Punkkiblogi

J. Karjalainen laulaa, olen mies, jolle koskaan ei tapahdu mitään.

Minä taas olen nainen, jolle tapahtuu aina jotain.

Löysin punkin rinnastani, oli kaivautunut intiiviin suudelmaan rintojeni väliin. Kaivoin tunkeilijan ulos, luulin ensin joksikin lehden osaksi, joka nukkuissani oli liimautunut ihooni. Tajusin, tämähän pistää kovasti hanttiin.

Kun sain epämiellyttävän iholle tunkija ulos, otin valokuvan valkeaa taustaa vasten. No, punkkihan se oli. Desifioin alueen, laitoin kortisoonivoidetta ja soitin varuiksi sairaalan päivystykseen.

Onko sinulla kokemuksia punkin puremista?

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen poiminut niitä iholtani saarellamme Turun saaristossa. Eivät ilmeisesti kantaneet kovinkaan paljon aivokuumetta aiheuttavaa, vai oliko perheellämme pelkkä tuuri silloin. Sen jälkeen on varovaisuus lisääntynyt lapsillani ja lastenlapsilla, jokailtainen punkitarkistus, niin ihmisillä kuin koirillakin (tyttärelläni on Berni kennel)

      Samoin kyypakkaus on joka kesäinen 'must' Hyvinhän varauduit punkkibloggaja sinäkin 😊

    • Anonyymi

      no jos ei tule iho oireita, niin nou hätä. Joskus aikoja sitten oli
      naapurilla pohkeessa iso punainen läiskä, pyöreä, keskellä oli
      joku purema.
      Nooh sen jälkeen hänelle tuli ihmeellinen oire. Heräsi aamulla
      ei päässyt sängystä, oli yksin kotona, toisesta korvasta oli mennyt kuulo.
      Perhe tuli kotiin hälytti ambulanssin, oli sairaalassa muutaman päivän, kuulo meni korvasta.
      Samana kesänä löysin pihastani useamman punkin, naapuri oli tosin kerennyt muuttamaan, kun aloin epäillä että olisiko häntä punkki purrut njjj

      • Iltaa@

        Uskon saaneeni punkin eilen puutarhalta ostamistani kukista, suuresta riippuorvokkiamppelista tai karjalanneitoamppelista. Kannoin molempia sylissäni asuna avokauluksinen pusero.

        Alku hässäkän jälkeen nauratti ja hyräilin J.Karjalaista.

        Ei ole kauaa kun katselin jonoa punkkipistosautolle ja ajattelin liekö tarpeen.

        Olen lääkityksessä kunnon hevoskuurilla, vatsavaivojen jälkeen joten ans kattoo....ei se pirun pieni ehkä mua kaada.

        Muutama vuosi sitten oli reidessäni iso punainen rengas. En kuitenkaan osannut pelätä, aikansa oli ja hävisi.

        No, ei punkki ole vaaraton vieras. j
        Mutta punkin ympärille kehitetty paniikkirokotuskampanja ja pelottelu lie yliammuttua kuin ampuisi hyttystä kuulalla.


    • Anonyymi

      Ei kantsi istuskella nurmikolla. Paree laittaa peffansa tuolille tai penkille.

      Tauteja aiheuttavat punkit on levinneet ympäri Suomea.
      Tarkkaile ihoos!

    • Anonyymi

      Punkki voi olla suomenkin vaarallisin eläin vaikka pieni ötökkä onkin. Onkohan joissakin punkeissa ollut iät ajat borrealioosi bakteerin kantajia Ihmisiä on voinut kuolla eikä tiedetty mihin sairauteen.
      Kun paha punkki puree, eikä heti hoideta, saa laulaa, mulle tapahtuu pian jotain.

      • Olen kuitenkin sitä mieltä, että hysteriaa ja pelkoa on turha levittää, pelko voi rajoittaa elämistä luonnossa.

        Luonnollisesti puremat on otettava vakavasti ja toimittava asiantuntioiden ohjeiden mukaan.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen kuitenkin sitä mieltä, että hysteriaa ja pelkoa on turha levittää, pelko voi rajoittaa elämistä luonnossa.

        Luonnollisesti puremat on otettava vakavasti ja toimittava asiantuntioiden ohjeiden mukaan.

        Punkin pureman aiheuttamat oireet voivat ilmaantua viikkoja/kuukausia puremasta, niin kävi veljelleni, ja verikokeissa kokeissa näkyy bieläkin borrelioosi tekijöitä, vaikka hän on saanut jo kaksi perättäistä hevoskuuria antibioottia. Eli tarkkailepa pitemmänkin ajan jälkeen purema kohtaa...

        Pirremiina


    • Anonyymi

      Mikähän siinä on, että punkki mieluusti imeytyy juuri rintaan. Minulle kävi viime kesänä niin. Kävin poimimassa auringonkukkia kaupungin asukkailleen istuttamalta tontilta. Luulin sitä ensin "hengettömäksi" luomeksi. Pari päivää punoitti ja tuntui kovalta.

      Työkaverillani muutama vuosi sitten epäiltiin borrelioosia. Vahvat antibiootit sai ainakin. Ihan hyvin toipui. En tiedä jäikö mitään oireita, koska itse jäin eläkkeelle.

      Sinullahan on antibioottikuuri, joten ainakaan tulehdusta puremajälkeen tulee.

      "Tekevälle sattuu ja tapahtuu".

      • Anonyymi

        Kukaan muu ei mitään varmaan teekkään vaan istuu vaan sisällä, kun ei ole koko ajan numeroa tekemässä joka itikan puremasta ja mahansa toiminnasta.


      • Anonyymi

        Miksi noin ikävästi tunnelmaa pilaten? Huvittavaa oli todeta punkin mielihalu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi noin ikävästi tunnelmaa pilaten? Huvittavaa oli todeta punkin mielihalu.

        Juu, ite kullakin ne asiat joilla pääsee fiilikseen. Jollakin se on punkki tissien välissä.


      • Huomenta@

        Antibioottikuuri oli päällä ja toinen jäteämpi "pöpötappokuuri" 😜 Tsekkasin juuri pureman jäljen keskeltä tumman punainen kuin mäkäräisen pureman jälki, ympärillä lievää punoitusta.

        Antibiootit loppuivat eilen, mutta pöpökuuri jatkuu keskiviikkoon.

        Esikoinen teki eilen mökin pihapiirissä punkkikokeita lakanan kanssa, ei yhtään osumaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ite kullakin ne asiat joilla pääsee fiilikseen. Jollakin se on punkki tissien välissä.

        Kerro lyhyesti, miksi olet piikittelijä? Eikö elämässäsi todellakaan tapahdu mitään?


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kerro lyhyesti, miksi olet piikittelijä? Eikö elämässäsi todellakaan tapahdu mitään?

        Itse piikittelet. Kaikilla ei ole tapana tosiaan selostaa joka asiaa palstoilla, varsinkaan sellaisilla joilla on oikeasti tarpeeksi kiinnostavaa sisältöä elämässään. Olen eka kertaa tässä ketjussa ja varmaan myös vika kertaa. Kuvittelet että vain yksi sinulle vastailee eri tavalla kuin ITSE haluaisit.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta@

        Antibioottikuuri oli päällä ja toinen jäteämpi "pöpötappokuuri" 😜 Tsekkasin juuri pureman jäljen keskeltä tumman punainen kuin mäkäräisen pureman jälki, ympärillä lievää punoitusta.

        Antibiootit loppuivat eilen, mutta pöpökuuri jatkuu keskiviikkoon.

        Esikoinen teki eilen mökin pihapiirissä punkkikokeita lakanan kanssa, ei yhtään osumaa.

        Ehkä vähän liioiteltua tuo punkkifobia, mutta "totta toinen puoli". Olen silloin tällöin lapseni koiraa ulkoiluttanut ja käyttänyt koira-aitauksessa. Siellä on moni kertonut ettei aiemmin ole ollut niin paljon punkkeja. Mok8vat ovat levinneet kaupunkeihin.
        Ehkä jossain vaiheessa joku ilmasto- ja ihmisystävällinen häätökeino keksitään. Ajatteälen ettei ihmiselle ole hyväksi piikittää jatkuvasti rokotteita ja antaa rokotuksen syyn lisääntyä ja levitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä vähän liioiteltua tuo punkkifobia, mutta "totta toinen puoli". Olen silloin tällöin lapseni koiraa ulkoiluttanut ja käyttänyt koira-aitauksessa. Siellä on moni kertonut ettei aiemmin ole ollut niin paljon punkkeja. Mok8vat ovat levinneet kaupunkeihin.
        Ehkä jossain vaiheessa joku ilmasto- ja ihmisystävällinen häätökeino keksitään. Ajatteälen ettei ihmiselle ole hyväksi piikittää jatkuvasti rokotteita ja antaa rokotuksen syyn lisääntyä ja levitä.

        Aivan oikein, ihmistä ja kotieläimiä lääkitetään, missähän viipyy punkkien lopetusohjelms. Onhan maailmasta hävitetty useita vakavia sairauksia ja yritetty tuhota niiden aiheuttajia.

        Punkkiongel.ahan on käsittääkseni maailman laajuinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse piikittelet. Kaikilla ei ole tapana tosiaan selostaa joka asiaa palstoilla, varsinkaan sellaisilla joilla on oikeasti tarpeeksi kiinnostavaa sisältöä elämässään. Olen eka kertaa tässä ketjussa ja varmaan myös vika kertaa. Kuvittelet että vain yksi sinulle vastailee eri tavalla kuin ITSE haluaisit.

        No, uskotaan, uskotaan tai ei, mutta menehän nyt kätkemään onnesi.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Aivan oikein, ihmistä ja kotieläimiä lääkitetään, missähän viipyy punkkien lopetusohjelms. Onhan maailmasta hävitetty useita vakavia sairauksia ja yritetty tuhota niiden aiheuttajia.

        Punkkiongel.ahan on käsittääkseni maailman laajuinen.

        Substrooppisella alueella on myös hyttysiä, jotka levittävät vaarallista denguekuumetta. Meidän punkkimme eivät ole puistoteillä käveleville ihmisille mitenkään terveydelle vaarallisia. Borrelioosia kantavat punkit lopettavat aktiivisuutensa kun ruohokasvit alkavat kuihtumaan.
        Kun meillä oli koira, joskus siitä poistettiin punkkeja. Passe.


    • Itsessä ei ole punkkia ollut, eläimistä niitä on nypitty, ei kylläkään tänä kesänä.
      Niillä on kyllä ne punkkigeelit.
      Kyitä on ollut liikkeelä tavallista enemmän, johtuu vissiin lämpimistä keleistä.

      • Iltaa eppu@

        Ilmeisesti on punkkikesä, luin jostain, että talvi oli niille otollinen. Punkin pureman jälki on vielä, mutta punoitusta ei sen hmpärillä ole. Tarkkailen kuitenkin tilannetta, sillä puremasta on vasta vajaa viikko.

        Arvaa, onko iltaisin punkkitarkastus vaikka mökin pihapiiriä tutkittiin.
        Olen voinut saada sen muualta kuin mökkimaisemista.


    • Anonyymi

      Punkkikausi on huhtikuulta lokakuulle. Mikä on paras tapa tutkia kotipiha punkkien esiintyvyyden selvittämiseksi. Lakana tai joku punkkeja houkutteleva aine. Joskus oli keräyskampanja, miten ne punkit bongattiin.

    • Anonyymi

      Sain mustikka-aikaan punkin, oli ryöminyt yöllä käsivarteeni lähelle kainaloa. Nukkumaan mennessä sitä ei ollut, tarkistan hyvin.
      Punainen ympyrä tuli ja söin kuurin. Mitä tarkoittaa korpikirjailijan kirjoitus: "Antibiootit loppuivat eilen, mutta pöpökuuri jatkuu keskiviikkoon". Ei minulle määrätty kuin yksi kahden viikon penisilliinikuuri. Nyt tuntuu kolottavan siellä täällä, odottelen pelolla, mitä seuraa, kun oireet saattavat alkaa pitkään itse puremasta. Luin netistä että vasta-aine-arvot eivät välttämättä kerro totuutta. Jos punkki on jo tuhonnut niveliä, voiko sille enää tehdä mitään vaiko kärsiä vaan kipuja. Tarpeellinen ketju, en ole tätä kesällä huomannut.

      • Anonyymi

        Asiallisen ja oikean tiedon saa esim Terveyskirjasto Duodecim -sivuilta.
        Siellä kirjoittavat suomalaiset huippulääkärit, erikoislääkärit, kaikesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiallisen ja oikean tiedon saa esim Terveyskirjasto Duodecim -sivuilta.
        Siellä kirjoittavat suomalaiset huippulääkärit, erikoislääkärit, kaikesta.

        Olen lukenut ne kaikki punkin pureman osalta. En saanut tietää, mitä teen nyt kun puremasta on kaksi kuukautta, penisilliini on syöty ja jäsen tai nivelkipuja (mitä ovatkaan) on. En löytänyt vastausta mitä sitten tehdään ja mistä tietää aiheutuvatko kivut punkista vai jostain muusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut ne kaikki punkin pureman osalta. En saanut tietää, mitä teen nyt kun puremasta on kaksi kuukautta, penisilliini on syöty ja jäsen tai nivelkipuja (mitä ovatkaan) on. En löytänyt vastausta mitä sitten tehdään ja mistä tietää aiheutuvatko kivut punkista vai jostain muusta.

        Söin punkin pureman aikaan antipiottikuuria ja toista pöpöjö kehosta tappavaa lääkettä. Soitin terveydenhoitajalle. Hän kehoitti seuraamaan tilannetta. Punotusrengas kasvoi noin parisenttiseksi ja lopulta häipyi. Jälkioireita ei ole ollut.

        Eli soita terveydenhoitajalle, kerro tilanteesi. Häneltä saat lisäohjeita.
        Yksin oireet paisuvat, ammattilainen osaa auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut ne kaikki punkin pureman osalta. En saanut tietää, mitä teen nyt kun puremasta on kaksi kuukautta, penisilliini on syöty ja jäsen tai nivelkipuja (mitä ovatkaan) on. En löytänyt vastausta mitä sitten tehdään ja mistä tietää aiheutuvatko kivut punkista vai jostain muusta.

        Etkö voisi lääkäriin ottaa yhteyttä ?
        Jokainen tapaus ja ihminen mahdollisine taustasairauksineen on erilainen.
        Kysy lääkäriltä, älä viivyttele.


    • Anonyymi

      Soitin terveydenhoitajalle. Lääkärille voi tilata ajan. Hän voi määrätä verikokeeseen, tosin näin lyhyen ajan päästä penisilliinikuurista vasta-aineet voivat olla vielä koholla. Tuosta pöpökuurista terveydenhoitaja ei tiennyt, vain penisilliinikuurista. Kipuja pitää ensin seurata varsinkin kun nyt muistan että on aikaisemminkin jomotellut. Käyn salilla uusien liikkeiden myötä tulee ohimeneviä kipuja. Ja kai vanhuuskin vain kolottaa. Mutta arpapeliä on. Ei terveydenhoitaja tiennyt miten esim. punkinpuremasta joskus tulevan kasvohalvauksen voi estää.

      • Anonyymi

        Kysyit varmaan milloin verikokeet kannattaa ottaa ja varasit ajan lääkärille sen mukaan ?
        Jos ei aihetta olisikaan, ajan vpi perua päivää tai paria ennen, että joku tarvitseva voi käyttää sen.
        Ehkä sinun paikkakunnallasi pääsee nopeasti lääkäriin,
        ettei tarvitse ennakoida ?


      • Et ilmeisesti ymmärtänyt vastaustani. Kirjoitin söin punkin pureman aikoihin antipioottikuuria ja toista pöpöjä kehosta tappavaa lääkettä. En siis syönut niitä kuureja punkin puremaan vaan divertikuliittiin.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Et ilmeisesti ymmärtänyt vastaustani. Kirjoitin söin punkin pureman aikoihin antipioottikuuria ja toista pöpöjä kehosta tappavaa lääkettä. En siis syönut niitä kuureja punkin puremaan vaan divertikuliittiin.

        Antibiootti. Ei antipiootti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Antibiootti. Ei antipiootti.

        Huomenta@ oli toinenkin virhe "syönut".


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Et ilmeisesti ymmärtänyt vastaustani. Kirjoitin söin punkin pureman aikoihin antipioottikuuria ja toista pöpöjä kehosta tappavaa lääkettä. En siis syönut niitä kuureja punkin puremaan vaan divertikuliittiin.

        Oo, niin ymmärsin väärin. Terveyskirjastossa juuri kerrotaankin siitä, että joskus borrelioosin saanut ei edes tiedä sairastuneensa, jos on siihen aikaan syönyt johonkin muuhun vaivaan antibiootteja. On borrelioosi parantunut siinä sivussa.
        Vaikea tässä on lääkärille mennä, kun taas tänään ei ole ollut kipuja missään. Ihan itteäkin jännittää, onko huomenna tai seuraavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyit varmaan milloin verikokeet kannattaa ottaa ja varasit ajan lääkärille sen mukaan ?
        Jos ei aihetta olisikaan, ajan vpi perua päivää tai paria ennen, että joku tarvitseva voi käyttää sen.
        Ehkä sinun paikkakunnallasi pääsee nopeasti lääkäriin,
        ettei tarvitse ennakoida ?

        En varannut aikaa. Labraan pääsee hyvin ja tieto tulee omakantaan. Lääkärisoitonkin saa jos ei ymmärrä. Vasta-aine tulokset nyt ymmärrän, kun olen niihin tämän pureman myötä perehtynyt, vaikka en muuten kovin paljon sairaus-asioista tiedäkään.
        Hoitajan mukaan kannattaa lääkäriin mennä, kun osaa selittää kivut, kuinka usein, millaiset, missä kohdissa ja miten kovat.
        Meinaan laittaa vähän allakankulmaan ylös, niin että osaan kertoa. Tänään ei ole kolottanut eikä jäytänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe