kahden taulukon vertailu makro

Anonyymi

Löytyisikö vinkkiä seuraavanlaiseen ongelmaan? Minulla on yhdellä välilehdellä kaksi eri taulukkoa rinnakkain joissa molemmissa on kaksi saraketta. Taulukkojen ensimmäisissä sarakkeissa on tuotekoodi (voi sisältää kirjaimia ja numeroita) ja toisessa sarakeessa on lukumäärää kyseistä koodia.
Ensimmäisessä taulukossa voi olla yhtä tuotekoodia useammalla rivillä ja lukumäärä voi vaihdella. Toisessa taulukossa ei ole kuin yksi rivi yhtä tuotetta kohden. Kummassakin taulukossa voi olla tuotekoodeja joita ei ole toisessa taulukossa. Taulukot ovat näin ollen eri pituisia.
Pystyykö joku keksimään makron joka laskisi yhteen ensimmäisestä taulukosta yhden tuotekoodin yhteismäärän eri riveiltä ja summaisi ne yhdelle riville. Sen jälkeen taulukon tietoja verrattaisiin toisen taulukon vastaaviin. Olisi toivottavaa että sama koodi olisi molemmissa taulukoissa samalla rivillä. Jos jotain tuotekoodia ei ole toisessa taulukossa niin rivi jäisi tyhjäksi siinä taulukossa.
Kuulostaa monimutkaiselta mutta kiitollisena otan vastaan jos löytyy vinkkejä miten tällaisen saisi toteutettua.

4

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos on "kerran elämässä"-tyylinen ratkaisu, niin siinä tapauksessa käyttäisin subtotalia.

      Kopsaa ne sarakkeet missä on monta samaa tuotetta omaan taulukkoonsa ja järjestää ne tuotekoodin mukaan. Niistä sitten tekee subtotalin, eli summaa ne tuotekoodeittain.

      Laittaa sitten sen taulukon viereen missä vain yksi rivi per tuotekoodi kolmanteen sarakkeseen vlookup-funktion, jolla haetaan tuotekoodin perusteella summa-arvoa taulukosta missä subtotalit on.

      Siinä koontitaulukossa on tietysi nimetty subtotal-rivit "tuotekoodi Total" tjsp, eli vlookupin hakufunktion haettavaa koodia pitää vähän justeerata lisäämällä siihen " Total". Yksi tapa on leikata " Total" pois käyttämällä text-to-columns -toimintoa, jolloin tulee yksi uusi sarake, joka pitää huomioida vlookup-funktiossa. Eli kun normaalisti haetaan toista saraketta, niin haetaankin kolmatta.

    • Anonyymi

      Kunpa olisikin "kerran elämässä"- juttu. Sama sonta on edessä joka viikko :). Siksi rupesinkin miettimään voisiko tämän tehdä makrolla niin ei tarvitsisi käsin verrata joka kerta.

      • Anonyymi

        Äkkiähän noista makronkin pyöräyttää, jos lähtötilanne on aina sama.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe