Milloin teititellä

Anonyymi

Jos sattumalta joudut korkeassa asemassa olevan henkilön seuraan tilaisuudesssa, esim. ministeri, kansanedustaja, piispa, kirkkoherra , ja jos olet itse häntä vähän vanhempi, teititteletkö vai sinutteletko.
En halua kertoa kenestä nais-julkkiksesta oli kyse, mutta jouduin ja sinuttelin. Vähän tuntuu että töppäsin, mutta hänen ilmeensä ei värähtänytkään. En sitä yhtään murehdi, mutta mielenkiinnosta tämä kysely. Juteltiin niitä näitä. Mietin, mikä olisi ollut etikettien mukaan oikein. Pitääkö teititellä, jos toinen on huomattavasti korkeammassa asemassa kuin itse. Kukaan ei pöydässä tiennyt minun "arvoani, koulutustani", että vaikka olisin herra tai narri, tilanne olisi ollut minun asemani kannalta sama. Olen myös nainen.
Nyt tapakoulutuksesta tietävät, miten on?

28

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuuntelen häntä hetken ja katson silmiin.
      Sen jälkeen päätös on luonteva, joko sinuttelen tai teitittelen

    • Anonyymi

      Aina on turvallinen ja korrekti tapa teititellä. Jos toinen osapuoli sitten sinuttelee, vaihdan itsekin sitten sinutteluun. Näin on opetettu, ja hyväksi havaittu.

    • Anonyymi

      Oisko noin epämääräinen toiminta etiketin mukainen, sitä perään, en sitä miten te teette käytännössä.

      • Anonyymi

        Miten niin epämääräinen toiminta? Kerroin juuri, että teitittely on aina korrektia. Minut on useita kertoja plaseerattu organisaatiossa paljon ylempänä olevan henkilön pöytädaamiksi. Jos ko. henkilö sinuttelee minua, tietenkin sinuttelen häntä.

        Ikä ei aina ratkaise, vaan virka-asema. Tervehtiminen (kättely), ja esittäytyminen on hyvä avaus, siinä jo yleensä selviää, mitä puhuttelumuotoa käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin epämääräinen toiminta? Kerroin juuri, että teitittely on aina korrektia. Minut on useita kertoja plaseerattu organisaatiossa paljon ylempänä olevan henkilön pöytädaamiksi. Jos ko. henkilö sinuttelee minua, tietenkin sinuttelen häntä.

        Ikä ei aina ratkaise, vaan virka-asema. Tervehtiminen (kättely), ja esittäytyminen on hyvä avaus, siinä jo yleensä selviää, mitä puhuttelumuotoa käytetään.

        Mutta kun rupattelussamme tuli ensimmäistä kertaa tilanne, jossa minun piti valita sinuttelu tai teitittely ja valitsin sinuttelun tälle minua nuoremmalle, korkeassa asemassa olevalle naiselle. Ei tullut lainkaan, ei jatkossakaan, sellaista tilannetta, että hänen olisi pitänyt valita, sinutteleeko tai teititteleekö hän minua. Ihan aluksi hän ojensi kätensä ja sanoi päivää tai hei, kättelimme ja minä sanoin koko nimeni. Ja sitten rupesimme juttelemaan niitä näitä.


    • Anonyymi

      On se meikäläisellä entisellä työmiehellä helppoo. Ei tarvi "teititellä" ketään, sinuttelu nykysin luontevaa. No jos sattuis Viitasaaren sahuri, niin kyllä teitittelisin, mutta jos Ohisalo niin sylkäisisin kadulle.

    • Anonyymi

      Alussa teititellään.

      Aina. Noin virallisemmissa tilanteissa mieluummin teitittely, aina. Sinuttelu vähän vaarallista, turvallisempaa teititellä. Eikö se, jos itseä sinutellaan, ole mikään perustelu välttämättä alkaa itse sinuttelemaan. Aika pian kuitenkin hokaa, milloin voi sinutella.

      Vaatii niinkuin tilannetajua.

      Ite joskus vittuillessani sinuttelen, jos joku alasarjan pikkupomo äkseeraa ja on paskantärkeä. Jotkut on sellasia, ne ottaa siitä nokkiinsa :D

      =DW=

      • Anonyymi

        Kulkeeko se raja karkeesti opistoinsinöörin ja dipl. insinöörin välissä? Nykyisin nuo opistotyypit taitavat olla ammattikorkeasta.
        Itse menen tilanteen mukaan, enempi sinuttelulinja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkeeko se raja karkeesti opistoinsinöörin ja dipl. insinöörin välissä? Nykyisin nuo opistotyypit taitavat olla ammattikorkeasta.
        Itse menen tilanteen mukaan, enempi sinuttelulinja.

        Duunareita.

        Normielossa typerää teititellä jotakuta ammattinsa takia. Virallisemmissa tilanteissa teitittely pääsääntöisesti lähtökohta. Jos tosi tuttu, voi tilanteesta riippuen sinutella.

        Vaatii tilannetajua. Jos uusi tilanne, aina varminta teititellä. Tää asia aika sama, kuin kätteleminenkin. Joissain tilanteissa kätellään tututkin.

        Noin mainiten, mutsi teititteli liki kaikkia. Jopa omaa äitiään. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta sellainen oli tapa. Ite koitan teititellä uudet ihmiset, jos tullaan tutuiksi, eri asia. Mutta sinuttelu oikeesti on hyvä keino piilovittuilla paskantärkeille heeboille. Kättelystä sen verran, jos pitkästä aikaa näkee jonkun vanhan tutun, melkein aina kätellään. Se toi fyysisen kontaktin ottaminen on kai luottamuksen osoituskin.

        Tollasista asioista kerrotaan kyllä kaikenlaississa käytösoppaissa, protokollat voi olla hyvinkin tarkkoja.

        =DW


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkeeko se raja karkeesti opistoinsinöörin ja dipl. insinöörin välissä? Nykyisin nuo opistotyypit taitavat olla ammattikorkeasta.
        Itse menen tilanteen mukaan, enempi sinuttelulinja.

        Hunkszi on niin korkea-arvoinen upseeri, että sitä (häntä) pitää teititellä myös palstalla.
        Muistakaa kehua hänen laitteitaan, mopojaan sekä sekavihannes pussejaan.


    • Anonyymi

      Presidenttiä teitittelisin, ainoa jonka asema vaikuttaa valintaan. Teitittelen myös selkeästi itseäni vanhempia ihmisiä, elleivät pyydä sinuttelemaan.

      • Anonyymi

        Mikähän olisi selkeästi vanhempi, haudasta noussut muumio kenties. Isäni jo miltei 100 v ei olisi pitänyt teitittelystä. Hän teititteli vain kenkkuillessaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän olisi selkeästi vanhempi, haudasta noussut muumio kenties. Isäni jo miltei 100 v ei olisi pitänyt teitittelystä. Hän teititteli vain kenkkuillessaan .

        Jos et sattunut huomaamaan, niin kirjoitin "Teitittelen myös selkeästi itseäni vanhempia ihmisiä, elleivät pyydä sinuttelemaan." Eli isääsikin olisin sinutellut hänen niin halutessaan.

        Itse olen 62 ja yli seitsemänkymppistä pidän itseäni selkeästi vanhempana. Aika moni näistä vanhuksista antaa luvan sinutteluun.


    • Anonyymi

      Varminta olisi teititellä henkilöä jota ei entuudestaan tunne. Siihen ei saisi vaikuttaa koulutuspohja tai muukaan hömppäaihe.
      Osattava alkeelliset tavat ilman kysymättäkin!

    • Minä teitittelen vain, jos on kysymyksessä monta ihmistä joille puhun samaan aikaan.

      Äitini sanoin: "Mie oon mie ja sie oot sie. Se mikä tehhää, se on työ."

    • Anonyymi

      Selkeesti vaan teidän arvonne keisarinna, niin ottaahan itteemsä.

    • Aina on korrektia teititellä, ehkä mielipide on muodostunut työstäni jossa se oli käytäntö.
      Kyllä se muodolisuus sitten nopeasti ratkeaa ym

      • Ihmettelen, miten nuo käytöstavat voivat olla niin hakusessa tänä päivänä. Kunnon vanhanajan ihan käytössäännöt ihan hukassa. Tynnyrissäkö olette kasvaneet? Tai jossain maalaistyhjiössä?

        Ennen tällaista asiaa ei olisi tarvinnut edes kysellä.


    • Nuo TV:stä- tuttu-julkimot tai muut turhakkeet, heitä en kyllä lähtisi teitittelemään, ilmeisesti ei mitään asiaa heille. Poistuisin takavasemmalle, sanomatta sanaakaan.

    • Anonyymi

      Joo kyllä mä mokasin. Yritin etsiä e-meil-osoitetta, ei tietenkään löytynyt. Laitan organisaation yhteyshenkilön kautta anteeksipyynnön.
      Ei ole mikään turhake-julkkis, kuten joku epäili. Yritin muistella tilannetta, jossa olisin teititellyt toista ihmistä, en muista, en varmaan vuosiin. Ei vain ole sattunut kohdalle. Itseä tympäisee kun kaupassa sinuttelevat. Matkatoimistossa ensin sinuteltiin, mutta kun valitin matkan yhdestä osiosta, alkoivat teititellä. Vinoilua sanon minä.
      Mutta opin tästä ja seuraavan kerran osaan. Aloittaja

      • Anonyymi

        Höpönpöpöt.

        Ei kande muistuttaa omasta munauksestasi. Tilanne oli ja meni jo. Todellisuudessa kai et jäänyt mitenkään mieleen. Ehkä jokin hämärä muistikuva juntista, tahi käytöstavattomasta tolverosta.

        Kun kirjoitit asiasta, se on käänteinenkin. Teitittelyä voidaan myös käyttää vittuilunakin. Itteä tympii kaupassa tämä "Terve" kassatytöiltä. Ei olle tuttuja, eikä asiakas ole, kuin asiakas. Pelkkä "Hei" kaikista luontevin. Mutta on sellaisiakin "asiakaspalvelijoita" jotka ihan tietoisesti herroittelevat jne, koska katsovat meitsiä jostain syystä alaspäin. Iteasiassa joissain tilanteissa tollanen on enenpi ärsyttävää, kuin sinuttelu.

        Tää on sellaista tilannetaju-asiaa. Sitä voi käyttää myös hyödyksi, jos hokaa.

        =DW=


    • Etiketeistä en tiedä, osaan kertoa vain miten itse toimin ja toimisin.

      Yleensä sinuttelen, piirini ovat semmoisia, ei turhan tärkeitä.
      Vanhojen ihmisten kanssa kun työssäni jouduin tekemisiin joskus kokeilin te sanaa ja kyllä nopeasti sain komennon sinuun.
      Muutenkin kolmannen persoonan te maistuu suussani mauttomalta.

      Jos todella tärkeitä tapaan silloin puhuttelen en pelkästään teitittele
      vaan lisään myös tittelillä ja muuta.
      Hyvää päivää Herra Tasavallan tai mitä mieltä Presidentti Niinistö on tästä lasten ja nuorten ylenpalttisesta pelottelusta ilmastomuutoksen yhteydessä, ken on siinä vastuu...
      meidän kirkkoherraa en teitittele, oikaisen tavallaan, kun sanon, että Kirkkoherra on hyvä ja ottaa kahvia ja kakkua.

    • Anonyymi

      Ensimmäinen työpaikka jossa johtajaa puhuteltiin, " herra johtaja" teitittelyn kyllä ymmärtää.

      • Anonyymi

        Viestitin yhteyshenkilölle. Hän vastasi: Xxxx piti sinuttelua todella luontevana puhutteluna. Hän olisi varmasti vaivaantunut teitittelystä. Tässä tilaisuudessa sinuttelu oli juuri oikea puhuttelumuoto. Voi kyllä lähettää viestini Xxxxlle, jos erikseen vielä haluan. En ole vielä vastannut, haluanko.


      • Anonyymi

        Yleensä sinuttelen. Teitittelen myös joskus. Ihmistä myöten.
        Muutamaa ihmistä työpaikalla teitittelin, koska olivat olemukseltaan englantilaisia herrasmiehiä.
        Toisen kanssa tehtiin sinunkaupat,,mutta välillä vanhasta tottumuksesta lipsahti.
        Olen jotenkin otettu, jos joku nuori teitittelee - vielä.
        Televisiossakin itse ohjelmassa saatetaan tehdä sinunkaupat.

        Beng


    • Anonyymi

      Titteleistä veetut. Vain itseä vanhempia teititellään jos kohde on tuntematon tai vain vähän tuttu.
      Itse teitittelen about 75 - 100 ikäisiä jos ovat tuntemattomia. Tuttuja tuossa kuoleman ikäpolvessa ei olekaan.

      Kaikkia muita sinuttelen arvoihin katsomatta. Pressaa teitittelisin koska hän on vanhempi. Mutta pääministeri joutuisi tyytymään sinut kohtaloon puheissani.
      Jos nyt kansanedustajissa sattuisi olemaan yli seiskakymppinen, saattaisin teititellä.

      Enkä halua että minuakaan teititellään kovinkaan yleisesti. Joskus on sattunut nuoressa ikäpolvessa, että joku teititellyt.
      Se on ilahduttanut. Ei siksi, että hän teititellyt minua vaan siksi, että käytöstapoja on iskostunut nuoriinkin - vaikka ei uskoisi, ovat he niin räkäposki-itsekeskeisiä joiden kohdalla kotikasvatus on kuollut sukupuuttoon.

    • Anonyymi

      Sinä kaikessa ei 1800 luvulle....

    • Anonyymi

      hunksilla on arvo puheet siihen malliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1914
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      243
      1592
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1527
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1426
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1348
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1160
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1152
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1143
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe