Voiko tämä olla jonkinnäköinen dissosiaatiohäiriö?

Anonyymi

Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveydellisistä syistä.
Olen hoitaja, ja työnkuvaan kuului aika-ajoin toimenpiteitä kuten katetrointi yms.
Jännitin niitä, ja joskus tein niitä suunnilleen paniikissa, riippuen teinkö yksin, oliko työkaveri sellainen johon luotin vaiko sellainen jota joissain asioissa pelkäsin.

Eilen jouduin mieheni pakottamana ns. miesten hommiin, jossa oli mukana yksi vieras mies. Työ oli sahalla, ja olin ollut mukana jo kerran aiemminkin. Silloin tunsin että mukana olleet kaksi vierasta miestä virnuilivat kun tein työtä varmaan vaikeimman mukaan, ja minulla oli vaikeuksia myös lautojen kantamisessa kun olivat pitkiä ja painavia. Kannoimme niitä traktorin perään yhdessä mieheni kanssa, joka on vahva ja nopea, ja minä yritin parhaani mukaan pysyä perässä.
Sen kerran jälkeen sanoin miehelleni että en halua tulla sinne enää koska en osannut olla kätevä ja mielestäni ne kaksi naureskelivat minulle.
Mies ei ottanut kuuleviin korviinsa, vaan vaati minua eilen samaan hommaan.
Olin sitten siellä kuin tallukas. Sahuri näytti mulle muutaman kerran jopa kädestä pitäen miten tehdään. Olin ihan kauhuissani ja itku kurkussa, ja menin aivan lukkoon.
Neuvot eivät menneet lainkaan perille.
Nyt sekin mies tajuaa minkä idiootin kanssa mieheni on naimisissa, joka ei edes neuvottuna selviä yksinkertaisista hommista.
Olen ollut tämän jälkeen itkuinen ja häpeissäni.
Taas menetin kasvoni.
Mikä on että näin käyttäydyn?
Onko jälkimaininkeja lapsuuden vastaavista kokemuksista, jolloin minulle oltiin myös vihaisia kun en heti osannut.
Lisäksi myönnän että olen epäkäytännöllinen, ja ajauduin hoitajan ammattiin toisten ihmisten sanelemana.

10

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkä ikäinen olet? Kuinkahan tulet selviämään todellisista mahdollisesti eteesi tulevista vaikeuksista?

    • Anonyymi

      Olen melkein 60v. Olen miettinyt miten olen selviytynyt isoista ongelmista. Olen selvinnyt kin niistä, kuten lähisukulaisten kuolemista, ilman kyyneltäkään. Olen selvinnyt tyttären vakavasta onnettomuudesta joka johti hänen invalidisoitumiseen.

    • Anonyymi

      Olen selviytynyt myös taloudellista ahdingosta. Isäni meni konkurssiin ja jouduimme pakkohuutokauppaamaan talomme.
      Olen selviytynyt, miten olenkin, sitä en osaa sanoa.

    • Anonyymi

      Outo ihminen. Selviää tosi vaikeista asioista muttei helpoista. Lataukseen mars!

    • Anonyymi

      Dissosiaatiohäiriö vaatii useimmiten "todellisen trauman"syntyäkseen mitä se nyt kenenkin kohdalla tarkoittaa. Se että oppi ei menny lapsena perille, kertoo enemmän persoonallisuudesta. En tarkoita että olisit vähä älyisempi vaan niinkuin sanoit epäkäytännöllinen ja tunne-herkkä.

    • Anonyymi

      Näin kyllä väkivaltaa pienestä pitäen, sekä henkistä että ruumiillista. Sain niistä myös osani. Isäni oli hyvin äkkinäinen. Menin usein lukkoon jos hän oli kiukkuinen ja olisi siinä samassa pitänyt osata jtn tehdä.
      Olin niin arka lapsi että koulussa ensimmäisellä luokalla kävelin vain pitkin seinän vierustoja sekä jos tuli ihmisiä vastaan, väistin joko toiselle puolelle tietä tai ainakin hyvin kauas.

    • Anonyymi

      Sahalla oleminen on tosi rankkaa huhkimista ja jos tulee tunne ettei jaksa ja pysty niin helpostihan siinä itku tulee.
      Itsellä vähän samoja oireita noissa miesten töissä, paitsi polttopuiden teko jo nyt sujuu hampaita kiristellen, kun tietää urakan aina joskus loppuvan.
      Ole itsellesi armollinen. Herkkyydeltä tuo kuulostaa ja siltä, että helposti syyllistät itseäsi. Samoja asioita olen nyt terapiassa purkanut ja tajunnut, että elämä on ollut taistelua kuusi vuotiaasta asti, jolloin huoleton lapsuus päättyi.

    • Anonyymi

      Oliko eläkkeelle pääsy vaikeaa? kiitos, jos viitsisit vastata.

      • Anonyymi

        Jos ei kerta kaikkiaan ole mahdollisuuksia pärjätä työelämässä, niin siihen päädyttiin lopulta ainakin minun kohdallani.
        Olin myös kuntoutustuella kolme vuotta. Kävin psyk pkl. Erilaisissa ryhmissä, joissa joskus oli vaikeaa ja oli jätettävä kesken koska ammattikielellä voisi sanoa että stressitilanteissa hajosin psyykkisesti. Olin myös psykologin testeissä ja kävin hoitajan vastaanotoilla. Söin psyyken lääkkeitä, ja syön yhä.
        Ei elämä vieläkään ole ruusuilla tanssimista, mutta on yksi iso stressin aihe pois, ja se on työ.
        Menen vieläkin välillä ylikierroksilla, ja en aina pysty vieläkään nukkumaan kunnolla.
        Mutta silloin väsyneenä koetan lohduttaa itseäni, että onneksi saan levätä päivällä ja että ensi yö voi mennä paljon paremmin.
        Toivottavasti tästä vastauksesta oli edes jtn apua sinulle.
        Jaksamista elämääsi!


    • Anonyymi

      Tunnekehon hoitamista suosittelen, kun on lapsuudesta asti kertynyttä traumaa. Pelkkä puhuminen ja lääkkkeet ei auta. Todelliseen itseen tutustumisesta on kyse.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe