Kärsimysviikon eli pääsiäisen kronologia

Chronology

5. Päivä / torstai ilta / Nisan 7
- Jeesus aterioi Sakkeuksen luona
6. Päivä / Perjantai päivä / Nisan 7
- Jeesus lähtee Jerikosta
- Jeesus parantaa sokean
- Sebeteuksen pojat (siirretty)
S 7. Päivä / Perjantai ilta / Nisan 8*
- Sapattiateria Betaniassa
- Jeesus voidellaan
S 7. Päivä / Lauantai päivä / Nisan 8*
???
- Hiljainen päivä?
- Lasarus päätetään surmata
1. Päivä / Lauantai ilta / Nisan 9
- Yö Betaniassa
1. Päivä / Sunnuntai päivä / Nisan 9
- Jeesus ratsastaa Jerusalemiin
- Opetuslapset ylistävät
- Vierailu temppelissä
2. Päivä / Sunnuntai ilta / Nisan 10
- Yö Betaniassa
2. Päivä / Maanatai päivä / Nisan 10
- Jeesus kiroaa viikunapuun
- Jeesus puhdistaa temppelin
- Jeesus kuulusteltavana
3. Päivä / Maanantai ilta / Nisan 11
- Yö Betaniassa
3. Päivä / Tiistai päivä / Nisan 11
- Viikunapuun opetus
- Jeesus opettaa temppelissä
- Jeesus uudelleen kuulusteltavana
4. Päivä / Tiistai ilta / Nisan 12
- Jeesus opettaa öljymäellä
4. Päivä / Keskiviikko päivä / Nisan 12
- Jeesuksen surmaamisesta neuvotellaan
- Juudas "myy" Jeesuksen
- Hiljainen päivä?
5. Päivä / Keskiviikko ilta / Nisan 13*
- Yö? Getsemanessa?
5. Päivä / Torstai päivä / Nisan 13*
???
- Jeesus opettaa öljymäellä?
- Vaiko hiljainen päivä?
6. Päivä / Torstai ilta / Nisan 14
- Jeesus syö pääsiäisateriaa
- Jeesus rukoilee Getsemanessa
- Jeesus otetaan kiinni
6. Päivä / Perjantai päivä / Nisan 14
- Jeesuksen kuulustelu
- Ristiinnaulitseminen
- Jeesuksen hautaaminen
S 7. Päivä / Perjantai ilta / Nisan 15
- Vartijat määrätään haudalle
S 7. Päivä / Lauantai päivä / Nisan 15
- Hiljainen päivä
- Vartijat haudalla
- Opetuslapset piilossa
1. Päivä / Lauantai ilta / Nisan 16
- Yö haudassa
1. Päivä / Sunnuntai päivä / Nisan 16
- Hauta löytyy tyhjänä
- Jeesus ilmestyy naisille
- Jeesus ilmestyy Emmauksen tiellä
2. Päivä / Sunnuntai ilta / Nisan 17
- Jeesus ilmestyy opetuslapsille
- Jeesus lähettää opetuslapset Galileaan

S = viikkosapatti

*Nisan 8 ja Nisan 13 ja ovat ongelmallisia koska niiden kohdalla on kertomuksessa aukkoja... isoja aukkoja... Mitä silloin tapahtui? Jotkut apokryfit kertoo että Jeesus oisi aterioinut 13. päivänä Pontius Pilatuksen kanssa, mutta tämä tieto on epäuskottavaa. Evankeliumit Matteusta lukuunottamatta vaikenevat myös siitä että Jeesus pidätettiin heti temppelin puhdistamisen jälkeen, mutta päästettiin sitten vapaaksi.

8

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perimätieto on taruakin ihmeellisempää, varsinkin kun se kirjoitettiin kymmeniä vuosiä myöhemmin.

      Unohdit kokonaan ottaa Johanneksen arvioosi Jeesuksen kuolinpäivästä, koska Joh mukaan Jeesus kuoli jo ajanlaskusi mukaisen torstaina. Nooh, tämä vain todistaa Joh evankeliumin olevan tarkoitushakuinen väärennös, jossa pyrittiin osoittamaan Jeesuksen olevan se pääsiäislammas joka teurastettiin Nisan 13.

      • Chronology

        Siihen syyni miksi en ota Johannesta mukaan. Niitä on kolme, joista ensimmäinen on se että evankeliumi on myöhäisempi kuin synoptiset evankeliumit, Johanneksen kristologia on huomattavasti hienompaa ja kehittyneempään, sekä kolmanneksi se että Johannes on tarkoituksen hakuisempi kuin synoptiset. Johannes nimittäin painostaa Jeesusta täydellisenä uhrina ja pääsiäislampaana. Tästä syystä ajankohtaa kyseisessä evankeliumissa on tarkoituksella siirretty aiemmaksi kuin synoptisissa evankeliumeissa. Lisäksi apostolistenisien kirjoituksissa vahvistetaan synoptisten evankeliumien tarjoama kronologian vakiintuneisuus jo ajalta jolloin Johannesta vielä kirjoitettiin (toisen vuosisadan alussa). Johanneksen evankeliumi hyväksyttiin kaanoniin vasta hyvin pitkän ja kärkkään riidan jälkeen. Aikanaan oli erittäin lähellä että kyseinen evankeliumi olisi koskaan päätynyt evankeliumiin. Siksi kaikista edellä mainituista syistä suhtaudun neljänteen evankeliumiin synoptisia kriittiisemmin.


      • Chronology

        Tiukka mustavalkoinen lähestymistapa UT:n teksteihin on väärä. Ei voida eikä saa suhtautua joko äärimmäisen kriittisesti tai erittäin naiivisti kaikkeen, vaan niiden kahden välillä on olemassa eri kriittisyyden tasoja aivan kuten ei ole olemassa vain kahta eri ääripään sukupuolta vaan maskuliinisen- ja feminiinisenspektrin väliin jää kokonainen sukupuolten runsas kirjo. Ja kyseessä ei myöskään ole YKSI KIRJA vaan kyseessä on USEIDEN ERILLISTEN KIRJOJEN KOKOELMA. Ne arvioidaan siis jokainen erikseen. Plus vielä ettei ole myöskään selkeää ymmärrystä siitä kuka Johanneksen nimissä kulkevan evankeliumin kirjoitti. Yksi mahdollisena vaihtoehtona on pidetty jo alunalkaen Filippoksen opetuslapsena ollutta Johannes vanhinta, jota ei siis tule sekoittaa opetuslapsi Johannekseen kuten hyvin selväksi jo apostolistenisien teksteistä tulee selville. Tämä sekaannus syntyi samaan aikaan kun 500 -luvun lopulla kirkko alkoi hyvin ronskisti yhdistämään eri raamatun henkilöitä toisiinsa kuten esimerkiksi Magdalan Marian Luukkaan mainitsemaam syntiseen naiseen. Tekstien tutkijat ovat vuosia joutuneet myöhemmin taistelemaan tätä katolisenkirkon liikkeelle laittamaa uskomusta vastaan. On kanmatavampaa analysoida hyvin syvään luotaavasti eikä vain tyytyä pinnalliseen ulkokuoren tarkasteluun.


      • Chronology

        On siis todella ilahduttavaa että kysit asiaa minulta. Pääsen kerrankin purkamaan kaiken mihin olen oerehtynyt jollekkin jota se (toivon mukaan) todella kiinostaa ja joka haluaa kerrankin kuulla.


      • Chronology kirjoitti:

        Tiukka mustavalkoinen lähestymistapa UT:n teksteihin on väärä. Ei voida eikä saa suhtautua joko äärimmäisen kriittisesti tai erittäin naiivisti kaikkeen, vaan niiden kahden välillä on olemassa eri kriittisyyden tasoja aivan kuten ei ole olemassa vain kahta eri ääripään sukupuolta vaan maskuliinisen- ja feminiinisenspektrin väliin jää kokonainen sukupuolten runsas kirjo. Ja kyseessä ei myöskään ole YKSI KIRJA vaan kyseessä on USEIDEN ERILLISTEN KIRJOJEN KOKOELMA. Ne arvioidaan siis jokainen erikseen. Plus vielä ettei ole myöskään selkeää ymmärrystä siitä kuka Johanneksen nimissä kulkevan evankeliumin kirjoitti. Yksi mahdollisena vaihtoehtona on pidetty jo alunalkaen Filippoksen opetuslapsena ollutta Johannes vanhinta, jota ei siis tule sekoittaa opetuslapsi Johannekseen kuten hyvin selväksi jo apostolistenisien teksteistä tulee selville. Tämä sekaannus syntyi samaan aikaan kun 500 -luvun lopulla kirkko alkoi hyvin ronskisti yhdistämään eri raamatun henkilöitä toisiinsa kuten esimerkiksi Magdalan Marian Luukkaan mainitsemaam syntiseen naiseen. Tekstien tutkijat ovat vuosia joutuneet myöhemmin taistelemaan tätä katolisenkirkon liikkeelle laittamaa uskomusta vastaan. On kanmatavampaa analysoida hyvin syvään luotaavasti eikä vain tyytyä pinnalliseen ulkokuoren tarkasteluun.

        "Yksi mahdollisena vaihtoehtona on pidetty jo alunalkaen Filippoksen opetuslapsena ollutta Johannes vanhinta, jota ei siis tule sekoittaa opetuslapsi Johannekseen kuten hyvin selväksi jo apostolistenisien teksteistä tulee selville. Tämä sekaannus syntyi samaan aikaan kun 500 -luvun lopulla kirkko alkoi hyvin ronskisti yhdistämään eri raamatun henkilöitä toisiinsa kuten esimerkiksi Magdalan Marian Luukkaan mainitsemaam syntiseen naiseen. "

        No, lienemme samaa mieltä siitä että Joh nimellä kulkeva teksti ei suinkaan ollut opetuslapsi Joh kirjoittama, joskin vaihtoehtoja lienee varsin paljon. On myös epäolennaista itse asian kannalta kuka tuon tekstin aikanaan kirjoitti; pääsyy sen valitsemiseen loppujen lopuksi lienee sen antama nimellinen yhteys Jeesuksen ja pääsiäislampaan välillä, mikä lienee miellyttänyt monia isiä, samoin kuin sen tuoma kuva Jeesuksesta Jumalana.

        Tuo mainitsemasi Magdalan Marian ja syntisen naisen välillä luotu "yhteys" lienee myös samaa intelligenssin tasoa. Ei mitään tervettä logiikkaa, vaan mutu-tuntumaa.

        Joo, osu ja upposi.


      • Chronology kirjoitti:

        On siis todella ilahduttavaa että kysit asiaa minulta. Pääsen kerrankin purkamaan kaiken mihin olen oerehtynyt jollekkin jota se (toivon mukaan) todella kiinostaa ja joka haluaa kerrankin kuulla.

        Joo, lisää vaan, ainakin minun korvani ovat avoinna. Kuten minut tuntien tiedätkin, haastan vain sellaiset mielipiteet jotka ovat ... sanotaanko "ei-niin-loogisia".


    • Kirjakääröt

      2Moos.12:46. 4Moos.9:12. Joh.19:36 Biblia (1776) Sillä nämät ovat tapahtuneet, että Raamattu täytettäisiin: ei teidän pidä luuta rikkoman hänestä. (että kirjoitus kävisi toteen.)

    • Kirjakääröt

      Joh.19:31 Biblia. Mutta että valmistuspäivä oli, ja ei ruumiit pitänyt ristissä oleman sabbattina, (sillä sabbatin päivä on suuri,) rukoilivat Juutalaiset Pilatusta, että heidän sääriluut piti rikkoman, ja he otettaman alas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      2015
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      102
      1883
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      142
      1773
    4. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1421
    5. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      35
      1389
    6. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      317
      1265
    7. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      60
      1229
    8. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      130
      1112
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      276
      1066
    10. Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta

      Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa
      Hindulaisuus
      446
      963
    Aihe