naisten itsepuolustus

neiti

Tästä asiasta on varmasti ollut ennemminkin keskustelua, mutta aloitanpa yhden ketjun itse.

Elikkä millaisia tekniikoita pitäisi naisille opettaa itsepuolustukseksi? Onko naisen edes mahdollista puolustautua päälle käyvältä isolta mieheltä?

Itseäni tämä asia liikuttaa, sillä en ole edes 160 senttinen. En omaa fyysistä voimaa kovinkaan paljon, lyönneissä ei ole lainkaan tehoja surukseni. Potkuissa jalka kyllä nousee. Tositilanteessa varmaan turvautuisin potkuihin ja koukkulyönteihin. Ranteet on heikot ja lyönnissä kovempaan kohteeseen ne antaa periksi.

Itsepuolustustaito on yksinkertaisesti niin retuperällä. Melko puhtaat karaten tekniikat on (katakisailusta kiinnostunut olen). Voisin kyllä esim. potkunyrkkeilyn aloittaa saadakseni voimaa.

On turhauttavaa harjoitella hienoja rannelukkoja, kun tietää ettei ne tule tositilanteessa mieleen. Eikä edes toimi äijille, olen kokeillut. Sensijaan potkut tuntuvat ihan hyviä olevan välimatkan ansiosta ja tekevät kipeää kohteeseen. Olen ottanut "matsia" nyt krav magan aloittaneen miehen kanssa, jolla on taustalla 6kk nyrkkeilyä ja nykyisin myös punttisalilla käy. Kivasti lensin päin rautaverkkoa kepeästi kun oikea koukku tärähtää kypäröityyn päähän. Nauratti silloin, mutta hemmetti jos ei kypärää olisi ollut.

91

22527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuinen nainen

      Hmm...rannelukko kyllä tuntuu miehellä jos teet tekniikan oikein. Tarkista siis tyyli miten sen teet. Olen itse jo vanhempi nainen ja harrastanut Sin Moo Hapkidoa jo melkein 10v. Enkä ole vielä kokenut yhdenkään treenin jälkeen että lopetan tai etten pysty tai pärjää miehelle. Lukot tehoaa aina USKo !! Asennekysymys tuo vaan on. Ei siis koosta kiinni...oma ystävättäreni on pieni mutta todella sisukas. Joten se siitä koosta jos sitä vielä pohdit :) Tuo mitä harrastan sopii naisille koska se ei ole mikään voimalaji. Ei siis tarvi kun hallita taito tehdä tekniikoita

      Muuten minä taas ärsytän miehiä koska minulla ei lukot tunnu. Naisen etu varsinkin ,kun olen muutenkin notkeampi kuin mies :D

      • turva-alan ammattilainen

        Lukot..hmmm...toimivat jos A) yllätät täysin toisen ja käytät heti 100% voimaa B) lyöt/potkaiset ensin("atemi") C) toisille toimii hyvin, toisille ei sitten mitenkään, ihmiskohtaista. Mies miehelle siis. Jos kyseessä paljon vahvempi mies niin en edes lähde yrittämään lukotuksia vaan kuristuksia, ne toimii. Täytyy myös muistaa että se mikä salilla toimii, ei välttämättä toimikaan kun iskee pelko ja jännitys ja paniikki päälle tuolla ulkona.

        Naisille suosittelen krav maga-tyyppistä harjoittelua(paljon sovellettua harjoittelua, hyökkäykset oikeasti kovaa, maahan kaatoa tms. mitä voisi kuvitella että naisille tulee yleisemmin vastaan...) JA nyrkkeilyä/thainyrkkeilyä. Valitettavasti perinteiset budolajit eivät anna tarpeeksi realistisia harjoitteita eivätkä toimivia tekniikoita(okei, yleistän mutta tajuatte pointtini). Koittakaapa noita ns.perinteisiä lukotuksia/harjoitteita vaikka hieman enemmän harrastaneeseen henkilöön(ja sanokaa että pistä kunnolla vastaan ja yritä satuttaa), varsinkin naiset miehille. Pahin mitä niistä voi seurata(olen nähnyt) on väärä luulo että osaa tehdä jotain mikä tehoaa, ja se jos jokin on vaarallista. Valitettavasti asia on näin eikä elämä ole kivaa taikka elokuvaa :(
        Itselläni yli 10v. kamppailulajitausta(perinteisiä lajeja krav maga vapaaottelu/bjj), myös kilpaillut niissä ja nykyään koulutan turvallisuusalan ihmisiä.


      • voimailija exkarate
        turva-alan ammattilainen kirjoitti:

        Lukot..hmmm...toimivat jos A) yllätät täysin toisen ja käytät heti 100% voimaa B) lyöt/potkaiset ensin("atemi") C) toisille toimii hyvin, toisille ei sitten mitenkään, ihmiskohtaista. Mies miehelle siis. Jos kyseessä paljon vahvempi mies niin en edes lähde yrittämään lukotuksia vaan kuristuksia, ne toimii. Täytyy myös muistaa että se mikä salilla toimii, ei välttämättä toimikaan kun iskee pelko ja jännitys ja paniikki päälle tuolla ulkona.

        Naisille suosittelen krav maga-tyyppistä harjoittelua(paljon sovellettua harjoittelua, hyökkäykset oikeasti kovaa, maahan kaatoa tms. mitä voisi kuvitella että naisille tulee yleisemmin vastaan...) JA nyrkkeilyä/thainyrkkeilyä. Valitettavasti perinteiset budolajit eivät anna tarpeeksi realistisia harjoitteita eivätkä toimivia tekniikoita(okei, yleistän mutta tajuatte pointtini). Koittakaapa noita ns.perinteisiä lukotuksia/harjoitteita vaikka hieman enemmän harrastaneeseen henkilöön(ja sanokaa että pistä kunnolla vastaan ja yritä satuttaa), varsinkin naiset miehille. Pahin mitä niistä voi seurata(olen nähnyt) on väärä luulo että osaa tehdä jotain mikä tehoaa, ja se jos jokin on vaarallista. Valitettavasti asia on näin eikä elämä ole kivaa taikka elokuvaa :(
        Itselläni yli 10v. kamppailulajitausta(perinteisiä lajeja krav maga vapaaottelu/bjj), myös kilpaillut niissä ja nykyään koulutan turvallisuusalan ihmisiä.

        valitettavasti naisen on hankala todellisessa vaara tilanteessa pärjätä fyysisesti paljon vahvemmalle miltei mahdoton.Noi käsilukot kyllä voitte unohtaa tyystin se on taivaan tosi.

        En kritisoi lajeja sen enempää joka laji on niin hyvä ,kun sen kouluttaja.Parempi harrastaa mitä tahansa lajia ,kun se ettei mitään jaksaa juosta pakoon ,kun on parempi kunto ja se on yksi parhaista itsepuolustus konsteista naisille ja miksei miehillekin.

        Ei tarvitse olla iso ja vahva,mutta apua siitä on hitosti.


      • neiti

        Olet sen verran jo kuitenkin harrastanut sitä kyseistä lajia, minä olen karaten piirissä lähes kolme vuotta puuhannut. Voi olla, että olen eksynyt väärän lajin pariin.

        Olen kyllä todennut, että mahdollisimman yksinkertaiset ja aggressiiviset tekniikat toimivat minulla parhaiten. Minulle tuskin tulisi mieleenkään aiheuttaa kipua isolle nepelle jollain rannelukolla, ainakaan tällä kokemuksella. Jos vaikka ote pikkusen syystä tai toisesta löystyy niin taitaa minulla aika kipeät paikat olla.

        Onko laillista kantaa kubotania (siis sellaista tosi lyhyttä, tylppää "tikkua", jolla tökitään hermopisteisiin)? Meinaan, että silläkin saisi melko helposti kipua aikaan eikä varmaan kovin suuria vammoja hyökkääjässä aiheuttaisi jos ei ihan hurjimpia tekniikoita tee. Kubotanista kävisi vaikka lyijykynä tarpeen vaatiessa, mutta onko kellään enempää tietoa tästä "aseesta"?

        Tekniikoista aika tepsivä on kunnon lyönti nenuun tai silmäkulmaan, senhän tietää jokainen. En kyllä nyrkkelijän kanssa nenätysten ollessa pistäisi kaikkea tämän yhden lyönnin varaan, mutta häijyyn tavikseen tämän uskoisi tepsivän. Tosin varmaan voi olla sakko itsellään sitten.

        Äh, tässä on nyt jotenkin umpikuja minulla. Opettelenko niitä rannelukkoja ja irtautumisia kuuliaisesti vai hankinko nyrkkeilysäkin ja kyselen seuran miehiltä, että ottelevatko kanssani välillä? Olen tuossa tarkkaillut miten ns. miehet tappelee keskenään. Ei siis missään nimessä pidä joutua lähikontaktiin vaan tosiaan yllätyshyökkäys kannalla oltava. Sellaista kerrasta poikki-menoa tulisi minun opetella.

        Lähinnä viitoitusta harjoittelulleni etsin. Ideoita ja kokemuksia peliin.


      • Varjo
        neiti kirjoitti:

        Olet sen verran jo kuitenkin harrastanut sitä kyseistä lajia, minä olen karaten piirissä lähes kolme vuotta puuhannut. Voi olla, että olen eksynyt väärän lajin pariin.

        Olen kyllä todennut, että mahdollisimman yksinkertaiset ja aggressiiviset tekniikat toimivat minulla parhaiten. Minulle tuskin tulisi mieleenkään aiheuttaa kipua isolle nepelle jollain rannelukolla, ainakaan tällä kokemuksella. Jos vaikka ote pikkusen syystä tai toisesta löystyy niin taitaa minulla aika kipeät paikat olla.

        Onko laillista kantaa kubotania (siis sellaista tosi lyhyttä, tylppää "tikkua", jolla tökitään hermopisteisiin)? Meinaan, että silläkin saisi melko helposti kipua aikaan eikä varmaan kovin suuria vammoja hyökkääjässä aiheuttaisi jos ei ihan hurjimpia tekniikoita tee. Kubotanista kävisi vaikka lyijykynä tarpeen vaatiessa, mutta onko kellään enempää tietoa tästä "aseesta"?

        Tekniikoista aika tepsivä on kunnon lyönti nenuun tai silmäkulmaan, senhän tietää jokainen. En kyllä nyrkkelijän kanssa nenätysten ollessa pistäisi kaikkea tämän yhden lyönnin varaan, mutta häijyyn tavikseen tämän uskoisi tepsivän. Tosin varmaan voi olla sakko itsellään sitten.

        Äh, tässä on nyt jotenkin umpikuja minulla. Opettelenko niitä rannelukkoja ja irtautumisia kuuliaisesti vai hankinko nyrkkeilysäkin ja kyselen seuran miehiltä, että ottelevatko kanssani välillä? Olen tuossa tarkkaillut miten ns. miehet tappelee keskenään. Ei siis missään nimessä pidä joutua lähikontaktiin vaan tosiaan yllätyshyökkäys kannalla oltava. Sellaista kerrasta poikki-menoa tulisi minun opetella.

        Lähinnä viitoitusta harjoittelulleni etsin. Ideoita ja kokemuksia peliin.

        Se rannelukkohömpötys ja muu ei toimi - koska vastassa on mitä todennäköisimmin vahvempi kaveri.

        Se mikä toimii, on lukkojen tekeminen koko vartalon voimalla, esimerkiksi bjj/sw tapaan. Otetaanpa yksinkertainen armbar - miksihän sen voisi suomentaa, olisiko kyynärlukko kokovartalolla hyvä? Sellaista miestä ei ole keksittykään joka pitelisi armbaria väännettäessä kättä koukussa kun toinen pääsee käyttämään koko vartalon voimaa yhteen käteen vääntäessään lukkoa "loppuun".

        Armbarin tekniikkana löydät osoitteesta http://www.bjj.org/techniques/
        (tosin nyt serveri oli alhaalla jostakin syystä)


        No armbar on ehkä huonohko lukko jos vastassa on kaveri joka siitä pääsee irti tai tietää mitä tekee. Mutta ymmärrätänet periaatteen. Samoin on monien lukkojen laita; jotkut lukot eivät vaan toimi jos vastassa on 30 kiloa painavampi kaveri. Ja sitten joissakin lukoissa ei ole mitään väliä onko vastassa isompi äijä vai ei. Tsekkaa nuo tekniikat tuosta linkistä, mieti niitä miksi ne toimivat ja miksi esimerkiksi rannelukosta on helppo ison äijän päästä irti.

        Karatessa ei ole kuin yksi huono puoli; siinä oletetaan että vastustaja tekee näin tai noin. "Jos vastustaja ottaa teitä rinnuksista kiinni, otatte ranteesta näin ja käännätte tänne päin" (varmaan tuttu lause treeneistä).

        Kannattaa harjoitella niin tai ajatella niin, että ihan sama mitä vastustaja tekee, aina löytyy itsellesi paras tekniikka (vaikkapa nyt lukko). Potkut toimivat potkuetäisyydeltä mutta mitäs sitten kun kaveri tulee iholle? Rannelukko? Kannattaa harjoitella joka etäisyydeltä itsensä mahdollisimman hyväksi, eikä luottaa siihen että "kyllähän minä pystyn toisen pitämään potkuetäisyydellä". Se ei ole realistisesti ajateltu.

        Vankka mielipiteeni on, että jos aikoo puolustaa itseään, treeni on joskus raskastakin ja siinä joutuu olemaan myös lähikamppailussa vastustajan kanssa. Ei kadulla vastaan tuleva aggressiiviseksi heittäytyvä tuntematon jää miettimään että osuuko se potku vai ei, se tulee päälle ja hakkaa kuin sokea oranki joka paikkaan. Siinä ei napsupotkut auta, jotain on keksittävä. Se jotain on oltava harjoiteltu aikaisemmin, kun 90 kiloinen humalainen ryntää päälle. Saa olla aika ninja että pystyy jatkuvasti psyykkaamaan itsensä valmiiksi potkua varten. Teho pitäisi myös olla kova, ei humalainen pienestä kaadu.

        Eli summa summarum; jos oikeasti haluaa puolustaa itseään, ei yhden etäisyyden (potku- ja lyöntietäisyys) hallinta riitä joka tilanteeseen. Jos joutuu mattokamppailuun, on hiton hieno tietää miten sieltä pääsee äkkiä pois tai saa toisen pelistä pois. Jos et harjoittele kaikkia etäisyyksiä, olet heikoilla. Kylmä totuus mutta niin se on.


      • 3 dan
        neiti kirjoitti:

        Olet sen verran jo kuitenkin harrastanut sitä kyseistä lajia, minä olen karaten piirissä lähes kolme vuotta puuhannut. Voi olla, että olen eksynyt väärän lajin pariin.

        Olen kyllä todennut, että mahdollisimman yksinkertaiset ja aggressiiviset tekniikat toimivat minulla parhaiten. Minulle tuskin tulisi mieleenkään aiheuttaa kipua isolle nepelle jollain rannelukolla, ainakaan tällä kokemuksella. Jos vaikka ote pikkusen syystä tai toisesta löystyy niin taitaa minulla aika kipeät paikat olla.

        Onko laillista kantaa kubotania (siis sellaista tosi lyhyttä, tylppää "tikkua", jolla tökitään hermopisteisiin)? Meinaan, että silläkin saisi melko helposti kipua aikaan eikä varmaan kovin suuria vammoja hyökkääjässä aiheuttaisi jos ei ihan hurjimpia tekniikoita tee. Kubotanista kävisi vaikka lyijykynä tarpeen vaatiessa, mutta onko kellään enempää tietoa tästä "aseesta"?

        Tekniikoista aika tepsivä on kunnon lyönti nenuun tai silmäkulmaan, senhän tietää jokainen. En kyllä nyrkkelijän kanssa nenätysten ollessa pistäisi kaikkea tämän yhden lyönnin varaan, mutta häijyyn tavikseen tämän uskoisi tepsivän. Tosin varmaan voi olla sakko itsellään sitten.

        Äh, tässä on nyt jotenkin umpikuja minulla. Opettelenko niitä rannelukkoja ja irtautumisia kuuliaisesti vai hankinko nyrkkeilysäkin ja kyselen seuran miehiltä, että ottelevatko kanssani välillä? Olen tuossa tarkkaillut miten ns. miehet tappelee keskenään. Ei siis missään nimessä pidä joutua lähikontaktiin vaan tosiaan yllätyshyökkäys kannalla oltava. Sellaista kerrasta poikki-menoa tulisi minun opetella.

        Lähinnä viitoitusta harjoittelulleni etsin. Ideoita ja kokemuksia peliin.

        Sä näät vaaroja näköjään joka paikassa, mitä ihmettä sä pelkäät, vihaatko sä kenties miehiä? Et suinkaan sä ole kallellaan väärään suuntaan?


    • Karateka*

      Pitää muistaa, että mikäli hyökkääjä on selvästi isompi on sinulla myös oikeus käyttää huomattavasti kovempaa väkivaltaa laillisestikkin (tappelussa ei nyt koskaan tule mietittyä niitä laki puolen hommia mutta kuitenkin....)

      Käytä mahdillisimman yksinkertaisia tekniikoita. Potkut päähän kannattaa unohtaa heti niitä ei oikein salin ulkopuolella juuri pysty tekemään (mm tilan ahtaus, talvella liukkaus jne...)
      Kaiken maailman lukot, kuristukset ja muut hallinta otteet kannattaa myös unohtaa! Mitäs sitten teet kun (jos) saat kaverin lukkoon? Isompi kaveri pääsee lopulta irti kuitenkin ja entistä vihaisempana.

      Yksi tehokas tekniikka toisen tullessa kohti on tempaista etukäden kämmenpohja kaverin naamaan (tekniikkana etukäden suora). Kämmenpohjalla lyödessä ei heikko ranne meinaa mitään ja lyöntiin saa melkolailla voimaa, eikä omakaan käsi hajoa. Kaverin nenä puolestaan on kovilla.

      Tuon luulisi jo aiheuttavan sen verran häminkiä, että pääsee karkuun....

      Jos Kaveri on päässyt kiinni onkin temput jo aika vähissä... Silmiin tökkiminen tietysti on aika vaihtoehto mutta kuinka monella riittää pokka tehdä se oikeasti??

      Lähietäisyydeltä pureminen on aina tehokasta ja sattuu varmasti.

      Yleistäen mitä suurempi koko ero sitä brutaalimpi ja agressiivisempi sinun pitää olla. Alusta asti täysillä niin brutaalisti kuin mahdollista. Saat korkeintaan pari kolme tilaisuutta ja ne on käytettävä tehokkaasti hyväksi.

      • Bushido

        Nuo päällekarkaajat eivät välttämättä kaikkein "terveellisimpiä" ihmisiä ole. Joten ei ole syytä hankkia verikontaktia.

        Opetan itsekin naisten itsepuolustusta. Harjoittelussa korostan "häikäilemätöntä raakuutta" päällekarkaajaa vastaan. Hennot likkeet saa vaan hyökkääjältä entisestään "seisomaan". Että tältä pohjalta.


      • paluu maanpinnalle
        Bushido kirjoitti:

        Nuo päällekarkaajat eivät välttämättä kaikkein "terveellisimpiä" ihmisiä ole. Joten ei ole syytä hankkia verikontaktia.

        Opetan itsekin naisten itsepuolustusta. Harjoittelussa korostan "häikäilemätöntä raakuutta" päällekarkaajaa vastaan. Hennot likkeet saa vaan hyökkääjältä entisestään "seisomaan". Että tältä pohjalta.

        Tosissaan olevaa väkivaltaista miestä vastaan ei käytännössä tehoa juuri muu kuin potku munille - mahdollisesti, muttei välttämättä sekään - ja sormet silmiin, jos sattuu osumaan hyvin. Jälkimmäisessä on se vika, että todennäköisesti tulee istumista, jos silmä vahingoittuu pahasti. Sama juttu puremisen kanssa.

        Nuo lukot eivät onnistu naisilta, eivätkä yleensä miehiltäkään kuin korkeintaan matossa. Voihan sitä tietysti luulotella mitä haluaa.

        Naisen iskut miehen päähän - tjaa, herkän ja aran miehen ehkä voi säikäyttää, muttei muita. Harjoitussalilla näköjään naisille tulee kaikenlaisia harhakuvitelmia omista kyvyistään tai voimistaan, mutta kannattaa muistaa, että mies on varsinkin ylävartalovoimiltaan kuin gorilla naiseen verrattuna. Tähän päälle vielä paljon parempi motoriikka ja luontainen kyky lyödä, toisin kuin naisilla. Verratkaa vaikka miten se säkki jytisee miehen ja naisen käsittelyissä. Salilla naisen kanssa sparratessa se on sellaista leikkiä, kuin lapsen kanssa sparraisi. Tietysti ollaan mukamas tosissaan harjoittelemassa, jottei suututettaisi turhaan. Kuitenkin olisi parasta että naiset harjoittelisivat keskenään ja miehet keskenään.

        Eli jalat alle ja äänen käyttö on edelleenkin paras apu naisen itsepuolustukseen. Jos jotain harjoitellaan, niin irtautumisia ja munille potkua. Isku naamaan vain suututtaa väkivaltaisen miehen. Ehkä voi huuli aueta, muttei sillä mitään muuta käytännönvaikutusta ole, vaikka nainen olisi kuinka nyrkkeilyä harrastanut.

        Eli pähkinänkuoressa: kiljuen karkuun. Yleensä apua tulee nopeasti kun nainen kiljuu.


      • tytsi
        paluu maanpinnalle kirjoitti:

        Tosissaan olevaa väkivaltaista miestä vastaan ei käytännössä tehoa juuri muu kuin potku munille - mahdollisesti, muttei välttämättä sekään - ja sormet silmiin, jos sattuu osumaan hyvin. Jälkimmäisessä on se vika, että todennäköisesti tulee istumista, jos silmä vahingoittuu pahasti. Sama juttu puremisen kanssa.

        Nuo lukot eivät onnistu naisilta, eivätkä yleensä miehiltäkään kuin korkeintaan matossa. Voihan sitä tietysti luulotella mitä haluaa.

        Naisen iskut miehen päähän - tjaa, herkän ja aran miehen ehkä voi säikäyttää, muttei muita. Harjoitussalilla näköjään naisille tulee kaikenlaisia harhakuvitelmia omista kyvyistään tai voimistaan, mutta kannattaa muistaa, että mies on varsinkin ylävartalovoimiltaan kuin gorilla naiseen verrattuna. Tähän päälle vielä paljon parempi motoriikka ja luontainen kyky lyödä, toisin kuin naisilla. Verratkaa vaikka miten se säkki jytisee miehen ja naisen käsittelyissä. Salilla naisen kanssa sparratessa se on sellaista leikkiä, kuin lapsen kanssa sparraisi. Tietysti ollaan mukamas tosissaan harjoittelemassa, jottei suututettaisi turhaan. Kuitenkin olisi parasta että naiset harjoittelisivat keskenään ja miehet keskenään.

        Eli jalat alle ja äänen käyttö on edelleenkin paras apu naisen itsepuolustukseen. Jos jotain harjoitellaan, niin irtautumisia ja munille potkua. Isku naamaan vain suututtaa väkivaltaisen miehen. Ehkä voi huuli aueta, muttei sillä mitään muuta käytännönvaikutusta ole, vaikka nainen olisi kuinka nyrkkeilyä harrastanut.

        Eli pähkinänkuoressa: kiljuen karkuun. Yleensä apua tulee nopeasti kun nainen kiljuu.

        Miten niin miehillä on paljon parempi motoriikka kuin naisilla? Mielestäni asia on yleensä päinvastoin. Kun katsoo alkeiskurssille tulevia oppilaita, niin hyvä että ne miehet edes pystyssä pysyvät, naisille vartalon hallinta tuntuu olevan enemmän hanskassa. Voimaa toki miehillä on enemmän, ja se on se mikä ratkaisee (valitettavasti).

        Entäs tuo luontainen kyky lyödä? Tarkoitatko tällä miesten agressiivisuutta ja häikäilemättömyyttä?


      • Don King
        tytsi kirjoitti:

        Miten niin miehillä on paljon parempi motoriikka kuin naisilla? Mielestäni asia on yleensä päinvastoin. Kun katsoo alkeiskurssille tulevia oppilaita, niin hyvä että ne miehet edes pystyssä pysyvät, naisille vartalon hallinta tuntuu olevan enemmän hanskassa. Voimaa toki miehillä on enemmän, ja se on se mikä ratkaisee (valitettavasti).

        Entäs tuo luontainen kyky lyödä? Tarkoitatko tällä miesten agressiivisuutta ja häikäilemättömyyttä?

        Ainakin naisnyrkkeilijöitä katsoessa ei tiedä itkettääkö enemmän vai naurattaako. Naisilta lyöminen ei vain onnistu oikein. Miehet yleensä oppivat aika nopeasti, jos joku opettaa. Jotkut joo osaavat syntymästään hyvinkin. Pientä hienosäätöä vain koukkuihin jne. sekä liikkuminen, suojaus, sähkötyksen välttäminen sun muut toki, mutta lyönnit vain sujuvat automaattisesti. Jolleivät mene pilaamaan niitä jonnekin karatekursseille. ;)


      • Bööna
        paluu maanpinnalle kirjoitti:

        Tosissaan olevaa väkivaltaista miestä vastaan ei käytännössä tehoa juuri muu kuin potku munille - mahdollisesti, muttei välttämättä sekään - ja sormet silmiin, jos sattuu osumaan hyvin. Jälkimmäisessä on se vika, että todennäköisesti tulee istumista, jos silmä vahingoittuu pahasti. Sama juttu puremisen kanssa.

        Nuo lukot eivät onnistu naisilta, eivätkä yleensä miehiltäkään kuin korkeintaan matossa. Voihan sitä tietysti luulotella mitä haluaa.

        Naisen iskut miehen päähän - tjaa, herkän ja aran miehen ehkä voi säikäyttää, muttei muita. Harjoitussalilla näköjään naisille tulee kaikenlaisia harhakuvitelmia omista kyvyistään tai voimistaan, mutta kannattaa muistaa, että mies on varsinkin ylävartalovoimiltaan kuin gorilla naiseen verrattuna. Tähän päälle vielä paljon parempi motoriikka ja luontainen kyky lyödä, toisin kuin naisilla. Verratkaa vaikka miten se säkki jytisee miehen ja naisen käsittelyissä. Salilla naisen kanssa sparratessa se on sellaista leikkiä, kuin lapsen kanssa sparraisi. Tietysti ollaan mukamas tosissaan harjoittelemassa, jottei suututettaisi turhaan. Kuitenkin olisi parasta että naiset harjoittelisivat keskenään ja miehet keskenään.

        Eli jalat alle ja äänen käyttö on edelleenkin paras apu naisen itsepuolustukseen. Jos jotain harjoitellaan, niin irtautumisia ja munille potkua. Isku naamaan vain suututtaa väkivaltaisen miehen. Ehkä voi huuli aueta, muttei sillä mitään muuta käytännönvaikutusta ole, vaikka nainen olisi kuinka nyrkkeilyä harrastanut.

        Eli pähkinänkuoressa: kiljuen karkuun. Yleensä apua tulee nopeasti kun nainen kiljuu.

        "Tähän päälle vielä paljon parempi motoriikka ja luontainen kyky lyödä, toisin kuin naisilla." Joo-o, tosta motoriikasta olen ainakin aivan eri mieltä.


      • Imppu

        "Kaiken maailman lukot, kuristukset ja muut hallinta otteet kannattaa myös unohtaa! Mitäs sitten teet kun (jos) saat kaverin lukkoon? Isompi kaveri pääsee lopulta irti kuitenkin ja entistä vihaisempana."
        Pari pointtia: 1) Jos tuollaisessa tilanteessa saa jonkun lukotettua, niin totta h......ssä se käsi katkaistaan mahdollisimman kovaa ja nopeasti.
        2) Jos osaa tehdä jonkun ikävän kuristuksen hyvin, niin se on kyllä kova tekniikka. Tämä vaatii tietysti todella paljon harjoittelua, ruista ranteeseen ja häikäilemätöntä mieltä tarpeen vaatiessa. Kuristusten kanssa täytyy tietysti varoa kohteen tappamista.


      • Imppu
        Imppu kirjoitti:

        "Kaiken maailman lukot, kuristukset ja muut hallinta otteet kannattaa myös unohtaa! Mitäs sitten teet kun (jos) saat kaverin lukkoon? Isompi kaveri pääsee lopulta irti kuitenkin ja entistä vihaisempana."
        Pari pointtia: 1) Jos tuollaisessa tilanteessa saa jonkun lukotettua, niin totta h......ssä se käsi katkaistaan mahdollisimman kovaa ja nopeasti.
        2) Jos osaa tehdä jonkun ikävän kuristuksen hyvin, niin se on kyllä kova tekniikka. Tämä vaatii tietysti todella paljon harjoittelua, ruista ranteeseen ja häikäilemätöntä mieltä tarpeen vaatiessa. Kuristusten kanssa täytyy tietysti varoa kohteen tappamista.

        Jos joutuu johonkin väkivaltatilanteeseen, niin on jo tavallaan eoäonnistunut. Sekä naisille että miehille paras itsepuolustusmenetelmä on opetella lukemaan tilanteita mahd. hyvin. Uskon, että suurimman osan vaikeuksista pystyy "haistamaan" etukäteen.


      • AndyS
        Imppu kirjoitti:

        "Kaiken maailman lukot, kuristukset ja muut hallinta otteet kannattaa myös unohtaa! Mitäs sitten teet kun (jos) saat kaverin lukkoon? Isompi kaveri pääsee lopulta irti kuitenkin ja entistä vihaisempana."
        Pari pointtia: 1) Jos tuollaisessa tilanteessa saa jonkun lukotettua, niin totta h......ssä se käsi katkaistaan mahdollisimman kovaa ja nopeasti.
        2) Jos osaa tehdä jonkun ikävän kuristuksen hyvin, niin se on kyllä kova tekniikka. Tämä vaatii tietysti todella paljon harjoittelua, ruista ranteeseen ja häikäilemätöntä mieltä tarpeen vaatiessa. Kuristusten kanssa täytyy tietysti varoa kohteen tappamista.

        ") Jos osaa tehdä jonkun ikävän kuristuksen hyvin, niin se on kyllä kova tekniikka. Tämä vaatii tietysti todella paljon harjoittelua, ruista ranteeseen ja häikäilemätöntä mieltä tarpeen vaatiessa."

        Ongelmaksi tulee se, että käytännössä juuri kellään naisella ei ole kovin paljon ruista ranteessa verrattuna miehiin. Onhan se nyt ihan selvä, että kaikenlainen painiminen on huonoin mahdollinen taktiikka naiselle, joka yrittää kamppailla miestä vastaan.


      • AndyS
        paluu maanpinnalle kirjoitti:

        Tosissaan olevaa väkivaltaista miestä vastaan ei käytännössä tehoa juuri muu kuin potku munille - mahdollisesti, muttei välttämättä sekään - ja sormet silmiin, jos sattuu osumaan hyvin. Jälkimmäisessä on se vika, että todennäköisesti tulee istumista, jos silmä vahingoittuu pahasti. Sama juttu puremisen kanssa.

