hautakiven ominaisuuksista

Anonyymi

Lukijoista yksi jos toinenkin on joutunut tekemisiin hautakivien hankkimisen kanssa. Kysyisinkin nyt neuvoa.

Lähtökohtana on nyt se, että samaan hautaan on haudattu äiti ja - vuosikymmeniä myöhemmin - hänen poikansa. Tälle haudalle on tarkoitus hankkia kohtuuhintainen hautakivi.

Miten sijoittuisit nimet, vierekkäin vai alekkain?

Millä olisi paras päällystää kaiverretut kirjaimet,kultauksella vai vaalealla maalilla?.

Onko 60 cm korkea kivi riittävän korkea?

10

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hautakiven koko pitäisi mielestäni olla samaa kokoluokkaa kuin ympärillä olevat.
      Oletko keskustellut hautakonttorin kanssa? Joillakin hautausmailla on kiven suhteen kokosuosituksia.
      Kullatut kirjaimet maksavat tuhottomasti. Hautakiviveistömöillä on vaihtoehtoja, jotka sopivat valitsemaasi kiveen. Veistämössä varmasti suositellaan parasta tapaa niille, koska riippuu kivestä ja kirjaimien lukumäärästä ym. mikä parhaimmalta näyttää.

    • Mitähän tarkoitat hautakiven ominaisuuksilla..?

      • Anonyymi

        Esim. korkeus ja pituus. Kirjaimet: kullatut vai ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. korkeus ja pituus. Kirjaimet: kullatut vai ei?

        Minä suosittelen tuhkahautausta ja tuhkat sukuhautaan.Ei nykymaailmassa enää tarvita muistopaasia,on valokuvia ja muita muiston tueksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä suosittelen tuhkahautausta ja tuhkat sukuhautaan.Ei nykymaailmassa enää tarvita muistopaasia,on valokuvia ja muita muiston tueksi.

        Kyllä se sukuhautakin kiven tarvitsee. Siitä kai tässä on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. korkeus ja pituus. Kirjaimet: kullatut vai ei?

        Minusta hautakiven valinta onniin henkilökohtainen asia, ettei mielestäni valitun kiven malli ja kokokuulu syrjäsille ollenkaan..omaiset hankkivat sen ihan mieleisensä, samoin tekstin kanssa..se on niin ja pulinat pois.


        Pirmiina


    • Anonyymi

      Malleja on hautausmailla (käyn usein haudoilla, kukkia viemässä, kävelyllä ja mietiskelemässä ja muistelemassa)
      ja hautaustoimistoista saa tietoa ja suoraan kivifirmaan voi
      ottaa yhteyttä.

    • Anonyymi

      Kokemuksesta tiedän, että hautakiveen pitää kiinnittää metallitappi, jonka pitää sitä pystyssä alustan päällä. Monet hautakivat kaatuvat helposti.

      • Anonyymi

        Veljeni haudalla on omalta rannalta otettu upea ns. paasikivi, siis sellainen littana, johon on kaiverettu teksti. Siihen ei mitää tappeja tarvittu ja tuskin sitä pystyy kaatamaan, koska se on sellainen littana ja iso, joten hankala sitä on siirelläkkään.

        Mieheni on tuhkattu ja vaihtoehtona oli Muistolehto, johon ei kiviä tule, mutta saimme luvan siroitella tuhkat hänen kotirannaltaan järveen.

        Itse haluan tuhkauksen ja tuhkani johonkin Muistolehtoon, tai vaihtoehtoisesti sinne samaan järveen, missä mieheni tuhkat jo ovat, mutta minun kotirannaltani siroitellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veljeni haudalla on omalta rannalta otettu upea ns. paasikivi, siis sellainen littana, johon on kaiverettu teksti. Siihen ei mitää tappeja tarvittu ja tuskin sitä pystyy kaatamaan, koska se on sellainen littana ja iso, joten hankala sitä on siirelläkkään.

        Mieheni on tuhkattu ja vaihtoehtona oli Muistolehto, johon ei kiviä tule, mutta saimme luvan siroitella tuhkat hänen kotirannaltaan järveen.

        Itse haluan tuhkauksen ja tuhkani johonkin Muistolehtoon, tai vaihtoehtoisesti sinne samaan järveen, missä mieheni tuhkat jo ovat, mutta minun kotirannaltani siroitellut.

        Muistolehdoissa näkee myös pieniä suorakaiteen muotoisia messinkilaattoja, joihin on kaiverrettu vainajan nimi.
        Mielestäni se on hyvä, jollei halua nimettömänä tuhkia sirotella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe