Mistä luopumisella on oikeasti ilmastolle merkitystä?

Anonyymi

Kaikille, niin huolestuneelle nuorisolle kuin meille muillekin tärkeät ILMASTOasiat!

"Nyt tuli mittasuhteet:
Tuoreen raportin kuvat paljastavat, mistä luopumisella on oikeasti ilmastolle merkitystä."


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006108275.html

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä en mene tuon-laiseen hömpö-tykseen.
      Minä elän!!

      H.

      • Anonyymi

        Elää voi monella tavalla. Sinun Hunksz en usko elävän yhtään sen enempää tai rikkaampaa elämää kuin esimerkiksi minä jolle luonnonsuojelu ja ympäristöasiat ovat oikeastaan koko elämäni ajan olleet tärkeitä ja paljolti toimintaani ohjaavia asioita.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elää voi monella tavalla. Sinun Hunksz en usko elävän yhtään sen enempää tai rikkaampaa elämää kuin esimerkiksi minä jolle luonnonsuojelu ja ympäristöasiat ovat oikeastaan koko elämäni ajan olleet tärkeitä ja paljolti toimintaani ohjaavia asioita.

        Bessie

        "Anonyymi"

        Olen iloinen puolestasi.

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Olen iloinen puolestasi.

        H.

        Vastasitko minulle, Hunksz? Jos, niin oletko todellakin ihan noin tyhmä tai pikemminkin tyhmänilkeä. Perustele tuo käyttäämäsi "Anonyymi".

        Sinäkö olet iloinen puolestani?! Miksi ihmeessä?! Perustele nyt sekin.

        Bessie


    • Anonyymi

      Nojoo

      Aika reilusti syyllistetään tavan kansalaisia, tehokkainta ois toimia isompien asioiden kans. No helpoin kai energiantuotanto, lisää vaan ydinvoimaa, eipä kulu fossiiliset polttoaineet. No, siinä kyllä sitten side-efektinsä. Teollisuus, etenkin logistiikka, niissä aivan älyttömästi kehittämisen varaa.

      Noin yleisesti ja taviksen osalta helpoin tapa pienentää päästöjä on ehkäisy. Jos maapallon väkimäärä saadaan lasketuksi 7,3 miljardista, vaikkapa 7,3 miljoonaan, jo on maailma pelastettu.

      Noin käytännössä tossakin mainitut toimenpiteet jää vähäisiksi ja ilmaston kannalta muutos hyvin vaatimaton. Vaikka siis asiaahan toi oli, mutta ei mene ydinkysymyksiin laisinkaan. Lillukanvarsia.

      =DW=

      • Anonyymi

        Täsmennys.

        Siis raportissa on käsitelty lillukanvarsia. En mitenkään väheksy asioita, mutta nyt kyseessä valuvika, elikkäs ihmisrotu kokonaisuudessaan.


        =DW=


      • Anonyymi

        Siinäpä ne tuli. Keinot. Ite olen jo ajat sitten hoitanut pois omat päästöni. Auto myyty. Muuta en nyt sitten osaa sanoa, kuhan elelen ja auttelen jälkikasvua.

        Kun laitetaan Suomi rinnalleen suuret maanosat, niin kyllä pieneltä näyttää. Se mitä täällä pyritään vaikuttamaan päästöjen suhteen niin kohtahan suuret jyrää ja kippaa saasteensa päällemme ja ilmaan. Se on sit siinä.


    • Anonyymi

      Sanoisin että hallitsematon evoluutio, homosapiens kehittyi viisaaksi muttei tarpeeksi viisaaksi kun ei pystynyt hallitsemaan lisääntymistä, tarpeeksi viisaaksi kun on päässyt näin pitkälle mutta tyhmä kun ei osannut hallita seurauksia.
      Ei tarvittu montaa sukupolvea miljoonan vuoden kehityksessä kun on tuhoamassa itsensä, kun huomasi alkoi olla myöhäistä, vahinkojen korjaaminen vie hyvin monta sukupolvea, onnistuu jotenkin jos yhteistä tahtoa löytyy,

      1eero

      • "Anonyymi"

        Siitä vaan.
        Kunhan eivät tule minun lompakollani maksamaan suoja-työ-paikkojaan.
        Minä en ole typeryyksissä mukana "yhteisessä tahdossa".

        H.


    • No mitä ruokaan tulee, paljolti on kysymys myös siitä, kasvatetaanko se syöjien lähellä, vai jossain huitsin nevadassa.
      Onko pakko olla hedelmätiskitkin väärällään kaikenmaailman tuotteita, joista ei edes nimeä tiedä.
      Kerrostaloasujakaan ei voi valita yksin lämmitysmuotoaan ja ilman hiilijalanjälkeä ei isoja muutoksia tehdä mihinkään.
      Mitä liikenteeseen tulee, niin kaikki raportin laatijat ilmeisesti ovat varakkaita ja asuvat siellä kehä kolmosen itämeren puolella.
      Tällaisissa raporteissa olisi myös se puoli asiasta hyvä muistaa, että herkemmille ihmisille saattavat tuottaa ahdistusta.
      Realismia kehiin. Emme me tavalliset pulliaiset niitä pahimpia kuitenkaan ole.
      Uskon, että suomalaset ainakin keskimäärin tekevät parhaansa.
      Itse olen pieni kulutuksinen ja tasinkoa saan noista pystyssä olevista hiilinieluista. :)

      • Anonyymi

        "Realismia kehiin. Emme me tavalliset pulliaiset niitä pahimpia kuitenkaan ole."

        Todellakin, realismia kehiin. Kyllähän me "tavalliset pulliaiset" monissa asioissa olemme "niitä pahimpia". Valtaosa meistä pystyisi toimimaan huomattavasti ekologisemmin ja suomalaiset keskimäärin pystyisivät tekemään huomattavasti enemmän.
        Vaikka asenteet olisivatkin kohdillaan (hämmästyttävän monilla ei ole) niin mm. välinpitämättömyys, laiskuus ja itsekkyys, ahneuskin, ja monilla myös silkka tietämättömyys ovat syitä siihen etteivät ihmiset tee parastaan. 'Hyväksyttäviäkin' syitä tekemättömyyteen tietysti on.

        "Tällaisissa raporteissa olisi myös se puoli asiasta hyvä muistaa, että herkemmille ihmisille saattavat tuottaa ahdistusta."
        ?! Vaietako pitäisi? Välinpitämättömät, itsekeskeiset typerykset ja kaikenlaiset röyhkimykset ja populistit eivät varmasti ahdistu, saattavat jopa saada vettä myllyynsä. Herkemmät ja ahdistumaan taipuvaiset taas ahdistuvat jos ovat ahdistuakseen, milloin mistäkin, eihän nyt hyvänen aika heidän takiaan voida jättää raportteja julkaisematta!

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Realismia kehiin. Emme me tavalliset pulliaiset niitä pahimpia kuitenkaan ole."

        Todellakin, realismia kehiin. Kyllähän me "tavalliset pulliaiset" monissa asioissa olemme "niitä pahimpia". Valtaosa meistä pystyisi toimimaan huomattavasti ekologisemmin ja suomalaiset keskimäärin pystyisivät tekemään huomattavasti enemmän.
        Vaikka asenteet olisivatkin kohdillaan (hämmästyttävän monilla ei ole) niin mm. välinpitämättömyys, laiskuus ja itsekkyys, ahneuskin, ja monilla myös silkka tietämättömyys ovat syitä siihen etteivät ihmiset tee parastaan. 'Hyväksyttäviäkin' syitä tekemättömyyteen tietysti on.

        "Tällaisissa raporteissa olisi myös se puoli asiasta hyvä muistaa, että herkemmille ihmisille saattavat tuottaa ahdistusta."
        ?! Vaietako pitäisi? Välinpitämättömät, itsekeskeiset typerykset ja kaikenlaiset röyhkimykset ja populistit eivät varmasti ahdistu, saattavat jopa saada vettä myllyynsä. Herkemmät ja ahdistumaan taipuvaiset taas ahdistuvat jos ovat ahdistuakseen, milloin mistäkin, eihän nyt hyvänen aika heidän takiaan voida jättää raportteja julkaisematta!

        Bessie

        Sivusta.

        Joka ikinen joulu paasataan kaikkialla, että ihmiset eivät menisi joulusaunaan, siis sähkösaunaan, koska siitä tulee kulutuspiikki. No ihan varmasti tuleekin. Kulutuspiikki tosin haittaa lähinnä teollisuutta, joka kuluttaa sähköä myös jouluna. Paperitehtaat jne huoltoon jouluna, saisi saunoa ihmiset.

        Seuraavaksi kai aletaan puuttua tosissaan puusaunoihin. Toki niistä tulee päästöjä, eikä ole suodattimia. Vaan suomessa saunottu aina ja nykyisin puusauna enenpi harvinaisuus. Ilmastopäästöt saunoissa kokonaisuutenakin olemattomat.

        Samaa ilmiötä kierrätyksessä. Kuluttajille jatkuvasti motkotetaan jätteiden lajittelusta jne. Niinno ja siitä hyvästä pitää vielä maksaa jätefirmoille, vaikka saavat ilmaista materiaalia. Hommeli pitäisi suunnitella enenpi niin, että jätteistä maksettaisiin kunnon korvaus ja jätefirma olisi vastuussa lajittelusta. Noh, jokin pullonpalautus sinällään järkevällä pohjalla.

        Siis ei mulla mitään luonnonsuojelua, jätteenkierrätystä jne vastaan ole. Tympii vaan toi jatkuva tavankansalaisten syyllistäminen. Kyllä ihmiset yleensäkin pyrkivät toimimaan oikein ja järkevästi, pitäis niinkuin enenpi keskittyä miettimään isompia systeemeitä kuntoon, kuin nalkuttaa kansalaisille. Jos ei ois pakkauksia, ei ois pakkausjätteitä, jos ei ois ihmisiä, ei ois edes jätteitä :D

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Realismia kehiin. Emme me tavalliset pulliaiset niitä pahimpia kuitenkaan ole."

        Todellakin, realismia kehiin. Kyllähän me "tavalliset pulliaiset" monissa asioissa olemme "niitä pahimpia". Valtaosa meistä pystyisi toimimaan huomattavasti ekologisemmin ja suomalaiset keskimäärin pystyisivät tekemään huomattavasti enemmän.
        Vaikka asenteet olisivatkin kohdillaan (hämmästyttävän monilla ei ole) niin mm. välinpitämättömyys, laiskuus ja itsekkyys, ahneuskin, ja monilla myös silkka tietämättömyys ovat syitä siihen etteivät ihmiset tee parastaan. 'Hyväksyttäviäkin' syitä tekemättömyyteen tietysti on.

        "Tällaisissa raporteissa olisi myös se puoli asiasta hyvä muistaa, että herkemmille ihmisille saattavat tuottaa ahdistusta."
        ?! Vaietako pitäisi? Välinpitämättömät, itsekeskeiset typerykset ja kaikenlaiset röyhkimykset ja populistit eivät varmasti ahdistu, saattavat jopa saada vettä myllyynsä. Herkemmät ja ahdistumaan taipuvaiset taas ahdistuvat jos ovat ahdistuakseen, milloin mistäkin, eihän nyt hyvänen aika heidän takiaan voida jättää raportteja julkaisematta!

        Bessie

        Joka on välinpitämäön, laiska, itsekäs, ahne on sitä myös ko. raporttien jälkeen.
        Raportteja voi ja pitääkin tietysti tehdä päivänpolttavista asioista, mutta tämäkin asia on globaali, joten asian käsittely pitäisi mielestäni olla jotain muuta, kun tavallisten ihmisten pelottelua.
        Valitettavasti tuota tietämä'ttömyyttä on maailmalla paljon enemmän, kuin meillä.
        Suomi on pitkä maa, jossa on paljon harvaan-asuttua aluetta.
        Pitäisikö esim. pohjois-Suomessa kävellä esim. 50 km kauppaan ja kantaa vielä ruokakassit kotiin. Onko se realistista.


      • eppu2 kirjoitti:

        Joka on välinpitämäön, laiska, itsekäs, ahne on sitä myös ko. raporttien jälkeen.
        Raportteja voi ja pitääkin tietysti tehdä päivänpolttavista asioista, mutta tämäkin asia on globaali, joten asian käsittely pitäisi mielestäni olla jotain muuta, kun tavallisten ihmisten pelottelua.
        Valitettavasti tuota tietämä'ttömyyttä on maailmalla paljon enemmän, kuin meillä.
        Suomi on pitkä maa, jossa on paljon harvaan-asuttua aluetta.
        Pitäisikö esim. pohjois-Suomessa kävellä esim. 50 km kauppaan ja kantaa vielä ruokakassit kotiin. Onko se realistista.

        Tuo vastaukseni oli tarkoitettu Bessielle. (tuo anonyymijuttu vähän sekoittaa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta.

        Joka ikinen joulu paasataan kaikkialla, että ihmiset eivät menisi joulusaunaan, siis sähkösaunaan, koska siitä tulee kulutuspiikki. No ihan varmasti tuleekin. Kulutuspiikki tosin haittaa lähinnä teollisuutta, joka kuluttaa sähköä myös jouluna. Paperitehtaat jne huoltoon jouluna, saisi saunoa ihmiset.

        Seuraavaksi kai aletaan puuttua tosissaan puusaunoihin. Toki niistä tulee päästöjä, eikä ole suodattimia. Vaan suomessa saunottu aina ja nykyisin puusauna enenpi harvinaisuus. Ilmastopäästöt saunoissa kokonaisuutenakin olemattomat.

        Samaa ilmiötä kierrätyksessä. Kuluttajille jatkuvasti motkotetaan jätteiden lajittelusta jne. Niinno ja siitä hyvästä pitää vielä maksaa jätefirmoille, vaikka saavat ilmaista materiaalia. Hommeli pitäisi suunnitella enenpi niin, että jätteistä maksettaisiin kunnon korvaus ja jätefirma olisi vastuussa lajittelusta. Noh, jokin pullonpalautus sinällään järkevällä pohjalla.

        Siis ei mulla mitään luonnonsuojelua, jätteenkierrätystä jne vastaan ole. Tympii vaan toi jatkuva tavankansalaisten syyllistäminen. Kyllä ihmiset yleensäkin pyrkivät toimimaan oikein ja järkevästi, pitäis niinkuin enenpi keskittyä miettimään isompia systeemeitä kuntoon, kuin nalkuttaa kansalaisille. Jos ei ois pakkauksia, ei ois pakkausjätteitä, jos ei ois ihmisiä, ei ois edes jätteitä :D

        =DW=

        Ainakin aikaisemmin paperitehtaiden huoltoseisokit ajoitettiinkin paljolti juuri jouluksi ja myös juhannukseksi. Ex-mieheni ryhmineen kierteli ympäri Suomea ja vähän muuallakin tekemässä huoltohommia paperi- ym. tehtailla ja tekivät tosi hyvät tilit.

        Kirjoitat "paasaamisesta", "puuttumisesta", "motkottamisesta", "syyllistämisestä" ja "nalkuttamisesta"? Minä en koe ilmastonmuutokseen tai kierrätykseen yms. liittyviä lukemiani tai kuulemiani asioita ollenkaan tuolla tavalla, ei minulle ole kukaan paasannut tai tekemisiini/tekemättä jättämisiini puuttunut, motkottanut jne.. Syyllisyyttä olen tuntenut jonkin verran ja itseasiassa aika paljonkin eläinten kohtelusta ja oikeuksista jos puhutaan, mutta se lähtee sisältä, persoonastani, en koe kenenkään ulkoa päin minua syyllistäneen.

        Meidän 'kuluttajien' pienilläkin teoilla oikeasti on vaikutusta. Esim. jos me sankoin joukoin vaatisimme ja aina kuin suinkin mahdollista valitsisimme ympäristöystävällisempiä pakkauksia ja vaihtoehtoja ylipäätään ja jättäisimme ostamatta kokonaan tai huomattavasti vähentäisimme joidenkin tuotteiden ostamista niin kyllä meidän viestimme menisi aika nopeastikin perille.

        Pysyäksemme ajan tasalla ja riittävän motivoituneina tarvitsemme jatkuvasti tietoa asioista. Ajattelen ympäristöasioiden olevan kuten vaikkapa demokratia tai tasa-arvo, niiden tilasta on keskusteltava jatkuvasti, ei ole olemassa tai tulemassa mitään kerran saavutettua ja pysyvää hyvää tilannetta/tasapainoa, sitä on jatkuvasti tavoiteltava ja sen eteen on myös jokaisen omalla kohdallaan tehtävä töitä.

        Bessie


      • Anonyymi
        eppu2 kirjoitti:

        Joka on välinpitämäön, laiska, itsekäs, ahne on sitä myös ko. raporttien jälkeen.
        Raportteja voi ja pitääkin tietysti tehdä päivänpolttavista asioista, mutta tämäkin asia on globaali, joten asian käsittely pitäisi mielestäni olla jotain muuta, kun tavallisten ihmisten pelottelua.
        Valitettavasti tuota tietämä'ttömyyttä on maailmalla paljon enemmän, kuin meillä.
        Suomi on pitkä maa, jossa on paljon harvaan-asuttua aluetta.
        Pitäisikö esim. pohjois-Suomessa kävellä esim. 50 km kauppaan ja kantaa vielä ruokakassit kotiin. Onko se realistista.

        "Pitäisikö esim. pohjois-Suomessa kävellä esim. 50 km kauppaan ja kantaa vielä ruokakassit kotiin. Onko se realistista."

        ???

        Juu, ei ole realistista, mutta jos nyt joku välttämättä haluaa hoitaa 50 kilsaa sivu kauppamatkan kävellen niin suosittelen valitsemaan hyvän repun tai rinkan kauppakassien sijaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin aikaisemmin paperitehtaiden huoltoseisokit ajoitettiinkin paljolti juuri jouluksi ja myös juhannukseksi. Ex-mieheni ryhmineen kierteli ympäri Suomea ja vähän muuallakin tekemässä huoltohommia paperi- ym. tehtailla ja tekivät tosi hyvät tilit.

        Kirjoitat "paasaamisesta", "puuttumisesta", "motkottamisesta", "syyllistämisestä" ja "nalkuttamisesta"? Minä en koe ilmastonmuutokseen tai kierrätykseen yms. liittyviä lukemiani tai kuulemiani asioita ollenkaan tuolla tavalla, ei minulle ole kukaan paasannut tai tekemisiini/tekemättä jättämisiini puuttunut, motkottanut jne.. Syyllisyyttä olen tuntenut jonkin verran ja itseasiassa aika paljonkin eläinten kohtelusta ja oikeuksista jos puhutaan, mutta se lähtee sisältä, persoonastani, en koe kenenkään ulkoa päin minua syyllistäneen.

        Meidän 'kuluttajien' pienilläkin teoilla oikeasti on vaikutusta. Esim. jos me sankoin joukoin vaatisimme ja aina kuin suinkin mahdollista valitsisimme ympäristöystävällisempiä pakkauksia ja vaihtoehtoja ylipäätään ja jättäisimme ostamatta kokonaan tai huomattavasti vähentäisimme joidenkin tuotteiden ostamista niin kyllä meidän viestimme menisi aika nopeastikin perille.

        Pysyäksemme ajan tasalla ja riittävän motivoituneina tarvitsemme jatkuvasti tietoa asioista. Ajattelen ympäristöasioiden olevan kuten vaikkapa demokratia tai tasa-arvo, niiden tilasta on keskusteltava jatkuvasti, ei ole olemassa tai tulemassa mitään kerran saavutettua ja pysyvää hyvää tilannetta/tasapainoa, sitä on jatkuvasti tavoiteltava ja sen eteen on myös jokaisen omalla kohdallaan tehtävä töitä.

        Bessie

        Bessie.
        Nykyään puusta voidaan valmistaa melkein mitä vaan. Kunhan saataisiin käyttöön.
        Tässä muutamia innovaatioita:
        https://www.apu.fi/artikkelit/suomalainen-metsateollisuus-tuottaa-innovaatioita-keittiotarvikkeista-vaatteisiin


      • Anonyymi
        eppu2 kirjoitti:

        Bessie.
        Nykyään puusta voidaan valmistaa melkein mitä vaan. Kunhan saataisiin käyttöön.
        Tässä muutamia innovaatioita:
        https://www.apu.fi/artikkelit/suomalainen-metsateollisuus-tuottaa-innovaatioita-keittiotarvikkeista-vaatteisiin

        Ekologisten ja kestävän kehityksen näkökulmasta ajateltujen valintojen tekeminen ja eri vaihtoehtojen puntaroiminen itse tykönään, omaan tilanteeseen sovittaen, on minulle melkein kuin kiva harrastus. Paljon tulee tietenkin tehtyä tuosta vain, automaattisesti ja rutiinilla, mutta minulla on aina ollut arjessanikin tapana tavallaan 'ottaa ilo irti' vähän sieltä ja täältä.

        Keittiötarvikkeita on varmaan loppuelämäksi, joten niitä ei kannata ruveta puisiin vaihtamaan. Laadukas viskoosi miellyttäisi minua monestakin syystä eikä vähiten siksi, että se tuntuu niin mukavalta ihoa vasten. Silti en sitä kovin paljon suosi koska se ei mielestäni ole tarpeeksi ympäristöystävällinen. Pellava taas ei oikein miellytä vaatteiden materiaalina, en ole koskaan siitä erityisemmin pitänyt. Ympäristöystävällisyyden takia olen kuitenkin ruvennut suosimaan pellavaa vaatteissani, nytkin on iholle ihan kohtuullisen mukavalta tuntuva pellavaneule päälläni.
        Jonkin verran kuljettelen mukanani kokoontaittuvia silikonimukia ja -lautasta, riippuu vähän siitä missä milloinkin kuljen. Silikonin ympäristöystävällisyydestä en niin tiedä, mutta jos nuo (alunperinkin perintönä saadut) kestävät vielä minunkin käytössäni satoja käyttökertoja kuten vaikuttaisi, niin eivätköhän nekin ole kertakäyttömukeja ja lautasia parempi vaihtoehto.
        Kahvila- ym. myyjissä ne eivät enää aikoihin ole saaneet aikaan oikeastaan minkäänlaista reaktiota tai 'pysähtymistä', sen harvan kerran kun joku reagoi niin aina positiivisesti.

        Bessie


    • Anonyymi

      Kerrankin olen DW:n kanssa samaa mieltä! Maailmanlaajuisesti ehdottomasti suurin ympäristöongelma on väestönkasvu, ja suurin ympäristöteko, jonka tavallinen ihminen voi tehdä, on jättää lapset hankkimatta. Tätä taustaa vasten huokailut Suomen väkiluvun laskemisesta ja patistamiset synnytystalkoisiin ovat vastuutonta puhetta. Vaikka syntyvyys länsimaissa on paljon pienempi kuin kehitysmaissa, länsimainen ihminen kuluttaa elinaikanaan sadoin verroin luonnonvaroja köyhään kehitysmaan asukkaaseen verrattuna.

      • "Anonyymi"

        Muista nyt kuitenkin että teevee ottaa aina minulta esi-merkkiä.
        Muuten olisi hän pelkkää Suu-Tuntumatonta Muusia.

        H.


      • Anonyymi

        Voisimmehan me olla kuluttamatta niin paljon. Helppoa se ei tule olemaan, mutta täysin toteutettavissa kuitenkin. Osaammeko luopua jatkuvan kasvun tavoittelusta, pystymmekö ajattelemaan uudella tavalla ja vielä toteuttamaan sen tarpeeksi nopeasti eikä vasta pakon edessä?

        Paras tapa vaikuttaa väestönkasvuun on tiedon, koulutuksen ja tasa-arvon lisääminen, tyttöjen ja naisten aseman parantaminen. Tehokas keino olisi myös paitsi kehitysavun oikeisiin kohteisiin päätymisen valvonta, myös sen saamisen sitominen maan väestönkasvun alenemiseen. Köyhyyden poistamista maailmasta jotkut pitävät tavoitteena, mutta sen tavoitteen toteuttamiseksi ei tämä yksi maapallo riitä. Äärimmäinen köyhyys tyyliin 3-vuotiaat töissä kaatopaikalla tai tiilitehtaassa jne. tietysti asia erikseen, sellainen köyhyys on poistettava.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisimmehan me olla kuluttamatta niin paljon. Helppoa se ei tule olemaan, mutta täysin toteutettavissa kuitenkin. Osaammeko luopua jatkuvan kasvun tavoittelusta, pystymmekö ajattelemaan uudella tavalla ja vielä toteuttamaan sen tarpeeksi nopeasti eikä vasta pakon edessä?

        Paras tapa vaikuttaa väestönkasvuun on tiedon, koulutuksen ja tasa-arvon lisääminen, tyttöjen ja naisten aseman parantaminen. Tehokas keino olisi myös paitsi kehitysavun oikeisiin kohteisiin päätymisen valvonta, myös sen saamisen sitominen maan väestönkasvun alenemiseen. Köyhyyden poistamista maailmasta jotkut pitävät tavoitteena, mutta sen tavoitteen toteuttamiseksi ei tämä yksi maapallo riitä. Äärimmäinen köyhyys tyyliin 3-vuotiaat töissä kaatopaikalla tai tiilitehtaassa jne. tietysti asia erikseen, sellainen köyhyys on poistettava.

        Bessie

        Hyvä kommentti!


      • eppu2 kirjoitti:

        Hyvä kommentti!

        "peppu2"

        Tuo ajatus sopii minulle.
        Pää-asia kuitenkin on, että lapsemme antavat minun elää ja kuolla rauhassa.
        Omissa oloissani.
        Heitähän ei olisi ilman minua.

        H.


    • Ilmaston tilasta on tietoa yllin kyllin, tiedetään mitä olisi tehtävä.
      EU alueella on herätty toimimaan, se on ensi tärkeää, EU täytyy olla esimerkki muulle maailmalle tekemällä ensin, jos ajattelemme persujen tavoin, heidän motto on tehkööt muut meidän tasolle niin mitä siitä tulee, ei mitään, kyräillään toisiamme.
      EU suurena talousalueena voisi asettaa hiili tullit, kuten Trumppi muussa muodssa mutta Trumpille myös hiili tulli kun kieltää ilmastonmuutoksen,
      Teknologiaa löytyy ja vuotuisissa maailmanlaajuisissa ilmasto kongressin tapaamisissa sovittava pelisäännöt.

    • Lämmitän uunin puilla, lisäksi sähköllä, toivottavasti en joudu siitä oikeuteen.
      Ajan Bensiinillä toimivaa autoa, enkä meinaa ostaa sähköautoa koska autoni on uusi ja vähäpäästöinen.
      Syön lihaa, mutta pitää myöntää että en erityisemmin pidä lihan syömisestä, syön hyvin valikoiden ja hyvälaatuista nautaa.
      Lajittelen jätteet, siinäpä se sitten onkin.

    • Anonyymi

      Eläkäämme kuin viimeistä päivää, ei sitä tiijä milloin Trumppihullu painaa nappia :(

    • Anonyymi

      Tilaamasta halpaa rihkamaa Kiinasta pikkupaketeissa ja kirjekuorissa.
      Hytinäx1

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe