Kun ajaa oikean etusen ferkusta jonkun mättään päälle niin ohjausakselin "pahakainen" ottaa kiinni juuri ja juuri uuden laturi siipeen. Miten olette tuota ongelmaa lähestyneet??. Vähästä kiinni,,, oletteko sujutellut tuota tankoa ulospäin?.
Saako tuohon valmiiksi taivutettua ohjaustankoa?.
MF-135 vm-66 Ohjaustanko /Laturi
6
207
Vastaukset
Et kertonut millainen uusi laturisi on.?
Mf 135 alkuperäinen 11A tasavirtalaturi on suljettu täysin eikä siinä kuulu olla tuuletinsiipeä.
Myös hihnapyörä kuuluu olla riittävän iso ja hihna niin lyhyt ettei laturi tule liikaa ulos.
Oikeat osat. Näin sen on tehdas ajatellut.
Ehkä näillä hoituu.
Lisää asiasta. Tässä on paljon sekaannuksia ja turhaa kiroilua ja syyttelyä kun ei kaikki asiat aina ole tiedossa.
Siis tasavirtalaturit. Tähän kohtaan.
ALKUPERÄISIÄ LUGAS OSIA EI ENÄÄ OLE SAATAVANA.
Tarvikelatureita joita myydään myös tähän kohtaan on eri tehoille esim 22A ja 25 A.
Jos lataussäädin on oikea alkuperäinen LUGAS RB 108 tai vastaava tarvike ja se on oikein säädetty se ottaa laturista vaan 11A tehon. Tuuletinsiiven voi silloin halutessaan ottaa pois jos laturi on mitoitettu esim 22 tai 25 A teholle.
Jos lataussäädin on muutettu esim Lugas RB340 säätimeksi kolmetolppainen(takavirtarele jännitesäätö ja virtasäätö) tai vastaava tarvike on tilanne toinen.
Tällöin on kolme asiaa aina oltava yhtä aikaa kunnossa keskenään pyörimissuunnan lisäksi. Voihan senkin vaihtaa.
Asiat ovat
Laturin perustyyppi ja max sallittu ulostulovirtamäärä.
Sitä vastaava lataussäädin
Oikeankokoinen tuuletin kyseiselle virtamäärälle ja huomioiden tarvittaessa pyörimissuunta.
Todellakin LUGAS C40 laturin perustyyppiä on useita erilaisia eri laitteissa Esim VALMET FORD ja niin ed. Kaikki vaatii omat muut laitteet ennenkuin laturi toimii suunnitellulla tavalla.
PS 135 ei tartte vaihtovirtalaturia varsinkaan kun nyt on saatavana edullisesti esim Led työvaloja.
Lataussäätimen säädöllä talviasentoon saadaan akku pysymään varsin hyvin täynnä myös kylmissä oloissa.
Näistä on ohjeet Lugaksen julkaisemassa korjaamokäsikirjassa tasavirtalatausjärjestelmille.
Kaikissa vaihtovirtalatureiden säätimissä ei ole ominaisuutta että latausjännite säätyy vallitsevan ympäristön lämpötilan mukaan.
Jospa tästäkin tarinasta olis palstalla jollekkin hyötyä.- Anonyymi
Kyseessä vaihtovirtalaturi. kts. Ulsson/ Ellös mf-135 valmis sarja.
- Anonyymi
Onko säätövarat vedetty hihnalla aivan tappiin, jos on niin sitten on syytä kokeilla numeroa lyhyempää kiilahihnaa? Silloin laturi ei tule liikaa ulos, kun hihna vedetään oikeaan kireyteen. Jos tuo hihnasi on tasurin jäljeltä, se voi olla venähtänyt ja virttynyt. Tasurihan pyörii vaikka sukkahousuista tehdyllä hihnalla ja usein näkee näitä tasuria, joissa vanha hihna lepattaa käydessä iloisesti. Eli osta uusi hihna, ja pitää muistaa ettei hihna asennettuna saa olla kireällä kuin viulun kieli, muutoin vesipumpunakselin on lujilla. Myös kiilahihna pyörän kuntoon kannattaa katsoa, ettei ole urastaan kulunut.
- Anonyymi
Uusi hinna, uusi laturi ja uusi kiinnike. Eli koko sarja tilattu Olsson/Ellös Ruotsi. Olisi ehkä vara laittaa vähän lyhempi hihna,,? ja takapuolella sen verran "llmaa, että menis enempi iholle moottoriin päin. Pitää tutkia. Olen myös nähnyt, että raidetankoa on sujutettu ulospäin. Myös etuakseli entisen omistajan toimesta laitettu kapeimmalle vaihtoeholle. Eli kun aletaan ensin tekemään ja sitten suunnittelemaan niin siinä käy kuten ranskalaisissa autoissa;)
- Anonyymi
Ihmetyttää, jos siinä on satsissa on vielä sovitejuttuja. Yleensä tasurin tilalle vaihtovirtalaturi sopii melkein heittämällä, ainakin Valmeteissa oli niin. Muistaakseni jotain laturin saranointihylsyä/puslaa piti lyhentää, muuten ihan ok. Tai kokeile lyhyempää hihnaa. No, ehkä "ferguson systemiin" kuuluva insinöörikikka taas. Mutta en kyllä menisi sorkkimaan raidetankoa, mieluummin sitten levität eturaideväliä tarpeen mukaan. ---Ja lopuksi tosi juttu ranskalaisista autoista. Naapurin, jo vanhemman pariskunnan "citruuna" oli tehnyt tenän, kun satuin paikalle. Käynnistyksessä tai kytkimessä oli vikaa ja vanhaisäntä synkkänä vieressä. Tilasin hinurin paikalle ja odotellessa emäntä supatti minulle, isännälle heitetyn huulen : "Minähän sanoin, että nämä ranskalaiset autot ovat kuin ranskalaisia kaunottaria, joilla on lyhyt ja kiihkeä elämä".Vanha isäntä oli siihen tuumannut: "Ei naurata yhtään". :-)
- Anonyymi
Oli samaa vaivaa Dextassa, mutta helpotti kun pistin lyhemmän remmin, että laturi on ihan kiinni moottorin kyljessä. Kyllä se vieläkin jossain päryyttää siipiään, on kuitenkin pieni murhe verrattuna tasavirtaräpellyksiin. Jos raktori on vielä työkonekäytössä, kuten meidän Dextakin jokapäiväisessä rehunsiirrossa, vaihtovirtalaturi on pakollinen. Tasavirtalaturi sopii harrastuskoneisiin joitten tehtävänä on tuottaa ajankulua omistajalleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172761Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211374- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681051Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621035- 131942