Terapiassa kiusattu.

Anonyymi

Olen käynyt monta vuotta yksityisellä psykiatrilla terapiassa, Maksoin terapian itse, useampi kymppitonni!
En vaan saanut apua, ja sitten terapeutti yht’äkkiä kertalaakista lopetti terapian . Haukkui minua kaksi viimeistä tuntia, kuinka oon käynyt häntä kiusaamassa kohta kymmenen vuotta. Ei antanut soittaa, ei vastannut viesteihin.... Tein valituksen Aviin, siellä on nyt ollut puoli vuotta.
Mulla oli lakimieskin tässä, ja uusi terapeuttini on tukenut minua.
Mutta, MITEN pääsen siitä yli, että terapeutti jolle olen kaikki puhunut, luottanut jne. Jättää oman onnensa nojaan potilaansa. Lakimieskin sanoi, että tämä oli voinut päättyä ikävästi, tarkoittaen itsemurhaa.
Minulla ei onneksi ole ollut sellaisia ajatuksia koskaan. Sairastan laaja-alaista ahdistuneisuushäiriötä ja paniikkihäitiltä.

Sanokaa, millä pääsen tämän yli!!!! Ajatukset pyörii vaan miten saisi oikeutta, ja ihmisten tietoa kuinka terapeuttikin voi kiusata.
Reilu puoli vuotta olen elänyt ahdistunutta ja epätoivoista elämää tämän kanssa. En vaan pääse ajatuksistani, kuinka ja mitä voisin tehdä.

En kyllä yhtään ihmettele, että niin paljon tapahtuu itsemurhia, ja muita ikäviä asioita, kun tepeuttikin voi laittaa potilaansa tähän kuntoon, ja heittää menemään kuin vanhan lapasen.

Jos sinulle on käynyt näin, kerrothan. Jos vielä Tapereella, niin josko olisi sama 65v lääkäri.
Hänestä olen kuullut muiltakin vihjauksia, jopa
hänen omaa mielenterveyttänsä epäilty.
Neuvokaa miten kiusatuksi tullut selviää!!!!

67

3214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ne molemmat te-toimistot on samanlaisia kiusettajia.

    • Anonyymi

      Hei

      Tilanteesi on siinä mielessä hankala kun on kyseessä sana sanaa vastaan. Jos olisin sinä, niin tekisin rikosilmoituksen asiasta, mutta kuten sanoin niin on vain sana sanaa vastaan. Sinun pitää jollain lailla pystyä todistamaan, että näin on sanottu. Itse varaisin hänelle ajan ja menisin tapaamaan häntä ja selvittämään asian. Nauhoittaisin koko istunnon ja riippuen siitä mitä nauhalla olisi niin toimisen sen mukaan. Tässä taas tulee eteen laki ja en ole varma saako keskusteluja nauhoittaa toisen tietämättä mutta sen voi selvittää etukäteen.

      • Anonyymi

        https://www.potilaanlaakarilehti.fi/laakarin-aani/vastaanoton-saa-nauhoittaa-vaikka-salaa/

        Vastaanoton saa nauhoittaa vaikka salaa

        Kansain­vä­li­sissä lääke­tieteen leh­dissä on vii­me ai­koina kiinni­tetty huo­miota sii­hen, et­tä vastaa­not­to­ti­lan­teiden tallen­ta­minen on äly­pu­he­limien aika­kau­della yleis­tynyt. Myös sala­nau­hoi­tuksia on teh­ty (1). Suomes­sakin tieto­suo­ja­val­tuu­tettu on ot­tanut kan­taa asiakkaan oi­keuteen nau­hoittaa pu­helu tai lää­kärin vastaa­notto kerto­matta si­tä lääkä­rille (2). Asiak­kaalla on sii­hen oi­keus.


      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi.
        Äänitinkin viimeisen tunnin, joka on nyt lakimiehen ja AVIn tutkittavana,
        Mutta muille sitä ei saa näyttää.
        Menisin mielelläni tepeuttini luokse, mutta hän vain lukee viestini, mutta ei vastaa.

        Tämä on minulle kaikista suurinta kärsimystä aiheuttavaa.
        Terapeutti lopetti kymmenen vuoden terapian yht’äkkiä ilman syytä, haukkui minut.. nyt olen reilu puoli vuotta yrittänyt lähinnä pysyä järjissäni. En pysty tekemään mitään, koska en voi ymmärtää ettei hän edes vastaa vaikka tuska on suuri.
        Miten tästä voi selvitä!!!!!!

        Mietin oliko ketään, joka on käynyt samalla terapeutilla A.S Tampereella mitään samoja kokemuksia.
        Eikö ole suurta kiusausta jättää potilas yht äkkiä, kun olin huonossa kunnossa, enkä voi enää häneen turvautua.
        40 000€ maksoin, nyt hän on ajanut huonompaan tilaan kun olin sinne mennessä.
        Se tunne kun olet äärimmäisen ahdistunut, eikä terapeutti kuuntele sinua, vaikka haluaisit hetkeksi purkaa tuskasi.
        Olen pyytänyt, että hän vastaisi minulle, mutta ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Äänitinkin viimeisen tunnin, joka on nyt lakimiehen ja AVIn tutkittavana,
        Mutta muille sitä ei saa näyttää.
        Menisin mielelläni tepeuttini luokse, mutta hän vain lukee viestini, mutta ei vastaa.

        Tämä on minulle kaikista suurinta kärsimystä aiheuttavaa.
        Terapeutti lopetti kymmenen vuoden terapian yht’äkkiä ilman syytä, haukkui minut.. nyt olen reilu puoli vuotta yrittänyt lähinnä pysyä järjissäni. En pysty tekemään mitään, koska en voi ymmärtää ettei hän edes vastaa vaikka tuska on suuri.
        Miten tästä voi selvitä!!!!!!

        Mietin oliko ketään, joka on käynyt samalla terapeutilla A.S Tampereella mitään samoja kokemuksia.
        Eikö ole suurta kiusausta jättää potilas yht äkkiä, kun olin huonossa kunnossa, enkä voi enää häneen turvautua.
        40 000€ maksoin, nyt hän on ajanut huonompaan tilaan kun olin sinne mennessä.
        Se tunne kun olet äärimmäisen ahdistunut, eikä terapeutti kuuntele sinua, vaikka haluaisit hetkeksi purkaa tuskasi.
        Olen pyytänyt, että hän vastaisi minulle, mutta ei.

        Sinusta on tullut läheisriippuvainen terapeuttiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta on tullut läheisriippuvainen terapeuttiisi.

        Varmasti on.
        Mutta pitkä terapia pitäisi lopettaa AINA vähin erin. Tätä hänkin aina korosti.
        Kyllä kymmenen vuoden jälkeen kuka tahansa mielenterveyspotilas lähinnä traumatisoituu, jos terapeutti ei halua erota hyvissä väleissä, vaan viimeisellä tunnilla haukkuu potilaan. Tämä on äänitetty salaa, kuin myös se, että hän puhui minulle toisen lääkärin ja Valviran välisistä konflikteista.
        Tämä myös nauhalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Äänitinkin viimeisen tunnin, joka on nyt lakimiehen ja AVIn tutkittavana,
        Mutta muille sitä ei saa näyttää.
        Menisin mielelläni tepeuttini luokse, mutta hän vain lukee viestini, mutta ei vastaa.

        Tämä on minulle kaikista suurinta kärsimystä aiheuttavaa.
        Terapeutti lopetti kymmenen vuoden terapian yht’äkkiä ilman syytä, haukkui minut.. nyt olen reilu puoli vuotta yrittänyt lähinnä pysyä järjissäni. En pysty tekemään mitään, koska en voi ymmärtää ettei hän edes vastaa vaikka tuska on suuri.
        Miten tästä voi selvitä!!!!!!

        Mietin oliko ketään, joka on käynyt samalla terapeutilla A.S Tampereella mitään samoja kokemuksia.
        Eikö ole suurta kiusausta jättää potilas yht äkkiä, kun olin huonossa kunnossa, enkä voi enää häneen turvautua.
        40 000€ maksoin, nyt hän on ajanut huonompaan tilaan kun olin sinne mennessä.
        Se tunne kun olet äärimmäisen ahdistunut, eikä terapeutti kuuntele sinua, vaikka haluaisit hetkeksi purkaa tuskasi.
        Olen pyytänyt, että hän vastaisi minulle, mutta ei.

        Kuulostaa tutulta kokemukselta,ei noin vaikealta mutta kuitenkin.Kysymyksessä A.S. Tampereelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Äänitinkin viimeisen tunnin, joka on nyt lakimiehen ja AVIn tutkittavana,
        Mutta muille sitä ei saa näyttää.
        Menisin mielelläni tepeuttini luokse, mutta hän vain lukee viestini, mutta ei vastaa.

        Tämä on minulle kaikista suurinta kärsimystä aiheuttavaa.
        Terapeutti lopetti kymmenen vuoden terapian yht’äkkiä ilman syytä, haukkui minut.. nyt olen reilu puoli vuotta yrittänyt lähinnä pysyä järjissäni. En pysty tekemään mitään, koska en voi ymmärtää ettei hän edes vastaa vaikka tuska on suuri.
        Miten tästä voi selvitä!!!!!!

        Mietin oliko ketään, joka on käynyt samalla terapeutilla A.S Tampereella mitään samoja kokemuksia.
        Eikö ole suurta kiusausta jättää potilas yht äkkiä, kun olin huonossa kunnossa, enkä voi enää häneen turvautua.
        40 000€ maksoin, nyt hän on ajanut huonompaan tilaan kun olin sinne mennessä.
        Se tunne kun olet äärimmäisen ahdistunut, eikä terapeutti kuuntele sinua, vaikka haluaisit hetkeksi purkaa tuskasi.
        Olen pyytänyt, että hän vastaisi minulle, mutta ei.

        Psykodynaaminen terapia kokemuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta on tullut läheisriippuvainen terapeuttiisi.

        Sehän on terapian tarkoitus, ensin altistetaan ja saadaan läheisriippuvuus esille sitten potilas käy läpi kivuliaan kasvuprosessin ja pakotetaan irrottautumaan terapeuttista. Se pahoinpitely mitä olet todennäköisesti kokenut terapiassa on johtanut, mitään ei ole todennäköisesti käsitelty loppuun vaan on aina vaan revitty auki haavoja ja paljastettu vikojasi, ja viikko toisensa jälkeen palaat terapeutin luokse maksamme 90e per käynti että haluaisit tulla nähdyksi, tuskin olet tullut koskaan. Kuuluu teoriaan että voit pahemmin terapian aikana kun ymmärrät vikojasi. Kuuluu myös psykodynaaminen teorian piiriin, ettei terapeutti sinua paranna vaan antaa sinulle terveemmän käsityksen itsestäsi jotta voit parantaa itsesi.

        Kävin itse 8krt 4kk aikana ja pieni terve ripaus itsetuntemusta takaraivossa sanoi, että tää terapeutti on hullu ja tää on sairaampaa kuin ikinä ne syyt miksi terapiaan tulin. Muistan kuinka psykoosin partaalla ryömin ulos terapeutin huoneesta kehuen terapeuttia. Katsoin kynnystä ja hymyilin, mutta itseanalyysi ja tuntemus kertoi minulle, että tästä huoneesta on pakko päästä pois tai menetän lapsen huoltajuuden, lopun mielenterveyden ja toi provosoi niin pahasti itsepuolustukseen rajamaille, että irtosin itsestäni, sain dissosiaation, pelkäsin ihmisiä yli 6kk enkä uskaltanut puhua enään kenellekkään koska minulta oli viety kyky sanoa ei. Näin sen pisteen missä ihminen viedään niin epätoivon partaalle, jossa ihminen tekee äärimmäisiä tekoja. Tärisin terapiassa, jossa kauniista valosta kuulin äänen - tuo nainen haluaa sinut suljetulle, haluaa tuhota sinut. Älä reagoidu, hän on jo sanonut ääneen että Anna lapsesi pois. Hän on jo värittänyt kaiken, ei kuuntele mitään loppuun, tekee täysin virheellisiä tulkintoja ja syyllistää potilaan terapeuttisuhteen ongelmista, on luvannut jo monta kk että ensi kerralla pohditaan mitä tehdään, koska terapiasta ei tule mitään koska olen niin sekaisin. Mutta koskaan ei palattu siihen mitä pitäisi tehdä tai mistä löytyisi toinen terapeutti. Samalla hän otti vastaan kerta toisensa jälkeen, kieltäytyi antamasta minulle lausuntoa, koska meillä ei ollut tarapiasopimusta, ja sanoi ettei hän hoida kuin psykiatrin lähetteellä, muttei koskaan auttanut löytämään psykiatria tai kertonut miten terapiaprosessi etenee tai miten kela tuen saa. Kun vihdoin löysin psykiatrin, olin niin huonossa kunnossa etten pystynyt enään puhumaan vaan piirsin hänelle mind map kaavion mihin tarvitsen apua. Terapeutti kehotti minua sekoamaan psykiatrilla. Kun yritin kysellä miten ja mistä aloitan psykiatrilla puhumisen. Terapeutti oli täynnä halveksuntaa "näytä vaan kuinka sekaisin olet" kun lopetin, hän ei antanut lopettaa vaan raivosi ettei terapiaa näin lopeteta, ja kun menin vielä käymään hän kertoi ettei ole koskaan edes aloittanut terapiaa. Maksoin 90e siitä kun hän lypsi ja tökki joka ikistä kulmaa, jotta saisi minut reagoitumaan ja jatkamaan terapiaa jossa hän oli yli puolet kerroista valittanut, ettei tästä tule mitään ja provosoi, senjälkeen sai minut todella ahdistuneeksi ei antanut purkaa traumoja (käänsi ne sisäänpäin) Ja sen jälkeen aloitti tulkinnan, kuinka en selviä ilman pitkää terapiaa.. Mutta samalla kertoi kuinka hän ei hoida ilman kela rahoitusta, vaikka markkinoi terapiaa ilman lähetettä eikä oikeasti auttanut löytämään psykiatria.


    • Anonyymi

      Kertookohan tämäkin tapaus terveytemme hoidoista paljon, ellei olennaisen.
      Toivottavasti on muitakin käytäntöjä.

      • Anonyymi

        Varmasti on, uskon näin.
        Hain heti uuden terapeutin, joka on pitänyt minua pystyssä puoli vuotta.
        Ilman häntä ja läheisiäni olisin ollut todella vaikeuksissa.
        Emme ole pystyneet kuin kertaamaan tunti tunnilta tätä ’ulosajoa’, jota en todella voi käsittää.
        Jos terapeutti käyttää (huutaa hiljaiseksi) kaksi viimeistä tuntia potilaan, ja sanoo minun käyneen häntä kiusaamassa kymmenen vuotta, niin josko hän on tuntenut niin, olisi hänen pitänyt lopettaa terapiani heti kun hän niin on tuntenut.

        Nyt on turha kenenkään tulla sanomaan, että onkohan totta! Tämän voisin koska tahansa todistaa äänitteillä, joita rupesin ottamaan salaa.... tajusin heti ettei kukaan usko minua, jos ei ole todisteita.

        Kun näitä kerroin, kaikki läheiset sanoivat: lopeta heti. Minä vaan uskoin, että hänellä on jokin parannuttava tarkoitus ikävällä käytösellään. Kaksi lääkäriä, toinen psykiatri (ns. Lääkelääkäri, omani halusi pitää terapian ja lääkemääräyksen erillään), käski vaihtaa nopeasti.
        Minä vaan luotin kuin seinään.,


    • Anonyymi

      Hyvä, että asiasi käsittely on nyt valvovalla viranomaisella. Sinun ei tarvitse tehdä asiasi eteen nyt enempää. Ymmärrän että tilanteesi ahdistaa sinua. Ei ole helppoa siirtää ajatuksia siitä pois, mutta onnistut siinä kyllä. Vink! Terveyskylä.fi-sivulla on ahdistuksen sietokyvyn kasvattamisniksejä, joista löysin itselleni tepsivät keinot, ja taisin niitä googlaillakin. Toistoilla, kuten urheilussuorituksissa, ne alkoivat auttamaan.

      Avin sivuilta löytyy tietoa kantelujen käsittelyistä. Sinulla on myös oikeus kysyä Avista, miten siellä kantelun kanssa edetään. Suosittelen soittoa Aviin, vaikka pelottaisikin - ovat kelpo porukkaa! He osaavat vastata selkeästi ja ymmärrettävästi kysymyksiisi, vaikka eivät tietenkään voi ottaa kantaa keskeneräisiin asioihin.

      Monesti kantelun tekijöille jää epävarmuus siitä, onko kantelu otettu käsittelyyn ja onko kantelijalla ollut edes oikeutta tehdä kohteesta kantelua. Näin etenkin silloin, kun kantelun kohde on hoidon aikana ja muistutusprosessin vaiheessa vakuuttanut kivenkovaan kantelijalle toimineensa oikein ja syyttänyt kantelijaa... ties mistä. Tuollaisille kantelun kohteen puheille ei kannata korvaansakaan lotkauttaa. Vastapainoksi kantelun kohteen epäasiallisuuksille kannattaa lukea Avin tai Valviran sivuilta, mitä on sanottu potilaan oikeuksista :)

      Mitä tässä kerroit, niin psykoterapeuttisi toimintatavoissa ei ole kaikki kunnossa, ja nyt hän on siis kantelusi takia valvonnan suorittamien selvittelyjen kohteena. Kun tämä on selvä asia, niin sinun ei enää tarvitse olla häneen yhteydessä. Epäasiallisesti toimivan psykoterapeutin vastauksista ei ole sinulle mitään hyötyä, ja hänen taas ei oman oikeusturvansa vuoksi kannata kysymyksiisi tässä vaiheessa enää vastatakaan.

      Vaikeissa hoidon laatu- ja potilasturvallisuusongelmissa potilas jää liian yksin, jos potilaalla ei ole ammattitaitoista potilasasiamiestä apuna. Silloin potilas hätääntyy kokemansa lisäksi myös kanteluvaiheisiin liittyvän tiedon puutteen takia, etenkin jos on joutunut asiassaan pomputtelun ja pyörittelyn kohteeksi. Vaikka olisi oma juristi käytössä, niin potilasasiamies on enemmän, koska potilasasiamies toimii (kantaa ottamatta) myös potilaan ja muistutuksen/kantelun kohteen välillä. Potilasasiamies myös välittää yksikön johdolle ja valvoville viranomaisille tietoonsa tulleet hoidon laatu- ja potilasturvallisuusongelmat. Se on tärkeää tietoa yksikön laadunvalvonnalle, ja näin myös Avi ja Valvira saavat tärkeitä tietoja, joista on apua kantelujen selvittelyssä.

      Avin ja Valviran virkavelvollisuuteen kuuluu laittaa poliisitutkintaan sellaisia asioita, joista kantelun selvittelyssä ilmenee rikoksen tunnusmerkistöä.

      • Anonyymi

        Valita hävitti valituksen. Neljään viiteen vuoteen en ole saanut selvityspyynnöstäni mitään uutisia.

        Meni usko myös valvovaan viranomaiseen.


    • Anonyymi

      Onko psykodynaaminen tai analyyttisen terapiaauuntauksen terapeutti. Ne lähtevät siitä, ettei terapian kestoa voi etukäteen tietää. Mutta harvalle sitä kerrotaan terapian alussa. Potilaan tuleekin näissä suuntauksissa saada joku transferenssisuhde ja riippuvuussuhde terapeuttiin, jotta terapeutti voi sinua hoitaa. Lienee tämä syyllistäminen "olet 10v käynyt täällä kiusaamassa minua kuuluu myös prosessiin, jossa sinulle rakennetaan mieli - ettet todellakaan enään halua tavata terapeuttia. Jostain luin, että kyseisten suuntauksien parissa voi olla hyvinkin todennäköistä, että ensin käy lapsenomaisen ja alisteisen riippuvuussuhteen terapeuttiin ja sen jälkeen kivuliaasti irrpittautuu terapeutista, vähän niinkuin äidistä tai isästä irroittautuminen, potkaistaan ulos pesästä ja sun siipien pitää kantaa"

      Eli onko kyse oikeasti terapeutin toimintatavasta vai laajemmasta ilmiöstä jonkun tietyn suuntauksen osalta onkin aiheellinen selvitysaihe. Toivottavasti KAIKKI jotka kokevat tulleensa kaltoinkohdelluksi terapiassa tekevät valituksen tai selvityspyynnön. Vain siten saadaan selville, mitkä terapiasuuntaukset ovat nykyajassa sopivampia, tehokkaampia ja kustannusiltaan sellaisia, etteivät rampauta potilaan taloutta.

      • Anonyymi

        Hänellä psykodynaaminen psykoterapeuttikoulutus.

        Olisin kokeeksi käynyt kongnitiivisen terapeutin luona, hän sanoi, suhteemme loppuu HETI, jos mainitsenkin tuon terapeutin.
        Hän sai minut pelkäämään, joten kolme kertaa kävin, mutta pelkäsin.....
        Maksettiin kerran kuukaudessa käteisellä. Kerran, ainoastaan kerran, unohdin nostaa rahaa. Pyysin, että olisin saanut maksaa tilille, tai seuraavalla kerralla, joka oli parm päivän päästä. ( olin tällöin jo käynyt muutaman vuoden). Ei, hän laittoi minut automaatilta hakemaan, satoi ja olin juuri ollut kovassa flunssassa, itkin ja menin hakemaan rahaa vielä sellaisesta vieraasta paikasta jossa sain etsiä automaattia. Tulin takasin, hänellä jo uusi potilas, tuli ovelle, annoin rahat, hän kiitti, minä lähdin pahoilla mielin.
        Kuuluuko tällainenkin johonkin suuntaukseen?!

        Jos vain saisin jonkun tarttumaan tähän, niin että saisin johonkin tämän kertoa, näyttää paperini.. tästä tulisi julkista!!!
        Minä olen monesta henkilöstä lukenut, että heitä on kohdeltu huonosti, mutta he eivät jaksa käydä tälläistä virallista valitusprosessia läpi.
        Kyllä tämä minultakin on kaikki voimat vienyt, yöunet jnr. Mutta ajattelin, jos minä, joka on ollut vannoutunut oikeuden puolustaja, jaksaisin...


      • Anonyymi

        Oothan sä jo jaksanu eikä muitten puolesta voi tehä valituksia. Joku tuolla sano miten katkasta ahistusajatukset mut jos tuntuu paremmalta miettii mitä tapahtu niin tee vaikka potilasvahinkoilmotus ja laita paperis ja ääninauhas siihen mukaan ja sithä ne on tarpeeks julkisia täs vaihees. Kysy siltä laki,mieheltäs neuvoa.Ne puheet mitä lääkärit potilaille kertoo valvirasta ja evista on mustamaalausta siks että potilas ei tekis valituksia. Lääkärit ja muut kun joutuu valituksen vuoks syyniin niin ne tulee tänneki kirjottamaan ja sotkemaan asioita haukkumalla niitä jotka niitten tekemistä tutkii ja muutenki tekee mielellää hullunmyllyä että potilaatki vaikuttais siltä et ne tekee kaiken väärin. Sori jos tää on sekavasti sanottu.Järvellä tuulee vene keinuu mut halusin kuiteski pistää sulle tsempit näil sanoil.


      • Anonyymi

        Kiitos kiitos tsempeistä!!!!!’ ja sanoistas!!!
        Hyvät jussit!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänellä psykodynaaminen psykoterapeuttikoulutus.

        Olisin kokeeksi käynyt kongnitiivisen terapeutin luona, hän sanoi, suhteemme loppuu HETI, jos mainitsenkin tuon terapeutin.
        Hän sai minut pelkäämään, joten kolme kertaa kävin, mutta pelkäsin.....
        Maksettiin kerran kuukaudessa käteisellä. Kerran, ainoastaan kerran, unohdin nostaa rahaa. Pyysin, että olisin saanut maksaa tilille, tai seuraavalla kerralla, joka oli parm päivän päästä. ( olin tällöin jo käynyt muutaman vuoden). Ei, hän laittoi minut automaatilta hakemaan, satoi ja olin juuri ollut kovassa flunssassa, itkin ja menin hakemaan rahaa vielä sellaisesta vieraasta paikasta jossa sain etsiä automaattia. Tulin takasin, hänellä jo uusi potilas, tuli ovelle, annoin rahat, hän kiitti, minä lähdin pahoilla mielin.
        Kuuluuko tällainenkin johonkin suuntaukseen?!

        Jos vain saisin jonkun tarttumaan tähän, niin että saisin johonkin tämän kertoa, näyttää paperini.. tästä tulisi julkista!!!
        Minä olen monesta henkilöstä lukenut, että heitä on kohdeltu huonosti, mutta he eivät jaksa käydä tälläistä virallista valitusprosessia läpi.
        Kyllä tämä minultakin on kaikki voimat vienyt, yöunet jnr. Mutta ajattelin, jos minä, joka on ollut vannoutunut oikeuden puolustaja, jaksaisin...

        Lue psykoterapia lehden verkkosivuilta ossi Takalan artikkeli raha puhuu. Jos kuvittelet että Terapeuttisi on rahanahne, se on vain merkki kiintymysyhdetraumasta ja epäilet että Terapeutti haluaa tavata sinua vain rahan vuoksi. Bingo - kyseinen suuntaus on saanut paljastettua sinulta kiintymyssuhdetrauman. Nyt voi pitkä hoitosuhde alkaa ;)

        Ei vaiseskaan, sairasta. Takalan artikkeli kertoo että ulostamisella ja rahalla on yhteys. Lue ihmeessä artikkeli :D


    • Anonyymi

      Itse kävin psykiatrilla/terapeutilla omalla kustannuksella epäsäännöllisesti kannattelukäynneillä. Minua kiusattiin työpaikalla ja työkaverit teki siitä kantelun, mutta tämä terapeutti ei uskonut koko asiaa, vaan totesi minun olevan masentunut ja sitten psykiatrin roolissa määräsi lääkkeitä. Seuraavalla käynnillä suuttui, kun en ollut lääkkeitä aloittanut.
      Ei koskaan tehnyt aloitetta keskusteluun ehkä juuri suuntauksesta johtuen ja kun viimeisellä käynnillä en keksinyt puhuttavaa niin totesi, että voidaan lopettaa aiemmin ja olin kyllä reilun vartin käynnin jälkeen pettynyt koko taksan laskuttamiseen.
      Seuraavaa käyntiä ei enää tullut, kun vastasi sähköpostilla laittamaani ajanvaraustiedusteluun, että vapaita aikoja ei ole ja se loppui siihen.
      Muutama vuosi meni omin voimin kunnes viime syksynä oli eka sairaalajakso, jonka jälkeen hakeuduin kelan terapiaan. Nyt olen pari kuukautta käynyt kognitiivis-analyyttisellä terapeutilla. Tuon edellisen hoitosuhteen jälkeen olin itsekin kuin tuuliajolla ja en ihmettele, että olet ahdistunut ja pettynyt terapeutin käytökseen.

      • Anonyymi

        Pahoittelut kokemuksistasi.
        Just näin, minunkin papereissani on asioita joita hän ei uskonut, tai kiusasi minua niillä.
        Olen sellainen ihminen että pystyn kyllä pitämään puoleni, mutta minun on hyvin vaikea uskoa kenenkään valehtelevan, haluavan toiselle ihmiselle pahaa, saati sitten terapeutin.
        Kun hän antoi pinkan papereitani minulle läksiäiseksi, en tunnistanut niistä itseäni.
        Henkilö johon olin luottanut, kertonut lapsuuteni, nuoruuteni..,, mitään salaamatta, kirjoitti kaikken jopa halveksien muistiinpanoihinsa.
        En ole koskaan ollut itsetuhoinen, mutta hänen yhdellä tunnilla olin kuulemma sitä, seuraavalla tunnilla oli taas kirjoitettu kuinka iloinen ja hyväkuntoinen olin. Viikon ihmeparantumisia :)
        Mutta koville tää ottaa! Kun tekisi mieli huutaa, millaista hoitoa saa Suomessa!!!!

        Hyvät jatkot sinulle!


    • Anonyymi

      Jos asiaa käsitellään avissa tai Valvirassa, niin eikö sinua haittaa, että ne pyytävät terapeuttia lähettämään muistiinpanojaan sinne, ehkä kaikki?

      "Kun hän antoi pinkan papereitani minulle läksiäiseksi, en tunnistanut niistä itseäni.
      Henkilö johon olin luottanut, kertonut lapsuuteni, nuoruuteni..,, mitään salaamatta, kirjoitti kaikken jopa halveksien muistiinpanoihinsa."

      Eikö haittaa, että vieraat ihmiset avissa ym. pääsevät lukemaan näitä asioita jotka ovat yksityisiä ja jotka terapeuttisi on merkinnyt muistiin? Eikö se sinänsä ole intimiteetin loukkaus?

      Itse olen myös ajatellut vastaavaa, kun olen kärsinyt erään psykiatrin vastaanotolla julkisella puolella. Hän ei ollut terapeutti, mutta sama tilanne kuitenkin sikäli että hoidosta aiheutui minulle pelkkiä traumoja. Omakannassa on hänen muistiinpanonsa, ja hän on loukannut luottamuksellisuutta hyvin pahasti kirjoittamalla sanatarkkaan kaikki arkaluontoiset asiani. Tietysti niissä on myös valtavasti virheitä ja vääriä tulkintoja. Ongelma on kuitenkin että koen hyvin vaikeaksi lähteä tällaisen paperipinon kanssa mihinkään valittamaan, kun samalla tulevat ne elämäni täysin yksityiset, vain kyseiselle psykiatrille luottamuksellisesti uskotut asiat paljastumaan muille.

      Tästä syystä olenkin sitä mieltä että potilastietomerkinnät eivät suojaa potilasta vaan lääkäriä pelkästään. Ansassa tunnen olevani...

      Omakantaan voi saada korjauksia kun jaksaa pyytää, ja sen varmaan teenkin jossain vaiheessa. Nyt on suuri ongelma että ne kamaluudet ovat luettavissa terveydenhuollossa. En käy enää omalla terkkarillani vaan olen siirtynyt muualle hoidettavaksi, ja tehnyt Omakannassa kiellot. Ne kiellot eivät käy omalla asuinalueellani kuitenkaan, vaan jotta voisi välttää merkntöjen leviämisen täytyi siirtää terveydenhuoltopalvelut muualle.

      • Anonyymi

        Hei!
        Kaikki muistiinpanot on lähetetty Aviin! Kanta.fi , omakantaan hän ei ole merkinnyt mitään koko ajalta. Joku erityislupa?!

        Tämähän se vaikea asia minulle onkin, kun hän vielä on kirjoittanut jopa läheisistäni väärää tietoa, joihin minulla olisi useampikin todistaja, ettei ne ole totta. Hän on luonut omia mielipiteitään sellaisista asioista, jotka ovat faktaa, eikä niitä siis voi muuttaa, edes hänen päässään.
        Tämä on niin iso asia, että minulla riitä siihen ymmärrystä!!!!
        Itse asiassa siellä on ainakin kaksi kohtaa joista ystäväni voisivat tehdä syytteen kunnianloukkauksesta.
        Niin kuin tuolla aiemmin jo sanoin, en tunnistanut niistä muistiinpanoista itseäni.


      • Anonyymi

        Laitan tähän vielä pahoitteluni puolestasi!
        Nämä on niitä asioita jotka vaan pahentavat ahdistusta.
        Senhän ei ole tarkoitus olla näin. Minä olen tuntenut jo reilu puoli vuotta suurta voimattomuutta tässä taistelussani.
        Tämä vaikuttaa koko perheeseen, kun en mitenkään voi unohtaa, vaadin vain oikeutta!


    • Anonyymi

      Onko avi kertonut milloin saat kanteluusi ratkaisun? Sehän helpottaisi paljon sun oloa kun tietäisit tuleeko ratkaisu parin kuukauden sisällä tai yhden, kahden vai viiden vuoden päästä.

      • Anonyymi

        Jopa kahdeksan kuukautta tästä eteenpäin, kun saimme vasta kaikki palikat kokoon.
        On pitkä aika, soitin sinne -kauhea ruuhka.


    • Anonyymi

      Isosta ongelmasta: Täällä on aika paljon potilailla kokemuksia, jotka kertovat sellaistakin viestiä, että yksityisen sektorin psykoterapiapalveluissa ei aina ole potilaille tarkoittettua potilasasiamiestä. Tämä on iso ongelma potilaille. Se on myös iso hoidon laadun valvontaongelma. Hoidon laatuun kuuluu potilasturvallisuus.

      Potilasasiamiehistä: Jos oikeaa potilasasiamiestä ei ole psykoterapiapotilaan käytössä, niin yksityisen sektorin potilaat voivat ottaa yhteyttä myös alueensa sairaanhoitopiirin potilasasiamieheen tai terveyskeskuksensa potilasasiamieheen. Tätä ei missään virallisesti sanota, mutta itse olen näin aikoinaan tehnyt ja saanut hyvän vastauksen konkreettiseen kysymykseeni, joka koski muistutuksen tekemistä niin että siihen saa kohteelta täsmälliset vastaukset. Koin nämä yhteydenotot hyvänä siksikin, että sain kerrottua virkavastuulla toimivalle taholle potilasturvallisuutta ja potilaan oikeusturvaa vaarantavasta puutteesta yksityisellä sektorilla.

      Kehun koska: Olen saanut julkisen sektorin potilasasiamiehiltä oikeaa tietoa mm. potilaan oikeuksista. Mutta uskon kyllä että on myös niin, että monilla on potilasasiamiehistä huonoja kokemuksia. Itsellänikin on ollut vaikeuksia kommunikoida potilasasiamiehen kanssa, jonka puheessa oli ikävän kuuloinen maneerin tapainen, mutta stressin hellittäessä jaksoin ymmärtää ettei kyseessä ollut ylimielisyyden ilmaus minua kohtaan. Olen kokenut, että potilasasiamiehillä on ammattitaitoa kuunnella ja poimia oleelliset tiedot sellaisenkin potilaan puhetulvasta, joka kärsii asian selvittelyn aiheuttamista stressioireista / ahdistuksesta. Heidän ammattitaitonsa perustuu myös siihen, että he osaavat yhdistää potilaiden kertomista asioista vastaanvankaltaiset tilanteet toisiinsa.

      Kanteluista: Aviin tehdyn kantelun käsittely voi kestää tosi kauan, mutta potilaan roolissa olen ajatellut niin, että parempi perusteellinen viranomaistyö, joka vie aikaa kuin nopeasti tehty kanteluratkaisu, joka ei perustu tarkkaan selvittelyyn. Tietysti olisi hyvä, jos viranomaislla olisi riittävät resurssit siihen, että he voisivat hoitaa työnsä kohtuullisessa ajassa, koska moni kantelun tehnyt potilas odottaa myös varmistusta sille, mistä kaikista hoitoon liittyvistä hänen on aiheellista tehdä potilasvahinkoilmoitus; joissakin tapauksissa asian selvittelyyn voi liittyä ns. prosessioikeuskysymyksiäkin. Se on selvää, että nykykäytännöissä muistutuksen ja kantelun tekemiset vievät potilailta aikaa ja voimia kohtuuttoman paljon. Ja aikaa menee ratkaisun saamiseenkin.

      Iso mylly: Kun valvova viranomainen ottaa selvitettäväkseen saamansa kantelun, niin silloin käynnistyy "iso mylly", joka jauhaa kaikki asiaan liittyvät jyvät. Eli silloin selvitetään myös ne asian käsittelyssä esille tulevat epäkohdat, joita ei ole varsinaisesti kantelussa mainittu, mutta jotka viranomainen huomaa joko heti tai selvittelymatkan varrella. Huom! Kun potilas saa kanteluunsa ratkaisun, niin Avin / Valviran ratkaisuista on oikeus kannella oikeuasasiamiehelle; ja aina myös muusta niiden toiminnasta.

      Tieto auttaa: Oikea tieto rauhoittaa, ja kun luette näitä kokemuksia täältä niin käykää myös Avin, Valviran ja sairaanhoitopiirinne sivuilta lukemassa tietoa potilaan oikeuksista, muistutuksen ja kantelun tekemisestä, potilastietojen oikaisuvaatimusten tekemisestä jne. Tässä tietoa potilasasiamiehen toiminnasta, jota siis entisenä potilaana hehkutan kuitenkin samalla muistuttaen, että toiminta kehittyy vain jos se saa myös huonoa palautetta.

      Tämä tieto on Avin sivuilta: Potilasasiamies

      Potilaslaki takaa sinulle potilaana tietyt oikeudet. Näitä ovat:

      - oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun,
      - hoidon tapahtuminen yhteisymmärryksessä potilaan kanssa,
      - tiedon saantioikeus,
      - tietosuoja sekä
      - potilasasiamiesjärjestelmä.

      Potilaiden yhdenvertaisuus edellyttää, että riippumatonta ja laadukasta potilasasiamiespalvelua on saatavillasi paikkakunnasta tai terveydenhuollon toimintayksiköstä riippumatta.

      Potilasasiamiehen tehtävänä on:

      - neuvoa potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
      - avustaa potilasta muistutuksen ja kantelun tekoon liittyvissä asioissa
      - avustaa potilasta potilasvahinkoon liittyvissä asioissa
      - tiedottaa potilaan oikeuksista
      - toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi

      Potilasasiamies ei ota kantaa potilaan taudinmääritykseen tai hoidon sisältöön. Hänen yhteystietonsa saat hoitopaikasta.

      ---
      P.S. Olisi hyvä, jos viranomaiset tulisivat näille sivuille niin että etukäteen ilmoittaisivat, että tänne voi laittaa esim. hoidon laatuun liittyviä kysymyksiä, joihin sitten vastaavat minkä ehtivät tiettynä aikana. Tämä idea tuli mieleeni, koska kun viime aikoina olen opiskelun tiimoilta hakenut tietoja myös potilaskokemuksista, niin aika usein polku tuo näille palstoille ja täällä monet kokemukset kertovat, ettei potilailla selvästikään ole riittävästi tietoa oikeuksistaan, ja moni varoo antamasta kielteistä palautetta hoitopaikassaan.

      • Anonyymi

        Tällä firmalla ei aluksi ollut potilasasiamiestä, soitin Aviin ja rupesivat tutkimaan. Myöhemmin minulle ilmoitettiin nimi.
        Tässä vaiheessa olin jo itse pitkällä asioiden hoidossa. Raskasta on ollut, ja siksi otin lakimieheen yhteyttä.
        Kalliiksi tulee, ja kovin vaikeata on kerrata kuukausia samoja ahdistavia asioita.
        En tästä saa muuta kuin oikeuden, että asia tutkitaan.
        Kohtelu oli niin sairasta. Kaikkeahan ei voi todistaa, mutta viimeiset puolitoista vuotta oli aikas hyvin. Olen ihan ok tyyppi sairaudestani huolimatta, perhe, ystäviä, työpaikka... jos sillä nyt tämän asian kanssa on mitään tekemistä :)
        Mutta niin paljon olen huonompaan kuntoon mennyt, kun tämä asia kiertää päässäni joka päivä!
        Siis TERAPEUTTI sairastuttaa potilaansa, kohtelee niin että ’täyspäinenkin’ ahdistuisi tuollaisesta kohtelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä firmalla ei aluksi ollut potilasasiamiestä, soitin Aviin ja rupesivat tutkimaan. Myöhemmin minulle ilmoitettiin nimi.
        Tässä vaiheessa olin jo itse pitkällä asioiden hoidossa. Raskasta on ollut, ja siksi otin lakimieheen yhteyttä.
        Kalliiksi tulee, ja kovin vaikeata on kerrata kuukausia samoja ahdistavia asioita.
        En tästä saa muuta kuin oikeuden, että asia tutkitaan.
        Kohtelu oli niin sairasta. Kaikkeahan ei voi todistaa, mutta viimeiset puolitoista vuotta oli aikas hyvin. Olen ihan ok tyyppi sairaudestani huolimatta, perhe, ystäviä, työpaikka... jos sillä nyt tämän asian kanssa on mitään tekemistä :)
        Mutta niin paljon olen huonompaan kuntoon mennyt, kun tämä asia kiertää päässäni joka päivä!
        Siis TERAPEUTTI sairastuttaa potilaansa, kohtelee niin että ’täyspäinenkin’ ahdistuisi tuollaisesta kohtelusta.

        Pitää olla tarpeeksi terve aloittaakseen psykodynaaminen terapia tai analyyttinen terapia


    • Anonyymi

      Ja omaan kokemukseeni vielä - on olemassa erilaisia terapiasuuntauksia. Toiset niistä ovat tunneterapioita - joissa tunteiden ja tiedostamattoman (rajaton oikeutus terapeutille olla "oikeassa ja tietää asiat oikein") kautta hoidetaan "potilasta - ei asiakasta". Sitten on erilaisia valmentavia ja tulevaisuuteen tähtääviä terapiasuuntauksia, jotka palvelevat ehkäpä suoraan paremmin KELAN tavoitteita työkyvyn ylläpitämiseen versus terapiasuuntaukset, jossa etsitään vikojasi ja syitä menneisyydestäsi miksi olet tuollainen viallinen ja reagoit negatiivisesti sinulle syötettyihin "negatiivisuuden triggereihin".

    • Anonyymi

      Ja tasapainon säilyttämiseksi - pitäisi myös kerätä palautetta viralliselle taholle terapeuteista / terapiasuuntauksista joiden onnistuminen ja tyytyväisyys on ehkäpä suurempi kuin toisilla. Nämä hyvät "tulosta tekevät terapeutit" pitäisi saada suuremman KELA korvauksen piiriin, koska ovat tehokkaampia pitämään ihmiset terveinä veronmaksajina ;)

      Hyviä on ja terapia voi olla paras päätös elämässäsi. Mutta riskialttita terapeutteja ja suuntauksia tulee välttää. Jos tiedetään, että joku terapiasuuntaus kestää pidempään, on kallimpaa mutta pitkästoisempaa - pitäisi näiden suuntauksien osalta kertakäynnin tuen olla pienempi mutta 3vuoden sijaan vaikkapa kestää vaikkapa 5 vuotta. Näin asiakkaalle itselleen jäisi mahdollisuus valita, valitseeko tunnetusti suuntauksen jossa vointi ensin voi huonontua, joutua sairaslomalle ja tuki on pienempi eli joutuisi maksamaan isomman osuuden omasta pussistaan - mutta tietäisi, että tukea voi saada kolmen vuoden sijaan vaikkapa 5-vuotta. Eli euromääräinen maksimituki olisi aina sama, mutta kesto / kuukausittainen suuruus vaihtelisi terapiasuuntauksien mukaan .

    • Anonyymi

      Voin 12-vuoden kokemuksella sanoa että aika vaikea on taistella näin suurta rikollisjärjestöä vastaan kun Suomen viranomaisjärjestelmä on .

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Monella suljetulla osastolla on terveempiä potilaita kuin moni TAYS:n lääkäri .


    • Anonyymi

      "Varsinkin kun tieteelliset tutkimukset kuvavaavat asiakkaan olevan "viallinen" jos potilas kokee avun taisteluksi "hoitoa" vastaan: "

      Kurkistin laittamasi linkin. Olen psykologi. Näkemykseni ovat monelta osin erilaisia kuin kyseisen tutkimuksen tekijän, joka on lääkäri. Tosin eipä tuo biomedikaalinen ajattelutapa ole harvinaista omassa ammattikunnassanikaan, psykologithan nykyään ovat mielenterveysjärjestelmässä käytännössä lähinnä psykiatrien apulaisia.

      Ihmistä ei pitäisi tarkastella ulkoapäin ja patologisoiden, luokitellen ja leimaten kuten tuossa tutkimuksessa tehdään. Myöskään narsismi ei käsitteenä ole läheskään niin selkeä ja ristiriidaton, sen enempää teoreettisesti kuin empiirisestikään, kuin millainen kuva ainakin tutkimuksen tiivistelmästä tulee (koko juttua en lukenut). Psykologian ja terapioiden piirissä on aina keskusteltu ja keskustellaan yhä paljon siitä, mitä narsismi oikeastaan on.

      On hyvä tietää, että tiede ei ole yhtenäinen siinä miten mielen ongelmia tarkastellaan. Ei ainakaan psykologiatiede, mutta ei psykiatriakaan. Lääkäreiden (joita psykiatritkin pohjakoulutukseltaan ovat) piirissä "säröjä" ei siedetä niin hyvin kuin muilla tieteenaloilla ja heidän on tarpeen näyttää ulospäin yhtenäisempää kuvaa johtuen alan asemasta yhteiskunnassa.

      Terapioissakin tapahtuu paljon vallankäyttöä ja ihmisten esineellistämistä, kaikissa suuntauksissa. En näe että mikään suuntaus olisi tässä turvallisempi kuin toinen. Vaurioitumisen tavat, silloin kun sitä tapahtuu, saattavat vain olla jossain määrin erilaisia. Onneksi moni myös hyötyy terapiasta.

      Toivottavasti tässä ketjussa kuvatut viranomaisasiat saavat mahdollisimman onnellisen päätöksen asiakkaan näkökulmasta. Heitä vartenhan mielenterveysjärjestelmän pitäisi olla, vaikka moni kysyy, ja hyvästä syystä, onko todellisuudessa näin.

      • Anonyymi

        ...psykologithan nykyään ovat mielenterveysjärjestelmässä käytännössä lähinnä psykiatrien apulaisia..."

        Johtuisiko pelosta? Muistan Ylen tv-ohjelman jossa psykologi puhui masennuslääkkeiden haitoista ja psykoterapioista, ja seuraavaksi sitä kansalaiset saivatkin lukea lehdestä että tämä psykologi sai sananvapautensa, mielipiteenilmaisunsa, käytön seurauksena potkut Pörriäisestä.

        (Ja niin sitten pääsi käymään, että Pörriäinen lennätti potkuissaan avaruuteen asti sen viimeisenkin luottamuksen siemenen, jota kansalaiset tunsivat psykiatriaa kohtaan.)"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...psykologithan nykyään ovat mielenterveysjärjestelmässä käytännössä lähinnä psykiatrien apulaisia..."

        Johtuisiko pelosta? Muistan Ylen tv-ohjelman jossa psykologi puhui masennuslääkkeiden haitoista ja psykoterapioista, ja seuraavaksi sitä kansalaiset saivatkin lukea lehdestä että tämä psykologi sai sananvapautensa, mielipiteenilmaisunsa, käytön seurauksena potkut Pörriäisestä.

        (Ja niin sitten pääsi käymään, että Pörriäinen lennätti potkuissaan avaruuteen asti sen viimeisenkin luottamuksen siemenen, jota kansalaiset tunsivat psykiatriaa kohtaan.)"

        Ilman muuta vaikuttavat työntekijöiden puuttumiskynnykseen nuo tapahtuneet julkiset rankaisutoimet niitä kohtaan, jotka ovat puuttuneet psykiatrien lääkityskäytäntöihin. Pelko vastatoimistasta vaientaa, eikä aloittajan kertomaa ja muiden esille tuomia terveyden vaarantavia terapiatilanteita pääsisi syntymään, jos psykiatriallaki olisi joku "päällekatsoja". Joski riittäisi avoin rohkea keskustelu ilmitulleista hoito-ongelmista ja potilasturvallisuuden vaarantamisista.

        Ei ole oikein muuta keinoa saada oikeutta kuin se että asiat selvitetään juurta myöten. Eli kun läheisen tilannetta seuraan nyt sivusta niin kyllä me ainakin koemme äärimmäisen hyvänä ja helpottavana nämä täällä esille tulleet asiat, että muutkin ovat valittaneet psykiatrinsa antamasta lääkityksestä ja terapiasta. Olen joskus kuullut kun joku on sanonut että valvovilla pitäisi olla selvännäkijän taidot että nämä ongelmat sinne pöydälle tulisi. Ei ole kenelläkän sellaisia taitoja. Siksi ainoat varmat tiedon viejät valviraankin asti on potilaat ja muut rohkeat ihmiset.

        Selviytymiskeinoksi ei osata muuta sanoa kuin että on vaan jaksettava. Meilläkin potilasiamiehen antamien oikeiden tietojen avulla päästiin kiinni myös apuun joka on riittänyt.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Niin, en nyt tällä avauksellani varsinaisesti hakenut psykiatrian oppitunteja, mutta kiitos niistäkin :)
      Varsinainen syy kirjoitukseeni lähtee syvästä tuskasta, miten, ja voiko terapeutti kohdella asiakastaan miten julmasti vaan?!
      Neuvoja ja tukea hain, samalla halusin kertoa kuinka uskomatonta voi terapeutin käytös olla.
      Asetelma psykiatri (joka vielä kehui alussa itsensä, kuinka muualla käydään juoksentelemassa, mutta palataan aina takaisin, koska hän on se joka parantaa) vastaan häneen luottava potilas. Miten tämä voi päättyä kahden tunnin haukkumiseen, ja ulosheittoon kymmenen vuoden käyntien jälkeen.
      Näin ja kuulin kyllä sellaista käyttäytymistä tunneilla, että sitäkään ei uskotta. Ainoastaan niiltä tunneilta, mitkä nauhoitin,
      Mutta, vaikka ’voittaisin’ tämän jutun, niin pettymys on varmasti vuosia kestävä taakka.

    • Anonyymi

      Hyvä kuitenkin että jaksat viedä asiaa eteenpäin

      • Anonyymi

        Kiitos! Kyllä vien loppuun asti!


    • Anonyymi

      "joka vielä kehui alussa itsensä, kuinka muualla käydään juoksentelemassa, mutta palataan aina takaisin, koska hän on se joka parantaa" - Katsos, tähänkin on mekansimi. Tehdään potilaan olo sietämättömäksi, ei anneta "selvittää" mitään loppuun terapeutin kanssa. Aina jätetään jotain avoimeksi, kun potilas käy "vahvistumassa muualla" - haluaa sen jälkeen mennä - kuten normaalit ihmiset, selvittämään "keskeneräiset asiat" vielä alkuperäisen terapeutin kanssa. Näin kierre jatkuu ja jatkuu. Psykodynaamisen ja analyyttisen terapian mukaisesti ihminen on aina kesken ja terapian tavoite voi olla, että keskeneräisyyttä pitää sietää. Näin potilaat lähtevät ja palaavat - "kun haluavat selvittää", mutta kyseinen terapeutti vaikuttaa kyllä siltä, ettei paranna vaan pikemmin luo keskeneräisyyttä ja aina vain lisää selvitettäviä asioita. Eli niitä syitä, miksi hänen luokseen jatkuvasti palataan.

      • Anonyymi

        Tämä on hyvin mielenkiintoinen näkökohta.
        Tässä koko hommassa on ollut jotain omalaatuista, en ole ymmärtänyt mitä, enkä ymmärrä.
        Oikeastaan suurimpaan ongelmaani hän ei ottanut kantaa, ei käsittelyyn.
        Kysyin häneltä, mitä hän tekisi, jos saisin paniikkikohtauksen hänen vastaanotollaan. Hän vastasi ”sitten näkisit”. Kysyi saman minulta, mitä minä tekisin. Vastasin, että ottaisin lääkkeen, joka on määrätty juurikin tätä varten (ainoa lääke, jota ”uskallan” syödä ), ja odottelisin vastetta ja yrittäisin rauhottaa itseni. ( minulla ei onneksi kovin pahoja kohtauksia ole vuosiin ollut).

        No papereistani luki, kuinka halusin hänelle kertoa kuin MINÄ osaisin hoitaa, eli asettua hänen yläpuolelleen paniikin hallinnassa.

        Kysyin uudelta terapeutilta saman, kertomatta tietysti että olin kysynyt edelliseltäkin.
        Hän vastasi ”rauhoittelisin sinua ettei mitään hätää, laittaisi peitteen päälle ja kysyisin onko lääkettä tähän....”
        Eli juurikin sillä lailla, mitä odotinkin terapeutin vastaavan.


    • Anonyymi

      Kuulostaa kamalalle terapeutille. Ja jotenkin samanlaiselle kuin aiemmin kerroin omalle kohdalle sattuneesta psykiatri-terapeutista.
      Voimia sinulle.

      • Anonyymi

        Kiitos! Kyllä tässä voimia saisi tulla jostain lisääkin :)
        Tämäkin jo auttaa, että voi kirjoittaa tänne!
        Ja siitä olen kiitollinen, että kaikki ovat suhtautuneet asiallisesti tähän.

        Nämä jutut varmaankin tuntuvat uskomattomilta, mutta ovat täysin totta,
        Ja näitä esimerkkejä löytyy.,,,,,


    • Anonyymi

      Seuraavia tuli mieleeni keskustelun aloittajan asiasta.

      Jos lääkäri jatkaa sellaisen hoidon antamista, joka on tehotonta, niin hän altistaa potilaan haitoille, jotka vaikuttamaton hoito aiheuttaa. Kun vaikuttamaton hoito on potilaalle haitallista, niin silloin voi olla mahdollista, että potilas on oikeutettu potilasvahinkokorvaukseen. Pätenee psykiatrian erikoislääkärinkin antamaan hoitoon, myös psykoterapiahoitoon. ---> Voi olla, että jotkut terapia-alan ammattilaiset tekevät nyt paniikkiratkaisuja terapiahoitosuhteissa, kun on tajuttu, että myös psykoterapioissa vaikuttavuudella on väliä Kelankin vaatimuksesta, eikä potilaan lääkintäkään psykoterapian tukena saa olla automaattinen käytäntö.

      On kaikkien psykoterapeuttien, potilaiden ja koko yhteiskunnan etu, että psykoterapioiden laatua voidaan valvoa muutoinkin kuin vain jälkikäteen potilaiden tekemien kantelujen kautta, kuten keskustelun aloittaja on tehnyt. Oikea-aikaisella valvonnalla ennaltaehkäistään keskustelun aloittajan esille nostamia tilanteita ja seurauksia potilaan elämään.

      Kun joudut psykoterapiassasi miettimään, meneeköhän tässä hoidossa nyt kaikki oikein, ja voiko tähän psykoterapeuttiin luottaa (vaikka hän olisi psykiatri ja kertoisi, että lääkärinä hän tietää antavansa oikeaa hoitoa), niin älä jää pohtimaan asiaa yksin, vaan ota yhteyttä oman kuntasi terveyskeskukseen ja varaa sieltä aika yleislääketieteen erikoislääkärille. Puhutaan ns. protokollasta, kun sanotaan, että potilaan hoidossa / hoitosuunnitelmissa lähdetään liikkeelle terveyskeskuksesta, ja tämä pätee myös kaikkiin psykoterapia-asioihin. Terveyskeskuksen pitäisi olla se paikka, jonka puoleen voi kääntyä kaikissa terveyteen ja hoitoihin liittyvissä asioissa, ja jotkut terveyskeskukset sellaisia paikkoja ovatkin. Valitettavasti eivät kaikki.

      • Anonyymi

        ”Kun joudut psykoterapiassasi miettimään, meneeköhän tässä hoidossa nyt kaikki oikein, ja voiko tähän psykoterapeuttiin luottaa (vaikka hän olisi psykiatri ja kertoisi, että lääkärinä hän tietää antavansa oikeaa hoitoa), niin älä jää pohtimaan asiaa yksin,”

        Kunpa olisin tiennyt jotain aloittaessa, mutta soitin, san ajan ja menin. En tiennyt mitään eri suuntauksista, enkä yleensäkään psykoterapiasta. Olin uupunut, töistä, läheisen kuolemasta ....
        Olin niin sinisilmäinen, jopa ylpeä siitä, että sain sellaisen terapeutin, joka on oikein psykiatri :(
        Minä puhuin, hän kuunteli.... joskus kerroin ystävälle, ja kotona millainen istunto oli, kun pidin jotain asiaa outona.
        Minä en voi sanoa etteikö minulle olisi sanottu, että tuo ei ole oikein. Sanottiin, ja useaan kertaan.
        Kuinka monta kertaa läheiset käski minun lopettaa, ja vaihtaa terapeuttia.
        Minä vaan: hänellä on joku tarkoitus että käyttäytyy näin, joku ihmeellinen juttu, joka auttaa minua.
        Vasta viimeiset puolitoista vuotta, hän todella sairastutti minut käyttäytymisellään. Vajosin niin syvälle, etten edes uskaltanut ajatella niin suurta muutosta kuin irtautuminen hänestä.
        Minulla on kirjeenvaihto tallella, jonka kävin toisen ( kävivät kolme kertaa) terapeutin luona, jossa kerron pelkoni ja myös hänen vastauksensa viesteihini.
        En siis voi muuta kuin syyttää itseäni, kuinka luottavainen olin, enkä ottanut kenenkään ihmettelyjä/ varoituksia kuuleviin korviini.


    • Anonyymi

      Narsismista: narsisti projisoi omia tuntemuksiaan toiseen eikä asetu vastavuoroiseen suhteeseen.

      "paniikkikohtauksen hänen vastaanotollaan. Hän vastasi ”sitten näkisit”. Kysyi saman minulta, mitä minä tekisin. Vastasin, että ottaisin lääkkeen, joka on määrätty juurikin tätä varten (ainoa lääke, jota ”uskallan” syödä ), ja odottelisin vastetta ja yrittäisin rauhottaa itseni. ( minulla ei onneksi kovin pahoja kohtauksia ole vuosiin ollut).

      No papereistani luki, kuinka halusin hänelle kertoa kuin MINÄ osaisin hoitaa, eli asettua hänen yläpuolelleen paniikin hallinnassa."

      Narsistit asettuvat toisten yläpuolelle, mutta jos kuvittelevat että toinen tekee niin kun itse ensin on toiminut niin ja johdatellut kysymyksellä ensin vastaamaan ja sitten papereissa syyllistää vastauksesta, johon on johdatellut ennen kuin on itse vastannut ja lukerrullut kohtaamattomuuteen on tämä kirjoittajan kuvaus varsin absurdi.

      Varsinkin jossa terapeutti hoitaa sinua, mutta suuntauksessa käytetään transferenssia ja vastatransferenssia. Tämä mitä hän on kirjoittanut sinusta on hänen tunteensa asiasta, jossa hän on ensin projisoinut sinuun oman yläpuolella olonsa, sekä ylimielisen asennoitumisensa, mikä tulee esille hänen vastaukssaan. Yläpuolella olo, on aina olemassa analyyttisissä teorioissa. Potilaan pitää hybäksyä terapeutin asiantuntijuus ja se, ettei tiedä mikä häntä vaivaa. Terapeutti johtaa hoitoa.

      Näin maallikon analyysi narsismin olotilasta. Terapiasuhteessa se tosin kääntyy, että potilas eo tunnista omaa narsismiaan ja sinun pitäisi tunmistaa ja keskustella mtä terapiasuhteessa tapahtuu. Mutta kun se voi olla järjetöntä, jossa menee järki.

      Joka tapauksessa kaikissa suuntauksissa on hyviä ja huonoja. Ja tyytyväisiä sekä tyytymättömiä. Näitä kirjoituksia lukiessani en voi olla kuitenkaan ajattelematta, että analyyttisten osalta näitä varsin erikoisia kertomuksia pulppuaa pinnalle ehkäpä useammin. Potilaan kannattaa vaihtaa, jos asioihin ei saa selvyyttä jo ensimmäisillä köynneillä muutaman kk aikana. Jos kohtaamista tai aitoa yhteyttä ei ole, vaihtakaa heti terapeuttia.

      Oliko nainen vai mies?

      Mitä uusi terapeutti edustaa?

      • Anonyymi

        Nainen.
        En tiedä uuden terapeutin suuntauksesta, ystäväni suositteli, ja piti huolen että heti menen purkamaan tätä ulosheittoa.
        Itseltäni meni kaikki pari viikkoa vähän ohi, eli olin vaan ihmeissäni, ahdistunut, epäuskoisen, MITEN tämä voi olla mahdollista,
        Olen ainoastaan purkanut tätä tuskaa hänelle, ja hän on auttanut kyllä minua kestämään tätä...


      • Anonyymi

        Ja siksi kysyin, miten hän hoitaisi mahdollisen paniikkikohtauksen, koska pelkäsin, kun minulla suljetussa tilassa, josta ei voi lähteä selittämättä, on niitä tullut,


    • Anonyymi

      Ja tuosta projisoinnista, terapeutti projisoi - mutta terapiasuuntaus lähtee siitä, että se on aina potilas. Kumpi alkaa, missä loppuu ja kuka on kuka - sitä ei kukaan tiedä.

    • Anonyymi

      Freud on kehittänyt oman itseanalyysinsä perusteella terapiatekniikan, jossa terapeutti on aina potilaan yläpuolella, transferessi ja vastatransferenssi projisointi ovat vahvoja käsitteitä, vika on aina potilaassa, vastavuoroisuudesta ja tasapainosta sekä aidosta vuorovaikutuksesta pidättäydytään (että terapautti olisi neutraali ja potilas siirtäisi transferenssilla ongelman terapauttiin. Näin teorian ja freudin kehittämän menetelmän mukaan terapeutti ei ole ikinä se, joka aiheuttaa ongelman vaan potilas kuvittelee terapeutin olevan joku muu). Tutkitusti ihminen masentuu, kun ei saa vuorovaikutusta eikä pääse vuorovaikutteiseen suhteeseen. Terapeutti myös kommentoi jatkuvasti "tässä ja nyt tapahtuvaa vuorovaikutusta" Esimerkiksi tyyliin, tästä ei tule mitään ja kertoo potilaalle kuinka potilas on epäonnistunut vuorovaikutussuhteen luomisessa. Kun potilas ahdistuu, alkaa terapeutti tuoda esille kuinka masentunut potilas on eikä selviä ilman pitkää terapiaa. Terapeutti myös lupaa kerta toisen jälkeen, että selvitetään tuo ensi kerralla. Sitä selvittävää kertaa vain ei koskaan tule, mutta potilas tulee kerta toisensa jälkeen "selvittämään" asiaa. Kun potilas kertoo ongelmistaan, pidättäytyy terapeutti kohtaamasta ja hyökkää takaisin, kuinka potilas syyttää muita ongelmistaan. Lopuksi käy kuten yllä, potilas sairastuu pahemmin ja lamaantuu eikä enään tiedä onko sairas, hullu vai mitä. Ja kun potilas ei enään reagoidu - terapeutti iloitsee ja kuvaa potilaalle kuinka hyvä terapeutti hän on ja potilas on paljon parempi. Näin potilas oppii feikkaamaan ja myötäilee terapeuttia kun ei enään uskalla ottaa epökohtia esille. Vain feikkaamalla ja osoittamalla kiitollisuutta pääsee pois "hoidosta* ja pois päästyään ei mene ikinä enään takaisin. Terapeutti raportoi onnistuneen hoitotuloksen, jossa vaikutus on pitkäkestoinen eikä potilas enään hakeudu hoitoon. Oliko Freud narsisti joka asemoitui muiden yläpuolelle, oikeutti itsensä kohtelmaan potilaita jopa niille tuskaa aiheuttavalla tavalla ja ongelmien tullessa esiin, vika on aina potilaassa ja potilaan vanhempien suhteessa. Perustiko Freud nerokkaan hoitomentelmänsä iseensä ja oma analyysiin, siitä mitä ja miten koki " ihmisiä parannettavan. Onko dynaamisten ja analyyttisten hoidon tarkoitus löytää se miten ihminen antaa itsäään kohdeltavan. Näin ollen ongelma on ihmissessä itsessään. Näinhän narsistit ajattelevat.

      Tämä kärjistetty tarina, joka perustuu yhdistelmään omia kokemuksia, muiden kokemuksia ja kirjallisuutta.

    • Anonyymi

      Ei noille peraperteille (siis Tera Perteille) jää kuin kasa tekstejä palkkioksi käynneistä, jotka ovat a. hajanaisia b. sekavia c. psykoottisia muidenkin kuin hoitohenkilökunnan itsensä mielestä. Näin veikkaisin, sillä perushoitajat eivät näytä havaintojaan, kuten maagisempi hoitaja eli tuo lllöököri. Näin siis ei-yksityisellä.

      Suomennos:
      Potilas: "Lääkäri, vaimoni ajattelee, että olen hullu, koska pidän lehtikaalista."
      Psykiatri: "Ei mitään tolkkua! Pidän minäkin kaalista."
      Potilas: "Hyvä, sinun pitäisi tulla katsomaan kokoelmaani. Minulla on niitä sadoittain."
      juicyquotes.com

      Tästä viestistä ei saa muuta tietää kuin että se on vitsi.

      • Anonyymi

        Mutta mun olo ei ole vitsi!
        En ole pystynyt puoleen vuoteen menemään ovesta ulos, muuta kuin terapeutille. Sinnekin läheisen viemänä.
        Joka aamu herään kauheaan ahdistukseen, ensimmäisenä mielessä tämä kymmenen vuoden terapian kylmä lopetus, terapeutin haukkuminen., joka ampui minut niin alas mustaan tuskaan, että ylöspääsyä ei ole näkyvissä.


      • Anonyymi

        Kuulostaa inhottavalle emotionaalisen tason tempulle.
        Se on lievänäkin inhottavaa kuten mulle tehtiin auttavassa puhelimessa: Ensin maanitellaan menemään johonkin syvälle kaivamaan kupujaan ja sit kesken lauseen: "No nyt pitää alkaa lopetalla".
        Tommonen on emotinaalista kiusaamista. Jos ei aio kauniisti selväksi asti puhua asiaa ei kannata alkaa kaivella ollenkaan.

        "poiuytrfdfghj"


      • Anonyymi

        kipujaan siis, eikä "kupujaan"

        "poiuytrdfghj"


      • Anonyymi

        Auttasko jos ajattelisit että toi on tommonen vähän niinkuin "mustan magian" temppu mikä sun emootioille on tehty. Sun ei pidä uskoa siihen temppuun.
        Sano itsellesi: "Törkeä temppu minulle tehty. Minä en ole sallainen millaisen tunteen tämä saa aikaan, vaan tämä on siis nimenomaan vain emootioilleni tehty huijaustemppu. Olen itse jotain ihan muuta..."

        "poiuytrdfghj"


    • Anonyymi

      Terapiatakuu ajaa asiaa, että terapiaan pääsee ilman lääkäriä, psykiatria ja muuta valvovaa tahoa. Varsinkin therapia säätiön kirjoituksissa on luettavissa varsin selkeästi, että psykodynaamiset ja analyyttiset haluavat ettei psykiatrit pääse enään sotkeutumaan "hoitoon"

      Älkää missään nimessä allekirjoittako terapiatakuu kannatusta, ennenkuin terapian valvontaan on rakennettu suora mekansimi sen toimivuuden rakentamiselle.

    • Anonyymi

      Minulle kaksi alle tonnin autoa nähtävästi maksanut 10.000 siksi, ettei osa ihmisistä osaa edes ajaa. Tänään meni 50 egee röökiin ja 39 päivää putkeen täysin holitta. Autolla en oo ajellu kuukauteen. Mikähän näistä kolmesta maksaa? Hienoa miten taloustieteilijät pystyy selittämään asian niin ettei ole omaa rahaa laisinkaan, autoilu maksaa mutta bussimatkat ei. Kaipa siellä on taas joku lanttumaakarin vaatimassa vapaaehtoista koulutusta ja toteaa holittomuuden ajokyvyttömyydeksi. Sairasloma on mukavuudenhalua ja työsuhteet määräaikaisia tai pakotettuja avioliittoja. Omituista miten miespuolisen reserviläisten elämä muuttui alkoholisoituneen naisen kouluttautumattomuudeksi. Toinen se vaan siemailee simaa päivästä toiseen c-kortilla ja ajelee isän miljoonalla vanhalla autolla. Minulla kyllä kuitti omista ostoksista.

    • Anonyymi

      Terapeutilla voi olla itselläänkin ongelmia. Pahoja ongelmia. Älä syyllistä itseäsi siitä. Terapiaa ei kyllä kuulu lopettaa noin. Mitä ihmettä hän tarkoittaa kiusaamisella? Suhtautuminen ei ole ammattimaista.

      • Anonyymi

        Tietenkin psykoterapeutilla voi olla itselläänkin ongelmia, myös pahoja. Terapeutit, jotka ovat psykiatreja, ovat kuitenkin siinä mielessä hyvässä asemassa, että heidän ammattiliittonsa on tehnyt avun hakemisesta inhimillistä ja vaivatonta.

        Lääkäriliitolla on esimerkiksi luottamuslääkäreitä, joiden puoleen psykiatri voi kääntyä terveysongelmissa silloin, kun hoitoon hakeutuminen muuta kautta tuntuu hankalalta tai asia on erityisen luottamuksellinen. Luottamuslääkäri voi auttaa muun muassa kuntoutukseen hakeutumisessa, neuvoa päihdeongelmien hoidon aloituksessa tai antaa työnohjausta hankalissa tilanteissa. Kun hakee ajoissa apua, niin terveyspalvelujärjestelmässä tehtävä potilastyö ei ehdi vaarantua lääkärin huonon voinnin ja kunnon takia.

        Soittamalla Lääkäriliiton luottamuslääkärille ongelmiensa väsyttämä tai sairautensa uuvuttama psykiatri saa nopeasti tietoa, joka auttaa löytämään ongelmiin ratkaisun tai hakeutumaan oikean avun piiriin. Kuntoutus on tarkoitettu lääkäreillekin, myös psykiatreille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin psykoterapeutilla voi olla itselläänkin ongelmia, myös pahoja. Terapeutit, jotka ovat psykiatreja, ovat kuitenkin siinä mielessä hyvässä asemassa, että heidän ammattiliittonsa on tehnyt avun hakemisesta inhimillistä ja vaivatonta.

        Lääkäriliitolla on esimerkiksi luottamuslääkäreitä, joiden puoleen psykiatri voi kääntyä terveysongelmissa silloin, kun hoitoon hakeutuminen muuta kautta tuntuu hankalalta tai asia on erityisen luottamuksellinen. Luottamuslääkäri voi auttaa muun muassa kuntoutukseen hakeutumisessa, neuvoa päihdeongelmien hoidon aloituksessa tai antaa työnohjausta hankalissa tilanteissa. Kun hakee ajoissa apua, niin terveyspalvelujärjestelmässä tehtävä potilastyö ei ehdi vaarantua lääkärin huonon voinnin ja kunnon takia.

        Soittamalla Lääkäriliiton luottamuslääkärille ongelmiensa väsyttämä tai sairautensa uuvuttama psykiatri saa nopeasti tietoa, joka auttaa löytämään ongelmiin ratkaisun tai hakeutumaan oikean avun piiriin. Kuntoutus on tarkoitettu lääkäreillekin, myös psykiatreille.

        Lääkärit saavat erityiskohtelua. Heitä suojellaan stigmalta. Heidän potilaitaan ei. Miksi meidän asiamme ei muka olisi "erityisen luottamuksellinen"? Miksi meille ei järjestetä luottamuslääkäreitä, jotka eivät levittele tietojamme eteenpäin Kannassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit saavat erityiskohtelua. Heitä suojellaan stigmalta. Heidän potilaitaan ei. Miksi meidän asiamme ei muka olisi "erityisen luottamuksellinen"? Miksi meille ei järjestetä luottamuslääkäreitä, jotka eivät levittele tietojamme eteenpäin Kannassa?

        Kyllä ne lääkärinkin terveystiedot menevät Kantaan silloin, kun hän käyttää terveyspalvelujärjestelmään kuuluvia julkisia tai yksityisiä terveyspalveluja.

        Lääkäriliiton luottamuslääkäri ei anna hoitoja eikä määrää lääkkeitä tämän ammattiliittoyhteyden kautta apua hakeville kollegoilleen. Elikä hän pelkästään neuvoo, mistä lääkäri voi hakea ongelmiinsa apua.

        Ihmisillä on joskus eri syistä korkea kynnys hakea apua mielenterveys- ja/tai päihdeongelmiinsa, ja toki näin on lääkäreilläkin, sillä ihmisiähän hekin ovat.

        Kanta-palvelussa oleviin epäkohtiin on hyvä mahdollisuus löytää sopivat ratkaisut, koska Kannan ongelmista on käyty julkisuudessa runsaasti monipuolista keskustelua. Tunnistetut ja tarkalleen nimetyt ongelmat johtavat palvelun kehittämiseen ja puutteiden korjaamiseen. Myös terveydenhuollon ohjeistuksilla on oma osansa Kanta-palvelun epäkohtien poistamisessa.

        Sinun väite, jonka mukaan potilastietoja levitellään eteenpäin Kannassa on sen verran hämärä, ettei siitä pääse jyvälle mitä tarkoitat tarkalleen. Joten vaikea ottaa kantaa Kanta-asiaasi :)

        Enemmistölle potilaista Kannasta on pelkästään hyötyä. Tiedot Kannassa voivat pelastaa ihmishenkiä, kun päivystyksessä nähdään hätätilanteessa olevan potilaan sairaushistoriaan kuuluneet hoidot ja lääkkeet.

        Lääkelista on erityisen tärkeä potilastiedoissa. Sitä ei jostain syystä ole Kantaan saatu, vaikka sen puuttumista sieltä pidetään vakavana ongelmana.


    • Anonyymi

      Huomioikaa, että terapeutit ovat yhtä sekalaista sakkia kuin muukin populaatio. Jotkut yksilöt vain ovat vastuuttomia, ahneita, ylimielisiä sekopäitä, jopa rikollisia, eivätkä tällaiset ominaisuudet näy ulospäin.

      Ala on sellainen, että ammatinharjoittaja on automaattisesti uskottavampi kuin apua tarvitseva asiakkaansa. Ammattiauttaja voi valehdella, huijata, kohdella kaltoin ja pompottaa asiakastaan mikäli se häntä huvittaa. Terapeutti on aina niskan päällä, eikä hänellä ole vastuuta asiakkaan voinnista tai mistään muustakaan. Äänittäkää istuntonne, jos suinkin mahdollista. On hyvä olla jokin dokumentti, jos joutuu viemään asioita eteenpäin.

      • Anonyymi

        Ongelmana eivät ole vain ne ongelmalliset terapeutit, jotka tuhoavat potilaidensa elämän haitallisella hoidollaan, ja joissain tapauksissa jopa rikoksen tunnusmerkit täyttävällä muulla toiminnallaan.

        Ongelmana ovat myös kaikki ne kollegat, kuntoutusyksiköiden johtohenkilöt, kunnan ja sairaanhoitopiirien viranomaiset sekä alueidensa valvonnasta vastuussa olevat kunnallispoliitikot, jotka tietävät ongelmallisten terapeuttien haittaa ja vaaraa aiheuttavasta potilastoiminnasta, mutta eivät puutu siihen.

        He ovat todella vakava ongelma, koska heidän puuttumattomuutensa tekee omavalvonnasta pelkkää puuhastelua ja siirtää kaiken vastuun lähivalvonnasta potilaiden harteille.

        Ja sitten kun käry käy - ja käryhän jossain vaiheessa aina käy! - kollegat syyttävät terapiapotilaita siitä että mitäs suostuivat potilaaksi eivätkä edes valittaneet, ja omavalvonnan vastuuhenkilöt puolustautuvat sillä että diaarinumeroista ei löydy valitustietoa, ja härskeimmät kuntoutustahot vetoavat sopimukseen jonka mukaan juuri noihin ongelmiin puuttuminen ei kuulu heille.

        Kollegiaalinen puuttumattomuus on hämmentävää, koska tiedetään, että yhden virheestä, tapahtuu se millä peruspalvelusektorilla tahansa ja kenen toimesta hyvänsä, voi seurata sellainen virheiden ketju, jossa lopulta kaikki ammattihenkilöt eivät aina edes voi välttyä tekemästä virhettä potilaan tai asiakkaan kohdalla.

        Yleisen elämänkokemuksen perusteella tiedetään myös, että yhden tekemä virhe ja väärinkäytös voi antaa mahdollisuuden toiminnalle, jossa joku omaa etuaan ajava henkilö tai muu taho alkaa hyväksikäyttää väärin kohdeltuja.

        Mutta kun mt-alan piireissä on ollut tapana katsoa vakaviakin virheitä ja väärinkäytöksiä läpi sormien, kuten historian kirjat kertovat, niin ei ehkä kauhea ihme ole se, että jotkut alalla toimivat kokevat ongelmiin puuttumisen kollegiaalisuuden rikkomisena.

        Virheiden hyväksyminen tulee kuitenkin meille kaikille kalliiksi. Monin eri tavoin.

        Mitä suuremmaksi ja monipolvisemmaksi ongelmallisten terapeuttien ja omavalvonnan virheiden vyyhti kehittyy, sitä enemmän yhteiskunnan taloudellisia varoja ja henkilöresursseja kuluu syntyneiden tilanteiden selvittelytyöhön. Oikeusturvasyistä johtuen ns. ison valvontakoneiston rattaat jauhavat viimeiseen jyvään asti, ja se maksaa, ja sen laskun maksavat verokortilliset kansalaiset.

        Toimiva omavalvonta ja kollegoiden puuttuminen ajoissa terapiatyöhönkin liittyviin ongelmiin ennaltaehkäisee aina potilaiden inhimillistä kärsimystä, ja tulee yhteiskunnalle huomattavan paljon halvemmaksi kuin Avin, Valviran tai ylimmän oikeusviranomaisen jälkikäteisvalvontaan liittyvä työ.


    • Anonyymi

      Kymppitonnin? No ilmeisesti et ole järjellä varustettu vaan herkkänahkainen hörhö.

    • Anonyymi

      Terapia psykiatrian polilla ei maksa mitään.Aika hyvät tulot kun pystyy laittaa kymppitonneja terapiaan kun ilmaseksikin saa terapiaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe