..tuttaa puutavarakuljukset

Anonyymi

Ajelevat kelirikkoaikaan perävaunullisilla puutavararekoillaan kelirikkoaikana ja ovat pilanneet metsäautotiemme, n. 3 km. Miten metsänostajat saataisiin kuriin? Saako niiltä mitenkään korvauksia teiden paskomisista? Aika heikolta tuntuu. Tästä tiestä ei ole vielä perustettu tiekuntaa. Osakaat ovat tiedossa.

Nyt paikallinen metsänhoitohoitoyhdistys esittää, että tielle tehdään suuri peruskorjaus. Ei tämä tiekään taida olla 15 vuotta vanhempi. Viimeisen kolmen vuoden aikana puuta on myyty paljon ja tie pilattu kelirikkoaikana.

Suurtilalliset myyvät puuta, ja puukuskit jättävät roskat tielle, joukossa on teräviäkin oksia. Pienosakas joutuu siivoamaan tiet jos haluaa päästä mökilleen autolla. Pienosakas ei välttämättä halua myydä puuta metsistään, koska ei halua avohakkuita omalle lohkolleen, esim. kuolipesällämme on n. 15 ha alue metsää, pari kesämökkiä pienen järven rannalla.

Eräs kuolinpesän osakkaista vastustaa tulevaa tiestön parannusta. Mielestäni emme voi vähemmistönä ja tien osakkaina päättää olla maksamatta perusparannusta. Ongelma on myös se, kuka pystyy lupaamaan, että tietä ei jatkossakaan tuhota kelirikon aikaisilla puutavarakuljetuksilla? Kuka maksaa vahingot?

Eräs toinen metsätie jouduttiin käytännössä rakentamaan kokonaan uusiksi huonon kunnon vuoksi. Mielestäni syyllisiä olivat myös metsänomistajat, kai heillä on oikeus määrätä mihin vuodenaikaan puutavaran kuljetukset tehdään?
Onneksi emme ole osakkaana tässä metsätiessä.

24

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis puutavarakuljetukset ..tuttaa täällä Etelä-Suomessa!

    • Anonyymi

      Puunmyyjä voi esittää kauppaa tehdessään vaatimuksen, ettei kelirikkoaikaan puita ajeta. Tämä kuitenkin unohtuu ostajalta ennen kuin muste on sopimuksesta kuivunut. Ostaja ei maksa tien korjausta, vaan vierittää syyn autoilijalle. Tämä taas kieltää edes käyttäneensä tietä. Mhy:t ovat aina ostajan puolella ja maanomistaja maksaa. Myy sitten puita metsästään tai ei.

      • Anonyymi

        Juuri näin "Mhy:t ovat aina ostajan puolella ja maanomistaja maksaa. Myy sitten puita metsästään tai ei." Ja Suomen Tieyhdistys on samalla kannalla.

        Tiellämme on puomi ja kuljetusfirmojen on pyydettävä lupa kuljetukseen. Niillä on ihan taksataulukot olemassa. Maksut on saatu, mutta enää vuosiin en ole ollut tiekunnan toimielimessä enkä tiedä ajankohtaisista menetelmistä. Yksi metsänomistaja sanoi myyvänsä metsä siitä ja tiestä aiheutuvien riesojen vuoksi.
        Kymppitonnin myynnistä jää käteen kaksituhatta euroa.


    • Anonyymi

      Jos se tie on paska eikä kestä ajamista, niin se pitää kunnostaa. Jos tie on alunperin tehty niin perusparannus on aiheellista ja tien osakkaat maksavat.

      • Anonyymi

        Olen alkuperäinen kyselijä.
        Vaikuttaa siltä, että tien osakkaiden pitää päättää peruskorjauksesta. Tiekuntaa ei ole, mutta yksityistietä koskeva laki on kai samantyylinen mikä koskee as.oy:n toimintaa. Eiköhän tässä enemmistön äänin mennä peruskorjaukseen.

        Kyllähän nuo puutavarakuskit kiinni saadaan, itsekin näin yhden toukokokuussa menevän tälle kyseiselle metsäautotielle päin sitä edeltävällä yksityistiellä, kun juttelin erään naapurin kanssa lähellä kylän keskustaa. Yritin pysäyttää auton mutta se luuli minun vain moikkaavan!

        Metsäautotien alussa oli jonkin maanomistajan kyltti, jossa varoitettiin kelirikosta. Sinnehän se tukkirekka oli kuitenkin mennyt. Toinen kyltti oli vajaan kilometrin päässä, jossa heikoin ja märin alue alkoi. Siinä olisi ollut kuitenkin mahdollista kääntyä takaisin, tässä kohtaa on myös kääntöpaikka.
        Prkle, nämä autoilijat pitäisi viedä oikeuteen tien pilaamisesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen alkuperäinen kyselijä.
        Vaikuttaa siltä, että tien osakkaiden pitää päättää peruskorjauksesta. Tiekuntaa ei ole, mutta yksityistietä koskeva laki on kai samantyylinen mikä koskee as.oy:n toimintaa. Eiköhän tässä enemmistön äänin mennä peruskorjaukseen.

        Kyllähän nuo puutavarakuskit kiinni saadaan, itsekin näin yhden toukokokuussa menevän tälle kyseiselle metsäautotielle päin sitä edeltävällä yksityistiellä, kun juttelin erään naapurin kanssa lähellä kylän keskustaa. Yritin pysäyttää auton mutta se luuli minun vain moikkaavan!

        Metsäautotien alussa oli jonkin maanomistajan kyltti, jossa varoitettiin kelirikosta. Sinnehän se tukkirekka oli kuitenkin mennyt. Toinen kyltti oli vajaan kilometrin päässä, jossa heikoin ja märin alue alkoi. Siinä olisi ollut kuitenkin mahdollista kääntyä takaisin, tässä kohtaa on myös kääntöpaikka.
        Prkle, nämä autoilijat pitäisi viedä oikeuteen tien pilaamisesta!

        Laittakaa autoihinne autokamerat (tuulilasikamera). Kuljetusauton hulvaton vauhti heitti rapaa autoni päälle ja autokameran kuvassa näkyi rekkari, liikennöitsijän nimi ja se kuraryöppy. Lähetin kuvan "nettipoliisille", joka oli melko vaitonainen, mutta ajokin rauhoittui. Myöhemmin kuulin muulta suunnalta, jotta poliisi ottaa kyllä yhteyttä autoilijaan tällaisessa tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen alkuperäinen kyselijä.
        Vaikuttaa siltä, että tien osakkaiden pitää päättää peruskorjauksesta. Tiekuntaa ei ole, mutta yksityistietä koskeva laki on kai samantyylinen mikä koskee as.oy:n toimintaa. Eiköhän tässä enemmistön äänin mennä peruskorjaukseen.

        Kyllähän nuo puutavarakuskit kiinni saadaan, itsekin näin yhden toukokokuussa menevän tälle kyseiselle metsäautotielle päin sitä edeltävällä yksityistiellä, kun juttelin erään naapurin kanssa lähellä kylän keskustaa. Yritin pysäyttää auton mutta se luuli minun vain moikkaavan!

        Metsäautotien alussa oli jonkin maanomistajan kyltti, jossa varoitettiin kelirikosta. Sinnehän se tukkirekka oli kuitenkin mennyt. Toinen kyltti oli vajaan kilometrin päässä, jossa heikoin ja märin alue alkoi. Siinä olisi ollut kuitenkin mahdollista kääntyä takaisin, tässä kohtaa on myös kääntöpaikka.
        Prkle, nämä autoilijat pitäisi viedä oikeuteen tien pilaamisesta!

        Tiekunnan yksi jäsenkin voi pilata tien. Ja mystistä on, että lain kunnioitusta ei tiekunnassa ole yhtään. Mitäpä sitä kunnioittamaan - ostettavahan oikeudet on. Välittäjä on asianajaja, joka todellakin osaa provikkansa paremmin kuin mitään muuta.


    • Anonyymi

      Niin mökkiläiset ovat pahimpia kitisijöitä teistään. Se on monasti todettu. Kerran pari käydään mökkeilemässä ja jos on risu tiellä alkaa se jumalaton marina.

      • Anonyymi

        Itse olen ollut jopa 10 kk putkeen mökillä. Viime talvena olin poissa yli 3 kk, uudenvuoden päivänä piti lähteä pois. Olen alkuperäinen kirjoittaja.
        Risuja on ollut todella usein, eikä kukaan metsänomistaja tai koneurakoitsija vaivaudu siivoamaan tietä. Risut voivat rikkoa renkaat. Itselläni on ollut tämän vuoden aikana jo kolme rengasrikkoa kesärenkaille, jotka ovat hieman yli kolme vuotta vanhat. Enkä edes aja paljoa autolla enää nykyään, noin 10000 km vuodessa. Talvella aika vähän.
        Meillä on, kuten kerroin, noin 15 ha metsää parin sähköttömän mökin ympärillä. Puuta ei ole sieltä myyty aikoihin. En todellakaan halua olla mikään suurmaanomistajien ilmainen risujen siivoaja!
        Oletko sairas, kun et näe mitään ongelmia puunkorjuussa?


      • Anonyymi

        Puiden noutaminen tapahtuu vähin erin tehtaiden jalostustarpeiden mukaan, mutta isoilla rekoilla. Tietä pilaa enemmän rekkojen omapainot kuin puut.
        Jokaisen "nyytin" hakee eri autoilija ja vielä öisin harhaillen ja tarpeettomasti polkien tietä.
        Raiteet syvenee, keskiosa nousee, penkereet nousee ja ojat kapenee.
        Niihin kohtiin, joihin kalusto uppoaa, tuodaan karkeaa mursketta ja tien keskikohta lanataan pyydettäessä matalaksi, ihan henkilöautolla ajettavaksi. Reunan sortuessa ojaan sortuma korjataan ja siinä se.
        Puiden myyjiltä on riideltävä muut korjaukset.
        Yleisperiaate tiekunnissa on, että vieraspaikkakuntalaiset maksavat ajokerrastaan enemmän kuin paikalliset.


    • Puutavarakyljykset. Njamnjam!

    • Anonyymi

      Jospa vaan perustaisitte tiekunnan tiellenne. Silloin tekisitte päätökset yhdessä tiekunnan kokouksessa. Tiekunta voidaan nykyisin perustaa osakkaiden yhteisellä päätöksellä eikä tule edes kalliiksi. Toki asiantuntija-apua kannattaa perustamisessa käyttää (esim. tieisännöitsijät) jos aihe tuntuu vieraalta.

      Yksityistielaki ei koske tietä johon ei ole perustettu tiekuntaa. Jos joku tienkäyttäjistä ei halua osallistua hoitokuluihin ei häntä voi siihen velvoittaakaan.

      Tiekunnan osakkaat osallistuvat tien kustannuksiin käyttönsä suhteessa. Tämä suhde määritellään tieyksiköinnissä. Kokouksessa osakkaat äänestävät yksiköillään, ei siis "mies ja ääni"-periaatteen mukaan. Siis päätösvalta menee maksujen suhteessa. Yksiköinnissä yksi kesäkäyttöinen mökki vastaa reilua 30 hehtaaria metsää, jos tienkäyttömatka on sama. Tämä suhde riippuu tien sijainnista ja mökin käytöstä ja tarkentuu yksiköinnissä.

      Tiekunnassa tielle valitaan hoitokunta joka vastaa tien käytännön asioista. Jos tien kunto ei esimerkiksi kelirikon takia kestä raskasta liikennettä, hoitokunnan tulee asettaa tielle määräaikainen painorajoitus. Kun rajoitus osoitetaan virallisella liikennemerkillä (ei omatekoisella) on sitä kaikkien noudatettava aivan kuten maanteilläkin. Jos painorajoitusta ei ole, tietä koskee yleinen 76 tonnin painoraja. Tiekokouksessa vahvistetut tiemaksut ovat myös suoraan ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä joten hitaammatkin osakkaat saadaan mukaan tienpitoon.

      • Anonyymi

        "Yksiköinnissä yksi kesäkäyttöinen mökki vastaa reilua 30 hehtaaria metsää, jos tienkäyttömatka on sama."
        Tuo on summittainen ohje, jolla saadaan mökki maksamaan ajojaan enemmän tiemaksua, eikä ole lainmukainen.
        Tiekuntien ja maanmittauksen menettelyistä tulee mieleen https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008564154.html


    • Anonyymi

      Törkeää toimintaa metsän omistajilta. Valittavat koko ajan etteivät saa harjoittaa ammattiaan vapaasti. Kuitenkaan eivät sopeudu muiden asemaan, vaan pilaavat lähi ympäristön, pilaamalla metsät järjettömillä hakkuillaan. Järvet muuttuvat humusvelliksi ja rehevoityvat pilalle. Luontokadon voi jokainen nähdä avohakkuun jälkeen.
      Ja vielä pitäisi tukimarkoilla yhteikunnan maksaa näille siitä. Onneksi Kuopion sellutehdas ei saanut rakennuslupaa pilaamaan Kallavetta.

    • Anonyymi

      Eikös puunosto firmalla ole velvollisuus korjata puun ajoon käytetty tie, jos se puunajossa vaurioituu???

      • Anonyymi

        Luulisi tuollaisen yleisperiaatteen olevan olemassa. Tie ja metsä ovat lakien tavoittamattomissa. Miten laitat suuren yhtiön vastuuseen tai metsän myyjän? Hanki itsellesi isomaavarainen neliveto ja hae vieraasi isomman tien varresta kyläilemään.
        Uudet tienkäyttäjät eivät ymmärrä tien teosta pehmeäpohjaiseen metsään. Eivät tien kunnossapidostakaan. Tulee raskaita kuljetuksia ja loka-autoliikennettä ja valmiiksi uusilla on ne maasturit.


    • Anonyymi

      metsät pitää laittaa kiinteistöverolle koska muiden kuntien asukkaiden
      metsökuljetuksia tuetaan kuntien maksamilla teiden ylläpitomaaksuilla
      verorahoista

      • Anonyymi

        Lisäämällä raakapuutuotannon kustannuksiako ongelma ratkeaa?

        Miettisin vielä sitäkin näkökulmaa kuinka tärkeä jokamiehenoikeudet ovat suomalaisille marjastajille, sienestäjille, metsästäjille, samoilijoille ja vaeltajille. Eihän jokamiesoikeudet koske niitä kiinteistöjä, joista kiinteistövero maksetaan.
        Ei silti, voihan sitä metsänomistaja alkaa myydä oikeuksia käyttää em juttuja halukkaille.

        Montako kilometriä tietä arvelet sinun kunnassasi olevan, joita kuntalaisten veronmaksuilla ylläpidetään vain puutavarakuljetuksia varten? Siis kuntien vastuulla olevia teitä. Ja sitä paitsi hyvin harva, jos niinkään moni metsänomistaja hoitaa puutavarakuljetukset itse. Ei, kyllä se on kuljetusyrittäjä, joka hyvin usein maksaa henkilökohtaiset ja yrityksensä verot kuntaan.
        Jos haluat rokottaa jotakuta siitä, että käyttää olemassaolevia verovaroin ylläpidettyjä julkisia teitä, niin miksipä rajoittaa sitä vain kuljetusyrityksiin, tai metsänomistajiin, joiden tienkäyttö ei varmastikaan ole sen suurempaa kuin muidenkaan kuntalaisten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäämällä raakapuutuotannon kustannuksiako ongelma ratkeaa?

        Miettisin vielä sitäkin näkökulmaa kuinka tärkeä jokamiehenoikeudet ovat suomalaisille marjastajille, sienestäjille, metsästäjille, samoilijoille ja vaeltajille. Eihän jokamiesoikeudet koske niitä kiinteistöjä, joista kiinteistövero maksetaan.
        Ei silti, voihan sitä metsänomistaja alkaa myydä oikeuksia käyttää em juttuja halukkaille.

        Montako kilometriä tietä arvelet sinun kunnassasi olevan, joita kuntalaisten veronmaksuilla ylläpidetään vain puutavarakuljetuksia varten? Siis kuntien vastuulla olevia teitä. Ja sitä paitsi hyvin harva, jos niinkään moni metsänomistaja hoitaa puutavarakuljetukset itse. Ei, kyllä se on kuljetusyrittäjä, joka hyvin usein maksaa henkilökohtaiset ja yrityksensä verot kuntaan.
        Jos haluat rokottaa jotakuta siitä, että käyttää olemassaolevia verovaroin ylläpidettyjä julkisia teitä, niin miksipä rajoittaa sitä vain kuljetusyrityksiin, tai metsänomistajiin, joiden tienkäyttö ei varmastikaan ole sen suurempaa kuin muidenkaan kuntalaisten.

        Olen ’luovuttanut’ metsäni paikallisen metsästysseuran käyttöön eli oikeuden metsästää siellä. Nyt en peri siitä maksua eli saavat ilmaiseksi.
        Tietysti, jos tilanne muuttuisi ja metsästäni tulisi kiinteistöveron alainen, alkaisin periä siitä maksua. Sama tilanne tietysti muillekin metsäni käyttäjille.
        Jollakin tapaahan kiinteistöveroja pitäisi kompensoida sen lisäksi, että puun hintaa pyrkisi nostamaan.

        Aiemminhan metsästä maksettiin veroa riippumatta siitä myikö puuta vai ei. Veron peruste taisi olla mm puuston määrä. Puun myynti oli sitten verotonta, koska verot oli jo maksettu. Sehän oli tavallaan ’kiinteistövero’. Tämä oli aika rankka vero niille pienituloisille, joilla ei ollut puun myyntituloja, koska tuo vero lisättiin muihin ansiotuloihin ja sen jälkeen laskettiin ansiotulovero. Iso metsätila ja pienet palkkatulot pakottivat myymään puuta usein, jopa vuosittain
        Sitten metsäverotus muutettiin myyntiverotukseksi eli vain myyntituloa verotetaan.
        Paluu takaisin vanhaan systeemiin suosisi luonnollisesti niitä, joilla on metsissään paljon myytävää.

        Ymmärrän toki, että nämä kiinteistöveron vaatijat eivät aja paluuta vanhaan systeemiin, vaan he haluavat sekä kiinteistöveron että myyntiveron. Eli molemmat verot.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vaurion todistaminen on yksi veruke. Tie on ennestään raiteinen, se on saven ja hiesun sekaisella maalla, routii ja vesi seisoo raiteissa.
        Kyllä tämä hyvin kestää kymmenien tonnien puutavararekat! Narinat pois.

        Miten sitten virkavalta suhtautuu? https://yle.fi/a/74-20078701 Hyvä, jos kintaalla viittaa.
        Ja perustuslaki ei päde kuin itärajan aukipitämiseksi.


    • Anonyymi

      Metsänomistaja ei ole vastuussa tiestön vaurioista. Puutavara siirtyy ostajan omaisuudeksi tienvarsipinoissa, silloin kun puun ostanut firma laittaa lappunsa ja leimansa pinoihin. Oikea osoite korvausten vaatimiseen on puun ostanut firma tai puukuljetukset suorittanut kuljetusliike.

    • Anonyymi

      Aloittajaa näemmä kyrsii, kun metsäautotietä käytetään siihen mitä varten se on tehty. Ja käytössähän tiet aina kuluu ja sitten niitä kunnostetaan.

      Jos mökkiläisetkin käyttävät metsäautotietä, niin mikäs siinä, mutta metsäautotien on silti tehty ihan muuhun tarkoitukseen kuin mökkiliikenteeseen. Ja tien kuntotaso pidetään lähtökohtaisesti sellaisena, että siinä tukkikuormat kulkee ellei muuta ole sovittu mökkiläisten tai muun osapuolen kanssa, ei välttämättä sellaisina, että mökkiläiset katuliikenteeseen tarkoitetuilla henkilöautoilla pääsisivät tasaisia ja lähes maantietasostandardin mukaisesti mökeilleen. Mökkiläiset ovat ’vieraina’ metsäautoteillä, joten suut suppuun elleivät osallistu tien ylläpitokustannuksiin omalta osaltaan.

    • Anonyymi

      Jos mökkinne on "metsäautotiellä" niin kyllä silloin tie on tehty puunkuljetusta varten ei mökkeilyä varten. Kuulostaa taas tältä tutulta ideologiselta syyllistämiseltä mitä kuulee aina tietyltä taholta joka marisee milloin puunkuljetuksesta ja toinen syyttelyn kohde on metsästäjät autoineen.
      Jos taas kyse on Yksityistiestä, niin silloin kuljetuksessa tulleet mahd tievauriot korjaa yhtiö.
      Jostain syystä täälläpäin metsäyhtiöiden ylläpitämät metsäautotiet ovat paremmassa kunnossa kuin yksityistiet. Valtion tiet taas niin luokattomassa kunnossa, että juuri ilman maasturia siellä ei kuljeta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1749
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1728
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      14
      1229
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1154
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1132
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1057
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe