Ei ole mustikkaa

No onpa ikävä juttu että mustillaa ei tänä kesänä ole saatavissa. Ei metsissä eikä toreillakaan. Tosin torilta sain laatikollisen 50 eurolla. Litrahnta näytti olevan irtomyyjillä 8 euroa per litra.

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meidän lähikaupasta sai 5 kg:n laatikon mustikkaa 39,90€, en kysyny mistä mustikat tuotu kun ei ollut tarvetta ostaa.

      • Kuulin tuttavalta että Porissa ois ollut torimyynnissä noin 30 egee/laatikko.
        Minä haluan lähialueen marjaa, en eteleämarjoja.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kuulin tuttavalta että Porissa ois ollut torimyynnissä noin 30 egee/laatikko.
        Minä haluan lähialueen marjaa, en eteleämarjoja.

        Etelän marjat ovatkin huonoja, Porin seudulla nikkelitehdas maustaa marjat;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etelän marjat ovatkin huonoja, Porin seudulla nikkelitehdas maustaa marjat;)

        Ai siksi halpa hinta? Kyllä minä haluan marjat korpimaisemista puhtailta kankailta.


    • Anonyymi

      Täälläkinpäin sanotaan olevan huonosti. Vaikkakin perjantaina oli alueradiossa juttua mustikkasadosta. Jotkut ovat löytäneet sankoittain ja toiset ei ollenkaan.
      Viimevuotinen kuiva kesä tuhosi monta mustikka paikkaa, sekä myös tänävuonna kukinta aikana tullut halla. Siinä haastattelussa joku expertti sanoi niitä löytyvän suojaisilta märemmiltä mannuilta.
      En ole käynyt mustikassa moneen vuoteen. Hyvin on omaan tarpeeseen löytynyt pakastealtaasta.
      Hytinäx1

      • arvo.e

        Ostin Helsingin Konalan S marketin edustalta 5 kg. 50/ e. Sitten hinta nousi 70 e /5kg. Tyydyin yhteen ostokseen.


      • arvo.e kirjoitti:

        Ostin Helsingin Konalan S marketin edustalta 5 kg. 50/ e. Sitten hinta nousi 70 e /5kg. Tyydyin yhteen ostokseen.

        Ohhoh. 70 egee on jo melko kova hinta 5kg:sta. Nouseekohan palasteina myytävän mustikan hinta ensi talveksi?


      • siilivain kirjoitti:

        Ohhoh. 70 egee on jo melko kova hinta 5kg:sta. Nouseekohan palasteina myytävän mustikan hinta ensi talveksi?

        siis pakasteina


      • siilivain kirjoitti:

        siis pakasteina

        Helsingin seudulla toinen kuiva kesä perättäin ja sato huono. Savolais ukko sanoi:"Mustikat ovat hiiren silmän kokoisia". Itäsuomessa ollut sateita. Jollei halla vienyt kukintoja, saadaan sieltä kunnon sato. Ostamani mustikat olivat suuria ja laadukkaita.


      • arvo.e kirjoitti:

        Helsingin seudulla toinen kuiva kesä perättäin ja sato huono. Savolais ukko sanoi:"Mustikat ovat hiiren silmän kokoisia". Itäsuomessa ollut sateita. Jollei halla vienyt kukintoja, saadaan sieltä kunnon sato. Ostamani mustikat olivat suuria ja laadukkaita.

        Juu laadusta kannattaa maksaa.


      • Anonyymi

        En paljon valehtele, jos kerron, että tänä kesänä olen nähnyt täällä Sisä-Savossa vain 10 kimalaista ja pari mehiläistä.
        En muista, että koskaan aiemmin olisi pölyttäjiä ollut näin vähän liikkeellä.

        Täällä mansikanviljelijät ja mehiläistarhaajat ovat aloittaneet yhteistoiminnan.
        Tarhaajat tuovat mehiläispesiään mansikkapeltojen läheisyyteen ja molemmat osapuolet hyötyvät.

        Tarhaaja saa hunajaa runsaammin ja mansikanviljelijän marjasato kasvaa.

        Mustikoitta jäin ensimmäisen kerran vuosiin.
        Kyllä se harmittaa, mutta en voi mitään.

        Jos pölyttäjien väheneminen tai häviäminen jatkuu maailmanlaajuisesti, niin sen seuraukset ovat katastrofaaliset.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Näin se vaan on eikä sille voi mitään. Kävin eilen Musti & Mirri myymälässä - ei ole sielläkään.

      • Oliko siellä Mirri :D?


      • Anonyymi

        Musti koira on läsnä koko ajan. Ei kaipaa rinnalleen mustikkaa.
        Myös Mansikki lehmä on hyvä olla olemassa.
        Miehet tykkäävät myös Vatuista. Ja miksi kerätä viinimarjoja kun alkon hyllyt on täynnä pullotettuna.
        Kuinkahan perunasato kuluvana vuonna?


    • Anonyymi

      Marjoja saa kaupasta.

      En muista, koska olisin viimmeks syönyt mustikoita. Muistin mukaan hyvän makuisihan net. Jos alkais tekeen mieli, kaupastahan niitä saa.

      Mä en tosiaan ole kiinnostunut marjastelusta. Enkä näe enää järkeä jossain marjojen hamstraamisesta kotipakkaseen. Pakastimiessa jotain vuosikertamansikoita. en tiedä miks sellanenkin tullut tehtyä, aivan turhaa duunia. Hö jos marjaa haluaa, ostaa lähikaupasta. Ei turhaa duunia, ei pala pensaa, ei tule selkä kipeäksi, ei jää biojätettä.

      Joku vois muuten laskeskella, millanen hinnan ero loppupeleissä on kaupan pakastemarjan ja itsepakastetun välillä. Laskea pitää tietenkin laiteinvestoinnit ja sähkökulut, se oma palkka. Voip olla, ei se ite pakastaminen olekkaan mitenkään edullista. Ja laatuhan voi kotona olla mitä vaan, kaupan pakasteet ainakin tuotetaan ammattimaisesti ja kylmäketju pakastimen lämpötiloineen tarkat.

      =DW=

      • Anonyymi

        Tilaa verkkokaupasta Kiinasta tynnyri mustikkaa. Tulee kotiovelle n. 2 kk:n päästä. Hinta n. 30 euroa ALV. Tynnyri pitää palauttaa myyjälle, se maksaa n. 35 euroa.


      • Anonyymi

        Syön marjasekoituksen joka ilta.
        Siihen kuuluu herukoita, mansikoita, vadelmia ja mustikoita. Vatsa kiittää.

        Banaanit ovat ainoita tuontihedelmiä, joita ostan.

        Nyt onkin sitten tenkkapoo, kun mustikoita ei ole. Millä minä sen superfoodin korvaan ?
        Ehkä paikallisen pakastamon myymälästä niitä löytyy kohtuuhintaan-tai sitten ei.

        Ulkomaisia mustikoita en huoli ilmaiseksikaan, jos ne ovat Belgiasta, Hollannista, Tanskasta tai Etelä-Ruotsista kotoisin. Itä-Euroopan maista peräisin olevia marjoja/ hedelmiä ei tähän mökkiin huolita.

        Olisikohan ollut vuosi 2017, kun täällä mansikkalaatikko 5kg maksoi 30 €, niin poikani kanssa totesimme, että kaupasta saa valmiiksi pakastetut suomalaiset mansikat halvemmalla.

        kylmätotuus


      • Mistä ne kauppaan saadaan?


      • No noin ajattelevien vuoksi Suomeen pitää roudata marjanpimijat thailandiasta kun suomipoika ei näe mitään järkeä poimia metsistään marjoja itse ;).Sitten ollaan kateellisisa kun joku muu poimii.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No noin ajattelevien vuoksi Suomeen pitää roudata marjanpimijat thailandiasta kun suomipoika ei näe mitään järkeä poimia metsistään marjoja itse ;).Sitten ollaan kateellisisa kun joku muu poimii.

        Mnaah

        Mun mielestä parempi, että joku poimii marjat, kuin että kukaan ei poimi. Lähtihän suomestakin jengit vaikkapa ruotsiin tienaamaan, kun ruotsalaiset "ei ite viittineet rakennella volvojaan". Ilman ulkomaisia poimijoita, suomessa ei marjapisnes pyörisi ja kaikki tuotais ulkoa, ei hyvä idea sekään.

        Nyt ulkomailta tulevat poimijat parantavat tulojaan huomattavasti ja kaupasta saa sopuhintaan marjoja.

        On toki syytä miettiä, maassa hitosti työttömiä, mutta marjanpoiminta ei innosta. Lähinnä kai asiaan vaikuttaa palkka. Koska kuluttajille ruuan pitää olla puoli-ilmaista, ei voi maksaa kunnon palkkaa poimijoille. Marjan poimiminen on oikeesti aika rankkaa ja raskasta duunia. ei kait siinä, jos itelleen käy ämpärin poimimassa, käyhän se myös ulkoilusta ja urheilusta, mutta alappas tekemään sitä urakkapalkalla pitkää päivää.

        Mä en todellakaan kadehdi ulkomaisia marjanpoimijoita. Sitäpaitsi, ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan, että marjanpoimijat vie meidän naiset. Suomalaiset looseriukkelit sensijaan tuo thaimaasta nuoria naisia vaimoikseen valtavalla innostuksella..... Kai ne marjojakin poimivat.

        =DW=


    • Kiertelin eilen katselemassa vadelmia, ei löytynyt kun kourallinen.
      Nyt ajattelin käydä suonreunalta katsomassa onko mustikoita.
      Ostin jo 25 kiloa mansikoita, tänään tilasin 15 litraa lisää.

      • Minä jöätän tänä vuonna mansikat hankkimatta. Mustikka ja vadelma saanee riittää.


      • siilivain kirjoitti:

        Minä jöätän tänä vuonna mansikat hankkimatta. Mustikka ja vadelma saanee riittää.

        Lösin kaksi litraa mustikoita, ja saman verran vadelmia.
        Huomenna , jos aikaa jää, ajattelin käydä katsomassa yhden suon reunat.


    • Anonyymi

      - Jos pihamaalla kasvaa alppiruusua - pensasmustikat hyvin kasvukavereksi sopivat -viihtyvät samanlaisessa maaperässä -luin puutarhakirjasta.

      • Pensasmustikat eivät maistu miltään. Kelpaavat kakunkoristeiksi.


    • Niihän ne puhuneet, että tyhjää on metsässä. Laiskan miehen mustikkaa keräilin pihalta. No, ei sitä litrakaupalla kuitenkaan tullut, pensaat vielä nuoria, mutta hyvältä kuitenkin maistui. Olisivat vaan metsässäkin yhtä suuria, niin ämpäri täyttyisi äkimmin.

    • Anonyymi

      Puolukkaa pitäisi tulla metsiin, hyvä niin olen puolukan ystävä.

    • Anonyymi

      Aivan tuntematon marja ....saskatooni....terveyspommi joka on kai musta-aronian arominen ....viljellään ainakin itäsuomessa ....on viljelty jo vuosia .....Onko kukaan maistanut marjaa....
      mimmimum-..mi

    • Hyvä mustikkapaikkani on tutun talon rappusilla sisä-savossa.
      Nytkin sieltä hain kaksi ämpärillistä hyviä mustikoita,
      pyydetyt seitsemänkymmentäviisi niistä mielelläni maksoin.

      Kasvavat mustikat tänä vuonna kuuleman mukaan kosteissa paikoissa,
      soiden reunamilla yms.
      kuivilla kankailla on hyvin tyhjää ja marjatonta.

      • Anonyymi

        Halvalla sait mustikat. Onnittelut siitä!

        Täällä päin Sisä-Savoa 5kg mustikoita maksaa 60€.

        Suot ojitettiin jo 1960-luvulla.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Otan olutta lohdutukseksi.

    • Anonyymi

      Ihan hyvin olen mustikoita löytänyt täältä Päijät-Hämeestä, vaikka suurin osa valittaa ettei niitä olisi. Pitää vaan mennä metsään ja etsiä alavilta paikoilta missä kuivuus ei ole niiden kasvua pilannut, aurinkoiset rinteet ovat tyhjiä.
      Sisko on Itä-Suomessa poiminut myyntiin jo enemmän kuin monena edellisenä vuotena, kaikki menee kaupaksi ja saa hyvän hinnan kun media aivopesee ihmiset mukamustikkapulalla.

      • No mni on mennyt ja ajellut ristiin rastiin sellaisilla paikoilla jossa aina ennen on ollut ja nyt ei. Ei ratkaisu ole aina niin yksinkertainen. Kun ei oo niin ei oo. Sadan kilometrin ajeu piirakkamarsjoista on liian kallis.


    • Anonyymi

      Vattuja on paljon. Olen nyt käynyt parin-kolmen tunnin lenkillä, josta ajasta suuren osan olen käyttänyt vattujen syömiseen. Talteen en poimi kun menevät mössöksi, mutta nytkin on mahassa varmaan pari litraa.
      Huusin kolmivuotiaalle lapsenlapselle. Täällä on paljon vattuja. Tämä kiirehti paikalla kysyen; mitä ne vattut on. Kun tuli puskan ääreen, neuvoi: nämähän ovat vadelmia.

      • Anonyymi

        Eipäs ole, vaan ovat vaapukoita.


    • Anonyymi

      Mustikkaa ostin Lidlistä alta 8€ kg.
      Kotimaista kaikenlisäksi.

      • Oli meilläkin torilla irtona myynnissä 8 egee per litra. Ja paikallista :).


    • Anonyymi

      Kaupoista voi valita myös luumuja, jos ei meloneista pidä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe