Olen viiden vuoden aikana kirjoitellut ja lukenut tätä 60 plus palstaa.
Kertonut alkoholismistani ja raitistumisestani noin 8 vuotta sitten.
Kuinka vaikeata on lopettaminen.
Alkaa järisyttävät vieroitusoireet.
Hirvittävät painajaiset, valtava häpeä, päässä on täydellinen kaaos.
Kun tämän mankelin käy läpi, joka kestää kauan, on lievästi vahvoilla.
Mutta täysin ei koskaan.
Täällä on ankarasti arvosteltu ja ihmetelty, miksi en hallitse kohtuukäyttöä.
Se on minulle täysin mahdotonta.
Ei tippaakaan, ei vaarinkaljaa, simaa, pommacia, ei mitään mikä viittakaan viinaan.
Nyt olen huomannut yli-ikäisissä lievää muutosta ryyppämiseen.
Vatsataudeista kärsitään ja ruokavalioita muutellaan.
Mutta ei sanallakaan mainita kotikiljua, erillaisia mukamas hienoja viinilaatuja, mitä on kiskottu vuosikaupalla.
Niinkuin ne ei aiheuttaisi mitään ongelmia.
Mitä nyt maksa viheltää ja haima kiukuttelee.
Kudokset eivät kestä ja tyrät ym. puskee pintaan.
Tehdään hienoja alkoholittomia drinksuja ja pilataan se heittämällä sekaan viinaa.
Ei ihan lastenjuomia.
Mutta mitäpä heistä.
Mummojen lapset eivät ilmeisesti ole koskaan nähneet, että vanhemmat olisivat selviä juhannuksena tai muinakaan juhlapäivinä.
Raittiusapostoli iskee
37
69
Vastaukset
- Anonyymi
Vanha keho ei kestä ryyppäämistä kun parikymmentä vuotta nuoremmatkin menehtyy sen takia, eikä senpuoleen tee mielikään.
- Anonyymi
Rohkea avaus, tulet saamaan ikävää palautetta, mutta lienet päättänyt kestää. Puhun tässä tapauksessa vain itsestäni, muiden arvostelijaksi ei ole. Humala on rattoisa tila, tulee oivalluksia - hyviäkin sellaisia. Uusia ideoita, joita voi toteuttaa. Ymmärrän hyvin runoilijat ja romaaninkirjoittajat, kyllä humalainen tila on luova. Onnellinenkin. Raja on tärkein, koska yli menneenä koko hyöty on häviää ja tilalle tulevat vain typerät ideat ja alakuloisuus.
En teeskentele juomalla hienoja viinejä tai drinkkejä. Kaikki alkoholi kelpaa, jos haluan sen liukuvan jäseniin. Ei minulla kiljua tai pontikkaa ole, mutta Alkosta kyykkään edullisimpia viinejä ja viinoja katson prosentti/hinta-suhteessa.
Olen nuoresta asti tajunnut alkoholin vaarat, siksi olen päättänyt pitää itseni kurissa. Pitänyt pausseja, keksinyt vaihtoehtoja juominkien tilalle, pitänyt vitamiinit riittävinä mielitekojen estämiseksi, lenkkeillyt, hakeutunut harrastuksiin, joissa ei juoda sekä hakenut ystäviksi raittiita tai lähes raittiita. Olen aina tajunnut heikkouteni alkoholiin, on myös perintötekijöitä, pari surkeaa mallia, joiden elämäntyyliä olen pyrkinyt karttamaan heitä kuitenkaan mitenkään solvaamatta. Itse asiassa minä tiedän miksi jeppe juo, kun olen heitä aika läheltä seurannut ja kauan.
Jos alkoholisti tekeekin raitistumisen jälkeen työtä pysyäkseen kuivilla, minä olen satsannut teinistä lähtien siihen, etten tulisi alkoholistiksi. Se on kuin koko elämän kestävä laihdutuskuuri, taiteilemista, itsekuria ja kieltäytymistä. Mutta myös palkitsevaa. Näin olen saanut kymmeniä vuosia pitää kaiken, humalan ja selvänä olon kaikki riemut. Kaikkea hyvää sinulle! Kaikille alkoholi ei ole ongelma vaan useimmat pysyvät kohtuukäytössä enkä näe alkoholin käytössä mitään moitittavaa kun se pysyy kohtudessa eikä häiritse kenekään normielämää.
Minusta ollaan silloin jo huolestuttavilla teillä jos ei ole iloa ilman alkoholia. Esimerkisi kaikki reissut mitä tehdään eivät ole mukavia ellei siellä saa juoda alkoa. Miään muu ei kiinosta ja ole kivaa kuin alkoholin nauttiminen.Kodissani en siedä sellaista viinanjuontia että ei pystytä itsestä huolehtimaan tai avataan korkki jo aamupäviällä. Sitte päissääm märistään jossain vaiheessa ja muut saavat huolehtia että ei loukkaa itseään ja päätyy johonkin asiallisesti nukkumaan. YÄK!Menkööt mualle ryyppäämään tämä on minun kotini.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Kodissani en siedä sellaista viinanjuontia että ei pystytä itsestä huolehtimaan tai avataan korkki jo aamupäviällä. Sitte päissääm märistään jossain vaiheessa ja muut saavat huolehtia että ei loukkaa itseään ja päätyy johonkin asiallisesti nukkumaan. YÄK!Menkööt mualle ryyppäämään tämä on minun kotini.
Suvussasi siis kukkii alkoholismi, läheisilläsi.
Anonyymi kirjoitti:
Suvussasi siis kukkii alkoholismi, läheisilläsi.
Mistäs niin päätelit? Mielenkiintoista mityen päsit tuohon lopputulokseen :). Kerrohan :).
- Anonyymi
Nyt leski alkoi porista, kasvispainoiteinen ruokavalio auttaa
vatsaa sietämään kohtuulista juomista, mutta jos suoli on päässyt jo tulehtumaan
kannattaa vältää viinaa
Pieni nenän valkaisu auttaa aika paljon, terve elimistö palautuu nopeasti.
Toisaalta taas rankka juominen rasittaa elimistä monta päivää, kun kakka
pääsee imeytymän verenkiertoon.
Viinaa pitää juoda kohuullisesti
njjj- Anonyymi
En ole kuullutkaan sanontaa kakka pääsee imeytymään verenkiertoon ?
Sopisi sanonta, kun kusi lainehtii ja paska tekee patoja näille kestojuopoille. - Anonyymi
kyllä vaan suolen ja mahalaukun limakalvot ohentuvat
alkoholista senverran että ulosteperäinen moska pääsee verenkiertoon, ja pesityyn niveliin, ja joillakin päähän
njj
- Anonyymi
Hyvä otsikko-
Kun saarnaamistahan se entisten deekujen "raittius valistus" aina on. Kaitpa se nalkuttaminen jotain terapiaa niille itelleen on, mutta vähintäänkin vituttavaa sitten muille.
Vois juu verrata uskontoon, mitä se usein onkin. AA on uskonnollinen hurmosjärjestö, kaikki perustuu jumalaan. Kohderyhmänä heikossa jamassa olevat juopot. Tyypillisesti se kieltää olevansa uskonnollinen järjestö, vaikka sitten sen 12 askeleessa muistaakseni kahdeksassa mainitaan jumala. Kandee muistaa, raamautun kymmenessä käskyssä jumala mainitaan vain kerran :D
"Olen alkoholisti", sitä hoetaan, aivan samoin kuin kirkossa tunnustetaan synnit Hupaisaa, raittiit ihmiset hokee sitä, samaten kuin täysin synnittömät uskikset omaansa. Se on jonkinlainen hokema, propaganda iskulause, jolla entiset deekut hakevat kai jonkinlaista hurmostilaa ja tietenkin pääsevät kokemaan ylemmyyttä tenttua käyttävien keskuudessa.
Aika usein törmää entisiin juoppoihinm jotka lopettaneet dokaamisen. Rasittavuuteen asti net jaksaa jauhaa itsestään jokapaikassa ja jo kenties kymmeniä vuotta aikaisemmin kokeneestaan "raitistumisesta.´" Se nyt on niitten pakkomielle. Kaitpa siinä siitä viinanhimoakin on, nytkin aloitus kirjoitettu just ennen vuoden suurinta dokausjuhlaa, juhannusta.
Aika idioottimaista on, jos ei pysty olemaan dokaamatta, julistautumatta alkohoistiksi.
Ja nalkutukset voi tällä kertaa lähettää AA-kerhoon.
=DW=Tuo että raitistumiestaan pitää aina vaan julistaa kertoo siitä että ongelma on edelleen olemassa, siitä ei ole päästy yli.
- Anonyymi
Lihavuus loppuisi myös, jos olisi mahdollista olla syömättä! Tupakoinnin ja viinanjuonnin voi lopettaa ja kertoa sitten onnistumistarinoita, mutta mites lopetat syömisen.
Kaikki kolme ovat ”itseaiheutettuja ongelmia”. Kahdelle täytyy laittaa stoppi, mutta mites laitat kolmannelle! - Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Tuo että raitistumiestaan pitää aina vaan julistaa kertoo siitä että ongelma on edelleen olemassa, siitä ei ole päästy yli.
"toipuminen"
Monet xdeekut on "toipuvia alkoholisteja". Niillä mielestään krooninen sairaus, josta ei voi parantua. Just aa pitää yllä ajatusta ja koko uskonto perustuu siihen samoin kuin syntiläppä uskiksilla. Se sitouttaa jengiin, pitää jatkuvasti olla sitä toitottamassa ja julistamassa. Tottakai se voi jeesata monia pysymään kuivilla, omapahan on tekniikkansa. Mutta aika rasitus voi olla ulkopuolisille sekin.
Alkoholin fyysiset vieroitusoireet häviää lyhyessä ajassa. Henkinen riippuvuus sitten näköjään voi kestää loppuiän. Tai monet vaihtaa alkoholiriippuvaisuutensa raittiuskiihkoiluksi. Ja koska uskonto pahinta huumetta, tottakai uskonnoliset järjestöt on apajalla.
Kukaan ei kai ikinä ole esittänyt mitään raittiutta vastaan, sehän on ihan hyvä asia. Toi kovin usein raittiuteen liittyvä kiihkoilumeininki sen sijaan tympii kyllä monia. Eikä kyllä edistä raittiuden asiaakaan, kyllä ihmiset alkaa raitisteleen jostain muista syistä, kuin nalkutuksen ja painostuksen ansiosta.
Noin huvittava seikka. Toipuvat kyllä toitottavat asiaansa, jostain syystä dokaamiseen alkaneet ei paljon ole esillä yhtään missään. Kun kaitpa se dokaaminen on sitten seikka, joka mahdollistaa raitistumisen, elikkä jotenkin mennään tässäkin asiassa perse edellä puuhun :D
=DW= Anonyymi kirjoitti:
"toipuminen"
Monet xdeekut on "toipuvia alkoholisteja". Niillä mielestään krooninen sairaus, josta ei voi parantua. Just aa pitää yllä ajatusta ja koko uskonto perustuu siihen samoin kuin syntiläppä uskiksilla. Se sitouttaa jengiin, pitää jatkuvasti olla sitä toitottamassa ja julistamassa. Tottakai se voi jeesata monia pysymään kuivilla, omapahan on tekniikkansa. Mutta aika rasitus voi olla ulkopuolisille sekin.
Alkoholin fyysiset vieroitusoireet häviää lyhyessä ajassa. Henkinen riippuvuus sitten näköjään voi kestää loppuiän. Tai monet vaihtaa alkoholiriippuvaisuutensa raittiuskiihkoiluksi. Ja koska uskonto pahinta huumetta, tottakai uskonnoliset järjestöt on apajalla.
Kukaan ei kai ikinä ole esittänyt mitään raittiutta vastaan, sehän on ihan hyvä asia. Toi kovin usein raittiuteen liittyvä kiihkoilumeininki sen sijaan tympii kyllä monia. Eikä kyllä edistä raittiuden asiaakaan, kyllä ihmiset alkaa raitisteleen jostain muista syistä, kuin nalkutuksen ja painostuksen ansiosta.
Noin huvittava seikka. Toipuvat kyllä toitottavat asiaansa, jostain syystä dokaamiseen alkaneet ei paljon ole esillä yhtään missään. Kun kaitpa se dokaaminen on sitten seikka, joka mahdollistaa raitistumisen, elikkä jotenkin mennään tässäkin asiassa perse edellä puuhun :D
=DW=No henkisestä riippuvuudetahan siinäonkin kyse. Yritetään taistelle yhä vain mielitekoa pulloon tarttumista vastaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihavuus loppuisi myös, jos olisi mahdollista olla syömättä! Tupakoinnin ja viinanjuonnin voi lopettaa ja kertoa sitten onnistumistarinoita, mutta mites lopetat syömisen.
Kaikki kolme ovat ”itseaiheutettuja ongelmia”. Kahdelle täytyy laittaa stoppi, mutta mites laitat kolmannelle!No voi jestas. Missä on kielletty syömisen lopettaminen kokonaan? Ei varmasti missään. Mustilainen sitä wanhan sanonnan mukaan yritti hevoselleen, mutta just kun heppa oli oppinut niin kuoli :(
Itselleen kun asettaa rajat - esim. tuo max 100g puhdasta alkoholia viikko - niin elämä pysyy siltä osin aisoissa. Aina vaan parempi jos alkoholit on nolla tai ihan vähän vaan, alle tuon satasen. Myös juhannusviikolla. Alkoholittomia juomia on pilvin pimein, ja myös suulle sopivia viinejä. Kysykää Alkosta.
Hyvää Juhannusta kaikille! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No voi jestas. Missä on kielletty syömisen lopettaminen kokonaan? Ei varmasti missään. Mustilainen sitä wanhan sanonnan mukaan yritti hevoselleen, mutta just kun heppa oli oppinut niin kuoli :(
Itselleen kun asettaa rajat - esim. tuo max 100g puhdasta alkoholia viikko - niin elämä pysyy siltä osin aisoissa. Aina vaan parempi jos alkoholit on nolla tai ihan vähän vaan, alle tuon satasen. Myös juhannusviikolla. Alkoholittomia juomia on pilvin pimein, ja myös suulle sopivia viinejä. Kysykää Alkosta.
Hyvää Juhannusta kaikille!Töh ja täh ja mitäh? Jos ei juo tai aikoo olla juomatta, miksi pitää tai on pakko ostaa edes alkoholitonta?
Eikö se ole melkoista kuraa. Ja mihin se perustuu ylipäätään, että minkä vuoksi pitää juoda edes alkoholitonta kaljaa tai viiniä?
Miksi ei jafva, cokis, pommac tai muu kelpaa? Vichy parasta sellaisenaan, onhan sekin alkoholiton. siilivain kirjoitti:
Tuo että raitistumiestaan pitää aina vaan julistaa kertoo siitä että ongelma on edelleen olemassa, siitä ei ole päästy yli.
siili
Raitistunut alkoholisti ei ole koskaan satavarmasti kuivilla.
Yksi pieni erehdys voi kaataa koko huolellisesti rakennetetun korttitalon.
Kun tulee joku vuosiluku lopettamisesta, tekee mieli riemuita ja julistaa.
Olen vahva, olen voittaja, olen hillinnyt mielitekoni.
Olen kasvanut ihmiseksi.
En ole ryypännyt.
Jeeees.2lesken kirjoitti:
siili
Olen kasvanut ihmiseksi.
En ole ryypännyt.
Jeeees.Sitä juuri tarkoitin. Vähän sama kuin tupakoinnin lopettamisella, näkee vuosienkeen jälkeen unta tupakoinnista.
Mutta hienoa jos olet pysynyt kuivilla. Moni ei kykene siihen.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Töh ja täh ja mitäh? Jos ei juo tai aikoo olla juomatta, miksi pitää tai on pakko ostaa edes alkoholitonta?
Eikö se ole melkoista kuraa. Ja mihin se perustuu ylipäätään, että minkä vuoksi pitää juoda edes alkoholitonta kaljaa tai viiniä?
Miksi ei jafva, cokis, pommac tai muu kelpaa? Vichy parasta sellaisenaan, onhan sekin alkoholiton.On tiettyjä ruokia joiden kanssa sopii jokin juoma, ja toisten kanssa taas käy jokin muu. Vesi kyllä mielestäni sopii kaikkien ruokien kanssa.
Jaffa. kokis ja pommac yms. eivät mielestäni sovi ruokajuomaksi. Varsinkin tuo kokis-villitys on minusta höhlä, nuoriso varsinkin sitä suosii - mutta on ne usein pulskiakin. Epäterveellinen juoma sokereineen kaikkineen. Vichy toki menettelee, mutta sin gas mieluummin, kiitos. Ihme ettet tarjonnut maitoa! Se on hyvä juoma, sopii perinteisten suomalaisten ruokien kanssa. Samoin kuin piimä.
Mielestäni alkoholiton valkoviini nimeltä Delight (liekö tämä mainos?) on ihan kiva juoma, kaloreitakin vähemmän kuin "oikeissa" viineissä. On toki ihmisillä vapaus ottaa ruoan kanssa joko alkoholipitoisia tai alkoholittomia juomia. Minullakin. - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
siili
Olen kasvanut ihmiseksi.
En ole ryypännyt.
Jeeees.Olen kerran nähnyt, kun ns. raitistunut alkoholisti sortui. Olin ollut samassa seurassa monta kertaa aikaisemminkin, kun tämä ystävä oli selvin päin. Raittiina ollessaan mies oli aivan fiksu ja "normaali" ihminen. Sitten, kun se repesi, niin ei ollut mitään laitaa. Silloin oltiin Euroopan (ja ilmeisesti muunkin maailman) valtias, ja puheet olivat sen mukaiset. Tämäkin ystävä sitten toipui, en tiedä mitä kautta
Itse juon huomattavia määriä alkoholia, mutta ilmeisesti olen pelkkä juoppo, en alkoholisti.
- Anonyymi
Pahasti alkoholistunut ei elä vanhaksi, kuolintapa voi olla lopulta omankäden kautta jollei elimistö ole jo vienyt.
Jos on onnistunut raitustumaan, sehän on hänelle kuin uusi elämä kuoleman sijasta, ei alkoholistin elämä ole nautinnollista kaikkea muuta, helvetin jälkeen seuraava aste. - Anonyymi
jotkut lie aloittaneet juhlimisen varhain täysssäkin kyläkunnilla - immeisten koteja piinaavia porukoita hitsin useasti liikkeellä. ihmisiltä oudosti katoaa mlloin mitäkin -- useimmiten rahat ja omaisuutta. Itse huomasin että kaikk henkilöpaperini - ihan vanhoja koulu- ja työtodistuksia ansioluetteloineen viety kaapistani - samoin kiinteistöjen lainhuudatuksin vahvistetut omistuspaperikansiot. Pelkkää kiusaa ja syvää räääkkiä oli aikanaan avioliittokin seutukunnan kuuluisimman homomiehen kanssa kun viinaja huumeetkin aina kuvioissa mukana - pitääkö noiden kurjien vielä kulkea rääkkäämässä vammaisiksi hakattuja mummuikäisiäkin?
Kuten aikaisemmassikin jankutuksessa:
Aikuisuuden omaksumista
Minusta tuli.
Siksi että.
Aloittaessani ryyppäämisen v.1964.
Isot pojat varoittelivat että muista aina ottaa varovasti.
Ettei äitisi suutu.
-
Siitä lähtien olen aina juopotellut hallitun hillitysti.
Työni vaati ryyppäämistä silloin tällöin.
Alku-aikoina ei töissä tarjottu mitään viiniä ja keskaria.
Kossu ja Whisky karaisi miestä.
Useimmat vanhoista kavereistanikin hallitsevat edelleen juoppoutensa nätisti.
-
Sillä aina piti käyttäytyä korrektisti.
Pikku-Jouluja lukuun-ottamatta.
Ja joitain kesäisiä "koulutus"- retkiä ja matkoja.
Uutena-vuotena kourittiin.
Lomalle lähtiessä, lomalta palatessa, Vappuisin...
Aina pussailtiin iloisin mielin.
-
Uskon monien juoppojen kadehtivan minua taidostani dokata.
Juokaa siis ihmiset.
Vaikkapa vain lasillinen Vappuisin.
Juhannus-Saunassa Snapsi.
Se tekee teistä siistin juopon.
Suomalaisen, josta voi olla ylpeä.
-
Motto:
Viina vero-vapaaksi Suomessa!
Miksi juoppojen pitää elättää työ-haluttomia juoppoja?
Yltiö-raittiita omais-hoitajia.
H.- Anonyymi
Otahan Esko iisisti
!!!!!! - Anonyymi
Hunski on ottanut anfeta miinia tai muuta vauhtia, menee niin lujaa. Lie jyväskylä kiikareissa.
- Anonyymi
kyllä poliiseilla ja kuntien sosiaalitoimen henkilöill aina juhannuksensenkin aikoihin ihan riittävästi hommia kun setvivät väkivaltaisten perheitten välien selvittelyjä hyvää juhannusaikaa silti koko maan kansalaisille.
- Anonyymi
Taidat olla sairastunut liiallisuuksiin. Mielisairasta verrata simaa ja pommac limsaa mihinkään alkoholiin.
Tiedän monia jotka käyttäneet alkoholia runsaastikin elämän aikana, sitten ryhdistäytyneet, mutta ei heitä yksi saunakalja, ehtoollisviini, sima tai pommacci saa retkahtamaan saati jatkoille.
Teet itsestäsi ja menneestä ongelmastasi itseäsi suuremman huomion hakemisen.Ano
Oli vissiin tarkoitettu aloittajalle.
Simassa on alkoholia ja se antaa täysin mielleyhtymän kuohariin tai shamppanjaan.
Pommac antaa mielleyhtymän jalluun.
En pidä henkilöä raittiina joka juo saunokaljoja.
Jospa sitten teen liian suuren numeron vaarinkaljasta, mutta en missään tapauksessa juo sitä, mielleyhtymä isoon tuoppiin tähden.
Et ole alkoholisti, et tiedä miten sairas ihminnen voi olla ja on.
On minullekin tultu kymmeniä kertoja sanomaan, että kyllä sinä nut yhden voit ottaa.
Kun en voi, niin en.
Ja miksi ottaisin.
En halua koskaan siihen paskaan takaisin, missä vaelsin vuosikaudet.
Nousin suosta.
Olen muuten joutunut selittämään paljon enemmän juomattomuuttani kun juomistani.
Ihmiset eivät halua kuulla, että jollakin on niin vahva luonne, että jättää sen helvetin juoman taakseen.
Kadehtivat peijoonit.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Oli vissiin tarkoitettu aloittajalle.
Simassa on alkoholia ja se antaa täysin mielleyhtymän kuohariin tai shamppanjaan.
Pommac antaa mielleyhtymän jalluun.
En pidä henkilöä raittiina joka juo saunokaljoja.
Jospa sitten teen liian suuren numeron vaarinkaljasta, mutta en missään tapauksessa juo sitä, mielleyhtymä isoon tuoppiin tähden.
Et ole alkoholisti, et tiedä miten sairas ihminnen voi olla ja on.
On minullekin tultu kymmeniä kertoja sanomaan, että kyllä sinä nut yhden voit ottaa.
Kun en voi, niin en.
Ja miksi ottaisin.
En halua koskaan siihen paskaan takaisin, missä vaelsin vuosikaudet.
Nousin suosta.
Olen muuten joutunut selittämään paljon enemmän juomattomuuttani kun juomistani.
Ihmiset eivät halua kuulla, että jollakin on niin vahva luonne, että jättää sen helvetin juoman taakseen.
Kadehtivat peijoonit.Ai mikä vahva luonne?
Missä se vahva luonne on kun joutuu koko ajan pelkäämään, ettei retkahda kun näkee vaarinkaljapullon kaupan hyllyllä.
Entä ruisleipä -tai hiivapaketin! Mielleyhtymä alkaa tehdä kiljua.
Hui kauhistus. Vahvaa luonnetta et ole nähnytkään vaan surkean pelkääjän. Anonyymi kirjoitti:
Ai mikä vahva luonne?
Missä se vahva luonne on kun joutuu koko ajan pelkäämään, ettei retkahda kun näkee vaarinkaljapullon kaupan hyllyllä.
Entä ruisleipä -tai hiivapaketin! Mielleyhtymä alkaa tehdä kiljua.
Hui kauhistus. Vahvaa luonnetta et ole nähnytkään vaan surkean pelkääjän.Ano
Ei nyt ihan niinkään, että pelko olisi kokoajan päällä.
Jos näen vaarinkaljapullon hyllyllä, saattaa mielleyhtymä johkaantuakin vaariin, eikä siihen kaljaan
Ruisleivän näkemisestä alan kiljua.
Miksi hiivatissa?
Kirjoitin, että olen tuntenut itseni vahvaksi noin 8 vuotta.
Silloin kun avasin leijonaviinojen korkit ja kaadoin kaikki vessanpytystä alas.
Siitä alkoi taistelu, itsensä hyväksyminen ja muiiden ihmisten huomioonottaminen ja auttaminen.
Pelkuri olen totta todella vieläkin.
En mene porukalla Romantic-laiva risteilylle.
En mene soittoruokalaan, jossa ryypätään.
En osta härsypulloja kotiini.
Näyttääkseni jollekin juopolle pullojani ja kehuskelemalla että täysiä ovat.
Kaikki juopot eivät ole alkoholisteja. Kaikki alkoholistit eivät juo.
"Oikea" , päihteiden liikakäytöksi diagnosoitu alkoholismi on parantumaton sairaus, eikä sen puhjenneesta kroonisesta vaiheesta voi käytännössä parantua muutoin kuin lopettamalla juominen kokonaan.
Alkoholistin "parantuminen" terveen aikuisen tapaiseksi kohtuukäyttäjäksi on vain typerää ja vaarallistakin höpötystä, joka on vain omiaan loukkaamaan juomisensa lopettanutta alkoholistia sekä saattaa jopa murtaa hänen tahtonsa olla juomatta.- Anonyymi
Muutamia vuosia raittiina olleena näin juhannuksen edellä tuntuu kivalta, ettei tarvitse pitkäripaisen ovea avata.
Raittiina elämä maistuu paremmalta, kuin ennen juhannuskännien aikaan tai krapulan kärsimisen.
Nuorena oli toisin paremman palautumisen takia, kun taas ikääntyneen kroppa ja pää ei kestä samoin.
Kivojakin muistoja dokaamisesta on mokien vastineeksi.
Pikku krapulassa otettu huurteen kostuttaman olutpullon korkkaus luontoäänen säestämänä , ja juoman lutkutus tyytyväiseen ähkäisyyn.Ano
Käytiin taxilla veljeni kanssa kauppakeskuksessa.
Sanoin taxarille, että haetaan juhannusjuomia, mutta ei pitkäripaisesta.
Nuori taxari sanoi, että nykyajan alkoissa ei edes ole pitkäripaisia ovia.
Sähköiset ovet avautuvat liukumalla.
Ja viinakauppa ei ole missään piilossa, vaan ihan karkkikauppojen ja dnakauppojen vieressä.
Kynnys on madaltunut mennä sisään ja ostaa puteli.
Hienoa että olet päässyt raittiuteen. Piutpaut toisten mielipiteistä. Ihminen ei yleensä ymmärrä sitä, mitä ei ole itse kokenut.
- Anonyymi
Entisestä miehestäni tuli alkoholisti vuodessa! Edellisenä kesänä ei vielä mitään ja seuraavana jo pullojen jemmaamista ja jatkuvaa juomisenpakkoa. Tuttavammekin sanoivat, etteivät olisi uskoneet niin "hyvästä" miehestä. Tosin eivät tienneet valehtelutaipumuksesta tai pikkurikollisesta toiminnasta. Juominen oli vain piste iin päälle!
- Anonyymi
Tähän väliin toivotan leskelle oikein hyvää Juhannusta !
Koirulille lämpimät rapsutukset !Ano
Kiitän toivotuksista ja sinne jonnekin myös mukavat jussit.
Hurmurikoira sai torilta tänään nakkeja ja oli elementissään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262558- 1421915
- 661827
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351463KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.561406Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771259Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet601216- 1171184
Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591122Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571117