Kilometrivero hyvä ehdotus

Anonyymi

Ei seurantaa; katsastuksessa kilsat ylös kuten nykyäänkin, siinä se.

41

<50

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ootaks huomanneet kuin Yle uutisoi jatkuvasti autouutisia. Tekniikan mailma ja Tuulilasi lehdet jäävät toiseksi yle.n uutisoinnin kanssa.
      Kilometri vero on hyvä kun osaa huijata ajettuja kilometrejä. Todella vaikea valvoa todellisia kilometrejä. Nörtit kyllä tietää keinot miten homma hoituu.

      • Anonyymi

        Ja niitä nörttejä on parin miljoonan autokannan omistajissa ....


      • Anonyymi

        Porakoneella saa vanhoista milläs uudesta otat muutakun mittariston vaihtamalla?


    • Anonyymi

      Kilometrivero johtaa sellaiseen, että autokanta muuttuu 500€ kertakäyttöromuiksi, joilla ajetaan koko vuosi aivan sikana, ja romuksi ennekuin katsastusmies kerkeää nähdä paljonko oli ajettu.
      Katukuva muuttuu kolmansien maiden näköisiksi romupaska autoiksi, jotka lisäksi ovat vaarallisia huonokuntoisuutensa takia.

      Verot edelleen bensiinissä ja Dieselissä, ja siinä jokainen maksaa kokoaikaisesti käytön suhteessa.

      Ei tule epäselvää kaupantekohetkellekään kuka oli ajanut ja mitä, ja oliko mittarivaijeri "poikki" kuinkakin pitkän aikaa.

    • Anonyymi

      Vaikea käsittää, miten joku voi kannattaa tällaista kansalaisten kyttäykseen kytkemistä. Aivan sairas suunta.

      • Anonyymi

        Äänestäkää vihervassareita ja kepukokkareita, ja saitte mitä tilasitte


    • Anonyymi

      Sehän on vielä laitonta.

    • Anonyymi

      Transponderi persiiseen jokaiselle. Hienompi malli voi mitata myös metaanipäästöt.

    • Anonyymi

      Eiks se kilometrivero ole jo polttoaineessa? Mitä enemmän kilometrejä sitä enemmän kuluu polttoainetta ja sitä enemmän maksat veroa. Oli kyseessä mikä tahansa energia joka ajoneuvoa liikuttaa.

      • Anonyymi

        Ei ole. Kilometri Stadissa on aivan toinen kuin kilometri Utsjoki–Kevolla. Sähköautolla kilometri ei tuota päästöjä, kun taas dieselillä tuottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Kilometri Stadissa on aivan toinen kuin kilometri Utsjoki–Kevolla. Sähköautolla kilometri ei tuota päästöjä, kun taas dieselillä tuottaa.

        Ongelma on juuri siinä, että polttoainevero on merkittävä tulolähde valtiolle, joten joku polttoaineveroa korvaava maksu tarvitaan, kun liikenne sähköistyy. Sähköveron nosto on ongelmallista kun se kallistuttaa asumista ja nostaa teollisuuden kustannuksia.

        Polttoaineveon tuotto on 2.960 miljoonaa. Kun ansio- ja pääomatuloverojen tuotto on 9.940 miljoonaa, niin jokainen ymmärtää, että polttoaineveroa ei voi siirtää tuloveroon. Arvonlisäverokin on jo Euroopan korkeimpia. Jotain tarttis keksiä.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Ongelma on juuri siinä, että polttoainevero on merkittävä tulolähde valtiolle, joten joku polttoaineveroa korvaava maksu tarvitaan, kun liikenne sähköistyy. Sähköveron nosto on ongelmallista kun se kallistuttaa asumista ja nostaa teollisuuden kustannuksia.

        Polttoaineveon tuotto on 2.960 miljoonaa. Kun ansio- ja pääomatuloverojen tuotto on 9.940 miljoonaa, niin jokainen ymmärtää, että polttoaineveroa ei voi siirtää tuloveroon. Arvonlisäverokin on jo Euroopan korkeimpia. Jotain tarttis keksiä.

        Maksut sinne missä yksityisautoilu on ongelma. Tietullit isompen kaupunkien sisääntuloväylille. Näin oli Norjassa jo 30 vuotta sitten. Yksinkertainen ja halpa toteuttaa.

        Suuremmaksi verouudistukseksi ehdottaisin arvonlisäverosta luopumista. Se on ihmeellisen byrokraattinen järjestelmä, joka tarjoaa myös hyvät välineet veronkiertoon. Kuluttamiseen perustuva verottaminen ei myöskään kannusta ekologiseen elämiseen. Luonnon kannalta on parempi kontrolloida ostovoimaa kuin ostovoimalla kerättäviä veroja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maksut sinne missä yksityisautoilu on ongelma. Tietullit isompen kaupunkien sisääntuloväylille. Näin oli Norjassa jo 30 vuotta sitten. Yksinkertainen ja halpa toteuttaa.

        Suuremmaksi verouudistukseksi ehdottaisin arvonlisäverosta luopumista. Se on ihmeellisen byrokraattinen järjestelmä, joka tarjoaa myös hyvät välineet veronkiertoon. Kuluttamiseen perustuva verottaminen ei myöskään kannusta ekologiseen elämiseen. Luonnon kannalta on parempi kontrolloida ostovoimaa kuin ostovoimalla kerättäviä veroja.

        Melkein kolme miljardia tietulleilla??? Nyt kannattaisi pistää aivot on-asentoon. Tai laskukone.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Melkein kolme miljardia tietulleilla??? Nyt kannattaisi pistää aivot on-asentoon. Tai laskukone.

        Tietullit näyttäisivät olevan ongelma vain sinulle. Muualla päin maailmaa ne ovat arkipäivää, oli aivot siellä missä asennossa tahansa.

        Rahan määrä on vakio, mitä nyt keskuspankki painaa sitä jonkun verran lisää. Kysymys on siitä kuinka rahaa kierrätetään taloudessa. Suositaanko haitallista toimintaa vai suitsitaanko sitä. Ruokitaanko ruuhkia ja kuplataloutta, vai pyritäänkö käyttämään aikaa järkevästi ja elämään ekologisemmin.

        Valintojen maailma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksut sinne missä yksityisautoilu on ongelma. Tietullit isompen kaupunkien sisääntuloväylille. Näin oli Norjassa jo 30 vuotta sitten. Yksinkertainen ja halpa toteuttaa.

        Suuremmaksi verouudistukseksi ehdottaisin arvonlisäverosta luopumista. Se on ihmeellisen byrokraattinen järjestelmä, joka tarjoaa myös hyvät välineet veronkiertoon. Kuluttamiseen perustuva verottaminen ei myöskään kannusta ekologiseen elämiseen. Luonnon kannalta on parempi kontrolloida ostovoimaa kuin ostovoimalla kerättäviä veroja.

        ALV nimenomaan kontrolloi ostovoimaa.:)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tietullit näyttäisivät olevan ongelma vain sinulle. Muualla päin maailmaa ne ovat arkipäivää, oli aivot siellä missä asennossa tahansa.

        Rahan määrä on vakio, mitä nyt keskuspankki painaa sitä jonkun verran lisää. Kysymys on siitä kuinka rahaa kierrätetään taloudessa. Suositaanko haitallista toimintaa vai suitsitaanko sitä. Ruokitaanko ruuhkia ja kuplataloutta, vai pyritäänkö käyttämään aikaa järkevästi ja elämään ekologisemmin.

        Valintojen maailma.

        Yritä nyt ymmärtää miten paljon rahaa 3 miljardia on.


      • Anonyymi


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Tarkoitat siis, että ruuhkamaksuina voisi periä keskimäärin yli 1000 euroa per auto?

        Auton käytön verottamista siirretään tietenkin sinne missä auton käyttö tuottaa eniten ongelmia. Sehän on verotuksen ideakin. Ohjata ihmisten käyttäytymistä.

        Ruuhkamaksut kerätään luonnollisesti ruuhkien aiheuttajilta.

        Suosittelen tutustumaan myös tähän juttuun: https://yle.fi/uutiset/3-10784792


      • Anonyymi kirjoitti:

        Auton käytön verottamista siirretään tietenkin sinne missä auton käyttö tuottaa eniten ongelmia. Sehän on verotuksen ideakin. Ohjata ihmisten käyttäytymistä.

        Ruuhkamaksut kerätään luonnollisesti ruuhkien aiheuttajilta.

        Suosittelen tutustumaan myös tähän juttuun: https://yle.fi/uutiset/3-10784792

        Ruuhkamaksut on eri asia kuin kilometripohjainen vero. Kilometripohjainen nykyisen polttoaineveron korvaava vero tarvitaan sitä tilannetta varten, kun autot eivät (joku päivä) enää polta polttoaineita.

        Ruuhkien torjumiseen on muitakin keinoja kuin ruuhkamaksut. Ennen kaikkea julkisen liikenteen tehostaminen.

        Autoilu aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia, joista pahimmat eivät suinkaan ole ruuhkat, vaan tiestön ylläpito. Juuri harvaan asutuilla alueilla tiestön kustannus per sillä ajettu kilometri. Joku Länsiväylä on kallis nelikaistainen tie, mutta sillä ajaa yli 70.000 autoa per vuorokausi. Kehä I:n vilkkaimassa kohdassa ajaa 100.000 autoa vuorokaudessa.

        Paljonko on liikenne jollain Kuhmo-Kajaani-välillä (100km maantietä)? Millä mittarilla Kuhmo-Kajaani maantien ylläpito per autolla ajettu kilometri on halvempaa kuin Länsiväylän?


    • Anonyymi

      Autoverosta ei pitäisi luopua missään nimessä.

      Sama vero tullaan perimään auton käytöstä ja omistuksesta vieläpä niin, että vanhojen autojen omistajat maksavat kaikkein eniten. Yhä useammalla ei ole jatkossa varaa pitää minkäänlaista autoa (ei vaikka käytännössä muuten ei pärjää). Ei ole varaa halpaan mutta käyttö ja omistusveroiltan kalliiseen eikä vastaavasti varaa hankkia uudehkoa sähköautoa, joten autojen määrä vähenee ja sitä myötä myös verotulot, joka taas tarkoittaa sitä, että käyttöä ja omistusta pitää verottaa aina vain enemmän.

      Tästä syntyy vielä todellisia ongelmia esim. töissäkäynnille. Julkinen liikenne toimii kohtuullisesti hesan alueella ja isompien kaupunkien keskutoissa, ei muualla.

      • Anonyymi

        Suuri suunnitelma on siirtää popula muutamaan kaupunkiin suurkaupunkilaisiksi. Siellä sitten ihmiset ostaisivat enemmän, kukaan ei kasvattaisi itse mitään, asuisivat rakennuttajilleen edullisissa kuutioissa, joista maksaisivat neliöhintoina tai vuokrina paljon. Sähkö ja vesi maksaisi niin paljon, että niiden käyttö olisi luksusta. Tulevaisuuden kuluttaja, joka ei ehdi eikä voi tehdä muuta kuin töitä, maksaa veroja ja jos joskus haluaa viedä perheensä lomalle autolla tai lentäen, siitä maksaisivat vieläkin enemmän veroja. Ja tätä kaikkea ihmiset haluavat, ei heitä tarvitse pakottaa mihinkään. Lääkärikirjassa tautia kutsutaan Tukholma syndroomaksi.


    • Anonyymi

      Seuranta on olennainen osa tuota verotusta, jos ajot pääosin maaseudulla, ajo on silloin välttämätöntä (ainoa mahdollinen kulkuneuvo) ja vero niiltä kilometreiltä pieni, kaupunkiajoa verotettaisiin rankemmin, siellä on mahdollista valita esim joukkoliikenneväline.

    • Anonyymi

      Onhan yleverokin vaikkei omistaisi ainuttakaan medialaitetta. Yleisvero vaan kaikille, sisältää liikkumisen, metaanipäästöt, ilmanpilaamisen, kaiken mahdollisen. Veroprosentti vaan tarpeeksi korkealle, niin kattaa ihan kaiken.
      Ja lihanmyynti kortille, kilo maksaa vain 5000e, joten 50g lihaa riittäköön koko kuukaudeksi.

    • No kovin nuo esitykset suurkaupunki keskeisiä, ei " maaseudulla " ole julkista liikennettä joka kulkee
      5 - 10 minuutin välein. Että silleen.

      • Anonyymi

        Siksi autoilijoita, jotka asuvat pääkaupunkiseudulla pitääkin käyttää koekaniineina, jossa on toimiva julkinen liikenne.


    • Anonyymi

      Sähköauton elinkaaren aikana syntyvät päästöt voivat olla suuremmat kuin esimerkiksi dieselauton vastaavat. Päästötaakka syntyy auton valmistuksesta ja sähkön tuotannosta.

    • Anonyymi

      Kuinkas raskas liikenne , jollainhan vihreittenkin ruoka on kauppoihin tuotava.

    • Anonyymi

      Polttomoottoriautoilla poltyoainevero ajaa saman asian kuin kilometrivero ajaisi, vieläpä niin että veroa maksaa myös auton polttoainetalouden petusteella.

      Kun hybridit ja sähköautot yleistyvät, tulee kilometriverolle tarve. Samalla saadaan sähköautojen kilometrikustannukset vertailukelpoisiksi poltyisten kanssa, joiden kustannuksiin polttoaineverolla on huomattava osuus.

    • Anonyymi

      Väylävero vaan kaikille täysikäisille. Jos ei ole varaa maksaa veroa, silloin ei ole mitään menemistä väylille. Jos kuitenkin käyttää väylää, siitä kovat sanktiot ja jos ei ole niihinkään varaa, jonkinlainen yhteiskuntapalvelu.

      Vero voi olla myös perusmaksu = väylämaksu niin ei nouse verot. Etenkin jos hommaa alkaa pyörittään yksityinen yritys, se loisi paljon työpaikkoja joista kertyisi valtiolle runsaasti verotuloja. Ajatelkaas, esim. pääjohtajan tulot jo pelkästään on luokkaa 1 000 000 €, siitä verot valtiolle hyvinkin 20%. Yhtiön omistajat maksaisivat reilusti osinkoveroa massivisista osinkotuotoista.

      Suomi nousuun

      • Anonyymi

        Mutta mikä on vihreitten osuus noissa väylämaksuissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mikä on vihreitten osuus noissa väylämaksuissa?

        Väylävero kaikille täysikäisille, eli ei ainoastaan autoilijoille? Ei hajuakaan mutta arvioisin täysi-ikäisten määrän olevan jotain luokkaa 4 miljoonaa. Jokaiselle kun lätkästään vaikkapa 1000 €/v veroa tai väylämaksua, siitä kertyisi verona noin 4 miljardia. Jos rahastusta hoitaisi yksityinen väyläyhtiö, ehkä siitäkin valtiolle kertyisi muutama sata tuhatta, kokonaisvaikutukseltaan ehkä jopa 0,5 miljardia.

        Suomi nousuun


    • Anonyymi

      Miksi Suomessa katsastetaan autot? Turhaa rahastusta. Miksi piiput pitää nuohota joka vuosi?
      Ennen ajettiin hevosella ja nuohooja kutsuttiin silloin, kun piippu ei vetänyt.
      Mitä muuta pakollista vielä voi keksiä??? No onhan noita....

      • Anonyymi

        Nuohous on vapaaehtoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuohous on vapaaehtoista.

        Myös vakuutuskorvausten saaminen on vapaaehtoista.


    • Anonyymi

      Kwh mittari sähköautoon ja sen mukaan maksetaan vero, polttoainevero toimii polttomoottoreille.

      Ymmärtääkseni tässä yhteiskunnassa olemme vapaita kansalaisia, liikkeenseuranta on vangeille.

    • Anonyymi

      kilometrejä voi toistaiseksi rukata "meisselillä",joten ehdotus on mätä.

      • Anonyymi

        Lähes kaikkea verotusta voi kiertää. Jos autoilun verotukseen vielä lisätään kaikkien niiden erillisten verojen ja maksujen päälle kohtuullisen raskas paikannusjärjestelmä sanoisin, että herätys!!!
        Esimerkiksi auton ostohinnan vero eli autovero on hyvä ja simppeli systeemi ja sitä on kohtuu vaikea kiertää, miksi ihmeessä luopua siitä?


    • Anonyymi

      Tämmöstä se on maassa jossa valtio on myynyt kaikki tuottavat laitoksensa

    • Anonyymi

      Kaikissa uusissa autoissa on jo olemassa gps ja navi systeemit.
      Niitä pystytään seuraamaan jo nyt jos halutaan, ja ihmiset antavat sijantitietoaan
      jo nyt. Samoin kännyköillä, gps seurata aina päällä

      KM-vero tulee ihan varmasti jollain aika välillä.
      Autovero poistuu ja polttoaineverojen kertymä vähenee jatkossa

    • Anonyymi

      ne maksaa jotka ei osaa kiertää, nythän auton anastaminenkin on näppyilyä kun työkalupakki jäi historiaa,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe