onko havaintoa muilla meillä marraskuussa talitintit sekä pikkuvarpuset kuljettaa pesäaineita pönttöihin höyheniä ym
pesänteko marraskuussa
2
462
Vastaukset
- Anonyymi
Johtuu lintujen ruokinnasta, kun hoivavietin sairastavat kantavat kaupasta ruokasäkiä luonnossa eläville linnuille.
Paljon ruokaa niin linnuille kehittyy lisääntymisvietti väärään aikaan.
Minä ruokin aikoinaan tinttiä koko talven ja ne alkoi pesimään liian aikaisin. Tuli pieni takatalvi ja penikoille kantoivat lintulaudalta ruokaa mutta sillä sapuskalla ei penikat kehittyneet ja loppu todella surkea.
Nyt en ruoki enää lainkaan niitä mutta naapurustossa riittää ruokkijoita. Nykyään talvet lauhoja niin ei tarvitse mitään ruuoka-apua linnut, ne vain vieraantuvat normaalista luonnon kiertokulusta. Suomessa talvehtiville linnuille talvipesän rakentaminen on jopa tärkeämpää, kuin lisääntymispesän tekeminen. Varsinkin tällaisina sateisina vuosina pesän sisustus voidaan syksyllä joutua vaihtamaan useampaan kertaan, kun home ja parasiitit kiusaavat.
Jos haluaa eläimiä auttaa, voi sapuskan lisäksi tarjota myös pasätarpeita, kotieläinten karvat katoavat pihalta nyt pikavauhtia monenmoisten pikkueläinten tarpeisiin. Linnut, oravat ja näätäeläimet tarvitsevat juuri nyt eristettä ja pehmikettä pesiinsä, jotta selviävät taven yli. Esimerkiksi orava, kärppä ja lumikko synnyttävät usein jo huhtikuussa, vaipat ja vällyt pitää siis kerätä jo syksyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk1174312Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n312364Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj932222Olen parasta a-luokkaa
Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge371710Se mua jotenkin harmittaa
Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et111373- 371295
Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä
Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk171258Oot tosi epätavallinen
ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.481129Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o281095Shakki ja matti
Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit801034