oliko se

unta vain?

siitä on jo aikaa, ainakin puol vuotta, ehkä enemmän. olin siis nukkumassa. heräsin sitten keskellä yötä ja olin kävellyt puoliunessa huoneen toiselle puolelle ja istunut tuoliin. siinä minä katsoin käytävälle, kun kuulin ääniä. vessan ovi avautui ja sulkeutui. monta kertaa ja nopeampaa ja nopeampaa. se oli pelottavaa. mutta minulla on semmoinen tunne että se ei ollut ehkä untakaan. poikakaveri kysyi aamulla että mitä minä istuin keskellä yötä tuolissa. se oli kai herännyt vähäks aikaa ja nähnyt kun minä istuin siinä. aamulla minä taas muistin kaiken ja se tuntui ihan todelliselta. voiko tuo olla totta, vai oliko se vaan unta? täällä kuuluu muutenkin outoja ääniä, yleensä vielä vessasta. koputuksia jne. sitten kuulostaa aina (viime yönä esim.) että joku liikkuu asunnossa. minä ajattelin että kissat ne vain, mutta katsoin ja näin että ne vain nukkuivat. välillä tulee semmoinen olo kuin joku olisi lähellä kun menen sänkyyn. tulee semmoinen kylmä olo. kerran, just kun muutettiin tähän asuntoon, syttyi kynttilä itsekseen palamaan. se on ainakin totta. tähän asuntoon on tapettu mies. joten ei kait se mikään ihmekkään ole..

11

1634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkumaija

Totta, että uni ja todellisuus sekoittuvat toisinaan vallan merkillisellä tavalla, asiasta minullakin usein jälkeenpäin pohdittu kokemus. Olin perheeni kanssa mökillämme vuosia sitten. Vanhempani ja minä nukuimme pirtissä, kamarissa nukkui veljeni ystävänsä kanssa. Aamuyöllä äitini heräsi ulko-oven paukkeeseen ja tiedustellessaan metelin aiheuttajaa veljeni ilmoitti käyneensä "hermosavulla" nähtyään pahaa unta ja olevansa menossa takaisin nukkumaan, toivottelivat toisilleen hyvää yötä. Äitini ei ennättänyt nukahtaa uudestaan, kun hetken päästä kuului kauhea karjaisu, EI SAATANA!!!, siihen heräsimmekin kaikki mökillä olijat, muistan säikähtäneeni todella kovasti, karjaisu oli ihan hirveä. Veljeni (tuolloin parikymppinen, ei lapsi enää) syöksyi kamarista, vaati valoja sytytettäväksi, vaikka valoisa kesäyö olikin ja kertoi unestaan:
      Juoksin pakoon paholaista, se oli limainen ja loistava, ilkkui minua ja oli saamaisillaan kiinni, kun heräsin, uni oli tosi inhottava ja halusin karistaa sen mielestäni joten lähdin ulos tupakalle. Siellä olo rauhoittui ja kun tulin takas sisälle äiti heräs.(kerroin edellä). Senjälkeen join vielä keittiössä limsaa ja menin takas nukkuun JA SIELLÄHÄN SE PERKELE ISTUI MUN SÄNGYSSÄ JA NAUROI !!!(Seuraavana päivänä hän kertoi sen olleen niin iso, että istuessaankin pää osui kattoon).
      Veli oli tosissaan, kalpea ja melkein itki, en ikinä usko hänen näytelleen. Isä kävi tutkimassa kamarin, mitään ei näkynyt, veljeni ei nukkunut enää koskaan siinä kamarissa.

• Kuinka uskallat asua siinä asunnossa kun tiedät sen synkästä historiasta?
      Tiedätkö mihin huoneeseen se mies on tapettu?

• Ei tulisi ainakaa itselle ihan ykkösenä mieleen asua sellaisessa asunnossa, jossa tietää jonkun tapetun. Toisaalta kuinkahan moni meistä asuu asunnossa, jossa on joskus joku kuollut? Ainakin näin Helsingissä monet talot kun ovat lähemmäs 100 vuotta vanhoja, niin asunnossa on voinut sattua ja tapahtua ajan mittaan vaikka mitä...

• mrkala kirjoitti:

Ei tulisi ainakaa itselle ihan ykkösenä mieleen asua sellaisessa asunnossa, jossa tietää jonkun tapetun. Toisaalta kuinkahan moni meistä asuu asunnossa, jossa on joskus joku kuollut? Ainakin näin Helsingissä monet talot kun ovat lähemmäs 100 vuotta vanhoja, niin asunnossa on voinut sattua ja tapahtua ajan mittaan vaikka mitä...

Juu...ei muakaan ihan heti sellaseen asuntoon sais :) Mutta kukapas sitä tosiaan tietää mitä kaikkee tässä nykysessäki asunnossa on voinut vuosien saatossa tapahtua...

• kukkumaija
        mrkala kirjoitti:

Ei tulisi ainakaa itselle ihan ykkösenä mieleen asua sellaisessa asunnossa, jossa tietää jonkun tapetun. Toisaalta kuinkahan moni meistä asuu asunnossa, jossa on joskus joku kuollut? Ainakin näin Helsingissä monet talot kun ovat lähemmäs 100 vuotta vanhoja, niin asunnossa on voinut sattua ja tapahtua ajan mittaan vaikka mitä...

Varmasti moni asuu asunnossa jossa on joku kuollut. Kuolintavasta riippumatta voisi olettaa, etteivät kaikki ole olleet "valmiita" jatkamaan matkaansa, tarkoitan siis että vaikkei tulisi tapetuksi tms. saattaa esim. vakavasti sairas henkilö olla hyvin vahvasti elämässä kiinni (ehkä pieniä lapsia ym.) Lisäksi jos otetaan huomioon maaperä, mihin koti on rakennettu niin eipä kovin "neitseellistä" asuinpaikkaa sieltä Helsingin seudulta löydy. Keväällä naapuristani kuoli iltayöstä rouva, hänet käytiin toteamassa kuolleeksi ja saman tien lääkäri oli huolehtimassa ruumiin siirrosta hautaustoimistoon. Aviomies ilmoitti suorittavansa itse ruumiinpesun, pukemisen ym ja halusi, että vainaja haetaan seuraavana päivänä iltapäivästä. Lääkäri piti tätä epätavallisena, tai ei siis sitä, että mies haluaa huolehtia vaimostaan "loppuun asti" vaan sitä että hän haluaa tehdä sen nimenomaan kotonaan. Ei kuulemma ole tänä päivänä enää kovin yleinen käytäntö,(ei kai nykyisin kovin moni edes kotiinsa kuole, kun loppuaika vietetään yleensä eri hoitolaitoksissa.) Jotakin se kuitenkin kertoo siitä, miten ajat ovat tässäkin asiassa muuttuneet ja entinen "luontevampi" suhtautuminen ja "kuoleman silmiin katsominen" on jäänyt vähemmälle. Ihminen tavallaan on etääntymässä yhdestä väistämättä elämään kuuluvasta osasta, kai se on omiaan kasvattamaan "kuolemanpelkoa" vai onko? Minä pidin todella viehättävänä tapaa, millä tämä vanha herra osoitti kunnioitustaan pitkäaikaiselle elinkumppanilleen vielä jälkeenpäinkin. Lisäksi olen lukenut palstalta tapauksista, jossa vanha ihminen "keskustelee" tai pitää muutoin yhteyttä kuolleeseen puolisoonsa. Näitä tapauksia ei pidetä pelottavana, eikä kukaan ole huolissaan sielun rauhattomuudesta, vaikka kysymyksessä olisi selvä "kummittelu". Mistä tämä sitten lie johtuu? Onko niin, että kummituksen täytyy säikyttää tai pelottaa jotakuta ollakseen "aito levoton sielu"? Onko kummitelu jotenkin suotavampaa lähisukulaiselle kuin sille huono-onniselle pelkurille, joka lähipiiriin sattuu osumaan?

• Vesinainen
        Neitonen79 kirjoitti:

Juu...ei muakaan ihan heti sellaseen asuntoon sais :) Mutta kukapas sitä tosiaan tietää mitä kaikkee tässä nykysessäki asunnossa on voinut vuosien saatossa tapahtua...

Edellisellä asukkaalla jäi remontti kesken, kun koputtelee?

Turhan usein rankan ja huonon elämän kokeneet ihmiset kokevat myös väkivaltaisen kuoleman. Sellaisen elämän jälkeen kuolema voi olla helpotus. Tietysti voi ottaa päähän, jos asioita on jäänyt pahasti kesken. Mutta niitä keskenjääneitä asioita voi olla millaisen kuoleman tahansa kohdanneella ihmisellä.

Ja eiköhän siellä myös anteeksiantoa aika voimakkaasti käydä läpi. Jos olet menossa hyvään paikkaan, miksi raahata mukanaan kaikkea huonoa. Ja onko mahdollistakaan.

• mrkala kirjoitti:

En kyllä myöskään muuttaisi sellaiseen paikkaan mihin on joku tapettu tai joku tehnyt itsemurhan.

Vanhempieni omakotitalossa on joskus asunut vanha pariskunta, jotka ovat kuolleet asuessaan siinä talossa. Mies ilmeisesti kuoli aiemmin, nainen oli mennyt hieman sekaisin sen jälkeen, hän oli naulannut kaikki kaapit ja ulko-oven kiinni ja liikkui ikkunan kautta sisään ja ulos. Nainen oli ilmeisesti ollut läheisellä hautuumaalla töissä, koska puuliiterissä oli pilkottuja hautaristejä.
        Talossa kummittelee, mutta ne eivät ole vaarallisia, vain koputtelevat ja kävelevät ympäriinsä...

• Susse
        Miyo kirjoitti:

En kyllä myöskään muuttaisi sellaiseen paikkaan mihin on joku tapettu tai joku tehnyt itsemurhan.

Vanhempieni omakotitalossa on joskus asunut vanha pariskunta, jotka ovat kuolleet asuessaan siinä talossa. Mies ilmeisesti kuoli aiemmin, nainen oli mennyt hieman sekaisin sen jälkeen, hän oli naulannut kaikki kaapit ja ulko-oven kiinni ja liikkui ikkunan kautta sisään ja ulos. Nainen oli ilmeisesti ollut läheisellä hautuumaalla töissä, koska puuliiterissä oli pilkottuja hautaristejä.
        Talossa kummittelee, mutta ne eivät ole vaarallisia, vain koputtelevat ja kävelevät ympäriinsä...

Toisaalta, jos ketjun aloittajalla on kotona kissoja, luulisi että ne ragoisivat jotenkin mikäli asunnossa todella kummittelisi.

Yöllä etenkin unen ja valveen rajamailla saattaa kuulla ja nähdä vaikka mitä, mikä kuitenkin on ihmisen oman mielikuvituksen tuotetta. Ei silti, voi olla että asunnossa todella kummitteleekin, mutta uskoisin että eläimet vaistoavat ihmistä herkemmin tällaiset ilmiöit.

• unta vain?

kyllähän tässä uskaltaa asua. on halpa vuokra =) se ainaki hyvää. ei siitä ole kuin muutama vuosi, kun se mies kuoli. olen asunut tässä nyt jotain yli 2 vuotta. en ole varma missä huoneessa se mies on tapettu, mutta hirveesti täällä kuulemma on ollut verta. se mies oli kai tapettu ihan hakkaamalla jotenkin, en muista tarkkaan. tiesin senkin tappajan. ei siitä ois uskonu että se tappaa jonkun, vaikka se oli omituinen tyyppi. vanha juoppo/hullu sekin. muistan kun se osteli kaikille pennuille omilla rahoillansa karkkia yms. mutta ei se kait mikään pedofiili ollut. noh, hulluja on monenlaisia!

• unta vain?
        Susse kirjoitti:

Toisaalta, jos ketjun aloittajalla on kotona kissoja, luulisi että ne ragoisivat jotenkin mikäli asunnossa todella kummittelisi.

Yöllä etenkin unen ja valveen rajamailla saattaa kuulla ja nähdä vaikka mitä, mikä kuitenkin on ihmisen oman mielikuvituksen tuotetta. Ei silti, voi olla että asunnossa todella kummitteleekin, mutta uskoisin että eläimet vaistoavat ihmistä herkemmin tällaiset ilmiöit.

kyllä meillä on kissat aistineet kummituksen, samoin koira joka meillä oli ennen kissoja tässä asunnossa. kirjoitinkin joskus aiemmin viestin tänne aiheesta. siis, että reagoivatko eläimet kummituksiin? että kokemusta on.

• kokemus

Muutin kerran asuntoon, josta oli kaksi ihmistä löydetty kuolleena. Asunnossa oli tupakoitu paljon. Haisi ja oli kellertävät seinät. Nukahdin eräs yö olohuoneeseen ja heräsin yöllä ja näin ikkunaa vasten miehen siluetin ja palavan tupakanpään. Räpäytin silmiäni ja näky oli kadonnut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      118
      6144
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      3956
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3315
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2793
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      273
      1795
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1463
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1416
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1310
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe