Miten aloitan sijoittamisen?

Anonyymi

Olen 15-vuotias poika ja haluaisin aloittaa sijoittamisen, mutta on asioita jotka estää tämän.

Olen kysynyt nyt keväästä asti pankkitunnuksia tililleni, mutta mitään ei olla tehty. Olen saanut äidiltäni vastaukseksi, että minun pitäisi itse selvittää se pankin sivuilta. Tämä sitten tietenkin vaatii tunnukset.

Minulla on konfirmaatio ensi lauantaina ja saan rippirahaa. Olen jutellut äitini kanssa sijoittamisesta, mutta sehän ei tietenkään käy äidilleni. Hän vain jauhoi veroista mitä tulee, kun yrittää esimerkiksi myydä omaa pääomaa ja että vasta silloin pitää aloittaa, kun on varaa jättää rahaa sivuun eli kun on töissä hyvällä palkalla. Mutta minulla on jo nyt, miksi murehtia. Isäni innostui ajatuksesta ja ihmettelikin, että miksi se ei käy äidilleni.

Jos kerran tiedän ettei sijoittaminen ole sateenkaaria ja hattaraa koko ajan ja tiedän veroasioista ja on riskejä ja niin niin. Onhan minulla perheessä tietäjiä ja he osaavat neuvoa, niin mikä voisi oikeasti mennä pieleen?


Kiitän etukäteen oikeasti järkevistä vastauksista.

12

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen itse 18-vuotta ja sijoittanut rahojani jo useamman vuoden. Sivustosta jolla sijoittaa niin on paljon eroja veroasioissa. Sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin, ja minun ei tarvitse tehdä mitään veroasioita. Sijoittamisen aloittaminen nuorena on äärimmäisen järkevää ja kannattavaa. Sinun tapauksessasi sijoittaminen johonkin rahastoon on selkeästi paras ratkaisu. Mitä nuorempana aloittaa sijoittamisen sitä parempi. Oletko tutustunut korkoa korolle ilmiöön? Siihen kannattaisi tutustua ja selittää se myös äidillesi. Kun ymmärtää tuon ilmiön ymmärtää että jokainen vuosi mitä aikaisemmin aloittaa on todella merkittävää.

      • Anonyymi

        Tiedän mitä on korkoa korolle -efekti ja kyllä äitinikin tietää, kun on vuokraa asuntoja.


    • Anonyymi

      Nordean sijoitus neuvonta myy sinulle päällystönsä ongelma osakkeet, eiköhän rippirahat saada oppirahoiksi.

    • Anonyymi

      Sijoita rahastoihin, koska rahastot on paljon paremmat kuin ostaa pelkästään yhtä osaketta.

    • 15-vuotiaana saat itsenäisesti päättää ainoastaan niiden rahojen käytöstä, jotka olet omalla työlläsi ansainnut. Sellaisten rahojen sijoittamiseen et tarvitse vanhempien lupaa. Muiden rahojesi - eli esimerkiksi niiden rippilahjarahojen - sijoittamisen vanhempasi voivat periaatteessa kieltää, eli ei muuta, kuin äidin kanssa neuvottelupöytään.

      Ehkä voisitte mennä käymään sijoitusneuvojan juttusilla koko perheen voimin, niin äitisikin saa asioista lisää tietoa.

    • All-in bitcoin.

      • Anonyymi

        Ei jumpe! Miksen kuullut koskaan aikaisemmin?


    • Anonyymi

      Sijoita vain sellaisia summia joka ei haittaa vaikka häviäisitkin ne kaikki.
      Esim: jos ostat osakkeita ja se osakkeen arvo tippuu nollaan, niin olet nuo rahat oikeestaan hävinnytkin.

      Hajuta kaikki, siis kun ostat eri toimialoilta niin harvemmin kaikilla toimialoilla menee huonosti.

      Osakkeita ei kannata ostaa alle 1000 eurolla, koska jos teet pankin kautta ostot ja myynnit niin pankki ottaa siitä jotain (noin 8 euroo/kpl) (kpl = myynti tai osto) välistä, joten se on sitten sitä menetettyy rahaa.

      itse aloin ostaa taas osakkeita toukokuussa...ostin kolmea eri osaketta ja kaikkia 2 000 eurolla eli rahaa kiinni 6 0000 euroo..... tässä kuussa niiden arvo oli yhteensä noussut 1 000 eurolla, joten myin ne kaikki poies....sain siis 3 kk siis 1000 euroa voittoa. josta maksan tulevaisuudessa pääoma verot 30% eli 300 euroa. Itselle tein siis 700 euron tulot.

      Muista se että osakkeen arvo voi heitellä ihan miten vaan ja vain silloin olet voittanut/hävinnyt kun olet ne osakkeet myynyt. Tänään osakkeen arvo voi olla vaikka kuinka iso ja loppu viikosta ihan surkea, joten ite käytän sitä taktiikkaa että kun on sellainen heiluriliikettä tekevä osake....aaltoilevaa kurssia....niin kun ostan jossain vaiheessa ja sen arvo tippuu, niin ostan lisää....ja lisää...kun taas se nousee, niin sen ei tarviikkaan nousta paljoo kun olet jo omillasi.... mieti tätä....

      Voit harjoitella vaikka puoli vuotta. Mene pörssiin ja valkkaa tänään 5 eri osaketta ja silleen että kirjaat ylös niiden arvot (silleen että ostaisit mukamas jokaista 1000 eurolla)....katoppa joulukuussa että kuinka olisi käynyt... voi olla että olet häviöllä tai sitten voitolla. ite en malta odotella pitkään kun huomaan että nyt ollaan voitolla niin hetipä alan kotouttaa ennenku kurssi taas tipppuu. Ehkäpä en tee niin isoja voittoja, mutta varmistan että jään voitolle.

      Olen neljänä vuonna "pelannut" pörssiä siten että 3kk-6kk vuodessa ostanut ja myynyt, niin eka vuosi -0 euroo, tokana vuonna 2 000e voittoo, kolmantena vuonna 400e voittoo ja nyt tänä vuonna 1000e voittoo....ja pörssissä melkeinpä aina samat osakkeet joista olen kiinnostunut ja ostanut.

      Noin 4 vuotta sitten nämä mulla olleet osakkeet oli samaa hinta luokkaa kuin nyt tänä vuonna. Niiden arvot kerkesi tässä 4 vuoden aikana nousemaan 2 kertaiseksi, mutta sitten vuodessa ne tippu samaan hinta luokkaan kuin ne oli silloin 4 vuotta sitten, joten jos en olisi myynyt niitä välillä, niin voittoa en olisi tehnyt yhtään, mutta katoppa ylemmäs noita lukuja....kun kerran ne kotoutin välillä, niin voittohan olikin kertynyt 3 400 euroo. Siis muista se että voitat vain silloin kun kerkeät ne myös kotouttaa.

      Silloin 4 vuotta sitten ostin niitä osakkeita noin 6 000 euron summalla ja jos olisin pitänyt ne koko ajan ja myynyt oikeeseen aikaan olisin saanut niistä parhaimmillaan 12 000 euroo, mutta jos olisin vaan pitänyt koko ajan niin olisin nyt saanut just sen 6000 euroo takasin...ei siis voittoa olisi ollut yhtään 4 vuodessa.

      Näitä kannattaa miettiä ja tsiikailla.... jos tietäis aina milloin myydä ja ostaa niin olisit nero !

    • Anonyymi

      Meil kävi koulussa sellaiset pörssilähettiläät, ne käy aina vierailemassa 9. lk:n oppitunneil ja kertoo sijoittamisesta ja vaurastumisesta. Kannattaa kysyy opelta et kutsuis ne kouluun kertoo sijoittamisesta sillä mun mielestä niillä oli todella hyvii juttui. Sit kannattaa kattoo just vaikka pörssisäätiön nettisivuilta kaikkii niit ilmasii oppaita ja kyl sun äiti viel innostuu, sillä kukapa ei nyt haluis vaurastuu.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aloita säästäminen. Nyky koroilla pidä rahat käteisenä. Kohta alkaa ammattiin opiskelut ja omilleen muuttokin tulee ajankohtaiseksi jolloin rahat tulevat tarpeeseen. Säästä ja osta käteisellä. Älä osta osamaksulla. Kun sinulla on niin sanotusti lompsa kunnossa niin voit ostaa asioita tarjouksesta kun haluat jolloin säästät ostovaiheessa. Varaton ostaa kun on pakko tai on rahaa.

      Asumis ja muihin tukiin voivat vaikuttaa omaisuus kuten osakkeet ja pankkitileillä olevat varat sekä pääomatulot. Viimeistään sossu pakottaa realisoimaan sijoitukset ennen kuin saat mitään sieltä. Periaatteessa en pidä mistään huijauksista sosiaalitukien suhteen mutta ei ihan kaikkia euroja heille kannata paljastaa. Esim. vuokravakuus voi olla jopa 3kk vuokra mihin voi saada sossun takauksen jos on varaton.

      Sinällään innostus sijoittamiseen on askel oikeaan suuntaan. Ehkä oikea aika aloittamiseen kuitenkin on vasta kun olet töissä. Sitä ennen kannattaa keskittyä säästämiseen. Kannattaa lukea alan oppaita ja tutustua rauhassa eri vaihtoehtoihin. Rahastot on hyvä aloitus aloittelijalle. Pikavoittoja turha odottaa ja kiire ei ole hyväksi. Hajauttamisen tärkeyttä ei voi ylikorostaa. Osa hajauttamista on myös ajallinen hajauttaminen. Ja jälleen kerran, jos sinulla on myös käteisvaroja reservissä niin voit myös tehdä sijoituksia kun on otollinen aika.

      Kannattaa muistaa että varallisuus ei kerry suurista tuloista vaan pienistä menoista. Älä osta turhaa vaikka se joskus kivalta tuntuukin. Panosta laatuun ja kohtuuteen, unohda luksus ja rihkama.

    • Anonyymi

      Sijoitusvinkkejä pörssiin, kokemuksia mm puolustusvälineteollisuuteen sijoittamisesta. Saksalainen Rheinmetall ja Hensoldt, Ruotsin Saab, Jenkkien Lockheed Martin, Italian Leonardo, Brittien BAE Systems ym.

      Lisäksi löytyy tietoa ja kokemusperäistä ohjeistusta kryptovaluutan turvalliseen aloittamiseen Crypto.com ja Plutus -sovelluksien välityksellä. Kumpikin konserni tarjoaa helppoa aloitusta hyvin pienellä pääomalla. Käytännössä saat heiltä visakortin, jota on helppo ladata kotimaiselta pankilta sepa-tilisiirtona (maksuton). Korttia käyttämällä kerrytät cashbackia kortin tasosta riippuen 1 - 5 % jokaisesta eurosta mitä sillä ostat, kauppalaskut, polttoaineet jne.

      Löydät sivustolta myös etukoodit rekisteröitymisen yhteyteen, jos ajattelet hyödyntää edellä mainittujen firmojen visa-korttien hyödyt.

      Cryptolla löytyy mm ensimmäiselle 6 kk ilmainen Spotify ja Netflix (kortin tasosta riippuen) sekä houkutteleva lentokenttien Loungeen pääsy ja paljon muuta. Plutuksella vastaavasti paljon ilmaisia 10€/etuja, muutamia mainitakseni, Amazon, Disney Plus, Lidl, Netflix, Spotify, Xbox Games Store ym ym.

      Tuolta lisää:
      https://vaurastuviisaasti.webnode.fi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe