutta Hän on minunkin mielessäni taistellessani Hänen lapsiaan vastaan.

      Makarios vastasi:
      – Sinä voit tehdä kaiken mitä minä teen, mutta vain yhteen et pysty: katumaan! Ja vielä lisäisin: sinä et pysty puhumaan totta, et pysty nöyrtymään etkä pysty rakastamaan. Ja niin kauan kuin taistelen näillä sakarahammasmuureilla (kadun, puhun totta, nöyrryn, rakastan), sinä et kykene saamaan valtaasi minua!

      • Logos_On_Logos

        Tässä kaksi hahmoa, jotka molemmat ovat omasta mielestään Jumalasta riippumattomia, autonomisia olentoja, kiistelevät siitä, kumpi kykenee käyttämään autonomisuuttaan paremmin Jumalan suuntaan. Perusoletus on molemmilla sama.


      • mietittävää
        Logos_On_Logos kirjoitti:

        Tässä kaksi hahmoa, jotka molemmat ovat omasta mielestään Jumalasta riippumattomia, autonomisia olentoja, kiistelevät siitä, kumpi kykenee käyttämään autonomisuuttaan paremmin Jumalan suuntaan. Perusoletus on molemmilla sama.

        mittaat "omasta mielestään".
        Tiedätkö, kuinka Jumala mittaa?
        Makarios vastasi:
        – Sinä voit tehdä kaiken mitä minä teen, mutta vain yhteen et pysty: katumaan! Ja vielä lisäisin: sinä et pysty puhumaan totta, et pysty nöyrtymään etkä pysty rakastamaan. Ja niin kauan kuin taistelen näillä sakarahammasmuureilla (kadun, puhun totta, nöyrryn, rakastan), sinä et kykene saamaan valtaasi minua!

        Huomaa, että syyttäjä raamatunmukaan mittaa aina - syytteessään siihen, että meissä ei usko riitä.
        Mutta, Makarioksen suun tunnustus näkyy jo sanoissa.
        Katumus! Eli hän elää armoistuimen edessä.
        Siksi Hengen hedelmä on syyttäjään verraten toinen.
        (kadun, puhun totta, nöyrryn, rakastan), sinä et kykene saamaan valtaasi minua!

        Ja kun tätä katsoo - niin Sanan lupaushan on se, että Kristus on puolustusVoima. ja kukaan ei riistä, ei edes Makariosta Herran kädestä.
        Hoksaatko?
        Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

        Sinä julistit tuomiosi - mutta julistuksesi oli käärmeen sana.


      • Logos_On_Logos
        mietittävää kirjoitti:

        mittaat "omasta mielestään".
        Tiedätkö, kuinka Jumala mittaa?
        Makarios vastasi:
        – Sinä voit tehdä kaiken mitä minä teen, mutta vain yhteen et pysty: katumaan! Ja vielä lisäisin: sinä et pysty puhumaan totta, et pysty nöyrtymään etkä pysty rakastamaan. Ja niin kauan kuin taistelen näillä sakarahammasmuureilla (kadun, puhun totta, nöyrryn, rakastan), sinä et kykene saamaan valtaasi minua!

        Huomaa, että syyttäjä raamatunmukaan mittaa aina - syytteessään siihen, että meissä ei usko riitä.
        Mutta, Makarioksen suun tunnustus näkyy jo sanoissa.
        Katumus! Eli hän elää armoistuimen edessä.
        Siksi Hengen hedelmä on syyttäjään verraten toinen.
        (kadun, puhun totta, nöyrryn, rakastan), sinä et kykene saamaan valtaasi minua!

        Ja kun tätä katsoo - niin Sanan lupaushan on se, että Kristus on puolustusVoima. ja kukaan ei riistä, ei edes Makariosta Herran kädestä.
        Hoksaatko?
        Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

        Sinä julistit tuomiosi - mutta julistuksesi oli käärmeen sana.

        Makarioshan vertaa itseään tuohon toiseen ja kehuu itseään verrattuna tuohon toiseen. Eikä lausu Kristusta sanallakaan. Hän viittaa ainoastaan omaan kykyynsä katua.
        Tottakai on niin, ettei kukaan voi ryöstää meitä Kristuksen kädestä, mutta nyt ei ollut kyse siitä vaan siitä, että tuossa tarinassa kväittelee kaksi hahmoa yhteisestä premissistä käsin. Ja tuo premissi nimenomaan naulittiin ristille.
        Jumala kun ei jaa kunniaansa. Hän ei voi jakaa sitä pikku-Makarioksen kanssa. Mutta se Hänen on (Makarioksen mielessä ja mielestä) tehtävä, jos Makarios laskee katumuksensa keinoksi taivuttaa Jumalaa puoleensa.
        Koko ongelma raukeaa, kun näkee kyseisen premissin tuhoutuneen ristillä, Kristuksen tulleen YHDEKSI omiensa kanssa ja meidän tulleen KÄTKETYKSI Kristuksen kanssa Jumalaan. Tällöin Makarioksen ei tarvitse edes antautua juttusille käärmeen kanssa, koska käärme vetelee höpöttäessään sellaisesta narusta, jota ei enää Makariokselle ole olemassa.


    • L_S

      Olisko perisynti kristillisen tradition tuotos?

      Kuitenkin usein sillä ajatellaan, syntiinlankeemuksen jälkeistä tilaa.

    • s-seutulainen

      Perisynti on helluntailaisuudelle vieras ja vastenmielinen käsite.
      Sitä ei tunnusteta.
      Tästä seuraa vaara langeta synnittömyysopin harhaan.
      Omien tekojen tuomaan turvallisuuden valheeseen.
      Omavanhurskauteen ja perihelluntailaiseen tekopyhyyteen.
      Aikuiskasteen upottamalla suorittamisen autuaaksi tekevään voimaan.
      Omaan helluntailaisuuteensa uskomiseen. Omaan uskoonsa turvaamiseen. Jne, jne ...

    • Kirjakääröt

      1Moos.8:21 Biblia (1776) Ja Herra haisti lepytyshajun: ja sanoi sydämessänsä, en minä silleen enää maata kiroo ihmisten tähden: vaikka ihmisten sydämen aivoitus on paha hamasta lapsuudesta: ja en minä silleen enää lyö kaikkia kuin elävät, niinkuin minä tehnyt olen.

    • yksiuskova

      voi ollla ed. kirjoittajilla hyviä vastauksia, mutta selitän sen itse näin.

      Perisynti on kuin perinnöllinen sairaus, joka puhkeaaa jokaiselle siitä osallisesksi tulleena,
      joillekkin se tulee pahempana, mutta kaikki me sitä kannamme.

      toinen vertaus on sipuli ja sipulin kuoriminen.
      ekaks on karkeat teko synnit,
      sitten asenteet, ajatukset, puheet, puhumattaajääneet, tekemättömät asiat,'
      ja välillä itketään,

      ja lopulta ollaan sipulin ytimessä, josta ei irtoa mitään ollaan perisynnissä kiinni.
      olemme kokonaan syntisiä ja teemme syntiä siksi.

      ihminen kantaa perisyntiä veressään.

      Jeesuksen täytyi olla 100% ihminen ja 100% Jumala,
      Jos Jeesus Kristus olisi ollut vain 100% ihminen, hän olisi ollut osallinen perisynnistä,
      eikä hän olisi voinnut elää synnitöntä elämää.
      mutta Jeesus oli 100% Jumala, Jumalan Poikana hänelle tuli synnitön veri Taivaallisen Isän ja Pyhän Hengen kautta. Joten Hän oli puhdas Perisynnistä. (veriryhmä tulee isältä lapselle, siksi täytyi olla puhdas neitsyt, koska lupaus oli neitysyt tulee raskaaksi... jumalalle on kaikki mahdollista)
      Jos hän olisi ollut vain 100% Jumala, sovitusta ei olisi voinnut tehdä, täytyi olla molemmat puolet.
      Jeesus oli lihan kautta täysi ihminen ja Jumala samassa persoonassa. Hän eli synnittömän elämän,
      oli täysin alistettu alhaisiin oloihin ja eloon ja Hän voitti perisynnin synnittömällä elämällään ja sen kautta Hän olisi voinnut nousta kirkkauteen ilman kuolemaa näkemättä, mutta hän otti meidän paikan ja sovitti hirvittävällä kuolemalla meidät Golgatan ristin puulla, saaden voiton meillekkin, jotka laitamme uskomme hänen sijaiskuolemaan.

      Barabbas =isän poika ja Jeesus Taivaan Isän Ihmisen Poikana(= tark. samaa kuin sanoa Jeesuksen olevan Jumala) otti tuon isän pojan paikan.

      • Logos_On_Logos

        Väite "veriryhmä tulee isältä lapselle" on täyttä soopaa. "O-alleeli on väistyvä, ja A- ja B-alleelit ovat dominoivia, eli jos ihminen saa jommaltakummalta vanhemmaltaan esimerkiksi A-alleelin, hänen veriryhmänsä on A, vaikka hänellä olisi myös O-alleeli. Saadakseen O-ryhmän ihmisen on perittävä O-alleeli molemmilta vanhemmiltaan."
        Jumala ei ole kenenkään kiusattavissa, ja Jeesus oli kaikessa kiusattu niin kuin mekin. Mitä se merkitsee? Sitä, että Jeesus oli kokonaan ja täysin ihminen. Kokonaiseen ja täyteen ihmisyyteen ei kuulu olla samanaikaisesti kokonaan ja täysin Jumala.


      • yksiuskova

        katsoin Wikibediasta kommenttisi pohjan, voi olla näin , mutta

        Ei kuulu meidän tavallisten ihmisten ollakaan emmekä voi olla kuin ihmisiä,
        mutta kyse oli ainutkertaisesta sovituksesta joka tapahtui vain kerran, yhdellä ainoalla uhrilla. Sovitusta ei muuten olisi voinut tapahtua.

        Enkelit ei voineet sitä suorittaa vaan Jeesuksen tuli tulla ihmiseksi.

        Jos ajattelee sitä 24h/vrk x 365pv= x n.33v täysin synnitön elämä.
        ei sanoin, ajatukisin, teoin tai laiminlyönnein ei yhtään lankeemusta.
        Ihminen ei pysty elään edes yhtä vrk, etteikö se lankeaisi johonkin.

        Jeesus suostui siihen, hänen ei olisi ollut itsensä vuoksi pakko ollut edes tulla,
        mutta täytääkseen Isän tahdon ja pelastaakseen meihin HÄN SUOSTUI SIIHEN. Siksi se on niin ihmeellistä, armo
        Heb2:
        10 Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.
        14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
        17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
        18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.

        Joh.1:
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        Sana =logos Jeesus on Lgos = Logos= Jumala

        Uskoo ken haluaa, MINÄ USKON.


    • maailmanoikeisto

      Perisynti on, että kristityissä ei näe vasemmistolaisuutta.
      Jeesus eli lähimmäisensä ja vähimmäisensä eteen, ja hylkäsi maailman kiillon.
      Mutta, uskovaisuus on perisynnin riivaama kultasormisten liitto.

      • näin.onnn

        Äänestän vasemmistoa. Se tekee vähimmäisten eteen jotain.


    • vapaamuurari.hellarit

      Siihen, että helluntailaiset eivät tunnusta perisyntiä, eli ihmisen lihassa vallitsevaa synnin juurta, perustuu helluntailaisten harhaoppi helluntailaisittain uskoontulleen synnittömyydestä.

      Miksi aloittaja kysyy asiaa tällä foorumilla, jonka edustamaan uskoon perisynti-oppi ei kuulu? Miksi aloittaja ei kysy kristityiltä? Helluntailaiset eivät ole kristittyjä. He kieltävät kaikki kristillisten kirkkojen opit ja tarjoavat omia opetuksiaan, gnostilaisia, ihmisviisauteen ja ihmisen kykyyn, "Jumalan avulla" muuttaa itseään.

      Helluntailaisuus on USA:n vapaamuurarien, jopa ku klux klanin jäsenten perustama viimeisten aikojen, kristittyjen vastainen, antikristillinen, suuri eksytys.

      Aloittaja halusi keskustelun sitä uskoa vastaan, että ihminen olisi syntymästään syntinen ja tarvitsee täyden Kristuksen lahjavanhurskautuksen. Helluntailaiset eivät opeta lahjavanhurskautusoppia, vaan gnostilaista, itsepyhityksen kautta saavutettavaa korkeampaa ymmärrystä. Vapaamuurariuden korkein, 33. aste (askel) on avoin saatananpalvonta. Näin toimivat hellarit.
      *

      • riettautta.uskon.nimissä

        Tätä saatananpalvontaa edustaa mm. uuskarismaattisuus. Se ei ole Jumalan Pyhästä Hengestä lähtöistä, vaan herjaa Häntä ja alentaa Hänen pyhyyttään.
        *


      • uuuuuuuuu
        riettautta.uskon.nimissä kirjoitti:

        Tätä saatananpalvontaa edustaa mm. uuskarismaattisuus. Se ei ole Jumalan Pyhästä Hengestä lähtöistä, vaan herjaa Häntä ja alentaa Hänen pyhyyttään.
        *

        kuuluuko ääniä miten paljon täydenkuun aikaan!


      • riettautta.uskon.nimissä
        uuuuuuuuu kirjoitti:

        kuuluuko ääniä miten paljon täydenkuun aikaan!

        Tuo lienee uuskarismaatikon kysymys.
        Ei kuulu ääniä, ei yöllä, päivällä, ei kuutamossa.

        Entä itselläsi?


      • oikeinhyvä
        riettautta.uskon.nimissä kirjoitti:

        Tuo lienee uuskarismaatikon kysymys.
        Ei kuulu ääniä, ei yöllä, päivällä, ei kuutamossa.

        Entä itselläsi?

        no hiljaisuus lieneekin parasta kohdallasi. Pidä se myös foorumiin nähden !

        tuottamaasi roskaa ei kukaan normaalitapaus lue, ymmärrä se nyt ainakin.


      • vapaatsuunnat.freemasons
        uuuuuuuuu kirjoitti:

        kuuluuko ääniä miten paljon täydenkuun aikaan!

        Netistä löytyy englanninkielellä paljonkin tästä aiheesta, mitä nk. vapaatsuunnat todellisuudessa ovat.

        Billy Graham mm. oli 33. asteen vapaamuurari.
        Tätähän te itse ette kerro.
        :


      • kaikkeasitäonkin
        vapaatsuunnat.freemasons kirjoitti:

        Netistä löytyy englanninkielellä paljonkin tästä aiheesta, mitä nk. vapaatsuunnat todellisuudessa ovat.

        Billy Graham mm. oli 33. asteen vapaamuurari.
        Tätähän te itse ette kerro.
        :

        Niin niin ja sinä uskot kaiken netissä olevan Jumalan kirjoittama, eikö olekkin !

        ja jos joku Graham oli jotain se on yhtä kuin vapaat suunnat , eikö olekkin !

        EIkö olekkin kaikki Apostolitkin yhtä kuin Juudas, eikö niin ?


      • Ym.ym.ym.ym.ym
        kaikkeasitäonkin kirjoitti:

        Niin niin ja sinä uskot kaiken netissä olevan Jumalan kirjoittama, eikö olekkin !

        ja jos joku Graham oli jotain se on yhtä kuin vapaat suunnat , eikö olekkin !

        EIkö olekkin kaikki Apostolitkin yhtä kuin Juudas, eikö niin ?

        Graham on vain yksi esimerkki. Pitempääkin nimiluetteloa löytyy. Ihan helluntailaisuuden perustajiin asti. Mm. Charles Fox Parham: vapaamuurari ja Ku klux klanin täysivaltainen jäsen, ym...
        *


    • Kirjakääröt

      1Kor.15:47 Biblia (1776) Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. Kirjoitetaan: Ensimmäinen. Joh.3:13. 3:31

    • Joonkumma

      Kirjakääröt, etkä osaa muuta kuin runnella Jumalan Sanaa? Sinun tooraoppisi on koston oppi eikä oppiisi kuulu sovitus. Sinun koston oppisi, tai jos joku tahtoo nimittää perisynniksi, oli voimassa sovitukseen saakka. Sillä Sanassa on kirjoitettu: uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
      Toorauskonnossa Abbelin veri yhä edelleen huutaa kostoa.

      • Kirjakääröt

        "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan." (2 Moos 20:16)

        "Väärä todistaja ei jää rankaisematta, joka valheita puhuu, ei pelastu." (Sananl 19:5)


    • Sanasoppaa

      4Moos.8:7 Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskota heihin synnistä puhdistavaa vettä, ja ajattakoon he ruumiinsa partaveitsellä ja pesköön vaatteensa ja puhdistakoon itsensä.

    • Kirjakääröt

      Hebr.12:24 Biblia. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskoitusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri) 2Moos.24:8

      • sinullajutut

        kirjakääröt Kirjoitit itsellesi: "ei jää rankaisematta, joka valheita puhuu, ei pelastu".


    • Älkäätehköpahaalähimm

      Isien pahoista teoista periytyy jälkisukupolvelle kirousta .Siksi kaste on tärkeä,kun Jumalalla on mahdollista armahtaa myös perisynti.

      • voihyvänenaika

        kastamiset ei kuule siinä asiassa aut ayhtään mitään.

        JOS sinä olisit se Jumala, laittaistko sinä ihmiskunnan syntiongelman ratkaisun kahteen desiin päijänteen vettä häh !

        Järkeäkin saa käyttää ainakin joskus.


    • Perisynti ...synti tuli ihmiseen kun ihminen (eeva,adam )rikkoi Jumalaa vastaan ja rangaistukset myös.
      Se täydellinen jos ihmisestä voi sanoa tuli hetkessä epätäydelliseksi ja niin ei ollut tarkoitus ,mutta ihminen valitsi väärin kun uskoi käärmettä eli saatanaa paratiisissa .
      Siitä asti ihminen on vaeltanut lihassaan olevan synnin kanssa ja se nykyäänkin lihassa on ne kaikki edelleen mikä ,kapinoi Jumalaa vastaan .
      Lihan halut voi kuitenkin kuolettaa ,kuten raamatussa sanotaan Pyhän Hengen voimalla ,joka asuu uskovassa.
      Perisynti siis on kunnes tulee uusi luomus silloin vanhaa ei enää ole.Silloin loppuu myös kuoleman valta yms yms ..

      • perisyntiä_ei_ole

        Perisynti on katolisen kirkon harhaoppi, joka on laadittu oikeuttamaan toista harhaoppia eli lapsikastetta. Raamatun mukaan lapset eivät ole vastuussa isiensä synneistä. Jos isää rangaistaan synneistä, niin tietenkin koko perhe siitä kärsii, mutta lapsien syntivelaksi ei tule isien synnit.

        "Isää ei saa tuomita kuolemaan poikansa eikä poikaa isänsä rikoksesta, vaan kukin tuomittakoon vain omasta rikoksestaan." (5 Moos 24:16)

        "Te kysytte: 'Miksi poikaa ei panna vastaamaan isänsä synneistä?' Siksi, että poika on tehnyt niin kuin oikein ja hyvin on! Hän on noudattanut kaikkia säädöksiäni, hän on ne pitänyt, ja siksi hän saa elää. Mutta sen, joka tekee syntiä, on kuoltava. Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää poikansa synneistä. Vanhurskas saa vanhurskautensa mukaan, jumalaton jumalattomuutensa mukaan." (Hes 18:19,20)


    • Tuo ,mitä kirjoitit tarkoittaa kokonaan ihan eri asiaa .Se muutos ,joka tapahtui alussa tapahtui lihan turmelukseksi .Se on kapinassa koko elämän ajan ja mukana meissä .Me joko olemme kuuliaiset Jumalalle tai olemme kuuliaiset lihalle .
      Siitä Paavalikin kirjoittaa ja tuumaa lopuksi ..kuka pelastaa minut tästä viheliäisestä (lihastani ) .Eli liha on Henkeä vastaan ja Henki lihaa vastaa eli ne ovat sodassa keskenään eikä koskaan alistu toistensa tahtoon .
      Meillä siis on jokaisella mukana kiviriippa ,mutta eri asia ,miten käyttäytymme ,mutta lihalla on se lihan "mieli" ja lihasta nousee ne lihan himot erilaisine kapinallisine ajatuksineen ja ajatukset taas on pohjana synnin alulle ,kuten raamattu siitäkin kertoo kaavan.

    • Selitetty.selvästi
      • kopsua

        Kyseinen linkki menee Turun Kristillisen toimintakeskuksen kanavalle. Siinä seurakunnassa käy opettamassa Petri Paavola, jolla on Jehovan todistajien opit Jumalan olemuksesta. Paavola opettaa myös väärin kasteesta. Turun Kristillisen toimintakeskuksen johtaja Weijo Lindroosin on tehtävä parannus paavolalaisuudesta.

        Helluntaikirkko on lausunut paavolalaisuudesta seuraavaa:

        Paavolaisuus ei ole klassista kristinuskoa ja hänen opetukset eivät nauti paikallisseurakuntamme luottamusta.

        Lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15607396/kaste-jeesuksen-nimeen#comment-97101507


    • näinonjapysyy

      On se ihme ettei asialle ole parempaa sanaa keksitty kuin perisynti, joka antaa aivan väärän osviitan koko asiasta, mitään kun emme peri, joka olisi suoraan syntiä, vaan perimme sekundäärisen asian eli taipumuksen tehdä ennemmin syntiä kuin oikeaa asiaa.

      uusi ihminen syntyy tyhjänä blancona johon ei ole kukaan mitään kirjoittanut.

      sitä ei tarvitse millään tempulla alkaa ennakkoon tehdä ikipuhtaaksi koska sellainen on typerää ja turhaa temppuilua.

      Jumala ei kaipaa temppurataa ihmisen kuljettavaksi, vaan Hän lähetti Poikansa langenneen ihmiskunnan sovitukseksi, niin että uskomalla Häneen ja antamalla Hänen sovittaa itsemme ja syntivelkamme omakohtaisesti, eli uudestisynnyttämällä yksilön, silloin Hän katkaisee sen sidoksen jolla olemme kiinni aadamissa ja sitoo toiseen aadamiin eli itseensä Pyhän Hengen voimassa.
      siinä tilassa oleville Raamattu julistaa mm; että naulitkaa ristille lihanne eli sen ensimmäisen aadamin olemuksen himoineen j ahaluineen, ja siihen on uskovalla Hengen Voima, jota ei ole ilman edellämainittua uudestisyntymää.

      Mitkään temput ja rituaalit eivät anna voimaa vastustaa ensimmäsen aadamin olemusta, s eon hyvä tietää.

      • Totuus222

        "siinä tilassa oleville Raamattu julistaa mm; että naulitkaa ristille lihanne eli sen ensimmäisen aadamin olemuksen himoineen j ahaluineen, ja siihen on uskovalla Hengen Voima, jota ei ole ilman edellämainittua uudestisyntymää." Ja tämä eroaa temppuradasta kuinka? Toisin ilmaistuna: eikö ensimmäisen aadamin olemus tullutkaan KONKREETTISESTI naulituksi yhdessä Jeesuksen kanssa? Tuleeko se ristiinnaulita yhä uudelleen ja uudelleen? (Jos mielestäsi tulee, olet vain keksinyt uuden temppuradan.)


      • tietämättömille
        Totuus222 kirjoitti:

        "siinä tilassa oleville Raamattu julistaa mm; että naulitkaa ristille lihanne eli sen ensimmäisen aadamin olemuksen himoineen j ahaluineen, ja siihen on uskovalla Hengen Voima, jota ei ole ilman edellämainittua uudestisyntymää." Ja tämä eroaa temppuradasta kuinka? Toisin ilmaistuna: eikö ensimmäisen aadamin olemus tullutkaan KONKREETTISESTI naulituksi yhdessä Jeesuksen kanssa? Tuleeko se ristiinnaulita yhä uudelleen ja uudelleen? (Jos mielestäsi tulee, olet vain keksinyt uuden temppuradan.)

        Kysy Raamatun kirjoittajalta, siellä se on edelleen luettavissa.

        "24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. "

        jos ei tuosta lukemalla ymmärrä niin tuskin selittäminenkään auttaa.


    • Työttömyydessä
      • herätyyys

        Kyseinen linkki menee Turun Kristillisen toimintakeskuksen kanavalle. Siinä seurakunnassa käy opettamassa Petri Paavola, jolla on Jehovan todistajien opit Jumalan olemuksesta. Paavola opettaa myös väärin kasteesta. Turun Kristillisen toimintakeskuksen johtaja Weijo Lindroosin on tehtävä parannus paavolalaisuudesta.

        Helluntaikirkko on lausunut paavolalaisuudesta seuraavaa: -Paavolaisuus ei ole klassista kristinuskoa ja hänen opetukset eivät nauti paikallisseurakuntamme luottamusta.

        Lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15607396/kaste-jeesuksen-nimeen#comment-97101507


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1874
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      234
      1538
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      243
      1497
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      50
      1379
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1318
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1179
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1142
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      154
      1131
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1123
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      899
    Aihe