Lamaan turvautuminen (Timanttipolku)

Anonyymi

Huomasin, että Timanttipolku-buddhalaisuudessa turvaudutaan Buddhaan, dharmaan, sanghaan JA lamaan.

Olen sen verran aloittelija, että joudun kysymään onko tämä normaali käytäntö tiibetinbuddhalaisuudessa,vai Ole Nydahlin suuntauksen tekemä lisäys? Itse olen lukenut kirjallisuudesta tähän mennessä vain, että normaalisti turvaudutaan Buddhaan, Dharmaan ja sanghaan. Tiibetin suuntauksia en tunne juuri senkään vertaa.

8

1664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa enemmän hindulaiselta, että luotetaan opettajaan.

    • Anonyymi

      Salainen taso

      Tämän myötä tulemme turvautumisen salaiseen merkitykseen. Nyt ymmärrämme, "Nyt ymmärrämme, että turvautumisen ydin on lama. Hänen mielensä on buddha, hänen puheensa on dharma ja hänen kehonsa on sangha. Tämän vuoksi gurujooga, laman meditoiminen, on niin tärkeässä asemassa timanttipolulla. Kirjoituksista löytyy monia lähteitä, joissa korostetaan, kuinka tärkeä on tämä harjoitus, jossa pyydämme lamalta initiaatiota (voimansiirtoa) tai siunausta ja annamme sitten hänen mielensä sulautua yhteen oman mielemme kanssa. "

      http://www.buddhalaisuus.fi/buddhalainen-turvautuminen/

    • Anonyymi

      Lahkot on lahkoja, sitähän se tämä niin trendikäs buddhalaisuuskin taitaa lopulta olla... erilaisten johtajien ja "erehtymättömien" gurujen palvontaa...

      • Anonyymi

        Sitähän se on.

        Tosin kummallisiin tiloihin niillä tekniikoilla pääsee..


    • Ja Lamaan -lisäys löytyy kyllä buddhalaisuudesta. Timanttipolku on Vajrayana-buddhalaisuutta, joka ilmeisesti syntyi jossain 700-800-luvulla Intiassa ja levisi sieltä em. Tiibetiin. Eurooppaan se levisi Tiibetin miehityksen jälkeen. Vajra, sanskritin kieltä, tarkoittaa mm. timanttia, josta siis nimi.

      Nydahlin edustama suuntaus taas kuuluu Kagyu-suuntaukseen, yhteen Vajrayanan alle kuuluvaan Tiibetin buddhalaisuuden perinnelinjaan. Kagyu tarkoittaa suurin piirtein "suullista perinnettä" tai runollisemmin "kuiskattua siirtoa".

      Nimi kertoo hyvin mistä on kysymys. Lama, tai guru, välittää suullisesti opin oppilaalle ja auttaa hänet henkilökohtaisesti valaistumiseen. Usein tähän liittyy jokin esoteerinen, salattu opetus tai metodi, jonka vain alkuperäisen perinteen opettajalinjasta tuleva tietää ja voi oikein välittää oppilaalle. Siksi turvautuminen Lamaan on niin tärkeää näissä perinteissä ja turvautuminen häneen yhtä tärkeää. Vajrayanassa lama on jo itseasiassa Buddha (=nk. kolme juurta, Three Roots, Tsawa sum, joka löytyy vaikka googlaamalla)

      • Anonyymi

        Kiitoksia asiaa selventävästä vastauksesta. Olen lukenut valtaosin mahayanaan (ml. zen/chan). nojaavaa peruskirjallisuutta, eikä opettajan rooli oikein turvautumismielessä tule mielestäni tuossa suuntauksessa ilmi. Tosin olen saanutkin sen käsityksen että tiibetinbuddhalaisuus on luonteeltaan esoteerisempaa, ja olen alkanut itse asiassa kokea sen jotenkin puoleensavetäväksi.

        Länsimaiselle mielelle tulee helposti "johtajaan" turvautumisesta mielen erilaiset hippiuskonnot (tai miksei aabrahamilaiset uskonnotkin) ja autoritaariset kultit, ie. joissa pappi tai johtaja on erehtymätön pelastuksen välittäjä. Nydahl myös tuntuu olevan jonkin verran kontroverssi hahmo, joten ihmetykseni heräsi, onko kyseisessä liikkeessä jotain ylimääräistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia asiaa selventävästä vastauksesta. Olen lukenut valtaosin mahayanaan (ml. zen/chan). nojaavaa peruskirjallisuutta, eikä opettajan rooli oikein turvautumismielessä tule mielestäni tuossa suuntauksessa ilmi. Tosin olen saanutkin sen käsityksen että tiibetinbuddhalaisuus on luonteeltaan esoteerisempaa, ja olen alkanut itse asiassa kokea sen jotenkin puoleensavetäväksi.

        Länsimaiselle mielelle tulee helposti "johtajaan" turvautumisesta mielen erilaiset hippiuskonnot (tai miksei aabrahamilaiset uskonnotkin) ja autoritaariset kultit, ie. joissa pappi tai johtaja on erehtymätön pelastuksen välittäjä. Nydahl myös tuntuu olevan jonkin verran kontroverssi hahmo, joten ihmetykseni heräsi, onko kyseisessä liikkeessä jotain ylimääräistä.

        Vajrayana luetaan kyllä perinteisesti mahayanan puolelle. Buddhalaisia polkuja on niin paljon, että buddhalaisuuden sukupuu tahtoo olla aika sekava. Tiibetin buddhalaisuudessa on neljä isompaa päähaaraa, jotka ovat kaikki ainakin jossain määrin tantrisia. Tantrinen tahtoo yksinkertaisesti sanoa, että niiden harjoituksessa ja normielämässä visualisoidaan paljon, symboleilla ja rituaaleilla on iso merkitys. Se on vähän niinkuin buddhalaisuuden roomalaiskatolisuus, jos ilmaisu sallitaan.

        Jos zen on jollain tavalla tuttu, niin se on hyvä esimerkki. Lopputulos tantrisessa ja zenissä on yleensä täsmälleen sama, mutta keinot ovat hyvin erilaiset. Zenissä käytetään raakaa voimaa, meditaation ja arvoitusten muodossa. Tarkoituksena on täräyttää kertalaakilla ihminen toiseen asentoon. Tantrisessa polku on hienojakoisempi, visuaalisempi ja mystisempi. Ei tarkoita, että se on välttämättä hitaampi, mutta lähestymistapa on hyvin erilainen. Sopii erilaiselle mielen laadulle kuin vaikkapa zen.

        Jos taas joku hakee hyvin filosofista lähestymistapaa ja tykkää pohtia asioita, niin silloin myös mahayanaan kuuluva prasangika on mahdollisuus. Tästä löytyy versioita myös Tiibetin poluista (em. Dzogzhen).

        Buddhalaisuus on sydänlääkäri, mutta jokaisen sydän on eri tavalla sairas. Siksi lääkkeitä on myös erilaisia.


    • Anonyymi

      Minä olen ollu kyseisessä porukassa mukana ja voin sanoa että kannattaa miettiä etukäteen tarkkaan että onko valmis luopumaan länsimaalaisista arvoistaan. Länsimaalainen ihminen on vapaa ajattelemaan itse, hän määrittelee itse oman identiteettinsä ja sen mitä haluaa tehdä omalla elämällään. Mieti oletko valmis luopumaan omasta identiteetistäsi ja ottamaan ryhmän määrittelemän identiteetin, mieti oletko valmis siihen että ryhmä rajoittaa omia mielenkiinnonhalujasi, mieti että oletko valmis lukemaan "omat mielipiteesi" opettajan kirjoittamista kirjoista. Mieti että oletko valmis siihen että sinun tiedonhakuasi rajoitetaan. Myötätunto ja viisaus ovat toki tärkeitä, mutta hyvä olla tietoinen millä hinnalla näitä kohti joudut etenemään tuossa ryhmässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe