Voisiko poliisi edes puuttua jalkakäytävillä ja pyöräteillä rehottavaan laittomaan liikenteeseen? Ei näytä ketään kiinnostavan, koska riittävän moni ei ole vielä kuollut.
Mopoilu on kielletty pyöräteillä, joilla ei ole "Sallittu mopoille" -llisäkilpeä. Niitä pitkin on vaan niin mukava oikaista. Jopa autolla, sitten kun reitit on mopon kanssa nuorempana löytänyt.
Erilaiset tasapainolaudat, sähköskootterit, rullalaudat ym. yleistyvät huimaa vauhtia. Ne ovat kuitenkin laittomia jalkakäytävillä ja pyöräteillä, jos niillä pystyy ajamaan sähkövoimalla yli 25 km/h. Sama pätee myös sähköistettyyn polkupyörään. Jos se kulkee sähköllä polkematta, yli tuota kahtaviittä tai sen sähkömoottorin teho on yli 1kW, sillä ei ole asiaa pyörätielle.
Kun näiden vehkeiden ajajat eivät ole muutenkaan niitä liikennesääntöjen tuntemuksella loistavia, yhdistelmät pelottavat tavallista kulkijaa.
Laittomat sähköhärpättimet
22
220
Vastaukset
- Anonyymi
Käveleminen on vaan auttamatta vanhanaikaista, hidasta ja tehotonta.
Ihmiset ovat liian laiskoja ja mukavuudenhaluisia ja haluavat päästäkohteeseen mahdollisimman vaivattomasti ja aikaa säästäen.- Anonyymi
Ihmisethän muuttuvat sydänsairaiksi säkkipillin näköisiksi hyytelöpusseiksi joista sojottaa lihaksettomat jalat. Pyörillä kulkevaa täristävää sähköavustinta huomattavasti mukavampi tapa ihmissäkille olisi liitää dronesta ripustautuneena turvallisesti vain korkeintaan puolen metrin korkeudessa täysin turhat kengät maan pintaa viistäen.
- Anonyymi
Vaarallista on vain ajaa autolla 30 km/h rajoituksella huimat 33 km/h.
- Anonyymi
Vaarallista on ajaa väärää tilannenopeutta. Joskus se sopiva tilannenopeus on rajoitusnopeus ja joskus se on paljon, paljon pienempi nopeus.
- Anonyymi
Minkälaisia ne laittomat sähköhärpättimet oikein ovat, jotka otsikossa mainitaan?
- Anonyymi
Tästä voit katsoa, millaisia lailliset ovat. https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Pääsääntö jakaa laitteet kahteen: jalankulkua avustaviin ja polkupyörään rinnastettaviin. Näillä SAA ajaa sääntöjen mukaan jalankulun/pyöräilyn väylillä.
Sitten ovat erikseen sähkömopot. Toisaalta sitten ne nyt puheena olevat laitteet, jotka eivät sovi määritelmiin. Niillä EI SAA ajaa ollenkaan pyöräteillä eikä jalkakäytävillä, koska ne eivät rinnastu polkupyöriin, eivät ole mopoja, eivätkä laillisia kävelyn apuvälineitä.
Tällä viikolla olen ajanut kahdenkin tällasen perässä. Kolmeakymppiä polkupyörällä ajaen en vain saanut välimatkaa lyhennetyksi ,vaikka pari kilometriä pääpyörätiereittiä yritin. Toinen oli sähköpotkulauta ja toinen oli pitkä sähköllä kulkeva rullalauta.
Saa sitä ihmetellä sitten kaatuessaan tai törmäillessään, että tulipas jälkeä...
Eikä muuten vakuutusyhtiö korvaa, kun ajopeli todetaan laittomaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä voit katsoa, millaisia lailliset ovat. https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Pääsääntö jakaa laitteet kahteen: jalankulkua avustaviin ja polkupyörään rinnastettaviin. Näillä SAA ajaa sääntöjen mukaan jalankulun/pyöräilyn väylillä.
Sitten ovat erikseen sähkömopot. Toisaalta sitten ne nyt puheena olevat laitteet, jotka eivät sovi määritelmiin. Niillä EI SAA ajaa ollenkaan pyöräteillä eikä jalkakäytävillä, koska ne eivät rinnastu polkupyöriin, eivät ole mopoja, eivätkä laillisia kävelyn apuvälineitä.
Tällä viikolla olen ajanut kahdenkin tällasen perässä. Kolmeakymppiä polkupyörällä ajaen en vain saanut välimatkaa lyhennetyksi ,vaikka pari kilometriä pääpyörätiereittiä yritin. Toinen oli sähköpotkulauta ja toinen oli pitkä sähköllä kulkeva rullalauta.
Saa sitä ihmetellä sitten kaatuessaan tai törmäillessään, että tulipas jälkeä...
Eikä muuten vakuutusyhtiö korvaa, kun ajopeli todetaan laittomaksi.Kerrot miten noita käytetään laittomasti. Se on vähän eri asia. Otsikossa puhutaan laittomista laitteista. Sellaisia ei saa käyttää missään, jos kerta laittomia ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrot miten noita käytetään laittomasti. Se on vähän eri asia. Otsikossa puhutaan laittomista laitteista. Sellaisia ei saa käyttää missään, jos kerta laittomia ovat.
Sisälukutaito?
Lue viesti uudelleen. Kerro, mitä kohta et ymmärtänyt. Laiton käyttö on siellä ihan hyvin esitelty. Traficomin sivuilla voit myös tutustua eri laitteiden laillisiin ja siis myös laittomiin käyttötapoihin.
- Anonyymi
Jalkakäytävällä ja pyörätiellä saa tehdä käytännössä mitä vaan ja millä tahansa kulkineella. Poliisia ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos vaikka haluaa pysäköidä autonsa ilmaiseksi, niin siitä vaan pyörätielle. Kukaan ei tee mitään.
- Anonyymi
Käytävillähän on aina seinät. Jos sais jalkakäytävillesi seinät niin sinne ei näkisi ja siellä voisi tehdä kaikenlaista. Väistäminen, pakeneminen ja pelastaminen vaikeutuu
- Anonyymi
Helsingissä vihdoinkin poliisit ovat alkaneet lokakuun alusta puuttumaan jalkakäytävillä pyöräilyyn yms. Toivotaan, että valvonta jatkuu jatkuvana eikä vain tämän kuukauden.
Tänään aamulla tuli Yleltä haastattelu näistä polkupyöräpoliiseista ja kysyttiin viisi yleisintä syytä mihin ovat puuttuneet:
1: Pyöräily jalkakäytävillä (yli 12-vuotiaat). pyöräilijät kuulemma luulivat, että ellei ole pyörätietä niin saa ajaa jalkakäytävällä. Näin ei ole!
Minun kommenttini: Kertoo erittäin paljon pyöräilijöistä, sillä polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. On se kumma, että se pyöräilijä aina "eksyy" sinne jalkakäytävälle ajamaan eikä ajoradalle.
2. Pyöräililjät ajavat pyöräkaistoja väärään suuntaan. Pyöräkaistalla ajetaan aina samaan suuntaan kuin ajoneuvot siinä ajoradalla.
3. Pyöräilijät ajavat punaisia päin jopa silloin kuin autot pysähtyvät
4. Sähkökulkuneuvot eli sähköpotkulaudat ja sähköpyörät
Sähköpolkulaudoilla ajetaan ajoradalla, pyörätiellä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä. Eli siis pelkällä jalkakäytävällä.
Sähköpyörällä pyörätiellä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.
Sähköpyörä, jonka max nopeus on 45 km/h, luokitellaan mopoksi. Sillä ajetaan ajoradalla tai pyörätiellä, jossa lisäkilpi sallittu mopoille.
Minun kommenttini: Suomessa myytävien ja vuokrattavien sähköpotkulautojen rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h, joten ne kuuluvat aina muualle kuin jalkakäytävälle.
5. Autojen pysäköinti pyörätielle/jalkakäytävälle
Kuten Te arvoisat pyöräilijät huomaatte Te pidätte neljä ensimmäistä sijaa ja sitten vasta tulee autoilijat!
Kuulin tässä yhtenä päivänä radiosta, kun nämä Helsingin pyöräpoliisit kertoivat, että pyöräilijät olivat ihmetelleet kun heille oli annettu rikesakko. Ihmettelivät siis sitä, että pyöräilijä voi saada rikesakon!
Heidän oli jo syytä saada se tietää!
Opetelkaa liikennesäännöt ja noudattakaa niitä niin ei tule rikesakkoja eikä muita sakkoja.
Helsingin keskustassa ei ole vaarallista ajaa pyörällä ajoradalla kunhan vain itse noudattaa liikennesääntöjä. Mikäli ei uskalla ajaa ajoradalla niin silloin tulee etsiä kiertoreitti, taluttaa sitä pyörää jalkakäytävällä tai jättää käyttämättä pyörää.
Olen pyöräilijä, joka ei vielä koskaan ole ajanut pyörällä jalkakäytävällä edes Helsingin keskustassa. - Anonyymi
"5. Autojen pysäköinti pyörätielle/jalkakäytävälle
Kuten Te arvoisat pyöräilijät huomaatte Te pidätte neljä ensimmäistä sijaa ja sitten vasta tulee autoilijat!"
Kevyenliikenteen valvonnan olessa kyseessä, tulisi pitää 5:ttä ensimmäsitä sijaa. Autoilijat ovat jotenkin onnnistuneet tähänkin sekaantumaan ja sekoilevat auitoillaan jalkakäytävillä ja kelvillä. Tätä tapahtuu täälläkin päivittäin, eikä siihen puututa millään tavoin. Autoilijat ajavat autoillaan kelviä pitkin pitkiä matkoja, eivät ainoastaan pysäköi niille.
Tämä on rinnastettavissa pyörällä ajajmiseen moottoritiellä. En ole eläissäni nähnyt pyöräilijän ajavan pyörällä moottoritiellä. Täälllä näen päivittäin autoilijoiden ajavan autoillaan kevyenliikenteenväylällä. - Anonyymi
No nuo sähköiset invakoppiautot ajelevat miten sattuu jalkakäytävillä ja valoitta.
Suojatiellekin ne tulevat ja kääntyvät täydellä vauhdilla jalkakäytävältä autojen eteen. - Anonyymi
Tämä ei ehkä ole ihan siellä laittoman puolella, mutta huomioon otettavaa kuitenkin:
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006307107.html
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006152742.html
Jutuissa kerrotaan karua tarinaa sähköpotkulautojen kanssa töppäilleiden hoidoista ja tapaturmien määristä. Kannattaa tutustua ennen kuin lähtee vuokrapotkulaudalla hurjastelemaan.- Anonyymi
Tuliko jännäkakka?
- Anonyymi
Kyllä sähköpyörällä saa ajaa liikenteessä, vaikka pyörässä olisi 250W tehokkaampi moottori ja kulkisi yli 25km/h, eikä tarvitse vakuuttaa, jos asetuksista säätää max. nopeuden 25km/h ja tehot max 250W, niin pyörä on laillinen.
Katsoin tämän säännön tuolta sivulta: https://www.greencycle.fi/
Vakuutustahan on aivan turha ottaa, jos sähköpyörällä ei saa ajaa yli 25km/h vaikka olisi vakuutus sähköpyörälle.
Laittaa asetuksista sallitut arvot, niin mikä siinä on erikoista.
Jos sähköpyöriä koskevaa lakia sovellettaisiin autoihin, niin autotkin pitäisi ohjelmoida aina niin, ettei autolla pääse kovempaa, kuin suurin sallittu nopeus.
Auto saa kulkea vaikka 300km/h, niin se ei ole laiton vaan siinä katsotaan, että kuskin kaasujalka saa määrätä, miksi sama ei ole sähköpyörissä, että ajetaan vaan korkeintaan 25km/h yleisillä teillä, vaikka kulksi 30km/h.
Silti ilman moottoria saa pyörällä ajaa vaikka 60km/h, että ei se nopeudesta ole kiinni, vaan millä nopeus saavutetaan.
Tosin ei ole järkeä ajaa sähköpyörällä kovaa, koska ajomatka lyhenee mitä kovempaa ajat.- Anonyymi
Tässä on säännöt. Lue ja ja sisäistä ne.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Se mitä jonkun firman nettisivuilla lukee, ei merkitse mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on säännöt. Lue ja ja sisäistä ne.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Se mitä jonkun firman nettisivuilla lukee, ei merkitse mitään.Nyt on säädetty liikenne onnettomuuksia lisäävä pykälä, jossa jatturonta kevyperäkärryä saa vetää 20km/h kovempaa eli 100 km/h.
On liikenneturvallisuutta vaarantavaa vetää peräkärryä 100km/h, jonka rakenteellinen nopeus on 80km/k.
Se ei merkitse tässä asiassa mitään, mitä laissa lukee, vaan merkitystä on sillä, mikä on peräkärryn rakenteellinen nopeus.
Auton jarrutus matka kasvaa oleellisesti useita kymmeniä metrejä, kun tehdään jarrutus peärkärry perässä 100km/h, kuin että tehdään se 80km/h nopeudessa.
Sama on rinnastettavissa pyöriin. Jopon rakenteella 40km/h on tapponopeus, mutta maastopyörällä tuo nopeus ei ole mikään.
Olen ajanut jopolla ja jopossa on niin huonot jarrut, ettei jopo tuossa nopeudessa pysähdy edes 40 metrin matkalla.
Maastopyörä, jossa on hydrauliset jarrut, pysähtyy alle 10 metrissä 40km/h nopeudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on säännöt. Lue ja ja sisäistä ne.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Se mitä jonkun firman nettisivuilla lukee, ei merkitse mitään.Antamallasi Trafin sivuilla tämä lukeekin:
"Jos sinulla on 250W sähköpolkupyörä, 25km/h rajoittimella ja moottori toimii vain kun poljet tai kaasutat – sinun ei tarvitse huolehtia polkupyörän rekisteröinnistä, ajokortista tai vakuutuksesta (sähköpolkupyöräsi luokitellaan polkupyöräksi). Jos haluat pyörääsi 1kW tehokkaamman moottorin sekä kaasukahvan, silloin sinun kannattaa hankkia vakuutus ajoneuvollesi. "
Eli jos 250W sähkömoottorilla pääsee 40km/h, niin se on laillinen, kunhan nopeus on rajoitettu 25km/h tieliikenne käytössä.
Se ei ole vielä kevyt sähköajoneuvo L1e-A, joka pitää vakuuttaa.
Mutta jos moottori on yli 250W, eikä kulkisi, kuin 25km/h, niin pyörä pitää vakuuttaa.
- Anonyymi
Seuraavalle käynee huonosti.
- Anonyymi
No, kovempaa. kuin 25km/h pääsee ihan lihasvoimalla.
Olen minä ajanut hiilikuitu täysjousto maastopyörällä 30-35 km/h, ajoittain 45km/h myötätuuleen ja myötämaahan.
Nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Tyhjällä kevyenliikenteen väylällä voi ajaa kovempaa, mutta silloin, kun joku tulee vastaan on nopeutta tietenkin pudotettava huomattavasti ja oltava valmiina pysäyttämään.
Kaupungin keskustassa on tietenkin oltava alhaisempi nopeus pyöräillessä.
Mitä tulee sähköpyöriin, niin tehokkaampi ja nopeampi sähköpyörä on täysin laillinen, kun tehot ja nopeus on säädetty max 250W ja max 25km/h.
Voi siinä moottorissa olla enemmänkin tehoa, kuin 250W, jolloin pyöräperäkärry jyrkässä ylämäessä täydessä lastissa ei rasita moottoria äärimmilleen.
Suljetulla alueella voi tietenkin ajaa kovempaa.
Tosin ei ole mitään järkeä ajaa kovempaa, kuin mitä on suurin sallittu nopeus, koska mitä kovempaa ajat, niin sitä lyhemmän matkan saat sähkön avustuksella ajella.
Vaikka pyörässä olisi sähkömoottori, niin sähköavustusta tulisi käytettyä vastamäessä ja vastatuulessa.
Sähköpyörässä pitäisi olla ominaisuus, että polkemalla saisi ladattua akkua, jolloin ei erikseen tarvitsisi akkua ladata, kun lataisi poljinvoimalla ja ylämäessä ottaisi moottorin avuksi. - Anonyymi
Näin Tanskassa:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9a6133ae-468a-465c-88a0-057e690aa898
Toivottavasti myös Helsinkiin (Kehä 1 sisäpuolelle) tulee kielto sähköpotkulautojen vuokrausmahdollisuudesta muuten kuin jostakin liikkeestä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407905Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432051Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251990- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822