Sepelvaltimotauti ja beetasalpaaja.

Minulle tehtiin kahden suonen pallolaajennus vuosi ja yhdeksän kuukautta sitten. Ei infarktia. Lääkkeenä mm. Bisoprolol 2,5mg. Syke ei tahdo millään nousta edes sataan reilussakaan liikunnassa ja lenkille lähdöt ovat tukkoisia kun nostaa painetta rintakehään. Sitten kun on polkupyöräillyt ahtaalla rinnalla viisi kilometriä, voi alkaa käskyttää konetta kunnolla, eikä rintatuntemuksia ole. Mutta pulssi silti matala.

Olisiko liian rohkeaa laittaa beetasalpaaja tauolle ja kokeilla helpottuvatko lenkin aloitukset? Voiko noin pienen annoksen lopettaa kerralla ja miten pian vaikutuksen huomaa. Olen 61-vuotias, ikäni urheilua harrastanut mieshenkilö.

Onko sepelvaltimotaudissa tyypillistä, että pitää lähteä varovasti liikkeelle, jotta sydän kerkiää mukaan? Vai johtuuko nihkeät alut lääkityksestä?
Saadaanko nykyään ultralla tietoa sepelvaltimoista, mm. onko tauti uusiutunut, yms.? Vai vaatiiko aina varjoainekuvauksen?
6643
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Beetasalpaaja hillitsee sykkeen nousua tehokkaasti ja panee sille rajan. Beetasalpaaja on kaikkien sepelvaltimotautisten käytössä oleva lääke, sillä se hillitsee myös rytmihäiriöitä ja verenpainetta.

Ehkä sinun nyt 61-vuotiaana on jo uskottava, ettet ole enää parikymmppinen ja sinulla on sepelvaltimotauti. Tauti on ja pysyy pallolaajennuksista ja ohitusleikkauksista huolimatta. On aika hellittää ja hidastaa tahtia kaikessa! Voit silti elää ehkä entistä parempaakin elämää.

Äänestä
  • Lisään vielä, että matkan pituus ei tapa vaan vauhti. Oikeasti, siis vauhti. Tämän ovat kuulleet ja tietävät melkein kaikki sepelvaltimotautiset.

    Äänestä

  • Anonyymi kirjoitti:

    Lisään vielä, että matkan pituus ei tapa vaan vauhti. Oikeasti, siis vauhti. Tämän ovat kuulleet ja tietävät melkein kaikki sepelvaltimotautiset.

    Entäs jos lepopulssi laskee beetasalpaajan takia alle viidenkymmenen? Mikä neuvoksi?

    Äänestä

  • Anonyymi kirjoitti:

    Entäs jos lepopulssi laskee beetasalpaajan takia alle viidenkymmenen? Mikä neuvoksi?

    Lääkäriin! Joku muu lääke voi silloin olla sopivampi.

    Äänestä

Minulle määrättiin infarktin jälkeen bisoprololia 5 mg/pv, puolikas aamulla ja puolikas illalla. Koin sen aiheuttavan väsymystä jonka vuoksi ensin jätettiin ilta-annos pois, ja lopuksi puolitettiin se aamuannoskin. Nyt siis annos on n. 1,25 mg/pv. Kun kävin kuntosalilla ei pulssi noussut kävelymatolla yli 120. Lenkillä täytyy kävellä lähes puoli tuntia ennen kuin veri alkaa kiertää kunnolla. Kylmä ilma tuntuu hengityksessä pahalta koska se supistaa jo muutenkin ahtaita verisuonia.
Omin päin en beetasalpaajaa laittaisi tauolle, mutta oman kokemukseni perusteella annoksen voi (lääkärin luvalla) puolittaa.

Äänestä
  • Puhut asiaa. Olen joskus ollut pienen jakson puolikkaalla eli 1,25 ja se tuntui olevan yhtä tehokas kuin kokonainenkin. Minä en saa sykettä nousemaan, vaikka kuinka poljen kuntopyörää, joskus oikein kovasti polkien olen saanut nipin napin satasen puhkeamaan.

    Kyllä tuo arvio puolesta tunnista täsmää minullakin ja sen jälkeen kestää ajaa tai kävellä vaikka kuinka, mutta matalan sykkeen vallitessa. Minulla on karkeasti se tilanne, että ennen operaatiota lenkillelähtösyke oli sama kuin nyt maxsyke.

    Nyt olen syönyt kokeilumielessä pitkävaikutteista nitroa, Ormoxia, aamulla ja iltapäivällä 10mg. Lääkäri kirjoitti sitä, kun valitin lenkillelähtöahtautta, Se saattaa avata jonkin verran, mutta kokemukseni on vasta muutaman päivän ajalta.

    Onko kokemuksia tuosta rohdosta?

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Minulle tehtiin kahden suonen pallolaajennus vuosi ja yhdeksän kuukautta sitten. Ei infarktia. Lääkkeenä mm. Bisoprolol 2,5mg. Syke ei tahdo millään nousta edes sataan reilussakaan liikunnassa ja lenkille lähdöt ovat tukkoisia kun nostaa painetta rintakehään. Sitten kun on polkupyöräillyt ahtaalla rinnalla viisi kilometriä, voi alkaa käskyttää konetta kunnolla, eikä rintatuntemuksia ole. Mutta pulssi silti matala.

Olisiko liian rohkeaa laittaa beetasalpaaja tauolle ja kokeilla helpottuvatko lenkin aloitukset? Voiko noin pienen annoksen lopettaa kerralla ja miten pian vaikutuksen huomaa. Olen 61-vuotias, ikäni urheilua harrastanut mieshenkilö.

Onko sepelvaltimotaudissa tyypillistä, että pitää lähteä varovasti liikkeelle, jotta sydän kerkiää mukaan? Vai johtuuko nihkeät alut lääkityksestä?
Saadaanko nykyään ultralla tietoa sepelvaltimoista, mm. onko tauti uusiutunut, yms.? Vai vaatiiko aina varjoainekuvauksen?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu