Harrastatteko moottiripyöräilyä?

Anonyymi

Mä en.

Nuorena ois kyllä kiinnostanut, ei rahaa. Vanhemmiten ehkä ois rahaakin, vaan ei tän kuntoinen ukko ole enää kuin vaara itelleen ja muille pyörän kans.

Sattui silmiin kiintoisa moottoripyöräili klippi. Herättää ajatuksia sekä asiakaan, että poliisin toiminnasta. Aivan älyttömästi vaaratilanteita jne, tiukempaa menoa kuin missään leffassakaan. Kuvattu Espoossa. kandee tsekata.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jos-olet-joskus-miettinyt-milta-tuntuu-kun-pari-poliisia-tulee-rajusti-takaapain-ala-missaan-nimessa-toimi-nain-halytysajoneuvon-nahdessasi/7492976#gs.s6519a

=DW=

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajelin prätkällä 18v. paikallista postia Itäsuomessa. Melkoista "urheilua". Paikoin oli vain hevosen reen jålkiä. Taitavasti ajettava ettei suistu umpihankeen. Pyöränä oli kevyt 175 Java CC. Kesäisin ajoin sillä pitkospuita metsän hakkuuseen - tarkkaa puuhaa.

    • Anonyymi

      On se, ihan mukava harrastus. Tosinkin, 50 harrastusvuoden jälkeen alkaa se kipinä olemaan selvästi vähenemässä siitäkin. Keväällä tulee enemmän ajettua, syksyä kohti vähenee kyllä.
      Lopetettava jossakin vaiheessa.

    • Anonyymi

      En harrasta. Olen ollut kyydissä nuorna ja saanut hirveät rämpätykset kallisteluistani. Pe-lot-ti todella paljon.
      Alastulo huojuvin jaloin...

      Beng

      • Anonyymi

        Niin, se "kallistelu" ja nimenomaan väärään suuntaan! Aiheutti mm. minulle hetkellisen rytmihäiriön lähes housupyykin kun kyydissä ollut velipoika kallisti risteyksessä "väärään suuntaan"...Joskus aikoinaan.

        Vaimo sen sijaan tottunut kyydittävä, no problems ever. Tosin hänkään ei enää useinkaan viitsi kyytiin lähteä..liekkö saanut jo tarpeekseen siitä kulkuneuvosta.


    • Nuorempana oli varaa ja kiinnostusta. Vieläkin olisi kiinnostusta mutta ei varaa. Kolmikymppisenä myin pyörän pois, kun huomasin perustaneeni perheen. Jonkun kerran sen jälkeen vuokrapyörällä tuli ajeltua, kun pahin kuume iski.

      Tuosta linkistä tuli mieleen, että monikohan tietää, että punaisia valoja päin saa ajaa (oikeastaan pitää ajaa), jos takaa tuleva hälytysajossa oleva hälytysajoneuvo ei muuten pääse etenemään.

      • Anonyymi

        Mä en tiennyt.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en tiennyt.

        =DW=

        Suunnilleen viime kesää oli, kun töistä lähtiessä seisoin punaisissa oikealle kääntyvien kaistalla ja taakse tuli ambulanssi pillit päällä. Vasen kaista autoja täysi. Katsoin, että vasemmalta vihreiltä tulija huomannut ja ymmärtänyt tilanteen, jolloin ampaisin liikkeelle ja heti risteyksen jälkeen tien sivuun ja piipaa-auto pääsi jatkamaan matkaa.

        Nyt pari viikkoa sitten sama risteys ja itse vasemmalla kaistalla. Oikealla kaksi autoa, kun ambulanssi tuli perään. Ensimmäinen auto kääntyi välittömästi punaisia päin, toinen jäi toviksi paikalleen miettimään, mitä tässä pitäisi tehdä.

        Toki pitää käyttää harkintaa, ettei lisää ambulansseja tarvita mutta punaisia päin on luvallista ajaa, jos ei ei hälytysajossa olevalle ajoneuvolle muuten pysty antamaan tietä.


      • Anonyymi
        entinenmiäs kirjoitti:

        Suunnilleen viime kesää oli, kun töistä lähtiessä seisoin punaisissa oikealle kääntyvien kaistalla ja taakse tuli ambulanssi pillit päällä. Vasen kaista autoja täysi. Katsoin, että vasemmalta vihreiltä tulija huomannut ja ymmärtänyt tilanteen, jolloin ampaisin liikkeelle ja heti risteyksen jälkeen tien sivuun ja piipaa-auto pääsi jatkamaan matkaa.

        Nyt pari viikkoa sitten sama risteys ja itse vasemmalla kaistalla. Oikealla kaksi autoa, kun ambulanssi tuli perään. Ensimmäinen auto kääntyi välittömästi punaisia päin, toinen jäi toviksi paikalleen miettimään, mitä tässä pitäisi tehdä.

        Toki pitää käyttää harkintaa, ettei lisää ambulansseja tarvita mutta punaisia päin on luvallista ajaa, jos ei ei hälytysajossa olevalle ajoneuvolle muuten pysty antamaan tietä.

        Terve järki.

        Iteasiassa en usko, että punaisiin ajaminen on sallittua, mutta hälytysajoneuvoa taas pitää väistää. Koita siinä sekunnissa sitten päättää. Kun, jos ajaa punaisiin väistääkseen ja sattuu kolari, se hupaisa juttu oikeudessa.

        Noin yleisesti ottaen videoltakin näkyi, että ihmiset väistävät hälytysajoneuvoa. Siks kai se takaanajokin kesti niin kauan, aina oli pakenijalla aavaa edessä, kun prätkäkyttä vilkkujen kans perässä.

        Mun mielestä toi takaa-ajo kesti aivan liian kauan. Matkalla näkyi kyttiä, mutta net ei oikein edes yrittäneet pysäyttää pakeniaa. Jotenkin tuntuis, tollasessa härdellissä vois edes koittaa ampua kumeihin, tai jotain. Oli meinaan ällistyttävän paljon vaaratilanteita, eikä perässä ajava poliisipyörä oikein voi tehdä mitään muuta, kuin ajaa perässä, jos pakenija ei pysähdy.

        Noh, ilmeisimmin mitään kolareita tms ei tapahtunut ja asiakaskin saatiin lopulta kiinni. Mutta hyvin helpolla ois voinut tulla todella pahaakin jälkeä, myös ulkopuolisille.

        Kyllä mä hälyajoja väistelen, annan tilaa. Mutta ehkä nyt sai ajatelmaa, että jossain tapauksissa ehkä voi ikäänkuin rikkoa lakiakin sen takia. Kunhan ei ite tyri.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve järki.

        Iteasiassa en usko, että punaisiin ajaminen on sallittua, mutta hälytysajoneuvoa taas pitää väistää. Koita siinä sekunnissa sitten päättää. Kun, jos ajaa punaisiin väistääkseen ja sattuu kolari, se hupaisa juttu oikeudessa.

        Noin yleisesti ottaen videoltakin näkyi, että ihmiset väistävät hälytysajoneuvoa. Siks kai se takaanajokin kesti niin kauan, aina oli pakenijalla aavaa edessä, kun prätkäkyttä vilkkujen kans perässä.

        Mun mielestä toi takaa-ajo kesti aivan liian kauan. Matkalla näkyi kyttiä, mutta net ei oikein edes yrittäneet pysäyttää pakeniaa. Jotenkin tuntuis, tollasessa härdellissä vois edes koittaa ampua kumeihin, tai jotain. Oli meinaan ällistyttävän paljon vaaratilanteita, eikä perässä ajava poliisipyörä oikein voi tehdä mitään muuta, kuin ajaa perässä, jos pakenija ei pysähdy.

        Noh, ilmeisimmin mitään kolareita tms ei tapahtunut ja asiakaskin saatiin lopulta kiinni. Mutta hyvin helpolla ois voinut tulla todella pahaakin jälkeä, myös ulkopuolisille.

        Kyllä mä hälyajoja väistelen, annan tilaa. Mutta ehkä nyt sai ajatelmaa, että jossain tapauksissa ehkä voi ikäänkuin rikkoa lakiakin sen takia. Kunhan ei ite tyri.

        =DW=

        "Iteasiassa en usko, että punaisiin ajaminen on sallittua,"

        On sallittua ajaa punaisia päinkin ja tilanteen mukaan joskus välttämätöntäkin ja paras ratkaisu. Toki varovaisuutta.

        "Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P6


      • Anonyymi

        Terve järki 2.

        Ihan järkeenmenevää. En ollut koskaan lukenut tieliikennelakia kovin tarkasti, tulipahan asiaan linkin ansiosta vahvistuskin.

        Jos aloituksesta ei muuta hyötyä ollut, ainakin mä tiedän nyt faktisesti yhden asian enenpi. Videolla pakeneva fillaristi kylläkin rikkoi niin paljon lakeja ja vaaransi turvallisuutta, ei voi kyllä tohon lakiin mitenkään vedota.

        Danke linkistä.

        =DW=


    • Anonyymi

      Herra varjele siltä kipinältä.

    • Anonyymi

      Kyllä ,huvipuistossa lapsen kanssa.

    • Anonyymi

      Mul on moottoripyörä , mut en ole muutamaan vuoteen pitänyt vakuutuksessa. Ehkä ensi kesänä Viroon.

      • Anonyymi

        Oho sehän onkin pappa tunturi.


    • Anonyymi

      Ai te olette näitä tyyppejä. Nahkapuvut ja kaikki....

      "Jos olet joskus miettinyt miltä tuntuu, kun pari poliisia tulee rajusti takaapäin..."

    • Anonyymi

      Ei kannata enää kuuskymppisenä lopettaa, kun on 70-luvulla aloittanut. Se on mukavaa ajankulua pyörien laitto. Alzheimer pysyy loitolla,kun etsii pyörään osia ja asentaa ne sitten itse. Jos jää sohvalle katsomaan Netflixiä,aivot tuohoutuu lopullisesti. Aina on jokin projekti menossa, en pysty enää tarkasti sanomaan montako eri pyörää on ollut omistuksessa, jotain 100 varmaankin.

    • Anonyymi

      Eipä tuota ole kenenkään pakko harrastaa. Omalle kohdalle natsasi jo aivan kakarana, eikä sen jälkeen ole juurikaan taukoja ollut. Vaarallista, totta kai, koska sitä suojaavaan kuorta ei ympärillä ole! Toisaalta on myös opettanut toisenlaisen ajotavan kuin sen normi autoilijan malli, koska mp-llä ajavan täytyy ennakoida kaikki mahdollinen ja osin mahdotonkin, jos yleensäkkään aikoo hengissä pysyä.
      Sellaiset tapaukset joissa "puusilmä" autoilija kääntyy suoraan ajavan motoristin eteen ovat niitä pahimpia. Silti, ajaminen sinänsä rentouttavaa ja miksipä ei sen kulkupelin huoltaminen ja siistinä pitäminen?
      Omaa tekemistä.
      Iän myötä ainakin jossakin määrin rauhoittunut ajotapakin .

      • Anonyymi

        ""Silti, ajaminen sinänsä rentouttavaa""

        Rentouttavaa, millä tavalla?
        Puristat ohjaustankoa rystyset valkeana (hanskojen alla), et voi säätää istuinta, istut paska jäykkänä ja jäsenet puutuen, et voi nojata nojata rennosti taaksepäin, autonratti otteella et pärjää moottoripyörän ohjaimessa montaa sekuntia, on tuulta, viimaa, sadetta, ja todella sinun pitää olla valpas joka hetki.....
        Moottoripyöräily, vilposen viimeinen jota itse voisin kuvitella harrastavani, edes mopot ja skootterit eivät ole kiinnostaneet koskaan.
        Toki jokaisella omat kriteerit ja se sallittakoon.
        Polkupyöräily ok paikallisesti toimien asioilla; kauppa, kyläily jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Silti, ajaminen sinänsä rentouttavaa""

        Rentouttavaa, millä tavalla?
        Puristat ohjaustankoa rystyset valkeana (hanskojen alla), et voi säätää istuinta, istut paska jäykkänä ja jäsenet puutuen, et voi nojata nojata rennosti taaksepäin, autonratti otteella et pärjää moottoripyörän ohjaimessa montaa sekuntia, on tuulta, viimaa, sadetta, ja todella sinun pitää olla valpas joka hetki.....
        Moottoripyöräily, vilposen viimeinen jota itse voisin kuvitella harrastavani, edes mopot ja skootterit eivät ole kiinnostaneet koskaan.
        Toki jokaisella omat kriteerit ja se sallittakoon.
        Polkupyöräily ok paikallisesti toimien asioilla; kauppa, kyläily jne.

        Tuollaista ohjaustangon puristelua varmaankin esiintyi ensimmäisten kuukausien aikana..sittemmin osannut olla rento myös MP-n sarvissa. Ja se ajoasento,,se haetaan itselle mieleiseksi säätämällä niitä tarpeellisiia asioita kunnes kaikki kohdallaan. Tuuli, sade ja muutkin sääilmiöt eivät estä nauttimasta moottoripyöräilystä. Nykyisin on sopivia ajovarusteita melkolailla jokaiseen keliin.Tänään 170km huvilenkki - lähes mutta vain lähes liian lämmintä. Suositussa taukopaikassa kyllä huomasi ettei ole tosiaankaan "yksin" harrastuksensa kanssa.
        Prätkiä parkkipaikka täynnä..


    • Anonyymi

      Tuli vaan mieleen toi jonkun viihdeohjelman "MC Prostata". Taitaa iso mörähtelevä moottoripyörä olla tän ikäluokan miesten unelmien täyttymys.

      • Anonyymi

        Niin, vai kävikö kuitenkin kuten minun kohdallani että 150 kuutioinen mp oli 12 vuotiaalle juuri sopiva aloituspeli silloin "kultaisella kuuskytluvulla"
        "Mörähtelyä" ei kylläkään pitänyt ennemminkin "papatukseksi" luonnehtisin.


    • Anonyymi

      tälläkylällä moottoripyöräjengit yleensä ajavat yöaikaan -yöllä kenties vilpoisempaa kuin päivisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe