Luukkaan evankeliumin lähteistä ja ajoituksesta

Anonyymi

Luukkaan evankeliumissa käytetään lähteinä Markuksen evankeliumia joka on kirjoiteetu noin vuonna 70, Josephuksen Juutalaissodan historiaa vuodelta 79 ja Juutalaisten historiaa joka on vuodelta 94 sekä Matteuksen evankeliumia joka on noin vuodelta 90. Evankeliumia ei siis ole voitu kirjoittaa ennen lähdeteoksia eikä ennen juutalaissotaa (66-73) joista Luukkaan evankeliumi puhuu selkeästi ja hyvin yksityiskohtaisesti useammassakin kohtaa.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laittaisitko mukaan lähteesi, jonka mukaan noin varmasti pystyt määrittämään Markin ja Mttin evankeliumien kirjoitusajankohdan. Asiasta ei olla niin yksimielisiä kuin väität. Kun pohja on harva, voi siltä pudota pois.

    • Nuo Josephuksen teokset ovat mielenkiintoisia, sillä niitä lainataan varsin suuressa määrin. Toisaalta voisi jopa tehdä oletuksen, että alkuperäinen Luuk nimellä kulkenut teksti oltaisiin kirjoitettu ennen v. 94, mutta se muokkautui myöhemmin, sittemmin sisältäen Josephuksen tekstin viittaukset.

      Toisaalta minulle on yhdentekevää itse vuosiluku; missään tapauksessa Joh, Matt tai Luuk ei ole itse nimellään kulkevaa tekstiä kirjoittanut.

      • Anonyymi

        Tieto on merkityksellinen. Jos ei pystytä sanomaa mikä testamentti on toista varhaisempi, ei pystytä sanomaan mikä niiden sisällöstä on luotettavampi.


      • Anonyymi

        Papias (s.79 - k.163) joka toimi vanhoillapäivillään Hierapoliin piispana kertoi 115 evankeliumin kirjoittajaksi nimen omaan Vähä-Aasiassa toiminut seurakunnan Johannes vanhin jota ei kuitenkaan tule sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen joka on aivan eri henkilö. Tämän asian Papias teki aivan selkeäksi sillä kyseinen Johannes oli apiaan oma opettaja ja nykyinen väärikäsitys on syntynyt vasta 500-luvulla kun oli "muodikasta" yhdistellä eri aamatun henkilöitä toisiinsa (Papias myös liittää Johannes Sebeteuksen pojan kuoleman lähelle tämän veljen Jaakobin marttyyrikuolemaa vuonna 44). Jos Johanneksen evankeliumi on todella kirjoitettu vuonna 80-96, kuten Rylandin papyrus P52 perusteella tutkijat ovat päätelleet, on Papias ollut tuolloin noin parikymppinen. Mutta ymmärrän hyvin että aivot voivat mennä nyt herkästi umpisolmuun ja oikosulkuun kun sopassa onkin nyt useampi Johannes. Sitö ei aivot välttämättä pysty kaikilla käsittelemään kun kyse on kuitenkin kahdesta samannimisestä Johannes-kaimasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papias (s.79 - k.163) joka toimi vanhoillapäivillään Hierapoliin piispana kertoi 115 evankeliumin kirjoittajaksi nimen omaan Vähä-Aasiassa toiminut seurakunnan Johannes vanhin jota ei kuitenkaan tule sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen joka on aivan eri henkilö. Tämän asian Papias teki aivan selkeäksi sillä kyseinen Johannes oli apiaan oma opettaja ja nykyinen väärikäsitys on syntynyt vasta 500-luvulla kun oli "muodikasta" yhdistellä eri aamatun henkilöitä toisiinsa (Papias myös liittää Johannes Sebeteuksen pojan kuoleman lähelle tämän veljen Jaakobin marttyyrikuolemaa vuonna 44). Jos Johanneksen evankeliumi on todella kirjoitettu vuonna 80-96, kuten Rylandin papyrus P52 perusteella tutkijat ovat päätelleet, on Papias ollut tuolloin noin parikymppinen. Mutta ymmärrän hyvin että aivot voivat mennä nyt herkästi umpisolmuun ja oikosulkuun kun sopassa onkin nyt useampi Johannes. Sitö ei aivot välttämättä pysty kaikilla käsittelemään kun kyse on kuitenkin kahdesta samannimisestä Johannes-kaimasta.

        Mitäs sanot Exappi nyt, kun sua viedään kuin litran mittaa? Johannes ei ollutkaan nuorin evankeeliuumi.


      • Anonyymi

        "missään tapauksessa Joh, Matt tai Luuk ei ole itse nimellään kulkevaa tekstiä kirjoittanut."

        Tuo on vain sinun väitteesi, jota et pysty todistamaan. Väitteesi ei kerro Raamatusta eikä sen kirjoittajista, vaan SINUSTA ja epäuskostasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papias (s.79 - k.163) joka toimi vanhoillapäivillään Hierapoliin piispana kertoi 115 evankeliumin kirjoittajaksi nimen omaan Vähä-Aasiassa toiminut seurakunnan Johannes vanhin jota ei kuitenkaan tule sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen joka on aivan eri henkilö. Tämän asian Papias teki aivan selkeäksi sillä kyseinen Johannes oli apiaan oma opettaja ja nykyinen väärikäsitys on syntynyt vasta 500-luvulla kun oli "muodikasta" yhdistellä eri aamatun henkilöitä toisiinsa (Papias myös liittää Johannes Sebeteuksen pojan kuoleman lähelle tämän veljen Jaakobin marttyyrikuolemaa vuonna 44). Jos Johanneksen evankeliumi on todella kirjoitettu vuonna 80-96, kuten Rylandin papyrus P52 perusteella tutkijat ovat päätelleet, on Papias ollut tuolloin noin parikymppinen. Mutta ymmärrän hyvin että aivot voivat mennä nyt herkästi umpisolmuun ja oikosulkuun kun sopassa onkin nyt useampi Johannes. Sitö ei aivot välttämättä pysty kaikilla käsittelemään kun kyse on kuitenkin kahdesta samannimisestä Johannes-kaimasta.

        Ireneos on eri mieltä, ja hän sentään oli apostoli Johanneksen oppilaan Polykarpoksen, Smyrnan piispan, oppilas. Ireneos sanoo suoraan, että apostoli Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan ja sen jälkeen evankeliumin ja kirjeet. Jälkimmäisten kohdalla hänellä oli kirjallisia avustajia. Ireneoksen tiedot ovat Polykarpokselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "missään tapauksessa Joh, Matt tai Luuk ei ole itse nimellään kulkevaa tekstiä kirjoittanut."

        Tuo on vain sinun väitteesi, jota et pysty todistamaan. Väitteesi ei kerro Raamatusta eikä sen kirjoittajista, vaan SINUSTA ja epäuskostasi.

        Yhtä vähän sinä pystyt todistamaan omaa väitettäsi. Esitäpä jokaisesta evankeliumista kohta, jossa sen kirjoittaja identifioi itsensä, niin päästään keskustelemaan aiheesta. Sitä minäkin.


      • Anonyymi

        Ilmestyskirjan kirjoittajan eli Johanneksen henkilöllisyys ei ole täysin selvä. PERINTEISEN näkemyksen mukaan kirjoittaja oli apostoli ja evankelista Johannes, joka kirjoitti myös Johanneksen evankeliumin sekä Ensimmäisen, Toisen ja Kolmannen Johanneksen kirjeen. Perinnäisopit ovat kuitenkin tarkoitettu tutkittavaksi eivätkä kaikki tutkijat niele noita väitteitä purematta.

        Nykyisin useat eksegeetit kiistävät tämän esittäen, että apostoli, evankelista ja Patmoksen Johannes ovat todennäköisesti KAIKKI eri henkilöitä. Osa nykyeksegeeteistä kuitenkin kannattaa perinteistä näkemystä, jonka mukaan kyseessä on sama henkilö. Ilmestyskirjan ja Johanneksen evankeliumin kielelliset erot ovat kuitenkin niin suuret, että jo useat varhaiskristilliset kirkkoisät katsoivat ne eri kirjoittajien kädestä kirjoitetuiksi.

        Varmuutta ei siis ole suuntaan eikä toiseen, ainakaan Johanneksen kohdalla. Mutta entäpä muut evankeliumit sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Papias (s.79 - k.163) joka toimi vanhoillapäivillään Hierapoliin piispana kertoi 115 evankeliumin kirjoittajaksi nimen omaan Vähä-Aasiassa toiminut seurakunnan Johannes vanhin jota ei kuitenkaan tule sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen joka on aivan eri henkilö. Tämän asian Papias teki aivan selkeäksi sillä kyseinen Johannes oli apiaan oma opettaja ja nykyinen väärikäsitys on syntynyt vasta 500-luvulla kun oli "muodikasta" yhdistellä eri aamatun henkilöitä toisiinsa (Papias myös liittää Johannes Sebeteuksen pojan kuoleman lähelle tämän veljen Jaakobin marttyyrikuolemaa vuonna 44). Jos Johanneksen evankeliumi on todella kirjoitettu vuonna 80-96, kuten Rylandin papyrus P52 perusteella tutkijat ovat päätelleet, on Papias ollut tuolloin noin parikymppinen. Mutta ymmärrän hyvin että aivot voivat mennä nyt herkästi umpisolmuun ja oikosulkuun kun sopassa onkin nyt useampi Johannes. Sitö ei aivot välttämättä pysty kaikilla käsittelemään kun kyse on kuitenkin kahdesta samannimisestä Johannes-kaimasta.

