Saako lääkäri vaatia päästä OmaKantaan?

Anonyymi

Työterveyslääkäri alkoi vaatia kaikkiin arkistoihin pääsyä, vaikka annettiin suostumus/kieltolomake ruksittavaksi. Saako lääkäri vaatia päästä OmaKantaan ja muiden sairaaloiden tietoihin?
Eikö se vaadi potilaan suostumusta? Eikö potilasta tule hoitaa niillä papereilla mitä lääkärillä on? Miksi olisi suostumus/kieltolomakkeet jos potilaalla ei olisi oikeutta yksityisyyteen?

34

1704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei saa vaatia.
      Pyydä vaatimus kirjallisena.

    • Anonyymi

      Olen antanut suostumukseni terveyshenkilökunnallae avata Omakantatietoni. Mitä himskatin salaamista niissä on?
      Muuten huomasin että tietojani käytettiin jo ennen suostumustanikin. Erkkimies.

      • Anonyymi

        Laitan itse salaiseksi silloin kun on tehty virhediagnooseja. Liikaa vaivaa yrittää selittää toiselle lääkärille, kun aikaisempi ei osannut hommiaan.


      • Anonyymi

        Mitä siinä tapauksessa teette, kun useampi terveydenhuollon henkilö on valehdellut suut ja silmät täyteen potilasasiakirjoihin?
        Potilas kertoo, että on käynyt siellä täällä ja tuolla ja saanut sitä tätä ja tota, vaikka ei ole käynyt, eikä ole saanut.
        Osa potilasasiakirjoista on kokonaan kirjoitettu uusiksi eli mulla on nyt kahdet eri potilasasiakirjat samalta käynniltä.
        Pyysin lokitiedot, niin sinne oli lokitietojenkin mukaan ilmestynyt etäyhteyksiä, joita ei ole koskaan ollut. Yksikin työterveydenhoitaja oli muka puoli vuotta aikaisemmin soitellut minulle useita kertoja ja kirjannut olemattomia asioita???
        Ei. Ei ole kysymys psykiatriasta vaan on kysymys työterveydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitan itse salaiseksi silloin kun on tehty virhediagnooseja. Liikaa vaivaa yrittää selittää toiselle lääkärille, kun aikaisempi ei osannut hommiaan.

        Voiko omakannasta terveysasemalta tehtyjä lähetteitä salata?


    • Anonyymi

      Jos kieltää kaikkien historiatietojen selaamisen työterveyslääkäriltä, hän alkaa epäilemään että siellä on jotain salattavaa. Mikäli kyseessä on työhöntulotarkastus, lääkärin lausunto työnantajalle voi olla senlaatuinen että valinta kohdistuu johonkin "rehellisempään" hakijaan.

      • Anonyymi

        saaha sitä aina eppäillä, jos on salattavaa niin sitten on. ei tarvitse antaa lupaa. selvä sipuli,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        saaha sitä aina eppäillä, jos on salattavaa niin sitten on. ei tarvitse antaa lupaa. selvä sipuli,

        Niih,...ja pittääkö kaikki sallaiset asjat antaa koko pikkukunnan asukkaiden tietoho.? Kaikilla ihimisillä on omia sallaisia asjojaan ja ne suottavat olla kyllä ihan omia eikä ies liäkärolle kuulu.

        Ja mahtaskohan tuo liäkäri kertova sinulle omia asjojaa, jotta saisit sitte niitä kunnan pubissa kailottaa.


      • Anonyymi

        Kaiken lisäksi, kerrot mitä vaan sinne terveydenhuoltoon, niin eiköhän terveydenhuollon ammattilaiset saa sen väännettyä niin outoon valoon, että seuraavalla käynnillä täytyy oikoa edellisen satuja ja tarinoita lääketieteellisempään muotoon.

        Mikä ihme siinä on, että esim. fysioterapeutti kirjottaa oman arvionsa potilaan taloudellisesta tilanteesta potilasasiakirjoihin? Vaikuttaako potilaan pankkisaldo jotenkin fysioterapian laatuun, määrään vai kestoon?

        Ja kaiken lisäksi tämä samainen finanssifysioterapeutti ensikäynnille kotiini tullessaan kysyi, onko minulla mitään ohjeita, miten hän antaa fysioterapiaa???


    • Anonyymi

      Lääkärillä tulee olla tarvittavat tiedot potilaasta. Jos tietää, että on hoidettu jossain muualla, niin varsin ymmärrettävisti haluaa saada ne tiedot. Muutoin hoito ei välttämättä onnistu ja jopa hoitovirheiden riski nousee.

      Työterveydessä voi olla, että tarvitsee myös esim. työhöntulotarkastuksessa arvioida sopivuutta työtehtävään ja lääkäri ei voi tällaisessa tilanteessa laatia lausuntoa, jos ei ole kaikkia tietoja käytettävissä. Myöskään muita todistuksia ei oikein voi laatia, jos tarvittavia tietoja ei ole.

      Eli pakottaa ei tietenkään voi, vaan potilas saa päättää antaako luvat. Jos ei anna, niin ei välttämättä saa tarvittavia todistuksia/lausuntoja ja hoito ei välttämättä ole niin laadukasta.

      • Anonyymi

        ihan varmaan saa tarvittavat lausunnot ja hoito on mitä on, ei se työterveydessä todellakaan ole mitään laadukasta, ihan arvauskeskustasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ihan varmaan saa tarvittavat lausunnot ja hoito on mitä on, ei se työterveydessä todellakaan ole mitään laadukasta, ihan arvauskeskustasoa.

        Eihän työterveyshoidossa edes ole sairauden hoitoa, ellei työnantaja ole sellaista palvelua ostanut erikseen.


      • Anonyymi

        työnantaja maksaa sellasen paketin ku jaksaa maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ihan varmaan saa tarvittavat lausunnot ja hoito on mitä on, ei se työterveydessä todellakaan ole mitään laadukasta, ihan arvauskeskustasoa.

        Työterveyden tehtävä ei olekaan varsinaisesti hoitaa sairauksia, vaikka jotkut työnantajat sitäkin palvelua samalla ostaa.
        Arvauskeskus on varsin halventava nimitys. Yleislääketiede on hyvin haastava ala. Pitäisi osata kaikesta kaikkea. Ei voida tietenkään olettaa että yleislääkärit osaisivat kaikkien erikoisalojen asiat täydelliset. Vanha sanonta on, että yleislääkärit tietävät kaikesta vähän ja erikoislääkärit vähästä kaiken. Todellisuudessa yleislääkärit toki osavat monesta asiasta erittäin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työterveyden tehtävä ei olekaan varsinaisesti hoitaa sairauksia, vaikka jotkut työnantajat sitäkin palvelua samalla ostaa.
        Arvauskeskus on varsin halventava nimitys. Yleislääketiede on hyvin haastava ala. Pitäisi osata kaikesta kaikkea. Ei voida tietenkään olettaa että yleislääkärit osaisivat kaikkien erikoisalojen asiat täydelliset. Vanha sanonta on, että yleislääkärit tietävät kaikesta vähän ja erikoislääkärit vähästä kaiken. Todellisuudessa yleislääkärit toki osavat monesta asiasta erittäin paljon.

        yleislääketiede on hyvin haastavaa, siksi lääkärin tulisi välillä tarkistaa ja päivittää tietojansa, eikä vain luulla ja arvuutella.
        monenlaista todellisuutta näyttää terveydenhuollon toimijoilla esiintyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yleislääketiede on hyvin haastavaa, siksi lääkärin tulisi välillä tarkistaa ja päivittää tietojansa, eikä vain luulla ja arvuutella.
        monenlaista todellisuutta näyttää terveydenhuollon toimijoilla esiintyvän.

        Juuri kävin terkkarilääkärissä ja arvasin ettei sieltä saa sen kummempaa apua kun sen mitä jo itse tiesin. Lähetteitä kyselin jatkotutkimuksiin, mutta sain vain ohjeeksi että pitää mennä yksityislääkärille. Luin omakannasta mitä käynnistä oli kirjattu. Virheitähän siellä oli, mutta tuumasin että olkoon. Kävelymatkassa puoli kilometriä oli muuttunut puoleksi tunniksi (en ole enää vuosiin pystynyt sellaisiin suorituksiin kivutta). Selitän asian oikean kannan sitten yksityislääkärille vastaanotolle mennessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri kävin terkkarilääkärissä ja arvasin ettei sieltä saa sen kummempaa apua kun sen mitä jo itse tiesin. Lähetteitä kyselin jatkotutkimuksiin, mutta sain vain ohjeeksi että pitää mennä yksityislääkärille. Luin omakannasta mitä käynnistä oli kirjattu. Virheitähän siellä oli, mutta tuumasin että olkoon. Kävelymatkassa puoli kilometriä oli muuttunut puoleksi tunniksi (en ole enää vuosiin pystynyt sellaisiin suorituksiin kivutta). Selitän asian oikean kannan sitten yksityislääkärille vastaanotolle mennessä.

        ottaako se sama terkkarilääkäri, millä kävit, vastaan myös yksityisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ottaako se sama terkkarilääkäri, millä kävit, vastaan myös yksityisesti?

        Ei ainakaan googlaamalla löydy mitään tietoa yksityisvastaanotosta. Mutta olen joutunut aiemminkin ottamaan vauhtia yksityispuolelta saadakseni lähetteitä julkisen puolen erikoissairaanhoitoon.


    • Anonyymi

      Kerroppa lisää asiaa

    • Anonyymi

      Olin hoidossa eräässä sairaalassa muutin paikkakuntaa ja hakeudun hoitoon siellä olin tehnyt valituksen eräästä lääkäristä. Ihmettelen sitä kun minun sairaskertomukset oli siellä mihin olin muuttanut nämä sairaskertomukset oli laitettu ilman minun lupaa. Suomessa valitukset ovat turhia kun nämä lääkärit eivät ole puolueettomia (valvira ym.)

      • Anonyymi

        Sairauskertomukset siirtyy, ellei sitä ole erityisesti kieltänyt. Toisaalta se on hyödyllistä, muuten uudella paikkakunnalla joudutaan aloittamaan kaikki hoito puhtaalta pöydältä (aikamoinen riesa potilaalle) ja tärkeäkin hoito voi viivästyä pahasti.


    • Anonyymi

      Kerran terveydenhoitaja kysyi viimeisintä lääkärissä käyntiäni jota en heti osannut sanoa niin hoitaja sanoi että näin ei saisi tehdä ja hetkessä potilastietoni oli hänen näytöllä .

      • Anonyymi

        Olit tavallaan antanut tietojen selailuluvan tullessasi hoitajan vastaanotolle.


    • Anonyymi

      "Jos kieltää kaikkien historiatietojen selaamisen työterveyslääkäriltä, hän alkaa epäilemään että siellä on jotain salattavaa. Mikäli kyseessä on työhöntulotarkastus, lääkärin lausunto työnantajalle voi olla senlaatuinen että valinta kohdistuu johonkin "rehellisempään" hakijaan."

      Lausuntoon ei saa kirjoitella mitään ylimääräistä ainoastaan soveltuuko hakija tehtävään vai ei.Mikäli lausunnossa on ylimääräisiä tietoja lääkäri rikkoo lakia.Tällaista todistusta ei tarvitse toimittaa työnantajalle vaan voi perustellusti vaatia uuden todistuksen.

      • Anonyymi

        Entä jos potilaalta halutaan kieltää näyttämästä hänen omia potilaspapereitaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos potilaalta halutaan kieltää näyttämästä hänen omia potilaspapereitaan?

        Ai sinultakin? 🤯 Minusta ainakin on sen verran tekstiä jossain salaisissa arkistoissa että olisi mielenkiintoista päästä lukemaan ne ja tehdä lisäyksiä vääriin harhakuvitelmiinsa.

        Eiköhän ole joku valviran määräys, että työterveyslääkäri ei määrää samoja "lääkkeitä" "töissä käyntiä varten" kuin julkinen tai tule jotain ristikomplikaatioita, esim. yhden masennuslääkkeen kanssa ei saanut syödä edes buranaa 🤣. Nykyään ei mitään lääkitystä kun ei vaivojakaan, vaan työtkin harvassa...


      • Anonyymi

        Sairauskertomuksia salataan potilaalta yleensä lähinnä psykiatrisella puolella.


      • Anonyymi

        Entäs, jos niitä psykiatrisen puolen sairaskertomuksia on kirjoitettu henkilölle, joka ei ole koskaan edes psykiatrilla käynyt? Eikä ole diagnosoitu mitään mielen sairautta ja muutenkin on terve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairauskertomuksia salataan potilaalta yleensä lähinnä psykiatrisella puolella.

        Ei pidä paikkaansa. Psykiatrisella poliklinikalla minulta kysyttiin haluanko sairaskertomuksista kopiot ja onko jotain kysyttävää. Ei salattu mitään.


    • Anonyymi

      Tuo omakanta on vissiin omanlaisensa maailma. En tiedä miksi ei jotain se tietty julkisen lääkäri nähnyt vaikka en jotakin mielestäni ollut sinne kieltänyt ainakaan hänen kohdalta ja yleensäkin se kielto jonka ehkä olin tehnyt oli muistaakseni mennyt ihan muulle istanssille kuin omakannalle.. Mutta on varsin monenlaisia ymmärryksiä ollut asioihini niin siksi minun ei kannattaisi mitäön mennä kieltämään koska ne on ennenkin haitanneet minua eivätkä niitä joihinn se on pyydetty.. Että monimutkaista tuntuu olevan joillekin.. tehdä pyynnön mukaan ja kohdennus menee väärin.. Joku on ehkä muuten sorkkinut omakanta jörjestelmää minun pyynnön vastaisesti??

    • Anonyymi

      Näsäviisas nuori lääkärityttö kävi editoimassa hoitotahdostani pois asiat, joista hän ei nyt sitten niinku tykänny. Tuo hoitotahto on ainoa paikka omakannassa, minne kansalainen itse voi jotain kirjoittaa. Sitä kannattaa sellaisena käyttää, kunnes sekin estetään. Varsinaisen hoitotahdon voi säilyttää kotonaan, jos on niin onnekas, että ei ihan yksin asu, ja sittenkin, jos pitää sairauskansionsa helposti löydettävässä paikassa.

      Työttömillä niitä lääkäreiden valheita ja satuja lukevat sitten (kai) myös sossun sosionomipaatit ja mahdollisesti jopa työttömyystoimiston. Työttömyyttähän yritetään vuoroin kriminalisoida, vuoroin patologisoida. Jokaisesta löytyy kyllä täikammalla jotain häikkää, jota sitten aletaan 'kuntouttaa' pois. Varsinkin, jos yrität esiintyä normaalina ihmisenä köyhyydestäsi huolimatta, ja jos omanarvontuntosi on vielä heidän aiheuttamista kolhuistaan huolimatta kohdallaan, saatat joutua syyniin ja seuraamuksiin. Tässä maassa on hyvin raskasta elää näinä viimeisinä aikoina. Onneksi nämä ovat viimeisiä aikoja. Uskovat siirtyvät pian parempaan paikkaan ja sitten täällä vasta hulina alkaa. Valvontakamerat ja muu koneisto ovat jo jotakuinkin paikoillaan, nyt vain odotetaan.

    • Anonyymi

      Omakannassa ei välttämättä oikeita tietoja, en usko että on pakko antaa tietoja. Omakannasta voi itse ottaa kopioita joistakin sairaskertomuksista jos haluaa . Kaikkia valheita ei kannata näyttää lääkäreille.

    • Anonyymi

      se pitää sun itse arvioida onko tuo aiempi hoitosi ollut kyllin hyvää että sen phjalle kannattaa tuleva potilasurasi rakentaa, joskus puhtaalta pöydältä voi olla hyväkin aloittaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe