Kysy mitä vain talous -ja velka-asioista! Asiantuntijat vastaavat 9.4. kello 13-16

Takuusäätiönsekä Oikeusaputoimistojen talous -ja velkaneuvonnanasiantuntijat vastaavat arjen talous -ja velka-asioiden hoitoon liittyviin kysymyksiin tällä palstalla tiistaina 9.4.2019 klo 13-16, jonka jälkeen ketju suljetaan. Voit kuitenkin jättää kysymyksesi jo heti.

Etusijalla ovat kysymykset, joita äänestetään eniten. Anna siis peukku kysymykselle, johon haluat vastauksen.

Talous -ja velkaongelmat ovat tänä päivänä valitettavan yleisiä monelle suomalaiselle. Velkaantua voi lukemattomista eri syistä, joko oman toiminnan johdosta tai itsestään riippumattomasta syystä. Etenkin elämäntilanteen muutokset, pienituloisuus, työttömyys, sairastuminen, erotilanteet sekä erilaiset riippuvuudet ovat riskitekijöitä taloudenhallinnan kannalta. Raha-asioista puhuminen ja tulevaan varautuminen ovat aina tärkeitä taloudenhallinnan kannalta.

Tässä keskustelussa voit kysyä mitä tahansa oman talouden hallintaan tai velka-asioiden hoitoon liittyviä kysymyksiä. Voit kysyä esimerkiksi säästämisestä, oman rahatilanteen selvittämisestä, menojen seuraamisesta, velkojen järjestelyistä tai yleistietoa liittyen perintään, ulosottoon ja luottotietoihin.

Kysymyksiin vastaamassa on Takuusäätiön neuvonnan vastaava asiantuntija sekä kaksi Oikeusaputoimistojen talous -ja velkaneuvonnan asiantuntijaa.

119

5062

    Vastaukset

    • Ulosottoonko

      Moi, olen yksinhuoltaja, ja rahat eivät meinaa riittää pk-seudulla elämiseen. Asuminen on kallista, matkustaminen julkisilla on kallista, ruoka maksaa hunajaa.
      En voi muuttaa, koska minulla ei ole verkostoja, ja lapset tarvitsevat edes ystäviään.
      Miten saan talouden hallintaan ja rahat riittämään? Luottokortti on jo tapissa. Huolestuttaa.

    • Eväslaatikko

      Hei. Minulla poistuu viimeinen merkintä luottotiedoista huhtikuun lopussa. Olenko tämän jälkeen ns. vapaa veloistani vai joudunko kärsimään vielä esim. vuokra-asunnon etsimisessä tai puhelinliittymän avaamisen kanssa? Luin jostain että tietoja säilytetään vielä 2 vuotta merkinnän poistumisen jälkeen. Mikä olisi aivan järjetöntä. Olen jo oppinut virheistäni.

      • Tatjaana

        Minulla sama juttu.Nyt vuokraemäntä laitto ulosottoon rästivuokrat.Ollaan koko ajan niiden asiakas.Edellinen maksut meni ja en tiedä tänäkään päivänä mistä se lasku tuli.Tietoa asiasta enemmän.


      • Hei Eväslaatikko!

        Hienoa kuulla, että luottotietosi ovat puhdistumassa ihan kohta! Merkinnän poistumisen jälkeen sillä ei tulisi olla enää vaikutusta sun jatkossa tekemiin sopimuksiin. Eli käytännössä tuon asian ei tulisi enää huhtikuun lopun jälkeen estää puhelinliittymän avaamista.

        Terveisin
        Henri/Takuusäätiö


    • tuhlarityttö

      Täällä yksi jonka talous on ahdingossa. Useampi luottokortti "tapissa" ja ostoksia tehty myös osamaksulla. Palkka riittää juuri ja juuri näistä laskuista selviämiseen, mutta muuhun elämään ei oikein jää rahaa ja luottokorttia joutuu vinguttamaan aina viikko pari palkkapäivän jälkeen ihan arkipäivän hankintoinhin.
      Huomaan että hetkittäin meinaan jo luovuttaa ja heittää rahankäytön läskiksi, että saisi hengähtää jatkuvasata sinnittelystä edes hetkeksi ja teenkin niinä hetkin tyhmiä impulsiiviostoksia. Sitten palaan taas järkiini ja kiristän vyötä ja lasken joka sentin. Tätä on jatkunut kuitenkin jo pari vuotta ja tuntuu ettei loppua näy.
      Olisi upeaa päästä tilanteeseen jossa palkka ei olisi käytetty jo etukäteen, ja siihen olen pyrkinytkin, mutta omin avuin ja nykyisellä palkalla se tuntuu vaan mahdottomalta haaveelta. Aina kun on onnistunut pääsemään vähän lähemmäs sitä, tulee joku yllättävä meno, joka sysää takaisin lähtöpisteseen.
      Millä keinoin voisin saada kierteen poikki?

      • Hyvä tuhlarityttö, tosi hienoa, että olet jo tunnistanut ongelman!

        Ensiksi tulisi kartoittaa tulot: oletko selvittänyt, onko kaikki saatavissa olevat tulot käytössä? Nykyisin esimerkiksi asumistukea laskettaessa ei oteta koko palkkaa huomioon, samoin toimeentulotuessa tehdään ansiotulovähennys. Jos palkka on pieni, voi näihin etuuksiin tulla oikeus.

        Lisäksi kannattaa tarkoin selvittää, mitä menoja toimeentulotuessa otetaan huomioon. Usein työmatkat, päivähoitomaksut tai kotivakuutus saattavat jäädä vahingossa huomiotta toimeentulotuen määrää arvioitaessa.

        Tulojen kartoittamisen jälkeen olisi hyvä pohtia menoja. Paljonko tarvitset kuukaudessa rahaa välttämättömiin menoihin, kuten ruokaan, lääkkeisiin, asumiseen, sähköön, työmatkoihin yms. Onko menoissa vielä jotain, mistä voisi säästää? Usein esimerkiksi ruokamenoista löytyy jotain säästettävää. Netistä löytyy paljon edullisia ruokalistoja ja ohjeita, joita hyödyntämällä ruokamenojen osuutta voi pienentää. Jos ruokabudjetti yksinasuvalla olisi esimerkiksi 250 euroa kuukaudessa, olisi se viikkoa kohden 62,50 euroa. Ruokarahan voi sujauttaa vaikkapa neljään kirjekuoreen, josta aina maanantaisin otetaan käyttöön yhden viikon ruokarahat. On todella tärkeää huolehtia, että rahaa riittää ruokaan koko kuukauden ajaksi. Kuinka paljon paremmin jaksammekaan kiinnittää huomioita talousasioihin, kun huolehdimme ensisijaisesti itsestämme <3

        Kartoittaisin tilanteessasi myös luottojen tilanteen. Kuinka monta luottoa on, mikä niiden minimikuukausierä on, ja millainen korko niissä on. Voisiko luottojen kuukausieriä saada pienemmäksi järjestelylainan avulla? Tärkeää on huomioida, että järjestelylainan korko on järkevällä tasolla. Järjestelylainojakin voi olla useampi, mikäli kuukausierä ja korko on maltillinen! Mikäli vapailta markkinoilta ei ole saatavissa järjestelylainaa, Takuusäätiö myöntää järjestelylainatakauksia. Myös sosiaalinen luotto voisi olla yksi keino, jos kotikuntasi myöntää sosiaalisia luottoja.

        Yllättävät menot ovat kyllä varsin ärsyttäviä. Ja tuntuu, että niitä putkahtaa tämän tästä sekoittamaan tilannetta. Usein ne yllättävät menot voivat koostua pelkästään laskuista: kun tulee iso vakuutuslasku tai sähkön tasauslasku samalle kuukaudelle. Itse olen ratkaissut tämän niin, että olen selvittänyt "epäsäännöllisten" laskujen määrän vuositasolla. Jos näitä laskuja olisi vuodessa esimerkiksi yhteensä 2000 euroa, siirrän palkkapäivänä toiselle tilille näitä laskuja varten joka kuukausi 167 euroa, ja aina laskun tullessa minulla on tällä tekniikalla rahat varattuna etukäteen. Tämä menetelmä on auttanut todella paljon, eikä ainakaan vakituiset laskut enää aiheuta yllätyksiä. Vähän laskutusjaksoista riippuen toiselle tilille on kertynyt myös puskuria niitä kuukausia varten, kun tulla tupsahtaa useampi iso lasku tai tulee jokin muu yllättävä menoerä. Et kertonut tarkemmin, mitä nämä yllättävät menot ovat, mutta tämä on yksi keino varautua. Säästöpuskurin keräämisen voi aloittaa vaikkapa 20 euron kuukausitavoitteella, josta on apua tiukan paikan tullen.

