Laillista maata henkilöautossa ajossa etu-tai

Anonyymi

takapenkillä, aikuinen, saako turvavyöt kiinni laillisesti makuulla ollessa?

23

2717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se teidän elämämkoululaisten piirissä on laillista. Siitä kun ei vankilaan joudu ja sakkoja teidän ei tarvitse maksaa.

      • Anonyymi

        Mikä se sakon aihe sitten olisi, jonka maksukykyinen joutuisi maksamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se sakon aihe sitten olisi, jonka maksukykyinen joutuisi maksamaan?

        Aloittaja ei kertonut sitä, seisooko auto paikallaan, vai ollaanko sillä ajossa liikenteessä. Jos auto on liikenteessä, niin teosta hyvinkin voisi kirjoittaa sakon.
        Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.
        Esim. ajon aikana kuljettaja makasi etupenkillä ja näin aiheutti vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle. Taikka, kuljettaessaan ajoneuvoa salli matkustajan maata vieressään etuistuimella, jolloin siitä aiheutui vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle.
        TLL 3 § ja RL 23.1 § Ehkä 10-12 ps.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei kertonut sitä, seisooko auto paikallaan, vai ollaanko sillä ajossa liikenteessä. Jos auto on liikenteessä, niin teosta hyvinkin voisi kirjoittaa sakon.
        Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.
        Esim. ajon aikana kuljettaja makasi etupenkillä ja näin aiheutti vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle. Taikka, kuljettaessaan ajoneuvoa salli matkustajan maata vieressään etuistuimella, jolloin siitä aiheutui vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle.
        TLL 3 § ja RL 23.1 § Ehkä 10-12 ps.

        Ehkä todennäköisempi olisi 70€ rikesakko TLL 88 rikkomisesta rikesakkolain 6 mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei kertonut sitä, seisooko auto paikallaan, vai ollaanko sillä ajossa liikenteessä. Jos auto on liikenteessä, niin teosta hyvinkin voisi kirjoittaa sakon.
        Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.
        Esim. ajon aikana kuljettaja makasi etupenkillä ja näin aiheutti vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle. Taikka, kuljettaessaan ajoneuvoa salli matkustajan maata vieressään etuistuimella, jolloin siitä aiheutui vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle.
        TLL 3 § ja RL 23.1 § Ehkä 10-12 ps.

        Kuljettajan luonnollisesti tulee kyetä suoriutumaan kuljettajantehtävästään aiheuttamatta vaaraa muulle liikenteelle, mikä voi tosiasiallisesti makuuasennosta olla hieman haastavaa, mutta jos se onnistuu, niin mikä lainkohta sen kieltäisi?

        Mutta olettaen, että etupenkillä tai takapenkillä makaava matkustaja ei haittaa kuljettajan toimintaa, niin mitenkä se makaava matkustaja aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle?

        TLL 3 § ei ole rangaistusnormi. Ei sen kautta voi ottaa kantaa matkustusasentoon autossa.

        Matkustajan on hieman hankala syyllistyä RL 23.1 §:än tarkoittamaan rikokseen, jos hän ei haittaa matkustamansa ajoneuvon kuljettamista tai jotenkin muuten aiheuta vaaraa muille tienkäyttäjille. On hieman vaikea nähdä miten auton penkillä makaaminen tätä aiheuttaisi.

        Ja mitenkäs ihmeessä matkustaja syyllistyisi TLL 88 § vastaiseen tekoon, jos hänellä aloittajan kertoman mukaisesti on turvavyö kytkettynä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajan luonnollisesti tulee kyetä suoriutumaan kuljettajantehtävästään aiheuttamatta vaaraa muulle liikenteelle, mikä voi tosiasiallisesti makuuasennosta olla hieman haastavaa, mutta jos se onnistuu, niin mikä lainkohta sen kieltäisi?

        Mutta olettaen, että etupenkillä tai takapenkillä makaava matkustaja ei haittaa kuljettajan toimintaa, niin mitenkä se makaava matkustaja aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle?

        TLL 3 § ei ole rangaistusnormi. Ei sen kautta voi ottaa kantaa matkustusasentoon autossa.

        Matkustajan on hieman hankala syyllistyä RL 23.1 §:än tarkoittamaan rikokseen, jos hän ei haittaa matkustamansa ajoneuvon kuljettamista tai jotenkin muuten aiheuta vaaraa muille tienkäyttäjille. On hieman vaikea nähdä miten auton penkillä makaaminen tätä aiheuttaisi.

        Ja mitenkäs ihmeessä matkustaja syyllistyisi TLL 88 § vastaiseen tekoon, jos hänellä aloittajan kertoman mukaisesti on turvavyö kytkettynä?

        Rangaistusnormi on RL 23. 1 §. TLL 3 § on yleispykälä, missä kerrotaan tienkäyttäjän velvollisuudet. Ei Tieliikennelaissa sentään ole voitu kaikkea ottaa huomioon, jos ajaisi esimerkiksi silmät kiinni, niin silloin käytetään TLL 3 § yleispykälänä. Nykyään Tieliikennelaissa ei ole liikenneturvallisuuden vaarantamisesta rangaistusnormia. Ennen sakon vahvistamista on tietysti kuultava todistajia, todennäköisesti poliiseja, toista sakon tiedoksiantajana ja todistajana, toista todistajana.
        Nykyisin poliisi voi vahvistaa 20 ps. saakka liikenne -rv:n jos epäilty ei kiistä ja siihen suostuu. Jos taas kiistää, eikä suostu, niin rv menisi vanhan kaavan mukaan syyttäjälle ja sen jälkeen oikeuden päätettäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rangaistusnormi on RL 23. 1 §. TLL 3 § on yleispykälä, missä kerrotaan tienkäyttäjän velvollisuudet. Ei Tieliikennelaissa sentään ole voitu kaikkea ottaa huomioon, jos ajaisi esimerkiksi silmät kiinni, niin silloin käytetään TLL 3 § yleispykälänä. Nykyään Tieliikennelaissa ei ole liikenneturvallisuuden vaarantamisesta rangaistusnormia. Ennen sakon vahvistamista on tietysti kuultava todistajia, todennäköisesti poliiseja, toista sakon tiedoksiantajana ja todistajana, toista todistajana.
        Nykyisin poliisi voi vahvistaa 20 ps. saakka liikenne -rv:n jos epäilty ei kiistä ja siihen suostuu. Jos taas kiistää, eikä suostu, niin rv menisi vanhan kaavan mukaan syyttäjälle ja sen jälkeen oikeuden päätettäväksi.

        Huokaus. Melkoisen turha luento lakiteoriasta. Olen varsin hyvin selvillä tieliikennelainsäädännön kriminalisointinormeista. Esittelemäsi prosessuaaliset seikatkaan eivät liity asiaan mitenkään.

        Kerro sen sijaan vielä, että miten esimerkiksi takapenkillä makaava matkustaja, joka on lain vaatimalla tavalla kiinnittänyt turvavyönsä,

        a) jättää noudattamatta liikennesääntöjä tai olosuhteiden vaatimaa huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi tai tarpeettomasti estää tai tai häritsee liikennettä (TLL 3 §, rangaistava paremman puuttuessa liikennerikkomuksena (TLL 103 §))

        b) saati jopa siten, että se on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle (RL 23.1 tai 23.2§)

        Odotan mielenkiinnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei kertonut sitä, seisooko auto paikallaan, vai ollaanko sillä ajossa liikenteessä. Jos auto on liikenteessä, niin teosta hyvinkin voisi kirjoittaa sakon.
        Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.
        Esim. ajon aikana kuljettaja makasi etupenkillä ja näin aiheutti vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle. Taikka, kuljettaessaan ajoneuvoa salli matkustajan maata vieressään etuistuimella, jolloin siitä aiheutui vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle.
        TLL 3 § ja RL 23.1 § Ehkä 10-12 ps.

        "Aloittaja ei kertonut sitä, seisooko auto paikallaan, vai ollaanko sillä ajossa liikenteessä. "

        Kertoihan hän, että ajossa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajan luonnollisesti tulee kyetä suoriutumaan kuljettajantehtävästään aiheuttamatta vaaraa muulle liikenteelle, mikä voi tosiasiallisesti makuuasennosta olla hieman haastavaa, mutta jos se onnistuu, niin mikä lainkohta sen kieltäisi?

        Mutta olettaen, että etupenkillä tai takapenkillä makaava matkustaja ei haittaa kuljettajan toimintaa, niin mitenkä se makaava matkustaja aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle?

        TLL 3 § ei ole rangaistusnormi. Ei sen kautta voi ottaa kantaa matkustusasentoon autossa.

        Matkustajan on hieman hankala syyllistyä RL 23.1 §:än tarkoittamaan rikokseen, jos hän ei haittaa matkustamansa ajoneuvon kuljettamista tai jotenkin muuten aiheuta vaaraa muille tienkäyttäjille. On hieman vaikea nähdä miten auton penkillä makaaminen tätä aiheuttaisi.

        Ja mitenkäs ihmeessä matkustaja syyllistyisi TLL 88 § vastaiseen tekoon, jos hänellä aloittajan kertoman mukaisesti on turvavyö kytkettynä?

        "Ja mitenkäs ihmeessä matkustaja syyllistyisi TLL 88 § vastaiseen tekoon, jos hänellä aloittajan kertoman mukaisesti on turvavyö kytkettynä?"

        88 velvoittaa käyttämään istuinpaikalle asennettua turvavyötä. Tärkeä sana tuossa on se istuinpaikka.
        Turvavyö on suunniteltu käytettäväksi istualtaan ja muu käyttö on sen tarkoituksen vastaista käyttöä, josta voi olla jotain hyötyä toki mutta ei se ole tuossa pykälässä tarkoitettua käyttöä. Samoin kun kolmipisteinen turvavyö ei ole oikein käytössä jos ylätuumiin osa kulkee selän takana tai molempien kainaloiden ali tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja mitenkäs ihmeessä matkustaja syyllistyisi TLL 88 § vastaiseen tekoon, jos hänellä aloittajan kertoman mukaisesti on turvavyö kytkettynä?"

        88 velvoittaa käyttämään istuinpaikalle asennettua turvavyötä. Tärkeä sana tuossa on se istuinpaikka.
        Turvavyö on suunniteltu käytettäväksi istualtaan ja muu käyttö on sen tarkoituksen vastaista käyttöä, josta voi olla jotain hyötyä toki mutta ei se ole tuossa pykälässä tarkoitettua käyttöä. Samoin kun kolmipisteinen turvavyö ei ole oikein käytössä jos ylätuumiin osa kulkee selän takana tai molempien kainaloiden ali tms.

        Älä nyt höpäjä ei piä paikkaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja mitenkäs ihmeessä matkustaja syyllistyisi TLL 88 § vastaiseen tekoon, jos hänellä aloittajan kertoman mukaisesti on turvavyö kytkettynä?"

        88 velvoittaa käyttämään istuinpaikalle asennettua turvavyötä. Tärkeä sana tuossa on se istuinpaikka.
        Turvavyö on suunniteltu käytettäväksi istualtaan ja muu käyttö on sen tarkoituksen vastaista käyttöä, josta voi olla jotain hyötyä toki mutta ei se ole tuossa pykälässä tarkoitettua käyttöä. Samoin kun kolmipisteinen turvavyö ei ole oikein käytössä jos ylätuumiin osa kulkee selän takana tai molempien kainaloiden ali tms.

        Ei liene rikosoikeuden pääperiaatteisiin kuuluva laajentavan tulkinnan kielto kovinkaan tuttu? Tai tällaisesta pykälästä johdettavalta kriminalisaationormilta vaadittava täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusperiaate?

        Sen verran leveää ja laveaa tulkintaa nyt tuli....

        Noh, kuten lain sanamuodosta suoraan on luettavissa, turvavyön on tarkoitus olla "liikkumista estävä turvalaite". Kun se toimii sellaisena, sen käyttö täyttää 88 §:n vaatimukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei kertonut sitä, seisooko auto paikallaan, vai ollaanko sillä ajossa liikenteessä. Jos auto on liikenteessä, niin teosta hyvinkin voisi kirjoittaa sakon.
        Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.
        Esim. ajon aikana kuljettaja makasi etupenkillä ja näin aiheutti vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle. Taikka, kuljettaessaan ajoneuvoa salli matkustajan maata vieressään etuistuimella, jolloin siitä aiheutui vaaraa muulle liikenneturvallisuudelle.
        TLL 3 § ja RL 23.1 § Ehkä 10-12 ps.

        Kertoi, ajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liene rikosoikeuden pääperiaatteisiin kuuluva laajentavan tulkinnan kielto kovinkaan tuttu? Tai tällaisesta pykälästä johdettavalta kriminalisaationormilta vaadittava täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusperiaate?

        Sen verran leveää ja laveaa tulkintaa nyt tuli....

        Noh, kuten lain sanamuodosta suoraan on luettavissa, turvavyön on tarkoitus olla "liikkumista estävä turvalaite". Kun se toimii sellaisena, sen käyttö täyttää 88 §:n vaatimukset.

        No en nyt ala ajoneuvolaista lähtien kirjoittamaan perusteluja mutta normaalissa henkilöautossa ei ole makuupaikkoja tai niihin hyväksyttyjä makaamiseen soveltuvia hyväksyttyjä liikkumista estäviä turvalaiteita.

        "turvavyön on tarkoitus olla "liikkumista estävä turvalaite"

        Oikeammin laissa lukee, istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta.

        Eli kyse on vaihtoehdosta ei, että ne ovat sama asia. Toki usein näin mutta rikesakkolaki vaatii käyttämään turvavyötä, jos sellainen on asennettu ja vapautusperustetta ei ole. Henkilöautoissa on vain istumapaikkoja, joissa pitää käyttää oikein asennettuja turvalaitteita. Miten tuo ei ole mielestäsi täsmällisesti ja tarkasti määritelty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en nyt ala ajoneuvolaista lähtien kirjoittamaan perusteluja mutta normaalissa henkilöautossa ei ole makuupaikkoja tai niihin hyväksyttyjä makaamiseen soveltuvia hyväksyttyjä liikkumista estäviä turvalaiteita.

        "turvavyön on tarkoitus olla "liikkumista estävä turvalaite"

        Oikeammin laissa lukee, istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta.

        Eli kyse on vaihtoehdosta ei, että ne ovat sama asia. Toki usein näin mutta rikesakkolaki vaatii käyttämään turvavyötä, jos sellainen on asennettu ja vapautusperustetta ei ole. Henkilöautoissa on vain istumapaikkoja, joissa pitää käyttää oikein asennettuja turvalaitteita. Miten tuo ei ole mielestäsi täsmällisesti ja tarkasti määritelty?

        "Oikeammin laissa lukee, istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta.

        Eli kyse on vaihtoehdosta ei, että ne ovat sama asia. "

        Toisin muotoiltuna "turvavyötä tai muuta liikkumisen estävää turvalaitetta", siis turvavyön tarkoitus on olla liikkumista estävä turvalaite. Ei niin, että tulee käyttää turvavyötä tai sen sijasta jotain liikkumisen estävää turvalaitetta, jollainen turvavyö ei olisi. Aivan päivänselvä asia.

        Turvavyön tai muun liikkumisen estävän turvalaitteen tarkoitus on estää matkustajan liikkuminen [auton korin sisällä ja sinkoutuminen auton korin ulkopuolelle, sillä eihän turvavyö mikään pakkopaita ole]. Mikäli matkustaja on asettanut turvavyön siten vartalonsa ympärille, että tuo tarkoitus täyttyy, on aivan sama, vaikka matkustaja olisi päällään. Missään kohtaa lainsäädännössä ei kriminalisoida muussa asennossa kuin istuen olemista istumapaikalla.

        Ja mikäli turvavyön toimivuudesta jää epäselvyyttä, noudatetaan vielä kolmattakin rikosoikeudesta tuttua vahvaa periaatetta, in dubio pro reo, eli rangaistusta vaativan tahon tehtävänä on osoittaa, että matkustajan asento suhteessa turvalaitteeseen oli sellainen, että turvavyön toiminta liikkumista estävänä laitteena oli negatoitu. Siitäpä yrittämään.

        Summa summarum. Mikäli turvavyö on käytössä, saa matkustaja seistä vaikka päällään. Rikosoikeudellinen vastuu turvavyön käytön laiminlyönnistä voi syntyä vain, jos syyttävä taho osoittaa, että turvavyön toiminta liikkumista estävänä turvalaitteena oli negatoitu. Todistustaakka on syyttävällä osapuolella, niinkuin aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aloittaja ei kertonut sitä, seisooko auto paikallaan, vai ollaanko sillä ajossa liikenteessä. "

        Kertoihan hän, että ajossa!

        Saako siis etupenkillä makaa


    • Anonyymi

      Sakkoja tai ei, niin hengenvaarallistahan tuo on. Mahdollisen törmäyksen sattuessa makuulla oleva luiskahtaa vyön ali ja lentää mätkähtää ties mihin.

      • Anonyymi

        Mutta jos niin huono vointi just ajon aikana, ett ei pysty istua matkaa mutta pystyy makuulla matkata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos niin huono vointi just ajon aikana, ett ei pysty istua matkaa mutta pystyy makuulla matkata.

        Saa levätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa levätä.

        Tottakai


    • Anonyymi

      Kuljettajan on vaarallista ajaa muutoin kuin istuen ja turvavyö kiinnitettynä. Usein kuitenkin näkee kuljettajia, jotka juuri ja juuri yltävät rattiin - ajavat siis maaten - tai joiden rintakehä on kiinni ratissa ja kädet todella tiukassa koukussa.

      Matkustajan on vaarallista nostaa jalkansa kohti tuulilasia.

      Turvavyötä käyttämätön tai väärin käyttävä vaarantaa myös muut autossa matkustavat. Ilman turvavyötä voi matkustaa vain, jos lääkäri on vapauttanut vyön käytöstä sairauden perusteella. Käyttövapautuksen voi saada myös työtehtävien perusteella. On myös satunnaisia tilanteita, joissa turvavyö ei yllä henkilön vatsan ympäri. Lapsille on omat säännöksensä.

      Tieliikennelain §141 mukaan kuljettajan ja matkustajien tulee käyttää istuma- tai seisomapaikkoja, jotka täyttävät niitä koskevat vaatimukset.

      Vaikka laki puhuukin istumapaikoista ja istuinpaikalle asennetusta ja käytettävästä turvavyöstä tai vastaavasta turvalaitteesta, saattaisi tulla kyseeseen tilanne, jossa matkustaja makaa takapenkin istumapaikoilla vieden 2 - 3 istumapaikkaa. Teoriassa tällöin tulisi käyttää 2 - 3 istumapaikan turvalaitteita. Koska istumapaikkoja ja turvavöitä voidaan käyttää myös väärin lain ottamatta siihen kantaa, saivartelemalla yksi turvavyö kattaa jalat, yksi keskivartalon alaosan ja yksi keskivartalon alaosan....

      Kyllä kai kaikesta voidaan päätellä, että lain tarkoituksena on ollut, että henkilöautolla ajettaessa kukin istuu omalla paikallaan turvalaite kiinnitettynä.

    • Anonyymi

      Mites onko laillista maata takana patjalla, jalat takaluukku kohti pää etupenkkiinpäin, silloin ei kyllä turvavöitä voine käyttää?

      • Anonyymi

        Laissa mainitaan erikseen, että tuo on sallittua, jos kyseessä on kallis patja. Lisäksi laissa mainitaan erikseen, että katolle kiinnitetyllä suksitelineellä saa matkustaa, jos auton istuinpaikat ovat täynnä ja takakonttiin ei mahdu. Matkustajan kiinnitys suksitelineeseen tehdään nippusiteillä, näin siis laki.


    • Anonyymi

      Menikö makailu yhdyntään saakka?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      111
      5117
    2. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      182
      4417
    3. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      171
      4322
    4. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      89
      3515
    5. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      16
      3254
    6. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      14
      3032
    7. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      37
      3023
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      12
      2908
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      54
      2748
    10. Nuoret pois politiikasta!

      Näillä 30-kymppisillä ei ole juuri mitään elämänkokemusta. Ja tällaiset raakileet saavat huseerata ja pilata Suomen!
      Maailman menoa
      31
      1878
    Aihe