-2 Helsingissäkin. Kylmältä tuntuu alkuunsa. Autojen lasit kuurassa.
VILLAPÖKSYJEN AIKA ALKOI
42
95
Vastaukset
- Anonyymi
Talvet on olleet viime vuosikymmeninä niin leutoja ettei edes pitkiä kalsareita tarvinnut, pilkillä jos kokopäivän on paikallaan villaset välihousut, viimetalvena en talvikenkiä montaa kertaa käyttänyt, vähän tukevammat nahkakengät riitti.
Eipä tuota vielä tiiä kun lehti puussa, komia ruska vielä.Kengissä karheat pohjat syksyllä hyväksi. Nilkan nyrjähdys liukas pohjaisilla talvikengillä koettu.
- Anonyymi
Ihanaa! Tänään menen ensimmäistä kertaa talviuinnille. Nivelet ja pääkoppa ovatkin jo janonneet kylmän veden ja saunan komboa.
Kyllähän sitä vielä syksyssä ollaan, mutta varaslähtö talveen on paikallaan. Samoin kuin keväällä varaslähtö kesään tuulettomalla aurinkoisella paikalla.
Aurinko paistaa eikä sada :) - Anonyymi
Hyvissä ajoin syksyllä ja mahdollisimman pitkälle keväällä käytän tuplahousuja päälihousujen alla. Parempi pallinsa varoa kuin kivuissa kitua. Eikäpä ylimääräisiä oireita ole ikuna ollutkaan.
- Anonyymi
Mitä tarkoittaa "eikäpä" ?
Eikäpä Ikuna - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "eikäpä" ?
Eikäpä IkunaAivan on luettavaa suomea, puhe murteella kirjoitettuna.
- Anonyymi
Kivaa tekstiä. Melkein kuin minun 'kynästäni'...
- Anonyymi
Ei, sanoi Niilo. Kärvistelen lyhyissä kalsareissa -20 asteeseen asti. Sitten pakkasen jatkuessa laitan pitkät alushousut jalkaan.
- Anonyymi
Ei kai tässä nyt vielä aleta itteensä hautomaan :DDD
mutta jos kylmät viimat iskee, kevyttoppahousut on mainio vaate,
niitä on neutraalejakin, jos pelkää että näyttää juntilta.
Ne pitää tuulta ja alla pärjää pitkillä kalsareilla, minun tapauksessani legginseillä,
koska olen friidu. On miehillekin samantapaisia, lämpökerrastoja pitkät housut ja pitkähihainen paita. Aika halvalla saa tällä hetkellä, mainoksia jos seuraa,
50% ale, vaikka eihän ovh:lla mitään myydä.
OVH on huijausta, että saadaan ihminen luulemaan, että se saa ostaa jotain todella edullisesti. Niin kai se on ?
Nm. sulo.vilen Aika viluinen olen, niin olen ajatellut, kun on hyviä vaatteita, turha sitä on kylmästä kärsiä.
On minulla villahousutkin, vaan en olen niitä käyttänyt. Lämpöhaalari on käytännöllisempi.
Talvirenkaitten vahtamnen on edessä, se tuntuu tympäisevän enemmän.
Ajattelin jo vaihtaa autonkin nelivetoon, vaan jos tuon katsastaisi.Aikoinaan Pohjoiskarjalassa -37 pakkasilla ajoin moottoripyörällä postia. Oli kylmää puuhaa, Koko villaiset lammasnahka haalarit suojasivat. Kädet pyrkivät jäätymään ohjaustankoon kaikista nahka - ja villakintaista huolimatta.
- Anonyymi
arvo.e kirjoitti:
Aikoinaan Pohjoiskarjalassa -37 pakkasilla ajoin moottoripyörällä postia. Oli kylmää puuhaa, Koko villaiset lammasnahka haalarit suojasivat. Kädet pyrkivät jäätymään ohjaustankoon kaikista nahka - ja villakintaista huolimatta.
Melkeinpä uskaltaisin arvella Arvon saaneen moottoripyöräilystä tarpeekseen talvisessa Pohjois-Karjalassa?
- Anonyymi
Talvirenkaiden vahtaaminen on todella edessä. Tähän vaivaan voin antaa hyväksi koetun vinkin: Ennen vahdoin talvi- ja kesärenkaat krapulassa, oli ankeaa hommaa. Nykyään vahdan renkaat humalassa, se on paljon miellyttävämpää. Suosittelen muillekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvirenkaiden vahtaaminen on todella edessä. Tähän vaivaan voin antaa hyväksi koetun vinkin: Ennen vahdoin talvi- ja kesärenkaat krapulassa, oli ankeaa hommaa. Nykyään vahdan renkaat humalassa, se on paljon miellyttävämpää. Suosittelen muillekin.
Ehdottomasti renkaat kannattaa vaihtaa kolmenvartin kumarassa. Vielä tehdä koeajo. Saa kohta ostaa uuden pullon, koska pyörimissuunta meni päin helevettiä.
On se lysti täällä pohjoisessa katella säätiedotuksia, koska niin monta kertaa luvataan Helsinkiin lunta metri tolkulla. - Anonyymi
arvo.e kirjoitti:
Aikoinaan Pohjoiskarjalassa -37 pakkasilla ajoin moottoripyörällä postia. Oli kylmää puuhaa, Koko villaiset lammasnahka haalarit suojasivat. Kädet pyrkivät jäätymään ohjaustankoon kaikista nahka - ja villakintaista huolimatta.
No huhhuh.
Eikös siinä menossa huurtunut.
Jännää miten nuorena saattoi fuskata vaatteiden lämpimyydessä. Minulla oli pitkä bukleekankainen ulsteri. Viimalla kaikki tuuli meni lävitse. Jokin vaivanen vatiinivuori ei suojannut yhtään. Korolliset talvisaappaat, mihin mikään nilkkasukka ei mahtunut. Vähän kipristeli varpaita.
Vaan ei enää. Vuorellisen parkatakin alle riittää ulkoillessa pitkähihainen t-paita. Pidennetty takalisto näyttää koppakuoriaisen pyrstöltä. Mutta enhän itse sitä näe.
Untsikkaa ei ole vielä tarvinnut käyttää.
Voip olla, että näillä mennään jouluun.
Onko mitään kansanennustuksia tullut, enkä tarkoita ekonomisteja. Vaan sellaisi oraakkeleita sammakoineen ja ahvenen kitusineen.
Beng
- Anonyymi
Villasukkia.
Kahdet, mulla kehno verenkierto jaloissa. Pitkiä kalsareita tarvii hyvin harvoin, paksumpaa farkkua jalkaan talvella. Pöndellä kovissa pakkasissa juu pitkiät kalsarit. Miettinyt, pitäis kai ostaa perinteiset huovikkaat sisäkulkimiksi. Pitääkin tutkailla, missä myydään ja mihin hintaan.
=DW=Aikoinaan Karjalasta Helsinkiin muutettuani hämmästelin talvista kylmän tuntua pienillä mittarista näkyvillä pakkaslukemilla. Totuus merinen kostea ilma käy kylmemmän tuntuisena, kuin Karjalan kuivempi mannerilma.
- Anonyymi
Vaikka sisälämpö on nykyään siinä 20 paikkeilla ...niin silti paleltaa...ehkäpä se verenkierto on sitten heikentynyt... Mutta kun ajattelin äsken kun luin naisesta joka asui metsässä ....ja sai nyt asuinpaikan itselleen...asunnottomien yö on torstaina ...siksi kai kirjoittelut...Suomessakin vielä asunnottomia ihmisiä ...osa tietenkin vapaaehtoisesti ...on se aika "rajua" talvella ainakin.
mimmimum-..mi- Anonyymi
Harva on asunnoton vapaaehtoisesti Suomen ilmastossa. Vähintään 20 kilometriä päivässä "saa" asunnoton kävellä lampsia lämpimikseen nälkäisenä, ettei jäädy kuoliaaksi, jos ei löydä jotain lämmintä piilopaikkaa, mistä ei ajeta pois.
Stadissa jotkut nukkuu pakkasilla kusen hajussa yleisissä vessoissa, jos jossakin asennossa pystyy nukkumaan lattialla kusen (ja mahdollisesti paskan) seassa.
Järjestyksenvalvojat ajaa niistäkin pois. Anonyymi kirjoitti:
Harva on asunnoton vapaaehtoisesti Suomen ilmastossa. Vähintään 20 kilometriä päivässä "saa" asunnoton kävellä lampsia lämpimikseen nälkäisenä, ettei jäädy kuoliaaksi, jos ei löydä jotain lämmintä piilopaikkaa, mistä ei ajeta pois.
Stadissa jotkut nukkuu pakkasilla kusen hajussa yleisissä vessoissa, jos jossakin asennossa pystyy nukkumaan lattialla kusen (ja mahdollisesti paskan) seassa.
Järjestyksenvalvojat ajaa niistäkin pois.Helsingissäkin on asunnottomien suurin osa sopeutumattomia. Alkoholisteja häirikköjä. Viettävät öitään talojen porraskäytävissä, liiketiloissa ja lämpimissä kellariväylissä.
- Anonyymi
arvo.e kirjoitti:
Helsingissäkin on asunnottomien suurin osa sopeutumattomia. Alkoholisteja häirikköjä. Viettävät öitään talojen porraskäytävissä, liiketiloissa ja lämpimissä kellariväylissä.
Mitkä lie prosentit.
Mun käsittääkseni miltei kaikki jotenkin ajautuneet asunnottomuuteensa. Ei siihen tilanteeseen kukaan halua, paitsi ehkä jotkut erämiehet ja niillakin pitää jonkinlainen majapaikkamahdollisuus olla. Taitaa olla enenpi asioitten negatiivinen summa, jos joutuu rappukäytävissä nukkumaan.
Aika hitosti jää ihmisiä tyhjän päälle ihan raha-asioitten takia. Työttömyys, velkakierre, avioero tms. Se että monet ehkä dokaa, se tavallaan eri asia. Mieti ite, miten selviäisit ite, jos tili tyhjä, luottotiedot menneet, ei töitä, ei eläkettä, ei sukua, ei yösijaa.
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/810521-hervannan-metsassa-asunut-asunnoton-sami-31-loysi-kodin-il-tama-on-tampereen-halvin
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä lie prosentit.
Mun käsittääkseni miltei kaikki jotenkin ajautuneet asunnottomuuteensa. Ei siihen tilanteeseen kukaan halua, paitsi ehkä jotkut erämiehet ja niillakin pitää jonkinlainen majapaikkamahdollisuus olla. Taitaa olla enenpi asioitten negatiivinen summa, jos joutuu rappukäytävissä nukkumaan.
Aika hitosti jää ihmisiä tyhjän päälle ihan raha-asioitten takia. Työttömyys, velkakierre, avioero tms. Se että monet ehkä dokaa, se tavallaan eri asia. Mieti ite, miten selviäisit ite, jos tili tyhjä, luottotiedot menneet, ei töitä, ei eläkettä, ei sukua, ei yösijaa.
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/810521-hervannan-metsassa-asunut-asunnoton-sami-31-loysi-kodin-il-tama-on-tampereen-halvin
=DW=Asunnottomien yö kohokohta kun mummo rollaattorilla tuo 7 paria villasukkia asunnottomille.
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä lie prosentit.
=DW=Punaisen ristin yömajat ovat auki tosi vähävaraisille, mutta aineissa- ja humalassa riehujia e niihinkään voi majoittaa. On tapauksia, jossa tällaisille on osoitettu korjauskelvotonta taloa. Seurauksena talo palanut.
Jalkineet Sievi.
Auto piuhan päässä.
Joten ei ole mitään tarvetta Talvesta hätääntyä.
Herkille ihoille riittää siis edellenkin herkät kalsarit.
Ei ole tarvetta toppauksiin.
140€
Ja taas on nastat alla "ilmaista" kahvia juodessa.
Keväällä sitten taas 140€.
Ja kesä-kumi laulaa.
H.- Anonyymi
Onko sulla pepunlämmitin auton istuimessa :) .....kysyy hän..
mimmimum-..mi Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla pepunlämmitin auton istuimessa :) .....kysyy hän..
mimmimum-..miJuu, on.
Edessä ja sivuilla.
Takana ei ole.
H.- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
Juu, on.
Edessä ja sivuilla.
Takana ei ole.
H.Hyvä on mummien vieressäsi istua ja kyytiä ottaa:)
- Anonyymi
Täältä Hellouta heitän!
3,4 astetta Vaasassa. Ilma tuntuu kuitenkin kylmemmältä, kostean raaálta.
Tulin sisälle vähän aikaa sitten ja vieläkin on viluunen olo.
Onneksi täälä sisällä tarkenee ilman sormikkaita.
Pidän asunnon vähän viileämpänä, on hyvä nukkua kun kuumuus ei ihoa kutkuta.
Viime viikonloppuna olin veljen luona yötä. Heidän sisälämpötilansa asunnossa on 24 astetta. Huh huh, miten tuntui kuumalta nukkua.
Nukuin huonosti, koska sänky oli kamalan kova, tyyny liian korkea ja stten tuo kuumuus vielä lisäksi. Noh, yks yö nyt menee vaikkei kauheesti nukkuisikaan.
En yhtään tykkää keskitalven pakkasista. Auton tuulilasin kravaamisesta. Liukkaus on kans kerrassaan inhottavaa. En ole ollenkaan talvi-ihminen.
Heikunkeikku- Anonyymi
Voi voi. Menet nyt heti urheiluliikkeeseen, ja ostat sukset ja sauvat. Litran purkin tervaa.
Talvisen harrastuksen aloitettuasi et enää vilustele, kun posket punaisina hiihtoretkeltä palaat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi. Menet nyt heti urheiluliikkeeseen, ja ostat sukset ja sauvat. Litran purkin tervaa.
Talvisen harrastuksen aloitettuasi et enää vilustele, kun posket punaisina hiihtoretkeltä palaat.Ettäkö sukset ja sauvat.
En ees unissani haaveile suksista.
Mun hiihtelyt on hiihdelty jo muinoin viis-kuus jotain.
Kokemukset ovat olleet tympeitä, hankalia, viheliäisiä, hermojen menettelyitä ja paljon muuta.
Nyt kun täs mietin, niin eipäs tule mieleeni muita urheiluvälineitä, jotka olisivat epämiellyttävämpiä kuin sukset:)
Tai noh. En mä luistimiakaan halaja.
Eli ideasi ei kolahtanut.:)
Pitää keksiä muita liikkumisia, jotka posket punaisiksi saa.
Heikunkeikku - Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Katsopa googlesta:
"Etikka ja Tuulilasi"
H."hunksz"
No mä katoin. Olisit tosin voinut suoraan ripotella sanoja enemmästi, että olisit mahduttanut tuon ohjeen suoraan kommenttiisi. Vaivoittelit tahallas minua.
Vaiva oli kuitenkin suuri-arvoinen, koska en tiennyt tuota konstia.
Hyvä ohje. Ma sen ittelleni otan käyttööni. Melkein aloin oottelemaan tuulilasin jäätymistä, että voisin kokeilla.
Kiitos vihjeestä. Paljon!
PS. Allekirjoitan AINA mun tekstini ja täten tästä eteenpäin toivoisin, että kirjoitat lainausmerkkien väliin mun allekirjoitetun nimen, eikä "Anonyymi".
Enhän mä mikään anonyymi ole, jos selvästi toitotan kuka ma oon.
Heikunkeikku Anonyymi kirjoitti:
"hunksz"
No mä katoin. Olisit tosin voinut suoraan ripotella sanoja enemmästi, että olisit mahduttanut tuon ohjeen suoraan kommenttiisi. Vaivoittelit tahallas minua.
Vaiva oli kuitenkin suuri-arvoinen, koska en tiennyt tuota konstia.
Hyvä ohje. Ma sen ittelleni otan käyttööni. Melkein aloin oottelemaan tuulilasin jäätymistä, että voisin kokeilla.
Kiitos vihjeestä. Paljon!
PS. Allekirjoitan AINA mun tekstini ja täten tästä eteenpäin toivoisin, että kirjoitat lainausmerkkien väliin mun allekirjoitetun nimen, eikä "Anonyymi".
Enhän mä mikään anonyymi ole, jos selvästi toitotan kuka ma oon.
Heikunkeikku"Anonyymi"
Bra, bra, bra
Hän on hyvä.
-
Katos kun en ihan voi.
Luulevat että näyttelen itse keksineeni sen.
Minulla on sekoitus Fairy-pullossa.
Siitä lentää enempi tavaraa kuin spray-pullosta.
Tarkoittaa että se F-pullo on nopeampi, eikä ranne sillä rasitu.
H.hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Bra, bra, bra
Hän on hyvä.
-
Katos kun en ihan voi.
H.Huomioithan että vähänkin kovemmalla pakkasella litku jäätyy.
Älä siis pidä pulloa autossa.
Pidä eteisessä.
Talvikenkäsi varressa.
Ei sitten unohdu. :)
H.- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Bra, bra, bra
Hän on hyvä.
-
Katos kun en ihan voi.
H."hunksz"
Eikö olisi kuitenkin järkevämpää käyttää semmosta sumutepulloa, josta olisi helppo sihdata tasainen kerros lasiin?
Jos ja kun jollakin Fairy-pullolla törähyttää niin helposti pruiskahtaa kauhee pläjäys ja vieläpä epätasaisesti.
Ylimääräinen neste valuu kuin puro alas kohti tuulilasin alaosaa, josta se kimmahtaa lasin ulkopuolelle. Konepeltiä syleillen. Muutenkin Fairy-pullon sihti on epätarkka.
Ei varmaan olisi kiva ajaa autolla, kun ruosteesta uupunut lasinympärystö antaa periksi ja tuulilasi pätkähtää kuljettajan naamaan.
Ja vielä sinun naamaasi varmaankin kovempaa, koska olen melko vama, että istut ajaessa etukumarassa, rinta rattia hipoen (nähdäksesi esim. risteyksessä tuleeko nurkan takaa auto:)). Kyllähän noita varovaisia etunojakuskeja näkee paljonkin liikenteessä.
Yleensä ne on vanhemmanpuoleisia miehiä:)
Luulen, että mun autoni kuori on alumiinista tehty. Eihän alumiini ruostu, vai ruostuukohan se? Voin huolettomammin ruiskia etikkavedellä klasia. Vaikka koko auton ei sen puoleen:)
Mun pitää vielä tarkistaa tuo alumiinius. Pitää kynnennokalla tai veitsen terällä kraaputtaa maalipintaa pois näkyvyyden parantamiseksi.
Heikunkeikku Anonyymi kirjoitti:
"hunksz"
Eikö olisi kuitenkin järkevämpää käyttää semmosta sumutepulloa, josta olisi helppo sihdata tasainen kerros lasiin?
Jos ja kun jollakin Fairy-pullolla törähyttää niin helposti pruiskahtaa kauhee pläjäys ja vieläpä epätasaisesti.
Ylimääräinen neste valuu kuin puro alas kohti tuulilasin alaosaa, josta se kimmahtaa lasin ulkopuolelle. Konepeltiä syleillen. Muutenkin Fairy-pullon sihti on epätarkka.
Ei varmaan olisi kiva ajaa autolla, kun ruosteesta uupunut lasinympärystö antaa periksi ja tuulilasi pätkähtää kuljettajan naamaan.
Ja vielä sinun naamaasi varmaankin kovempaa, koska olen melko vama, että istut ajaessa etukumarassa, rinta rattia hipoen (nähdäksesi esim. risteyksessä tuleeko nurkan takaa auto:)). Kyllähän noita varovaisia etunojakuskeja näkee paljonkin liikenteessä.
Yleensä ne on vanhemmanpuoleisia miehiä:)
Luulen, että mun autoni kuori on alumiinista tehty. Eihän alumiini ruostu, vai ruostuukohan se? Voin huolettomammin ruiskia etikkavedellä klasia. Vaikka koko auton ei sen puoleen:)
Mun pitää vielä tarkistaa tuo alumiinius. Pitää kynnennokalla tai veitsen terällä kraaputtaa maalipintaa pois näkyvyyden parantamiseksi.
Heikunkeikku"Anonyymi"
Jos kokeilet opit.
Samalla alat oppia mikä kannattaa, mikä ei.
Luota kuitenkin minuun.
Minä en ole missään asiassa ns.feikki.
H.- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Jos kokeilet opit.
Samalla alat oppia mikä kannattaa, mikä ei.
Luota kuitenkin minuun.
Minä en ole missään asiassa ns.feikki.
H."hunksz"
Kyllä, kokeilen varmasti. Vinkkisi oli sen verran varteenotettava, että jos kyseinen niksi on käyttökelpoinen, niin olen valtavan mielissäni. Talvisyrämet seuraavat toisiaan, monia talvisyrämiä on edessäpäin ja lasien kraaputusten eliminoiminen on fantastinen asia.
Mitä feikkeihin tulee, niin muihin en ota kantaa, mutta ittestäni sanon, että tämän suorempi ja rehellisempi ihminen, kaukana feikistä, on täysin mahdotonta löytää.
Heikunkeikku - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"hunksz"
Kyllä, kokeilen varmasti. Vinkkisi oli sen verran varteenotettava, että jos kyseinen niksi on käyttökelpoinen, niin olen valtavan mielissäni. Talvisyrämet seuraavat toisiaan, monia talvisyrämiä on edessäpäin ja lasien kraaputusten eliminoiminen on fantastinen asia.
Mitä feikkeihin tulee, niin muihin en ota kantaa, mutta ittestäni sanon, että tämän suorempi ja rehellisempi ihminen, kaukana feikistä, on täysin mahdotonta löytää.
HeikunkeikkuMitkäs reilujen kehumiskokoontumiset täälä on käynnis, minäki oon rehellinen ja reilu enkä ollengan feikki.
- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
Huomioithan että vähänkin kovemmalla pakkasella litku jäätyy.
Älä siis pidä pulloa autossa.
Pidä eteisessä.
Talvikenkäsi varressa.
Ei sitten unohdu. :)
H.Ei jäädy, kun laittaa muaan sinolia ja lasolia, myös munille, välttyy villahousut.
- Anonyymi
Kylmältä se tosiaankin tuntuu helsingissäkin. Vaatekaapistakin piti kaivaa esille karvahattu(koivistolainen), roimavarsisaappaat, suojeluskunnan mantteli, koirannahkarukkaset sekä flanellikalsarit, joten eiköhän tässä pärjäillä näin alkuun pahempia pakkasia odotellessa.
- Anonyymi
Nuoret keskustelivat ..".meidän mummo on alkanut käymään vanhojen tansseissa ...ja ottaa jokaikisestä tilaisuudesta vaarin...."
He...se varmaan vilkastuttaisi verenkiertoa...
mimmimum-..mi - Anonyymi
Ei ole kylmästä tietoakaan tänäänkin mittari heilunut 11 ja 15 välillä, öisinkään ei juuri 10 asteen alapuolelle lasketunut , vielä noin kaksi viikkoa ainakin tällaista lämpöä. Oli tosi mukava käydä lenkillä töiden jälkeen kun tuulestakaan ei ollut mitään tietoa. PohjoisRuotsissa rassukat värjöttelevät pakkasessa. Mitenkähän lie Paloman seuduilla.
Minulla on vieläkin ulkona terassilla, jossa ei ole lasi-ikkunoita, parvekelaatikoissa kukat jotka istutin toukokuun lopulla. Kukkivat vielä kauniisti , eihän niitä raski laittaa poiskaan vielä kun niissä ei ole mitään vikaa. Siellä ne ilahduttavat ulkoilijoita ja naapureita. sekä itseäni.
Eikö teistäkin tunnu että kesä meni hurjan nopeasti. kaksi kuukautta jouluun ja kaupat jo täynnä joulukoristuksia ja lahja vihjeitä.
Olen jo alkanut haikailemaan eläkkeelle pääsyä. Tuskin tuossa häviäisi rahallisesti jos vuoden ennen "täysi-ikäisyyttä" jäisikin.
Hytinäx1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636180
- 635599
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1284426- 553873
- 143795
- 323219
- 672979
- 592846
- 692588
- 471950