Morjesta, olen hankkimassa uutta aktiivisubwooferia kotikäyttöön, subbari tulee suurimmaksi osaksi musiikkin kuuntelu käyttöön mutta myös leffoihin pitäis suorituskyky riittää, olen kattonut kahta eri aktiivisubbaria mutta en pääse lopputulokseen kumpi näistä kannataisi hankkia, Vaihtoehdot REL Strata 3 tai Profel Pro Studio 100. Kumpi on parempi?
Laatu aktiivisubwoofer valinta vaikeus
3
67
Vastaukset
- Anonyymi
Pikainen haku ei tuottanut toistokäyrien kuvia, mutta todennäköisesti Profel menee alemmaksi ja lujempaa, koska se on bassorefleksi, REL taas umpikotelo, ja kummassakin on samankokoinen 10" elementti. Perusfysiikan mukaanhan bassorefleksi menee -3 dB taajusrajaltaan puoli oktaavia alemmas kun sama elementti suljetussa kotelossa (ns optimi säätö ilman korostuksia), tai samalla taajusrajalla se soi 5 dB kovempaa. Samalla saadaan pienempi särö kuin suljetussa kotelossa samoilla äänenpaineilla.
Suljetun kotelon vastetta voidaan väkisin vääntää bassovoittoisemmaksi jos vahvistimessa riittää potkua, mutta lisääntyneen särön kustennuksella ja elementin pitäisi olla riittävän pitkäiskuinen. Viritystaajuudellahan bassorefleksin elementti ei edes juurikaan liiku, vaan ääni tulee kotelosta, siksi refleksisubbarin särö on pieni.
Refleksikotelon huono puoli on taas vaihevasteen puutteet ja aivan alimpien taajuuksien suodettuminen pois.
Nämä kaikki siis noin yleisellä tasolla. - Anonyymi
Kyllä on vaikea ulkopuolisen sanoa. Itsesi pitäisi koekuunnella ja nimenomaan siinä ympäristössä mihin ne tulee sijoittumaan. Koekuuntelu mahdollisuus?
En pysty koe kuuntelemaan koska eivät ole luonani viellä, molemmat subit on eripaikoissa suomea! Hmmm...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938018
- 403842
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241290
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321123Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,301057Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10840Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27752