        Muista palkita itseäsi onnistumisista talousasioista. Tietysti maltillisesti budjetin puitteissa =)

        Terveisin,
        Elisa
        Talous- ja velkaneuvoja


    • Villellä

      Mitä tehdä? Olen ollut muutamia vuosia sitten velkajärjestelyssä, ex.n velkojen vuoksi. Nyt kikyn vuoksi jouduin tilanteeseen; palkka pieneni, velat kaatui koska maksuvara pieneni kikyn vuoksi, ilman että asiaa pystyin ennakoimaan. Velkojien kanssa neuvoteltu; ei niitä kiinnosta, vaikka järkevällä akordilla olisi ne maksettu takaisin, muutaman vuoden aikana. Haettiin vj.tä asianajajan kera nyt: hylättiin tietysti. Valituslupaa ei hoviin saatu. Velat valui ulosottoon; kasvavat ties kuinka paljon. Enkä niitä ilman apuja tässä elämässä lopulta pysty maksamaan. Oikeusapu toimisto espoossa; evvk meininki, eivät ota asiakkaaksikaan. Nyt jäin täysin yksin ulosoton uhriksi seuraavaksi 15.sta vuodeksi. Vaikka käyn työssä olen toimeentulotuen asiakas, en saa halvenpaa asuntoa, joten ainoa vaihtoehtohan on toimeentulotuki seuraavat 15.sta vuotta. Näinkö suomi ajaa velkaantuneiden asioita? Mitä tehdä? Ulosottajahan hyötyy provikka palkalla kun on, muut ei hyödy. Velat ei häviä..

      • Hei Villellä,

        tilanteessasi on joitakin epäselviä kysymyksiä, jonka vuoksi on vaikeaa antaa kovin täsmällistä vastausta. Mutta yritän parhaani :)

        Jos velkajärjestely on hylätty, uuden velkajärjestelyn saaminen ei ole ihan automaattinen asia. Aiempi velkajärjestely muodostaa velkajärjestelylain mukaisen esteen velkajärjestelylle. Tämä tarkoittaa sitä, että velkajärjestelylle on este, ja velkajärjestelyn voi saada vain painavilla perusteilla.

        Silloin kun velkajärjestelylle on este, painavia perusteita tarvitaan velkajärjestelyn saamiseksi. Näitä ovat velkaantumisesta kulunut aika, velallisen toimet velkojen maksamiseksi, muut velallisen olosuhteet sekä velkajärjestelyn merkitys velkojalle ja velalliselle.

        Käytännössä sinun tulisi nyt keskittyä näihin painaviin perusteisiin ja kartuttaa näyttöä niihin. Eli todella tärkeää on pysäyttää velkaantuminen, maksaa velkoja maksukyvyn mukaan ja pyrkiä vaikuttamaan kaikkiin niihin olosuhteisiin, jotka puhuvat velkajärjestelyn puolesta. Oikeuskäytännön mukaan hylkäävän velkajärjestelypäätöksen jälkeen tulisi odottaa ainakin noin kaksi vuotta ennen uuden hakemuksen jättämistä.

        Terveisin
        Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • Pikavippejä

      Hei, Olen nostanut aika paljon pikavippejä n. 10k euro.
      Ja nyt alkaa kk palkka ei ritää lainojen kk erään.
      Ja en pysty enää yhdistää lainoja. Mitä teen tässä tapauksessa?

      • Terve Pikavippejä,

        hyvä, jos sulla jatkossa on säännölliset palkkatulot, ja sen myötä maksuvaraa velan lyhentämiseenkin mahdollisesti jäisi säännöllisemmin. Sun kannattaisi aloittaa laskemalla velan lyhentämiseen kuukaudessa jäävä maksuvarasi esim. tällä Takuusäätiön laskurilla.


    • Kiinnostunut77

      Maksoin viimeiset ulosotot pois reilut kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen olen hoitanut joitakin vanhoja perinnässä olleita laskuja pois maksusuunnitelmien kautta ja nyt velkoja ei uskoakseni pitäisi enää olla. Luottotietoni olisivat jo puhdistuneet tänä vuonna Asiakastieto Oy:n mukaan joulukuussa 2019, mutta yksi ikivanha lasku päätyi vielä ulosottoon tämän vuoden helmikuun lopussa, koska en ehtinyt saada töitä sen maksamiseksi.

      Aloitin uuden työn tammikuussa ja sain siitä palkan helmikuun puolivälissä, mutta velan sopiminen perintätoimiston kanssa ei enää käynyt, koska he olivat jo laittaneet asian vireille käräjäoikeuteen. Minulle sanottiin, että "ei auta kuin odotella kirjettä sieltä". Yritin siis sopia asiaa tammikuussa.

      Helmikuun lopussa sain vireilletuloilmoituksen (joka on käsittääkseni eri asia kuin päätös ulosmittauksesta) UO-virastolta ja maksoin laskun tietysti heti kokonaisuudessaan pois, koska ensimmäinen palkka oli jo tullut.

      Tarkoittaako tämä kuitenkin sitä, että luottotietojeni puhdistuminen siirtyi taas hamaan tulevaisuuteen? Kuinka kauas, jos sitä on mahdollista arvioida? Kyseessä on jo lähes 11 vuotta vanha (lainaan perustuva) velka, jota on kierrätetty ties missä eri perintätoimistojen kesken.

      • Läpi_käyty

        Ainakin minä olen välttynyt merkinnöiltä kun olen maksanut koko summan vireilletuloilmoituksesta. Ei ole enää tarvetta hakea ulosottoon, ei siis merkintää.


      • Suosittelen sinua tilaamaan Suomen asiakastieto Oy:stä uuden luottotietorekisteriotteen, josta selviää millainen maksuhäiriömerkintä on kyseessä ja mikä sen voimassaoloaika on. Jotkut merkinnöistä ovat sellaisia, että voimassaoloaika voi lyhentyä, mikäli velka maksetaan.

        Jokainen voi tilata luottotietorekisteriotteen maksutta kerran vuodessa, kun käyttää lakisääteistä tarkastusoikeutta. Lisätietoa tästä löytyy Suomen asiakastiedon usein kysyttyä- palstalta:

        Omat luottotiedot voi tarkastaa käyttämällä lakisääteistä tarkastusoikeutta. Lakisääteinen tarkastusoikeus on veloitukseton kerran 12 kuukaudessa. Sen voi tehdä käymällä Asiakastiedon palvelupisteessä osoitteessa Hermannin rantatie 6, 00580 Helsinki. Kuluttajaneuvonta on avoinna klo 13-15 arkipäivisin Tietoja tarkastavan on todistettava henkilöllisyytensä henkilöllisyystodistuksella, ajokortilla tai passilla. Lakisääteistä tarkastusoikeuttasi voit käyttää myös lähettämällä postitse tai sähköpostitse ([email protected]) vapaamuotoisen kirjallisen pyynnön Asiakastietoon. Pyyntöön mukaan tulee liittää henkilötunnus, kotiosoite, omakätinen allekirjoitus ja nimenselvennys sekä selkeä kopio henkilöllisyystodistuksesta, jossa on allekirjoitus. Mikäli haluat vastauksen sähköpostitse, muista liittää pyyntöön voimassa oleva sähköpostiosoitteesi.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • Enolepitänyt

      Mikä on järkevin tapa toimia edunvalvonta/testamenttiasioissa? Lapseni on luvannut alkaa edunvalvojaksi minulle ja sisarelleni. Samalla pitäisi selvittää testamenttiasiat minulta ja sisareltani kahdelle lapselleni ja heidän perheilleen ym. järkevään toimintaan näissä taloudellisissa asioissa.

      • Hei,
        oikeusaputoimistosta on saatavilla kohtuuhintaista tai varallisuustilanteesta riippuen jopa ilmaista lakiapua testamentin ja edunvalvontavaltuutuksen laadintaan. Jos edunvalvojan määrääminen on ajankohtaista jo nyt, Maistraatista saa tietoa ja neuvoa edunvalvojan hakemiseen.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • huithapeliko

      Tuloni myyjänä vaihtelevat paljon. Kun tulee hyvä palkka laitan sen haisemaan hetkessä kaikkeen kivaan, koska koen että olen sen onnistumisten takia ansainnut. Tämä motivoi minua myös työssäni. Huonompina kuukausina sitten kituutellaan. Miten vaihtuvilla tuloilla oleva voisi saada paremman hallinnan tuloihin ja menoihin. En ole ollut koskaan säästäväinen vaan kaikki mikä on tullut on myös mennyt. Puskuria tilille ei siis itsestään kerry. Exelit yms budjetit tuntuu kovin työläiltä, enkä joka ostosta jaksaisi erikseen kirjata.

      • Yksi keino taloudenhallintaan on kartoittaa tilannetta tarkemmin. Kuinka paljon sinulla on välttämättömän elämisen kustannukset kuukausittain (ruoka, asumiskulut, työmatkat, laskut jne) ja kuinka paljon sen päälle voisit maksaa itsellesi "palkkiota" hyvästä työstä? Olisi erinomainen tapa opetella laittamaan parempina kuukausina osa palkasta säästöön, jotta voisit sitten huonompana kuukautena turvautua säästötiliin. Tällä tavoin jaksottamalla voisit sitten elää mukavammin myös huonoina kuukausina.

        Voisitko miettiä etukäteen palkinnon, jonka saat työssä onnistumisesta? Jos palkinnon määrittäisi etukäteen konkreettisemmaksi, esim. kasvohoito, hieronta tms., saattaisi sillä olla holtittomaan rahan käyttöön toivomasi vaikutus :)

        Suosittelen lukemaan myös muita vastauksia erilaisten vinkkien hyödyntämiseksi
        Terveisin, Elisa


    • Minulla kun ei koskaan ole ollut velkaa eikä rahaan liittyviä ongelmia.
      Niin.
      Olen 69v.
      Paljonko arvioitte minun joutuneen elämäni aikana maksamaan noille luusereille verojeni kautta?
      Oletteko mahdollisesti surullisia, auttavia ja osaa-ottavia minunkin vuokseni?
      Olenhan syyttömänä joutunut kärsimään Demokraattisen yli-voiman edessä.

      H.

      • "kallistaeliittipeliä"

        Jospa et kuitenkaan kommentoisi minulle.
        En halua että kommenttini poistuu sinun vuoksesi.

        H.


    • Minne uudet kysymykset? Kun voi vastata vain alkuperäiseen kysymykseen.

      • Moi petteri95-19! Voit kysyä kysymyksesi lisäämällä kommentin tähän ketjuun. Kiva, että olet mukana keskustelussa!


      • Miet

        Olen kahteen eri paikkaan vielä velkaa yhteensä kaikkiaan n. 5000-6000 mutta olen velkojien kans sopinut maksavani muutamilla kympeillä velkoja pois ettei ne menisi ulosottoon heti. Mut miten voisin saada luottotiedottomana lainan että voisin maksaa kahdelle perintäyritykseen velat pois ja sen jälkeen maksaisin vaan sitten pelkästään yhteen paikkaan lainaa tms takaisin? Vai onko minulla ylipäätään mitään mahdollisuutta kuin vaan tehdä maksusuunnitelman mukaisesti Sveaan ja Intrumille maksuja takas vai päästänkö kyseiset velat ulosottoon? En kyllä oikein enää sinne haluaisi mennä koska olen nippanappa jo siitä ruljanssista aiemmin päässyt viime vuonna eroon. Nämä velat on kertynyt ihan pikavipeistä joita en ole sitten kyennyt maksamaan aikanaan takaisin.


      • Miet kirjoitti:

        Olen kahteen eri paikkaan vielä velkaa yhteensä kaikkiaan n. 5000-6000 mutta olen velkojien kans sopinut maksavani muutamilla kympeillä velkoja pois ettei ne menisi ulosottoon heti. Mut miten voisin saada luottotiedottomana lainan että voisin maksaa kahdelle perintäyritykseen velat pois ja sen jälkeen maksaisin vaan sitten pelkästään yhteen paikkaan lainaa tms takaisin? Vai onko minulla ylipäätään mitään mahdollisuutta kuin vaan tehdä maksusuunnitelman mukaisesti Sveaan ja Intrumille maksuja takas vai päästänkö kyseiset velat ulosottoon? En kyllä oikein enää sinne haluaisi mennä koska olen nippanappa jo siitä ruljanssista aiemmin päässyt viime vuonna eroon. Nämä velat on kertynyt ihan pikavipeistä joita en ole sitten kyennyt maksamaan aikanaan takaisin.

        Hei Miet,
        jos luottotiedot ovat menneet, on mahdollista saada Takuusäätiön järjestelylainatakaus tai sosiaalinen luotto. Molemmissa tilanteissa edellytetään riittävästi maksuvaraa luoton takaisinmaksamiseen.

        Jos yllämainitut luotot ei ole tilanteessasi mahdollisia, sinulla voi olla mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn.

        Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnassa


    • maaorja

      Aina verotettu liikevaihdosta, 1/6 osa 51000 = 8500 ei todetusta vuositulosta 5800 Tämä ei olisi ollut edes suojaosuuden kokoinen, siis5800 EUR tulosta ulosmitattu 8500 joka vuosi eli maanviljelijää ei suojaosuudet auta, eikä kukaan muukaan.
      1999 ulosmittaus 36170 mk todettu vuositulo 35500 mk maksamattomat verovähennyskelpoiset maksut 60.000 mk (2 henkilön suojaosuus olisi ollut ????) mätkyä tuli 9500 mk
      2008 vuonna eläke otteessa tulot 2053 EUR Ulosmittaukset 10107 EUR
      Ulosmitattu 4 lomitusmaksuja suurin oli maksettu jo 9 kk ennen ulosmittausta muut 3 samoihin aikoihin oman maksun kanssa Perintä laskuissa eri viite. Avopuolison lomitusmaksut eivät olleet
      tilan vähennyskelpoisia menoja, siis verotoimiston mielestä. Ne olisi pitänyt vähentää hänen omassa vero ilmoituksessa. Mutta palkan maksu oli vaikeaa kun tulos oli alle 6000 eur/v ja ulosmittaukset 8500EUR / vuosi Nämä 1999- 2008 välillä. 1953 suomi tratifionut sopimuksen ettei orjuutta sallita. Mutta verottaja ja ulosotto ei liene tiennyt asiasta vielä silloin.
      Olisi hyvä jos verotoimisto ja ulosotto myös maksaisi "törkeästä veropetoksesta" saman kuin toisinkin päin tapahtuu.
      1 neuvoja anoi helpotusta 18 ulosotto vuoden jälkeen, vastaus oli ettei tässä asiassa voida myöntää helpotuksia.
      Outoa siis että tulot alle 6000EUR /v ja ulosmittaukset 8500 EUR/ v 10 vuotta peräkkäin, vastaus
      oli ettei mitään väärää ole tapahtunut. Eduskunnan oikeusasiamies.
      Onko korkeakoulun käyneillä erilainen käsitys tasapuolisuudesta kuin köyhemmällä?

      • Kiitos, kun kirjoitit mieltä askarruttaneista asioista!

        Vaikuttaa siltä, että velkaongelmat ovat pitkittyneet ja aiheuttaneet harmia jo pitkään. Suosittelisin sinua kääntymään Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnan puoleen ja kartoittamaan ammattilaisten avulla kokonaistilanteesi.

        Yrittäjälläkin voi olla mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn. Velkajärjestelyyn pääseminen on mahdollista myös silloin, jos on omistusasunto. Näissä asioissa Sinua osaa parhaiten auttaa talous- ja velkaneuvonta.


    • Liemessä

      Tilanteeni lyhyesti: erilaisia pikavippejä ja kulutusluottoja on kertynyt usean vuoden aikana, ja tähän saakka olen kierrättänyt niitä, maksanut siis velkaa velalla koska en ole saanut mistään yhdistelylainaa ja olen pyrkinyt välttämään maksuhäiriöt ja ulosoton. Nyt olen päästänyt lainoja perintään ja pyrkinyt saamaan siten kuukausieriä pienemmiksi, mutta tämäkin lienee vain keino siirtää väistämätöntä, koska tuloni ovat varsin pienet, n. 1450 € kuussa. Miten ulosottoprosessi käytännössä menee? Minun tuloistani se veisi käsittääkseni <500 € kuussa ja tämä maksaminen jatkuisi max. 15 vuotta. Omistan asunnosta 1/6, miten uo tähän mahtaa suhtautua? Missä kohden mahtaa alkaa vaatia osani myyntiä? Asun ko. asunnossa ja äidilläni, joka omistaa 5/6, ei ole mahdollisuutta ostaa osuuttani. Kuinka todennäköisesti uo siis mahtaa vaatia koko asunnon myyntiä?

      • Kiitos, että kerroit tilanteestasi!

        Usein ulosotto ulosmittaa ensisijaisesti tuloista, ja saattaa olla, että 1/6 omistusosuus on niin haasteellinen realisoitava, ettei siihen välttämättä ryhdytä.

        Olisi tilanteessasi ensiarvoisen tärkeää pysäyttää velkaantuminen ja lopettaa velalla velan maksaminen. Usein tässä tilanteessa ulosotto saattaakin olla helpotus: joka kuukausi maksut hoituu tietyllä summalla, ja ei tarvitse enää miettiä, millä seuraavan kuukauden maksut saadaan hoidetuksi.

        Todella usein myös taloudellinen tilanne helpottuu, sillä erittäin usein ihmiset maksavat luottoja huomattavasti suuremmilla summilla, mitä ulosotto lopulta palkasta / etuudesta ulosmittaa. Kun joudutaan velalla velan maksamisen -kierteeseen, se usein syventää velkaongelmaa, ja lopputuloksena on luottotietojen menetys ennen pitkää. Tilanne on usein helpommin hoidettavissa, mitä aikaisemmin siihen tarttuu.

        Kun ulosmittaus palkasta alkaa, sen jälkeen saattaa olla oikeus toimeentulotukeen. Tästä olen jo muutamissa muissa vastauksissa kertonut: kannattaa lukea koko ketju läpi.

        Suosittelisin sinua myös hakeutumaan Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan.


    • Mitätehdä

      Olen yksityisyrittäjä, 1 lapsen äiti. Ero vei talouteni syöksykierteeseen jossa jouduin tekemään 12 tuntisia päiviä ja uuvuin, asiat jäivät joitamatta. Yritin hoitaa velkoja velalla ja lopulta tiedot menivät yhden parkkipaten maksun takia kun unohdin uo eräpäivän. Puhelimeen en enää uskalla vastata, yrityksen asiat on hoitamatta ahdistuksen takia. Ulosotossa on ~2000€ ja pian menee myös opintolaina 10k koska en enää jaksa enkä voi tehdä lapsenikaan vuoksi 12h päiviä. Tuloni ovat noin 2000€ kk vuokra 700€. Haluni hoitaa asiat on suuri ja ahdistus vielä suurempi. Voinko päästä velkajärjestelyyn ja millainen prosessi se tuloillani on? Tuntuu että olen tyhmyydelläni pilannut oman ja lapseni elämän.

      • Mutta onneksi velkaongelmiin on olemassa useita eri ratkaisukeinoja, joilla ahdinkoa voi helpottaa.

        Tilanteessasi velkajärjestely voi olla mahdollinen, mutta yhtälailla sinulla saattaisi olla mahdollisuus sosiaaliseen luottoon tai Takuusäätiön järjestelylainatakaukseen.

        Suosittelen kääntymään Oikeusaputoimisto talous- ja velkaneuvonnan puoleen, jotta tilanteesi kartoitetaan ja selvitetään juuri sinun tilanteessasi oleva paras ratkaisuvaihtoehto.

        Suosittelen ottamaan yhteyttä mahdollisimman pian <3 Olen työssäni nähnyt niin monesti, miten ahdistus helpottuu, kun taloustilanteeseen löytyy ratkaisu.

        Terveisin,
        Elisa
        Talous- ja velkaneuvoja


    • Tyhmeliini

      Tahtoisin tietää sellaisen asian et jos on asioita ulosotossa niin voiko saada kelalta toimeentulotukea??Rahat eivät meinaa riittää millään ihan normielämään.

      • Hei Tyhmeliini,
        ulosotto katsotaan kyllä hyväksyttävänä menona toimeentulon laskelmissa. Eli jos toimeentulotuen saamisen kriteerit muutoin täyttyy ja ulosoton kuussa ottaman summan jälkeen elämiseen jää vähemmän rahaa kuin mitä toimeentulotuen näkökulmasta pitäisi jäädä, niin voi olla oikeutettu saamaan toimeentulotukea.

        Kannattaa ehdottomasti asia selvittää, jos olet epävarma, täyttyisikö sun kohdalla kriteerit!

        Henri
        Takuusäätiö


      • Juu voi saada perustoimeentuloa kelalta ja kunnalta täydentävääkin toimeentulotukea.
        Ulosotto on hyväksyttävä meno, käsittääksein kokonaan.


    • viekäätuhkatkinpesästä

      Voiko 159 euron laskusta mennä perintäkuluja 519euroa ? Mihin voi olla yhteydessä ko. asiasta jos on laitonta nuo perintäkulut.

      • Hei,
        kyllähän tuo toki hurjalta summalta kuulostaa suhteessa velan pääomaan. Käytännössä noin suuria perintäkuluja ei pitäisi kertyä.

        Jos kyse on velasta, jota on peritty jo esim. useita vuosia, niin toki kulut voi kertyä yllättävän isoiksi. Suosittelisin tekemään asiasta kirjallisen reklamaation laskuttajalle ja pyytämään selvitystä, mihin kulut perustuvat.

        Tarvittaessa voit kysyä apua asiaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta


    • Helenakaarina

      Olen kolmekymppinen opiskelija. Ulosotossa 15 vuotiaana tehtyjen hölmöyksien taki, joten en saa opintolainaa. Opiskelua jäljellä 2 vuotta. Töissä käyn aina kun saan vuoroja (vanhusten hoito), palkasta menee aina 1/3 ulosottoon. Voiko ulosottoa sopia lyhennettäväksi jollakin summalla joka kuukausi ja palkkaan ei silloin koskettaisi? Satunnaisten tulojen vuoksi en saa toimeentulotukeakaan! Mikä olisi sellainen paikka missä tämä tilanne kartoitettaisiin ja neuvottaisiin mitä voin tehdä?

      • Hei Helenakaarina, kiitos että kysyit apua.

        Oletko selvittänyt, mikä on velkojen lopullinen vanhentumisaika? Tämän näkee esimerkiksi velallisen ulosottoasiat -tulosteesta, jossa on mainittu tuomiopäivä ja velan vanhentumisaika. Ne velat, joista on annettu tuomio, vanhenevat lopullisesti hiukan tapauksesta riippuen 15 tai 20 vuoden kuluttua tuomiopäivästä. Vaikuttaisi siltä, että lopullinen vanhentumisaika saattaisi olla jo hyvinkin lähellä? Kun velka lopullisesti vanhenee, se häviää lopullisesti elämästäsi.

        Jos olet jo pitkään maksanut ulosottoa, sinulla voi olla oikeus vapaakuukausiin. Kannattaa tiedustella asiaa ulosottomieheltä.

        Jos tuloista ulosmitataan, tämä ulosmittaus pitäisi huomioida myös toimeentulotukilaskelmassa. Eli lain mukaan toimeentulotukilaskelmassa kuuluu ottaa huomioon se tulo, joka ulosmittauksen jälkeen maksetaan velallisen tilille. Tämänkin jälkeen vielä tehdään ansiotulovähennys, joka on 20% nettotulosta, kuitenkin enintään 150 euroa kuukaudessa.

        Voit varata ajan oman kotikuntasi Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan,


    • työnestonuhri

      Pätkätöiden ohella työmarkkinatuella useita vuosia; 524e leikattiin joku vuosi sitten ensin 522 euroon ja sitten 518. 'Aktiivi'malli leikkaa lisää, joten kuussa (4 vko) jää 494e.

      Nyt aloitin 0-3 vrk/kk omaishoitajan sijaisuuden. Kuulin vasta aloitettuani, että systeemi katsoo sen 'yrittämiseksi'. Työttömyystoimisto on kärkäs katkaisemaan työttömyystuen, jos tuomitsee työttömän 'päätoimiseksi yrittäjäksi'. Ja he eivät anna etukäteislausuntoja, vaikka heille esittelisi tilanteen selkeästi. He vaativat selvitystä aloittamisajankohdasta ja pohtivat jälkikäteen, viikkokaupalla, onko kyse yrittämisestä vai palkkatyöstä, ja jos on muka yrittämisestä, antavat 4 kk armonaikaa yritellä työmarkkinatuen ohessa. Sitten 4 kk päätyttyä he lähettävät toisen selitysvaatimuksen vaatien tietää, jatkuuko 'yrittäminen', ja jos jatkuu, päättävätkö he katsoa läpi sormiensa tuota pitkäaikaistyöttömän lopulta löytämää työtä, vai tuomitsevatko elämään noilla satunnaisilla tuloilla, eli 0-200 eurolla kuussa.

      Kysyn, olisiko mitään instanssia, johon voisi valittaa ja saada nopean päätöksen, jos työttömyystoimisto tekee väärän päätöksen. Edes toimeentulotukeen ei kuulemma ole oikeutta, jos on työttömyystoimiston mielioikusta 'yrittäjä'. Kahdellasadalla eurolla kuussa en voi elää. Jo pienen asuntolainan lyhennys on 200 e/kk. Tietysti on se 'mahdollisuus', että lopetan tuon työn. En haluaisi tehdä sitä pelkästään työttömyystoimiston omien sääntöjen takia. Mielestäni jokaisella suomalaisella on oikeus tehdä työtä ja myös oikeus tulla toimeen.

    • Sinili

      Kun olen velkaneuvonnan kautta saanut maksuohjelman jota noudatan ja sen mukaan kuukausittain maksan. Miten kauan kun se on lokakuussa 2020 maksettu niin luottotieto häiriömerkintä poistuu? Onkos mitään tekeillä helpotusta näihin velka- ja ulosotto juttujen osalta yhteiskunnan puolelta?

      • Hei Sinili,

        velkajärjestelystä poistuu maksuhäiriömerkintä maksuohjelman päättymisen jälkeen. Eli marraskuussa 2020 luottotiedoissasi ei ole enää merkintää velkajärjestelystä.

        Omat luottotiedot voi tarkistaa Suomen Asiakastiedosta.


    • Kannattaako

      Joskus tulee vastaan näitä mainoksia lainojen yhdistämisestä. Onko sellaisessa mitään järkeä? Onko kivempi olla velkaa yhdelle paikalle kuin monelle?

      • Hei Kannattaako! Kiitos pohdinnastasi.
        Kyllä lainojen yhdistämisessä on järkeä, jos esimerkiksi korko pienenee ja kuukausierä asettuu tasolle, joka helpottaa taloudellisen tilanteen hallintaa. Tällöin korkojen alentuessa laina-aika voi merkittävästi lyhentyä. Esimerkiksi jos 10 000 euron korkeakorkoiset (korko jopa 100-200 %) pikavipit järjestellään esimerkiksi Takuusäätiön lainatakauksella jossa on 4 % korko, laina-aika lyhenee merkittävästi ja usein myös kuukausierä kohtuullistuu. Tällöin taloudellinen tilanne yleisesti ottaen kohenee ja velkaantuminen päättyy.

        Korostan.
        Pikaluottojen ottaminen järjestelylainaksi ei ole koskaan kannattavaa.

        Terveisin
        Elisa
        Talous- ja velkaneuvoja


    • huijattuolo

      Avovaimoni on sotkenut raha-asiansa ja hänellä on menossa ulosottoon yli 30000 euroa. Meillä on yhteinen asunto, johon kummallakin on omat asuntolainat. Minulla ei ole riittäviä tuloja, jotta voisin ostaa avovaimon osuuden kodistamme. Mitä siis tapahtuu? Voimmeko menettää kotimme?

      • On erittäin aiheellista olla tilanteesta huolestunut.

        Suosittelisin alkuun pohtimaan, mikä on aiheuttanut velkaantumisen. Olisi ensiarvoisen tärkeää selvittää syy, minkä vuoksi näin mittava velkaantuminen on tapahtunut. Taustalla voi olla esim. peliongelma tai mielenterveysongelma jonka vuoksi tilanne on ajautunut tähän pisteeseen ja silloin olisi tärkeää hakea apua jotta velkaantuminen saataisiin katkeamaan.

        Tässä tilanteessa on varmasti hyvä, että teillä on erilliset asuntolainat ja todennäköisesti asunto on myös 50/50 osuuksin omistuksessanne? Kun avopuolison velat menevät ulosottoon, on yhteisomistuksessa olevan asunnon realisoiminen erittäin haasteellista. Todennäköistä on, että avopuolison velkojen mennessä ulosottoon, hänen tuloistaan alkaa ulosmittaus joka on yleensä noin 1/3 nettotulojen määrästä. Ulosoton verkkosivuilta löytyy ulosottolaskuri, jolla ulosmittauksen määrää voi arvioida.

        Suosittelen ottamaan yhteyttä Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan


    • agfslakhdkef

      Eläkkeelle jäänyt äitini elää yli varojensa, kun on tottunut vähän leveämpään elämään kuin mitä eläkkeellään olisi varaa. Säästöjä on hiukan, mutta tuolla menolla ne on käytetty hetkessä. Olen huolissani, mutten tiedän miten asiaan pitäisi puuttua. Jos yritän keskustella, vastaus on ”että omatpahan ovat rahani”, ja niinhän ne onkin. Äiti on lainannut jo rahaa ainakin veljeltäni. Onko muuta vaihtoehtoa kuin odottaa että osuu pohjaan ja tukea siinä vaiheessa? Tilanne aiheuttaa riitaa välillämme ja jos äiti on ottanut esim pikavippejä tai muuta kallista lainaa tulee koko homma hänelle kovin kalliiksi.

      • Hei!

        Tosi hienoa, että jaksat kantaa huolta äidistäsi. Totta toisaalta on, että äitisi on itse vastuussa rahoistaan, mutta lainaaminen kielii mahdollisista orastavista ongelmista.

        Takuusäätiö on laatinut oppaan Läheinen rahavaikeuksissa.


    • Kuinkastämänytmenee

      Nyt tulee vähän tyhmä kysymys:
      Otettiin 20 000 € laina. Omakotitalomme kiinnitykset kaikki vapaina, aiemmat velat maksettu. Nyt pankille piti pantata yllämainitun velan vakuudeksi kaikki 4 panttikirjaa, joiden arvo on yhteensä lähes 90 000 €. Kuuluuko sen mennä näin? Tietenkään pankki ei voi myydä vain osaa talosta, jos se tilanne tulisi eteen. Silti luulin, että tähän lainaan tarvitsisi pantata vain tuo 20 000 euroon kiinnitetty panttikirja. Sen kokoinen on yksi niistä. Ei oikein kunnolla huomioitu silloin koko asiaa. Ja onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä, onko pantattu yksi vai kaikki panttikirjat, lopputuloksen kannalta. - Talon arvo vähintään 150 000 €.

      Eli, talon myyntikö olisi pahimmassa tapauksessa edessä, jos tuota 20 tonnin lainaa ei pystyisi maksamaan? Jotenkin näin toki pankkivirkailija selittikin, toisaalta rauhoitteli, että eivät he ihan heti iske kiinni..

      Entä mitä vaikuttaa tuossa mahdollisessa myyntitilanteessa, kun itselläni on vain avio-oikeus taloon, se on puolisoni nimissä (olin niin nuori ja tietämätön silloin vuosikymmeniä sitten). Meillä on kaksi lasta.

      • Hei,

        käytännössä sillä ei ole käsittääkseni merkitystä, onko pankissa yksi vai kaikki panttikirjat. Ehkä se on teidänkin kannalta hyvä asia, sillä panttikirjat ovat pankin holvissa varmassa tallessa, eikä erikseen tarvitse maksaa säilyttämisestä.

        Panttaussitoumuksesta ilmenee, onko velan vakuutena vain tuo yksi panttikirja vai kaikki. Lähtökohtaisesti ajattelen, että jos velan määrä on 20 000 euroa niin panttikirjoista on "käytetty" myös 20 000 euroa, eli loppuosa panttikirjoista on käytettävissä vakuudeksi muihin velkoihin.

        Aviopuolisoilla on avio-oikeus toisten omaisuuteen, mikäli avioehtoa ei ole solmittu. Myyntitilanteessa aviopuoliso ei voi kuitenkaan myydä yhteistä kotia ilman suostumustasi, mikäli talo on edelleen yhteinen kotinne.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • Emilia12345

      Jos henkilö jää velkaa toiselle ja velka on todistettu (kirjallinen myöntäminen ja/tai todistaja), eikä velallinen ole kieltänyt asiaa muttei myöskään lukuisista lupauksista huolimatta millään tavalla takaisinmaksussa etene, ollee kyseessä riidaton asia. Mitä velkoja voi tässä asiassa tehdä, lähettää esim. sähköisessä muodossa haastehakemuksen, vai onko mahdollista sovitella asiaa ensi alkuun muin tavoin? Kumman maksettavaksi, velkojan vai velallisen, jää käräjäoikeuden mahdollinen maksu asian eteenpäin saattamisesta?

      • Hei Emilia,

        velka saattaa myös vanheta, mikäli velan vanhentumista ei katkaista lain edellyttämällä tavalla.

        Käytännössä jos velallinen ei suostu velkaa maksamaan, on ainoa tapa viedä perintää eteenpäin jättämällä haastehakemus käräjäoikeuteen. Käräjäoikeus tekee asiasta tuomion, jonka perusteella velkoja voi vireyttää perinnän ulosotossa. Ulosotto sitten selvittää, onko velallisella ulosmitattavia tuloja tai muita varoja velkojan saatavan maksamiseksi.

        Velkoja voi vaatia velalliselta oikeudenkäyntikuluja maksettavaksi, ja ne lisätään yleensä velan määrään.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • velatonko2020

      Voiko jo kerran käräjäoikeudessa oleita velkoja laittaa sinne uudestaan? Velat olivat siltä jo poistuneet.Velat ovat n.15 vuotta vanhoja .

      • Ei voi.

        Yhdestä laskusta voi tehdä vain yhden kerran yksipuolisen velkomustuomion. Yleensä tämä kyseinen velka vanhenee 15 vuoden kuluttua tästä tuomiopäivästä lopullisesti.

        Ulosottoon voi taas puolestaan laittaa vireille velan perinnän useampia kertoja. Usein näin onkin: jos ulosotto toteaa esimerkiksi varattomuusesteen, velka palautuu tällöin takaisin velkojalle. Velkoja voi laittaa asian uudelleen vireille ulosottoon myöhemmin.

        Terveisin
        Elisa
        Talous- ja velkaneuvoja


    • ulosotossaenoo

      Mua kiinnostais kuulla, että mikä on se tyypillisin tarina, et miten joku joutuu ulosottoon. Onks se aina ne pikavipit ja oma moka?

      • Hei ulosotossaenoo,

        tarinoita on varmasti yhtä monta erilaista kuin on itse velallisiakin. Olen itse kohdannut työssäni noin 1500 velkaantunutta, ja samoja piirteitä monista asioista löytyy, mutta kyllä kaikkien tarina on omanlaisensa ja uniikki.

        Usein velkaantumistarinat ovat pitkiä ja yksi asia on johtanut toiseen. Usein velkaantuminen alkaa pienestä yksittäisestä tekijästä, mutta kun sattumia tulee monta lyhyellä ajanjaksolla, se suistaa tilannetta entistä huonommaksi. Elämä on täynnä yllätyksiä: on eroja, sairastumisia, työttömyyttä. Toinen saattaa sairastua, jonka takia elämänhallinta pettää. Kolmannella läheinen kuolee, jonka takia tulee masennus ja asioiden hoitaminen jää puolitiehen jne.

        Olen työssäni kohdannut esimerkiksi pankinjohtajia, yritysjohtajia, eläkeläisiä, työttömiä, työssäkäyviä, opiskelijoita, sairastuneita, yksinhuoltajia, yksinäisiä, perheellisiä, hyvätuloisia, pienituloisia, yrittäjiä.... Velkaantuminen koskettaa kaikenlaisia ihmisiä.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • Kuinka kauan ulosotto kestää, jos ajallisesti sitä on toimitettu 15 vuotta mutta vielä on maksettavaa jäljellä ja tulee palkkaa eli on mistä ottaa. Meneekö yli tuon 15 vuotta silloin? Näkyykö merkintä vielä loppumisen jälkeen ja kuinka kauan?

      • Hei;

        Ulosotto kestää pääsääntöisesti 15 vuotta tuomioistuimen päätöspäivämäärästä. Poikkeuksen tekevät yksityishenkilöiden saatavat ja rikostuomioihin perustuvat velat, joita voidaan periä 20 vuotta tuomioistuimen päätöksestä.

        Aulikki, talous- ja velkaneuvoja


    • Kaisahelena

      Mikä olisi järkevintä. Minulla on 3500 euron joustoluotto. Lyhennän sitä joka kuukausi 5 prosenttia jäljessä olevasta velasta. Pystyn hyvin maksaman, mutta kannattaako lyhentää velka nopeammin vai alkaa nyt säästää pesämunaa. Luoton vuosikorko on 0,55 prosenttia ja lisäksi hoitokulu 2,80/kk.

      • Moi Kaisahelena,

        toki itse päätät lopulta mitä teet, mutta itse tässä tilanteessa lyhentäisin velkaa sillä summalla, mitä elämisen menojen jälkeen sulla velan lyhentämiseen jää.

        Jos sulla myöhemmin tuleekin tilanne, ettei velan lyhentämiseen enää rahaa jäisi, niin silloin tilanne on velan suhteen hankala. Aina parempi mitä vähemmän siinä tilanteessa olisi velkoja maksettavana.

        Henri/Takuusäätiö


    • fb_kysymys1

      Moi.
      Olisi kiva kuulla teidän näkemys siitä miten sosiaalinen pääoma edesauttaa esim yksinäisten ja perheiden taloudelliista nousua.
      Ja miten voidaan edistää sitä.
      Ja miksi tästä ei juurikaan puhuta. Tästä aiheesta meinasin ehkä kirjoittaa
      lopputyön joten kaipaan uusia näkökulmia. (T. Rantaruotsalainen)

      • Kiitos mielenkiinnosta. Aihe on laaja ja mielenkiintoinen. Sosiaalisen pääoman edistäminen edesauttaa varmasti mutta miten sen edistäminen sitten tapahtuu onkin jo toinen asia. Parhaiten varmasti löytäisit vastauksia täsmällisillä haastattelukysymyksillä. Haastattelupyyntöjä voi lähettää suoraan eri alojen toimijoille.

        Terveisin,
        Elisa
        Talous- ja velkaneuvoja


    • fb_kysymys2

      Velkaantuminen (tietoisesti ja tahallaan) on mielestäni myös itsetuhokäyttäytymistä. Ajatuksia siitä..?

      • Hei,
        omassa työssäni olen toisinaan nähnyt, että talousvaikeudet voivat johtaa siihen, ettei kerrassaan enää jaksa hoitaa asioitaan. Voi käydä niinkin, että ollessaan pinteessä, yltyy ottamaan velkaa melko tietoisestikin yli äyräiden.

        Aulikki, talous- ja velkaneuvoja


    • Onko olemassa jotain valmiiksi tehtyä Excel-henkistä työkalua oman talouden hallintaan?

      Tai onko jollain pankilla hyvää automaattista työkalua, joka auttaisi ymmärtämään oman kuukausittaisen kulutuksensa kategorioittain?

      • Joillain pankeilla on omia työkaluja ja sovelluksia menojen seurantaan. Esim. OP:lla Pivo. Yksi kätevä maksuton ohjelma menojen seurantaan kategorioittain on myös Takuusäätiön Penno.


    • fb_kysymys3

      Ongelma on mikä on sairaseläkeläisen tuloraja vuoteen. Itse saanen tuloja netin kautta määrä on kysymysmerkki. Kun tiedän rahan voin ottaa seuraavan erän ensi vuonna... Eikös vuoden vaihde ole raja?

    • Asiantuntijat ovat nyt paikalla ja kysymyksiin vastaaminen alkaa. Peukuttamalla voit äänestää niitä kysymyksiä, joihin haluat vastauksen.

    • Onko olemassa jotain suositusta säästöjen määräksi suhteessa omiin kuukausi/vuosituloihin?

      • Nuo säästösuositukset jonkin verran poikkeavat toisistaan ja aika paljon oma elämäntilannekin määrittelee mikä on mahdollista ja järkevää. Jos sanoisin, että 10%-20% nettotuloista/kk saa säästöön niin tilanne on ihan hyvä. Lisäksi puskurivarastona suositellaan pidettävän n. 2-3kk nettotuloja vastaavaa määrää.

        Henri/Takuusäätiö


    • Mistätunnetsä

      Ystäväni on pahasti velkaantunut, ainakin itse hän sanoo niin. Hän ei ole pyytänyt minulta rahaa lainaksi, enkä jotenkin usko, että lainata kannattaisikaan. Ystävyys voisi siinä mennä, jos hän ei pystykään maksamaan takaisin. En itsekään ole mikään rikas. Onko kuitenkin jotain, miten voisin häntä erityisesti tässä velkahommassa tukea? Olen tietysti ihan ystävänä läsnä, mutta ei se aina riitä, että sanoo vain "kyllä se siitä". Olisiko jotain konkreettista neuvoa siihen, miten voisin häntä auttaa?

      • Hei Mistätunnetsä, toivottavasti ystäväsi joskus arvostaa huolenpitoasi!

        Velkaongelmat on usein vaikeita käsiteltäviä, koska niihin liittyy valtavasti häpeän ja epäonnistumisen tunteita. Myös tämä häpeä hidastaa avun hakemista, ja usein velkaongelmista puhuminen on vaikeaa.

        Mielestäni voisit herätellä ystävääsi: kysyä, milloin velkaantuminen on alkanut, kuinka paljon velkaa on, onko hän miettinyt, mitä tilanteelle voisi tehdä.

        Monet velkaantuneet kokevat tilanteen umpikujana vailla mitään selviytymismahdollisuuksia, vaikka tosiasiassa Suomessa on tarjolla useampiakin keinoja, joiden avulla velkatilanteesta selviäminen on mahdollista. Olisi erittäin hienoa, jos tukesi avulla ystäväsi havahtuisi tilanteeseen ja lähtisi selvittämään eri vaihtoehtoja.

        Kaikista tärkeintä nyt olisi kuitenkin pysäyttää velkaantuminen. Tilanteissa, joissa maksetaan velkaa velalla ja on mukana pikavipit, velkatilanne syvenee nopeasti. Mitä varhaisemmassa vaiheessa tilanteeseen havahdutaan, sitä helpompaa tilanteeseen on löytää ratkaisu.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • tintura1

      Hain velkajärjestelyyn pari vuotta sitten ja en päässyt,käskettiin odottamaan pari vuotta ja hakemaan uudelleen.Nyt olisin hakemassa uudelleen mutta minulle on pian tulossa perintöä.Odotanko että perintö tulee ja annan ulosottomiehen hoitaa sillä osan veloistani ja haen vasta sitten vai onko järkeä hakea jo nyt?Velkajärjestelyllä olisi suuri merkitys elämääni ja haluaisin että se tällä kertaa minulle myös myönnetään.

      • Hei!

        Tuntematta asiaasi tarkemmin, tuntuisi siltä, että velkajärjestelyä kannattaisi hakea aiemmin saamiesi neuvojen mukaan, etenkin, jos perintö kattaa vain osan veloistasi.

        Velkajärjestely pysäyttää viivästyskorkojen juoksun.

        Terveisin Aulikki, talous- ja velkaneuvoja


    • pöllömpikö

      Olen hoitanut asuntolainani asiallisesti, mutta tein tyhmän päätöksen muutama vuosi sitten nikiinteä korkoisen koron viidelle vuodelle. Korko on n. 250e kk. Purkukustannukset olisi yli tonnin ja tämän jälkeen normaali Euribor12 ja marginaali joka on puolet halvempi. Voiko purkukustannuksia välttää? Voinko kilpailuttaa lainan ja siirtää sen muualle? On ihan huijattu olo eikä huvittaisi samassa pankissa jatkaa!

      • Tervehdys pöllömpikö!

        Uskoakseni purkukustannuksia ei voi välttää, mutta kannattaa neuvotella niistä pankin kanssa. Kuulostaa siltä, että vaikka maksaisitkin purkukustannukset, säästäisit koron osuudessa niin paljon, että jo muutamissa kuukausissa koron vaihtaminen maksaa itsensä takaisin?

        Lainoja kannattaa aina kilpailuttaa säännöllisesti. Uusi pankki saattaa jopa tarjoa niin hyvää lainatarjousta, että vaihtaminen kannattaa.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • nöpöpöpö

      Onko talous ja laina-asioiden kanssa tuskaileville jotain vertaistukea tarjolla? Olisi kiva löytää ihmisä jotka kamppailevat samojen asioiden kanssa. Senttien riittämistä iltaisin miettiessä on välillä kovin toivoton ja yksinäinen olo.

      • Hei nöpöpöpö,
        en ole kuullut varsinaisista vertaistukiryhmistä, mutta mielestäni vertaistukiryhmät olisi erittäin toteuttamiskelpoinen idea. Vien asiaa eteenpäin :)

        Ainakin Facebookissa on Velallisten tuki -ryhmä, joka antaa virtuaalista vertaistukea.

        Voisiko juttelu mielenterveyspalveluissa helpottaa oloasi? Esimerkiksi matalan kynnyksen palveluihin pääsee nopeastikin.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • Tradenomiopiskelija

      Haluaisin kysyä millä koulutuksella pääsee velkaneuvojaksi? Olisin kiinnostunut alasta, kun siinä voi auttaa ihmisiä niin kokonaisvaltaisesti:)

      • Talous- ja velkaneuvojan työhön edellytetään alempaa korkeakoulututkintoa (esim. sosionomi, oikeustradenomi jne). Harjoittelupaikkoja kannattaa myös kysyä Oikeusaputoimistosta jos ala kiinnostaa :)

        Terveisin,
        Elisa
        Talous- ja velkaneuvoja


    • kdjhgkdxfs

      Minkälaisilla poliittisilla toimilla ihmisten ylivelkaantumista voitaisiin estää/ehkäistä? On hurjaa kuinka moni on ajanut itsensä epätöoivoiseen tilanteeseen.

      • Työskentely velkaantumisen ehkäisemiseksi on useilla toimialoilla käynnissä ja esimerkiksi lakimuutoksia työstetään parasta aikaa. Uskoisin, että myös ministeriöillä on tavoitteena kitkeä velkaantumista kaikin mahdollisin keinoin.

        Olisi todella tärkeää myös tehdä asioita näkyväksi. Velkaongelmiin liittyy erittäin suuri häpeällisyyden tunne, joka hidastaa ja vaikeuttaa avun hakemista. Kun ihmiset vain rohkaistuisivat etsimään apua ja tietoa riittävän ajoissa. Velkaantumisen vaarojen ja sudenkuoppien tunnistaminen olisi erittäin tärkeää kaikenikäisille.

        Terveisin
        Elisa
        Talous- ja velkaneuvoja


    • Pelipelko82

      Mulla on useita tonneja pelivelkaa/vippejä. Vaimo ei tiedä ja pelottaa kertoa. Haluaisin kuitenkin selvittää velat jonkun ammattilaisen kanssa ja alkaa maksaa niitä pois. Voiko näitä asioita hoitaa ilman, että vaimo saa tietää?

      • Hei Pelipelko82, tosi hienoa, että olet jo pohtinut asioita!

        Näkisin, että velkaantumisen pysäyttäminen olisi nyt erittäin tärkeää. Ja pelaamisen lopettaminen ja mahdollisen avun hakeminen, jos omat voimat pelaamisen lopettamiseksi eivät riitä.

        Uskoisin, että puolisolle kertominen helpottaa lopulta omaa oloasi.
        Voit asioida Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnassa yksin, mutta maksuvaran määrittämiseksi tarvitaan myös puolison tulotiedot.

        Jos myöhemmässä vaiheessa on mahdollista hakea apua eri velkajärjestelykeinoista, tarvitaan hakemusta varten myös puolison tietoja.

        Terveisin Elisa /talous- ja velkaneuvoja


    • teppo62

      Voinko päästä velkasaneeraukseen vaikka olen työtön?

      • Hei teppo62!

        Lainsäätäjän ajatuksena on ollut, että järjestely pyritään ajoittamaan siihen ajankohtaan, kun on maksukykyä.

        Silti työtönkin voi saada yksityishenkilön velkajärjestelyn. Jos olet suhteellisen nuori ja koulutettu, niin työttömyyden olisi tullut kestää 1,5 vuotta ennen kuin järjestely on mahdollinen. Tässä on kuitenkin poikkeus: Jos sinulle ei jäisi maksukykyä työssä ollessakaan, järjestelyn voi saada vasta hiljattain alkaneesta työttömyydestä huolimatta.

        Ja vielä toinen poikkeustilanne: jos työnsaanti ei ole realistista esimerkiksi iän vuoksi, järjestelyn voi saada, vaikka olisit vasta ihan äskettäin jäänyt työttömäksi.

        Terveisin
        Aulikki, talous- ja velkaneuvoja


    • epäileväinentuomas

      Pystyttekö auttamaan kaikkia ongelmiin ajautuneita, vai voiko asiat olla niin pahasti solmussa ettei mikään enää auta ? Ja minkälainen tilanne silloin on?

      • Tervehdys epäileväinentuomas!

        Kyllä minun mielestä voimme auttaa kaikkia velkaantuneita. Jokainen ihminen voi tässä hetkessä tehdä omalle tilanteelle jotain, ja tärkeää olisi myös tietää, millä toimilla voi itse edesauttaa esimerkiksi velkajärjestelyyn pääsemistä. Usein jo tieto siitä, mitä on tehtävissä ja miten tilanteen etenemistä voidaan edistää, helpottaa velkaantuneita merkittävästi, ja tunnelin päähän ilmaantuu kauan kaivattu valo.

        Mielestäni ei ole olemassa velkaongelmaa, jota ei pystyttäisi jollain aikataululla ratkaisemaan.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • apuakaipaileva

      Moi! Kuinka helppoa on saada Takuusäätiön järjestelylainaa omien velkojen maksamista varten? Ja kuinka paljon sitä pitäisi lyhentää kuukaudessa?

      • Hei apuakaipaileva,

        Takuusäätiön takaus on siis pankkilainaa, jolla kaikki aiemmat velat maksetaan pois, ja lyhennetään sitten vain yhtä lainaa suoraan pankkiin. Sen saamiseksi pitää kertyä maksuvaraa koko velan takaisinmaksun ajaksi eli käytännössä säännöllisiä ja riittäviä työtuloja tai esim. eläkettä. Sen saamisen ehdoista on tarkemmin kerrottu täällä Takuusäätiön verkkosivulla.


    • Luottoa

      Usein syytetään pikavippiyhtiöitä ihmisten velkaantumisesta. Itselläni on ihan perinteisen pankin luottokortti, ja kotiin tulee useita kirjeitä, joissa pankki tarjoaa luottorajan nostoa 10.000 euroon. Vanha luottoraja tulee jo vastaan, enkä halua velkaantua enempää. Onko luottojen tarjoamisesta kuluttajille mitään lainsäädäntöä?
      Onko kokemuksenne mukaan helpompi neuvotella pankin kuin pikavippiyhtiön kanssa, jos lyhennyksiä ei pystykään maksamaan? Onko siitä jotain haittaa, jos elelen velaksi? Miten voin varmistaa, etten joudu velkakierteeseen.

      • Hei,

        muutama vuosi sitten rajoitettiin pikavippien saamista yöaikaan. Viime aikoina on alettu keskustella myös pikaluottojen aggressiivisesta markkinoinnista, ja sen rajoittaminen olisi ainakin minun mielestäni erittäin tarpeellista.

        Neuvottelut pankin kanssa ovat kokemukseni mukaan helpompia kuin neuvottelut pikavippiyhtiöiden kanssa.

        Hyvä, että olet pohtinut mahdollista velkakierrettä! Sen vältät parhaiten pysymällä erossa pikavipeistä ja tekemällä budjetin ja seuraamalla sen toteutumista. Kysymyksesi perusteella arvelen, että pidät itsekin parempana vaihtoehtona olla elelemättä velaksi :)

        Terveisin
        Aulikki, talous- ja velkaneuvoja


    • millainenjärjestely

      Millä tavoin tulisi menetellä seuraavasa tilanteesa, kun asuntolainaa on jäljellä vähän alkuperäisestä, eli 1/4 ja terveys on pettänyt täysin. Eli astma diagnosoitu 2018, Syöpä 12/2018, välilevyn pullistuma L3, L4, L5 väleissä 2019 tammikuu. Työkyky on menetetty ja tulot ovat tietenkin heikentyneet oleellisesti.
      Millainen maksujärjestely on mahdollinen, vai onko mitään muuta vaihtoehtoa, kuin asunnon myynti. Ongelma on se, että asuntokauppa näyttää olevan rauhallista k.o. alueella.

      Rahaa menee lääkkeisiin paljon.

      • Hei!

        Ensiksi tulisi selvittää, olisiko sinulla mahdollisuutta saada esimerkiksi toimeentulotukea. Nykyisin kaikilla on automaattisesti voimassa oleva maksusitoumus lääkkeisiin, mikäli Kelan maksusitoumus on voimassa. Tämä voisi helpottaa merkittävästi tilannettasi. Huomautan, että omistusasunnossa asuminen ei estä toimeentulotuen saamista.

        Mikäli sairauksista aiheutuu tavallista suurempaa tuen ja avun tarvetta, sinulla saattaisi olla mahdollisuus myös hoitotukeen ( vammaistuki tai eläkkeensaajan hoitotuki riippuen tuloistasi).

        Maksujärjestelyjen osalta on vaikea ottaa kantaa, tietämättä esim. kokonaisvelkatilannetta tai tulotilannetta. Velkajärjestelyyn pääseminen tai Takuusäätiön järjestelylainatakauksen saaminen on mahdollista myös silloin, kun henkilö asuu omistusasunnossa. Parhaiten voisit saada apua kokonaistilanteen selvittämiseen Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnasta.


    • tuloton

      Olen hakenut 3sti velkajärjestelyä ja tullut hylätyksi kerta toisensa perään niin kysyisin mitkä ovat mahdollisuuteni saada jokin järjestely veloilleni joita olen maksanut vuodesta 1994 asti katkeamattomasti lukuunottamatta viimeistä 3 vuotta jolloin sairastuin. Olen siis ollut ulosotossa 25 vuotta. Velat eivät ole syntyneet rikoksella vaan tavallisita kulutusluotto ja osamaksukauppasopimuksista?

      • Hyvä tuloton,

        on erittäin harmillista ja myös erikoista, että velkajärjestely on hylätty näin monta kertaa. Kysymyksen yhteydessä ei selviä, millä perusteella velkajärjestely on hylätty? Oletko aina käyttänyt samaa avustajaa ?

        Jos velkaantuminen on jatkunut näin pitkään, mikä on velkojen lopullinen vanhentumisaika ? Kirjoitin aiheesta toisen kysymyksen yhteydessä enemmän.

        Toivottavasti näiden lisäkysymysten avulla saisit vielä voimia selvittää asioita.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • uskomatonta

      Miksi ihmeessä ulosottovirasto toimii valtion varainkerääjän n. 100 milj. vuodessa. Eikö uo-laitoksen pitäisi olla inhimillistämässä perintää. Tälläistä uo-laitosta käyttää vippifirmojen perintäyhtiöt juuri hyväkseen. Voisiko tähän hyvin kyseenalaiseen perintään saada muutosta koskaan?

      • Hei uskomatonta!

        Käräjäoikeuden tehtävänä on tutkia velkomuskanteiden oikeellisuus. Mikäli maksuvelvollisuus käräjäoikeudessa määrätään, ulosoton tehtävänä on viranomaisena hoitaa saatavien perintää, ja samalla valvoa sekä velkojan että velallisen etua.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • kiskispuspus

      Voinko tehdä jonnekin jonkun eston, ettei minulle annettaisi luottoa tai myytäisi totteita osamaksulla? Luottotiedot on kunnossa.


    • pelottaaaaa

      Olen katsonut telkkarisarjasta kuinka ulosottomiehet työskentelee Britanniassa. Onko Suomessa sama meininki? Laitetaanko perheitä kadulle kodeistaan? Viedäänkö autot ja muu arvokas omaisuus? Ja voiko ulosotto viedä esim. perheen lemmikin?

      • No toivon mukaan meininki ei ole sama...
        Jos esimerkiksi vuokrat jää maksamatta, vuokranantajalla on mahdollisuus hakea häätöä. Yhtäkkiä ja yllättäen tämä ei varmasti osapuolille tule, mutta viime kädessä ulosottomiehellä on oikeus toimeenpanna häätö.

        Arvokas omaisuus varmasti ulosmitataan, ja autotkin. Nykyisin ulosottoa ei taida kuitenkaan muutamien tuhansien autonropposet kiinnostaa, sillä tavoitteena on kuitenkin saavuttaa sellainen perintätulos, josta olisi oleellisesti hyötyä. Lemmikkejä ei ulosmitata, poikkeuksena voi tietysti olla esimerkiksi arvokkaat hevoset tai muut vastaavat.

        Ihmisten keskuudessa sinnikkäästi liikkuu huhuja, että ulosotto vie sohvan, telkkarin ja tietokoneen - mutta nykyisin ei viedä tavallista koti-irtaimistoa.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • 00009009

      Olen velkaa niin moneen suuntaan, että kokonaiskuva on hämärtynyt. Mistä voin tarkistaa kaikki velkani?

      • Hei,
        onpa harmi, jos velkojen selvittely tuntuu haastavalta. Valitettavasti ei ole mitään yhtä paikkaa, josta varmuudella saisi kaikki omat velkansa selvitettyä.

        Laitanpa tähän suoraan linkin Takuusäätiön nettisivuille,


    • Kevytautot

      Voiko alaikäinen ostaa osamaksulla auton

      • Valitettavasti alaikäinen ei voi tehdä luottosopimuksia.

        Kun alaikäinen täyttää 18-vuotta, kannattaa kartoittaa myös tuloja ja muita elämisen kuluja, ja arvioida sen jälkeen, onko riittävästi maksukykyä auton osamaksun hoitamiseen. Kannattaa ottaa menoissa huomioon myös auton ylläpitokulut.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • velatonko2021

      Mitä kannataisi tehdä kun velkani ovat menossa uudestaan käräjäoikeuteen.Elisa vasta että ne ei voi mennä?

      • Hei!

        Olen samaa mieltä Elisan kanssa, eli vain yksi velkomustuomio on mahdollinen. Mahdatko tarkoittaa, että velka on menossa uudestaan ulosottoon?

        Terveisin
        Aulikki, talous- ja velkaneuvoja


      • veltonko2022

        Kyllä velat ovat ns.lehti velkoja.Minulle perjantaina soitettiin käräjäoikeudesta.Haastemies ei vastannut kun kysyin moista asiaa.Velat ovat muit. vuodelta 2011


      • velatonko2023
        veltonko2022 kirjoitti:

        Kyllä velat ovat ns.lehti velkoja.Minulle perjantaina soitettiin käräjäoikeudesta.Haastemies ei vastannut kun kysyin moista asiaa.Velat ovat muit. vuodelta 2011

        siis 2001 vuodelta olevia lehtilaskuja. Vahigossa laitoin 2011.


    • rahaton

      Hei !Olen takaamassa ex-miestäni, pääsenkö mitenkään irti tästä takauksesta, entä miten turvaan asuntoni jos minulle tuo velka lankeaa maksettavaksi, saanko jotenkin siirretty sen lasteni nimiin vaikka minulla on siitä vielä velkaa

      • Hei rahaton,
        minulle jäi hiukan epäselväksi, oletko jo aiemmin antanut takauksen ja takaus on nyt realisoitumassa maksettavaksi, vai oletko nyt vasta antamassa takausta ex-miehesi lainaan?

        Usein takaajan ainoa vaihtoehto on maksaa luotto. Saisitko tehtyä pankin kanssa kohtuullisen maksusuunnitelman takausvelasta?

        Jos takausvastuu on sinulle ylitsepääsemätön, voisit selvittää, onko sinulla mahdollista saada velkajärjestely tai Takuusäätiöltä lainatakaus järjestelylainaan.

        Terveisin Elisa / talous- ja velkaneuvoja


    • Riitta1968

      En haluaisi ottaa pikavippejä tai muita sellaisia. Jos ei saa pankkilainaa, niin onko niille olemassa jotain vaihtoehtoa kohtuullisemmilla ehdoilla?

      • Hei Riitta! Tosi hyvä, että selvittelet muita vaihtoehtoja pikavippien ottamisen sijasta!

        Kohtuuehtoisia muita lainoja on mm. n. 40 paikkakunnalla tällä hetkellä käytössä oleva sosiaalinen luotto. Tämän hetken korkotasolla siinä ei ole kuluja ja korkoja laisinkaan. Sitä kannattaa tiedustella omasta kunnasta.

        Lisäksi esim. meillä Takuusäätiössä on tarjolla pienlainaa 200€-2000€ mm. hankintojen tekemiseksi. Sitä voi hakea paikkakunnasta riippumatta. Pienlainan kokonaiskorko on 4,25%, eikä siitä peritä mitään muita kuluja.

        Toki sekä sosiaalisen luoton että pienlainan saaminen vaatii sitä, että lainan lyhentämiseksi jää elämisen menojen jälkeen maksuvaraa. Sivuiltamme voi lukea lisää Takuusäätiön pienlainasta.


    • Habanaero

      Mistä tulisi ensisijaisesti hakea apua, kun on pienyrittäjänä ajautunut velkakierteeseen ja maksukyvyttömyyden?

      • Hei Habanaero!
        Kokonaistilanne pitäisi kartoittaa ja selvittää, onko mahdollisuus hakea velkajärjestelyä. Yrittäjälläkin on mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn.

        Suosittelen ottamaan yhteyttä Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan.


    • Apua2

      Minulla on vaikeuksia laskunmaksussa pitkän sairausloman vuoksi. Missä järjestyksessä laskuja ja velkoja kannattaa hoitaa, jotta ei joudu vaikeuksiin? Esim. asumiskulut, sähkö, puhelin vai luottokorttivelat?

      • Tervehdys!
        Ehdottomasti ensin kaikki välttämättömät kuten asumiskulut, sähkö, puhelin, terveydenhoito sekä ruoka.

        Jos tulosi ovat pienentyneet, kannattaa neuvotella luotonantajan kanssa pienemmistä kuukausieristä tai maksuvapaista kuukausista.

        Kannattaa myös selvittää, onko mahdollisuuksia saada sosiaalista luottoa tai Takuusäätiön järjestelylainatakausta.

        Terveisin Elisa / talous-ja velkaneuvoja


    • Hei!

      Kiitos hienoista kysymyksistä! Aika kysymiselle on nyt päättynyt, mutta asiantuntijat vastaavat vielä muutamiin kysymyksiin.

      Terveisin,
      Suomi24-tiimi

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe