Huomaan että yli 50-vuotiaana ei enää jaksa kuten nuorena. Haaveena olisi harvaan asutulle maaseudulle muuttaminen, palvelut ehkä 25-30 km päässä. Aika alkeellisiin oloihin, vesi tulee, mutta talo alkeellinen nykyajan mukavuuksiin verrattuna. Vastannee 60-luvun tasoa. Vastineena maaseudun rauha, upeat maisemat Remonttia ei voi juuri tehdä, tiukka talous. Remontti ei edes kannata taloudellisesti, koska talo tuskin minun jälkeeni menisi kaupaksi. Eli ei voi ajatella investointina, vaan lähinnä että pääsee asumaan luonnon lähelle pois kaupunkikulttuurista.
Mietityttää, että kun ikää tulee 60 mittariin, niin jaksaako 1) sopeutua alkeellisiin oloihin ja kaiken sen ylimääräisen työn, 2) kestääkö psyyke suurta yksinäisyyttä? Kyllä siellä ihmisiä on, mutta vähän.
Kestän hyvin yksinoloa, mutta eri asia, kun ympärillä ihmisiä ja palvelut lähellä pikkupaikassa. Aina sitä vain hakeutuu metsään ja pois ihmislaumojen luota.
Luulisi, että henkinen ja fyysinen hyvinvointi voisi karttuakin kun saa elää luonto kaverinaan.
Mitä ajatuksia? Onhan täälläkin maalla asuvia? Ja tuskin kaikki moderneissa rivareissa/taloissa ja krs-taloasunnoissa asuvat?
Onko hullu unelma!
56
69
Vastaukset
- Anonyymi
Ilman kunnallistekniikkaa ja sisävessaa olevia kohteita sanotaan mökeiksi ja vapaa-ajan asunnoiksi, joita ei ole tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön eli vakioasunnoiksi.
Kyllähän niissä asua saa vaan ei virallisesti.- Anonyymi
Ei voi asua virallisesti kun puuttuu kunnallistekniikka, 75 vuotias veljeni asuu eikä mitään kieltoa oe esitetty, samanlaisia talouksia on suomessa valtavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi asua virallisesti kun puuttuu kunnallistekniikka, 75 vuotias veljeni asuu eikä mitään kieltoa oe esitetty, samanlaisia talouksia on suomessa valtavasti.
Asia eri jos on asunut ikänsä samaa tölliä. Jos mökki jäänyt välillä tyhjilleen, kylmilleen, on käyttömuoto muuttunut radikaalisti. Ainakin kunnallisissa papereissa.
Tokihan riippuu kunnasta, asioita katsotaan läpi sormien, pääasia että kuntaan on saatu uusi henki kuolleita paikkaamaan.
Niin omassakin kunnassa, pidin henkikirjojani kauan ´mökillä´ joka merkattu "ei vakituiseen asuinkäyttöön". (Vaikka se on ollut perheellisessä asuinkäytössä vuosikymmeniä, joskus)
Ainoa mitä kunnalta tuli, papereita joissa luki "tervetuloa kuntaamme" ja esittely prosyyreita.
Sittemmin hankin vuokra-asunnon. - Anonyymi
ei maaseudulla ole kunnallistekniikkaa
- Anonyymi
" Kyllähän niissä asua saa vaan ei virallisesti. " ?
Asumme maaseudulla, ei ole kunnallistekniikkaa, mutta sisä-wc on ja saunakin sisällä, vaikka ulkosauna olisi kiwa. Katuvalojakaan ei tietysti maalla ole, paitsi tuo yksi oma tuolla alhaalla pihatien risteyksessä. - Nm. Ihan virallinen asuinpaikka
- Anonyymi
Ei koskaan noihin röttelöihin.. Lapsuus riitti!
- Anonyymi
Voi karvasta kalkkia sentään, ei näy olevan onnellista nytkään elämäsi.
- Anonyymi
Unohda koko juttu.
Luonnossa voi liikkua mielinmäärin, mutta ajatus 50 , 60- lukujen talossa ei oleyhtään romanttista, nimittäin kokemusta on ihan riittävästi. Halkolämmitys, vesi kantaen ämpärissä sisään/ulos, ei sähköä vaan ensin öljy ja hazakki. Kovalla pakkasella ikkunat jäätyi aamulla kyökissä 10C . Voi niitä aioja- Anonyymi
Ihanaa. Missä päin noin onnellisen lapsuuden on saanut viettää? Olisin haltioissani kaikesta alkeellisesta, se on elämää.
Anonyymi kirjoitti:
Ihanaa. Missä päin noin onnellisen lapsuuden on saanut viettää? Olisin haltioissani kaikesta alkeellisesta, se on elämää.
Kukas sinua pakottaa sähköä käyttämään?
Jätät vain laskun maksamatta, niin kyllä se sinulta katkaistaan automaattisesti.
- Anonyymi
Ei kukaan 50-lukua kaipaa, kaupungeissa oli paljon asuntoja ilman vesijohtoja, asuimme vähän syjässä niin vasta 60-luvulla laitettiin rintamamies taloon vesijohdot eikä kummonen homma, samantien wc ja likakaivot niin oltiin siirrytty nykyaikaan.
Talon kunnostus ei yksin riitä, jos yli 60v. asettuu korpeen. Kaupat kaukana. Talvella auraamattoman tien varrelta mahdoton päästä kauppaan. ja palvelujen piiriin. Kannattaa kokeilla asumista vuokralla talvipakkasilla ja tulla järkiinsä.
- Anonyymi
Olen sanonut lapsilleni, että jos rahaa tarvitsevat, niin voivat myydä kotini ja minä muutan asumaan kadulle. Olen joskus nuoruudessani asustellut kadulla, kun en voinut kotona olla ja parikertaa olen ollut virallisestikin asunnoton.
Siitä on jäänyt joku primitiivinen ihanne vapaudesta tulla ja mennä ilman tavaran painolastia. Helppo oli oppia, mistä sai ruokaa ja missä peseytyä ym. Nykyisin varmaan vieläkin helpompaa, kun tietää paikat.
Tosin ehkä yli kuusikymppisenä on haastavampaa elää kadulla, mutta jos asettaa vaatimukset tilanteeseen sopiviksi, niin miksei. Vapaus on niin kiehtovaa!- Anonyymi
Kyllä. Parasta vapautta ja elämää.
Olen asunut yli neljässäkymmenessä eri asunnossa ja paikassa, ja ilman asuntojakin, elämässäni. Kesiä nuoruudessa tuli vietettyä leirintä-alueillakin.
Nyt olen ollut paikallani noin yhdeksän kuukautta, ehkä lopullisesti. Edellisessä asunnossa asuin sentään kymmenisen vuotta mutta siinä tuli määrä rajat vastaan, niin lähdin ajoissa enkä viime hilkulla. Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Parasta vapautta ja elämää.
Olen asunut yli neljässäkymmenessä eri asunnossa ja paikassa, ja ilman asuntojakin, elämässäni. Kesiä nuoruudessa tuli vietettyä leirintä-alueillakin.
Nyt olen ollut paikallani noin yhdeksän kuukautta, ehkä lopullisesti. Edellisessä asunnossa asuin sentään kymmenisen vuotta mutta siinä tuli määrä rajat vastaan, niin lähdin ajoissa enkä viime hilkulla.Pyöriitte varmaan meilläkin päin, kun olin lapsi.
Ajelitte hevosilla ja rattailla yöpyen siellä, mistä vain kortteeria onnistuitte saamaan.
- Anonyymi
Kyllä maalla asuminen rauhottaa,
sama erakko on eläny meikäläisen sielussa ikuisesti,
mutt´´ ei koskaan ole saanu aikaseksi toteuttaa unelmaa
muuttaa maalle pois kauas kaupunki riehasta, ´
nyt olen jo vanha ja sairas syd. pahasti kipuilee,
silti unelma maaseudulle muutosta on ikuinen ,,
koen kuten eläin,,
sairaana ihminenkin hakeutuu pois terveitten keskuudesta maalle
omaan rauhaan kuolemaan,,, kuten eläin konsanaan,,,
saisi kuolla luonnon keskellä omassa rauhassa,
pois tästä maailmasta
jossa tavallisilla ihmisillä ei ole mitään tarvetta olla olemassa,
haukutaan vaan luuseriksi, elämä ei enää kiinosta,,, - Anonyymi
Vuokraa nyt alkuun mökki vaikka vuodeksi niin pääset kokemaan maaseudun rauhaa.
Ehkä mielelläsi palaat sen jälkeen kaupunkimaisempaan ympäristöön.- Anonyymi
Samaa mieltä. Ensin kokemus ja sitten vasta ratkaisu.
Jos sinulla nyt on omistuskaupunkiasunto, laita se vuokralle, millä tuloilla katat osan maaseutuelämää.
Beng
- Anonyymi
Tiedän 80 kymppisiä maalla asuvia jotka lähtevät sieltä puupalttoossa, toiset on muuttaneet kiireesti ihmisten ilmoille jo nuorempana, itse ajattelin eläkkeelle jäätyäni muuttaa kesämökki paikkakunnalle nyt lähes kymmenen vuotta myöhemmin on mieli toinen oli hyvä kun en muuttanut.
- Anonyymi
Vakava virhe. Mökkipaikkakunnalla saisit lisää elinvuosia.
Nyt tulet kuolemaan aiemmin kaupunki- tai lähiöstressiin. Sitä ilmenee myös piilevänä muotona.
Ainoa este mikä voisi olla muuton tiellä, vakavampi liikuntakykyä rajoittava sairaus tai puolison vastaava kohtalo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakava virhe. Mökkipaikkakunnalla saisit lisää elinvuosia.
Nyt tulet kuolemaan aiemmin kaupunki- tai lähiöstressiin. Sitä ilmenee myös piilevänä muotona.
Ainoa este mikä voisi olla muuton tiellä, vakavampi liikuntakykyä rajoittava sairaus tai puolison vastaava kohtalo.kaupunki- tai lähiöstressi, niitä lienee vain niillä jotka eivät ole koskaan kaupungissa/lähiössä asuneet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kaupunki- tai lähiöstressi, niitä lienee vain niillä jotka eivät ole koskaan kaupungissa/lähiössä asuneet
Entinen mieheni muutti takaisin lapsuuskotiinsa, keskelle ei mitään, kun erosin, eikä tyyppi kai koskaan soveltunut kaupunkiasumiseen. Nyt asuu siellä vanhana vaivaisena likaisessa remonttia vaativassa töllissä yksinään. En tiedä kuka auttaa, vai auttaako kukaan. Lapsensa, eivätkä lapsenlapsensa siellä käy. On niin likaista ja alkeellista!
Kuka elää mitenkin!
- Anonyymi
Asua korvessa, vaikka 20-30km kauppaan, niin siinä on tarpeeksi haastetta, ilman omaa autoa . Busseja kulkee nykyään maalla tosi nihkeesti kaikkea karsittu.
Linjureita kulki sentäs melko hyvin 60-luvulla ainakin pari kertaa päivässä.
Ihminen on sosiaalinen eläin, tykkää elää lauman lähellä. - Anonyymi
Onko talo eristetty, jotta lämpö säilyisi talvipakkasilla? Miten lämmitetään?
Saatko apua, jos sairastut, etkä pysty itse toimimaan?
Miten ja missä peseydyt?
Tuleeko lämmintä vettä? Onko suihku?
Onko sisävessa?
Miten ruoanlaitto sujuu? - Anonyymi
Nojoo
Kyllä pöndelläkin voi asua, kunhan terveys pitääpi- Mä asustelen suunnalleen puolet ajasta maalla. Tässä kyllä kaikki mukavuudet, mutta vanhemmiten alkanut lopettaa talvella asustelun. Kun ei enää oikein noit lumityöt suju, kuin nuorena ja pirtin lämmittäminenkin alkaa olemaan haloilla työlästä.
Tossa muutama vuos sitten satttui yks juttu naapurissa. Vanha isäntä tuli jostain autolla kotiin jostain. Noh, veti voltit autosta noustessaan. Reisiluu poikki. Oli se siinä huudellut apua, himassa oli ollut porukkaa pirtissä kattomassa telkkaria, mutta eivät olleet kuulleet mitän. Pojanpoika oli sitten mennyt pihalle tupakille ja alkanut katteleen, että mikä tossa ulisee navetan nurkalla. Pappa kumossa, melkein kuoliaaksi paleltuneena.
Mä olin samaan aikaan yksin mökillä.Hiekkaa meni paljon ja mulla kun kuitenkaan jalat ei niin priimat ole. Mä en oikein uskalla enää yksin talvella olla tässä pöndellä, vaikka kaikki jutut sinällään onkin ihan ok. Ilman kännykkää en ulko-ovesta ulos mene.
Mutta siis periaatteessa, kyllä keskellä korpeakin voi asua. Se vaan vaatii pikkasen rohkeutta ja nykytekniikkaa. Myös muuten peräti rahaa, ei lumitraktorit ilmaiseksi liiku. Sitä harvempi kaupunki-osakkeessa asuva tajuaa, koska kaikki menee vastikkeeseen, ei itselle erikseen hoideltavana omana sopparina,
Muuta vaan pöndelle, tänne moni on kuollut.
=DW=- Anonyymi
""Myös muuten peräti rahaa, ei lumitraktorit ilmaiseksi liiku.""
Jos on suhteen kunnossa pönden suuntaan, kuten minulla on ollut lapsuudesta alkaen vaikka olin poissa vuosikymmeniä, niin yhteistyö ja avunantosopimukset skulaa.
Itse joudun maksamaan mökkitien ja pihan aurauksesta niin vähän, että voisin sanoa jotta melkein nolottaa. Homma pelaa paremmin mökillä kuin tässä vuokralähiössä huoltoyhtiön toimesta; saattavat unohtaa pariksi kolmeksi päivää.
Ja vaikka kuinka yrität tyrkyttää auraajille extraa, ei kelpaa vastapuolelle, se on se muodollinen vähän mitä hän on sanonut.
Samoin polttopuut, kuivaa koivua. Tulee niin halvalla että melkein miettii, myyvätkö omakustannehintaan ja työlle ei mitään arvoa.
Mutta lähiapu ja talkoo ovat katoava kansanperinne sitä mukaa kun vanhempi ikäpolvi poistuu taivaallisille lumituiskuille.
Unelmat eivät ole koskaan hulluja ja
on hyvä että ihmisellä on niitä,
joskus joku voi toteutuakin.
Elämä luonnon lähellä ei ole lainkaan hassumpaa, mutta ei myöskään helppoa ja huoletonta.
Viisaasti mietit niitä suurimpia muutoksia, mitkä maalla asumiseen liittyvät.
Ikä tuo mukanaan myös vaivoja ja ehkä sairauksiakin ja yksin kaukana taajamista asuminen tekee hoidot monimutkaisiksi.
Sairastaessa ei maisemistakaan jaksa iloita.
Samoin liikkuminen sieltä metsän ja luonnon keskeltä taajamiin täytyy ottaa huomioon.
Enää ei saa taksiakaan maaseuduilla kuten ennen ja bussikyyditkin toimivat vain koululaisten aikataulujen mukaan.
Tänään löytyy helposti pienien kylien laitamilta yksinäisiä mummon mökkejä vuokralle ja voi helposti kokeilla luonnon ehdoilla elämistä.
Semmoisista on lyhyet matkat syvälle metsään ja luontokin avautuu useinkin heti kotiovelta.
Kauan tyhjillään olleet asumukset saattavat tuoda odottamattomia juttuja eteen, onko hyvä kaivo, miten toimii sähköt ja muut yhteydet ulkomaailmaan ja monia muita juttuja, jotka unelmissa saattavat tuntua keposilta mutta käytännössä melko raskailta jutuilta.
Unelmat ja haaveet eläköön!!!
Elämä ilman niitä voi olla aika tylsää.- Anonyymi
Kannattaa hakea turvapaikkaa Suomesta. Saa ilmaisen asunnon, terveyshuollon, ruuat 5 kertaa päivässä, puhtaat petivaatteet, viedään harrastamaan ja vielä rahaa kouraan. Vokkeja on maaseudullakin, esim. entisissä kylpylöissä upeissa maisemissa.
- Anonyymi
JOOOO,,
mutta tuota luksus elämää tarjotaan VAIN mamuille,
suomelle jopa vahingollisilille vaarallisille muslimeille,
jotka ei ole tehny töitä suomen eteen päivääkää,
todennäkösesti eivät koskaan tule tekemäänkään,
mutta
omat suomalaiset,
työtätehneet kansalaiset jätetään oman onnensa nojaan ,
selviytymään pienellä työeläkkeellään,
miten ny kukanenkin selviää enään pienellä työeläkkellä ku lipposen leikkuri on senkin ostovoiman leikannu pois,
ettei enään saa kaikkea tarvitsemaansakkaa lääkeitä tai muutakaan ruokaa,
vaan pitää koittaa pysyä hengissä puurolla ja hernekeitolla,
MIKSI suomen yhteiskunta kurjistaa OMIA kansalaisia,
työeläkkeet pienetään leikkamalla ostovoima pois,
vaikka suurin osa kansastamme, siis suuret ikäluokat 100% oli töissä, suomen hyväksi, verot maksettiin rehellisesti, kiertelemättä,
on tehny TYÖTÄ koko ikänsä keskimäärin 40 v jotkut yliki,
MIKSI tuntemattomia mamuja
suomelle jopa vaarallisia musilmeita
hyystään ja anetaan luksus-luokan täysihoito
suomen työteliään aheran kunniallisen KÖYHÄN kansan kustanuksella,
miksi omille kansalaisille aiheutetaan vaikeuksia vanhana,
MIKSI,
MIKSI KURJISTETAAN OMAA KANSAA,,
vastauksia vaadimme suomen politikoilta jotka ovat vastuussa kansamme itsenäisyydestä ja turvallisuudesta,
vai onko politikoilta hämärtyny oman maan suojelu vaisto jo kokonaan,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JOOOO,,
mutta tuota luksus elämää tarjotaan VAIN mamuille,
suomelle jopa vahingollisilille vaarallisille muslimeille,
jotka ei ole tehny töitä suomen eteen päivääkää,
todennäkösesti eivät koskaan tule tekemäänkään,
mutta
omat suomalaiset,
työtätehneet kansalaiset jätetään oman onnensa nojaan ,
selviytymään pienellä työeläkkeellään,
miten ny kukanenkin selviää enään pienellä työeläkkellä ku lipposen leikkuri on senkin ostovoiman leikannu pois,
ettei enään saa kaikkea tarvitsemaansakkaa lääkeitä tai muutakaan ruokaa,
vaan pitää koittaa pysyä hengissä puurolla ja hernekeitolla,
MIKSI suomen yhteiskunta kurjistaa OMIA kansalaisia,
työeläkkeet pienetään leikkamalla ostovoima pois,
vaikka suurin osa kansastamme, siis suuret ikäluokat 100% oli töissä, suomen hyväksi, verot maksettiin rehellisesti, kiertelemättä,
on tehny TYÖTÄ koko ikänsä keskimäärin 40 v jotkut yliki,
MIKSI tuntemattomia mamuja
suomelle jopa vaarallisia musilmeita
hyystään ja anetaan luksus-luokan täysihoito
suomen työteliään aheran kunniallisen KÖYHÄN kansan kustanuksella,
miksi omille kansalaisille aiheutetaan vaikeuksia vanhana,
MIKSI,
MIKSI KURJISTETAAN OMAA KANSAA,,
vastauksia vaadimme suomen politikoilta jotka ovat vastuussa kansamme itsenäisyydestä ja turvallisuudesta,
vai onko politikoilta hämärtyny oman maan suojelu vaisto jo kokonaan,,,SULTA vois toi KANSANHUOLTO hakee tietokoneen pois, turha kapine sulle. Jäis enempi AIKAA suorittaa kansanvalistusta turuilla ja toreilla. EI MUUTA!
- Anonyymi
Itse asun kaupungissa ja maaseudulla.
Maaseutu vetää nyt puoleensa, kun tämä kaupunki lähiö on muuttunut turvattomaksi afrikka-lähi-itä basaariksi erittäin nopeasti... Ja ei kehtaa kattella tuota älämölä enää..
Kaupunki asuminen selvästi näivettää ihmisen kuluttajaksi. Kaupungissa ihminen on kuin hamsteri juoksupyörässä, juoksee turhaa ....
Maaseudulla tulee myös pakosta liikunta ja kuntoilu kun jotuu tekemään töitä, esim. halkoja yms. lumitöitä. nurmikon leikkuuta, viljelyä,,, yms..
Itse olen 60v. ja viihdyn pois kaupungista. Mukavempi täällä olisi päivänsä päättää, kuin rotankolossa kaupungissa...- Anonyymi
Kerrankin näen kirjoitettavan puhdasta rehellistä tosiasiaa. Tuhat pistettä sadalla peukulla.
Kyllä siellä talossa pitää vessa, sauna ja suihku olla.
Lämmitys sen verran varma, ettei talo jäädy, jos joutuu vaikkapa sairaalaan.
Tiskikone on myös välttämätön, samoin pesukone.
Auto on myös hyvä olla, vaikka ei se niin kallista, jos kerran, pari viikossa kaupassa taksilla käy.
Talvea varten traktori, joka myös lähtee käyntiin, lumitöitä varten. Muuten pitää naapurin kanssa olla hyvät välit, nimittäin sellaisen, joka voi tehdä lumityöt, jos on pitemmälti matkaa.
Ei kai se, jos auto on, niin 20-30 kilometriä ole matka eikä mikään.
Kestääkö psyyke, mistä sitä kenenkään ominaisuuksia tietää.- Anonyymi
Jos esimerkkiäsi seuraisi, olisi maallemuutto täysin tarpeeton ja hyödytön.
Pitää olla myös valmius poistua mukavuusalueilta, tarvittaessa, jos maalle aikoo.
Minulle ei tuottanut mitään kipua surfata kaupungin ja landen välillä, kaksi täysin vastakohtaa toisilleen liittyen asumiseen mukavuuksilla ja ilman.
Lopulta jäin maalle mutta otin kakkoskämpäksi vuokra-asunnon. Lähinnä sukulaisia ja vieraita varten joita majoitan mukavuuksille kun itse voi olla mökillä ilman mukavuuksia. Tosin kesällä on paremmin. Siellä viihtyvät kaikki. Anonyymi kirjoitti:
Jos esimerkkiäsi seuraisi, olisi maallemuutto täysin tarpeeton ja hyödytön.
Pitää olla myös valmius poistua mukavuusalueilta, tarvittaessa, jos maalle aikoo.
Minulle ei tuottanut mitään kipua surfata kaupungin ja landen välillä, kaksi täysin vastakohtaa toisilleen liittyen asumiseen mukavuuksilla ja ilman.
Lopulta jäin maalle mutta otin kakkoskämpäksi vuokra-asunnon. Lähinnä sukulaisia ja vieraita varten joita majoitan mukavuuksille kun itse voi olla mökillä ilman mukavuuksia. Tosin kesällä on paremmin. Siellä viihtyvät kaikki.En oikein ymmärrä vastausta, kun maalla-asuvat aikoinaan viimeistään viiskymmentä täytettyään laittoivat mainitsemani asiat asumukseensa.
Jos yli kuuskymppinen aikoo muuttaa maalle yksinään tai samanikäisen puolisonsa kanssa, niin kyllä se lämmitys pitää varma olla, samoin pesutilat ja vessa sisällä, eikä nuo pesukoneet ole monenkaan satasen juttuja.
Riittävä vesi on myös elinehto.k-kotton kirjoitti:
En oikein ymmärrä vastausta, kun maalla-asuvat aikoinaan viimeistään viiskymmentä täytettyään laittoivat mainitsemani asiat asumukseensa.
Jos yli kuuskymppinen aikoo muuttaa maalle yksinään tai samanikäisen puolisonsa kanssa, niin kyllä se lämmitys pitää varma olla, samoin pesutilat ja vessa sisällä, eikä nuo pesukoneet ole monenkaan satasen juttuja.
Riittävä vesi on myös elinehto.Kovat on vaatimuksesi maalla asumiseen, jopa tiskikonekin. Minä olen kesällä tiskikone ja vettä lämpenee kun saunan pistää tulille. Talvet nyt on erikseen ja tietenkin olen jäävi neuvomaan koska mökkini sijaitsee järven rannalla kaupunkialueella.
Kuulun mökkiläisten faceryhmään, siellä kirjoittaa mökistä kartanon omistajiin, tiettömien taivalten takaa tai kylien kupeeseen tykästyneitä.
Tiskikone eniten huvitti maalla, minua mökin akkaa.korpikirjailija kirjoitti:
Kovat on vaatimuksesi maalla asumiseen, jopa tiskikonekin. Minä olen kesällä tiskikone ja vettä lämpenee kun saunan pistää tulille. Talvet nyt on erikseen ja tietenkin olen jäävi neuvomaan koska mökkini sijaitsee järven rannalla kaupunkialueella.
Kuulun mökkiläisten faceryhmään, siellä kirjoittaa mökistä kartanon omistajiin, tiettömien taivalten takaa tai kylien kupeeseen tykästyneitä.
Tiskikone eniten huvitti maalla, minua mökin akkaa.Olen minä yhden kerran pessyt astiat, yli 40 vuotta sitten, sen jälkeen menin kauppaan, ja ostin tiskikoneen.. Olin aika nuori mies silloin. Nyt on ainakin neljäs kone menossa.
En voi ajatella tilannetta, että on ollut vieraita, ja siinä syödään ja juodaan kahvit.
Vieraiden lähdettyä pitäisi alkaa käsin lotrata sitä astiavuorta. Eikä niitä käsin niin puhtaiksi saa mitä koneella, ja kun se ei maksa kun muutaman satasen.
Sinäkin tuusaat tietenkin mehupullojen pesussa pulloharjan ja silmälasien kanssa.
Lasipullon kun panee lautaspiikkiin , niin puhdasta tulee.
Minä asun maalla, enkä asu alkeellisesti, minulla on paljon muitakin koneita.
Sämpylätkin teen, eikä kädet sotkeennu taikinaan, teeppä perässä :). Ne on muuten maailman parhaita, ja minä olen vaatimaton mies.k-kotton kirjoitti:
Olen minä yhden kerran pessyt astiat, yli 40 vuotta sitten, sen jälkeen menin kauppaan, ja ostin tiskikoneen.. Olin aika nuori mies silloin. Nyt on ainakin neljäs kone menossa.
En voi ajatella tilannetta, että on ollut vieraita, ja siinä syödään ja juodaan kahvit.
Vieraiden lähdettyä pitäisi alkaa käsin lotrata sitä astiavuorta. Eikä niitä käsin niin puhtaiksi saa mitä koneella, ja kun se ei maksa kun muutaman satasen.
Sinäkin tuusaat tietenkin mehupullojen pesussa pulloharjan ja silmälasien kanssa.
Lasipullon kun panee lautaspiikkiin , niin puhdasta tulee.
Minä asun maalla, enkä asu alkeellisesti, minulla on paljon muitakin koneita.
Sämpylätkin teen, eikä kädet sotkeennu taikinaan, teeppä perässä :). Ne on muuten maailman parhaita, ja minä olen vaatimaton mies.No, näinhän se tahtoo itselläkin käydä, ettäisomman porukan illanistujaisten jälkeen kerään tiskit koriin ja kiikutan kaupunkiasuntoon, jossa on tiskikone 😊 Käytän joka päiväisiä käyttöastioita kesän aikana useamman kerran kaupungissa ja pesen tiskikoneessa. Ei niitä muuten puhtaiksi voi kehua.
Yksin ollessa käytän kertakäyttöastioita.
Syön nykyisin leipää vähän, että ostan tarpeen tullen.
- Anonyymi
Minä asun maalla. Vaikka olen pian 69, ihmiset ihmettelevät usein miten aika kuluu, meitä kun on vain 2 huushollissa. Minusta tuntuu, että aina on puuhaa. Riippuu tietysti itsestä mitä tekee, mutta jos huolehtii isosta pihamaasta, kasvimaasta, pyykkien silityksistä, ruuasta jne., kyllä pikkupuuhastelua riittää.
Minulle ehdotellaan usein vapaaehtoistöitä ym. kun pelätään joutilaisuuteen pyrjähtävän. En enää kun en autoakaan aja nykyään.
Koska saa olla vanha? Koska ei ole paheellista olla vaan? Älä hyppää suoraan unelmaasi kohti. Vuokraa ensi kesäksi paikka maalta ja kokeile pärjäätkö. Jatkon päätät kokemuksiesi mukaan.
- Anonyymi
Kesällä pärjää helpommin, talvi se enemmän sisua vaatii.
Anonyymi kirjoitti:
Kesällä pärjää helpommin, talvi se enemmän sisua vaatii.
Tyvestä puuhun on noustava.
- Anonyymi
Moniosaajia on yritetty asuttaa maaseudulle , ei suinkaan korpeen vaan taajamiin, mutta ei Helsinkiin on päästävä. Sinne kehä kolmen sisälle. Kai siinä on enempi leirissä olon tuntua, kun tiuhassa ovat.
Outokummussa olisi töitä , vaan ei tekijöitä.
Nuoria Välimeren takaa tulleita miehiä pyörii ostoskeskuksissa tyhjän panttina. Pikakursitus ja Outokumpuun töihin, vaan kauanko viihtyvät, kun houkutukset etelässä ja Kela-Goldcard.- Anonyymi
Miksi Outokummussa on lähes eniten työttömiä itä-suomessa? Kaikki juoppojako?
- Anonyymi
Onko pillua saatavilla?
- Anonyymi
Maalla sitä onkin. Kaupungissa juoksee ohi.
- Anonyymi
Asiallnen kysymys,
Pöndellä nimenomaan pillu tahtoo olla kattelusessa. Sitä voi pahimmillaan joutua jotain viiskyt kilsaa hiihtään umpihanessa susien ulvoessa ympärillä veren himoisina.
Että jos muuttaa pöndelle, kandee tsekata, että pillua löytyy kävelymatkan takaata. Tai sitten pitääpi alkaa opettelleen elään selibaatissa.
=DW=
' - Anonyymi
Tartvihtoo napakkata rannetta.
- Anonyymi
MInun haaveeni oli juuri toisinpäin eli muutin juuri ennen kuuttakymmentäni ydinkeskustaan kerrostalon yllimpään kerrokseen kaikkien palveluiden ja elämänmenon keskelle. Asuin yli 30 vuotta isossa omakotitalossa puolisoni kanssa kunnes alkoi ahdistaa; aina piti sumplia kyytejä jos halusi jonnekin, piti maksaa joutilaasta tilasta, tehdä pihahommat ym.ym. naapureitakaan ei talvisin juurikaan nähnyt.
Nyt nautin suunnattomasti elämisen helppoudesta ja aktiivisesta sosiaalisesta elämästäni. Asuntoni on pieni mutta riittää minulle ja toki puolisollenikin, joka silloin tällöin yöpyy luonani. Ei, emme siis eronneet muutimme vain erilleen asumaan koska puolisoni ei raaski talostamme luopua.
Ja ei, en voisi kuvitellakaan asuvani kaukana kaikesta alkeellisissa olosuhteissa. Luonto ei ole kaukana kaupungissakaan.- Anonyymi
Teillä on hieman tavallisuudesta poikkeava järjestely, mikäli totta puhuit! Vaatii suurta henkistä kypsyyttä tuollainen asumistapa. Paljonhan on liittoja, joissa esim. työn vuoksi joudutaan asumaan viikot eri paikkakunnilla, mutta kertomasi mukainen järjestely lienee harvinaisempi.
Hienoa, että se teillä toimii!
"korento" - Anonyymi
Kyllä ihan totta puhun ja eihän tällainen ratkaisu ihan kivuttomasti syntynyt, erityisesti puolisoni oli tätä vastaan, aluksi. Nyt hänkin jo nauttii tästä tilanteesta, kun saa viikot olla itsekseen ja tehdä kaikkea omaan tahtiin ja tyyliin. Ja meillä molemmilla on ikävä tunteena tullut takaisin. On kivaa tavata viikonloppuna ja jo suunnitella sitä; tätä ei tapahtunut juurikaan asuessamme yhdessä. Yhteiseloa meille on kertynyt 42 vuotta.
Eräs tuttavani sanoi, että taisit pelastaa avioliittonne tällä muutolla. Noin dramaattisesti en sanoisi mutta kyllä tämä kummasti piristi liittoamme ja pani katselemaan meitä toisiamme aivan uusin silmin.
Oma elämä virkistyi ja käyn paljon ikkunaostoksilla, konserteissa, elokuvissa, teatterissa ja tapahtumissa. Olen innostunut nyt myös vapaaehtoistoiminnasta ja se on iso osa arkeani.
- Anonyymi
Miten olis pikkylä junapysäkillä varustettuna, ja palvelut läheisessä kuntakeskuksessa.
Aika halvalla saa hyväkuntoisia lämpimiä pieniä mökkejä, joissa on kaikki mukavuudet. Ilmalämpöpumpulla saa helpotusta uunilämmitykseen. Naapureita joutuu tietty sietämään, mutta usein pikkukylissä asuu rauhallisia eläkeläisiä. Metsiä maaseudulta löytyy aina. Kunnalliveron prosentti voi olla korkea, jos kunnassa asuu paljon eläkeikäisiä. - Anonyymi
Ensin kantsii todella vuokrata se ns, unelmamökki sieltä korvesta. Kun löydät mieleisen, se on ollut ehkä myynnissä jo pitkään ja omistaja ottaa mieluusti vuokralaisen kertoessasi unelmasi.
Asut vähintään vuoden ympäri. Silloin tiedät viihdytkö , vai et.
Hieman ylimääräistä rahaa pitää olla ,jos jotain yllättävää sattuu siellä maannkorvessa. - Anonyymi
Itse olen päivät vesillä, vetouistelua ym. Maissa käyn vain "huollossa". Jos huono keli niin silloin tietty arkiaskareita.
- Anonyymi
1eero
Vetouistelu oli kymmene viimeistä vuotta lempiharrastus, ostin jopa 6 m HT-veneen lähinnä sitä varten 5-6 vuotta sitten, tänä kesänä möin poies kun vähän sairaastellu ja kunto rapistunu, harmitti vähän ei ollut paremmasta väliä kun oli järvellä.
Kyllä ikä vaikuttaa, ei kaikkiin tunnen papparaisen jollen väärin muista on ikää 85 vuotta eikä toimeliaisuus ole hävinny viel minnekkään.
- Anonyymi
Sydämellinen kiitos jokaiselle vastauksestaan! Kaikki vastaukset olivat mielenkiintoista lukea, jopa tarinointia. Siellä oli yksi naapuri lähes kuollut murtuneen lonkkansa kanssa pakkasella maaseudulla pihalle, vaikka talo oli täynnä väkeä.
Aika monella on tämä sama ristiriita. Suomalisella on geeneissä maaseudun elämä, metsä vieressä ja oma rauha. Ihminen on kuitenkin muuttunut mukavuudenhaluiseksi, ja oman onnen nojassa eläminen, pois kaupungin katuvaloista pelottaa. Tosiasiassa, siellä missä on katuvalot, siellä on rikollisuutta ja rosvoja.
Missä on ihmisen hyvä? Siihen etsimme vastausta. Löydämmekö elinaikanamme?
Olen nuorena asunut kaksi vuotta vanhassa puutalossa, missä heikot eristeet. Talo oli ollut kylmänä 20 vuotta, Uunit olivat menneet huonoiksi. Kovilla pakkasilla, kun lämmitin haloilla, eivät olleet lämpimiä kuin lyhyen aikaa. Harakoille meni lämpö. Pipo päässä nukuin. Aamulla ensimmäinen ajatus oli, että toivottavasti pakkanen on laskenut. Ensimmäisenä taas uunia lämpimäksi, edes hetkeksi. Veden hain kaivosta. Kesällä kaivot kuivuivat, poikkeus kuumat kesät. Piti vesi hakea muualta.
Eron jälkeen muutin ihanasta kodistani vuokra-asuntoon, missä käsin tiskaaminen sujuu hyvin. Tiskaaminen on mukavaa. Ensin kasvatat tiskivuorta, vastustat tiskaamista, ja kun vihdoin tartut hommaan ja homma on hoidettu, tulee tyytyväinen mieli. Tiskikone on minulle se ihan viimeisin tarpeellinen kodinkone. Luksusta, mitä ilman pärjään.
Mielenkiinnolla luin ihmisten aatoksia maallemuutosta. Kaikki esitetyt näkökulmat ja mielipiteet todellisia eikä niitä kukaan käy kiistämään. Jokainen kai myöntää, että näin se voi olla.
Ylimääräinen raha helpottaa, mutta sitä on harvalla. Raha ei kuitenkaan takaa tyytyväisyyttä elämää kohtaan.
Kai tässä olennaisinta on, että tietää kuolevansa ennemmin tai myöhemmin, ja sitä ennen haluaa elää, toteuttaa unelmiaan, kokeilla eikä jäädä staattiseen tilaan odottamaan että elämä lipuu ohitse. Sen se tekee, olet sitten missä tahansa. Ei voi epäonnistua. Isompi epäonnistuminen on, että jää elämä elämättä, omat seikkailut seikkailematta.
Sen verran mukavuudenhaluinen olen, että ilman juoksevaa vettä en pärjää. Pöydän pyyhkiminen on iso ruljanssi ilman juoksevaa vettä. Pyyhit pöytää, ja sitten likovesiämpärin yllä kaadat vettä rätille ja huuhtelet sitä. Sitä veden kanssa lutraamista en enää halua. Ja hygieniakin kärsii, kun ei viitsi mennä pesulle, kun se on kovan rumban takana.
Lämpöä pitää olla. Sitä ei unohda, kun herää jääkalikkana vuoteesta ja koko ruumis on stressissä.
Hyvä neuvo on, että vuokraa ensin jonkun käytännöllisen talon. Kokeilee, miltä tuntuu asua. Samalla saa kokemuksen talon kunnosta. Kaikkein paras talo löytyisi mäntykankaalta, olisi kuiva maa, ei makaisi talo kuralammikon päällä.
Ihmisen elämänlaatu voi olla todella hyvää maaseudulla. Luonnon rauha ja hiljaisuus, voi tehdä omia askareitaan kodissa ja pihalla.
Olen miettinyt, että haen työpaikkaa seudulta, missä paljon ´edullisia´vanhoja taloja. Jos saan työn, vuokraan talon, ja kokeilen.
Onko se ihmisen elämä sen sosiaalisempaa taajamassa/kaupungissa? Tosiasia on, että kyllä palveluiden pitää olla min 25 km päässä. Jos ostaa omistukseensa talon, en haluaisi taloa taajamasta, ovat kallitakin (ja homeisia todennäköisesti).
Olen miettinyt, että jos ostaisin paikan vaikka 10 km päästä kaupasta, niin sujuuko se, että vanhempana sitten ajelen kaupalle?
Ei epäröimällä pääse pitkälle. Elämä on elämistä varten, sanoisi Nykänen.
Katsotaan, mitä tuleman pitää. Minä voin tänne sitten kertoa, kun alkaa tapahtumaan. Mukavaa on lukea ihmisten arjesta ja elämästä, jos täällä kirjoittelisitte.
Hyvää yötä kaikille toivotan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 666391
- 715838
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1345075- 624035
- 143895
- 383319
- 713093
- 642957
- 802732
- 492037