Omakotitalon myynnillä eläkevene, mutta millainen?

Anonyymi

En viitsi kirjoitella Facebook-ryhmään omalla nimelläni, joten kirjoitan tänne. Toivon myös, että oman elämänsä teini-ikäiset eivät viitsisi pilata tätäkin ketjua.

Eläkkeelle pääsyyn on vielä kymmenisen vuotta, mutta jo useita vuosia sitten leskimieheksi jääneenä on tullut pyöriteltyä ajatusta, että myisin pääkaupunkiseudulla sijaitsevan omakotitaloni ja siirtyisin asumaan veneeseen.

Tämänhetkinen veneeni on H-vene, josta ei pysyväksi majaksi ole.

Tahtoisin kuitenkin pysyä mahdollisimman lähellä Suomea enkä asua lämpimässä, en ainakaan pysyvästi.

Miten mahdollisimman lähellä Suomea asuminen veneessä kannattaisi toteuttaa ja millainen vene tarkoitukseen sopisi? Jokin koppimallinen kiinnostaisi, jotta aikaa viettäessä näkisi ulos. Muutenkin säänsuoja kylmässä ilmastossa kelpaisi.

Onko tällainen suunnitelma edes lain puitteissa mahdollinen? Saako ihminen olla veneirtolainen ilman pysyvää osoitetta?

Muitakin ideoita jonkin sadan tonnin haaskaamiseen veneilyyn saa ehdottaa.

26

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tukholman Wasahamnia pyörittävä Janne asuu satamassa veneessään ympäri vuoden. Se on joku 80-luvun ranskalainen, olikohan vajaat 40-jalkainen Beneteau.

    • Anonyymi

      Joku isompi Nauticat varmaan sopisi tarkoitukseesi jos siirtyisit talvikausiksi Itämeren etelärannoille jonkun rantavaltion jäättömään satamaan, tai ehkä jossain paikassa veneessä voisi silti asua vaikka se nostettaisiin maihin telakalle talveksi.

      • Anonyymi

        Hei Veijari!Telakoiduissa veneissä ei saa asua!Se on kaikkialla kielletty!Syitä on monia.Päällimmäinen on tulipalo mahdollisuus!Siinä voi palaa kaikki rannan veneet ja vakuutusyhtiöt ja yleiset sopimusehdot sen kieltävät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Veijari!Telakoiduissa veneissä ei saa asua!Se on kaikkialla kielletty!Syitä on monia.Päällimmäinen on tulipalo mahdollisuus!Siinä voi palaa kaikki rannan veneet ja vakuutusyhtiöt ja yleiset sopimusehdot sen kieltävät!

        Suomessa ehkä. Mutta älä koskaan luule, että kaikki Suomen säännöt pätisivät kaikkialla muualla.


    • Anonyymi

      Hieno ajatus. Minulla on tuttu joka toteuttaa tuota ajatusta. Itsellä mietinnässä muutaman vuoden päästä. Kesät kaveri Helsingissä ja siirtyy sitten alemmaksi kun täällä kelit jäähtyvät. Fiiliksen mukaan menee ensi Tanska-Ruotsi akselille ja sitten nälän lisäännyttyä päätyen Ranska-Portugali. Yllä annettu neuvo iso Nauticat tai vastaava paremmin asumiseen sopiva paatti lienee sopivin. Eläkkeellä on se hyvä juttu, että on aikaa odotella aina sopivia siirtymäkelejä. Kaveri on kehunut sitä kun EU:n sisällä on edullista käyttää ihan kotimaisella SIM kortilla kännykkää puheluihin ja datasiirtoon jolloin sääkartat ovat livenä omassa veneessä kohtuuhinnalla. Myös google translate apuna kun siirtyy alueille jonka kieltä ei osaa. Olen paljon yhteydessä kaveriini ja näyttää siltä, että veneauminen on todella hyvä juttu. Varusteista tärkeimpiä ovat kuulemma Visa ja mahdollisia ongelmia varten EU-sairasvakuutuskortti ja matkavakuutuskortti.

      • Anonyymi

        Missäs maassa silloin ollaan kirjoilla ja minkä sosiaaliturvan piirissä ja minkä maan verotettavana jos Suomessa seilataan vain kesäkaudet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missäs maassa silloin ollaan kirjoilla ja minkä sosiaaliturvan piirissä ja minkä maan verotettavana jos Suomessa seilataan vain kesäkaudet?

        Kuten kirjoitin, niin EU-sairasvakuutuskortti mukaan. Jos sitä ei vielä ole, niin sen saa Kelan toimistosta tilaamalla. Kun itse lähden, niin tietysti "muutan" kirjani jonkun lapseni osoitteeseen. Yksi vaihtoehto on hommaan poste-restante lokero. Jos on iso eläke, niin ehkä kannattaa hommata osoite edullisemman verotuksen maasta ja maksaa se joku sosiaaliturvan säilytysmaksu Suomeen. Tuo viimeisin on se jota jenkeissä asuvat suomieläkeläiset suosivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, niin EU-sairasvakuutuskortti mukaan. Jos sitä ei vielä ole, niin sen saa Kelan toimistosta tilaamalla. Kun itse lähden, niin tietysti "muutan" kirjani jonkun lapseni osoitteeseen. Yksi vaihtoehto on hommaan poste-restante lokero. Jos on iso eläke, niin ehkä kannattaa hommata osoite edullisemman verotuksen maasta ja maksaa se joku sosiaaliturvan säilytysmaksu Suomeen. Tuo viimeisin on se jota jenkeissä asuvat suomieläkeläiset suosivat.

        Ulkomaille tilapäiselle työkomennukselle muuttavilla on mahdollisuus hakea suomalaisen sosiaaliturvan säilyttämistä määräajan, mutta en ole löytänyt tietoja jostain "sosiaaliturvan säilytysmaksusta" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, niin EU-sairasvakuutuskortti mukaan. Jos sitä ei vielä ole, niin sen saa Kelan toimistosta tilaamalla. Kun itse lähden, niin tietysti "muutan" kirjani jonkun lapseni osoitteeseen. Yksi vaihtoehto on hommaan poste-restante lokero. Jos on iso eläke, niin ehkä kannattaa hommata osoite edullisemman verotuksen maasta ja maksaa se joku sosiaaliturvan säilytysmaksu Suomeen. Tuo viimeisin on se jota jenkeissä asuvat suomieläkeläiset suosivat.

        Haluaisin tietoa säilytysmaksusta. En näe sitä tuolla kelan sivuilla:

        https://www.kela.fi/sosiaaliturvaan-kuuluminen-suomesta-ulkomaille


      • Anonyymi

        Ja vilu ja nälkä ja orjatyö!!!!


    • Anonyymi

      Tarvitseeko veneellä liikkua paljon ja onko nopeus tärkeää? Itse rakentaisin/rakennuttaisin asuntolaivan tyyppisen aluksen. Tai ostaisin käytettynä esim. Hollannista.

      Voisin ostaa jonkin vanhan halvan lotjan rungoksi. Siihen päälle esim. talotehtaalta kaksio saunalla. Tai sitten moduulihyttejä joille on valmistajia Suomessa (toimittavat niitä loistoristeilijöihin). Nykyaikainen 4-tahti perämoottori perään. Talveksi ajelisin sillä etelämmäksi ainakin Etelä-Ruotsiin asti.

      • Anonyymi

        Taitaa jäädä seilaamatta sillä asuntolautalla etelä-Ruotsiin, tai mihinkään muuallekaan. On ne niin huonoja veneinä.


      • Armannon vene on suunnilleen 12-metrinen teräsvene.


      • Anonyymi

        Kukaan täyspäinen ei asu siinä paskaojassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan täyspäinen ei asu siinä paskaojassa

        Mihin tuo lausuntosi perustuu? Aurajoki on ollut aivan puhdas jo vuosikymmeniä.
        Se veden ruskea väri ei johdu siitä mitä mainitset, vaan se on savipitoista maista johtuvaa väriä.
        Itä-Suomessa veden tumma väri johtuu suurten soiden tuottamasta humuksesta, mutta vesi voi silti olla juomakelpoista.
        Ainoastaan tunturilapin joet ovat kirkasvetisiä, sillä niistä kalloista ei lähde väriä.
        Itse olen muutaman kerran käynyt ja yöpynyt siinä Förin naapurissa, enkä havainnut mitään p***n viittaavaa D.
        Bootmann


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tuo lausuntosi perustuu? Aurajoki on ollut aivan puhdas jo vuosikymmeniä.
        Se veden ruskea väri ei johdu siitä mitä mainitset, vaan se on savipitoista maista johtuvaa väriä.
        Itä-Suomessa veden tumma väri johtuu suurten soiden tuottamasta humuksesta, mutta vesi voi silti olla juomakelpoista.
        Ainoastaan tunturilapin joet ovat kirkasvetisiä, sillä niistä kalloista ei lähde väriä.
        Itse olen muutaman kerran käynyt ja yöpynyt siinä Förin naapurissa, enkä havainnut mitään p***n viittaavaa D.
        Bootmann

        Juu, Aurajoessa elää muun muassa luontainen taimenkanta. Halisten- ja Nautelankoskista löytyy mm. merilohia, meritaimenia ja siikaa. Joki on paljon puhdistunut männävuosista, vaikka väri onkin luontaisten aineiden takia usein kaikkea muuta kuin kirkasta.


    • Anonyymi

      Itse asun veneessä ja tunnen kymmeniä kaltaisiani. Enimmäkseen eronneita, joitain pariskuntiakin, leskiä, jokunen nainenkin itsekseen. Enemmän tai vähemmän dorkia me selvästi ollaan ulkopuolisten mielestä. Se suinkaan ei haittaa.
      En jäisi ehkä Itämerelle, talvi on kostea, pimeä ja pitkä vielä Pohjois-Saksassakin. Se ei oikein aja asiaansa silleen.

      Mitään laillisuusesteitä ei ole. Missään ei ole pakkoa asua. Suomen passi säilyy ja oikeus terveydenhoitoon Euroopassa kunhan on kirjoilla edes Poste Restante -osoitteessa. Maksut ja postit nettiin, ei sinne laatikkoon juuri mitään pian enää tule.
      Elämöidä lähdöllä ei Suomessa kannata eikä satamaa ulkomailla valitessa ilmoitella erikseen viranomaisille mistään oleskelusta alueella. EU -verotetun veneen saa pulmitta jättää kaikkialle, kirjaus marinaan on kuin hotelliin. Jatkuva ankkurielämä on hiukan huono, siinä kun ei ole kirjattuna minnekään eikä tilannetta voi väittää talvisäilöksikään.

      Marinassa jos tulee viranomaiskontraa talvella niin aina voi sanoa että kyse on veneen talven yli säilytyksestä ja oleskelee siinä vain satunnaisesti. Yleensä ketään ei kiinnosta.

      Sitten ehkä kumminkin meno alemmas. Kun setvii Pohjanmeren, jatko on helppoa. Toki Hollantiin voi sisempiin satamiin jäädä. Siellä ei nipoteta Saksan tavoin ja veneissä asuu kymmeniätuhansia ihmisiä, lähinnä jokialuksissa tosin. Ranskan rannikko on kauttaaltaan aika raju olla talvi, Britannia taas satamiltaan hintava.
      Portugalissa on syytä mennä ainakin Lissabonin lahteen, ylempänä on hetkittäin kovat kelit. Portossa on hieno kaupunki toki.
      Vasta Algarven Lagos on ensimmäinen aina varsin kesäinen paikka koko Länsi-Euroopassa.

      Venevalinta on monisäikeinen, joskaan ei ollenkaan ratkaiseva. Päätös itse lähdöstä ja siinä pysyminen on paljon tärkeämpi kuin vene.
      H-vene ei ihan riitä, mutta paljoa ei tarvii petrata siitä. Kymppimeteinen riittää. Pari herraa tunnen jotka asuvat vanhoissa, todella loppuunseilatuissa Nauticat 33 -veneissä. Toinen talvet kuivilla ja silti veneessä asuen. Nämä eivät enää juuri aja. Toinen ajaa keväällä Olhaon telakalta Culatralle ankkuriin, 3 mpk ja syksyllä samat 3 mpk takaisin. Kaikki kun on jo nähty. Eräs tarvii kävelykepin, toinen rollaattorin maissa. Kummatkin päälle 80 -vuotiaita.
      Ei tosiaan kannata odottaa sitä 10 vuotta eläkettä. Keväällä sopiva vene alle ja testien jälkeen matkaan. Suunnitella ei kannata sen enempiä. Päätyy minne sattuu ja mistä paikan päällä tykkää.
      Riittävä etäisyys Suomeen on eduksi. Ei tee mieli takaisin. Lentäen käymiset eivät kaukaa maksa sen enempää kuin läheltäkään. Eläminen sensijaan halpenee rajusti etelässä. Tonnilla/kk pärjää varmasti mies ja vene yhdessä, kesällä vähän päälle, talvella alle.

      Älä ryhdy pohtimaan asiaa venekeskeisesti. Mieti mistä haluat irti ja mitä tilalle. Mieti että onko joku joka kärsisi lähdöstäsi.

      Ariel 371

      • Kiitos Ariel 371. Kiva lukea kokeneen tekstiä asiasta.


      • Anonyymi
        MarineroDeVela kirjoitti:

        Kiitos Ariel 371. Kiva lukea kokeneen tekstiä asiasta.

        Se vielä että Itämerestä ulosajo kylmentää keliä pitkäksi aikaa keväällä. Samalla kyllä saa yleensä myötäisen, kylmän mutta kuivan tuulen.
        Kausi myös etelässä on eri kuin usein ajatellaan. Joululle asti on aina voinut ajaa, toki lokakuusta alkaen on pitänyt skarpata satunnaismyrien kanssa ja sijoittautua turvallisesti/edullisesti mielenkiintoisiin kaupunkien satamiin noin viikoksi/ myrä.
        Kauden Välimerellä voi turvallisesti aloittaa ehkä huhtikuun puolivälissä. Atlantin puolella, siis Portugalissa, on hyvä olla satamapaikka aina toukokuun loppupuolelle saakka. Joka kerta olen joutunut pidentämään talvisatamointia keväisin.
        Voihan siitä irrota aiemminkin, tappio ehkä kymppi/vrk.
        Aina on tosi vetomiehiä jotka ajaa vaikka tammikuussa Pohjanmertakin. Kyllä joo, mutta kyllä sit paikataan venettä, mennään usein riskillä ja hommassa on semmoista suorittamisen makua josta kerrotaan sitten Suomessa. Ne jutut pelottavat suotta lähtöä miettiviä.


    • Anonyymi

      Myy tuo Hai pois kevällää ja kärvistele kotosalla syksyyn. Hyvissä ajoin ennen koulujen alkamista pistä tuo talosi myyntiin. Jatka kärvistelyä myöhään syksyyn ja selaa blocket.se palstaa. Ota sieltä ainakin pari kohdetta esim Göteborgista ja ala hieromaan kauppoja moottoripurresta. Ihan rauhassa koeajat ja katselet ennen kuin valitset sopivimman. Tee kaupat ja varaa viikko tai pari veneen opetteluun ja varustamiseen. Sitten jäät sinne talvehtimaan tai ajelet alaspäin niin pitkälle kun mielenkiintoa riittää. Hai-pujehtijana sinulla on varmasti osaaminen ajella tuota ostamaasi venettä. Keväällä on kiva sitten hyvissä ajoin lähteä pohjoista kohti kun päivänvaloa riittää. Helsingissä koko kesän laituripaikka stadilta vuokrattuna on halpa verrattuna välimeren hintoihin. Seuraavana syksynä on mahtava fiilis ajella alas kohti lämpöä.

    • Anonyymi

      Heippa!

      Näitä asioita on aina kiva suunnitella :)


      Vaikka tuollainen:

      https://www.yachtworld.fi/veneet/1991/nauticat-35-3518542/

      tai

      https://www.yachtworld.fi/veneet/1990/belliure-41-2787606/

      tai

      https://www.yachtworld.fi/veneet/1995/dehler-41-ds-3608550/


      Joko kevyempi sarjatuontantovene tai sitten esim Nauticat. Tai sitten tuollainen raskaampi tyyliin Belliure.

      Onko jollakin kokemusta noista Belliuren veneistä? Ovat kiinnostavassa hintaluokassa kokoonsa ja olettamiini ominaisuuksiin nähden.

      Itse olen vielä työelämässä ties kuinka kauan (toivon mukaan), mutta haaveilen pidemmistä purjehduksista koko ajan. Ollaan kierrelty Itämerellä nyt kesäloman puitteissa, mutta olen pähkäillyt vuorotteluvapaata yms. jotta aikaa ja aluetta voisi laajentaa jollain tapaa. Ei vain meinaa aika ja raha osua samaan pakettiin tällä haavaa.

      Janbene

      • Anonyymi

        Belliure siinä mielessä erilainen NC:hen nähden että salongin sohvia paljon ylempänä sijaitsevista ikkunoista ei istuen ole näköyhteyttä ympäristöön.
        Onko ylempänä olleen nimimerkki anonyymin sosiaaliturvan säilytysmaksussa mitään perää?: "ehkä kannattaa hommata osoite edullisemman verotuksen maasta ja maksaa se joku sosiaaliturvan säilytysmaksu Suomeen. Tuo viimeisin on se jota jenkeissä asuvat suomieläkeläiset suosivat"


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onkohan sellaista maksua koskaan ollutkaan


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe