Lukijoista yksi jos toinenkin on joutunut tekemisiin hautakivien hankkimisen kanssa. Kysyisinkin nyt neuvoa.
Lähtökohtana on nyt se, että samaan hautaan on haudattu äiti ja - vuosikymmeniä myöhemmin - hänen poikansa. Tälle haudalle on tarkoitus hankkia kohtuuhintainen hautakivi.
Miten sijoittuisit nimet, vierekkäin vai alekkain?
Millä olisi paras päällystää kaiverretut kirjaimet,kultauksella vai vaalealla maalilla?.
Onko 60 cm korkea kivi riittävän korkea?
hautakiven ominaisuuksista
10
130
Vastaukset
- Anonyymi
Hautakiven koko pitäisi mielestäni olla samaa kokoluokkaa kuin ympärillä olevat.
Oletko keskustellut hautakonttorin kanssa? Joillakin hautausmailla on kiven suhteen kokosuosituksia.
Kullatut kirjaimet maksavat tuhottomasti. Hautakiviveistömöillä on vaihtoehtoja, jotka sopivat valitsemaasi kiveen. Veistämössä varmasti suositellaan parasta tapaa niille, koska riippuu kivestä ja kirjaimien lukumäärästä ym. mikä parhaimmalta näyttää. Mitähän tarkoitat hautakiven ominaisuuksilla..?
- Anonyymi
Esim. korkeus ja pituus. Kirjaimet: kullatut vai ei?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. korkeus ja pituus. Kirjaimet: kullatut vai ei?
Minä suosittelen tuhkahautausta ja tuhkat sukuhautaan.Ei nykymaailmassa enää tarvita muistopaasia,on valokuvia ja muita muiston tueksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä suosittelen tuhkahautausta ja tuhkat sukuhautaan.Ei nykymaailmassa enää tarvita muistopaasia,on valokuvia ja muita muiston tueksi.
Kyllä se sukuhautakin kiven tarvitsee. Siitä kai tässä on kysymys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. korkeus ja pituus. Kirjaimet: kullatut vai ei?
Minusta hautakiven valinta onniin henkilökohtainen asia, ettei mielestäni valitun kiven malli ja kokokuulu syrjäsille ollenkaan..omaiset hankkivat sen ihan mieleisensä, samoin tekstin kanssa..se on niin ja pulinat pois.
Pirmiina
- Anonyymi
Malleja on hautausmailla (käyn usein haudoilla, kukkia viemässä, kävelyllä ja mietiskelemässä ja muistelemassa)
ja hautaustoimistoista saa tietoa ja suoraan kivifirmaan voi
ottaa yhteyttä. - Anonyymi
Kokemuksesta tiedän, että hautakiveen pitää kiinnittää metallitappi, jonka pitää sitä pystyssä alustan päällä. Monet hautakivat kaatuvat helposti.
- Anonyymi
Veljeni haudalla on omalta rannalta otettu upea ns. paasikivi, siis sellainen littana, johon on kaiverettu teksti. Siihen ei mitää tappeja tarvittu ja tuskin sitä pystyy kaatamaan, koska se on sellainen littana ja iso, joten hankala sitä on siirelläkkään.
Mieheni on tuhkattu ja vaihtoehtona oli Muistolehto, johon ei kiviä tule, mutta saimme luvan siroitella tuhkat hänen kotirannaltaan järveen.
Itse haluan tuhkauksen ja tuhkani johonkin Muistolehtoon, tai vaihtoehtoisesti sinne samaan järveen, missä mieheni tuhkat jo ovat, mutta minun kotirannaltani siroitellut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veljeni haudalla on omalta rannalta otettu upea ns. paasikivi, siis sellainen littana, johon on kaiverettu teksti. Siihen ei mitää tappeja tarvittu ja tuskin sitä pystyy kaatamaan, koska se on sellainen littana ja iso, joten hankala sitä on siirelläkkään.
Mieheni on tuhkattu ja vaihtoehtona oli Muistolehto, johon ei kiviä tule, mutta saimme luvan siroitella tuhkat hänen kotirannaltaan järveen.
Itse haluan tuhkauksen ja tuhkani johonkin Muistolehtoon, tai vaihtoehtoisesti sinne samaan järveen, missä mieheni tuhkat jo ovat, mutta minun kotirannaltani siroitellut.Muistolehdoissa näkee myös pieniä suorakaiteen muotoisia messinkilaattoja, joihin on kaiverrettu vainajan nimi.
Mielestäni se on hyvä, jollei halua nimettömänä tuhkia sirotella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116968- 125906
- 83708
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten283699Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54586Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483