        Eusebioksen mukaan Papias onkin vähä-älyinen joten se siitä todistuksesta. Evankeliumin kirjoitti Johannes Sebeteuksen poika joka oli Jeesuksen opetuslapsi ja myöhemmin toimi apostolina Efesoossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sanot Exappi nyt, kun sua viedään kuin litran mittaa? Johannes ei ollutkaan nuorin evankeeliuumi.

        "Mitäs sanot Exappi nyt, kun sua viedään kuin litran mittaa? Johannes ei ollutkaan nuorin evankeeliuumi."

        Mielipiteitä mahhtuu maailmaan aika monia. Yksi niistä on esitetty tässä ketjussa, joskaan sitä ei ole mitenkään kunnolla perusteltu.

        Voisin toki heittää itsekin yhden mielipiteen ilmaan, jonka mukaan Joh on vanhin, Matt seuraava, Luuk sitä seuraava ja Mark nuorin evankeliumeistamme. Milläs sen osoitat vääräksi ???

        Tai kenties voisin sanoa että kaikki kirjeet ja evankeliumit kijoitettiin vasta toisella vuosisadalla.

        Mielipiteitä mahhtuu maailmaan, enkä tuomitse niistä yhtäkään ilman kunnon faktaperusteita, Ja faktoja on kovn vähän.

        Mutta missäs ovat ne faktat joilla tämä täällä esitettu mielipide perustellaan ? Papiaksen kadonneet kirjoitukset kun eivät ihan oikeasti - sanotaanko - hetkauta.


      • Anonyymi
        Exap kirjoitti:

        "Mitäs sanot Exappi nyt, kun sua viedään kuin litran mittaa? Johannes ei ollutkaan nuorin evankeeliuumi."

        Mielipiteitä mahhtuu maailmaan aika monia. Yksi niistä on esitetty tässä ketjussa, joskaan sitä ei ole mitenkään kunnolla perusteltu.

        Voisin toki heittää itsekin yhden mielipiteen ilmaan, jonka mukaan Joh on vanhin, Matt seuraava, Luuk sitä seuraava ja Mark nuorin evankeliumeistamme. Milläs sen osoitat vääräksi ???

        Tai kenties voisin sanoa että kaikki kirjeet ja evankeliumit kijoitettiin vasta toisella vuosisadalla.

        Mielipiteitä mahhtuu maailmaan, enkä tuomitse niistä yhtäkään ilman kunnon faktaperusteita, Ja faktoja on kovn vähän.

        Mutta missäs ovat ne faktat joilla tämä täällä esitettu mielipide perustellaan ? Papiaksen kadonneet kirjoitukset kun eivät ihan oikeasti - sanotaanko - hetkauta.

        Eusebioksen mukaan Papias oli mielipuolihullu ja vajaa, minkä takia Papiaksen sanomisilla ei toisen vuosisadan aikanakaan ollut minkäänlaista painoarvoa. Papiaksen tekstejä lainattiin ainoastaan vain sen vuoksk että niitä haluttiin kritisoida ja korjata niissä esitettyjä virheellisiä väittämiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eusebioksen mukaan Papias oli mielipuolihullu ja vajaa, minkä takia Papiaksen sanomisilla ei toisen vuosisadan aikanakaan ollut minkäänlaista painoarvoa. Papiaksen tekstejä lainattiin ainoastaan vain sen vuoksk että niitä haluttiin kritisoida ja korjata niissä esitettyjä virheellisiä väittämiä.

        "Eusebioksen mukaan Papias oli mielipuolihullu ja vajaa"

        Ei siis mitään uutta auringon alla.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15949606/raamatun-uskottavuus


    • Anonyymi

      Omien pyhien kirjojen tunteminen on kovin heikkoa. Sekin, että kirjoittajia ei tiedetä ja ne nimettii vasta toisella vuosisadalla on mysteeri monille.

      Markuksen nimellä tunnettu evankeliumi on vanhin, tästä on vankkumaton konsensus asioihin perehtyneiden keskuudessa. Ajoitus menee 70-luvun alkuun, kirjoitus paikasta ei ole täyttä varmuutta. Tekstissä on voimakas roomalainen vaikutus mm. mittayksiköissä. Kirjoittaja on hellenistisen koulutuksen saanut henkilö ja elänyt roomalaisessa kulttuuripiirissä. Kirjoittaja ei itse ole voinut olla silminnäkijä ajallisen ja maantieteellisen välimatkan vuoksi.

      • Anonyymi

        Paitsi tietysti Johanneksen evankeliumi jonka kirjoittajaksi Papias nimeää oman opettajansa Johannes vanhimman. Tätä Johannesta ei kuitenkaan pidä sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen vaan kyse on aivan eri Johanneksesta. Nimien samanlaisuus aiheuttaa kuitenkin hyvin helposti sekaannuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi tietysti Johanneksen evankeliumi jonka kirjoittajaksi Papias nimeää oman opettajansa Johannes vanhimman. Tätä Johannesta ei kuitenkaan pidä sekoittaa opetuslapsi ja apostoli Johannekseen vaan kyse on aivan eri Johanneksesta. Nimien samanlaisuus aiheuttaa kuitenkin hyvin helposti sekaannuksen.

        Papias on väärässä.


      • Anonyymi

        "Markuksen nimellä tunnettu evankeliumi on vanhin, tästä on vankkumaton konsensus asioihin perehtyneiden keskuudessa."

        Itse asiassa ei ole, vaikka tuo onkin valtavirran näkemys. On niitäkin, jotka hyväksyvät vanhan kirkon tradition, että Matteus on vanhin. Tuo mainitsemasi "konsensus" perustuu vain siihen oletukseen, että lyhyempi täytyy olla vanhempi. Oletetaan, että pidempi ja seikkaperäisempi ei voi olla vanhempi. No se nyt on vain pelkkä oletus.


    • Anonyymi

      Eusebios piti Papiasta vähä-älyisenä, hitaana ja hieman jälkeen jääneenä tapauksena.

      • Anonyymi

        Vähä-älyinen tai ei, niin Papias kuitenkin avioitui Apostolien teoissakin mainitun Filippoksen kaikkien seitsemän profeettatyttären kanssa. Siinä on ollut polygamiaa kerrakseen (ja kalliiksi tulleet myötäjäiset)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähä-älyinen tai ei, niin Papias kuitenkin avioitui Apostolien teoissakin mainitun Filippoksen kaikkien seitsemän profeettatyttären kanssa. Siinä on ollut polygamiaa kerrakseen (ja kalliiksi tulleet myötäjäiset)

        Filippoksella oli neljä tytärtä, joten väitteesi on huuhaata.


    • Anonyymi

      Aloitus on taas yksi höpönlöpön aloitus. Kukaan ei tiedä varmuudella sitä, milloin Markus kirjoitti tekstinsä. Jotkut tutkijat ovat arvailleet, että jopa varhainen 40-luku on mahdollinen ajankohta.

      Luukas kirjoitti sen, mitä Jeesuksen tiedettiin sanoneen ja tehneen. Siis ajankohta voi olla ihan hyvin mitä vain 50-80. Kun otetaan huomioon, että Luukas kirjoitti Apostolien teot evankeliuminsa jälkeen (kuten jokainen voi Raamatusta lukea, Luuk. 1:1-4; Ap. t. 1:1-3), ja Ap.t. päättyvät noin vuoteen 63, ei ole mitään syytä väittää, että evankeliumi ei voisi olla joskus 60-luvulla kirjoitettu teksti.

      Josefus ei ole Luukkaan lähde, vaan kuten hän itse sanoo, SILMINNÄKIJÄT.

      • Anonyymi

        Luukas lainaa suoraan, välillä sanasta sanaan Josefusta. Josefuksen Juutalaisten historia valmistui -92, joten ainakin ne osat on kirjoitettu vuoden 92 jälkeen.

        1. Clement saattaa olla kirjoitettu heti Paavalin kirjeiden jälkeen mutta sehän ei tosin päässyt kaanoniin. Samoin 1.Pietari kuten myös Kirje heprealaisille on todennäköisesti kirjoitettu ennen evankeliumeita.

        Jesajan Taivaaseen astuminen on kirjoitettu samaan aikaan kuin evankeliumit, joka myöskään ei ole kaanonissa. Papias on kirjoitettu samaan aikaan tai hiukan myöhemmin kuin Johannes. Quadratius, Aristides sekä Ignatius evankeliumien jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luukas lainaa suoraan, välillä sanasta sanaan Josefusta. Josefuksen Juutalaisten historia valmistui -92, joten ainakin ne osat on kirjoitettu vuoden 92 jälkeen.

        1. Clement saattaa olla kirjoitettu heti Paavalin kirjeiden jälkeen mutta sehän ei tosin päässyt kaanoniin. Samoin 1.Pietari kuten myös Kirje heprealaisille on todennäköisesti kirjoitettu ennen evankeliumeita.

        Jesajan Taivaaseen astuminen on kirjoitettu samaan aikaan kuin evankeliumit, joka myöskään ei ole kaanonissa. Papias on kirjoitettu samaan aikaan tai hiukan myöhemmin kuin Johannes. Quadratius, Aristides sekä Ignatius evankeliumien jälkeen.

        Ei lainaa Josefusta.

        Josefus saattaa lainata Luukasta, mutta en usko siihenkään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      444
      3245
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      401
      2776
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      119
      2738
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2143
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1170
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe