Meillä on omasta mielestäni melko tökerö tervehtimiskulttuuri.
Se on jotain moro, mooro, morroo, tai jotain epämääräistä mölinää. Tutuille ymmärtää mutta tuntemattomiakin morotellaan.
Miksei sanota "päivää neiti/rouva/herra"? Olisi paljon kohteliaampaa toista kohtaan.
Tietenkin Suomessa tämä hämmentää toisen. Olen tehnyt kenttäkokeita. Silloin tällöin sanon moro, moi tai hei, niin tervehdykseen vastataan välittömästi.
Jos sanon "hyvää päivää", niin melko usein toinen miettii hetken hyvinkin hämmentyneenä.
Siitä huolimatta kunnioitan ihmisiä ja sanon edelleen hyvää päivää.
Toinen asia missä on parantamisen varaa on puhelimessa itsensä esitteleminen.
Melko yleinen tapa on sanoa "Tässä Virtasen Tapio moro".
Itse sanon "Tapio virtanen päivää" Ensimmäisessä tapauksessa vastaaja vastaa välittömästi.
Toisessa tapauksessa seuraa hetken hiljaisuus.
Ei meillä vain ole tapoja.
Tervehtiminen, itsensä esitteleminen
Anonyymi
2
273
Vastaukset
Sanon vanhemmille naisille päivään jälkeen tuon rouvan, mutta en herraa, koska miehet usein suuttuvat siitä. Jos mies on ihan raihnainen vanhus, niin toki silloin. Riittävän vanhat miehet eivät suutu, mutta kyllä heillä keppi on vähintään. Hyvät tavat kunniaan!
- Anonyymi
Väinö Nuortevan ohje oli muistaakseni sellainen että pitää suunnata katse vastapuolen kengänkärkiin ja sanoa hiljaisella äänellä esimerkiksi "hohmpts" tai "mmnoh".
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt414628Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.532514Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391014Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611005Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh68879- 113868
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok70844- 137795
- 48780
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,48736