jos sairastut Virossa

kelakortti ja vakuutus

YleistäTietoa menettelyistä saat sairausvakuutusrahaston ”Eesti Haigekassa” toimisto-ilta. Virossa terveydenhuollon yksiköt ovat kunnallisia, valtiollisia tai yksityisiä.Avohoidon palveluja antavat kunnalliset poliklinikat, yksityisesti perhelääkärittai perhelääkärikeskukset.LääkärinhoitoVoit kääntyä kiireellisen sairaanhoidon ollessa kyseessä suoraan kunnallisen poli-klinikan tai lääkärin puoleen, jolla on sopimus Viron sairausvakuutusrahastonkanssa. Esitä hoitopaikassa lomake FIN/EST 4 ja tarvittaessa todista henkilölli-syytesi passilla. Tällöin Sinulta peritään samat omavastuumaksut kuin Virossaasuvilta. Käynnistä sairaalan poliklinikalla Sinulta peritään yleensä omavastuu-maksuna 5 Viron kroonia. Kotikäynnistä veloitetaan yleensä 50 kroonia. Erääthenkilöryhmät on vapautettu omavastuumaksusta (esim. alle 16-vuotiaat lapset).Hammaslääkärin hoitoKiireellisen hammashoidon ollessa tarpeen ota yhteyttä kunnalliseen hammashoi-tolaitokseen tai hammaslääkäriin, jolla on sopimus Viron sairausvakuutusrahas-ton kanssa. Esitä lomake FIN/EST 4. Yleensä hoito on tällöin maksutonta, muttahoitomateriaalikustannuksista Sinulta peritään osa tai kaikki kustannukset. Hoitoon maksutonta alle 18-vuotiaille.LääkkeetJärjestelmään kuuluvan lääkärin hoidon yhteydessä määräämät lääkkeet voit os-taa apteekista. Näytä apteekissa lomake FIN/EST 4. Apteekki perii Sinulta tällöinkorvausjärjestelmän piiriin kuuluvista lääkkeistä omavastuumaksun, jonka määräriippuu lääkkeen hinnasta, potilaan iästä ja sairaudesta, johon se on määrätty.Eräät lääkkeet eivät kuulu korvausjärjestelmän piiriin.SairaalahoitoSairaalahoitoa varten tarvitset yleensä lähetteen lääkäriltä. Kiireellisessä tapauk-sessa voit kääntyä suoraan julkisen sairaalan tai sairausvakuutusrahaston kanssasopimuksen tehneen sairaalan puoleen ja esittää sairaalassa lomakeen FIN/EST4.Hoito on tällöin maksutonta lukuun ottamatta pyytämiäsi erikoispalveluja. Sai-rausvakuutusrahasto korvaa tällöin suoraan sairaalalle kustannukset.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 35
Jos joudut tällaisessa ”sopimuksettomassa” maassa hoidon tarpeeseen, voit saadakustannuksistasi yleensä vain Suomen sairausvakuutuslain mukaisen korvauksensen mukaisesti kuin vastaavasta hoidosta olisit Suomessa saanut. Tällöin on tar-peen muistaa, että Suomen sairausvakuutus antaa tässä tapauksessa varsin rajoite-tun turvan. Mm. sairaalahoidon hoitopäivämaksuista, jotka voivat nousta tuhan-siin markkoihin päivässä, ei voi saada korvausta kuin ainoastaan siltä osin, kunkustannuksiin sisältyy lääkärinpalkkioita, tutkimus- ja hoitokustannuksia sekä lää-kekustannuksia. Myöskään matkakustannuksia ulkomailla ei korvata. Tämän vuoksiota aina matkavakuutus, kun matkustat tällaiseen maahan.33Huom!Jos hoidon antajalla ei ole sopimusta Viron sairausvakuutusrahaston kanssa, Si-nulta peritään kaikki hoidon kustannukset etkä jälkeen päin voi saada korvaustakustannuksista.Kun olet sellaisessa maassa,jonka kanssa ei ole sopimusta ✓
--------------------------------------------------------------------------------
Page 36
KANSANELÄKELAITOSIS-Print Oy, Iisalmi, 06/02 50000 kplTämä esite on tehty sosiaali-ja terveysministeriön ja Kansan-eläkelaitoksen yhteistyönä.Esitettä voi tilata maksuttomasti Kelanlomakevarastosta os.PL 78, 00381 Helsinkitai puh. 020 434 11/ lomakevarasto.

13

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jerkku

      Eikös -eurooppalainen sairaanhoitokortti- riitä ilman eri lomaketta?(Ilman tätä FIN/EST 4 lomaketta.)

      • aasi

        Täytyy olla kyllä melkoinen aasi jos haluaa mennä esim. Virossa terveyskeskukseen. Ei kiitos ikinä. Varma tapa hankkia Hivi ,hepa ja tubi.


      • poroporoporo
        aasi kirjoitti:

        Täytyy olla kyllä melkoinen aasi jos haluaa mennä esim. Virossa terveyskeskukseen. Ei kiitos ikinä. Varma tapa hankkia Hivi ,hepa ja tubi.

        Eihän Eestin tervisekeskukset edes ota Suomalaisia vastaan-sanoivat viimeksi minulle-
        kas kun te ei räägi Eesti keelt ma ei ota tei vastu.Taikka:Me ei votta Soomalasia vastu Mustamae Haigla votta Soomalasia vastu menkaate,palun sinna...

        Ei siinä auta FIN/EST haige laput vaan raha
        ottavat sitten vastaan kun sanoo että maksaa
        ilman vakuutusta - 200 kroonia.

        -Tai painuu Suomeen, niinkuin eräs haigla sanoi:Mitä te Soomalaiset aina tänne tulette menkää te Soomessa Arstiin (lääkärille)

        Sillä joutuisivat ottaa Suomalaisilta saman kuin Eestiläiseltä -EU-sairaskassa säädösten mukaan
        siksei oikein löydy Suomalaiselle tilaa tai aikaa
        muutoin kuin maksamalla ohi sairaskassan tai kuunnella Eesti arstin V--tuilua.


      • poroporoporo kirjoitti:

        Eihän Eestin tervisekeskukset edes ota Suomalaisia vastaan-sanoivat viimeksi minulle-
        kas kun te ei räägi Eesti keelt ma ei ota tei vastu.Taikka:Me ei votta Soomalasia vastu Mustamae Haigla votta Soomalasia vastu menkaate,palun sinna...

        Ei siinä auta FIN/EST haige laput vaan raha
        ottavat sitten vastaan kun sanoo että maksaa
        ilman vakuutusta - 200 kroonia.

        -Tai painuu Suomeen, niinkuin eräs haigla sanoi:Mitä te Soomalaiset aina tänne tulette menkää te Soomessa Arstiin (lääkärille)

        Sillä joutuisivat ottaa Suomalaisilta saman kuin Eestiläiseltä -EU-sairaskassa säädösten mukaan
        siksei oikein löydy Suomalaiselle tilaa tai aikaa
        muutoin kuin maksamalla ohi sairaskassan tai kuunnella Eesti arstin V--tuilua.

        kortti korvaa ne paperit,muuta ei tarvita. muut kommentit ihan perseestä, vai onko jälleen niin et sitä saa mitä tilaa.


      • bvbv
        xv-750 kirjoitti:

        kortti korvaa ne paperit,muuta ei tarvita. muut kommentit ihan perseestä, vai onko jälleen niin et sitä saa mitä tilaa.

        Siis mikä kortti?Kerrotko lisää,et ilmeisesti tarkoita Kela-korttia?Kiitos etukäteen.


      • bvbv kirjoitti:

        Siis mikä kortti?Kerrotko lisää,et ilmeisesti tarkoita Kela-korttia?Kiitos etukäteen.

        se on "kelakortti" myös. kelasta tilaamalla saat, nimeltään EUROOPPALAINEN SAIRAANHOITOKORTTI se toimii eu-maissa samoin kuin KELAKORTTI suomessa, eli se mukaan kun reissaat eu-ssa.


      • sama
        xv-750 kirjoitti:

        se on "kelakortti" myös. kelasta tilaamalla saat, nimeltään EUROOPPALAINEN SAIRAANHOITOKORTTI se toimii eu-maissa samoin kuin KELAKORTTI suomessa, eli se mukaan kun reissaat eu-ssa.

        kuin E-111 -lomake EU:n alkuvuosina?


      • sama kirjoitti:

        kuin E-111 -lomake EU:n alkuvuosina?

        kortin kokoinen,, siin omistajan tiedot ja suomalaisen laitoksen tiedot jos olet suomalainen. eestiläisen kortissa on luonnollisesti jotain muuta. mutta kaikilla jäsenmailla sellainen on. tilaus sisään,viikon kuluttua kortti olemassa.


      • xv-750 kirjoitti:

        kortin kokoinen,, siin omistajan tiedot ja suomalaisen laitoksen tiedot jos olet suomalainen. eestiläisen kortissa on luonnollisesti jotain muuta. mutta kaikilla jäsenmailla sellainen on. tilaus sisään,viikon kuluttua kortti olemassa.

        saad sairaanhoitoa matkoillasi yhtä "kätevästi" kuin paikalliset, joissain maissa külläkin voi olla vaikeaa löytää suomenkielen taitajia.


      • bvbv
        xv-750 kirjoitti:

        se on "kelakortti" myös. kelasta tilaamalla saat, nimeltään EUROOPPALAINEN SAIRAANHOITOKORTTI se toimii eu-maissa samoin kuin KELAKORTTI suomessa, eli se mukaan kun reissaat eu-ssa.

        Kiitos tiedosta!


      • netistä
        sama kirjoitti:

        kuin E-111 -lomake EU:n alkuvuosina?

        Mene Kelan sivuille ja klikkaa * Kela-kortti *.
        Etsi sininen rivi * Eurooppalainen sairaanhoitokortti* , klikkaa sitä ja etsi teksti * hakijan muistilista *. Siellä sinisellä SV 193sr jota klikkaamalla saat esiin valmiin kaavakkeen, jonka voit täyttää ja tulostaa. Nimi alle ja postin kautta Kelaan. Noin viikon päästä kortti tulee kotiin eikä maksa mitään. Kätevää.


      • Aina sairaana
        poroporoporo kirjoitti:

        Eihän Eestin tervisekeskukset edes ota Suomalaisia vastaan-sanoivat viimeksi minulle-
        kas kun te ei räägi Eesti keelt ma ei ota tei vastu.Taikka:Me ei votta Soomalasia vastu Mustamae Haigla votta Soomalasia vastu menkaate,palun sinna...

        Ei siinä auta FIN/EST haige laput vaan raha
        ottavat sitten vastaan kun sanoo että maksaa
        ilman vakuutusta - 200 kroonia.

        -Tai painuu Suomeen, niinkuin eräs haigla sanoi:Mitä te Soomalaiset aina tänne tulette menkää te Soomessa Arstiin (lääkärille)

        Sillä joutuisivat ottaa Suomalaisilta saman kuin Eestiläiseltä -EU-sairaskassa säädösten mukaan
        siksei oikein löydy Suomalaiselle tilaa tai aikaa
        muutoin kuin maksamalla ohi sairaskassan tai kuunnella Eesti arstin V--tuilua.

        Itse olen opiskellut Tallinnassa jo ennen EU-aikaa. Eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa Viron terveydenhuollosta verrattuna esim. Tampereen vastaavaan, jossa virolainen henkilökunta (Lääkärit) hoitavat.


    • Ei sairastanutEn ole sairas...

      En ole sairastanut Virossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe