Säästämisen syyt?

Hans Kruger

Kertokaapa ihmiset että miksi/mihin te säästätte?

Itse koin jonkinlaisen herätyksen kun tuhlasin rahojani muutamaan kalliiseen kulutustavaraan. Siinä sitten samana iltana mietin että onko mitään järkeä juosta markkinamisten tarjoamien uusien lelujen perässä ja itkeä kun on Matti kukkarossa. Tajusin samalla että en tule yhtään onnellisemmaksi tavaraa nurkkiin haalimalla.

Aloin sitten seuraamaan kulujani tarkasti merkkaamalla kaikki Excel taulukkoon ja karsimalla ylimääräisiä ja turhia menoja. 9-kuukauden seurannan jälkeen kuukausittaiset menot ovat laskeneet 900 eurosta 550 euroon.

Ja mikä parasta tunnen olevani nykyään onnellisempi kuin koskaan. Ei enään turhaa tavaran perässä ravaamista, vaan kriittistä suhtautumista mainontaan ja kulutukseen. Ennen ajattelin että "voi kun olisi rahaa niin ostaisin tuon ja tuon elämälle välttämättömän hilavitkuttimen". Nykyään ei ole edes sellaista halua tuhlaamiseen, en tarvitse mitään enään.

Olen töissä paperitehtaassa ja äijät valittaa siellä että rahat on loppu vaikka sitä tulee 900-1200 e parin viikon välein tilille. Ei siis ne suuret tulot vaan ne pienet menot ;)

Lisäksi olen jollain tavalla kieroutunut tai pervo sillä nautin säästämisestä. On kiva laskea ruokakaupassa pennejä ja pelätä että riittääkö käteinen vai ei ;) Jonkinlaista sairautta taitaa olla myös iloitseminen kun säästötilillä vaihtuu tuhansia euroja kuvaava numero yhtä isommaksi :D No sairaaksi se menisi varmaan siinä vaiheessa jos en koskaan käyttäisi noita rahoja... ( ei sielä tosin paljoa ole )

Tuntuu vaan että kuluttaminen ahmaisee pienen ihmisen loputtomaan oravanpyörään josta on vaikea päästä irti. Kun muutkin kuluttavat kaiken rahan mitä saavat niin sitä itsekkin voi helposti luulla että se on ainoa tapa elää. "ihanan kallista - elämä on". Mistä johtuu että nykyään kulutetaan enemmän kuin koskaan ja silti ihmiset ovat onnettomia ja vetävät masennuslääkkeitä ennätysmääriä?

Säästäkää ihmiset, älkää uskoko markkinamiehiä, älkää menkö siihen lankaan mihin moni muu on mennyt, älkää lihottako yritysten omistajien rahapusseja vaan jättäkää rahat omaan taskuun. Säästäminen on myös ekologinen teko. Älkää raatako elämäänne töissä jotta voisitte kuluttaa enemmän, vaan tehdä töitä sen verran että tulette taas vähän aikaa toimeen.

Nauttikaa, menkää hiihtämään, jättäkää auto välillä talliin ja ottakaa polkupyörä, menkää metsään keräämään marjoja, on niin paljon asioita joita voi tehtä ilmaiseksi/pienellä rahalla.

Päästäkää irti! pyrkikää mieluummin pohjalle kuin huipulle yhteiskunnan arvoasteikolla. Älkää pingottako, luovuttakaa ja nauttikaa elämästä

Aurinkoista kevättä T: Hans

11

3391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipsu

      Säästän joka kuukausi palkastani tietyn osan, jonka siirrän aina heti palkkapäivänä toisen pankin tilille.
      Tuo raha on tarkoitettu "pahan päivän varalle", ei
      siis kulutukseen. Tuntuu hyvältä, kun summa pikku hiljaa kasvaa.

      Jäljellejäävää osaakaan en tuhlaa turhuuksiin, vaan harkiten mietin, mitä ostan. Seuraavaksi on vuorossa keittiöön uusi pöytä ja tuolit - vanhat joutuvat "kierrätykseen" eli ne viedään mökille. Eli suunnittelen ostokseni huolellisesti, niin saan todella mitä tarvitsen, rahat riittävät kun ei tee impulssiostoja tai juokse tosiaan trendien perässä.

    • hieno ohjelma

      Minäkin aloin seuraamaan menoja vuoden alussa. Näillä palstoilla kehuttiin Marttojen exel-ohjelmaa(taloussuunnitelma muokattava) ja otin sen käyttöön.
      On mukava huomata, että on pystynyt vähentämään menojaan. Tai seurata jotakin tiettyä (esim alko) menoerää.
      Meillä rahanmeno on vähentynyt, ja kuten Hanskin sanoi, on nautittu siitä.

      • unohtui sanoa

        meillä säästetään lasten opiskeluun.


      • aaa
        unohtui sanoa kirjoitti:

        meillä säästetään lasten opiskeluun.

        vihdoinkin ihmisiä , jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä!!!sitten kun säästämisen makuun pääsee niin yks kaks huomaakin että kuinka pihi sitä onkaan ja laskee senttejä , mutta toisaalta joku ulkomaanmatka ei tunnukaan enää missään , isot menot ovat ihan ok. eli jos mun tekee mieli plasmatelkkaria , niin voin kävellä kauppaan ja lyödä rahat tiskiin ja vaatia käteis alennusta. olen huomannut saman asian pomollani...työntekijöiden työvaatteissa nirsoillaan mutta isot menot eivät tunnu missään . tyyliin että hyvää ei saa halvalla . ja ostaa uuden mersun.
        aluksi ajattelin että säästäisin 5000e vuodessa , mutta koska se meni rikki alle puolessa niin innostuin oikein kunnolla. lasskin ja mietin että millä summalla pärjäisin kuukaudessa. ja totesin että 600e riittää vallan mainiosti. ja jos tienaan 2000e nettona niin saan joka kk säästöön 1400e !!!eikö olekin mahtavaa...??n. 15000e!!! vuodessa säästöön


      • saara
        aaa kirjoitti:

        vihdoinkin ihmisiä , jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä!!!sitten kun säästämisen makuun pääsee niin yks kaks huomaakin että kuinka pihi sitä onkaan ja laskee senttejä , mutta toisaalta joku ulkomaanmatka ei tunnukaan enää missään , isot menot ovat ihan ok. eli jos mun tekee mieli plasmatelkkaria , niin voin kävellä kauppaan ja lyödä rahat tiskiin ja vaatia käteis alennusta. olen huomannut saman asian pomollani...työntekijöiden työvaatteissa nirsoillaan mutta isot menot eivät tunnu missään . tyyliin että hyvää ei saa halvalla . ja ostaa uuden mersun.
        aluksi ajattelin että säästäisin 5000e vuodessa , mutta koska se meni rikki alle puolessa niin innostuin oikein kunnolla. lasskin ja mietin että millä summalla pärjäisin kuukaudessa. ja totesin että 600e riittää vallan mainiosti. ja jos tienaan 2000e nettona niin saan joka kk säästöön 1400e !!!eikö olekin mahtavaa...??n. 15000e!!! vuodessa säästöön

        Miten pärjäät 600 eurolla? Sisältääkö se kaikki asumiskulut, matkat, sähköt yms. pakolliset? Minulla menee pelkkiin kiinteisiin kuluihin jo 850 kuussa, ylijävästä pitäisi vielä syödä ja ostaa joskus uusia sukkia.


      • Hans Kruger
        saara kirjoitti:

        Miten pärjäät 600 eurolla? Sisältääkö se kaikki asumiskulut, matkat, sähköt yms. pakolliset? Minulla menee pelkkiin kiinteisiin kuluihin jo 850 kuussa, ylijävästä pitäisi vielä syödä ja ostaa joskus uusia sukkia.

        Itse ainakin lasken tuohon kaikki kulut.

        Asuminen 180
        Auto 110 ( bensa vakuutukset/12,katsastus/12 )
        Ruoka 140
        Kännykkä 5
        Internet 24,9
        Ray/Veikkaus 15
        Hygienia 15
        ************
        N. 500 €

        Toki tiukilla tässä ollaan ja ei näin pieniin summiin aina pysty kun pitää ostaa vaatteitakin välillä.


    • Lyhyt vastaus kysymykseen "miksi" on "tapa".

      Tuosta tavasta on ollut hyötyäkin. Kun sain tiedon työsopimukseni loppumisesta, niin ensimmäinen reaktio ei ollut paniikki toimeentulosta, vaan lakonisesti jotain tyyliin "jahas". Asuntolainan lyhennykset sun muut eivät vaikuttaneet ajatteluuni, sama elämäntyyli voisi jatkua pitkään mistään tinkimättä, kuten aina ennenkin. Muutenkaan en aio nähdä itseäni henkilönä, joka hössää kaiken omaisuutensa johonkin turhaan.

      • ????

        Autossaan juluvia osia, eikä maksa autoveroa? Vuokra kumman pieni vai oliko yhtiövastike - sähkölasku, puhelin jne???


    • sammakkokuningatar

      Ihan oksettaa...

      Kerronpa pienen tarinan: Olipa kerran kaksi sisarusta, joista toinen löysi rikkaan prinssin ja toinen köyhän sammakon. Rikkaan prinssin nainut rakasti pankkitiliä ja alkoi kerätä maallista mammonaa kokoon kiihtyvällä tahdilla. Ruokalaskut maksatettiin sukulaisilla, vaatteet haettiin kirpputorilta, juhliinkin lainattiin köyhemmän siskon vaatekaapista päällepantavaa. Köyhän sammakon kanssa elämä oli vaatimatonta, onnea oli, rahaa ei. Jossain vaiheessa oli köyhienkin otettava asuntovelkaa ja takaajaksi pyydettiin rikkaampaa siskoa. Vaan eipä rikas sisko voinut nimeään papereihin laittaa, kun pelkäsi, että köyhät himoitsevat hänen tuhtia pankkitiliään. Kaikesta säästämisestä oli tullut pakkomielle ja raha osoittautui rakkaammaksi kuin oma verisukulainen. Tämä tarina on tosi.

      Tukehdu omahyväisyyteesi.

    • mASA

      Esitit oikeesti aivan mahtavia ajatuksia, joita monen nykysuomalaisen pitäis ajatella.

      Tuohon on vaikea lisätä enää mitään..

    • Rahaa palaa

      Meillä talous huonossa kunnossa, tulot 3000€/kk netto ja kaikki menee.

      On kaikenlaisia mastercardeja, käyttöluottoja, osamaksutuotteita ja vaikka mitä, velkaa yhteensä 20000€ ja lyhennykset suuret, ihminen osaa kyllä olla tyhmä!! Kauan onkin mennyt niin että kuukausi tulot ei ole riittäny menoihin, noin reilut 300-350€ menee aina yli kk ja tuon summanhan saa aina mastercardeilta ja käyttöluotolta ja näinhän niitä luottoja ei koskaan saa maksettua. Ahdistavaa.
      Meillä mies hoitaa talouden, itse en ole töissäkään. En ole pahemmin uskaltanu edes ajatella kaikkia laskuja kun on niin ahdistanu mutta tässä muutama päivä sitten aloin laskemaan paperille kaikkia menoja ja kyllä hätkähdin! Meillähän rahat riittäisi kaikkiin menoihin ja ruokaan jäisi vielä 360€/kk mikä on kyllä ihan hyvin 2 ihmiselle ja pienelle koiralle. Sitten vasta alkoikin ahdistaa että miten helv*****ä meillä on mennyt noin 700€ kk ruokaan ja kaikkiin pieniin turhuuksiin!! Laskeskelin että niihin pieniin turhuuksiin on menny vajaa 100€ kk ja loput ruokaan ja sehän tekee jotain 20€/pvä! Hirveä summa siis ajatella nyt 2 kymppinen ruokaan päivässä.
      Sen kyllä vannon että meillä ei enää mies hoida taloutta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1809
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1187
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      73
      1083
    4. 45
      1075
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      939
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      880
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      833
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      818
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      35
      779
    Aihe