hinnat

eukko

Kävimme tänään kaupunkireissulla kahviossa kolmen lapsen kanssa. Ostimme yhden kahvin, pienen pullon limsaa, pillimehun ja kaikille pikkuriikkiset keksit (kun oli niin vähän rahaa) ja tämä kaikki maksoi yli kymmenen euroa eli yli kuusikymppiä vanhoissa rahoissa.

Laskimme sitten isännän kanssa huviksemme, kuinka paljon pitää myydä maitoa tai lihaa tai puuta, että saa käydä yhden kupposen kahvia juomassa.

Kyllä täytyy ihmetellä näitä hintoja (kun jotkut väittävät, ettei hinnat ole nousseet) ja toisaalta tätä omaa palkkaa täällä karjatilalla.

En halua valittaa mistään, mutta luulen, että monen naama venähtäisi, jos tietäisi ja kokisi tämän todellisuuden. Herkasti tahtoo tulla sitä moitetta ja maataloutta arvostellaan mutta se on tietämättömyyttä.
Täältä alkutuotannosta luovutetaan paljon ihan ilmaiseksi, yhteiseksi hyväksi, maitoa, lihaa, puuta. Kaikki on ihan arvotonta.

15

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämä on

      Elämä on kallista piti lehmiä tai ei.

    • Tulevaisuus maalla

      Olemme itsekkin ihmetelleet vaimoni kanssa, että ovatko ihmiset tulleet sokeiksi eurolle. Kaikkien hinnat ovat nousseet ihan älyttömästi. Kuitenkin karjatilalliset joutuvat myymään maitonsa alle kaikkien normien. Kaupatkin väittävät pudottavansa tuotteiden hintoja ja kuitenkin hinta pysyy samana. Vaihtoehtoisesti toiset tuotteet kallistuvat.

    • kahvinjuoja

      Pientä on vielä kupposen hinta.
      Tuttavallani on maatila, kolme traktoria n.50 tuh.euroa kpl, leikkuupuimuri uusi 100 tuh. euroa, neljä taloa, kolme kesämökkiä "maatilamatkailussa", niin ja tietenkin uusi kartano Volvo maatiladieselillä ajoon.
      Valtio maksaa investointitukea ihan surutta, kunhan keksii jotain laajennusta. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

      • Antivelka

        Aikansa saa leikkiä rahamiestä.Investointituet ovat ovat pääosin korkotuettua lainaa joka pitää maksaa aikanaan pois.

        Näillä kusetuksilla pidetään orjat nöyrinä ja ahkerina ilmaisen raaka-aineen tuottajina markkinoilla kilpailukyvyttömän elintarviketeollisuuden pönkittämiseksi.

        Itsellä lainat kohta lopussa jonka jälkeen lähen rannalle.Ryytykää paskoihinne.


      • Antiveijo

        Ei ne koneiden kalleus kerro sitä mitä sille maanviljelijälle jää palkaksi. Koska jos ostaa 3 50 000 €:n traktoria vrt. 3 x 40 000:n niin jälkimmäisellä vaihtoehdolla sille olisi jäänyt 30 000 € enemmän palkkaa itselle. Nuo koneet herättää kyllä sellaista kateutta, että minua ihan naurattaa. Sama kuin olisit kateellinen Bill Gatesille kun sillä on hieno tietokone ohjelmistojen suunnitteluun. Miksi se ei tee niitä vaikka 486:lla. Toisekseen 3 kesämökkiä ei ole paljon jos ne on vuokrakäyttöön. Aika monilla matkailualan yrittäjillä on kymmeniä mökkejä. Mikäs sinua estää rakentamasta muutamaa mökkiä ja käyt sitten pyörittämään matkailubisnestä.

        Tuo kuvaus muuten tuttavasi maatilasta, mikäli totta, niin on siellä varmasti töitäkin tehtävä ahkerasti ja velkaakin on varmasti omiksi tarpeiksi.

        Onkos volvon omistaminen rikkauden symboli?
        Sellaiseenhan on varaa normaalilla duunarillakin.


      • Antivelka kirjoitti:

        Aikansa saa leikkiä rahamiestä.Investointituet ovat ovat pääosin korkotuettua lainaa joka pitää maksaa aikanaan pois.

        Näillä kusetuksilla pidetään orjat nöyrinä ja ahkerina ilmaisen raaka-aineen tuottajina markkinoilla kilpailukyvyttömän elintarviketeollisuuden pönkittämiseksi.

        Itsellä lainat kohta lopussa jonka jälkeen lähen rannalle.Ryytykää paskoihinne.

        Suuruudenhullut EI TAJUA! Miksi tehdä niskalimassa 7 pv töitä ja investoida mielettömästi,jos sen tarvittavan toimeentulon saa vähemmälläkin?EI ne suuret tulot vaan pienet menot! Siinä sen salaisuus.


      • eukko

        On tietysti vaikea saada kokonaiskuvaa jos katselee vain sivusta naapurin toimia. Voi olla, ettei tuollakaan tilalla paljon jää loppujen lopuksi käteen. Jokainen tila on oma yksittäinen tapaus. Ihan äskettäin julkaistiin tietoja maatalousyrittäjien tulokehityksestä. Parhaimmillakin kirjanpitotiloilla se oli saattanut jäädä miinusmerkkiseksi.

        Joe näet tilalla paljon kalliita koneita, niin voit olla melko varma, että velkaakin on rutkasti.

        Jos ei ole kalliita koneita eikä uusia rakennuksia (eikä investointitukia ole saatu), niin silloin maksetaan sairaasti veroja. Voin sanoa tämän kokemuksesta. Koko tilan toiminta on lamaannuksissa...tai loppuu verojen takia.


      • tuntia
        Antivelka kirjoitti:

        Aikansa saa leikkiä rahamiestä.Investointituet ovat ovat pääosin korkotuettua lainaa joka pitää maksaa aikanaan pois.

        Näillä kusetuksilla pidetään orjat nöyrinä ja ahkerina ilmaisen raaka-aineen tuottajina markkinoilla kilpailukyvyttömän elintarviketeollisuuden pönkittämiseksi.

        Itsellä lainat kohta lopussa jonka jälkeen lähen rannalle.Ryytykää paskoihinne.

        aiot olla rannalla ?


      • kawa
        kawasaki250 kirjoitti:

        Suuruudenhullut EI TAJUA! Miksi tehdä niskalimassa 7 pv töitä ja investoida mielettömästi,jos sen tarvittavan toimeentulon saa vähemmälläkin?EI ne suuret tulot vaan pienet menot! Siinä sen salaisuus.

        tuli just ku mun suusta!!!!


      • pidä
        eukko kirjoitti:

        On tietysti vaikea saada kokonaiskuvaa jos katselee vain sivusta naapurin toimia. Voi olla, ettei tuollakaan tilalla paljon jää loppujen lopuksi käteen. Jokainen tila on oma yksittäinen tapaus. Ihan äskettäin julkaistiin tietoja maatalousyrittäjien tulokehityksestä. Parhaimmillakin kirjanpitotiloilla se oli saattanut jäädä miinusmerkkiseksi.

        Joe näet tilalla paljon kalliita koneita, niin voit olla melko varma, että velkaakin on rutkasti.

        Jos ei ole kalliita koneita eikä uusia rakennuksia (eikä investointitukia ole saatu), niin silloin maksetaan sairaasti veroja. Voin sanoa tämän kokemuksesta. Koko tilan toiminta on lamaannuksissa...tai loppuu verojen takia.

        paikkaansa, ei tila veroihin kaadu muuten kuin huonosti suuniteltuun taloudenhoitoon, velkarahalla on yritetty pitää verot pieninä. Ei köyhyys mikään synti ole mutta se on rumaa kun komeus ja köyhyys alkaa vetää kissanhäntää.


      • nina
        kawasaki250 kirjoitti:

        Suuruudenhullut EI TAJUA! Miksi tehdä niskalimassa 7 pv töitä ja investoida mielettömästi,jos sen tarvittavan toimeentulon saa vähemmälläkin?EI ne suuret tulot vaan pienet menot! Siinä sen salaisuus.

        vaan oo puutteessa...?


      • venäjän
        nina kirjoitti:

        vaan oo puutteessa...?

        pimut alkavat täälläkin tavaraa tarjoamaan :D


      • eukko kirjoitti:

        On tietysti vaikea saada kokonaiskuvaa jos katselee vain sivusta naapurin toimia. Voi olla, ettei tuollakaan tilalla paljon jää loppujen lopuksi käteen. Jokainen tila on oma yksittäinen tapaus. Ihan äskettäin julkaistiin tietoja maatalousyrittäjien tulokehityksestä. Parhaimmillakin kirjanpitotiloilla se oli saattanut jäädä miinusmerkkiseksi.

        Joe näet tilalla paljon kalliita koneita, niin voit olla melko varma, että velkaakin on rutkasti.

        Jos ei ole kalliita koneita eikä uusia rakennuksia (eikä investointitukia ole saatu), niin silloin maksetaan sairaasti veroja. Voin sanoa tämän kokemuksesta. Koko tilan toiminta on lamaannuksissa...tai loppuu verojen takia.

        kun siihen ryhtyy,niin aina vaan pitäis isontaa.MIKSI? JA niin kun olet jo huomannutkin isolla NE VEROTKIN kasvaa mutta työmäärä ei pienene! Tuntipalkka näillä näkymillä (tukiuudistukset)mukaanluettuina tahtoo vaan pienentyä valitettavasti. JA naapurista EI kannata välittää, vaikka se investoikin kalliisti,koska ne joutuu maksamaan ainakin osaksi omasta pussista. Seuraavaksi ongelma tulee KUKA tätä JAKSAA pitemmän päälle??


      • nina
        kawasaki250 kirjoitti:

        kun siihen ryhtyy,niin aina vaan pitäis isontaa.MIKSI? JA niin kun olet jo huomannutkin isolla NE VEROTKIN kasvaa mutta työmäärä ei pienene! Tuntipalkka näillä näkymillä (tukiuudistukset)mukaanluettuina tahtoo vaan pienentyä valitettavasti. JA naapurista EI kannata välittää, vaikka se investoikin kalliisti,koska ne joutuu maksamaan ainakin osaksi omasta pussista. Seuraavaksi ongelma tulee KUKA tätä JAKSAA pitemmän päälle??

        ole vielä vastannut tarviikko mitään kosteeta ?


      • Suomalainen mies
        nina kirjoitti:

        ole vielä vastannut tarviikko mitään kosteeta ?

        Vois mennä myymään itseään ihan jonnekin muualle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe