Diesel tekee uutta tulemista - nolla milligrammaa kilometriltä!

Anonyymi

"Saksan autoliitto ADAC:n mukaan uudet dieselautot ovat mainettaan huomattavasti puhtaampia. Kannanotto perustuu järjestön hiljattain suorittamaan laboratoriotasoiseen testiin, jossa keskityttiin typenoksidipäästöjen eli ns. NOx:ien mittaamiseen."

13 uutta dieselautoa päästötestissä – Mersun C 220 d päästi nolla milligrammaa kilometriltä!
https://www.is.fi/autot/art-2000006074897.html

Autoalan šokkiennuste: Diesel nousee vielä bensiinin ohi – katso minä vuosina vaa’ankielet heilahtavat
https://www.is.fi/autot/art-2000006050069.html

Mutta pääasia on että uusi hallitus rankaisee yksityisautoilua uusilla maksuilla ja lisäkustannuksilla ilmastonmuutoksen hillinnän nimissä.

51

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vihreät eivät tykkää.

    • Anonyymi

      Saksan autoliitto ADAC:n mukaan sitä, ja Saksan autoliitto ADAC:n mukaan tätä.

      Täytyy olla joko TOSI TYHMÄ, TOSI NAIVI. tai TOSI TYPERÄ, jos vielä uskoo tuon huijarikansan valheisiin!

      • Anonyymi

        Onko nuo testit todistettu virheellisiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nuo testit todistettu virheellisiksi?

        Todistivat ne jenkitkin VW:n päästöt virheellisiksi, vaikka saksalaiset kielsivät sellaista käyttäneen "viimeiseen mieheen". Käry kuitenkin kävi. Tarvitaan vaan puolueeton taho siihen, niin saksalaishuijaus paljastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todistivat ne jenkitkin VW:n päästöt virheellisiksi, vaikka saksalaiset kielsivät sellaista käyttäneen "viimeiseen mieheen". Käry kuitenkin kävi. Tarvitaan vaan puolueeton taho siihen, niin saksalaishuijaus paljastuu.

        Eli noita testejä ei ole todistettu virheellisiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli noita testejä ei ole todistettu virheellisiksi?

        Ei vielä.....Kohta on....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vielä.....Kohta on....

        Oho! Jännää. Sinäkö sen teet?


      • Anonyymi

        Eli vaatii näköjään tuollaisen perässä roikkuvan typerän näköisen laitteen. Ja tuo juttukin on jo vuoden vanha. Eipä vaan markkinoilla näy tuotakaan ratkaisua.
        Ostaisitko muuten edes itse tuollaista "takahudlari hirvitystä", vaikka onkin se "ihana saksalainen"?


      • Anonyymi

        Käyttövoimavero on suurin syy miksi dieseleitä ei osteta suomessa ja niitä myynnissä paljon.

        Koska 1.2 bensaturbo menee litran sisään matkaa.

        Ja siinä 1.6 tdi kevyessä autossa on edelleen 600eur veroa joka 12kk. Eli dieselillä ajaminen tulee suurimmalle osalle kalliimmaksi auto on kylmä, ei lämpene. Uudet 3.0tdi vie sitten enemmän kuin pienet bensat.

        Eli verot on se syy miksi ei osteta tai ihmiset hylkivät niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vaatii näköjään tuollaisen perässä roikkuvan typerän näköisen laitteen. Ja tuo juttukin on jo vuoden vanha. Eipä vaan markkinoilla näy tuotakaan ratkaisua.
        Ostaisitko muuten edes itse tuollaista "takahudlari hirvitystä", vaikka onkin se "ihana saksalainen"?

        Kuvassa oleva laite on mittausta varten testiajossa, pölö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvassa oleva laite on mittausta varten testiajossa, pölö.

        Oletko nähnyt nollapäästöisia dieseleitä liikenteessä, vaikka tuostakin jutusta on kulunut jo vuosi? Missäs ne viipyy, kun ei ole aikaa enää viivyttelyyn!. pölö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nähnyt nollapäästöisia dieseleitä liikenteessä, vaikka tuostakin jutusta on kulunut jo vuosi? Missäs ne viipyy, kun ei ole aikaa enää viivyttelyyn!. pölö.

        Jutussa sanottiin, että ensimmäiset tuota tekniikkaa hyödyntävät autot tulevat myyntiin parin vuoden kuluessa. Miksiköhän niitä ei vielä liikenteesä näy?

        Ai niin, eivätkä nuo ole edes nollapäästöisiä. Ovatpahan vain bensoja vähäpäästöisempiä taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nähnyt nollapäästöisia dieseleitä liikenteessä, vaikka tuostakin jutusta on kulunut jo vuosi? Missäs ne viipyy, kun ei ole aikaa enää viivyttelyyn!. pölö.

        Olisikohan syynä että pitää saada ensin viranomaisten sitoumus asioihin, sillä poliitikkojen päätökset ei oikein perustu faktaan ja tietoon, vaan lobbaajien rahaan ja äänten kalasteluun.
        Oikeasti tuollainen 0-päästöinen auto olisi ainoa oikea ja viisain vaihtoehto paljon ajavalle. Vähän ajaville vaihtoehtona pitää olla aito sähköauto. Nuo hybridit tulee olemaan vain lyhyt välivaihe tähän ja kohta ostajat ja omistajat kiroavat kun nuo onnettomat halpishybridit jää käteen arvottomina ja hyljeksittyinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nähnyt nollapäästöisia dieseleitä liikenteessä, vaikka tuostakin jutusta on kulunut jo vuosi? Missäs ne viipyy, kun ei ole aikaa enää viivyttelyyn!. pölö.

        En ole nähnyt päästötöntä polttomoottoriautoa, enkä kirjoituksessani sellaista väittänyt olevankaan. Siitä huolimatta kritisoin sinun kuvitelmaasi että Bosch:n kehittelemä vähäpäästöinen auto tarvitsisi kuvassa olevan pöntön auton peräkärryyn. Vain tyhmä ihminen kuvittelee näin olevan.
        Luen näitä kirjoituksia vaikka viisi kertaa, niin ehkä ymmärrät mitä muut todellisuudessa yrittävät sinulle kertoa. Pölö !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan syynä että pitää saada ensin viranomaisten sitoumus asioihin, sillä poliitikkojen päätökset ei oikein perustu faktaan ja tietoon, vaan lobbaajien rahaan ja äänten kalasteluun.
        Oikeasti tuollainen 0-päästöinen auto olisi ainoa oikea ja viisain vaihtoehto paljon ajavalle. Vähän ajaville vaihtoehtona pitää olla aito sähköauto. Nuo hybridit tulee olemaan vain lyhyt välivaihe tähän ja kohta ostajat ja omistajat kiroavat kun nuo onnettomat halpishybridit jää käteen arvottomina ja hyljeksittyinä.

        Ydinvoimalla tuotettua ekologista sähköä aitoon sähköautoon. Jep jep.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt päästötöntä polttomoottoriautoa, enkä kirjoituksessani sellaista väittänyt olevankaan. Siitä huolimatta kritisoin sinun kuvitelmaasi että Bosch:n kehittelemä vähäpäästöinen auto tarvitsisi kuvassa olevan pöntön auton peräkärryyn. Vain tyhmä ihminen kuvittelee näin olevan.
        Luen näitä kirjoituksia vaikka viisi kertaa, niin ehkä ymmärrät mitä muut todellisuudessa yrittävät sinulle kertoa. Pölö !

        Älä hermostu homo vaan kirjota paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä hermostu homo vaan kirjota paremmin.

        Kaveri kehoittaa toista kirjoittamaan paremmin. Heh, itse ei kykene muuta kuin homottelemaan. On tää niin suoli24-tasoa tämäkin.


    • Anonyymi

      Sitten on vielä tämä Mazdan uutuusdiesel, se joka käyttääkin bensaa polttoaineena.

    • Anonyymi

      Kuinka moni teistä tosissaan uskoo, että kun jotain palaa jossain, niin siitä ei muka synny ilmaan minkäänlaisia päästöjä? No ei synny ei siinä tapauksessa, että esim savupiiput, tai pakoputket muurataan umpeen. Tosin se polttis ei kyllä käy sen jälkeen kuin se muutaman sekunnin....

      • Anonyymi

        Tietenkin syntyy. Kyse on siitä että miten saadaan vähiten haitallisia päästöjä. Modernit autot ovat jo tälläkin hetellä suhteelllisen hyvällä mallilla päästöjen suhteen. Täällä Suomessa urputetaan kutenkin autojen päästöistä vaikka esim. isojen vanhojen rahtilaivojen päästöt ovat hurjasti suuremmat. Yhden vanhan rahtilaivan päästöt saattaa vastata monta miljoonaa autoa. Moderni risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet autot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin syntyy. Kyse on siitä että miten saadaan vähiten haitallisia päästöjä. Modernit autot ovat jo tälläkin hetellä suhteelllisen hyvällä mallilla päästöjen suhteen. Täällä Suomessa urputetaan kutenkin autojen päästöistä vaikka esim. isojen vanhojen rahtilaivojen päästöt ovat hurjasti suuremmat. Yhden vanhan rahtilaivan päästöt saattaa vastata monta miljoonaa autoa. Moderni risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet autot.

        "Yhden vanhan rahtilaivan päästöt saattaa vastata monta miljoonaa autoa. Moderni risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet autot."

        Arvaappas, paljonko maailmassa on liikenteessä olevia autoja yhteensä.....
        Ja oletkos koskaan kuullu puhuttavan rikkipesureista laivoissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhden vanhan rahtilaivan päästöt saattaa vastata monta miljoonaa autoa. Moderni risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet autot."

        Arvaappas, paljonko maailmassa on liikenteessä olevia autoja yhteensä.....
        Ja oletkos koskaan kuullu puhuttavan rikkipesureista laivoissa?

        Varmasti uusista rahtialuksista löytyy vaikka minkälaisia pesureita. Laivakanta on kuitenkin vanhahtava.

        "Suuret valtamerilaivat käyttävät tyypillisesti bunkkeriöljyä, joka on maailman likaisin diesel: myrkyllinen, jähmeä mönjä, joka sisältää 3 500 kertaa enemmän rikkiä kuin autoissa käytettävä diesel. Syy käyttöön on se, että aine on halpaa."

        Lähde >> https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/maailmassa-on-pitkaan-ollut-yksi-ainoa-sektori-johon-ei-ole-kohdistunut-paastoleikkauksia-aiheuttaa-60-000-kuolemaa-vuosittain-6744138


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhden vanhan rahtilaivan päästöt saattaa vastata monta miljoonaa autoa. Moderni risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet autot."

        Arvaappas, paljonko maailmassa on liikenteessä olevia autoja yhteensä.....
        Ja oletkos koskaan kuullu puhuttavan rikkipesureista laivoissa?

        Rikkipesureita on maailman rahti-ja matkustajalaivoissa ehkä promillen luokkaa. Sen verran uusi ja kallis keksintö ettei niillä ole vähäisintäkään vaikutusta klobaaliin rikkipäätömääriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti uusista rahtialuksista löytyy vaikka minkälaisia pesureita. Laivakanta on kuitenkin vanhahtava.

        "Suuret valtamerilaivat käyttävät tyypillisesti bunkkeriöljyä, joka on maailman likaisin diesel: myrkyllinen, jähmeä mönjä, joka sisältää 3 500 kertaa enemmän rikkiä kuin autoissa käytettävä diesel. Syy käyttöön on se, että aine on halpaa."

        Lähde >> https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/maailmassa-on-pitkaan-ollut-yksi-ainoa-sektori-johon-ei-ole-kohdistunut-paastoleikkauksia-aiheuttaa-60-000-kuolemaa-vuosittain-6744138

        Dieselmoottorit täyskieltoon sekä autoissa, että laivoissa! Aiheuttavat vain kuolemia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselmoottorit täyskieltoon sekä autoissa, että laivoissa! Aiheuttavat vain kuolemia!

        Kaikki mikä palaa on kielettävä, tupakka myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhden vanhan rahtilaivan päästöt saattaa vastata monta miljoonaa autoa. Moderni risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet autot."

        Arvaappas, paljonko maailmassa on liikenteessä olevia autoja yhteensä.....
        Ja oletkos koskaan kuullu puhuttavan rikkipesureista laivoissa?

        > "Arvaappas, paljonko maailmassa on liikenteessä olevia autoja yhteensä....."

        Joo ja arvaappa montako rahtialusta yhteensä saastuttaa yhtä paljon kuin koko maailman autokanta yhteensä. Fakta löytyy helposti googlen avulla (voit vaikka mielessä tuplata laivat ja silti hurja ero).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti uusista rahtialuksista löytyy vaikka minkälaisia pesureita. Laivakanta on kuitenkin vanhahtava.

        "Suuret valtamerilaivat käyttävät tyypillisesti bunkkeriöljyä, joka on maailman likaisin diesel: myrkyllinen, jähmeä mönjä, joka sisältää 3 500 kertaa enemmän rikkiä kuin autoissa käytettävä diesel. Syy käyttöön on se, että aine on halpaa."

        Lähde >> https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/maailmassa-on-pitkaan-ollut-yksi-ainoa-sektori-johon-ei-ole-kohdistunut-paastoleikkauksia-aiheuttaa-60-000-kuolemaa-vuosittain-6744138

        Entä haittaako se rikki jossain valtamerellä mitään? Ei se sieltä juurikaan hengitykseen ajautune.

        CO2-päästöjä laivoista kuitenkin tulee hyvin vähän suhteessa matkoihin ja massoihin, mitä niillä kuljetetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > "Arvaappas, paljonko maailmassa on liikenteessä olevia autoja yhteensä....."

        Joo ja arvaappa montako rahtialusta yhteensä saastuttaa yhtä paljon kuin koko maailman autokanta yhteensä. Fakta löytyy helposti googlen avulla (voit vaikka mielessä tuplata laivat ja silti hurja ero).

        Niin, jotain tietty saastetta, mutta ei CO2:ta.

        Ja laivat käyttävät jäteöljyä, mikä ei autoihin kelpaisi. Sitä siis tulee kuitenkin polttoaineenjalostuksen sivutuotteena, joten autot vs. laivat keskustelu on turhaa. Hyvä se jäteöljykin on jossain polttaa, kun kerran on ylös maan uumenista porattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jotain tietty saastetta, mutta ei CO2:ta.

        Ja laivat käyttävät jäteöljyä, mikä ei autoihin kelpaisi. Sitä siis tulee kuitenkin polttoaineenjalostuksen sivutuotteena, joten autot vs. laivat keskustelu on turhaa. Hyvä se jäteöljykin on jossain polttaa, kun kerran on ylös maan uumenista porattu.

        Laivoissa käytetään RASKASTA POLTTOÖLJYÅ!!! Sillä ei ole mitään tekemistä JÄTEÖLJYN kanssa. Raskasöljy ei ole jalostettu yhtä pitkälle kuin kevyemmät polttoöljyt ja siksi se saastuttaa jonkin verran enemmän mutta on myös selvästi halvempaa.
        Laita vaikka Gookkeliin hakusanaksi " bunkkeriöljy" niin saat jopa ihan tarkempaakin tietoa. Ei tarvitse olla enää niin väärien tietojen alaisena kuin tähän saakka olet ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselmoottorit täyskieltoon sekä autoissa, että laivoissa! Aiheuttavat vain kuolemia!

        Bensamoottorit ensin. Nehän ne vasta päästöjä tuottavatkin ja varmasti enemmän kuolemia, puhumattakaan ilmaston pilaamisesta muutenkin.


      • Anonyymi

        Sinänsä on aivan turha verrata rahtilaivojen ja autojen päästöjä, että ne eivät vaikuta toisiinsa. Toimenpiteet autojen päästöjen vähentämiseksi vaikuttavat autojen päästöihin muttei laivojen, ja toimenpiteet laivojen päästöjen vähentämiseksi vaikuttavat laivojen päästöihin muttei pippeli autojen. Molempia tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinänsä on aivan turha verrata rahtilaivojen ja autojen päästöjä, että ne eivät vaikuta toisiinsa. Toimenpiteet autojen päästöjen vähentämiseksi vaikuttavat autojen päästöihin muttei laivojen, ja toimenpiteet laivojen päästöjen vähentämiseksi vaikuttavat laivojen päästöihin muttei pippeli autojen. Molempia tarvitaan.

        Kaikki menevät maapalloa ympäröivään ilmakehään, syntyivät ne saasteet sitten maalla, merellä, kiinassa tai amerikassa. Kaikkia päästölähteitä voi siis ihan vapaasti verrata keskenään, ellei sitten ole suora putki avaruuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki menevät maapalloa ympäröivään ilmakehään, syntyivät ne saasteet sitten maalla, merellä, kiinassa tai amerikassa. Kaikkia päästölähteitä voi siis ihan vapaasti verrata keskenään, ellei sitten ole suora putki avaruuteen.

        Pointti on se, että autojen päästöjen vähentämistä ei pidä jättää tekemättä sillä verukkeella, että laivat saastuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti on se, että autojen päästöjen vähentämistä ei pidä jättää tekemättä sillä verukkeella, että laivat saastuttaa.

        Pointti on se että ne päästöt ensiksi kuntoon, joista on suurin hyöty ilmaston kannalta ja vasta sitten ne pienet promilleluokan kiristykset autohin (jos niitä sitten edes enää tarvitaan tehdä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti on se, että autojen päästöjen vähentämistä ei pidä jättää tekemättä sillä verukkeella, että laivat saastuttaa.

        Päästöjä voidaan vähentää puhtaammalla polttoaineella, kuten linkin takaa voidaan totea.

        Nesteen tutkimuspomo toivottaa polttomoottorille pitkää ikää – ”Tyhmää kieltää hyviä teknologioita”
        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8a0a50d5-5366-45a2-bef6-6a0c5897cd99


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päästöjä voidaan vähentää puhtaammalla polttoaineella, kuten linkin takaa voidaan totea.

        Nesteen tutkimuspomo toivottaa polttomoottorille pitkää ikää – ”Tyhmää kieltää hyviä teknologioita”
        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8a0a50d5-5366-45a2-bef6-6a0c5897cd99

        Juuri noin. Autojen päästöjä saadaan vähennettyä, eikä siinä tarvitse odotella, mitä laivojen kohdalla tapahtuu. En ymmärrä, miksi eilen kello 21:08 viestin lähettänyt haluaisi odottaa laivojen päästöjen vähentämistä, ja vähentää autojen päästöjä vasta sen jälkeen, kun kerran autojen päästöjä voidaan vähentää jo nyt.


    • Anonyymi

      Verot syy miksi dieleitä ei osteta. 600-700eur pienessä autossa. Pienessä bensassa 1xx eur. 500eurolla / 12kk käy vaikka lomalla joka vuosi tai ostaa paljon polttoainetta, maksan itse sillä 4 vuoden autovakuutukset.

      Sukulaisen 997 tubo porschen verot satasia matalampi kuin 4,5L sadalla kuluttavassa 1.6TDI uudessa skodassa, Vw:ssä.

      Diesel ei tee tulemista jos verot ei laske. Se kuolee pois henkilöautoissa.

      • Anonyymi

        Ja jos säästää alemman kulutuksen ja hinnan takia vaikka 3e/100km, niin kymppitonnin vuotuisilla ajoilla säästyy 300e, 20tkm ajoilla 600e.
        Lisäksi etenkin isommissa ja tehokkaammissa autoissa dieselien ostohinta alempi, tarve tankata harvempi ja samalla hinnalla saa yleensä paremman suorituskyvyn,


    • Laivavertaus

      "Yhden vanhan rahtilaivan päästöt saattaa vastata monta miljoonaa autoa. Moderni risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet autot."

      Harmittaa teidän ajatusmaailmanne kapeus. Ajatelkaa yhden rahtilaivan vievän miljoonan auton kulutuksen ja laivan ylittävän Atlantin valtameren. Uskotteko tosiaan laivassa olevan 12 tkm matkalla 600 miljoonaa litraa polttoainetta ja sama määrä palatessa takaisin. Eli laivan kyljessä käy satamassa noin 15000 säiliöautoa, täyttämässä yhden matkan polttoainetarpeen. Vaihtehtona miljoonille autoille, satamassa käy 60000 säiliöautoa tankkaamassa. Tätä te ette usko, mutta laivan kulutuksen kylläkin.

      Suurusluokkien käsittäminen on osalle liian vaikeaa, vaikka laivavertaus on ajat sitten todettu vääräksi. Samoin moni muu asia.

      • Anonyymi

        Laivajuttu perustuukin alunperin ja oikeasti vain tiettyihin myrkkyihin, joita laivat päästelevät reippaasti, koska käytetty polttoaine on halvinta öljymoskaa ja koska laivoissa ei niin raskasta filtteröintiä kuin autoissa. Eikä tarvi ollakaan, kun ei ne tupruttele kenenkään ikkunan alla.

        Tyhmimmät sitten käsittäneet tuon laivojen saastuttamisen tarkoittavan myös CO2:ta.

        Ja usein nämä tyhmimmät laivanvarustajat ovat persuja, jotka kokevat laivat uhaksi suomalaiselle työlle, ymmärtämättä, että Suomesta viedään laivoilla paljon enemmän tavaraa ulkomaille kuin tuodaan tänne, eli laivaliikenteen vastustaminen iskisi vientituloihimme ja siten työllisyyteen. Vihreäthän siinä jo osin onnistuneet Itämeren laivaliikenteen kustannuksia nostaessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivajuttu perustuukin alunperin ja oikeasti vain tiettyihin myrkkyihin, joita laivat päästelevät reippaasti, koska käytetty polttoaine on halvinta öljymoskaa ja koska laivoissa ei niin raskasta filtteröintiä kuin autoissa. Eikä tarvi ollakaan, kun ei ne tupruttele kenenkään ikkunan alla.

        Tyhmimmät sitten käsittäneet tuon laivojen saastuttamisen tarkoittavan myös CO2:ta.

        Ja usein nämä tyhmimmät laivanvarustajat ovat persuja, jotka kokevat laivat uhaksi suomalaiselle työlle, ymmärtämättä, että Suomesta viedään laivoilla paljon enemmän tavaraa ulkomaille kuin tuodaan tänne, eli laivaliikenteen vastustaminen iskisi vientituloihimme ja siten työllisyyteen. Vihreäthän siinä jo osin onnistuneet Itämeren laivaliikenteen kustannuksia nostaessaan.

        ”Tyhmimmät laivanvastustajat”

        Olen itsekin kyllä persu, mutta ihan kaikessa nämä kaverini eivät ole perillä asioista.


      • Anonyymi

        Toisen keskustelun puolella oli tällainen kirjoitus aiheesta.

        "Aikanaan kun Turun telakalta lähti viimeisin Genesis-luokan jättirsteiljä, olin "tankkaamassa" sitä raskaalla polttoöljyllä, jota myös bunkkeriöljyksi kutsutaan, pumpattiin aluksen säiliöhin 107 täysperävaunusäiliöyhdistelmällistä kyseistä polttoainetta ja kymmenkunta täysperää kevyttäpolttoöljyä apukoneisiin. Yli 3000 tonnia, eli yli 3 miljoonaa litraa oli lopullinen määrä raskasta polttoöljyä. Siinä pikkasen mielikuvaa siitä, kuinka paljon maailman suurimmat laivat kuljettavat mukanaan polttoainetta ja mielikuvaa myös riikkipäästöjen suuruudesta."

        Päästöt syntyvätkin siitä että käytettävä "bunkkeriöljy" on likaista ja saasteista halpakamaa. Ei pidäkkään verrata litaramäärää tässä kohtaa laisinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisen keskustelun puolella oli tällainen kirjoitus aiheesta.

        "Aikanaan kun Turun telakalta lähti viimeisin Genesis-luokan jättirsteiljä, olin "tankkaamassa" sitä raskaalla polttoöljyllä, jota myös bunkkeriöljyksi kutsutaan, pumpattiin aluksen säiliöhin 107 täysperävaunusäiliöyhdistelmällistä kyseistä polttoainetta ja kymmenkunta täysperää kevyttäpolttoöljyä apukoneisiin. Yli 3000 tonnia, eli yli 3 miljoonaa litraa oli lopullinen määrä raskasta polttoöljyä. Siinä pikkasen mielikuvaa siitä, kuinka paljon maailman suurimmat laivat kuljettavat mukanaan polttoainetta ja mielikuvaa myös riikkipäästöjen suuruudesta."

        Päästöt syntyvätkin siitä että käytettävä "bunkkeriöljy" on likaista ja saasteista halpakamaa. Ei pidäkkään verrata litaramäärää tässä kohtaa laisinkaan.

        Niin, kirjoitus on minun. Raskasöljy jota laivoissa käytetään, on tuote, jota raakaöljyn krakkauksessa syntyy. Raskastaöljyä vielä vähemmän jalostettu tuote on bitumi, josta asfalttia valmistetaan. Raskastaöljyä jää raakaöljyn krakkauksessa jonkinverran yli, josta siitäkin syystä valmistetaan laivojen käyttämää bunkkeriöljyä. Se ei kuitenkaan ole mitään jäteöljyä. Bunkkeriöljyäkin on muutamaa eri laatua, riippuen sen viskositeetista ja rikkipitoisuudesta.
        En tiedä mitä litroja olet vertaamassa ja mihin, mutta kevyenpolttoöljyn tiheys on 0.7 - 0.8kg/dm3 ja raskaanpolttoöljyn/bunkkeriöljyn tiheys 0.9 - 1.0kg/dm3. Molemmat tuotteet ovat siis vettä kevyempiä.
        Suurimpien laivojen polttoainetankit ovat jopa 3000 tonnia eli yli 3 miljoonaa litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kirjoitus on minun. Raskasöljy jota laivoissa käytetään, on tuote, jota raakaöljyn krakkauksessa syntyy. Raskastaöljyä vielä vähemmän jalostettu tuote on bitumi, josta asfalttia valmistetaan. Raskastaöljyä jää raakaöljyn krakkauksessa jonkinverran yli, josta siitäkin syystä valmistetaan laivojen käyttämää bunkkeriöljyä. Se ei kuitenkaan ole mitään jäteöljyä. Bunkkeriöljyäkin on muutamaa eri laatua, riippuen sen viskositeetista ja rikkipitoisuudesta.
        En tiedä mitä litroja olet vertaamassa ja mihin, mutta kevyenpolttoöljyn tiheys on 0.7 - 0.8kg/dm3 ja raskaanpolttoöljyn/bunkkeriöljyn tiheys 0.9 - 1.0kg/dm3. Molemmat tuotteet ovat siis vettä kevyempiä.
        Suurimpien laivojen polttoainetankit ovat jopa 3000 tonnia eli yli 3 miljoonaa litraa.

        Litrojen vertaus liittyi Epookki nimimerkin kirjoitukseen. Hän vertaa suoraan autojen ja laivojen syntyvää saastetta litroissa eikä huomioinut käytettyjen polttoaineiden eroja. Yksi litra bunkkeriöljyä vastaa siis 3.500 litraa autojen käyttämää hyvänlaatuista prosessoitua polttoainetta rikissä mitattuna, mikäli tekniikkatalous.fi atikkeili pitää paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litrojen vertaus liittyi Epookki nimimerkin kirjoitukseen. Hän vertaa suoraan autojen ja laivojen syntyvää saastetta litroissa eikä huomioinut käytettyjen polttoaineiden eroja. Yksi litra bunkkeriöljyä vastaa siis 3.500 litraa autojen käyttämää hyvänlaatuista prosessoitua polttoainetta rikissä mitattuna, mikäli tekniikkatalous.fi atikkeili pitää paikkansa.

        Rikkikin, kuten hiilidioksidi, on myös luontoon kuuluva aine. Eli kaikki rikki ei ole saastetta, vaan olennainen osa luonnon kiertokulkua ja rikkiä käytetään mm. lannoitteissa. Samaan aikaan rikki kyllä aiheuttaa ongelmia ihmisille.
        En tiedä, mutta luulenpa, ettei kaukana ihmisasutuksesta valtamerillä tupruteltava rikki ole lainkaan vastaava ongelma kuin henkilöautojen rikki, varsinkaan kaupunkialueille päästelty.
        Ja joo, laivoistakin rikkiä päätyy myös keuhkoihin, mutta vain pieni osa laivan rikkipäästöistä voidaan laskea yhtä haitalliseksi kuin autojen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikkikin, kuten hiilidioksidi, on myös luontoon kuuluva aine. Eli kaikki rikki ei ole saastetta, vaan olennainen osa luonnon kiertokulkua ja rikkiä käytetään mm. lannoitteissa. Samaan aikaan rikki kyllä aiheuttaa ongelmia ihmisille.
        En tiedä, mutta luulenpa, ettei kaukana ihmisasutuksesta valtamerillä tupruteltava rikki ole lainkaan vastaava ongelma kuin henkilöautojen rikki, varsinkaan kaupunkialueille päästelty.
        Ja joo, laivoistakin rikkiä päätyy myös keuhkoihin, mutta vain pieni osa laivan rikkipäästöistä voidaan laskea yhtä haitalliseksi kuin autojen.

        Kyllä ne saasteet kulkevat elämän kiertokulun kautta myös muualle. Esim. kalat saastuvat ja niitä kalastetaan ja syödään. Ei merkitse mitään missä kohtaa se saaste syntyy. Kyllä se loppujen lopuksi päätyy kiertoon tavalla tai toisella.


    • Anonyymi

      Onneksi on itse jo sen verran vanha, että tuo kaikki jää tälle tulevalle idioottisukupolvelle vaan ansaituksi perinnöksi!!
      Ette osaa muuta kuin trollata, ja provoilla. Siinä teidän loistava "tulevaisuutenne"!

    • Anonyymi

      Diesel kuolee pois. Myös pakettiautoissa ja matkailu-autoissa. Niihin tulee 2L - 3L bensaturboja.
      23 wltp

      Enemmän ajava maksaa enemmän. Eihän bensa vie isommassa autossa kuin 3-4l max enemmän sadalle. Ja ympäristöystävällisempää polttoainetta kuin diesel. Siihen ei kenenkään talous kaadu.

      Uusia diesel autoja tehdään kokoajan vähemmän.

      Käyttövoimavero nousee suomessa edelleen 2020 alussa.
      Auton käyttö kallistuu suomessa mutta se on normaalia, ilmaisia lounaita ei ole.

      • Anonyymi

        Tuota en kyllä usko. Diesel on huomattavasti tehokkaampi ja siten litralla saa huomattavasti enemmän kilometrejä ja taasen nykyautoissa päästöt ovat vastaavasti huomattavasti vähäisempiä. Tämän merkityshän on koko ajan nousussa.

        Ihan heti ei tule mieleen miksi bensa korvaisi dieselin polttoaineena nykyisissä vähänkin isommissa autoissa. Pikkuautoissa, joilla ajetaan vähemmän, sen ymmärtää halvemman tekniikan vuoksi. Myös ne hieman pikkuautoja suuremmat kansanautot, joissa halpa hinta on tärkein ostajien valintaperusta, bensa jäänee pääasialliseksi polttoaineeksi jatkossa.

        Varsinkin ammattiliikenne ei varmasti siirry bensa-autoihin eikä ainoa syy ole edes selkeästi pienemmät polttoainekustannukset, myös kestävämpi tekniikka on tärkeää. Eikä dieseleiden selvästi vähäisempien päästöjenkään merkitys ole enää merkityksetön ammattiliikenteessäkään.

        Käyttövoimaveroja, kuten muitakin, luultavasti nostetaan. Tällä hetkellähän ainoastaan bensa-autoilla ei ole kiinteää käyttövoimaveroa, vaan vero on pumppuhinnassa. Tämä suosii vähän ajavia hankkimaan bensa-autoja ja paljon ajavia dieselautoja, kun uusia autoja hankitaan. Kovin fiksua ympäristön ja päästöjen kannalta tietysti ei ole se, että suositaan edes vähän ajavien ympäristön kannalta haitallisimpien bensa-autojen hankintaa. Vähän ajaville olisi parempi esim sähköautot tai pistokehybridi dieselmoottorilla, jos ajoja tulee vähänkin enemmän.

        Enpä ole kuullutkaan bensamoottorilla liikkuvista asuntoautoista, muuta kuin jokin harvinaisempi museoauto. Oma matkailuautoni painaa noin 5000 kiloa, hirvittäisi ajatellakaan millaisia kulutuslukuja siinä bensamoottori aiheuttaisikaan. Päästöistä nyt puhumattakaan. Minun autoni on vuoden 2017 mallia (2,3 litran turbo 180 hv), joten päästöt hyvinkin kohtuullisia ja kulutus on ollut jotain 12-litran/100 km nurkilla, vähän yli, ajokauden aikana. Keskimäärin, joskus enemmän joskus vähemmän riippuen missä liikutaan. Ajoja ei ole ajettu polttoaineen kulutusta mitenkään optimoiden. Bensaa luultavasti olisi kulunut reipas 20 l/100, jos olisi riittänytkään.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe