Lamaan turvautuminen (Timanttipolku)

Anonyymi

Huomasin, että Timanttipolku-buddhalaisuudessa turvaudutaan Buddhaan, dharmaan, sanghaan JA lamaan.

Olen sen verran aloittelija, että joudun kysymään onko tämä normaali käytäntö tiibetinbuddhalaisuudessa,vai Ole Nydahlin suuntauksen tekemä lisäys? Itse olen lukenut kirjallisuudesta tähän mennessä vain, että normaalisti turvaudutaan Buddhaan, Dharmaan ja sanghaan. Tiibetin suuntauksia en tunne juuri senkään vertaa.

8

1858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuulostaa enemmän hindulaiselta, että luotetaan opettajaan.

• Anonyymi

Salainen taso

Tämän myötä tulemme turvautumisen salaiseen merkitykseen. Nyt ymmärrämme, "Nyt ymmärrämme, että turvautumisen ydin on lama. Hänen mielensä on buddha, hänen puheensa on dharma ja hänen kehonsa on sangha. Tämän vuoksi gurujooga, laman meditoiminen, on niin tärkeässä asemassa timanttipolulla. Kirjoituksista löytyy monia lähteitä, joissa korostetaan, kuinka tärkeä on tämä harjoitus, jossa pyydämme lamalta initiaatiota (voimansiirtoa) tai siunausta ja annamme sitten hänen mielensä sulautua yhteen oman mielemme kanssa. "

http://www.buddhalaisuus.fi/buddhalainen-turvautuminen/

• Anonyymi

Lahkot on lahkoja, sitähän se tämä niin trendikäs buddhalaisuuskin taitaa lopulta olla... erilaisten johtajien ja "erehtymättömien" gurujen palvontaa...

• Anonyymi

Sitähän se on.

Tosin kummallisiin tiloihin niillä tekniikoilla pääsee..

• Ja Lamaan -lisäys löytyy kyllä buddhalaisuudesta. Timanttipolku on Vajrayana-buddhalaisuutta, joka ilmeisesti syntyi jossain 700-800-luvulla Intiassa ja levisi sieltä em. Tiibetiin. Eurooppaan se levisi Tiibetin miehityksen jälkeen. Vajra, sanskritin kieltä, tarkoittaa mm. timanttia, josta siis nimi.

Nydahlin edustama suuntaus taas kuuluu Kagyu-suuntaukseen, yhteen Vajrayanan alle kuuluvaan Tiibetin buddhalaisuuden perinnelinjaan. Kagyu tarkoittaa suurin piirtein "suullista perinnettä" tai runollisemmin "kuiskattua siirtoa".

Nimi kertoo hyvin mistä on kysymys. Lama, tai guru, välittää suullisesti opin oppilaalle ja auttaa hänet henkilökohtaisesti valaistumiseen. Usein tähän liittyy jokin esoteerinen, salattu opetus tai metodi, jonka vain alkuperäisen perinteen opettajalinjasta tuleva tietää ja voi oikein välittää oppilaalle. Siksi turvautuminen Lamaan on niin tärkeää näissä perinteissä ja turvautuminen häneen yhtä tärkeää. Vajrayanassa lama on jo itseasiassa Buddha (=nk. kolme juurta, Three Roots, Tsawa sum, joka löytyy vaikka googlaamalla)

• Anonyymi

Kiitoksia asiaa selventävästä vastauksesta. Olen lukenut valtaosin mahayanaan (ml. zen/chan). nojaavaa peruskirjallisuutta, eikä opettajan rooli oikein turvautumismielessä tule mielestäni tuossa suuntauksessa ilmi. Tosin olen saanutkin sen käsityksen että tiibetinbuddhalaisuus on luonteeltaan esoteerisempaa, ja olen alkanut itse asiassa kokea sen jotenkin puoleensavetäväksi.

Länsimaiselle mielelle tulee helposti "johtajaan" turvautumisesta mielen erilaiset hippiuskonnot (tai miksei aabrahamilaiset uskonnotkin) ja autoritaariset kultit, ie. joissa pappi tai johtaja on erehtymätön pelastuksen välittäjä. Nydahl myös tuntuu olevan jonkin verran kontroverssi hahmo, joten ihmetykseni heräsi, onko kyseisessä liikkeessä jotain ylimääräistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitoksia asiaa selventävästä vastauksesta. Olen lukenut valtaosin mahayanaan (ml. zen/chan). nojaavaa peruskirjallisuutta, eikä opettajan rooli oikein turvautumismielessä tule mielestäni tuossa suuntauksessa ilmi. Tosin olen saanutkin sen käsityksen että tiibetinbuddhalaisuus on luonteeltaan esoteerisempaa, ja olen alkanut itse asiassa kokea sen jotenkin puoleensavetäväksi.

Länsimaiselle mielelle tulee helposti "johtajaan" turvautumisesta mielen erilaiset hippiuskonnot (tai miksei aabrahamilaiset uskonnotkin) ja autoritaariset kultit, ie. joissa pappi tai johtaja on erehtymätön pelastuksen välittäjä. Nydahl myös tuntuu olevan jonkin verran kontroverssi hahmo, joten ihmetykseni heräsi, onko kyseisessä liikkeessä jotain ylimääräistä.

Vajrayana luetaan kyllä perinteisesti mahayanan puolelle. Buddhalaisia polkuja on niin paljon, että buddhalaisuuden sukupuu tahtoo olla aika sekava. Tiibetin buddhalaisuudessa on neljä isompaa päähaaraa, jotka ovat kaikki ainakin jossain määrin tantrisia. Tantrinen tahtoo yksinkertaisesti sanoa, että niiden harjoituksessa ja normielämässä visualisoidaan paljon, symboleilla ja rituaaleilla on iso merkitys. Se on vähän niinkuin buddhalaisuuden roomalaiskatolisuus, jos ilmaisu sallitaan.

Jos zen on jollain tavalla tuttu, niin se on hyvä esimerkki. Lopputulos tantrisessa ja zenissä on yleensä täsmälleen sama, mutta keinot ovat hyvin erilaiset. Zenissä käytetään raakaa voimaa, meditaation ja arvoitusten muodossa. Tarkoituksena on täräyttää kertalaakilla ihminen toiseen asentoon. Tantrisessa polku on hienojakoisempi, visuaalisempi ja mystisempi. Ei tarkoita, että se on välttämättä hitaampi, mutta lähestymistapa on hyvin erilainen. Sopii erilaiselle mielen laadulle kuin vaikkapa zen.

Jos taas joku hakee hyvin filosofista lähestymistapaa ja tykkää pohtia asioita, niin silloin myös mahayanaan kuuluva prasangika on mahdollisuus. Tästä löytyy versioita myös Tiibetin poluista (em. Dzogzhen).

Buddhalaisuus on sydänlääkäri, mutta jokaisen sydän on eri tavalla sairas. Siksi lääkkeitä on myös erilaisia.

• Anonyymi

Minä olen ollu kyseisessä porukassa mukana ja voin sanoa että kannattaa miettiä etukäteen tarkkaan että onko valmis luopumaan länsimaalaisista arvoistaan. Länsimaalainen ihminen on vapaa ajattelemaan itse, hän määrittelee itse oman identiteettinsä ja sen mitä haluaa tehdä omalla elämällään. Mieti oletko valmis luopumaan omasta identiteetistäsi ja ottamaan ryhmän määrittelemän identiteetin, mieti oletko valmis siihen että ryhmä rajoittaa omia mielenkiinnonhalujasi, mieti että oletko valmis lukemaan "omat mielipiteesi" opettajan kirjoittamista kirjoista. Mieti että oletko valmis siihen että sinun tiedonhakuasi rajoitetaan. Myötätunto ja viisaus ovat toki tärkeitä, mutta hyvä olla tietoinen millä hinnalla näitä kohti joudut etenemään tuossa ryhmässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      141
      7988
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3170
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      389
      2254
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1780
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      150
      1644
    6. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1481
    7. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1248
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1239
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1162
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1142
    Aihe