        Nuo lukot eivät onnistu naisilta, eivätkä yleensä miehiltäkään kuin korkeintaan matossa. Voihan sitä tietysti luulotella mitä haluaa.

        Naisen iskut miehen päähän - tjaa, herkän ja aran miehen ehkä voi säikäyttää, muttei muita. Harjoitussalilla näköjään naisille tulee kaikenlaisia harhakuvitelmia omista kyvyistään tai voimistaan, mutta kannattaa muistaa, että mies on varsinkin ylävartalovoimiltaan kuin gorilla naiseen verrattuna. Tähän päälle vielä paljon parempi motoriikka ja luontainen kyky lyödä, toisin kuin naisilla. Verratkaa vaikka miten se säkki jytisee miehen ja naisen käsittelyissä. Salilla naisen kanssa sparratessa se on sellaista leikkiä, kuin lapsen kanssa sparraisi. Tietysti ollaan mukamas tosissaan harjoittelemassa, jottei suututettaisi turhaan. Kuitenkin olisi parasta että naiset harjoittelisivat keskenään ja miehet keskenään.

        Eli jalat alle ja äänen käyttö on edelleenkin paras apu naisen itsepuolustukseen. Jos jotain harjoitellaan, niin irtautumisia ja munille potkua. Isku naamaan vain suututtaa väkivaltaisen miehen. Ehkä voi huuli aueta, muttei sillä mitään muuta käytännönvaikutusta ole, vaikka nainen olisi kuinka nyrkkeilyä harrastanut.

        Eli pähkinänkuoressa: kiljuen karkuun. Yleensä apua tulee nopeasti kun nainen kiljuu.

        Pääosin olen samaa mieltä edellisen kanssa. Kuitenkin vaikka se naisen isku naamaan vain suututtaa, niin siinä vaiheessa nainen toivottavasti on jo pinkomassa jumalankyytiä poispäin. Olen kokeillut sitä, että nainen lyö paljaalla nyrkillä tai säkkihanskalla päähän ja kyllä se sattuu ja vaikutusta on. Ei siihen tipahda, mutta vaikkapa hihasta otettu tarttumaote voi hyvinkin irrota. Erityisesti, jos se isku tulee yllättäen tilanteessa, jossa vastarintaa ei odota. Yleensähän miehet eivät käy naisen kimppuun sillä mielellä, että haluaisivat tapella ja vaihtaa nyrkiniskuja, vaan ajatus on, että nainen alistuu väkivaltaan ilman vastarintaa.

        Se, että nainen ajattelisi varsinaisesti voittavansa ison ja aggressiivisen miehen kamppailussa ei ole järkevä tavoite. Järkevä tavoite on selviytyminen - ei voitto.

        Naisten kanssa sparraaminen on tosiaan yleensä aika turhauttavaa. Erityisesti silloin, kun näkee, että nainen on paljon parempi kuin itse, tulee hyvällä asenteella päälle, mutta ei silti vaan mahda mitään.


      • Imppu
        AndyS kirjoitti:

        ") Jos osaa tehdä jonkun ikävän kuristuksen hyvin, niin se on kyllä kova tekniikka. Tämä vaatii tietysti todella paljon harjoittelua, ruista ranteeseen ja häikäilemätöntä mieltä tarpeen vaatiessa."

        Ongelmaksi tulee se, että käytännössä juuri kellään naisella ei ole kovin paljon ruista ranteessa verrattuna miehiin. Onhan se nyt ihan selvä, että kaikenlainen painiminen on huonoin mahdollinen taktiikka naiselle, joka yrittää kamppailla miestä vastaan.

        että homma menee katutilanteissa yleensä ryysyissä roikkumiseksi. Jos on tottunut siihen, niin ei mene ainakaan paniikkiin. Sitä paitsi, vahvojakin naisia on. Osa voimasta on tietenkin harjoituksella hiottua liikeradan tarkoituksenmukaisuutta.
        Jos vastustajalla ei ole otetta, niin miksi yleensä lähteä matsaamaan? Kyllä siinä kannattaa ottaa jalat alle. Mikään lähietäisyydeltä huitaistu isku ei ainakaan saa isompaa ja vahvempaa äijää irrottamaan otettaan uhrista.


      • Bööna
        AndyS kirjoitti:

        Pääosin olen samaa mieltä edellisen kanssa. Kuitenkin vaikka se naisen isku naamaan vain suututtaa, niin siinä vaiheessa nainen toivottavasti on jo pinkomassa jumalankyytiä poispäin. Olen kokeillut sitä, että nainen lyö paljaalla nyrkillä tai säkkihanskalla päähän ja kyllä se sattuu ja vaikutusta on. Ei siihen tipahda, mutta vaikkapa hihasta otettu tarttumaote voi hyvinkin irrota. Erityisesti, jos se isku tulee yllättäen tilanteessa, jossa vastarintaa ei odota. Yleensähän miehet eivät käy naisen kimppuun sillä mielellä, että haluaisivat tapella ja vaihtaa nyrkiniskuja, vaan ajatus on, että nainen alistuu väkivaltaan ilman vastarintaa.

        Se, että nainen ajattelisi varsinaisesti voittavansa ison ja aggressiivisen miehen kamppailussa ei ole järkevä tavoite. Järkevä tavoite on selviytyminen - ei voitto.

        Naisten kanssa sparraaminen on tosiaan yleensä aika turhauttavaa. Erityisesti silloin, kun näkee, että nainen on paljon parempi kuin itse, tulee hyvällä asenteella päälle, mutta ei silti vaan mahda mitään.

        Näin on.


      • Hapa
        Imppu kirjoitti:

        että homma menee katutilanteissa yleensä ryysyissä roikkumiseksi. Jos on tottunut siihen, niin ei mene ainakaan paniikkiin. Sitä paitsi, vahvojakin naisia on. Osa voimasta on tietenkin harjoituksella hiottua liikeradan tarkoituksenmukaisuutta.
        Jos vastustajalla ei ole otetta, niin miksi yleensä lähteä matsaamaan? Kyllä siinä kannattaa ottaa jalat alle. Mikään lähietäisyydeltä huitaistu isku ei ainakaan saa isompaa ja vahvempaa äijää irrottamaan otettaan uhrista.

        Suosittelen naisille pikajuoksua.


      • onkin yläpäässä
        Hapa kirjoitti:

        Suosittelen naisille pikajuoksua.

        Ei ole tapana tapella naisten kanssa, mutta jos jostain syystä joutuisin tuollaiseen, niin sanonpa sen, että se isku naamaan ei juuri miesten iskuihin tottuneena järkytä, mutta jos nainen alkaisi kiljumaan täyttä kurkkua, niin loikkisin kyllä kovaa vauhtia karkuun. Eli kova kiljunta päälle vain ja sitten karkuun, jollei mies ehdi ensin pakoon. Minä kyllä ehtisin. :D


      • AndyS
        onkin yläpäässä kirjoitti:

        Ei ole tapana tapella naisten kanssa, mutta jos jostain syystä joutuisin tuollaiseen, niin sanonpa sen, että se isku naamaan ei juuri miesten iskuihin tottuneena järkytä, mutta jos nainen alkaisi kiljumaan täyttä kurkkua, niin loikkisin kyllä kovaa vauhtia karkuun. Eli kova kiljunta päälle vain ja sitten karkuun, jollei mies ehdi ensin pakoon. Minä kyllä ehtisin. :D

        Vaan useimmat ihmiset eivät ole mitään miesten iskuihin tottuneita ex-nyrkkeilijöitä. Olen nähnyt useamman kerran, kun aikuinen mies menee ihan shokkiin tällistä, joka vain aukaisee nenän tai huulet, eikä tee mitään oikeaa vahinkoa. Pahinta oli, että yhdellä tällaisella tapauksella oli ruskea vyö karatessa...

        Ja kyllä se paljaan nyrkin isku sattuu kovemmallekin karpaasille jonkin verran ja voi pistää pakan sekaisin sekunniksi tai pariksi. Etenkin, jos lyönti tulee puun takaa.


      • jätkä on hullu
        AndyS kirjoitti:

        Vaan useimmat ihmiset eivät ole mitään miesten iskuihin tottuneita ex-nyrkkeilijöitä. Olen nähnyt useamman kerran, kun aikuinen mies menee ihan shokkiin tällistä, joka vain aukaisee nenän tai huulet, eikä tee mitään oikeaa vahinkoa. Pahinta oli, että yhdellä tällaisella tapauksella oli ruskea vyö karatessa...

        Ja kyllä se paljaan nyrkin isku sattuu kovemmallekin karpaasille jonkin verran ja voi pistää pakan sekaisin sekunniksi tai pariksi. Etenkin, jos lyönti tulee puun takaa.

        Joo, muttei naisen isku. Naista sattuu sitäpaitsi käteenkin melkein yhtä paljon kuin kohdetta naamaan. Antakaas vain niiden lyödä paljaalla kädellä vaikkapa thai-mittsiin, niin näette.


      • AndyS
        jätkä on hullu kirjoitti:

        Joo, muttei naisen isku. Naista sattuu sitäpaitsi käteenkin melkein yhtä paljon kuin kohdetta naamaan. Antakaas vain niiden lyödä paljaalla kädellä vaikkapa thai-mittsiin, niin näette.

        Kyllä se nyt vaan sattuu. Ainakin minua on sattunut. Koita itse niin, että annat jonkun _treenanneen_ naisen lyödä itseäsi paljaalla nyrkillä naamaan. Kyllä minäkin thaimitsiä osaan pitää niin, ettei se paljon heilahda naisen iskusta, mutta nenä ja hampaat ei ole ihan yhtä kestäviä.

        Treenaamattomien naisten lyönnit on sitten tietenkin ihan yhtä tyhjän kanssa.

        Mutta mitäs sanot tästä tädistä: http://www.muchosucko.com/video-chickvsguykickboxing.html


      • flamm'ee
        AndyS kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan sattuu. Ainakin minua on sattunut. Koita itse niin, että annat jonkun _treenanneen_ naisen lyödä itseäsi paljaalla nyrkillä naamaan. Kyllä minäkin thaimitsiä osaan pitää niin, ettei se paljon heilahda naisen iskusta, mutta nenä ja hampaat ei ole ihan yhtä kestäviä.

        Treenaamattomien naisten lyönnit on sitten tietenkin ihan yhtä tyhjän kanssa.

        Mutta mitäs sanot tästä tädistä: http://www.muchosucko.com/video-chickvsguykickboxing.html

        ..tätönen näyttäisi lyövän ihan hyvin..
        http://www.fightergirls.net/video/Debi-Purcell.php


      • qwerz
        flamm'ee kirjoitti:

        ..tätönen näyttäisi lyövän ihan hyvin..
        http://www.fightergirls.net/video/Debi-Purcell.php

        Laittakaa sellaiset linkit itse videoihin, että ne voi imaista koneelleen katsottaviksi sopivalla softalla. Muuten fiksut selaimet ja adblockit blokkaavat ne, eikä noita videonpyöritysplugineja ole muutenkaan järkevää asennella selaimiin. (tuo ensimmäinen tosin alkoi pyöriä, mutta pysähtyi parissa sekunnissa, voi olla että oli lähetyspäässä ongelma)


      • Varjo
        AndyS kirjoitti:

        Pääosin olen samaa mieltä edellisen kanssa. Kuitenkin vaikka se naisen isku naamaan vain suututtaa, niin siinä vaiheessa nainen toivottavasti on jo pinkomassa jumalankyytiä poispäin. Olen kokeillut sitä, että nainen lyö paljaalla nyrkillä tai säkkihanskalla päähän ja kyllä se sattuu ja vaikutusta on. Ei siihen tipahda, mutta vaikkapa hihasta otettu tarttumaote voi hyvinkin irrota. Erityisesti, jos se isku tulee yllättäen tilanteessa, jossa vastarintaa ei odota. Yleensähän miehet eivät käy naisen kimppuun sillä mielellä, että haluaisivat tapella ja vaihtaa nyrkiniskuja, vaan ajatus on, että nainen alistuu väkivaltaan ilman vastarintaa.

        Se, että nainen ajattelisi varsinaisesti voittavansa ison ja aggressiivisen miehen kamppailussa ei ole järkevä tavoite. Järkevä tavoite on selviytyminen - ei voitto.

        Naisten kanssa sparraaminen on tosiaan yleensä aika turhauttavaa. Erityisesti silloin, kun näkee, että nainen on paljon parempi kuin itse, tulee hyvällä asenteella päälle, mutta ei silti vaan mahda mitään.

        Koska olet nähnyt tappelussa että joku ottaa hihasta kiinni kuten harjoituksissa toistetaan ja yrittää lyödä?

        Ainakin ne tappelut mitä itse olen tapellut ja nähnyt ovat olleet täyttä huitomista ja potkimista, ei mitään "otanpa hihasta kiinni otteen ja sanon että pernamaa" luokkaa.

        Veikkaanpa että naiseen kohdistuva väkivalta miehen osalta on aivan ensimmäiseksi lähikamppailua, ehkä siinä saattaa ote irrota mutta tehoahan ei lyönnissä kosketusetäisyydellä paljonkaan ole. Itse annoin joskus aggressiiviseksi heittäytyneen naisen lyödä täysiä päähän, nauratti vain humalassa sen jälkeen. Veti kyllä oikein olan takaa nyrkillä kuuppaan, mutta kun painoeroa oli 35kg ja pituuseroa yli 30 senttiä, niin ei kyllä tuntunut miltään se nyrkillä lyöminen.

        Naisten itsepuolustus - ei sinne mitään rannekääntöjä tule laittaa vaan jotain raakaa ja toimivaa. Kulkuset kilisemään ja nivelet ympäri.


      • Varjo
        AndyS kirjoitti:

        ") Jos osaa tehdä jonkun ikävän kuristuksen hyvin, niin se on kyllä kova tekniikka. Tämä vaatii tietysti todella paljon harjoittelua, ruista ranteeseen ja häikäilemätöntä mieltä tarpeen vaatiessa."

        Ongelmaksi tulee se, että käytännössä juuri kellään naisella ei ole kovin paljon ruista ranteessa verrattuna miehiin. Onhan se nyt ihan selvä, että kaikenlainen painiminen on huonoin mahdollinen taktiikka naiselle, joka yrittää kamppailla miestä vastaan.

        Tosiasia on myöskin se, että jos ei koskaan paini sillä verukkeella ettei pärjää, niin ei se ainakaan tilannetta paremmaksi muuta?

        Miten voi perustella naisten itsepuolustuksesta painin puuttumista sillä, etteivät naiset pärjää kuitenkaan painissa? Eikö se tee naisista yhä vain haavoittuvampia kun heillä ei ole pienintäkään tietoa mitä matossa tapahtuu!?


      • flamm'ee
        qwerz kirjoitti:

        Laittakaa sellaiset linkit itse videoihin, että ne voi imaista koneelleen katsottaviksi sopivalla softalla. Muuten fiksut selaimet ja adblockit blokkaavat ne, eikä noita videonpyöritysplugineja ole muutenkaan järkevää asennella selaimiin. (tuo ensimmäinen tosin alkoi pyöriä, mutta pysähtyi parissa sekunnissa, voi olla että oli lähetyspäässä ongelma)

        Niin sehän se olisi kätevintä, ovat vaan estäneet tuollaisen toiminnan, joistakin löytyy lähdekoodista videon nimi ja sen voi sitten hakea, mutta eipä niissä kaikissa ole sitäkään näkyvillä.

        "Muuten fiksut selaimet ja adblockit blokkaavat ne"

        Ei ne ole fiksuja jos blokkaavat. Hanki yksinkertainen ie ja jätä tuliketut ketunmetsästäjille.. ;)


      • Imppu
        Varjo kirjoitti:

        Tosiasia on myöskin se, että jos ei koskaan paini sillä verukkeella ettei pärjää, niin ei se ainakaan tilannetta paremmaksi muuta?

        Miten voi perustella naisten itsepuolustuksesta painin puuttumista sillä, etteivät naiset pärjää kuitenkaan painissa? Eikö se tee naisista yhä vain haavoittuvampia kun heillä ei ole pienintäkään tietoa mitä matossa tapahtuu!?

        Sitä paitsi, treenattu ja tekninen nainen voi olla kova vastustaja painissa. Tarkoitan nyt tyyppiä, joka harjoittelee paljon tehoja säästelemättä ja kipua pelkäämättä.


      • miä

      • keskilinja
        onkin yläpäässä kirjoitti:

        Ei ole tapana tapella naisten kanssa, mutta jos jostain syystä joutuisin tuollaiseen, niin sanonpa sen, että se isku naamaan ei juuri miesten iskuihin tottuneena järkytä, mutta jos nainen alkaisi kiljumaan täyttä kurkkua, niin loikkisin kyllä kovaa vauhtia karkuun. Eli kova kiljunta päälle vain ja sitten karkuun, jollei mies ehdi ensin pakoon. Minä kyllä ehtisin. :D

        näinähn me yellowbamboossa :)


      • AndyS
        Varjo kirjoitti:

        Koska olet nähnyt tappelussa että joku ottaa hihasta kiinni kuten harjoituksissa toistetaan ja yrittää lyödä?

        Ainakin ne tappelut mitä itse olen tapellut ja nähnyt ovat olleet täyttä huitomista ja potkimista, ei mitään "otanpa hihasta kiinni otteen ja sanon että pernamaa" luokkaa.

        Veikkaanpa että naiseen kohdistuva väkivalta miehen osalta on aivan ensimmäiseksi lähikamppailua, ehkä siinä saattaa ote irrota mutta tehoahan ei lyönnissä kosketusetäisyydellä paljonkaan ole. Itse annoin joskus aggressiiviseksi heittäytyneen naisen lyödä täysiä päähän, nauratti vain humalassa sen jälkeen. Veti kyllä oikein olan takaa nyrkillä kuuppaan, mutta kun painoeroa oli 35kg ja pituuseroa yli 30 senttiä, niin ei kyllä tuntunut miltään se nyrkillä lyöminen.

        Naisten itsepuolustus - ei sinne mitään rannekääntöjä tule laittaa vaan jotain raakaa ja toimivaa. Kulkuset kilisemään ja nivelet ympäri.

        "Koska olet nähnyt tappelussa että joku ottaa hihasta kiinni kuten harjoituksissa toistetaan ja yrittää lyödä?"

        Pari vuotta sitten. Kuinka niin?

        "Veikkaanpa että naiseen kohdistuva väkivalta miehen osalta on aivan ensimmäiseksi lähikamppailua,"

        Minkäs minä sinun veikkauksillesi voin? Olen kuitenkin nähnyt, kuinka mies kiskoo vastaan pyristelevää naista ranteesta.

        "Itse annoin joskus aggressiiviseksi heittäytyneen naisen lyödä täysiä päähän, nauratti vain humalassa sen jälkeen. Veti kyllä oikein olan takaa nyrkillä kuuppaan, mutta kun painoeroa oli 35kg ja pituuseroa yli 30 senttiä, niin ei kyllä tuntunut miltään se nyrkillä lyöminen."

        Tokihan se riippuu siitä, mihin osuu. Samoin kuin siitä, osaako lyödä vai ei. Treenaamattoman naisen ja nyrkkeilevän naisen iskuvaoiman ero on ihan sama kuin treenaamattoman miehen ja nyrkkeilijämiehen.


      • AndyS
        Varjo kirjoitti:

        Tosiasia on myöskin se, että jos ei koskaan paini sillä verukkeella ettei pärjää, niin ei se ainakaan tilannetta paremmaksi muuta?

        Miten voi perustella naisten itsepuolustuksesta painin puuttumista sillä, etteivät naiset pärjää kuitenkaan painissa? Eikö se tee naisista yhä vain haavoittuvampia kun heillä ei ole pienintäkään tietoa mitä matossa tapahtuu!?

        Sanoinko,ettei naisten tulisi itsepuolustusharjoittelussa treenata painia? Mielestäni en. Se, mitä ajoin takaa on, että painitilanteeseen ei kannata pyrkiä, jos on selkeästi heikompi. Jos nyt kuitenkin joutuu painimaan, niin on ihan hyvä osata painia.


      • tytsi
        Don King kirjoitti:

        Ainakin naisnyrkkeilijöitä katsoessa ei tiedä itkettääkö enemmän vai naurattaako. Naisilta lyöminen ei vain onnistu oikein. Miehet yleensä oppivat aika nopeasti, jos joku opettaa. Jotkut joo osaavat syntymästään hyvinkin. Pientä hienosäätöä vain koukkuihin jne. sekä liikkuminen, suojaus, sähkötyksen välttäminen sun muut toki, mutta lyönnit vain sujuvat automaattisesti. Jolleivät mene pilaamaan niitä jonnekin karatekursseille. ;)

        Vai jotkut osaa jo syntymästään hyvin..heh! Justiinsa juu. Ja tuo otsikkosi, että elämä ei ole elokuvaa on osuva, mutta väärin suunnattu. Se pitäisi sanoa niille tyypeille, joilla on aivan liian suuret luulot itsestään. Voin vakuuttaa sinulle että miehissä on näitä paaaaljon enemmän kuin naisissa :)


      • Karateka*
        jätkä on hullu kirjoitti:

        Joo, muttei naisen isku. Naista sattuu sitäpaitsi käteenkin melkein yhtä paljon kuin kohdetta naamaan. Antakaas vain niiden lyödä paljaalla kädellä vaikkapa thai-mittsiin, niin näette.

        Kämmenpohjalla nenään kohti tulevaa kaveria... Itse lyönnissä ei tarvitse edes olla hirveästi voimaa kun se kohti tulevan kaverin massa pitää huolen vaikutuksesta...

        Munille Potlu/lyönti on tietysti kätevä mutta ongelma on sinne osuminen... Kassiensa suojaaminen ei ole hirveän vaikeaa ja se käy ihan jokaiselta miheltä luonnostaan (ei tarvi treenata)

        Epäonnistunut hyökkäys munille tarkoittaa käytännössä sen ainoan yllätys mahdollisuuden tuhrimista... Yllättää ei voi kuin kerran!!


      • höpinöistä päätellen
        AndyS kirjoitti:

        "Koska olet nähnyt tappelussa että joku ottaa hihasta kiinni kuten harjoituksissa toistetaan ja yrittää lyödä?"

        Pari vuotta sitten. Kuinka niin?

        "Veikkaanpa että naiseen kohdistuva väkivalta miehen osalta on aivan ensimmäiseksi lähikamppailua,"

        Minkäs minä sinun veikkauksillesi voin? Olen kuitenkin nähnyt, kuinka mies kiskoo vastaan pyristelevää naista ranteesta.

        "Itse annoin joskus aggressiiviseksi heittäytyneen naisen lyödä täysiä päähän, nauratti vain humalassa sen jälkeen. Veti kyllä oikein olan takaa nyrkillä kuuppaan, mutta kun painoeroa oli 35kg ja pituuseroa yli 30 senttiä, niin ei kyllä tuntunut miltään se nyrkillä lyöminen."

        Tokihan se riippuu siitä, mihin osuu. Samoin kuin siitä, osaako lyödä vai ei. Treenaamattoman naisen ja nyrkkeilevän naisen iskuvaoiman ero on ihan sama kuin treenaamattoman miehen ja nyrkkeilijämiehen.

        No ei nyt sentään. Ero voi prosentuaalisesti olla samaa luokkaa, muttei kuitenkaan iskun voimassa mitattuna, siis newtoneissa.

        Eikä se välttämättä prosentuaalisestikaan ole. Nimittäin naiset eivät opi lyömään oikein. Surkeita ne lyönnit ovat parhailla naisnyrkkeilijöilläkin, saati sitten jollain karatea harrastavilla. Eikä heidän lihaksistonsa ainakaan ilman dopingia vastaa harjoitteluun samalla tavalla kuin miesten, kun ei ole testosteronia.

        Sillä iskulla saa kyllä miehen suuttumaan ja ehkä hyvin herkän ja kaunosieluisen miehen pelästymäänkin, mutta jos mies on väkivaltainen niin lyömällä nainen vain lisää todennäköisyyttä, että joutuu vain kovemman väkivallan kohteeksi. Hyötypuoli jää olemattomaksi, jollei osu potkulla munille. Tuo huutaminen on kyllä se tehokkain avu heillä...


      • AndyS
        höpinöistä päätellen kirjoitti:

        No ei nyt sentään. Ero voi prosentuaalisesti olla samaa luokkaa, muttei kuitenkaan iskun voimassa mitattuna, siis newtoneissa.

        Eikä se välttämättä prosentuaalisestikaan ole. Nimittäin naiset eivät opi lyömään oikein. Surkeita ne lyönnit ovat parhailla naisnyrkkeilijöilläkin, saati sitten jollain karatea harrastavilla. Eikä heidän lihaksistonsa ainakaan ilman dopingia vastaa harjoitteluun samalla tavalla kuin miesten, kun ei ole testosteronia.

        Sillä iskulla saa kyllä miehen suuttumaan ja ehkä hyvin herkän ja kaunosieluisen miehen pelästymäänkin, mutta jos mies on väkivaltainen niin lyömällä nainen vain lisää todennäköisyyttä, että joutuu vain kovemman väkivallan kohteeksi. Hyötypuoli jää olemattomaksi, jollei osu potkulla munille. Tuo huutaminen on kyllä se tehokkain avu heillä...

        Iskuvoimaa ei ole mitään tolkkua mitata newtoneissa. Hidas työntö saa kyllä melkoisen newtonmäärän jos pistetään vaakaaa vasten, mutta ei se silti satu. Iskun tehoa ei voi mitata millään yksttäisellä mekaniikan suureella, vaikka tietämättömät usein heittävätkin milloin voimaa, milloin liikemäärä ja milloin kineettistä energiaa mittariksi.

        "Sillä iskulla saa kyllä miehen suuttumaan ja ehkä hyvin herkän ja kaunosieluisen miehen pelästymäänkin,"

        No naisen kimppuun käyminen ei minusta ole varsinaisen sotaurhon tunnusmerkki ja on hyvä, jos edes osa naisista onnstuisi selviytymään hyökkäyksistä. Lisäksi yllättäen tullut tälli naamaan saa kyllä kovemmankin karjun pasmat sekaisin _hetkeksi_. Sen jälkeen naisen on tietysti viisainta olla mahdollisimman kaukana.

        "mutta jos mies on väkivaltainen niin lyömällä nainen vain lisää todennäköisyyttä, että joutuu vain kovemman väkivallan kohteeksi."

        Mihinkähän tämä väite perustuu? Onko antaa joitain tutkimustuloksia vai keksitkö sen omasta päästäsi? Kaikki minun näkemäni tilastot ovat viitanneet siihen suuntaan, että fyysinen puolustautuminen keskimäärin lisää naisten todennäköisyyttä selviytyä hyökkäyksestä ehjin nahoin.


      • Kurittaja

        Lukot ja kuristukset kannattaa unohtaa?
        Miksi kuristus pitäisi unohtaa? Turvallisempaa tapaa lopettaa tappelu ei olekkaan. Pistät kaverin uneen ja lähdet pois, yksinkertaista eikö?

        Lukot eivät toimi? Ainoa haitta on että joudut todennäköisesti vastuuseen kaverin käden/jalan irrottamisesta. Tämäkin on kyllä vaihtoehto jos pitää henkeänsä puolustaa. Esim Heel hook ja perus armbar toimivat aivan varmasti osaamattomalle.


      • PaulAllen
        AndyS kirjoitti:

        Vaan useimmat ihmiset eivät ole mitään miesten iskuihin tottuneita ex-nyrkkeilijöitä. Olen nähnyt useamman kerran, kun aikuinen mies menee ihan shokkiin tällistä, joka vain aukaisee nenän tai huulet, eikä tee mitään oikeaa vahinkoa. Pahinta oli, että yhdellä tällaisella tapauksella oli ruskea vyö karatessa...

        Ja kyllä se paljaan nyrkin isku sattuu kovemmallekin karpaasille jonkin verran ja voi pistää pakan sekaisin sekunniksi tai pariksi. Etenkin, jos lyönti tulee puun takaa.

        Tuo on iskujen kestäminen on aika yksilökohtaista. En esimerkiksi ole koskaan nähnyt kun AndyS lyö, mutta vakuutan että vaikka miten kovaa löisi niin esim Mark Hunt ei tippuisi.


    • SikailijaSid

      mielenkiintoisia keskusteluja. Oma suositus olisi se, että yrität saada niihin karate lyönteihin ensin voimaa. Samoin potkuihin. Vaikka teet kauniisti ne, kuten sanot, niin teet ne väärin, jos et saa niihin voimaa. Kysy valmeltajaltasi neuvoa ihan suoraan. Sano vaikka, että kaverit kiusaa, kun nuo potkut ei oikein tunnu missään ja he nauravat päin naamaa. Potkuja potkutyynyihin ja iskuja pistareihin, esim. Noissa tilanteissa ei varmaankaan tule ne kikat heti mieleen. Silti niitä kannattaa harjoitella. Irrottautuminen, potku munille ja menoksi tekniikoita, tms. Kyllä niistä jotain jää päähän. Sitä paitsi kaikki reagoi eri tavalla tressitilanteessa. Tilanteiden välttelyhän on paras kikka. Jos nainen vetää lärvit aina, kikattaa ja on aivan huoran näköisenä baanalla, niin todennäköisyys joutua pattitilanteisiin kasvaa jyrkästi. Tai jos antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa, niin jurrissa oleva korsto ei tajua välttämättä lahteä lätkimään sitten kun pyydät nätisti. Varsinkin jos olet pummannut kaljaa koko illan tältä korstolta, niin tuheroa sen korston pitäisi saada. Sehän on aivan päivän selvä asia. Yksi varma kikka on ainakin tämä. Jos on paljon ihmisiä lähellä. Aloitat hirvittävän, oikein kanamaisen homotteluhuutometakan, niin kyllä äijät pakenee. Lisäksi heillä tuskin edes ottaisi eteen enää. Oikein sellaisella juopon keski-ikäisen akan äänellä vedät karhean kiekaisun. Sellainen meteli, että sitä ei kuuntele pirukaan. Näinhän moni nainen jurrissa tekee aivan muuten vaan, kun tulee hieman vastoinkäymisiä. Aina toimii. Äijät häipyy paremmille metsästysmaille suosioilla.

      • keskilinja

        Kaunis potku=F=ma tuo on minun käsitykseni kauniista.


    • hakattu budoka

      Ketä vastaan naisten tarttee puolustautua.
      Miehiä. Millaisia miehiä?
      Yleeensä ajatellaan niitä puskissa hiipiviä hulluja, jotka käy kimppuun ja yrittää raiskata.
      Tilastot osoittavat kuitenkin että naisten kannalta
      suurin vaara on se lähellä oleva mies. Isä, veli, poikaystävä, mies, ex-mies, on se joka aiheuttaa naisille eniten väkivallan uhkaa ja väkivaltatilanteita.
      Kun se joka lyö on lähellä oleva rakas niin sitä
      järkyttyy ensin eikä osaa puolustautua. Vaikka olisi käynyt karatea tai muuta lajia, niin kun rakas lyö niin sitä ei lyö takaisin. Vasta kun rakkaus loppuu nainen alkaa antaa takaisin. Sitä ennen naiset yrittää puhua, lukea tilanteita, juosta karkuun, vasta kun kaikki on lopussa nainen alkaa puolustaa tosissaan itseään.
      Ja silloin usein on veitsi kädessä - naisella.

      Miten saataisiin tämä kotiväkivalta loppumaan.
      Sen kohteina ovat myös lapset.

      • näin on

        Taitaa olla tämän ketjun ensimmäinen viesti jossa puhutaan asiaa. Tuntemattomat pahoinpitelijät tai puskaraiskaajat ovat harvinaisia tapauksia. Naisen pahoinpitelijä on suuressa osassa tapauksista naiselle tavalla tai toisella tuttu eikä silloin voimakeinoihin turvautuminen ole todellakaan helppoa.


      • Varjo
        näin on kirjoitti:

        Taitaa olla tämän ketjun ensimmäinen viesti jossa puhutaan asiaa. Tuntemattomat pahoinpitelijät tai puskaraiskaajat ovat harvinaisia tapauksia. Naisen pahoinpitelijä on suuressa osassa tapauksista naiselle tavalla tai toisella tuttu eikä silloin voimakeinoihin turvautuminen ole todellakaan helppoa.

        Naisen pahin vastustaja asuu hänen päänsä sisällä kuten miehenkin.

        Kotiväkivaltaa ei voi vastustaa juuri mitenkään, sillä siinä on kaksi (tai useampia) henkilöä, jotka asuvat samassa paikassa.

        Oma pelko on vaikein vastustaja jatkuvalle hakkaamiselle tai edes sille yhdelle kerralle.


    • karateka-n

      ...fyysisesti vahvempia, kuin naiset joten on todella mahdotonta voittaa miestä tappelussa ellei itse ole harrastanut jotain taistelulajia pitkään. Ja jos tämä päälle käyvä mieskin on harrastanut veikkaampa, että mies voittaa. Nainen voi voittaa miehen vain silloin, jos on itse harrastanut taistelulajia ja päälle käyvä mies ei ole. Parin vuoden harjoittelu ei tähän riitä. Pitää olla takana monia vuosia rankkaa treeniä. Näin ainakin minä uskon.

    • oman elämän asiantuntija

      En lukenut ketjua mutta veikkaan että sait neuvoja pääasiassa kahdenlaisilta asiantuntijoilta: naisilta jotka eivät ole joutuneet todelliseen väkivaltatilanteeseen, ja miehiltä jotka siis eivät ole naisia. Joskus samantyyppistä ketjua lukeneena veikkaan myös että suurin osa miehistä väitti ettei nainen pärjää väkivaltatilanteessa miehelle. Perustelut olivat varmaankin myös tarkkaan mietittyjä ja vakuuttavia.

      Niihin sen kummemmin kantaa ottamatta kerron oman kokemukseni. Olen nuori nainen, keskikokoinen (n. 168/62). Voimaa löytyy kohtalaisesti koska olen siihen erityistä huomiota kiinnittänyt mutta sillä saralla jään kuitenkin toiseksi monelle miehelle. Kamppailulajeja olen harrastanut 6 vuotta.

      Olen ollut noin kymmenessä väkivaltatilanteessa (näihin en laske pientä tönimistä tms, vaan tilanteet joissa olen mielestäni ollut vakavassa loukkaantumisen vaarassa)joista osa työn puolesta nuorempana, mutta sittemmin olen myös joutunut hyökkäysten kohteeksi kadulla, sekä kerran tuntemani henkilön taholta. Kaikki vastustajat ovat olleet miehiä, suuria ja pieniä, vahvoja ja heikompia, osa humalassa, osa huumeissa, osa selvinpäin. Jokaisessa tilanteessa olen ollut yksin. Kaikki olen onnistunut ´selvittämään´, eli kertaakaan en ole loukkaantunut vakavasti (mustelmia/ruhjeita ei lasketa).

      Tekniikat joita olen käyttänyt: työtilanteissa lähinnä torjunnat ja hallintaotteet (mainitsemasi lukot ovat toimineet, sekä kuristukset). Työn ulkopuolisissa tilanteissa: torjunnat ja lyönnit (vatsaan, kasvoihin), jotka ovat tehneet tehtävänsä: häkellyttäneet/satuttaneet vastustajaa sen verran että olen päässyt juoksemaan karkuun. Pahin tilanne oli ehdottomasti joutua tuntemani henkilön hyökkäyksen kohteeksi (paljon pahempi kuin esim puukkoa vastaan joutuminen työtilanteessa), sillä kerralla lamaannuin hetkeksi.

      Minä olen pärjännyt näillä tekniikoilla. Sen lisäksi ehkä saanut lisää henkistä kanttia (psykologista silmää, rauhallisuutta jne), koska en ole enää muutamaan vuoteen joutunut vastaaviin tilanteisiin.

      En ala sen kummemmin listaamaan mitä tekniikoita sinun pitäisi harjoitella, koska en ole sinä. Mutta sen haluan sanoa että älä missään tapauksessa masennu miesten (tai naisten) vakuutteluista ettei harjoittelustasi ole hyötyä. Todellisessa väkivaltatilanteessa voimasuhteisiin vaikuttavat todellamonet tekijät joita saliolosuhteissa on vaikea rekonstruoida. Älä liikaa välitä mitä muut ajattelevat, keskity omaan harjoitteluusi, kovaa, tosissaan ja pitkäjänteisesti.

      Ehdoton etu on jos pystyt luomaan hyvän suhteen johonkuhun itseäsi selvästi taitavampaan joka uskoo sinuun, ja joka voi auttaa sinua kehittymään kamppailijana kehittäen parhaita avujasi ja vähentäen heikkouksiasi.

      • realisti

        "Voimaa löytyy kohtalaisesti koska olen siihen erityistä huomiota kiinnittänyt mutta sillä saralla jään kuitenkin toiseksi monelle miehelle."

        Hmm, the understatement of the year. Naiset ovat voiman suhteen todella kaukana miehistä. Kokeilepa vaikka punttisalilla, löydätkö jonkun joka nostaa vähemmän. Sitten jos nyt vaikka jossain liikkeessä kovalla harjoittelulla saisitkin jossain liikkeessä nousemaan enemmän kuin ruipelo ja pitkään sairastellut mies, niin ota huomioon, että ne lukuisat pienet lihakset, joita esim. painiskellessa tarvitaan, ovat edelleenkin sillä ruipelollakin huomattavasti vahvemmat.

        Toki kannattaa harjoitella vapautumista, mutta niin, ettei suututa miestä turhaan lyönnillä, millä nyt ei mitään kummempaa vahingoitusvaikutusta kuitenkaan ole, jollei sitten osu hyvin arkaan paikkaan.

        Eli mieluiten vain kovaa ja korkealta huutaen karkuun. Harvassa ovat miehet, jotka tällöin perään tulevat. Jos lyöt, niin perään lähteminen on jo paljon todennäköisempää, ja silloin voi käydä oikeasti tosi huonosti.

        Itse ainakin lähtisin perään jos joku minua löisi, jos siis olisi mies kyseessä. Naisenkin varmaankin ottaisin niskasta kiinni ja soittaisin piruuttani poliisin paikalle. Tietenkään en ole se kimppuunkävijä, joten tilanne ei ole analoginen...

        Jos nyt olet päässyt vääntämään jonkun häirikön kättä vartijana toimiessasi miespuolisen kaverisi auttaessa, älä luule että homma toimisi jos mies panisi tosissaan vastaan. Harva vartijoiden kanssa haluaa kuitenkaan tosissaan ryhtyä tappelemaan, vaikka hieman nyrkkiäkin heilauttaisi suutuspäissään.

        6 vuotta kamppailulajejakaan ei välttämättä opeta mitään oikeasti hyödyllistä. Monissa lajeissa kun mennään perse edellä puuhun ja ainakin monen miehen luontainen kyky tapella saattaa olla paljon parempi kuin jonkun hippa- ja hiihtelylajin turmelemana. Toki noita käsien vääntelyitä voi soveltaa ihmisiin, jotka eivät pane tosissaan vastaan, joten sopivat vartijoille ja vastaaville. (En nyt puhu maassa tehtävistä käsilukoista, mutta eivät nuokaan käytännössä naisilta onnistu miestä vastaan.)


      • oman elämän asiantuntija
        realisti kirjoitti:

        "Voimaa löytyy kohtalaisesti koska olen siihen erityistä huomiota kiinnittänyt mutta sillä saralla jään kuitenkin toiseksi monelle miehelle."

        Hmm, the understatement of the year. Naiset ovat voiman suhteen todella kaukana miehistä. Kokeilepa vaikka punttisalilla, löydätkö jonkun joka nostaa vähemmän. Sitten jos nyt vaikka jossain liikkeessä kovalla harjoittelulla saisitkin jossain liikkeessä nousemaan enemmän kuin ruipelo ja pitkään sairastellut mies, niin ota huomioon, että ne lukuisat pienet lihakset, joita esim. painiskellessa tarvitaan, ovat edelleenkin sillä ruipelollakin huomattavasti vahvemmat.

        Toki kannattaa harjoitella vapautumista, mutta niin, ettei suututa miestä turhaan lyönnillä, millä nyt ei mitään kummempaa vahingoitusvaikutusta kuitenkaan ole, jollei sitten osu hyvin arkaan paikkaan.

        Eli mieluiten vain kovaa ja korkealta huutaen karkuun. Harvassa ovat miehet, jotka tällöin perään tulevat. Jos lyöt, niin perään lähteminen on jo paljon todennäköisempää, ja silloin voi käydä oikeasti tosi huonosti.

        Itse ainakin lähtisin perään jos joku minua löisi, jos siis olisi mies kyseessä. Naisenkin varmaankin ottaisin niskasta kiinni ja soittaisin piruuttani poliisin paikalle. Tietenkään en ole se kimppuunkävijä, joten tilanne ei ole analoginen...

        Jos nyt olet päässyt vääntämään jonkun häirikön kättä vartijana toimiessasi miespuolisen kaverisi auttaessa, älä luule että homma toimisi jos mies panisi tosissaan vastaan. Harva vartijoiden kanssa haluaa kuitenkaan tosissaan ryhtyä tappelemaan, vaikka hieman nyrkkiäkin heilauttaisi suutuspäissään.

        6 vuotta kamppailulajejakaan ei välttämättä opeta mitään oikeasti hyödyllistä. Monissa lajeissa kun mennään perse edellä puuhun ja ainakin monen miehen luontainen kyky tapella saattaa olla paljon parempi kuin jonkun hippa- ja hiihtelylajin turmelemana. Toki noita käsien vääntelyitä voi soveltaa ihmisiin, jotka eivät pane tosissaan vastaan, joten sopivat vartijoille ja vastaaville. (En nyt puhu maassa tehtävistä käsilukoista, mutta eivät nuokaan käytännössä naisilta onnistu miestä vastaan.)

        Minusta nimimerkkisi on hieman harhaanjohtava koska kritiikissasi et kertaakaan viittaa omaan kokemukseesi, tai edes jonkun muun kokemukseen, vaan ainoastaan hypoteettisiin kuvitelmiin.

        Mina sen sijaan omassa kirjoituksessani listasin ainoastaan tapahtumat omasta elamastani (se miten totena sina niita pidat on taysin oman uskosi varassa), vetamatta niista sen kummempia johtopaatoksia. Koska sisalukutaidossasi nayttaa olevan aikamoisia puutteita, tai jostakin muusta syysta viestini ei sinulle auennut, niin kerrataan viela:

        "Sitten jos nyt vaikka jossain liikkeessä kovalla harjoittelulla SAISITKIN jossain liikkeessä nousemaan enemmän"

        Kiitos vinkista mutta en koe etta raudan veivaaminen kilpaa miesten kanssa, terveiden tai sairaiden, kehittaisi itsetuntemustani kamppailijana millaan tavalla. Toteamukseni "voimaa loytyy kohtalaisesti" on taysin subjektiivinen, eika kerro sinulle mitaan muuta kuin sen etta omasta mielestani minulta loytyy voimaa kohtalaisesti. Kriterianihan on sinulle tuntematon.

        "silloin VOI käydä oikeasti tosi huonosti"

        Olen sita mielta etta aina VOI kayda todella huonosti. Viestissani kerroin etta tahan mennessa ei ole kaynyt huonosti.

        "Itse ainakin lähtISIin perään" "ottaISIn niskasta kiinni"

        Hyvin mahdollista etta sina tekISIt niin. Kuten jo kerroin, minulle tapahtuneissa tilanteissa hyokkayksen torjumista seuranneen lyonnin seuraus ei ole ollut takaa-ajo, eika niskasta kiinni otto, vaan se etta olen paassyt tilanteesta pois.

        "älä luule että homma toimISI jos mies panISI tosissaan vastaan"

        Mina en luule mitaan. Tiedan etta "homma on toiminut" tahanastisissa tilanteissa.


        "miespuolisen kaverisi AUTTAESSA"

        Kuten mainitsin viestissani, listasin ainoastaan tilanteet joissa olen ollut yksin.

        "6 vuotta kamppailulajejakaan ei VÄLTTÄMÄTTÄ opeta mitään oikeasti hyödyllistä"

        Tassakaan en ala yleistyksiasi kiistamaan. Totean vain etta omassa elamassani kamppailulajit ovat opettaneet minulle paljon hyodyllista. Toivottavasti sinullekkin.


      • Varjo
        realisti kirjoitti:

        "Voimaa löytyy kohtalaisesti koska olen siihen erityistä huomiota kiinnittänyt mutta sillä saralla jään kuitenkin toiseksi monelle miehelle."

        Hmm, the understatement of the year. Naiset ovat voiman suhteen todella kaukana miehistä. Kokeilepa vaikka punttisalilla, löydätkö jonkun joka nostaa vähemmän. Sitten jos nyt vaikka jossain liikkeessä kovalla harjoittelulla saisitkin jossain liikkeessä nousemaan enemmän kuin ruipelo ja pitkään sairastellut mies, niin ota huomioon, että ne lukuisat pienet lihakset, joita esim. painiskellessa tarvitaan, ovat edelleenkin sillä ruipelollakin huomattavasti vahvemmat.

        Toki kannattaa harjoitella vapautumista, mutta niin, ettei suututa miestä turhaan lyönnillä, millä nyt ei mitään kummempaa vahingoitusvaikutusta kuitenkaan ole, jollei sitten osu hyvin arkaan paikkaan.

        Eli mieluiten vain kovaa ja korkealta huutaen karkuun. Harvassa ovat miehet, jotka tällöin perään tulevat. Jos lyöt, niin perään lähteminen on jo paljon todennäköisempää, ja silloin voi käydä oikeasti tosi huonosti.

        Itse ainakin lähtisin perään jos joku minua löisi, jos siis olisi mies kyseessä. Naisenkin varmaankin ottaisin niskasta kiinni ja soittaisin piruuttani poliisin paikalle. Tietenkään en ole se kimppuunkävijä, joten tilanne ei ole analoginen...

        Jos nyt olet päässyt vääntämään jonkun häirikön kättä vartijana toimiessasi miespuolisen kaverisi auttaessa, älä luule että homma toimisi jos mies panisi tosissaan vastaan. Harva vartijoiden kanssa haluaa kuitenkaan tosissaan ryhtyä tappelemaan, vaikka hieman nyrkkiäkin heilauttaisi suutuspäissään.

        6 vuotta kamppailulajejakaan ei välttämättä opeta mitään oikeasti hyödyllistä. Monissa lajeissa kun mennään perse edellä puuhun ja ainakin monen miehen luontainen kyky tapella saattaa olla paljon parempi kuin jonkun hippa- ja hiihtelylajin turmelemana. Toki noita käsien vääntelyitä voi soveltaa ihmisiin, jotka eivät pane tosissaan vastaan, joten sopivat vartijoille ja vastaaville. (En nyt puhu maassa tehtävistä käsilukoista, mutta eivät nuokaan käytännössä naisilta onnistu miestä vastaan.)

        Lukoista ja sensellaisista. Lukko, vaikkapa kyynärlukko, sehän ei ole mikään lopetusase. Jos saat ihmisen kyynärlukkoon, ei se välttämättä tarkoita sitä, että tilanne hoituu sillä.

        Lukoista on mahdollista päästä pois, vaikka totta on sekin, että hyvin asetetusta lukosta ei pääse irti. Kuitenkin osassa lajeista lukot opetetaan väärin tai niille ei osoiteta todellista käyttötarkoitusta. Tehdään siis perusteet ja jätetään asia siihen.

        Naisen on mahdollista puolustaa itseään, tietenkin. Se vain vaatii miettimistä, mitkä ovat omat vahvuudet ja mitkä heikkoudet. Voima on yksi heikkous, mutta voima ei ole koko kamppailun ratkaiseva tekijä, kuten alkuaikojen vapaaotteluissa nähtiin mm. Grazien perheen erinomaisissa otteluissa. Royce Graziehan oli vain 80 kiloinen vaikka voitti useita Ultimate Fighting otteluita 10-40 kiloa painavampia vastustajia vastaan (ja useamman UFC-mestaruuden, muistaakseni UFC1, UFC2, UFC4 mestaruudet).

        Muutamista lajeista löytyy todella toimivaa kuristus/lukko/sidontatekniikoiden harjoitusta, mm. brassijutsusta, submission wrestlingistä, hapkidostakin jotain, jne.

        Osasta taas löytyy pelkkää "sontaa". En ala luettelemaan lajeja, jokainen päätelköön itse mikä laji tähän kategoriaan kuuluu.


      • minä
        Varjo kirjoitti:

        Lukoista ja sensellaisista. Lukko, vaikkapa kyynärlukko, sehän ei ole mikään lopetusase. Jos saat ihmisen kyynärlukkoon, ei se välttämättä tarkoita sitä, että tilanne hoituu sillä.

        Lukoista on mahdollista päästä pois, vaikka totta on sekin, että hyvin asetetusta lukosta ei pääse irti. Kuitenkin osassa lajeista lukot opetetaan väärin tai niille ei osoiteta todellista käyttötarkoitusta. Tehdään siis perusteet ja jätetään asia siihen.

        Naisen on mahdollista puolustaa itseään, tietenkin. Se vain vaatii miettimistä, mitkä ovat omat vahvuudet ja mitkä heikkoudet. Voima on yksi heikkous, mutta voima ei ole koko kamppailun ratkaiseva tekijä, kuten alkuaikojen vapaaotteluissa nähtiin mm. Grazien perheen erinomaisissa otteluissa. Royce Graziehan oli vain 80 kiloinen vaikka voitti useita Ultimate Fighting otteluita 10-40 kiloa painavampia vastustajia vastaan (ja useamman UFC-mestaruuden, muistaakseni UFC1, UFC2, UFC4 mestaruudet).

        Muutamista lajeista löytyy todella toimivaa kuristus/lukko/sidontatekniikoiden harjoitusta, mm. brassijutsusta, submission wrestlingistä, hapkidostakin jotain, jne.

        Osasta taas löytyy pelkkää "sontaa". En ala luettelemaan lajeja, jokainen päätelköön itse mikä laji tähän kategoriaan kuuluu.

        [nusnus] Se on muuten Gracie [/nusnus] :)

        ------------------------
        Naisen on mahdollista puolustaa itseään, tietenkin. Se vain vaatii miettimistä, mitkä ovat omat vahvuudet ja mitkä heikkoudet. Voima on yksi heikkous, mutta voima ei ole koko kamppailun ratkaiseva tekijä, kuten alkuaikojen vapaaotteluissa nähtiin mm. Grazien perheen erinomaisissa otteluissa. Royce Graziehan oli vain 80 kiloinen vaikka voitti useita Ultimate Fighting otteluita 10-40 kiloa painavampia vastustajia vastaan (ja useamman UFC-mestaruuden, muistaakseni UFC1, UFC2, UFC4 mestaruudet).

        ------------------------------

        Juu, ei se koko aina voittajaa määrää, mutta kyllä naisen tarvitsee treenata ahkerammin kuin miehen, jos haluaa pärjätä.


      • hahahaha
        oman elämän asiantuntija kirjoitti:

        Minusta nimimerkkisi on hieman harhaanjohtava koska kritiikissasi et kertaakaan viittaa omaan kokemukseesi, tai edes jonkun muun kokemukseen, vaan ainoastaan hypoteettisiin kuvitelmiin.

        Mina sen sijaan omassa kirjoituksessani listasin ainoastaan tapahtumat omasta elamastani (se miten totena sina niita pidat on taysin oman uskosi varassa), vetamatta niista sen kummempia johtopaatoksia. Koska sisalukutaidossasi nayttaa olevan aikamoisia puutteita, tai jostakin muusta syysta viestini ei sinulle auennut, niin kerrataan viela:

        "Sitten jos nyt vaikka jossain liikkeessä kovalla harjoittelulla SAISITKIN jossain liikkeessä nousemaan enemmän"

        Kiitos vinkista mutta en koe etta raudan veivaaminen kilpaa miesten kanssa, terveiden tai sairaiden, kehittaisi itsetuntemustani kamppailijana millaan tavalla. Toteamukseni "voimaa loytyy kohtalaisesti" on taysin subjektiivinen, eika kerro sinulle mitaan muuta kuin sen etta omasta mielestani minulta loytyy voimaa kohtalaisesti. Kriterianihan on sinulle tuntematon.

        "silloin VOI käydä oikeasti tosi huonosti"

        Olen sita mielta etta aina VOI kayda todella huonosti. Viestissani kerroin etta tahan mennessa ei ole kaynyt huonosti.

        "Itse ainakin lähtISIin perään" "ottaISIn niskasta kiinni"

        Hyvin mahdollista etta sina tekISIt niin. Kuten jo kerroin, minulle tapahtuneissa tilanteissa hyokkayksen torjumista seuranneen lyonnin seuraus ei ole ollut takaa-ajo, eika niskasta kiinni otto, vaan se etta olen paassyt tilanteesta pois.

        "älä luule että homma toimISI jos mies panISI tosissaan vastaan"

        Mina en luule mitaan. Tiedan etta "homma on toiminut" tahanastisissa tilanteissa.


        "miespuolisen kaverisi AUTTAESSA"

        Kuten mainitsin viestissani, listasin ainoastaan tilanteet joissa olen ollut yksin.

        "6 vuotta kamppailulajejakaan ei VÄLTTÄMÄTTÄ opeta mitään oikeasti hyödyllistä"

        Tassakaan en ala yleistyksiasi kiistamaan. Totean vain etta omassa elamassani kamppailulajit ovat opettaneet minulle paljon hyodyllista. Toivottavasti sinullekkin.

        Eukkohan suuttui oikein tosissaan! :D Katsotaan vähemmän niitä elokuvia, jookos?


      • ja ne toiset eivät osanneet...
        minä kirjoitti:

        [nusnus] Se on muuten Gracie [/nusnus] :)

        ------------------------
        Naisen on mahdollista puolustaa itseään, tietenkin. Se vain vaatii miettimistä, mitkä ovat omat vahvuudet ja mitkä heikkoudet. Voima on yksi heikkous, mutta voima ei ole koko kamppailun ratkaiseva tekijä, kuten alkuaikojen vapaaotteluissa nähtiin mm. Grazien perheen erinomaisissa otteluissa. Royce Graziehan oli vain 80 kiloinen vaikka voitti useita Ultimate Fighting otteluita 10-40 kiloa painavampia vastustajia vastaan (ja useamman UFC-mestaruuden, muistaakseni UFC1, UFC2, UFC4 mestaruudet).

        ------------------------------

        Juu, ei se koko aina voittajaa määrää, mutta kyllä naisen tarvitsee treenata ahkerammin kuin miehen, jos haluaa pärjätä.

        Nainen nyt ei pärjää miehelle, vaikka treenaisi kuinka. Paitsi sairaalle tai vanhukselle mahdollisesti, jos on oikein riski täti. Tai sellaiselle, joka ei lyö takaisin tai edes ota riehuvaa naista kiinni kunnes se rauhoittuu.

        Näistä kerroista, jos joku täti olISI miestä lyönyt ilman että hän olISI lähtenyt perään, ei kannata vetää johtopäätöksiä, että miehelle oikeasti pärjäISI tappelussa. Tai muuten mennään syvälle haihattelun suohon.

        Ja tuohan nyt oli vain netissä höpisseen väittäjän omasta näkökulmasta - todellisuushan on voinut olla jotain ihan muuta, kuten että hysteerinen akka kävi riehumaan ja juoksi sitten karkuun miehen jäädessä suu auki ihmettelemään moista käytöstä. :D

        Tiedän kyllä, että vartijoina ja poliiseinakin on tätejä, jotka haluaisivat niin kovasti pärjätä miehelle ihan oikeassa tappelussa, mutta kun tuo biologia ja evoluutio ovat asettaneet sille melkoisen isot esteet. ;)


      • AndyS
        ja ne toiset eivät osanneet... kirjoitti:

        Nainen nyt ei pärjää miehelle, vaikka treenaisi kuinka. Paitsi sairaalle tai vanhukselle mahdollisesti, jos on oikein riski täti. Tai sellaiselle, joka ei lyö takaisin tai edes ota riehuvaa naista kiinni kunnes se rauhoittuu.

        Näistä kerroista, jos joku täti olISI miestä lyönyt ilman että hän olISI lähtenyt perään, ei kannata vetää johtopäätöksiä, että miehelle oikeasti pärjäISI tappelussa. Tai muuten mennään syvälle haihattelun suohon.

        Ja tuohan nyt oli vain netissä höpisseen väittäjän omasta näkökulmasta - todellisuushan on voinut olla jotain ihan muuta, kuten että hysteerinen akka kävi riehumaan ja juoksi sitten karkuun miehen jäädessä suu auki ihmettelemään moista käytöstä. :D

        Tiedän kyllä, että vartijoina ja poliiseinakin on tätejä, jotka haluaisivat niin kovasti pärjätä miehelle ihan oikeassa tappelussa, mutta kun tuo biologia ja evoluutio ovat asettaneet sille melkoisen isot esteet. ;)

        Ei se nyt aivan mahdotonta ole, että treenannut nainen voittaisi pienikokoisen miehen. Salilla onen nähnyt useamminkin, kun nainen vie pienikokoista ja treenaamatonta miestä. Jos molemmat paiavat sen 60-kiloa, ei se voimaero niin iso ole, etteikö sitä voisi hyvällä tekniikalla ja agrella voittaa.

        Lisäksi olen kerran nähnyt naisen ja pienikokoisen miehen - molemmat treenaamattomia - tappelevan tasaväkisesti. Kyseessä siis pariskunta. Löivät toisiaan avareilla,eikä kumpikaan saanut yliotetta. sitten kun itse isona miehenä menin siihen väliin, ei kyllä nainen eikä mies mahtanut mitään.

        Ei ne kaikki miehetkään mitään hirveitä karpaaseja ole. Useimmiten mies toki voittaa naisen.


      • flammee
        hahahaha kirjoitti:

        Eukkohan suuttui oikein tosissaan! :D Katsotaan vähemmän niitä elokuvia, jookos?

        Minusta tuo kyllä näytti enemmän siltä että sulta loppu sanomiset ja koitat naureskelemalla ja vähättelemällä näyttää siltä että mukamas olisit oikeassa..


      • Varjo
        AndyS kirjoitti:

        Ei se nyt aivan mahdotonta ole, että treenannut nainen voittaisi pienikokoisen miehen. Salilla onen nähnyt useamminkin, kun nainen vie pienikokoista ja treenaamatonta miestä. Jos molemmat paiavat sen 60-kiloa, ei se voimaero niin iso ole, etteikö sitä voisi hyvällä tekniikalla ja agrella voittaa.

        Lisäksi olen kerran nähnyt naisen ja pienikokoisen miehen - molemmat treenaamattomia - tappelevan tasaväkisesti. Kyseessä siis pariskunta. Löivät toisiaan avareilla,eikä kumpikaan saanut yliotetta. sitten kun itse isona miehenä menin siihen väliin, ei kyllä nainen eikä mies mahtanut mitään.

        Ei ne kaikki miehetkään mitään hirveitä karpaaseja ole. Useimmiten mies toki voittaa naisen.

        Kokoero tuo valtavan eron, puhumattakaan siitä, että miehet ovat voimakkaampia.

        Ei naisten itsepuolustus silti koskaan turhaa ole. Treenaamaton mies joka käy päälle ei isoja kikkoja osaa, joten teknisesti taitava pääsee ainakin pois tilanteesta kun älyää enemmän kuin kyseinen päällekarkaaja.


      • Jussi
        flammee kirjoitti:

        Minusta tuo kyllä näytti enemmän siltä että sulta loppu sanomiset ja koitat naureskelemalla ja vähättelemällä näyttää siltä että mukamas olisit oikeassa..

        Jos mies ja nainen ovat fyysisesti samankokoisia, miksi mies on kuitenkin naista vahvempi? Ihan totta... en ymmärrä syytä tähän. Joku on väittänyt että testosteronin takia miehillä on enemmän lihasmassaa mutta silti palataan kysymykseen, miksi fyysisesti samankokoisissa mies on vahvempi... jos molemmat ovat vaikka 170 / 70


      • flamm'ee
        Jussi kirjoitti:

        Jos mies ja nainen ovat fyysisesti samankokoisia, miksi mies on kuitenkin naista vahvempi? Ihan totta... en ymmärrä syytä tähän. Joku on väittänyt että testosteronin takia miehillä on enemmän lihasmassaa mutta silti palataan kysymykseen, miksi fyysisesti samankokoisissa mies on vahvempi... jos molemmat ovat vaikka 170 / 70

        Naisilla on luontaisesti suurempi rasvaprosentti, eli 170 / 70 naisella on enemmän rasvaa kehossaan kuin saman kokoisella miehellä. Ja miehellä on siis sen rasvan verran sitten lihaksissa..

        Tosin, kai tossa jotain muutakin on...?


      • AndyS
        Jussi kirjoitti:

        Jos mies ja nainen ovat fyysisesti samankokoisia, miksi mies on kuitenkin naista vahvempi? Ihan totta... en ymmärrä syytä tähän. Joku on väittänyt että testosteronin takia miehillä on enemmän lihasmassaa mutta silti palataan kysymykseen, miksi fyysisesti samankokoisissa mies on vahvempi... jos molemmat ovat vaikka 170 / 70

        Miehillä on luonnostaan alempi rasvaprosentti, mikä tarkoittaa enemmän lihaksia samassa painossa, mikäli kumpikaan ei ole läski. Ero on luokkaa 5kg tai enemmän. Prosentuaalisesti tämä on varsin suuri ero, koska ihmisen painosta vain luokkaa 40% on lihaksia. Asiaa huonontaa naisten kannalta se, että ero keskittyy kamppailun kannalta oleellisiin ylävartalon lihaksiin.

        Lisäksi miehillä on reippaasti kovempi adrenaliinin eritys ja keskimäärin parempi isomotoriikka.

        Syyt eroihin läytyvät evoluutiosta, kun luolamiesaikoina miehet metsästivät ja naiset hoitivat pesän.


      • niin voit pärjätä cracknist...
        AndyS kirjoitti:

        Ei se nyt aivan mahdotonta ole, että treenannut nainen voittaisi pienikokoisen miehen. Salilla onen nähnyt useamminkin, kun nainen vie pienikokoista ja treenaamatonta miestä. Jos molemmat paiavat sen 60-kiloa, ei se voimaero niin iso ole, etteikö sitä voisi hyvällä tekniikalla ja agrella voittaa.

        Lisäksi olen kerran nähnyt naisen ja pienikokoisen miehen - molemmat treenaamattomia - tappelevan tasaväkisesti. Kyseessä siis pariskunta. Löivät toisiaan avareilla,eikä kumpikaan saanut yliotetta. sitten kun itse isona miehenä menin siihen väliin, ei kyllä nainen eikä mies mahtanut mitään.

        Ei ne kaikki miehetkään mitään hirveitä karpaaseja ole. Useimmiten mies toki voittaa naisen.

        Ja höpö höpö. Naista vastaan ei salilla kukaan ota tosissaan ja voimaa käyttäen. Samoin on luultavasti ollut tässä näkemässäsi tappelussa. Kerran tosin näin netissä pyörivistä pätkistä afroamerikkalaisten perheriitaa kadulla. Massiivisen kokoinen afroamerikkalainen nainen pyöritti siinä ukkoaan, mutta tämä oli pieni, laiha cracknisti, joka tuskin jaksoi kantaa kolmea maitotölkkiä kaupasta kotiin. Eli ei ollut oikein terveen kirjoissa enää.

        Suomalaiset naiset ovat kyllä nykyisin niin lihavia, että massasta saa apua. ;)


      • AndyS
        niin voit pärjätä cracknist... kirjoitti:

        Ja höpö höpö. Naista vastaan ei salilla kukaan ota tosissaan ja voimaa käyttäen. Samoin on luultavasti ollut tässä näkemässäsi tappelussa. Kerran tosin näin netissä pyörivistä pätkistä afroamerikkalaisten perheriitaa kadulla. Massiivisen kokoinen afroamerikkalainen nainen pyöritti siinä ukkoaan, mutta tämä oli pieni, laiha cracknisti, joka tuskin jaksoi kantaa kolmea maitotölkkiä kaupasta kotiin. Eli ei ollut oikein terveen kirjoissa enää.

        Suomalaiset naiset ovat kyllä nykyisin niin lihavia, että massasta saa apua. ;)

        Taidat olla sinä, jolla on vähänlaisesti sitä treenikokemusta erilaisista ihmisistä. Tiedän, mitä olen nähnyt ja kyllä ne jätkätkin yleensä parhaansa yrittää viimeistään siinä vaiheessa, kun ovat saamassa naiselta turpaansa muiden katsellessa. Niin salilla kuin sen ulkopuolellakin. Se kun ei ole varsinaisesti mikään kunnia hävitä naiselle.

        Tietysti keskiverto mies on todella paha vastustaja treenanneellekin naiselle, mutta kun kaikki miehet ei ole keskivertotyyppiä saati isoja lihaskasoja. On olemassa miehiä,jotka ovat 160-170 senttiä pitkiä ja painavat 50-60 kiloa. Tähän kun yhdistetään vielä arka luonteenlaatu ja heikot taidot, niin tuloksena ei ole mikään hirvittävä taistelukone. Kamppailulajeja paljon ja aktiivisesti treenannut ja aggressiivisesti kamppaileva nainen voittaa tällaisen tapauksen helposti.

        Jos et ole tällaista miestä koskaan nähnyt, kannattaa jatkaa treenisaleilla oleskelua muutamia vuosia, niin alkaa tulla näitä vastaan.


      • .......
        AndyS kirjoitti:

        Miehillä on luonnostaan alempi rasvaprosentti, mikä tarkoittaa enemmän lihaksia samassa painossa, mikäli kumpikaan ei ole läski. Ero on luokkaa 5kg tai enemmän. Prosentuaalisesti tämä on varsin suuri ero, koska ihmisen painosta vain luokkaa 40% on lihaksia. Asiaa huonontaa naisten kannalta se, että ero keskittyy kamppailun kannalta oleellisiin ylävartalon lihaksiin.

        Lisäksi miehillä on reippaasti kovempi adrenaliinin eritys ja keskimäärin parempi isomotoriikka.

        Syyt eroihin läytyvät evoluutiosta, kun luolamiesaikoina miehet metsästivät ja naiset hoitivat pesän.

        "Lisäksi miehillä on reippaasti kovempi adrenaliinin eritys ja keskimäärin parempi isomotoriikka."
        Mistäs nämä tiedot löytyvät?


      • ..........
        AndyS kirjoitti:

        Taidat olla sinä, jolla on vähänlaisesti sitä treenikokemusta erilaisista ihmisistä. Tiedän, mitä olen nähnyt ja kyllä ne jätkätkin yleensä parhaansa yrittää viimeistään siinä vaiheessa, kun ovat saamassa naiselta turpaansa muiden katsellessa. Niin salilla kuin sen ulkopuolellakin. Se kun ei ole varsinaisesti mikään kunnia hävitä naiselle.

        Tietysti keskiverto mies on todella paha vastustaja treenanneellekin naiselle, mutta kun kaikki miehet ei ole keskivertotyyppiä saati isoja lihaskasoja. On olemassa miehiä,jotka ovat 160-170 senttiä pitkiä ja painavat 50-60 kiloa. Tähän kun yhdistetään vielä arka luonteenlaatu ja heikot taidot, niin tuloksena ei ole mikään hirvittävä taistelukone. Kamppailulajeja paljon ja aktiivisesti treenannut ja aggressiivisesti kamppaileva nainen voittaa tällaisen tapauksen helposti.

        Jos et ole tällaista miestä koskaan nähnyt, kannattaa jatkaa treenisaleilla oleskelua muutamia vuosia, niin alkaa tulla näitä vastaan.

        "Tietysti keskiverto mies on todella paha vastustaja treenanneellekin naiselle"
        Millainen on tämä maaginen keskivertomies? Ja taas mieluusti faktaa eikä mielikuvia, kiitos.


      • AndyS
        .......... kirjoitti:

        "Tietysti keskiverto mies on todella paha vastustaja treenanneellekin naiselle"
        Millainen on tämä maaginen keskivertomies? Ja taas mieluusti faktaa eikä mielikuvia, kiitos.

        Maagisista keskivertomiehistä en tiedä, kun ei sellaisia tietääkseni ole. Jos normaali suomalainen keskivertomies kelpaa, niin se on sellainen n. 75-80kg painava ja n. 180cm pitkä otus, joka ei harrasta hirveästi liikuntaa ja tekee korkeintaan keskiraskasta työtä. Rasvaprosentti on jossain parinkymmenen tienoilla ja penkistä nousee siinä 60 kiloa. Cooperissa juoksee jotian kahden ja puolen tonnin paikkeille, kun oikein yrittää.

        Tiedot perustuvat omakohtaiseen havainnointiin.


      • AndyS
        ....... kirjoitti:

        "Lisäksi miehillä on reippaasti kovempi adrenaliinin eritys ja keskimäärin parempi isomotoriikka."
        Mistäs nämä tiedot löytyvät?

        Etsipä kuule ihan itse. En jaksa etsiä sinulle lähteitä peruskoulutason fysiologiaan.


      • ed.
        AndyS kirjoitti:

        Etsipä kuule ihan itse. En jaksa etsiä sinulle lähteitä peruskoulutason fysiologiaan.

        Jos rupeaa väittämään jotain, niin pitäisi olla valmis perustelemaan vaikka lähteitten avulla. Ei tuollaista koulussa ole opetettu.


      • Cosmos
        AndyS kirjoitti:

        Maagisista keskivertomiehistä en tiedä, kun ei sellaisia tietääkseni ole. Jos normaali suomalainen keskivertomies kelpaa, niin se on sellainen n. 75-80kg painava ja n. 180cm pitkä otus, joka ei harrasta hirveästi liikuntaa ja tekee korkeintaan keskiraskasta työtä. Rasvaprosentti on jossain parinkymmenen tienoilla ja penkistä nousee siinä 60 kiloa. Cooperissa juoksee jotian kahden ja puolen tonnin paikkeille, kun oikein yrittää.

        Tiedot perustuvat omakohtaiseen havainnointiin.

        Kokemusteni mukaan keskivertomies nostaa penkistä 50-60 kg, ja Cooperissa menee n. 2-2,4 km. Ehdottamasi mitat varmaan ovat aika oikein. Sellaiselle kyllä 60-kilonen, kamppailulajeja tosissaan treenaava nainen pärjää.


      • Poison
        AndyS kirjoitti:

        Maagisista keskivertomiehistä en tiedä, kun ei sellaisia tietääkseni ole. Jos normaali suomalainen keskivertomies kelpaa, niin se on sellainen n. 75-80kg painava ja n. 180cm pitkä otus, joka ei harrasta hirveästi liikuntaa ja tekee korkeintaan keskiraskasta työtä. Rasvaprosentti on jossain parinkymmenen tienoilla ja penkistä nousee siinä 60 kiloa. Cooperissa juoksee jotian kahden ja puolen tonnin paikkeille, kun oikein yrittää.

        Tiedot perustuvat omakohtaiseen havainnointiin.

        Pituus 175cm (jonkun virallisen tilaston mukaan), painoa vastaavasti vähemmän, tuskin kuntokaan noin hyvä useimmilla nyky päivänä on. Ei tuo nyt mitään ylivoimaisia kykyjä vaadi voittaa. 0_o


      • utuinen
        AndyS kirjoitti:

        Maagisista keskivertomiehistä en tiedä, kun ei sellaisia tietääkseni ole. Jos normaali suomalainen keskivertomies kelpaa, niin se on sellainen n. 75-80kg painava ja n. 180cm pitkä otus, joka ei harrasta hirveästi liikuntaa ja tekee korkeintaan keskiraskasta työtä. Rasvaprosentti on jossain parinkymmenen tienoilla ja penkistä nousee siinä 60 kiloa. Cooperissa juoksee jotian kahden ja puolen tonnin paikkeille, kun oikein yrittää.

        Tiedot perustuvat omakohtaiseen havainnointiin.

        Jos keskivertomies nostaa penkistä 60 kiloa ei esim. mulla ole mitään hätää.

        En ole paljoa muuta harrastanut kuin ratsastusta ja lenkkeilyä ja jonkinmoista voimistelua.

        Kuitenkin kokeilin penkkiä viikko sitten, ja nousi 62 kiloa. Olen siis 17 v tyttö ja pirun ylpeä tuosta tuloksesta.

        Tuli semmonen fiilis ettei tarvitse enää mitään raiskaajia pelätä kun kuitenkin voimaa ja aggressioo multa tarvittaessa löytyy. Jo nyt meinaa kiehua kun täällä jauhetaan kuinka "naiset on heikkoja piipertäjiä". Grrrau...


      • pööö
        utuinen kirjoitti:

        Jos keskivertomies nostaa penkistä 60 kiloa ei esim. mulla ole mitään hätää.

        En ole paljoa muuta harrastanut kuin ratsastusta ja lenkkeilyä ja jonkinmoista voimistelua.

        Kuitenkin kokeilin penkkiä viikko sitten, ja nousi 62 kiloa. Olen siis 17 v tyttö ja pirun ylpeä tuosta tuloksesta.

        Tuli semmonen fiilis ettei tarvitse enää mitään raiskaajia pelätä kun kuitenkin voimaa ja aggressioo multa tarvittaessa löytyy. Jo nyt meinaa kiehua kun täällä jauhetaan kuinka "naiset on heikkoja piipertäjiä". Grrrau...

        Olen nostanut jo 15 vuotiaana 65kg penkistä ja nyt kun olen 28v mies, penkistä nousee 110kg ja tähän on päästy, siis ilman minkäänlaista suurta treenausta.

        Lisään aikasempiin viesteihin: Noi lukot joista puhutte ei auta sitten kökköäkäön kun tällänen 190cm kookas henkilö on kohteena.


      • utuinen
        pööö kirjoitti:

        Olen nostanut jo 15 vuotiaana 65kg penkistä ja nyt kun olen 28v mies, penkistä nousee 110kg ja tähän on päästy, siis ilman minkäänlaista suurta treenausta.

        Lisään aikasempiin viesteihin: Noi lukot joista puhutte ei auta sitten kökköäkäön kun tällänen 190cm kookas henkilö on kohteena.

        Tule itse, työnnän jalkani niin syvälle sun perseeseen että saat nuolla mun varpaita. -_-'

        Uhouhouho


      • nöyryytetty mies
        utuinen kirjoitti:

        Jos keskivertomies nostaa penkistä 60 kiloa ei esim. mulla ole mitään hätää.

        En ole paljoa muuta harrastanut kuin ratsastusta ja lenkkeilyä ja jonkinmoista voimistelua.

        Kuitenkin kokeilin penkkiä viikko sitten, ja nousi 62 kiloa. Olen siis 17 v tyttö ja pirun ylpeä tuosta tuloksesta.

        Tuli semmonen fiilis ettei tarvitse enää mitään raiskaajia pelätä kun kuitenkin voimaa ja aggressioo multa tarvittaessa löytyy. Jo nyt meinaa kiehua kun täällä jauhetaan kuinka "naiset on heikkoja piipertäjiä". Grrrau...

        Olen kokenut tilanteen missä nainen selätti minut enkä mahtanut hänelle mitään. Hän oli bodari ja minä normaali mutta melko kookas sohvaperuna. Hän taisi nauttia tilanteesta melkoisesti. Puristeli kiveksiäni kaiken lisäksi. Tämä tarina on tosi.


      • pienempi isompi?
        ja ne toiset eivät osanneet... kirjoitti:

        Nainen nyt ei pärjää miehelle, vaikka treenaisi kuinka. Paitsi sairaalle tai vanhukselle mahdollisesti, jos on oikein riski täti. Tai sellaiselle, joka ei lyö takaisin tai edes ota riehuvaa naista kiinni kunnes se rauhoittuu.

        Näistä kerroista, jos joku täti olISI miestä lyönyt ilman että hän olISI lähtenyt perään, ei kannata vetää johtopäätöksiä, että miehelle oikeasti pärjäISI tappelussa. Tai muuten mennään syvälle haihattelun suohon.

        Ja tuohan nyt oli vain netissä höpisseen väittäjän omasta näkökulmasta - todellisuushan on voinut olla jotain ihan muuta, kuten että hysteerinen akka kävi riehumaan ja juoksi sitten karkuun miehen jäädessä suu auki ihmettelemään moista käytöstä. :D

        Tiedän kyllä, että vartijoina ja poliiseinakin on tätejä, jotka haluaisivat niin kovasti pärjätä miehelle ihan oikeassa tappelussa, mutta kun tuo biologia ja evoluutio ovat asettaneet sille melkoisen isot esteet. ;)

        Siis kysehän ei alunperinkään ollut siitä että naisen tarvitsisi voittaa mies tappelussa, vaan siitä että nainen pääsisi karkuun miehen otteesta. Voi olla että samankokoinen mies voittaa samankokoisen naisen? mutta mistään kehä ottelusta ei olekkaan kysymys vaan itsepuolustustilanne jossa ns. naisen voitto on päästä karkuun ei voittaa häntä katutappelussa.

        Jos nyt samankokoinen mies voittaisi samankokoisen naisen se ei tarkoita sitä että kun samankokoinen mies yrittää käydä naisen kimppuun nainen ei pystyisi päästä pois otteesta. Kyllähän pienempi kokoinen mies voi voittaa paljonkin isomman miehen tappelussa saati sitten vain päästä pois hänen otteistaan ja juosta karkuun.

        Yleensä jos mies hyökkää naisen kimppuun ei tämä yritä naista hakata samallatavalla kuin vaikka katutappelussa mies vastaan mies, vaan yrittää hallita tätä ja pitää otteessan.

        Luulen että paras laji naiselle itsepuolustukseen on krav maga se on varmasti tehokas.


      • Motoriikasta miettiv
        ed. kirjoitti:

        Jos rupeaa väittämään jotain, niin pitäisi olla valmis perustelemaan vaikka lähteitten avulla. Ei tuollaista koulussa ole opetettu.

        No jos urheiluakin ajattelee niin erilaisissa moottoriurheilulajeissa ei ole nähty ainuttakaan hyvin pärjäävää naista vaikka ratin veivaaminen tai pyörän ajaminen ei vaadi suurempia voimia. NHL:ssä on sentään nähty yksi nainen! Ammunnassa naiset ovat pärjänneet suhteellisen hyvin, niin että yksi nainen voitti 1992 olympialaiset eräässä ampumalajissa. Kuitenkin suurin osa voitoista unisex-sarjan aikana meni miehille ja kaikki maailmanennätykset taitavat olla miesten hallussa.

        "Maailman paras jousiampuja" on mies. http://en.wikipedia.org/wiki/Howard_Hill

        Keilaus ei vaadi fyysistä voimaa mutta kuitenkin keilauskisoissa voittajiksi selviävät normaalisti miehet ja SM- tai sitten kansainvälisissä kisoissa naisille annetaan jonkin verran tasoitusta että pärjäisivät vähän paremmin.

        Tai jos ajattelee vaikka biljardia niin eihän siellä ammattilaisena naisia juurikaan pelaa. Hyvä jos on yksi joskus ollut.

        Lumilautailu on täysin miesten hallussa.

        Parhaat tikanheittäjät; kaikki miehiä.
        http://en.wikipedia.org/wiki/PDC_Order_of_Merit

        Parhaat jonglööraajat; melkein kaikki miehiä mutta parisuorituksessa on yksi suomalainen nainen mainittu!
        http://en.wikipedia.org/wiki/Juggling_world_records

        Curlingissa sun muissa on niissäkin naisten sarjat erikseen ja tuskin miesten egon suojelemiseksi.


    • Budoka-Nainen

      Ketjun aloittaja esitti täysin asiallisen kysymyksen. Osa porukasta onkin vastannut asiallisesti. Sitten täällä tuntuu pyörivän tietty joukko, joka on sitä mieltä, että nainen ei missään nimessä pysty puolustamaan itseään. Mikä teidän pointtinne oikein on? Pitäisikö meidän naisten sitten vaan kiltisti levittää haarat raiskaajille ja ottaa sovinnolla turpaan ja/tai mahdollisesti kuolla? Suosittelemanne huutaminen ei välttämättä auta mitään. Totta kai jokainen järkevä ihminen lähtee kadulla tapahtuvasta kamppailusta pois ja lujaa, mikäli pääsee. Aina tämä ei ole mahdollista, joten jos siinä tilanteessa on hyväkuntoinen/hallitsee kamppailutekniikkaa, niin mahdollisuudet selvitä ovat paljon paremmat jopa meillä naisilla. En tiedä, että onko täällä osan kuva keskimääräisistä miehistä hämärtynyt kovien kavereitten kanssa treenatessa? Totuus on kuitenkin se, että sekä miehissä että naisissa on paljon niin huonossa kunnossa olevaa jengiä, että he eivät edes jaksa minuuttien kamppailua hyväkuntoisen ihmisen kanssa. Ja aivan turha jauhaa mistään penkkituloksista. Kamppailutilanteissa ratkaisee kovalla, pitkäaikaisella harjoittelulla hankittu lajivoima, josta osa on tietysti kestävyyttä ja osa liikkeitten tarkoituksenmukaisuutta.

      • Varjo

        Kyllähän harjoittelu kannattaa AINA, on kyseessä sitten kumpi sukupuoli tahansa.

        Kyllä treenannut nainen/mies on itseään puolustaessa aina enemmän vahvoilla kuin ilman harjoittelua. Tietysti jos tärkein päämäärä on harjoitella itsepuolustusta, en näe oikein pointtia lähteä esimerkiksi miekkailun alkeiskurssille... Siis toisin sanoen harjoitella jotakin sellaista lajia jossa ei treenata varsinaista itsepuolustusta vaan vaikkapa miekan käyttöä. Kyllähän miekalla itseään puolustaa mutta harvassa ovat ne kaverit jotka kantavat miekkaa kaupungilla.


      • Budoka-Nainen
        Varjo kirjoitti:

        Kyllähän harjoittelu kannattaa AINA, on kyseessä sitten kumpi sukupuoli tahansa.

        Kyllä treenannut nainen/mies on itseään puolustaessa aina enemmän vahvoilla kuin ilman harjoittelua. Tietysti jos tärkein päämäärä on harjoitella itsepuolustusta, en näe oikein pointtia lähteä esimerkiksi miekkailun alkeiskurssille... Siis toisin sanoen harjoitella jotakin sellaista lajia jossa ei treenata varsinaista itsepuolustusta vaan vaikkapa miekan käyttöä. Kyllähän miekalla itseään puolustaa mutta harvassa ovat ne kaverit jotka kantavat miekkaa kaupungilla.

        Olet täysin oikeassa.


      • Klux

        Toki naisten kannattaa harjotella itsepuolustusta. Kyllä siitä periaatteessa hyötyä on.

        Jotenki tuntuu vaan, että useat naiset jotka harrastaa kamppailulajeja saa liikaa itseluottamusta. Joka on on pahasta(ei varo ehkä niin paljoa kuin pitäisin). Porukat liiottelee täällä munille potkun toimivuutta. Ei kukaan hyökkää sua päin haarat auki.

        Muistakaa, että todennäkösesti se mies jota viette siellä sparratessa ei yritä tosissaan.


      • pööö

        Sinäkin vertailet Huonokuntoinen mies vs hyväkuntoinen nainen

        Katotaas mitä käy kun hyväkuntoinen mies ja nainen
        kamppailevat vastakkain...


    • Tavismies

      Potkiminen sujuu monelta naiselta vaivatta ja tavallinen mies vaikka olis voimaa ja kokoakin pelkäaa aina sukukalleuksiensa puolesta. Nainen saa olla hentokin koska kivksiin osunut potku pudottaa isonkin miehen.

    • Poison

      Uskomaton asenne, en todellakaan uskonut törmääväni täällä tällaiseen. No, hyvä että tuli tämäkin selcville.

      Joillakin tuntuu olevan varsin epärealistinen kuva keskivertomiehestä ja keskivertonaisesta (jos nyt voimasta puhutaan) ja asenteena on se ettei nainen missään nimessä mahda mitään hänen päälle käyvälle miehelle. Näinkö on muka?

      Kertokaa toki miten oleellisesti pienikokoinen mies pystyy torjumaan isokokoisen miehen juurikaan paljoa onnistuneemmin kuin pienikokoinen nainen? Saati miten isokokoinen nainen ei onnistuisi torjumaan pienikokoista miestä? Täällä tuntuu olevan lähtökohtana se että nainen = 150cm keijukainen, ja mies = 200cm/150kg/musta vyö judossa.

      Itse olen 175cm ja uskoisin että moni mies harkitsisi pariin otteeseen ennen kuin päälle kävisi - muistakin kuin kohteliaisuussyistä. Nuo 200cm/150kg köriläät sitten erikseen, mutta ei niitä vastaan minun kokoisella miehellä liene yhtään sen parempia mahdollisuuksia.

      • lekanvarsi

        Jos mies ja nainen ovat pituudeltaan ja painoltaan samankokoiset, miehellä on mitä todennäköisimmin aika selkeä voimaylivoima (suhteellisesti enemmän lihasta ruumiin massasta) ja myös enemmän taitoa käyttää voimaansa (johtuen tottumuksesta fyysiseen työskentelyyn vapaa-ajalla ja joskus jopa ammatissa). Lisäksi mukana on tottuminen lievään väkivaltaan jo normaalin miespuolisen lapsuuden ja nuoruuden painien ja muksimisten kautta.
        Taito tasoittaa kokoeroja hieman. Taitava keskimittainen nainen voi ehkä suojautua itseään n. 10cm pidemmän ja vastaavasti kookkaamman miehen hyökkäykseltä, mikäli mies ei ole harjoitellut kamppailulajeja. Juurikaan tämän enempää tasoitusta ei taitokaan anna. Jos mies on lisäksi tottunut väkivaltaan vaikkapa tappelujen kautta, saa naisella olla aimo annos onnea mukana.
        Saliotteluissa naisten olisi hyvä otella miesten kanssa usein, mikäli he haluavat tottua kokoeroon ja voimaeroon. Miehillä ei toisaalta ole juurikaan syitä harjoitella naisten kanssa. Sitä kautta ei miehen taito saa mitään lisää.


      • nobody

        Näin se on. Oudoksuttaa todella sellaiset asenteet, että kukaan nainen ei koskaan voisi pärjätä tai edes aiheuttaa vaaraa tai harmia kenellekään miehelle. Mutta toisaalta yritän hiukan ymmärtää näin ajattelevia. Ehkä ne yrittää sillä selitellä itselleen vallitsevaa tilannetta, mm. sitä että vain miehet pakotetaan tässä maassa armeijaan ja tositilanteessa rintamalle tykinruoaksi. Siksi pitää selitellä, että eihän ne naiset siellä fysiikkansa takia mitenkään pärjäisi (vaikka puolustusvoimat kyllä ottaa palvelukseen ne harvat naiset jotka sinne suvaitsevat pyrkiä). Eihän sitä tee mieli myöntää olevansa halpa-arvoisen orjan asemassa.


      • 20+7

        Jos nainen ja mies on molemmat 175 cm ja vaikka painaisivatkin saman verran, niin miehellä on vähintään 1/3 enemmän lihasmassaa kun naisella. Ja se 175 cm mies kyllä painaakin yleensä enemmän kuin samanpituinen nainen.

        Lisäksi miehillä on parempi avaruudellinen hahmotuskyky (osaa ajatella ottelua paljon pidemmälle kuin nainen), mies on aggressiivisempi (ajattele pahinta vihanpurkausta mitä olet ikinä saanut ja kerro aggressiivisuutesi määrä vähintään kolmella) ja miehellä erittyy paljon testosteronia ja adrenaliinia (ei tunne kipua, voimataso nousee vielä tavallistakin korkeammalle).

        Lisäksi miehet ovat paljon kiinnostuneempia tappelemisesta kuin naiset. Katsotaan vapaaottelua, nyrkkeilyä, potkunyrkkeilyä yms. ja harjoitellaan nähtyjä liikkeitä. Leikkipainitaan ja väännetään kättä kavereiden kanssa jo pikkupojasta lähtien, leikitään kukkulan kuningasta ja muuta sellaista mitä naiset eivät ikinä tee. Tavallaan miehet oppivat kamppailulajeja pakostakin vaikka eivät ikinä kävisikään missään karatetreeneissä.


    • painija

      Itse voin entisenä painiharrastelijana myöntää olleeni joskus ahtaalla myös naisvastustajien kanssa harjoitellessa. On kumminkin faktaa, ettei paini ole tappelutilanteessa naiselle juuri koskaan hyvä vaihtoehto. Lähitaistelussa sattuu yllätyksiä ja useat lukotkin ovat käsittääkseni hyvin vaikeita toteuttaa nopeasti, tositilanteessa. Usein lukon aikanakin on vaikea estää vastustajaa saamasta aikaan vahinkoa, tämä pätee molempiin sukupuoliin.

      • pakoon

    • Apua

      Onko kellään mitään tietoa sivusta jossa olisi tietoa NAISILLE tarkoitetuista seuroista lahdessa. Itse löysin tälläisen sivun:
      http://www.kamppailulajit.net/lajit/fight_like_a_girl_harrastuspaikat.html

      mutta kaupungit eivät osuneet aivan kohdalle. olisi kiva jos lahdessa olisi samanlainen seura. Jos jollain on jotain tietoa asiasta niin olisi mukava saad avastaus...

    • ...

      tytöt hankki chuck norrisin poikaystäväks ja kulkee sen kanssa sitten 24/7, ei raiskarit hypi silmille. jos ei chuck asu naapurissa, etälamautin on hyvä keksintö.

    • Karategrlis vs Boy

      Oon jätkä, 8 luokalla mun yks luokkakaveri hentonen mimmi alkoi harrastaa karatea, se oli tosi notkea, hyvä kunto mut ei vahva. Ite en harrastanut kamppailulajeja. Mä olin kuitenki vain vähän siitä isompikokonen. Annettiin toisillemme lumipesuja joka viikko, oli tosi kivaa ja tasaväkistä. En muista saiko se mua kertaakaan hankeen siten ettei itse kaatunut kanssa. Mä sen muistaakseni vain kerran mut olin vähän vahvempi ja "vein" sitä yleensä...

      Tultiin 9 lkn kevääseen, olin päässyt sitä hieman pituuskasvussa ja painossa karkuun. Otettiin taas jostain syystä leikkimielinen koitos bussia oottaessa. Tyttö otti mua käsivarsista kiinni, tein samoin aikomuksenani laittaa se sivuttain kinokseen. Tyttö ei liikahtanut mihinkään! Yritin äkkiä riuhtasta toiseen suuntaan, ei edelleenkään liikahtanut, tyttö katsoi mua ilmeellä joka kertoi: "Sä et pärjää mulle enää..." Jouduin johonkin panikkiin ja luovutin, en muista miten tilanne laukes taisi just bussi tulla mut ei se mua laittanu hankeen... Myöhemmin haastoi mut merimiespainiin ja kun aikani rimpuilin enkä pystyny voittaa, luovutin taas :) Vuosien päästä nyt aikuisina juttelimme asiasta ja mua jäi tappio vaivaamaan, joten vuorostani mä haastoin sen! Mimmi totesi vaan että häviäisit taas kuten silloinkin!

      Torinan opetus. Naisia ei pidä aliarvioida..

    • adriana13

      En tiedä toimiiko tämä tekniikka kovin hyvin tositilanteessa (veljeeni toimii paremmin kuin hyvin).
      Vaihe 1. Kilju niin kovaa kuin kurkusta lähtee
      Vaihe 2. Polkaise kantapäälläsi miehen varpaille (aina parempi jos on korkokengät)
      Vaihe 3. JUOKSE KARKUUN

    • nainen26v

      No kyllä mä tähän sanoisin että jos 160 senttinen ja 50 kiloinen nainen yrittää puolustautua jotain 190 senttistä ja 100 kiloista miestä vastaan niin ei siitä tule yhtään mitään. En usko että tulee lukot ihan heti mieleen kun se mies nostaa sut yhellä kädellä ilmaan ja paiskaa maahan. Vaikka olisi valmistautunut niin kyllä muija lentää kaaressa jos mies sattuu sille päälle. Ja ne sun potkut tai lyönnit ei tunnu miehessä yhtään missään, tai vaikka yrittäisit kaksin käsin vääntää sen rannetta alas niin se mies vaan nauraa sulle ja vääntää yhellä kädellä ne sun molemmat kädet maahan.

      Olen monta kertaa yrittänyt mieheeni ja treeneissä oleviin miehiin jos jonkinlaista kikkaa mutta ei tapahdu mitään.

    • Ai sattuu?

      Eroja räjähtävän voiman tuotossa ja motorisia eroja voit ihmetellä jo alaluokilta lähtien pallonheitossa tai jalkapallon potkimisessa. Vanhemmiten erot vain kasvavat, jos molemmat harjoittelevat yhteismitallisesti. Toki poikkeuksiakin on, mutta näin noin keskimäärin. Naisen vahvuudet ovat verbaalisuudessa ja kyvyssä ajatella selkeämmin tilanne loppuun asti sitten, kun se apinanraivovaihde on jo päällä. Sormilukkojen kanssa voi käydä hassusti, jos on vähän hikiset kädet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      107
      7381
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      65
      6946
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3482
    4. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1262
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1243
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1113
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      218
      1066
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      933
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      881
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      853
    Aihe