Huomasin, että Timanttipolku-buddhalaisuudessa turvaudutaan Buddhaan, dharmaan, sanghaan JA lamaan.
Olen sen verran aloittelija, että joudun kysymään onko tämä normaali käytäntö tiibetinbuddhalaisuudessa,vai Ole Nydahlin suuntauksen tekemä lisäys? Itse olen lukenut kirjallisuudesta tähän mennessä vain, että normaalisti turvaudutaan Buddhaan, Dharmaan ja sanghaan. Tiibetin suuntauksia en tunne juuri senkään vertaa.
Lamaan turvautuminen (Timanttipolku)
8
1906
Vastaukset
- Anonyymi
Kuulostaa enemmän hindulaiselta, että luotetaan opettajaan.
- Anonyymi
Salainen taso
Tämän myötä tulemme turvautumisen salaiseen merkitykseen. Nyt ymmärrämme, "Nyt ymmärrämme, että turvautumisen ydin on lama. Hänen mielensä on buddha, hänen puheensa on dharma ja hänen kehonsa on sangha. Tämän vuoksi gurujooga, laman meditoiminen, on niin tärkeässä asemassa timanttipolulla. Kirjoituksista löytyy monia lähteitä, joissa korostetaan, kuinka tärkeä on tämä harjoitus, jossa pyydämme lamalta initiaatiota (voimansiirtoa) tai siunausta ja annamme sitten hänen mielensä sulautua yhteen oman mielemme kanssa. "
http://www.buddhalaisuus.fi/buddhalainen-turvautuminen/ - Anonyymi
Lahkot on lahkoja, sitähän se tämä niin trendikäs buddhalaisuuskin taitaa lopulta olla... erilaisten johtajien ja "erehtymättömien" gurujen palvontaa...
- Anonyymi
Sitähän se on.
Tosin kummallisiin tiloihin niillä tekniikoilla pääsee..
Ja Lamaan -lisäys löytyy kyllä buddhalaisuudesta. Timanttipolku on Vajrayana-buddhalaisuutta, joka ilmeisesti syntyi jossain 700-800-luvulla Intiassa ja levisi sieltä em. Tiibetiin. Eurooppaan se levisi Tiibetin miehityksen jälkeen. Vajra, sanskritin kieltä, tarkoittaa mm. timanttia, josta siis nimi.
Nydahlin edustama suuntaus taas kuuluu Kagyu-suuntaukseen, yhteen Vajrayanan alle kuuluvaan Tiibetin buddhalaisuuden perinnelinjaan. Kagyu tarkoittaa suurin piirtein "suullista perinnettä" tai runollisemmin "kuiskattua siirtoa".
Nimi kertoo hyvin mistä on kysymys. Lama, tai guru, välittää suullisesti opin oppilaalle ja auttaa hänet henkilökohtaisesti valaistumiseen. Usein tähän liittyy jokin esoteerinen, salattu opetus tai metodi, jonka vain alkuperäisen perinteen opettajalinjasta tuleva tietää ja voi oikein välittää oppilaalle. Siksi turvautuminen Lamaan on niin tärkeää näissä perinteissä ja turvautuminen häneen yhtä tärkeää. Vajrayanassa lama on jo itseasiassa Buddha (=nk. kolme juurta, Three Roots, Tsawa sum, joka löytyy vaikka googlaamalla)- Anonyymi
Kiitoksia asiaa selventävästä vastauksesta. Olen lukenut valtaosin mahayanaan (ml. zen/chan). nojaavaa peruskirjallisuutta, eikä opettajan rooli oikein turvautumismielessä tule mielestäni tuossa suuntauksessa ilmi. Tosin olen saanutkin sen käsityksen että tiibetinbuddhalaisuus on luonteeltaan esoteerisempaa, ja olen alkanut itse asiassa kokea sen jotenkin puoleensavetäväksi.
Länsimaiselle mielelle tulee helposti "johtajaan" turvautumisesta mielen erilaiset hippiuskonnot (tai miksei aabrahamilaiset uskonnotkin) ja autoritaariset kultit, ie. joissa pappi tai johtaja on erehtymätön pelastuksen välittäjä. Nydahl myös tuntuu olevan jonkin verran kontroverssi hahmo, joten ihmetykseni heräsi, onko kyseisessä liikkeessä jotain ylimääräistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitoksia asiaa selventävästä vastauksesta. Olen lukenut valtaosin mahayanaan (ml. zen/chan). nojaavaa peruskirjallisuutta, eikä opettajan rooli oikein turvautumismielessä tule mielestäni tuossa suuntauksessa ilmi. Tosin olen saanutkin sen käsityksen että tiibetinbuddhalaisuus on luonteeltaan esoteerisempaa, ja olen alkanut itse asiassa kokea sen jotenkin puoleensavetäväksi.
Länsimaiselle mielelle tulee helposti "johtajaan" turvautumisesta mielen erilaiset hippiuskonnot (tai miksei aabrahamilaiset uskonnotkin) ja autoritaariset kultit, ie. joissa pappi tai johtaja on erehtymätön pelastuksen välittäjä. Nydahl myös tuntuu olevan jonkin verran kontroverssi hahmo, joten ihmetykseni heräsi, onko kyseisessä liikkeessä jotain ylimääräistä.Vajrayana luetaan kyllä perinteisesti mahayanan puolelle. Buddhalaisia polkuja on niin paljon, että buddhalaisuuden sukupuu tahtoo olla aika sekava. Tiibetin buddhalaisuudessa on neljä isompaa päähaaraa, jotka ovat kaikki ainakin jossain määrin tantrisia. Tantrinen tahtoo yksinkertaisesti sanoa, että niiden harjoituksessa ja normielämässä visualisoidaan paljon, symboleilla ja rituaaleilla on iso merkitys. Se on vähän niinkuin buddhalaisuuden roomalaiskatolisuus, jos ilmaisu sallitaan.
Jos zen on jollain tavalla tuttu, niin se on hyvä esimerkki. Lopputulos tantrisessa ja zenissä on yleensä täsmälleen sama, mutta keinot ovat hyvin erilaiset. Zenissä käytetään raakaa voimaa, meditaation ja arvoitusten muodossa. Tarkoituksena on täräyttää kertalaakilla ihminen toiseen asentoon. Tantrisessa polku on hienojakoisempi, visuaalisempi ja mystisempi. Ei tarkoita, että se on välttämättä hitaampi, mutta lähestymistapa on hyvin erilainen. Sopii erilaiselle mielen laadulle kuin vaikkapa zen.
Jos taas joku hakee hyvin filosofista lähestymistapaa ja tykkää pohtia asioita, niin silloin myös mahayanaan kuuluva prasangika on mahdollisuus. Tästä löytyy versioita myös Tiibetin poluista (em. Dzogzhen).
Buddhalaisuus on sydänlääkäri, mutta jokaisen sydän on eri tavalla sairas. Siksi lääkkeitä on myös erilaisia.
- Anonyymi
Minä olen ollu kyseisessä porukassa mukana ja voin sanoa että kannattaa miettiä etukäteen tarkkaan että onko valmis luopumaan länsimaalaisista arvoistaan. Länsimaalainen ihminen on vapaa ajattelemaan itse, hän määrittelee itse oman identiteettinsä ja sen mitä haluaa tehdä omalla elämällään. Mieti oletko valmis luopumaan omasta identiteetistäsi ja ottamaan ryhmän määrittelemän identiteetin, mieti oletko valmis siihen että ryhmä rajoittaa omia mielenkiinnonhalujasi, mieti että oletko valmis lukemaan "omat mielipiteesi" opettajan kirjoittamista kirjoista. Mieti että oletko valmis siihen että sinun tiedonhakuasi rajoitetaan. Myötätunto ja viisaus ovat toki tärkeitä, mutta hyvä olla tietoinen millä hinnalla näitä kohti joudut etenemään tuossa ryhmässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.1308936Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d26735254Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras263546- 362434
IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?
16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan21869Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e1301773- 671767
Savonlinnan murhapolttaja romani
Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.2241565Nainen, ota nyt rauhallisesti
Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä1381397Ajattelen sinua kiitollisuudella
Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi601149