14-vuotta olemme olleet yhdessä uusperheenä, sun, mun ja meidän lapsia. Vuosiin on mahtunut monenlaisia haasteita on erityislapsi, miehen mielenterveydelliset ongelmat ja itselläni masennusta. Ei siis mikään helppo yhtälö.
Perheessämme mies elää vähän erillään, hänellä on voimakkaasti omia mielenkiinnon kohteita joihin keskittyy päivästä toiseen. Joskus tuntuu kuin hän olisi yksi lapsista niin paljon häntä täytyy ohjata kodin askareissa, eikä huomaa mitään tehdä jos hänelle ei erikseen sano esim. roskien viennistä, tiskien laitosta yms. Istuu vain kuulokkeet korvilla tabletti käsissä.
Tätä erillään elämistä kuvaa ehkä tämä parhaiten...
Muutama vuosi takaperin, kun erityislapseni sairastui masennukseen, oli itsetuhoinen ja minä pelkäsin todella selviääkö hengissä. Olin yötä-päivää valmiudessa, valvoin tarvittaessa lapseni sängyn vierellä hänen untaan, kun oli niin ahdistunut ettei pystynyt nukahtamaan.
Oli sitten jälleen kerran lastensuojelun palaveri, päivitettiin tilannetta ja kerroin kuinka kamalaa oli pelätä lapsensa puolesta, kuinka raskasta on olla jatkuvassa valmiudessa, kuinka jouduin nostamaan lattialta itkusta tärisevän lapsen syliini, heijaamaan, silittämään, lohduttamaan ja tsemppaamaan häntä monia kertoja viikossa. Jouduin usein hakemaan kesken koulupäivän ahdistuneen lapsen kotiin, joka ei lopulta enää pystynyt lähtemään kouluun lainkaan.
Tämän kaiken kerrottuani mieheltäni kysyttiin miten hänellä menee ja miten hän jaksaa. Vastasi näin -Todella hyvin ja kivasti. Soittelee kitaraa ja kuuntelee musiikkia päivittäin ja kaikki on ihan jees.
Lapsen tukihenkilö katsoi minuun yhtä järkyttyneenä kuin minä häneen. En osannut mitään sanoa, olin todella ihmeissäni miten mieheni voi elää noin omassa maailmassaan huomaamatta ja näkemättä mitä ympärillä tapahtuu.
Lapseni on onneksi tuosta selvinnyt ja voi nykyään hyvin, toki haasteita on, mutta on ihanaa kun hän elää, hymyilee ja elää nuoren elämää johon kuuluu nuoren ilot ja surut.
Nyt kun voin itse taas hengittää ja oma vointini on palautunut normaaliksi, huomaan ettei minulla ole enää oikein tunteita miestäni kohtaan. Hän on yhä tärkeä ihminen minulle, niinkuin veli tai ystävä.
En halua hänen kosketustaan, emmekä ole ollut intiimisti kuin pari kertaa viimeisten kolmen vuoden aikana. Mieheni haluaisi kyllä, minulta on halu kadonnut kokonaan. Pitkään koin syyllisyyttä siitä etten täytä vaimona mieheni tarpeita. Jossain vaiheessa riitelimme ja lopulta puhuimmekin aiheesta ja mieheni sanoi jaksavansa odottaa siihen että olisin taas valmis seksiin.
Nyt vihdoin myönsin itselleni etten halua enää mitään intiimiä kanssakäymistä, en mieheni enkä kenenkään muunkaan kanssa.
Mietin mikä tässä tilanteessa olisi oikein. Yhteinen lapsemme tarvitsee äitiä ja isää. Olisiko hyvä jatkaa yhdessä, elämämme on kuitenkin ihan ok, rauhallista, tullaan juttuun, nauretaan samoille asioille ja onhan mieheni kuitenkin paikalla koko ajan, vaikkakin keskittyneenä omiin juttuihin. Että annanko asioiden jatkua samaa rataa puhumatta miehelleni näistä ajatuksistani?
Mutta jos en ole rehellinen miehelle tunteistani ja ajatuksistani, ei sekään oikein ole. Ehkä hänen pitäisi tietää ja näin saada itse päättää tyytyykö tähän elämään vai haluaako mahdollisuuden löytää itselleen kumppani joka rakastaa ja haluaa häntä.
En itse tällä hetkellä tiedä haluanko tätä loppuelämäkseni, mutta mietin että lapsellemme ero olisi tosi iso ja kauhea asia.
Kaipaisin mielipiteitänne tästä tilanteesta.
*Lyyli
Kun tunteet ovat hiipuneet
5
<50
Vastaukset
- Anonyymi
" Että annanko asioiden jatkua samaa rataa puhumatta miehelleni näistä ajatuksistani? ...............
Mutta jos en ole rehellinen miehelle tunteistani ja ajatuksistani, ei sekään oikein ole. "
Ehkä olisi parempi ensin puhua mieltäsi painavista asioista jonkun ulkopuolisen, ammatti-ihmisen kanssa. Voisit saada uuden näkökulman siihen miten olisi hyvä toimia. Noin rankkojen kokemusten jälkeen varmaan olet jo huomannut, etteivät läheiset ihmiset välttämättä ole niitä parhaita terapeutteja, kuuntelijoita ja ymmärtäjiä. Ja pitäisikö ollakaan? - Anonyymi
Huolehdit siitä että pitäisikö olla rehellinen miehelle tunteista....
Entä itsellesi? Pitäisikö olla rehellinen itse itselle omista tunteista ja ajatuksista? Ja pitäisikö sitä omaa ääntä kuunnella...
Koska miehellä on mielenterveysongelmia, hän on kääriytynyt omaan maailmaansa eikä jaksa huomioida muita. Kuitenkin on väärin sitoa sinuakin loputtomasti tuohon tilanteeseen.
Sanot että mies myös keskittyy musiikin kuunteluun ja lupasi odotella että koska suostut taas seksiin.
Kuulostaa siltä että olet perheessä se hyödynnettävä! Muut hyödyntää sinua ja lapsella onkin oikeus siihen muttei aikuisella miehellä!
Onko käynyt niin että olet ollut ja olet edelleen suhteessa mieheen hoivaaja ja vastuunkantaja niin ettei hän ajattele muuta kuin itseään? Eihän hänen tarvitse koska sinä kannat kaiken vastuun, hänellähän menee hyvin kun "emo" huolehtii kaikesta muusta?
Tällainen tilanne missä toinen on emo ja vastuunkantaja ja toinen hyödyntäjä ja ikäänkuin lapsen asemassa, on vahingollinen kummallekin. Toinen väsyy ja uupuu ja on lopulta tyytymätön elämäänsä ja kaipaisi muunkinlaista, ja toinen elää epäitsenäisyydessään täysin vajaata elämää vaikka on aikuinen ihminen.
Jos eroaisit, mies pakon edessä itsenäistyisi ja voisitte kuitenkin jatkaa veli / sisar suhdetta ja lapsenne vanhempina.
Sinulla on ilman muuta oikeus vapauttaa itsesi parisuhteesta jos sinusta siltä tuntuu. Älä huolehdi miehestä sillä hän aikuisena huolehtii itse itsestään. Ja lapsi toipuu vanhempiensa erosta kyllä ja sinähän olet hänelle tukena ja jaksat paremmin kun ei tarvitse huolehtia miehen hyvinvoinnista.
Anna itsellesi aikaa ja ennenkaikkea mahdollisuus olla vihdoin terveesti itsekäs! Näyttäis siltä että olet jo antanut itsellesi luvan ottaa etäisyyttä.
Sanot että itselläsikin on masennusta ja myös lapsella. Masennus aiheutuu voimien hiipumisen tunteesta, että haasteet ja koettelemukset ovat suurempia kuin psyykkiset voimat.
Kuitenkin kun uskaltaa ottaa ensimmäiset ponnistukset omille jaloille nousemisessa so. että uskaltaa tehdä päätöksiä oman elämän suhteen, niin se jo antaa voimia ja itsetunto nousee kohisten. Juuri tämä on masennuksesta toipumisessa olennaista. - Anonyymi
Ehkä järkytyit miehestä, mutta enpä usko, että se oli syy, miksi sinulta katosi himot. Ne nimittäin katoavat pikku hiljaa melkein kaikilta naisilta ihan miehen käytöksestä riippumatta.
Ennemminkin käy toisin päin. Kun himot haihtuvat, mies näyttäytyy viimein sellaisena, joka hän on aina ollut.- Anonyymi
Hyvin sanottu tuo että käy niin että mies näyttäytyy viimein sellaisena kuin hän aina on ollutkin!
Eroottinen halu ja kiinnostus toiseen, - ja ehkä myös oma elämäntilanne jossa on jotakin korjaamisen varaa ja mies nähdään pelastuksena - värittää sitä miten miehen näkee.
Sitten kun tuo usvaverho haihtuu, sen takaa paljastuu se todellinen ihminen. Se, joka hän on aina ollutkin.
Se ei ole sen ihmisen vika, vaan kaikki on tapahtunut sen rakastuneen ja seksuaalista halua tuntevan pään sisällä!
Ap:n tilanteesta ei tiedä, tämä vain on tällainen yleispätevä juttu.
- Anonyymi
Kun luin aloituksesi kauhistuin ja ihmettelen miten tuollaisessa suhteessa jaksat..Kipinää pitää olla suhteessa, katseita, koskettelua ja huomaavaisia sanoja ja arjen jaklamista. Siitä saa voimaa haasteisiin joita aina emme voi valita ja kun elämä tuo mitä tuo mukanaan.
Voimia ja siunausta, viisautta ja kaikkea hyvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697