Onko kaksisuuntaista olemassa

Onko mielestäsi kaksisuuntaista mielialahäiriötä olemassa vai onko kyseessä aina elämäntapahtumien summa, jolloin ei tiedä miten reagoida eri tilanteissa ja se aiheuttaa aaltoilua elämässä?
Ilmoita

6 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Maniaa ja sen jälkeistä depressiota on varmasti olemassa monenkinlaista ja monen tasoista, mutta pinnalliset käyttäytymispiirteet eivät välttämättä suoraan kerro itse taustalla olevasta ongelmasta mitään. Koska diagnoosin perustuu käytökselle ja ihmisen kertomuksille itsestään, niin on erittäin helppo medikalisoida sellaisiakin "käytösongelmia", jotka voitaisiin hoitaa paljon paremmin yhteiskunnallisten ohjelmien, psykososiaalisen intervention tai kasvatuksena avulla. Esimerkiksi DSM-IV-työryhmän puheenjohtaja Allen Frances on todennut, että pelkästään diagnostisten kriteerien muuttaminen ja niiden hyödyntäminen medikalisaation välineenä sai aikaan räjähdysmäisen kasvun kaksisuuntaisen mielialahäiriön ilmaantuvuudessa lapsilla, joiden keskuudessa ei ennen juurikaan kyseistä häiriötä ilmennyt ja että tämä johtui nimenomaan medikalisaatiosta eli halusta tehdä rahaa lasten terveyden kustannuksella. Samalla tavalla ADHD:n ja autismin kasvu johtui ihan diagnoosien ja medikalisaation pyhästä liitosta, eikä esim. parantuneesta diagnostiikasta.

Lääketieteellisenä, somaattisena sairautena maanis-depressiivisyyttä ei ole olemassa. Siitä ovat samaa mieltä myös näiden diagnostisten kriteerien kehittäjät, kun heitä haastattelee henkilökohtaisesti. Kyse on sopimuksenvaraisista häiriöistä, joille ei ole lääketieteellistä testiä ja joiden syntyminen ei perustu niinkään vahvaan empiiriseen näyttöön, vaan diagnoosien kehittäjien näkemyksiin normaalin ja epänormaalin rajasta.
Ilmoita
Kaksisuuntaista ei ole olemassa. Niin kuin ei ole muitakaan mielenterveyden häiriöitä. Kaikki keksittyjä.
1 VASTAUS:
Mindblow: kaikki sanat on kuule keksittyjä.
+Lisää kommentti
Ontologisia pohdiskeluja on turha tehdä, sillä lopputulema on kuitenkin monisyinen ja vähintään kaksisuuntainen.
Ilmoita
Munulla nähtävästi tätä aaltoilevaa kun voimien puutteessa oon saikulla, silti pitää taistella umpityperistä asioista jossa maailma on minua vastaan. Kaikki minua kiinnostavat ja minun ajamat asiat on tilassa jossa en voi itse tehdä mitään, mutta asioiden eteneminen täysin pimennossa. Viikonloppu tulossa, haluaisi vain nukkua ja syödä ja levätä. Voisin sen tehdä sairaalassa, mutta sinne tarvitaan idiootin lähete ja hoidon suorittaa superidiootti. Viimeksi kun menin sairaalaan menetin ajokortin turhaa. Kuinka monta kertaa se pitää ottaa kantapää kautta, ettei hoitoon voi hakeutua ilman jotain sadistista sankiita ja umpi idiootin lääkärin jatkotoimia? Ei ystäviä, läheisiä tai kavereita.. Tohtori kutsuisi tätä epätoivoista tilannetta lapsellisuudeksi.
Ilmoita
Helppo muistisääntö kaikille logiikan ystäville on, että jos "se" on mielisairaus, se on mielikuvitussairaus. Kaksisuuntainen mielialahäiriö on mielisairaus. Ergo, se on mielikuvitussairaus/ei oikea sairaus.

Asia on helppo ymmärtää, jos katsotaan mitä tämä niin sanottu sairaus on. Henkilön mieliala vaihtelee edestakaisin. Siinä kaikki. Kenellä mieliala ei vaihtelisi jollain aika välillä?

Siksi on fiksumpaa katsoa sitä _miksi_ ihmisten mielialat vaihtelevat sen sijaan, että uskoo psykiatrian selityksiä tästä mystisestä sairaudesta selittävänä tekijänä. Useiten kyseessä on ihan vain elämään reagoiminen. Erittäin yksinkertaista. Heillä, jotka ovat olleet tekemisissä psykiatrisen järjestelmän kanssa, voi taustalla olla joko aikaisempi tai yhä jatkuva psykiatristen aineiden (SSRI:t ja vastaavat, neuroleptit jne.) käyttö. Joskus harvemmissa tapauksissa taustalla voi olla ihan oikea sairaus, kuten kilpirauhasongelmat ja muut hormonaliset sairaudet, tai sitten vain normaalit hormonaaliset vaihtelut (kuten tunnetusti esimerkiksi synnytyksen jälkeen).

Mistä kulloinkin on kysymys on vaikea määrittää tuntematta henkilöä ihmisenä ja hänen elämäänsä. Ainoa seikka mistä voimme olla täysin varmoja on, että syynä ei ole mikään kuvitteellinen sairaus, kuten vaikkapa "kaksisuuntainen mielialahäiriö."
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Onko kaksisuuntaista olemassa

Onko mielestäsi kaksisuuntaista mielialahäiriötä olemassa vai onko kyseessä aina elämäntapahtumien summa, jolloin ei tiedä miten reagoida eri tilanteissa ja se aiheuttaa aaltoilua elämässä?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta