Lamaan turvautuminen (Timanttipolku)

Anonyymi

Huomasin, että Timanttipolku-buddhalaisuudessa turvaudutaan Buddhaan, dharmaan, sanghaan JA lamaan.

Olen sen verran aloittelija, että joudun kysymään onko tämä normaali käytäntö tiibetinbuddhalaisuudessa,vai Ole Nydahlin suuntauksen tekemä lisäys? Itse olen lukenut kirjallisuudesta tähän mennessä vain, että normaalisti turvaudutaan Buddhaan, Dharmaan ja sanghaan. Tiibetin suuntauksia en tunne juuri senkään vertaa.

8

1664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa enemmän hindulaiselta, että luotetaan opettajaan.

    • Anonyymi

      Salainen taso

      Tämän myötä tulemme turvautumisen salaiseen merkitykseen. Nyt ymmärrämme, "Nyt ymmärrämme, että turvautumisen ydin on lama. Hänen mielensä on buddha, hänen puheensa on dharma ja hänen kehonsa on sangha. Tämän vuoksi gurujooga, laman meditoiminen, on niin tärkeässä asemassa timanttipolulla. Kirjoituksista löytyy monia lähteitä, joissa korostetaan, kuinka tärkeä on tämä harjoitus, jossa pyydämme lamalta initiaatiota (voimansiirtoa) tai siunausta ja annamme sitten hänen mielensä sulautua yhteen oman mielemme kanssa. "

      http://www.buddhalaisuus.fi/buddhalainen-turvautuminen/

    • Anonyymi

      Lahkot on lahkoja, sitähän se tämä niin trendikäs buddhalaisuuskin taitaa lopulta olla... erilaisten johtajien ja "erehtymättömien" gurujen palvontaa...

      • Anonyymi

        Sitähän se on.

        Tosin kummallisiin tiloihin niillä tekniikoilla pääsee..


    • Ja Lamaan -lisäys löytyy kyllä buddhalaisuudesta. Timanttipolku on Vajrayana-buddhalaisuutta, joka ilmeisesti syntyi jossain 700-800-luvulla Intiassa ja levisi sieltä em. Tiibetiin. Eurooppaan se levisi Tiibetin miehityksen jälkeen. Vajra, sanskritin kieltä, tarkoittaa mm. timanttia, josta siis nimi.