Kahdeksankymmentä luvulla etsittiin Teiden Ritareita ja heitä sitten vuoden polttoaineilla palkittiin.
Joskus tulee mietittyä, mahtaako sitä olla ritari vai mörkö liikenteessä.
Antaako kanssamatkustajille liikenteessä riittävästi aikaa ja tilaa toimia, vai onko se oma meno ja meininki tärkeintä.
Uutiset kuolonkolareista ja varsinkin nuorten miesten ylinopeudesta ja kokemattomuudesta johtuvista kuolonkolareista osuvat.
Itseäni liikutti erityisesti äskettäinen siviilipoliisiauton ja iäkkään pariskunnan nokkakolari suoralla tiellä, jossa vanhempi mies menehtyi.
Ajoin vastaan sitä poliisiautoa vain vajaa tunti ennen kolaria.
Tuo kolari herättää taas kysymyksiä iäkkäiden ihmisten ajotaidosta ja nopeuksista.
Liikenne saa pian myös uusia liikennemerkkejä, mielenkiintoista nähdä missä käytetään alinta sallittua nopeutta ilmoittavaa liikennemerkkiä, onkohan se tarkoitettu tämmöisille mummeroisille, jotka eivät osaa käytää vakionopeussäädintä satasen alueella vaan köröttelevät teiden tukkona, vai missä niitä sitten näkee, aika näyttää...
Hyvä liikennemerkki on uusi kahden kaistan yhdistymisestä kertova nuoli ja siinä kerrottava vetoketjuominaisuus, nykyisinkin kahden kaistan yhdistymisessä olisi jo hyvä käyttää vetoketjua, mutta vain teiden ritarit osaavat sen tehdä.
Liikenteeseen liittyi lentäviä lauseitakin, muistako niitä...
itse muistan vain hyvän hokeman* Ennakoi tuleva tilanne*.
Oletko tieliikenteen ritari vai...
31
82
Vastaukset
Minä annan ihmisten ajaa.
Odotan vastineeksi että minäkin saan ajaa.
En siis ole ritari, koska en ryöstä mitään keneltäkään.
Toistaiseksi on minulta aina oikeuksiani ryöstetty.
-
Laitan tähän uutis-tyypin joka nyppii minua erityisesti:
"Autoilija törmäsi pyöräilijään/jalan-kulkijaan."
Vaikka pyörä/jalankulkija olisi liikkunut holtittomasti.
Ja auto oikein.
H.Polkupyöräilijöille on joskus suojatiellä liikkumisen säännöt hukassa.
he luulevat, että suojatie kuin suoja tie niin aina saa pyörällä hurauttaa muina miehinä, autoilijoista viis.
Jos suojatie menee kohtisuoraan ajoradan yli ja ei ole risteystä, tulee pyöräilijän väistää autoilijaa ja taluttaa , meillä ainakin viheriät ajaa siinä
suit sait. Ehkä kerran kolahtaa kunnolla ja median mukaan silloinkin syypäläinen on autoilija.- Anonyymi
Näinkö pitäisi lukea, jalankulkija törmäsi autoon ja autoon tuli naarmu.
- Anonyymi
Olisin rattiraivo jos joutuisin köröttelemään hunkszin perässä jyväskylään vakio kuudenkympin nopeutta, jota lujempaa herra ei uskalla ajaa.
Anonyymi kirjoitti:
Näinkö pitäisi lukea, jalankulkija törmäsi autoon ja autoon tuli naarmu.
Pikkasen sinun pitää vielä tuota lukemista harjoitella, että ymmärrät tekstin oikein tai onko kyse ehkä näkökyvystä, ettet näe tekstiä oikein.
Ehei, taitaa olla tahallisesta väärinymmärryksestä, mutta ei se mitään,
kaikki varmaan ymmärtävät moisen vaivan.- Anonyymi
maissii kirjoitti:
Polkupyöräilijöille on joskus suojatiellä liikkumisen säännöt hukassa.
he luulevat, että suojatie kuin suoja tie niin aina saa pyörällä hurauttaa muina miehinä, autoilijoista viis.
Jos suojatie menee kohtisuoraan ajoradan yli ja ei ole risteystä, tulee pyöräilijän väistää autoilijaa ja taluttaa , meillä ainakin viheriät ajaa siinä
suit sait. Ehkä kerran kolahtaa kunnolla ja median mukaan silloinkin syypäläinen on autoilija.Minusta sekä autoilijoilla että polkupyöräilijöillä olisi parantamisen varaa tiedoissaan, milloin kenelläkin on etuajo-oikeus.
Peruskoulussa voitaisiin johonkin oppiaineeseen sisällyttää tietoa polkupyöräilijän oikeuksista ja velvollisuuksista liikenteessä.
Myös autokoulussa asiaan olisi syytä paneutua enemmän.
Itse olen joutunut jalankulkijana vaaratilanteisiin, kun autoilija ei muista sääntöä, että kaksikaistaisen ajotien ylittävän suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Ennakoi tuleva tilanne!
Tuo ohje on hyvä muistaa jokaisen liikenteessä liikkuvan.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Minusta sekä autoilijoilla että polkupyöräilijöillä olisi parantamisen varaa tiedoissaan, milloin kenelläkin on etuajo-oikeus.
Peruskoulussa voitaisiin johonkin oppiaineeseen sisällyttää tietoa polkupyöräilijän oikeuksista ja velvollisuuksista liikenteessä.
Myös autokoulussa asiaan olisi syytä paneutua enemmän.
Itse olen joutunut jalankulkijana vaaratilanteisiin, kun autoilija ei muista sääntöä, että kaksikaistaisen ajotien ylittävän suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Ennakoi tuleva tilanne!
Tuo ohje on hyvä muistaa jokaisen liikenteessä liikkuvan.
kylmätotuusTotta.
Poliisi vierailee tietyssä iässä kouluissa puhumassa säännöistä ja pyörän kunnosta ja kypäräjuttuja ja varmaan liikennesäännöistäkin.
Liikenneturva jakaa esitteitä ja on monenmoisia videoita ja animaatioita,, jotka esittävät juuri väistämistilanteita, missä ne kimurantimmat auton ja pyöräilijän kohtaamiset tulevat esille..
Pyöräilijöiden onnettomuuksista, kuolemaan johtaneissa, noin parikymmentä kuolemaan johtanutta vuodessa, puolessa tapauksista on auto osallisena ja se on huomioitavaa, että noin puolet kuolleista on yli 64 vuotiaita, eli ehkäpä meidän mummojen ja pappojenkin kannattaisi kerrata liikennesääntöjä, vai johtuneeko jostain tasapaino-ongelmista ja havainnointikyvyn heikkenemisestä.
Loukkaantumisia on vuodessa noin 700, eikä kaikkia kaatumisia edes rekisteröidä, omin nokin kotihoidolla hoidellaan kaatumisista aiheutuneet vammat. Kaiken kaikkiaan pyöräilyonnettomuudet ovat vähentyneet kiitos ahkeran kypäränkäytön ja kait kevyenliikenteenväyliäkin on rakennettu viimeaikoina lisää monilla paikkakunnilla.- Anonyymi
maissii kirjoitti:
Totta.
Poliisi vierailee tietyssä iässä kouluissa puhumassa säännöistä ja pyörän kunnosta ja kypäräjuttuja ja varmaan liikennesäännöistäkin.
Liikenneturva jakaa esitteitä ja on monenmoisia videoita ja animaatioita,, jotka esittävät juuri väistämistilanteita, missä ne kimurantimmat auton ja pyöräilijän kohtaamiset tulevat esille..
Pyöräilijöiden onnettomuuksista, kuolemaan johtaneissa, noin parikymmentä kuolemaan johtanutta vuodessa, puolessa tapauksista on auto osallisena ja se on huomioitavaa, että noin puolet kuolleista on yli 64 vuotiaita, eli ehkäpä meidän mummojen ja pappojenkin kannattaisi kerrata liikennesääntöjä, vai johtuneeko jostain tasapaino-ongelmista ja havainnointikyvyn heikkenemisestä.
Loukkaantumisia on vuodessa noin 700, eikä kaikkia kaatumisia edes rekisteröidä, omin nokin kotihoidolla hoidellaan kaatumisista aiheutuneet vammat. Kaiken kaikkiaan pyöräilyonnettomuudet ovat vähentyneet kiitos ahkeran kypäränkäytön ja kait kevyenliikenteenväyliäkin on rakennettu viimeaikoina lisää monilla paikkakunnilla.Poliisien määrää vähennettiin taannoin aika rajustikin ja sehän tietysti johti siihen, ettei heillä riitä resursseja vierailla kouluissa entiseen tahtiin opettamassa liikennesääntöjä.
Minä koen, että liikennekasvatus pitäisi sisällyttää johonkin peruskoulun oppiaineeseen, jossa asiaan palattaisiin muutaman kerran vuodessa. Kertaushan on opintojen äiti.
Peruskouluahan käyvät 7-16-vuotiaat lapset ja opetuksen pitäisi vastata heidän ikäänsä ja oppimistasoaan.
Menopelitkin vaihtuvat iän myötä.
Opetukseen satsaamisesta ei voi ainakaan vahinkoa olla. Vanhemmilla on kuitenkin suurin vastuu omien lastensa käyttäytymisestä myös liikenteessä.
Ikäisteni ihmisten pitäisi tajuta, milloin on aika luopua pyöräilystä, vaikka sitä olisikin vaikea hyväksyä.
Autoilijoilla on kontrolli, jossa lääkäri tutkii, onko aika napata ajokortti pois. Pyöräilijöille voisi olla samantyyppinen testi, mutta ainakaan vielä sitä ei ole ja tuskin tulee olemaankaan lähiaikoina, vaikka pyöräilijä on aina huonommassa asemassa fyysisesti, jos autoilijan kulkuneuvon kanssa kolaroi.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisien määrää vähennettiin taannoin aika rajustikin ja sehän tietysti johti siihen, ettei heillä riitä resursseja vierailla kouluissa entiseen tahtiin opettamassa liikennesääntöjä.
Minä koen, että liikennekasvatus pitäisi sisällyttää johonkin peruskoulun oppiaineeseen, jossa asiaan palattaisiin muutaman kerran vuodessa. Kertaushan on opintojen äiti.
Peruskouluahan käyvät 7-16-vuotiaat lapset ja opetuksen pitäisi vastata heidän ikäänsä ja oppimistasoaan.
Menopelitkin vaihtuvat iän myötä.
Opetukseen satsaamisesta ei voi ainakaan vahinkoa olla. Vanhemmilla on kuitenkin suurin vastuu omien lastensa käyttäytymisestä myös liikenteessä.
Ikäisteni ihmisten pitäisi tajuta, milloin on aika luopua pyöräilystä, vaikka sitä olisikin vaikea hyväksyä.
Autoilijoilla on kontrolli, jossa lääkäri tutkii, onko aika napata ajokortti pois. Pyöräilijöille voisi olla samantyyppinen testi, mutta ainakaan vielä sitä ei ole ja tuskin tulee olemaankaan lähiaikoina, vaikka pyöräilijä on aina huonommassa asemassa fyysisesti, jos autoilijan kulkuneuvon kanssa kolaroi.
kylmätotuusKannatan ehdottomasti liikennekasvatuksen ottamista koulun opetusohjelmaan. Tuolla liikenteessä kulkemisen pitäisi olla yhteispeliä, jossa kulkijat ottavat toisensa huomioon. Liikennemäärät ovat kaupungeissa sellaisia, että jokaisen tiellä liikkujan pitäisi osata pelisäännöt.
Keväisin, kun pyöräilykausi alkaa, saa olla koko ajan kieli keskellä suuta, kun niitä pyöräilijöitä suhahtaa milloin mistäkin vauhdilla. Monestikaan ne pahimmat suhahtelijat eivät ole lapsia. Oikeastaan liikennekäyttäytymisestä huomaa, jos joku on myös autoilija.
Tuo vetoketjusysteemi on ollut täällä käytäntönä iät ajat. Hyvä että tulee sinnekin. Lego on hyvinkin ritarillinen. Minä taas en ole ajanut juuri mitään viime vuosina. Nyt ostimme käytetyn Suzuki alton toiseksi autoksi sillä ajelen nyt minäkin, kivempi parkkaa ja siitä näkee hyvin joka suuntaan. Uskoisin että olen kohtalaisen huomaavainen muita kohtaan liikenteessä olematta silti mikään nynny joka ei uskalla mitään.
- Anonyymi
Housuistani ei ole rikkoontunut yhtään vetoketjua sitten 70 luvun. Eikä takeistanikaan. Pidän sitä ritarin ominaisuutena.
Anonyymi kirjoitti:
Housuistani ei ole rikkoontunut yhtään vetoketjua sitten 70 luvun. Eikä takeistanikaan. Pidän sitä ritarin ominaisuutena.
Minä olettaisin että se johtuu ainoastaan siitä että vetoketjua ei ole käytetty. En pidä sitä ominaisuutena muusta kuin että ollaan eletty vetoketju auki koko ajan.
Kai minä voisin jonkinmoinen ritari olla, mutta on minulla yksi paha miinus.
Naista en ota hinaukseen, jos henkilöatolla olen liikkeellä. Katepillari tai raskas työkone on siihen hommaan paras vaihtoehto.
Vähänkin isommissa paikoissa on liikennevirran mukana mentävä, ei siinä ritarius auta
Oo minä aina jeesannu, kun minulla on aina talvella hiekkasanko ja lapio autonperässä.- Anonyymi
Ketjun hupaisin kommentti.
Kiitos makeista nauruista k-kotton!
kylmätotuus
Autoliitto järjestää useammanlaisia ajokursseja, joista on hyötyä jokaiselle tiellä liikkuvalle. Suosittelen.
Talvella liukkaan kelin kursseille kannattaa osallistua ainakin aina auton vaihdon jälkeen. On mukavaa, kun voi turvallisesti vähän hurjastella ja liukastella harjoitusreiteillä.Olen autoliiton jäsen ollut kymmeniä vuosia. Olen käynyt liukkaankelin kurssit, pimeän ajokurssit, taloudellisen ajon kurssit nuornepana.
Nykyään ajan vähän, mutta en hötkyile, minulla on aikaa odottaa.
Tänään juuri sattui tilanne, olin menossa suoraan ja vastaantulija oli kääntymässä vasemmalle. Molemmat tulimme kolmion takaa, joten minulla oli etuajo-oikeus, mutta yleensä minun intuitioni toimii ja sanoo varo!
No löin jarrut kiinni, hän meni ja kääntyi vasemmalle edestäni.
Ei siinä mitään , kaikillehan meille virheitä sattuu.- Anonyymi
eppu2 kirjoitti:
Olen autoliiton jäsen ollut kymmeniä vuosia. Olen käynyt liukkaankelin kurssit, pimeän ajokurssit, taloudellisen ajon kurssit nuornepana.
Nykyään ajan vähän, mutta en hötkyile, minulla on aikaa odottaa.
Tänään juuri sattui tilanne, olin menossa suoraan ja vastaantulija oli kääntymässä vasemmalle. Molemmat tulimme kolmion takaa, joten minulla oli etuajo-oikeus, mutta yleensä minun intuitioni toimii ja sanoo varo!
No löin jarrut kiinni, hän meni ja kääntyi vasemmalle edestäni.
Ei siinä mitään , kaikillehan meille virheitä sattuu.Tuskinpa meistä kukaan toimii virheettömästi liikenteessä tai muussakaan asiassa.
Intuitio on mielenkiintoinen juttu, josta voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta tämä aloitus ei ole oikea paikka siihen.
Kiva, että piipahdit palstalla pitkästä aikaa.
Hyvää ja satoisaa kesää sinulle toivotan täältä Savosta!
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa meistä kukaan toimii virheettömästi liikenteessä tai muussakaan asiassa.
Intuitio on mielenkiintoinen juttu, josta voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta tämä aloitus ei ole oikea paikka siihen.
Kiva, että piipahdit palstalla pitkästä aikaa.
Hyvää ja satoisaa kesää sinulle toivotan täältä Savosta!
kylmätotuusOn niin vilkasta tämä kesätouhu, etten tosiaan ole tänne paljon ehtinyt,
Talvella taa suorastaan ´´asun´´ täällä.
- Anonyymi
Hyvä liikennekäytös vaihtelee paikkakunnittain. Esim. Granissa on kohteliaita kuskeja. En ymmärrä mistä se johtuu. Ja ettei tule mitään väärinkäsityksiä, niin puhun kallisautonkuskien lisäksi myös tavallisista keskivertoautoilijoista, joita siellä on paljon. Siis koko liikenne kaikki tyynni tasaista, poukkoilijoita ei juuri näy.
- Anonyymi
Olen pyöräprinsessa.
Minimiodote on, että autoilijat käyttävät vilkkua.
Pihoilta ja parkkipaikoilta ei töytäisi jalakulkijan tai pyöräilijän melkein päälle.
Kolmas asia, jos autoilija kääntyy valoista suojatien yli selkäni takaan, hän voisi yrittää muistaa, ettei ihmisellä ole takana kuin pyllyreikä ja sillä näkee tosi huonosti? Neljänneksi, autoilija ei aja eteeni, kun olen ylittämässä pyöräillen kevyenliikenteen valoissa ellei halua minua makoilemaan etupellilleen galionsfiguriksi.
Muutoin noteeraan autot. Olen kevyempi.
Beng- Anonyymi
Jalankulkijana minua ärsyttävät sellaiset autoilijat, joiden vilkkuvalo on sidottu nähtävästi rattiin.
Tuollaiset viime hetken vilkuttajat vaikeuttavat liikenteen sujuvuutta ja aiheuttavat käytöksellään vaaratilanteitakin.
Ennakoi tuleva tilanne , on heille aivan tuntematon käsite.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkijana minua ärsyttävät sellaiset autoilijat, joiden vilkkuvalo on sidottu nähtävästi rattiin.
Tuollaiset viime hetken vilkuttajat vaikeuttavat liikenteen sujuvuutta ja aiheuttavat käytöksellään vaaratilanteitakin.
Ennakoi tuleva tilanne , on heille aivan tuntematon käsite.
kylmätotuusAutolla liikkuessani myös minua ärsyttää nuo viimeheken vilkuttajat.
Liikenne sujuisi paljon juohevammin, kun vilkkua käytettäisiin mieluummin ajoissa, kun myöhemmin.- Anonyymi
eppu2 kirjoitti:
Autolla liikkuessani myös minua ärsyttää nuo viimeheken vilkuttajat.
Liikenne sujuisi paljon juohevammin, kun vilkkua käytettäisiin mieluummin ajoissa, kun myöhemmin.Olisiko hyvä liikennekampanja: "Vilkuta minulle!"
Beng Anonyymi kirjoitti:
Olisiko hyvä liikennekampanja: "Vilkuta minulle!"
BengTäällä on ilmeisesti koululaisia ylittäessään suojatietä kehotettu nostamaan kätensä merkiksi, että ovat huomanneet autoilijan hiljentäneen ja pysähtyvän. se on hyvä tapa ja tämä mummelikin käyttää sitä, sen voi myös tulkita kiitokseksi vaikka sääntö onkin.
- Anonyymi
Tuosta polkupyörän väistämisestä tuli kokemus tänä aamuna. Odottelin kauan aikaa vähän kauempana, että liikenteeseen tulisi sopiva katko, ja saisin mennä tien yli ajaen kevyenliikenteenväylää. Sitten kun se katko näytti tulevan niin lähdin hitaasti etenemään, niin eikös vain se viimeinen ritari alkanut hiljentää vautiaan kun näki minun tulevan, vaikka hänellä oli selvä etuajo-oikeus sääntöjen mukaan. Jos olisi jatkanut samaa vautia muiden mukana, niin mitään odotuksia ei olisi kummallekkaan tullut. Jos jää antamaan pyöräilijälle tietä, niin se on sääntöjenvastaista houkuttelua rikkomaan sääntöjä.
Uskokaan nyt autolla liikkuvat, ettei se ritarillisuus ole hyve joka paikassa, se vain aiheuttaa kahnauksia ja epätietoisuutta sääntöjä kohtaan.Mitenköhän se kolahtaisi pyöräilijöihin jos risteyksessä kuin risteyksessä suojatiellä pitäisi taluttaa polkupyöräänsä.
Autoilijoitten pitää pysähtyä suojatien eteen, miksei myös pyöräilijä voisi pompata pyörältään ja taluttaa suojateillä.
Silloin ei tulisi kahnauksia, ei epätietoisuutta
Mikä se pyöräilijöiden etuoikeus oikein on. silloin suojatie olisi suojatie kaikille. ;uutetaan sääntöjä.
Kylähän minä autoilijana uskon moisen jutun, mutta jos hiljennän tuon kaltaisessa risteyksessä se johtuu varovaisuudesta,
asun koulun läheisyydessä ja pyöräilijät ajavat suojateillä, oli ne sitten missä kohtaa ajorataa vaan.- Anonyymi
maissii kirjoitti:
Mitenköhän se kolahtaisi pyöräilijöihin jos risteyksessä kuin risteyksessä suojatiellä pitäisi taluttaa polkupyöräänsä.
Autoilijoitten pitää pysähtyä suojatien eteen, miksei myös pyöräilijä voisi pompata pyörältään ja taluttaa suojateillä.
Silloin ei tulisi kahnauksia, ei epätietoisuutta
Mikä se pyöräilijöiden etuoikeus oikein on. silloin suojatie olisi suojatie kaikille. ;uutetaan sääntöjä.
Kylähän minä autoilijana uskon moisen jutun, mutta jos hiljennän tuon kaltaisessa risteyksessä se johtuu varovaisuudesta,
asun koulun läheisyydessä ja pyöräilijät ajavat suojateillä, oli ne sitten missä kohtaa ajorataa vaan.Minusta olisi kiva, jos autoilija pysähtyisi, avaisi oven ja hyppäisi ulos ja vilkuttaisi ja hymyilisi pyöräprinsessoille.
Beng
- Anonyymi
Minä ensin !
- Anonyymi
Minä olen ollut jo vuosikymmeniä valtateiden, sekä myöskin sorateiden Keisari.
- Anonyymi
Teuvosta, maanteiden kuninkaasta, kerrotaan tässä rallissa.
https://www.youtube.com/watch?v=ddDeYcVhEno
kylmätotuus
Sellaisia törppöjä tapaa päivittäin liikenteessä, että heiltä pitäisi ottaa kortti hyllylle, heti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1317789- 555798
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa803283Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72923Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101678Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091620Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3321335Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351182Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931169Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321071