Paino noussut jo seitsemänä päivänä peräkkäin

Anonyymi

Tänään alkoi korjaava interventio. Tavoite BMI on 18.00 mutta nyt viimeisen seitsemän päivän aikana BMI on riehaantunut näin:

17.97
18.03
18.06
18.09
18.11
18.18
18.24

Kyseessä on BMI:n viiden vuorokauden juokseva keskiarvo. Seitsemän vuorokauden juokseva keskiarvo on vähän armahtavampi, mutta kuitenkin pelottava sekin.

Söin "aamiaiseksi" (siis noin 8 h heräämisen jälkeen, kun oli tosikova nälän tunne) viisi kpl kovaksi keitetyn kanamunan valkuaista (keltuaiset meni naapurin hauvalle). Tein niistä valkuaismössöä haarukalla ja mätin lisäksi suojaravintoaineita seuraavasti: Jodioitua suolaa (3.12 g), basilicaa (1.96 g), järkyttävän väkevää keltaista chiliä (0.92 g), 0.3 litraa vettä (plus 0.9 litraa vettä ennen aamiaista).

Nyt keitin 30 kpl kanamunaa lisää, niitä voi keittää ennalta, ikään kuin varmuuuden varalle, säilyvät erinomaisina jääkaapissa vähintään kolme vuorokautta.

Seuraavaksi on joko "päivällinen " tai "illallinen" tai "yöpala", se on sitten kun on todella kova nälkä, 5 kpl kovaksi keitetyn kanamunan valkuaista, taidan mättää niihin lisäksi erittäin vahva currya ja jodioitua suolaa. Näin jatkuu kunnes BMI on alle 17.75. Enkä sen jälkeenkään mene ostamaan kilokaupalla ranskalaisia juustoja, enkä lakua.

56

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Painonhallinta ei ole ongelmasi, suurimmat ongelmat taitaa olla ihan toisaalla.

      • Anonyymi

        Juu, kyllä se ongelma on siellä korvien välissä.


    • Anonyymi

      Korvienvälissähän se, ja paha.

    • Anonyymi

      No niin, BMI (viiden vuorokauden juokseva keskiarvo) on nyt aamulla 18.20, oikea suunta.

      Kun lähemmin tarkastelen punnitus- & ruokapäiväkirjaani, näyttää selvästi olevan niin että suurinta nälkää olen tuntenut kokevani säännnöllisesti kaupassakkäyntipäivän jälkeisenä kahtena päivänä, kun jäke on pullollaan herkkuja. Voima on vahvana ruuan kanssa.

      Nyt kun painoni on ollut kohtalaisen tasainen, olen mielenkiinnosta ottanut punnitustukset sekä aamulla, että illalla. Aamupunnitus heti aamutoimien jälkeen mutta ennen aamiaista, ja iltapunnitus juuri ennen punkkaan menoa. Ne kertovat seuraavaa viimeisen 30 vuorokauden ajalta (imm == itseisarvon maximi muutos, ka == keskiarvo, ip == iltapunnitus, ap == aamupunnitus, arvot kiloina):

      ip > am: imm = -3.0 , ka = -1.30
      ap > ip: imm = 2.9, ka = 1.35

      Tästä näen että painoni on illalla keskimäärin (vain) 1.325 kg suurempi kuin aamulla, eli päivänajan keskipainoni olisi sitten aamupaino 1.325/2 kg eli vain noin 0.663 kg enemmän kuin aamupaino. Olen luullut että ap > ip ero olisi paljon suurempi.

      Vaikuttaa siltä että nukkumisen aikana, noin 7 h, painoni pienenee (nestettä poistuu) aika tarkalleen sen verran kuin se kasvaa 17 h aikana, sekin on hieman yllättävää etenkin jos ajattelee niin että aamupunnitus olisi vuorokauden pienin arvo.

      Minusta on tärkeää tietää että maksimivaihtelut voivat olla noinkin suuria. Se kertoo kuinka valtavan epätarkka yksittäinen punitustulos on. Hyvän seuratatiedon saamiseksi tarvitaan keskiarvoistusta. Siitä seuraa että on tärkeää ottaa punnitus joka päivä (aamu riittää), silloin seurantatieto saadaan nopeasti, 3 ... 5 vuorokaudessa. Jos ottaa punnitustuloksen vain kerran viikossa niin likipitäen saman tarkuuden omaava seurantatieto saadaan vasta 7 kertaisen ajan päästä eli 3... 5 viikon päästä joka on aivan liian myöhään.

      • Anonyymi

        Järkyttävää tuollainen itsensä tarkkailu. Mielestäni menee jo sairaalloisuuteen.


      • Anonyymi

        7 päivän liukuva keskiarvo on parempi kuin 3 tai 5, sillä siinä tulee huomioitua viikonpäivien erilaisuudet. Useimmat meistä käy ma - pe töissä joka luo painonhallinnalle omat haasteensa ja la - su on sitten taas ihan omanlaisensa kokonaisuus. Jos siis lasket viiden päivän liukuvaa keskiarvoa niin, että laskennassa on ma - pe, jo se, että viikonlopputapahtumat puuttuu tuosta, voi vaikuttaa laskentaan virhettä aiheuttavasti. Tietysti jos ei käy töissä ja jokainen päivä edustaa samaa painonhallinnallista tasoa, niin sittenhän tuo on validi laskelma.

        Itse lasken tätä nykyä vain 7 päivän keskiarvoa, se kertoo omalla kohdallani kaikkein parhaiten missä mennään, punnitus aamulla wc-käynnin jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        7 päivän liukuva keskiarvo on parempi kuin 3 tai 5, sillä siinä tulee huomioitua viikonpäivien erilaisuudet. Useimmat meistä käy ma - pe töissä joka luo painonhallinnalle omat haasteensa ja la - su on sitten taas ihan omanlaisensa kokonaisuus. Jos siis lasket viiden päivän liukuvaa keskiarvoa niin, että laskennassa on ma - pe, jo se, että viikonlopputapahtumat puuttuu tuosta, voi vaikuttaa laskentaan virhettä aiheuttavasti. Tietysti jos ei käy töissä ja jokainen päivä edustaa samaa painonhallinnallista tasoa, niin sittenhän tuo on validi laskelma.

        Itse lasken tätä nykyä vain 7 päivän keskiarvoa, se kertoo omalla kohdallani kaikkein parhaiten missä mennään, punnitus aamulla wc-käynnin jälkeen.

        Niin on, minäkin olen pääasiassa mitannut ja säätänyt 7 vrk liukuvan keskiarvon mukaan, se on varsin optimaalinen, mutta talukkolaskennassa on sarakkeet 5, 7, 9, 11, 13 keskiarvoille joita silmäilen siinä sivussa, 5 vrk on ripeämpi mutta epätarkempi. Ruokailen vain silloin kun on nälkä, usein käy niin että syön omat eväät joko ennen tai jälkeen lounaan jonne menen vain turisemaan ja juon vettä, tai en syö eväitä lainkaan jolloin ne joutuu rokeen. Ruokailu on siis niin epäsäännnöllistä kuin olla saattaa.

        Viikonpäivävaihtelua nimenomaan yritin etsiä, koska sen perusteella olisi mahdollisuus painottaa ennustetta tarkemmaksi. Mutta löysin korrelaation kauppareissuihin.

        Tänään takaisin 18.23, en voinut vastustaa juustosatsia ja ruokapäiväkirja näytti että olisi 722 kCal varaa. Toinen syy ehkä on että suuremman viskositeetin omaavan dietaarisen lopputuotteen tyhjennys on myöhässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Järkyttävää tuollainen itsensä tarkkailu. Mielestäni menee jo sairaalloisuuteen.

        Kyseessä on sairaus nimeltä ortoreksia.

        "Ortoreksia (orthorexia nervosa) on syömishäiriö, jonka taustalla on pakkomielteinen halu syödä mahdollisimman terveellisesti."


    • Anonyymi

      Onhan se harrastus tuokin!

    • Anonyymi

      Mikä mahtaa olla mittaushajontasi?

    • Anonyymi

      Kerran tuli TV:stä dokumentti, missä neitonen otti talteen ulosteensakin punnitakseen ne, että oli tietävinään tarkasti, jotta kaikki tulee ulos mitä on syönytkin.

      • Anonyymi

        Minäkin muistan sen nähneeni. Siinä kerrottiin anoreksiaan kuolleesta nuoresta naisesta.


    • Anonyymi

      Miksi BMI tavoitteesi on tuo 18?
      Onko se jokin hyvän olon kynnys ja miten huomaat sen?
      Yhteys vaatteiden istuvuuteen?
      Vedonlyönti?
      Onko tavoitteesi pysyvä vai määräaikainen?
      Joku muu motiivi? Mikä?

      • Anonyymi

        Tavoitearvo on ollut häilyvä, alunperin ajatuksena oli taannoinen koko ja muoto, olen ollut18.5 ... 19.5 tienoilla surimman osan elämääni. Siksi ensin tavoite oli 18.5 sitten 18 ja sitten 17.5 ja lopulta 18.0. Se asettui arvoon 18.0 siksi että vyö joka aikoinaan oli tietyssä reiässä hieman puristi nyt 18.5:ssa joten päätin yrittää alemmas. 17.5 edellytti liian tiukkaa diettiä ja olo tuntui mutaman kerran hieman voimattomalta. Ei tarkalla arvolla ole itsessään niin suurta merkitystä mutta mittauksen ja säädön takia pitää olla jokin arvo joka käynnistää korjaavan toimenpiteen.

        Tavoiteena on pysyvä muutos, mutta olen laihduttanut samanlaisella tavoitteella kerran aiemminkin, ja sitten elämä heitti kierrepallon. Nyt kuitenkin tiedän aikalailla enemmän ja etenkin huolehdin seurannasta ja säädöstä joten on paljon paremmat edellytykset.

        Motiiveja tietenkin on, yksi on hyvinkin tärkeä, toinen oli sellainen että sain kuulla näyttäväni seepralta, kun rusketus korosti makkaralinjoja. Ilman vahva motiivia mielestäni ei edes kannala yrittää laihduttamista. Selvä etu jonka kokonaisuutena tajusin vasta pari kuukautta sitten on liikkumisen keveys, kun on noin 40 kg vähemmän massaa niin kaikki puurtaminen tuntuu ihan hämmästyttävän vaivattomalta, esim jaksan nyt paljon helpommin raahata kaksi täyttä kauppakassia autolta kerralla, verrattuna entiseen yhteen vajaaseen.


    • Anonyymi

      Koville ottaa. Viimeisten 10 vuorokauden dietaarinen energia on ollut keskiarvoltaan 1536 kCal/vrk. Vimeisen kuukauden ajalta 1611 kCal/vrk. BMI keikkuu 18.20 tietämillä edelleen. Nyt asetan rajaksi: Ei enempää kuin 1400 kCal/vrk.

      Ruokapäiväkirja tekee painoa haliitessa sellaisen ongelman, että kun illalla huomaa energian saannin jääneen vähäiseksi niin yllättäen syntyy sellainen ajatus että senhän voisi täyttää jollakin, vaikka makialla. Tätä ongelmaa ei olut laihduttaessa kun mitään vajetta ei koskaan ollut.

    • Anonyymi

      Tänään BMI 17.88 (5 vrk:n liukuva keskiarvo). Tuohon voi olla tyytyväinen tässä vaihessa vuotta.

      Katselin tilastoa, 1.6.2019 BMI oli 20.58 ja siitä lähtien painon muutos aamusta edelliseen aamuun on ollut keskimäärin (itseisarvoltaan) 0.55 kg mutta hajonta on ollut iso, stdev = 0.73 8ja max = 2.3, min = -2.7). Siinä siis syy miksi pitää seurata BMI:n ja painon liukuvaa keskiarvoa.

    • Anonyymi

      BMI tänään 17.87 (7 vrk:n keskiarvo), ollut alle 18 jo 06.01.2020 alkaen, jona aikana dietaarisen energian saantini on ollut 1475.5 kCal/vrk.

      Joka ikinen kaupassa käyntipäivä näkyy seuraavan päivän punnitustuloksessa, jotain pitää keksiä tämän ongelman kanssa, voima on vahvana täydessä jääkaapissa.

    • Anonyymi

      Tuosta pakkomielteestä:
      kun sairastin anoreksiaa pahimmillaan, painoin väillä 36 kiloa, ja olen 167 cm pitkä. Tietysti olin sairaalahoidossa liikuntakiellossa. En saanut edes istua sängyssä ja suihkussa sain käydä kaksi kertaa viikossa 15 min ajan ja hoitaja odotti oven takana. Kuitenkin sairaus päässäni oli niin vahva, että pakkomielteeni oli pudottaa paino 28 kiloon. Välillä sain sen 34 kiloon mutta pienempään en päässyt ja nyt sanon luojan kiitos!
      Se olisi ollut hauta sitten seuraava.
      Kerron tämän koska ihmiset eivät voi ymmärtää miten valtavan vakavasta sairaudesta tässä on kyse! Anorektikon päähän ja mieleen ei mahdu mitään muuta kuin paino ja sen sairas tarkkailu ja aliuinen halua painaa vähemmän. Se on hyvin hyvin vaarallinen sairaus, ja psyykkisten sairauksien joukossa eniten henkiä vaativa.
      Sairastin vuosia ja tuhosin paljon terveyttäni. Osa on palautunut kaikki ei. Mm. osteoporoosi ei enää parane, ja ole katkonut luitani.
      Nyt olen paljon paljon paremmalla puolella ja tunnen olevani terve. Kuitenkin sairaus väijyy edelleen taustalla enkä saa enkä voi koskaan alkaa minkäänlaiselle dietille. Tarvetta ei tosin edes ole, sillä olen hyvin laiha mutta en enää sairaalloinen.
      Minut pelasti lopulta tuosta keirteestä eräs Tamperelainen nais psykiatri. Hän välitti todella sai jotenkin voitettua luottamukseni sekä pääsemään hitaaseen nousuun terveempä elämää kohti. Hänelle ole ikuisesti kiitollinen!
      Tässä aloittaja puhuu erittäin sairaan ihmisen suulla. Olen todella pahoillani, tuota on surullista lukea. Kunpa hänkin löytäisi ulos tuosta helvetistä, sillä sitä se on.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Terveyskirjasto; Laihuushäiriö (anoreksia nervosa): "Normaalipainon alaraja on painoindeksi 18,5. Jos painoindeksi on alle 16, kyseessä on yleensä anoreksia. Vaikeimmissa muodoissa painoindeksi voi laskea alle 13:n, jolloin paino voi olla alle 30 kiloa"

        Olen nyt ollut jo aika kauan tavoitteessani, joksi on hioutunut BMI == 18.00. Toki on niin, että tuntuu paljon varmemmalta/huolettomammalta olla hieman sen alle kuin hieman sen yli. Tällä hetkellä on hälytysrajoina 18.25 jolloin alkaa interventio ja 17.75 jolloin saatan mutustella jotain namia.

        Lakritsi, hunaja, salmiakki, marmelaadi ovat vähärasvaisia (vaahtokarkki on myös vähärasvainen mutta en pidä sen suutuntumasta enkä mauista jotka koen kemiallisiksi). Kiitollisena otaan vastaan tietoa sellaisista nameista joissa energiasta tulee alle 4% rasvasta, niitä tuntuu olevan aika vähän.

        Saattaa olla että tulen väljentämään noita rajoja jonkin verran, esimerkiksi arvoihin 18.35 ja 17.65, mutta kun nyt "väljensin" juoksevan keskiarvon viidestä vuorokaudesta seitsemään, niin se jo selvästi rauhoittaa tempoilevaa BMI käyrää.

        En voi vieläkään olla ylistämättä ahmimispäiväkirjanpidon tärkeyttä. Jos saa dietaarista energiaa 100 kCal/vrk liikaa niin se tarkoitaa 100 *365 / 8 = 4.6 kg lihoamista yhdessä vuodessa. Eli, vaatimattomat 10 kCal/vrk liikaa tarkoittaa 460 g lihoamista vuodessa (pyöreästi puoli kiloa vuodessa). Tätä voi verrata vaikka yhteen kahvikupposeen, joka on noin 7.5 kCal (siis minulla, noin 2 dl kuppi ja 16g suodatinpurua).

        Ahmimispäiväkirjanpito mahdollistaa riittävän nopeasti/ajoissa aloitetun intervention, joka on erittäin tärkeää, koska laihtuminen on _hidasta_. Minä laihdutin noin 40 kg, keskimääräinen läskikato oli 100 g/vrk, eli noin 3 kg/kk. Siihen ylsin säännöllä: Dietaarisen energian saanti enintään 800 kCal/vrk, joka mielestäni vaatii varsin vahvaa motivaatiota ja päättäväisyyttä. Lihoaminen voi tapahtua paljon nopeammin kuin laihtuminen, interventio kannattaa siis aloittaa heti kun painon nousu on selvästi havaittavissa ahmimispäiväkirjanpidon graafista, minä joudun laihduttamaan yhtäkin kiloa noin 10 vrk ajan.


    • Anonyymi

      Itsensä tarkkailua, sekin on luonnehäiriö.

      • Anonyymi

        Ilman tietoa painon muutoksista ja siitä mitä on nauttinut on erittäin hankala laihduttaa, pitää tietää onko säätötarvetta ja pitää tietää miten säätää.

        Paino pitää mitata joka päivä (aamutoimien jälkeen muttaa ennen mahdollista aamiaista) ja sitten mittaustulos-sarakeen viereen pitää laatia 7 vrk liukuva keskiarvo -sarake. Ja pitää kirjata ylös kaikki minkä on nauttinut.

        Keskisiarvoistaminen vähentää merkittävästi vuorokaudesta toiseeen tapahtuvan painon vaihtelun aiheuttamaa mittausvirhettä, se on pääasiassa nesteen (veden) määrän vaihtelua. Minulla tuo vaihtelu on aamusta seuraavaan aamuun minimillään -2.7 kg ja maksimillaan 2.30 kg. Sanotaan käsittelyn helpottamiseksi että että max /- 2.5 kg aamusta seuraavaan aamuun.

        Tuo sama vaihtelu on vallalla jos mittaisinkin painoani havemmin, esim 7 vrk:n tai kuuukauden välein. Pahimmissa tapauksissa ensimmäisen mittauksen aikana vettä on -2.5 kg ja toisen mittauksen aikana vettä onkin 2.5 kg, tai toisinpäin. Eli kahden _yksittäisen_ mittaustulosten _erossa_ minulla voi olla jopa /- 5 kg virhe nestetasapainon vaihtelun takia, jos mittaan harvemmin kuin joka aamu.

        Seitsemän vuorokauden juokseva keskiarvoistus pienentää (minulla) yhden keskiarvoistetun tuloksen virheen arvoon max /- 0.3 kg, joka sekin on runsaasti koska tiedän että painoni on muuttunut rasvakadon takia vain -0.1 kg/vrk, mutta keskiarvoistus silti helpottaa suuuresti todellisen painon arviointia.


    • Anonyymi

      Aamulla BMI = 17.34 (7 vrk liukuva keskiarvo). On ollut tosivaikeaa siirtyä laihdutuksesta painonhallintaan. Laihduttaminen on helpompaa kuin painonhallinta koska laihduttaessa tavoitteena vain on laihtua (toki mahdollisimman lyhyessä ajassa), painonhallinnassa pyritään ylläpitämään valittu tavoitearvo jollloin joka-aamuinen painon mittaus, kirjaaminen ja liukuva keskiarvo ovat äärimmäisen tärkeät työkalut.

      Ja nyt on sitten epävarmuutta vaa'an suhteen, se vaikuttaa suosivan jotain niistä tuloksista jotka on lähimenneisyydessä aiemmin mitattu, siinä tapauksessa että sellainen aiempi tulos on lähellä juuri tehtävää painon mittausta.

      Tein seuraavanlaisen alustavan kokeen: Otin esiin kaksi 50 g punnusta (sellaiset voi helposti valmistaa melkein mistä vain ihan keittiövaa'an avulla, vaikka pienet purkit vedellä trimmattuna):

      1. Punnitsin itseni ilman painoja, 4 kertaa, aina sama tulos
      2. Sitten 100 g lisäpainon kanssa kerrran
      3. Siten 50 g lisäpainon kanssa kerran
      4. Ja lopulta taas itseni ilman lisäpainoja, 4 kertaa, aina sama tulos, joka oli 100 g enemmäin kuin kohdassa 1.

      Tuo noin 30 sekuntia kestänyt puuha siis lihotti minua 100 g:lla.

      Tietenkin, vaaka jonka resoluutio on 100 g omaa vähintäänkin /- 100 g virheen, mutta ei tuolla tavalla. Olen etsinyt paremaa/tarkempaa vaakaa. Yksi tasovaaka olisi markkinoilla jossa on 10 g resoluutio, eikä maksa kuin 105 eur, valmistaja väittää että sen tarkkuus olisi 10 g joka on virheväite, vaaka toimii vain 50 kg ... 100 kg välillä. Vähän paremmilla spekseillä olevat tasovaa'at ovatkin sitten 500 eur tuntumassa.

    • Anonyymi

      Kuka harrastaa mitäkin! Jokainen täyttää elämänsä jollakin aktiviteetillä tai sittenei millään!
      Indeksit saa työntää anukseensa! Indeksin muutoksen JÄRKEVÄ seuranta saattaa antaa sopivaa lisätietoa joka ohjaa toimintaa ja ratkaisuja.
      Jos tiedon perusteella ei ole valmis toimenpiteisiin niin se tieton tarpeetonta.

      Äärimmäisen narsistisena henkilönä käyn kerran vuodessa kehon koostumusmittauksessa. Muutokset koostumuksessa antavat joskus virikkeitä oman toiminnan tarkistamiseen.
      Analyysien välillä vaatteiden istuvuus, tai pikemminkin mahdolliset muutokset siinä, antavat riittävän indeksin. Kun ei tapahdu muutosta niin sillä siisti!

      Kymmenen vuoden yhteenvetona vuosittaisista analyyseistäni on se, että painoindeksini ja rasvani ovat ristiriidassa keskenään joten minä haistatan indekseillä pitkät!

      • Anonyymi

        Edellisen perustelu. Analyysi 25.10. 2019.
        BMI 27.8
        Rasva 16%
        Paino 82,2kg. Ihannepaino InBody720:n mukaan 81,3kg. Jos 76v ukko haluaisi ihannepainoon niin olisi laihdutettava peräti 900g! Luonnollinen vaihtelu on jo tuota luokkaa.
        Tuossa on syitä millä perusteella en noteeraa tuota BMI:tä mihinkään!


      • Anonyymi

        Minulla on hyvin istuvia vaatteita joita käytän säännöllisesti, ne ovat ompelijan istuttamia. Silti ne hälyyttävät aivan liian myöhään, ja pesun jälkeen ne ovat jonkin aikaa hieman tiukemmat. Vyön soljenreikä on noin tuuman välein, ja vyön kanssa on yhden reikävälin vaihtelua jo siitä mitä on yllä (ja pitäisi käyttää samaa vyötä koko ajan, minulla on jokaisessa housussa oma vyö jotta ei tarvitse nyplätä yhden ainokaisen kanssa), eli vyökin hälyyttää vasta parin tuuman paikkeilla, ja silloinkin vain jos käyttää samaa vyötä samoissa housuissa.

        Vaaaka ja 7 vrk keskiarvoistaminen sen sijaan osoittaa luotettavasti yhdessä viikossa painonmuutoksen joka on luokkaa muutamia satoja grammoja, silloin tilanteen korjaus on nopeasti ohi ja siis vain vähän kiusaa aiheuttava.

        Jatkuva, päivittäinen mittaus ja aina tarvittaessa tehtävä säätö ovat aivan kriitisen tärkeä työkalu painonhallinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hyvin istuvia vaatteita joita käytän säännöllisesti, ne ovat ompelijan istuttamia. Silti ne hälyyttävät aivan liian myöhään, ja pesun jälkeen ne ovat jonkin aikaa hieman tiukemmat. Vyön soljenreikä on noin tuuman välein, ja vyön kanssa on yhden reikävälin vaihtelua jo siitä mitä on yllä (ja pitäisi käyttää samaa vyötä koko ajan, minulla on jokaisessa housussa oma vyö jotta ei tarvitse nyplätä yhden ainokaisen kanssa), eli vyökin hälyyttää vasta parin tuuman paikkeilla, ja silloinkin vain jos käyttää samaa vyötä samoissa housuissa.

        Vaaaka ja 7 vrk keskiarvoistaminen sen sijaan osoittaa luotettavasti yhdessä viikossa painonmuutoksen joka on luokkaa muutamia satoja grammoja, silloin tilanteen korjaus on nopeasti ohi ja siis vain vähän kiusaa aiheuttava.

        Jatkuva, päivittäinen mittaus ja aina tarvittaessa tehtävä säätö ovat aivan kriitisen tärkeä työkalu painonhallinnassa.

        "Jatkuva, päivittäinen mittaus ja aina tarvittaessa tehtävä säätö ovat aivan kriitisen tärkeä työkalu painonhallinnassa"

        On, siinä tapauksessa, että painonhallintajärjestelmä on sekaisin.

        Useimmilla meistä, painonhallinta tapahtuu ihan kuin itsestään. Jos tuohon tulee häiritseviä tekijöitä, se ei toimi. Esim. mielen häiriöt ovat tuollaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jatkuva, päivittäinen mittaus ja aina tarvittaessa tehtävä säätö ovat aivan kriitisen tärkeä työkalu painonhallinnassa"

        On, siinä tapauksessa, että painonhallintajärjestelmä on sekaisin.

        Useimmilla meistä, painonhallinta tapahtuu ihan kuin itsestään. Jos tuohon tulee häiritseviä tekijöitä, se ei toimi. Esim. mielen häiriöt ovat tuollaisia.

        "painonhallintajärjestelmä "

        Että semmoinen ihan kuin itsestään toimiva järjestelmä on mennyt minulla ja niin monila muilla piloille. Ihan läjäpäin ei löydy tuollaista termiä netistä, ainoastaan yhden helppoheikin sivulla se on, kehon painonhallintaan liittyen. Ihmisen kehossa ei tietenkään ole mitään "painonhallintajärjestelmää", sellainen olisi löydetty jo ajat sitten.

        Minusta on paljon mukavampi laihduttaa jokunen sata grammaa, kuin jokunen kilo.

        Vaa'alla käyminen vain silloin tällöin, kerran kuussa tai kerran viikossa, on melkein sama kuin ei kävisi lainkaan, koska yksitäisessä mitauksessa voi olla jopa /-3 kg heittoa, riipuen nesteytyksestä ja dietaaristen lopputuotteiden sen hetkisestä prosessointivaiheesta. Eli kahden mittauksen välisessä erossa voi olla jopa /-6 kg heittoa. Ainoastaan joka-aamuinen vaa'alla käynti, aina samassa vaiheessa (aamutoimien jälkeen, mutta ennen aamiaista), tulosten kirjaaminen taulukkolaskentaan ja seitsemän vuorokauden liukuvan keskiarvon laskeminen tekee tuloksista luotettavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "painonhallintajärjestelmä "

        Että semmoinen ihan kuin itsestään toimiva järjestelmä on mennyt minulla ja niin monila muilla piloille. Ihan läjäpäin ei löydy tuollaista termiä netistä, ainoastaan yhden helppoheikin sivulla se on, kehon painonhallintaan liittyen. Ihmisen kehossa ei tietenkään ole mitään "painonhallintajärjestelmää", sellainen olisi löydetty jo ajat sitten.

        Minusta on paljon mukavampi laihduttaa jokunen sata grammaa, kuin jokunen kilo.

        Vaa'alla käyminen vain silloin tällöin, kerran kuussa tai kerran viikossa, on melkein sama kuin ei kävisi lainkaan, koska yksitäisessä mitauksessa voi olla jopa /-3 kg heittoa, riipuen nesteytyksestä ja dietaaristen lopputuotteiden sen hetkisestä prosessointivaiheesta. Eli kahden mittauksen välisessä erossa voi olla jopa /-6 kg heittoa. Ainoastaan joka-aamuinen vaa'alla käynti, aina samassa vaiheessa (aamutoimien jälkeen, mutta ennen aamiaista), tulosten kirjaaminen taulukkolaskentaan ja seitsemän vuorokauden liukuvan keskiarvon laskeminen tekee tuloksista luotettavan.

        Jos tykkäät viilata pilkkua etkä ymmärrä mistä on kysymys niin siitä vaan, ei se minulta ole pois.

        Kirjoituksestasi löytyy paljon epämääräisyyksiä ja epämääräisiä sanamuotoja mutta jätän nyt jonninjoutavan viisastelun sikseen.

        Mitä jos analysoisit vaikka omia kirjoituksiasi, siinähän olisi mielekästä toimintaa kaltaisellesi kaverille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "painonhallintajärjestelmä "

        Että semmoinen ihan kuin itsestään toimiva järjestelmä on mennyt minulla ja niin monila muilla piloille. Ihan läjäpäin ei löydy tuollaista termiä netistä, ainoastaan yhden helppoheikin sivulla se on, kehon painonhallintaan liittyen. Ihmisen kehossa ei tietenkään ole mitään "painonhallintajärjestelmää", sellainen olisi löydetty jo ajat sitten.

        Minusta on paljon mukavampi laihduttaa jokunen sata grammaa, kuin jokunen kilo.

        Vaa'alla käyminen vain silloin tällöin, kerran kuussa tai kerran viikossa, on melkein sama kuin ei kävisi lainkaan, koska yksitäisessä mitauksessa voi olla jopa /-3 kg heittoa, riipuen nesteytyksestä ja dietaaristen lopputuotteiden sen hetkisestä prosessointivaiheesta. Eli kahden mittauksen välisessä erossa voi olla jopa /-6 kg heittoa. Ainoastaan joka-aamuinen vaa'alla käynti, aina samassa vaiheessa (aamutoimien jälkeen, mutta ennen aamiaista), tulosten kirjaaminen taulukkolaskentaan ja seitsemän vuorokauden liukuvan keskiarvon laskeminen tekee tuloksista luotettavan.

        Olet siis sitä mieltä, että ihminen voi syödä miten paljon tahansa, tulematta kylläiseksi, tai olla nälissään miten kauan vaan.

        Jos henkilöllä ei ole vaakaa, laskinta, tietokonetta tai ruutupaperia, paino voi nosta vaikkapa 50kg ihan hallitsemattomasti, tai vastaavasti laskea 50kg, täysin vailla mitään kontrollia?

        En tiedä miksi itselläni paino pysyy vakaana, ihan ilman noita apuvälineitä. Olen varmaankin jotenkin sairas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, että ihminen voi syödä miten paljon tahansa, tulematta kylläiseksi, tai olla nälissään miten kauan vaan.

        Jos henkilöllä ei ole vaakaa, laskinta, tietokonetta tai ruutupaperia, paino voi nosta vaikkapa 50kg ihan hallitsemattomasti, tai vastaavasti laskea 50kg, täysin vailla mitään kontrollia?

        En tiedä miksi itselläni paino pysyy vakaana, ihan ilman noita apuvälineitä. Olen varmaankin jotenkin sairas.

        Ei, vaan olen sitä mieltä että tiedän ettei Ihmisen kehossa ole mitään "painonhallintajärjestelmää". Meillä ei ole myöskään nopeudenhallintajärjestelmää, sen takia autoissa on nopeusmittari.

        Mitä tahansa pyritäänkään hallitseman, se tapahtuu ja onnistuu vain mittaus ja säätö -periaatteella.

        Painonhallintaa varten on verkossa paljon erilaisia valmiita taulukkolaskentapohjia, jopa Mikrosoft tarjaa sellaista Office saitillaan, mutta vähemmälläkin taulukkolaskentakokemuksella selaisen laatii tise käden käänteessä.


        "En tiedä miksi itselläni paino pysyy vakaana, ihan ilman noita apuvälineitä. Olen varmaankin jotenkin sairas."

        Luultavasti, tai ilkeä. Sinun toitotus on omiaan auttamaan painonhallitsijoita epäonnistumaan. Ehkä siinä on sinun elämäsi suola.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan olen sitä mieltä että tiedän ettei Ihmisen kehossa ole mitään "painonhallintajärjestelmää". Meillä ei ole myöskään nopeudenhallintajärjestelmää, sen takia autoissa on nopeusmittari.

        Mitä tahansa pyritäänkään hallitseman, se tapahtuu ja onnistuu vain mittaus ja säätö -periaatteella.

        Painonhallintaa varten on verkossa paljon erilaisia valmiita taulukkolaskentapohjia, jopa Mikrosoft tarjaa sellaista Office saitillaan, mutta vähemmälläkin taulukkolaskentakokemuksella selaisen laatii tise käden käänteessä.


        "En tiedä miksi itselläni paino pysyy vakaana, ihan ilman noita apuvälineitä. Olen varmaankin jotenkin sairas."

        Luultavasti, tai ilkeä. Sinun toitotus on omiaan auttamaan painonhallitsijoita epäonnistumaan. Ehkä siinä on sinun elämäsi suola.

        Lienen sairaampi koska painoni on laskenut viimeiset 10 vuotta suuruusluokkana 1kg/vuosi?
        Olen kerran kysynyt lekurilta onko syytä huoleen mutta hänen mielestään, koska muutos on tasainen, niin ei ole syytä huoleen.
        Itse olen kyllä huolestunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan olen sitä mieltä että tiedän ettei Ihmisen kehossa ole mitään "painonhallintajärjestelmää". Meillä ei ole myöskään nopeudenhallintajärjestelmää, sen takia autoissa on nopeusmittari.

        Mitä tahansa pyritäänkään hallitseman, se tapahtuu ja onnistuu vain mittaus ja säätö -periaatteella.

        Painonhallintaa varten on verkossa paljon erilaisia valmiita taulukkolaskentapohjia, jopa Mikrosoft tarjaa sellaista Office saitillaan, mutta vähemmälläkin taulukkolaskentakokemuksella selaisen laatii tise käden käänteessä.


        "En tiedä miksi itselläni paino pysyy vakaana, ihan ilman noita apuvälineitä. Olen varmaankin jotenkin sairas."

        Luultavasti, tai ilkeä. Sinun toitotus on omiaan auttamaan painonhallitsijoita epäonnistumaan. Ehkä siinä on sinun elämäsi suola.

        "Ei, vaan olen sitä mieltä että tiedän ettei Ihmisen kehossa ole mitään "painonhallintajärjestelmää"."

        Toki sinulla saa olla mielipide tuosta asiasta, mutta olet väärässä.

        "Mitä tahansa pyritäänkään hallitseman, se tapahtuu ja onnistuu vain mittaus ja säätö -periaatteella."

        Sattumalta olen automaatiotekniikan diplomi-insinööri, joten tiedän jotakin säätöpiireistä.

        Säätöpiirin toimiseksi tarvitaan mittaus, takaisinkytkentä, säädin ja säätöelin.

        Ihmisen painonhallinnnassa mittaus tapahtuu aistinvaraisesti:

        -näläntunne
        -kylläisyydentunne
        -heikotus
        -päänsärky
        -varmasti paljon muitakin asioita on jotka viestivät siitä, pitäisikö syödä vaiko ei

        Aistinvarainen mittaus ei ole yhtä tarkka kuin jos se toteutettaisiin mittavälineillä, mutta oikeassa ympäristössä, ilman liian suuria häiriötekijöitä, tuolla saadaan aikaiseksi ihan toimiva säätöpiiri, joka tarkoittaa sitä, että ihminen pysyy normaalipainoisena ja paino pysyy vakaana.

        Mainitsit myös nopeuden, ja väitit ettei meillä ole siihen mitään hallintaa. Uskallan kyllä olla eri mieltä kanssasi. Samalla tavalla, aistinvaraisesti sitä mitataan. Pystyn ihan varmasti erottamaan, menenkö autolla 100 km/h vaiko 40 km/h. Todennäköisesti pystyn paljon parempaankin, ja väitän että erotan kulkeeko auto 40 km/h vaiko 50km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei, vaan olen sitä mieltä että tiedän ettei Ihmisen kehossa ole mitään "painonhallintajärjestelmää"."

        Toki sinulla saa olla mielipide tuosta asiasta, mutta olet väärässä.

        "Mitä tahansa pyritäänkään hallitseman, se tapahtuu ja onnistuu vain mittaus ja säätö -periaatteella."

        Sattumalta olen automaatiotekniikan diplomi-insinööri, joten tiedän jotakin säätöpiireistä.

        Säätöpiirin toimiseksi tarvitaan mittaus, takaisinkytkentä, säädin ja säätöelin.

        Ihmisen painonhallinnnassa mittaus tapahtuu aistinvaraisesti:

        -näläntunne
        -kylläisyydentunne
        -heikotus
        -päänsärky
        -varmasti paljon muitakin asioita on jotka viestivät siitä, pitäisikö syödä vaiko ei

        Aistinvarainen mittaus ei ole yhtä tarkka kuin jos se toteutettaisiin mittavälineillä, mutta oikeassa ympäristössä, ilman liian suuria häiriötekijöitä, tuolla saadaan aikaiseksi ihan toimiva säätöpiiri, joka tarkoittaa sitä, että ihminen pysyy normaalipainoisena ja paino pysyy vakaana.

        Mainitsit myös nopeuden, ja väitit ettei meillä ole siihen mitään hallintaa. Uskallan kyllä olla eri mieltä kanssasi. Samalla tavalla, aistinvaraisesti sitä mitataan. Pystyn ihan varmasti erottamaan, menenkö autolla 100 km/h vaiko 40 km/h. Todennäköisesti pystyn paljon parempaankin, ja väitän että erotan kulkeeko auto 40 km/h vaiko 50km/h.

        Hah hah

        Desimaali-spede menee mykäksi aina siinä vaiheessa kun huomaa tuupanneensa ruudulle turhaa jargonia.

        Tuo on nähty jo aiemminkin ja nytkin on jo viisastelemassa toisissa ketjuissa mutta hylkäsi tämän kun tajusi itsekin olleensa itseään viisaampien parissa.

        LOL

        :D :D :D :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei, vaan olen sitä mieltä että tiedän ettei Ihmisen kehossa ole mitään "painonhallintajärjestelmää"."

        Toki sinulla saa olla mielipide tuosta asiasta, mutta olet väärässä.

        "Mitä tahansa pyritäänkään hallitseman, se tapahtuu ja onnistuu vain mittaus ja säätö -periaatteella."

        Sattumalta olen automaatiotekniikan diplomi-insinööri, joten tiedän jotakin säätöpiireistä.

        Säätöpiirin toimiseksi tarvitaan mittaus, takaisinkytkentä, säädin ja säätöelin.

        Ihmisen painonhallinnnassa mittaus tapahtuu aistinvaraisesti:

        -näläntunne
        -kylläisyydentunne
        -heikotus
        -päänsärky
        -varmasti paljon muitakin asioita on jotka viestivät siitä, pitäisikö syödä vaiko ei

        Aistinvarainen mittaus ei ole yhtä tarkka kuin jos se toteutettaisiin mittavälineillä, mutta oikeassa ympäristössä, ilman liian suuria häiriötekijöitä, tuolla saadaan aikaiseksi ihan toimiva säätöpiiri, joka tarkoittaa sitä, että ihminen pysyy normaalipainoisena ja paino pysyy vakaana.

        Mainitsit myös nopeuden, ja väitit ettei meillä ole siihen mitään hallintaa. Uskallan kyllä olla eri mieltä kanssasi. Samalla tavalla, aistinvaraisesti sitä mitataan. Pystyn ihan varmasti erottamaan, menenkö autolla 100 km/h vaiko 40 km/h. Todennäköisesti pystyn paljon parempaankin, ja väitän että erotan kulkeeko auto 40 km/h vaiko 50km/h.

        "Ihmisen painonhallinnnassa mittaus tapahtuu aistinvaraisesti: -näläntunne
        -kylläisyydentunne -heikotus -päänsärky -varmasti paljon muitakin asioita on jotka viestivät siitä, pitäisikö syödä vaiko ei"

        Meidän endokriinisessä järjestelmässä sekä hermostossa on energian saannin tilanteesta tietoa välittäviä hormoneja ja sähköisiä signaaleja. Sen tietää ihan lapsetkin ksoka niistä opetetaan aika varhain peruskoulusssa.

        Keskustelussta, jonka täysin väärinymmärsit, on kuitenkin toittottaja keksimä ihmisen "painonhallintajärjestelmä", sellaista ei ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ihmisen painonhallinnnassa mittaus tapahtuu aistinvaraisesti: -näläntunne
        -kylläisyydentunne -heikotus -päänsärky -varmasti paljon muitakin asioita on jotka viestivät siitä, pitäisikö syödä vaiko ei"

        Meidän endokriinisessä järjestelmässä sekä hermostossa on energian saannin tilanteesta tietoa välittäviä hormoneja ja sähköisiä signaaleja. Sen tietää ihan lapsetkin ksoka niistä opetetaan aika varhain peruskoulusssa.

        Keskustelussta, jonka täysin väärinymmärsit, on kuitenkin toittottaja keksimä ihmisen "painonhallintajärjestelmä", sellaista ei ole olemassa.

        Pertti veti hätäräpellyksen kehii

        ROFLMAO !!!!

        :D :D :D :D :D :D :D :D :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pertti veti hätäräpellyksen kehii

        ROFLMAO !!!!

        :D :D :D :D :D :D :D :D :D

        Miksi Pertin ja Veijon nimiä ei saa mainita samassa yhteydessä? Mitä mieltä he ovat asioista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei, vaan olen sitä mieltä että tiedän ettei Ihmisen kehossa ole mitään "painonhallintajärjestelmää"."

        Toki sinulla saa olla mielipide tuosta asiasta, mutta olet väärässä.

        "Mitä tahansa pyritäänkään hallitseman, se tapahtuu ja onnistuu vain mittaus ja säätö -periaatteella."

        Sattumalta olen automaatiotekniikan diplomi-insinööri, joten tiedän jotakin säätöpiireistä.

        Säätöpiirin toimiseksi tarvitaan mittaus, takaisinkytkentä, säädin ja säätöelin.

        Ihmisen painonhallinnnassa mittaus tapahtuu aistinvaraisesti:

        -näläntunne
        -kylläisyydentunne
        -heikotus
        -päänsärky
        -varmasti paljon muitakin asioita on jotka viestivät siitä, pitäisikö syödä vaiko ei

        Aistinvarainen mittaus ei ole yhtä tarkka kuin jos se toteutettaisiin mittavälineillä, mutta oikeassa ympäristössä, ilman liian suuria häiriötekijöitä, tuolla saadaan aikaiseksi ihan toimiva säätöpiiri, joka tarkoittaa sitä, että ihminen pysyy normaalipainoisena ja paino pysyy vakaana.

        Mainitsit myös nopeuden, ja väitit ettei meillä ole siihen mitään hallintaa. Uskallan kyllä olla eri mieltä kanssasi. Samalla tavalla, aistinvaraisesti sitä mitataan. Pystyn ihan varmasti erottamaan, menenkö autolla 100 km/h vaiko 40 km/h. Todennäköisesti pystyn paljon parempaankin, ja väitän että erotan kulkeeko auto 40 km/h vaiko 50km/h.

        "Aistinvarainen mittaus ei ole yhtä tarkka kuin jos se toteutettaisiin mittavälineillä, mutta oikeassa ympäristössä, ilman liian suuria häiriötekijöitä, tuolla saadaan aikaiseksi ihan toimiva säätöpiiri, joka tarkoittaa sitä, että ihminen pysyy normaalipainoisena ja paino pysyy vakaana."

        Ei ole olemassa mitään aistinvaraista mittausta, aistinvaraisesti on mahdollista vain arvioida. Ja painonsa arvioiminen aistinvaraisesti on erittäin epätarkkaa. Eikä painoaan voi lainkaan arvioida esittämiesi tunteiden avulla (nälkä, kylläisyys, heikotus, päänsärky).

        Se mitä "paino pysyy vakaana" tarkoittaa kullekin, vaihtelee suuresti. Painon aistinvarainen havainnointi vie helposti siihen että vasta jokin 5000 g lihoaminen havaitaan siten että se käynnistää korjaavat säätötöimenpiteet. Joka aamuisen vaakalukeman kirjaaminen ja 7 vrk liukuvan keskiarvograafin vilkaisu (jotka vievät aikaa max. 10 sekuntia) voi käynistää korjaavat säätötöimenpiteet jo 300 g lihoamisen jälkeen. Se että ihminen lihoaa ensin 5 kg voi helposti johtaa siihen että ei syystä tai toisesta laihduta sitä pois ja siten niitä viiden kilon lisämassoja alkaakin kertymään useita. Pieni, alle 500 g laihdutusprosessi on nopeasti ohi (alle yksi viikko), sen viitsii/jaksaa paljon helpommin viedä maaliin.


    • Anonyymi

      älä välitä monella on painonousu 7 vuotta.

    • Anonyymi

      Tänään BMI 17.35 (7 vrk liukuva keskiarvo). Ruoka & paino -päiväkirjaa pitämällä, ja tietenkin suorittamalla tarvittavat säätötoimenpiteet, ei mitenkään voi epäonnistustua, suosittelen painokkaasti.

      Olen nyt parin viikon ajan seuraanut energiansaantiani hyvin tarkasti, lisäsin ruokapäiväkirjaan toiminnon joka arvioi jatkuvasti kulloinkin saadun dietaarisen energiapaakun riittoisuuden ja esittää graafia m.m. siitä milloin ja paljonko laihdun/lihoan. Kyseessä on tietenkin arvio joka perustuu seuraaviin kolmeen oletukseen: Yöaika on 8 h jolloin ei syödä, kokonaisenergiankulutukseni on 1600 kCal/vrk, aineenvaihduntanopeuteni on päiväsaikaan 33% suurempi kuin yöaikaan. Niistä saadaan yöajan aineenvaihduntanopeudelle 0.910746812 kCal/min ja päiväajan (16 h) aineenvaihduntanopeudelle 1.21129326 kCal/min, Nuo pitää varsin hyvin kutinsa, en harrasta mitään hikimurheilua ja työ on hyvin kevyttä joten aineenvaihduntanopeuteni on tasaista niin yöllä kuin päivälläkin. Muutan kokonaisenergiankulutukseni arvoa heman sen mukaan onko menossa laihdutus vaiko painonhallinta.

      Hämmästyttävän tarkasti nälän tuntemukset noudattavat minuutintarkkaa energitasapainon graafia, sillä ei ole juurikaan mitään merkitystä mistä elintarvikkeesta energia on peräisin. Kun aterian jälkeen energiatasapaino vajoaa nollan tietämille, on jo varsin selviä nälän tunteita.

      Kun teen niin että tasapainottelen koko päiväajan (16 h) tuolla lasketulla 1.21129326 kCal/min aineenvaihduntanopeudella, niin tietenkään en saa dietaarista energiaa kuin 1162.84153 kCal/vrk, tämä ilmenee varsin kiusaavina nälän tunteita aamulla ja usein herättää ennen aikojaan, mutta laihdun koko yön (8 h) ajalla 437.1584699 kCal verran. Jos sen sijaan hallitsen painoa, niin sitten on mukavampaa jos nukkumaan mennessä on yöaikaa varten jonkin verran energiaa aineenvaihdunnassa, tämä on pannut miettimään iltasyömisen merkitystä uudelleen, nyt nautin jopa 300 kCal hedelmiä vähän ennen nukkumaan menoa.

      • Anonyymi

        On surullinen tuon miehen tarina! Pahoittelut.


      • Anonyymi

        Unohdin ihan mainita että mausteista tulee yllättävän paljon kaloreita, luulen ettei monikaan niitä huomioi, itse ryhdyin lisäämäään ne ruokapäiväkirjaan vasta kun aloitin tarkemman seurannan. Etenkin työeväiden kanssa käytän kuivattuja mausteita niiden säilyvyyden/helppouden takia: Pippurit, sipulit, yritit, chili, curry. Minulla niitä on pienessä 300 kCal 400 kCal ateriassa merkittävä määrä, luokaa 20 ... 30 kCal per ateria (mutta pidän vahvasti maustetusta). Finelissä on vain vähän tietoa kuivatuista mausteita, FoodData Central:sta löytyy.

        Kahvikin (paljas/musta suodatinkahvi) unohtui minulta aika usein kirjaamatta, siihen on minulla myös ollut sellainen ajatus että eihän siinä merkittävästi energiaa ole. Mutta kun mukin vetoisuus on 2.5 dl ja kahvihetki on 2 mukillista, niin jokainen kahvihetki tuottaa 12.8 kCal.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On surullinen tuon miehen tarina! Pahoittelut.

        On. Normaali tarina, sairas ei ymmärrä omaa tilaansa, vaikka ympäristö sen näkee selvästi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On. Normaali tarina, sairas ei ymmärrä omaa tilaansa, vaikka ympäristö sen näkee selvästi.

        Eiköhän kyseessä ole ihan tavallinen trolli. Syytä trollaamisen en kyllä tiedä.


    • Anonyymi

      Ei sillä ole mitään väliä jos paino noussu jouluaatosta uudenvuoden aattoon 7 päivää vaan sillä mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä. jos joulun söit 7päivää. muuta taktiikka uusivuosi -joulun väli.

    • Anonyymi

      Hymykuoppaakato hävisi jokin aika sitten, siitä jo raportoin tuolloin. Nyt aamullla havaitsin että on iskenyt nenän labiaalisten taitosten kato (nasolabial folds). Outoa, että poskiin voi kertyä suohteellisesti ottaen niin paljon läskiä. Tätä on kyllä odotettu hartaasti, viiime kesänä kun laihdutus oli vahvana päällä, poskissa/kasvoissa tuntui jatkuvaa pistelyä, sitä ihmeteltiin useamman viikon ajan, se tuntui pitkälti samankaltaiselta kuin auringon lievästi poltama, mutta mitään palamisen merkkejä ei ollut. Viimein oivalsin että kyseessä on samantyyppinen tunne kun se kun "vatsan" tienoilta palaa läskiä.

      Täällä oli lähimenneisyydessä keskustelua siitä "palaako" läski tasaisesti kaikkialta vaiko epätasaisesti, ainakin minulla on siis hyvin vahvasti niin että poskista se näyttää kaikkein viimeiseksi lähtevän.

    • Anonyymi

      On koronalauantai ja paino on noussut lähes kolme tuhatta grammaa (7 vrk juokseva keskiarvo) noin kolmen viikon aikana, tänä-aamuna BMI oli 17.73 (7 vrk juoksevan keskiarvon mukaan). Nyt kello on 19:49 ja vaikuttaa siltä että ajoittain pohdiskelen jotta joko olisiko varhaisaamaisen aika. Positiivista tässä on, että tänään sattui tapahtumaan hyvin huolellinen dietaarien tyhjennys, joten odotan kuumeisesti huomisen painon mittauksen vaikutusta 7 vrk:n juoksevaan keskiarvoon.

      Nyt kun olen painonhallinnassa, varhaisaamiainen on alle 200 kCal joka ravitsee minua noin 2h, 47 min, 25 sek ajan. Esimerkki eiliseltä:

      Kananmuna, keitetty: 59 g
      Silli, säilyke, kirkaslieminen: 17.5 g
      Hapankorppu: 16.5 g
      Valkosipulijauhe: 2.01 g
      Basilika, kuivattu 0.99 g

      Varhaisaamiaista seuraa varsinainen aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen, mutta luulen että joudun tänään skippaamaan neljä viimeistä.

      • Anonyymi

        No niin, tänään aamulla BMI (7 vrk juokseva keskiarvo) olikin siten 17.72. Suunta on oikea. Nyt kello on 15:15, söin juuri varhasiaamiaisen 188.4 kCal.


    • Anonyymi

      Tavoitteenasi on siis anorektisuus??? Lopeta laihdutus välittömästi, kukaan ei pidä luuviuluista.

      • Anonyymi

        Jos amputoisit kummankin jalkasi polven kohdalta, niin paino putoaisi nopeasti. Tosin siinä on se ongelma, että BMI arvosi nousisi? No josko kädet sitten, ne ei vaikuta BMI:n.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos amputoisit kummankin jalkasi polven kohdalta, niin paino putoaisi nopeasti. Tosin siinä on se ongelma, että BMI arvosi nousisi? No josko kädet sitten, ne ei vaikuta BMI:n.

        Moottorisahalla onnistuu nopeiten, tarvitset tosin kaverin sahaajaksi ainakin sille toiselle kädelle ja verentyrehdyttämisessä on syytä olla nopea ettei laihdu liikaa ja kuolla kupsahda.


      • Anonyymi

        Tavoitteenani on pysyä BMI 17.50 tuntumassa. Se ei ole lähelläkään anorektiutta, opiskle ensin asia josta aiot toitottaa/hölöttää, niin sinun ei tarvitse toitottaa/hölöttää turhanpäiten.

        Olen nyt ollut noin 10 viikkoa painonhallinnassa, siis seuranta säätö. Tiedän jo että kokonaisenergiankulutukseni on lähimain 1600 kCal/vrk. Vaikka toiminkin parhaani mukaisesti, on tuon 10 viikon aikana painoni (jokapäiväiseen vaakalukemaan perustuvan 7 vrk:n liukuvan keskiarvon mukaan tarkasteltuna) vaihdellut välillä -1.5 kg ... 1.5 kg. Taitaa olla niin, että noinkin suuri vaihteluväli pitää vain hyväksyä, koska eilinen dietaarinen tyhjennyselämys oli noin 1.6 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavoitteenani on pysyä BMI 17.50 tuntumassa. Se ei ole lähelläkään anorektiutta, opiskle ensin asia josta aiot toitottaa/hölöttää, niin sinun ei tarvitse toitottaa/hölöttää turhanpäiten.

        Olen nyt ollut noin 10 viikkoa painonhallinnassa, siis seuranta säätö. Tiedän jo että kokonaisenergiankulutukseni on lähimain 1600 kCal/vrk. Vaikka toiminkin parhaani mukaisesti, on tuon 10 viikon aikana painoni (jokapäiväiseen vaakalukemaan perustuvan 7 vrk:n liukuvan keskiarvon mukaan tarkasteltuna) vaihdellut välillä -1.5 kg ... 1.5 kg. Taitaa olla niin, että noinkin suuri vaihteluväli pitää vain hyväksyä, koska eilinen dietaarinen tyhjennyselämys oli noin 1.6 kg.

        Kun kaikkien muiden kirjoitukset on turhaa hölötystä/toitotusta niin tämä kirjoittajahan tarvitsee oman palstan.

        Voisiko suomi24 sellaisen perustaa, saisi olla aina oikeassa kun muita kirjoittajia ei olisi paikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos amputoisit kummankin jalkasi polven kohdalta, niin paino putoaisi nopeasti. Tosin siinä on se ongelma, että BMI arvosi nousisi? No josko kädet sitten, ne ei vaikuta BMI:n.

        Minusta on todella outoa, ettei kaltaisiesi sairaiden imbesillien dementikkojen ulostuksia täältä poisteta automaattisesti, kun sen sijaan asiallisia viestejä, jossa on ohjeita, tietoa ja apua, tuhotaan urakalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorisahalla onnistuu nopeiten, tarvitset tosin kaverin sahaajaksi ainakin sille toiselle kädelle ja verentyrehdyttämisessä on syytä olla nopea ettei laihdu liikaa ja kuolla kupsahda.

        Minusta on erittäin outoa, ettei kaltaisiesi sairaiden imbesillien dementikkojen ulostuksia täältä poisteta automaattisesti, kun sen sijaan asiallisia viestejä, jossa on ohjeita, tietoa ja apua, tuhotaan urakalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kaikkien muiden kirjoitukset on turhaa hölötystä/toitotusta niin tämä kirjoittajahan tarvitsee oman palstan.

        Voisiko suomi24 sellaisen perustaa, saisi olla aina oikeassa kun muita kirjoittajia ei olisi paikalla.

        Minusta on äärimmäsein outoa, ettei kaltaisiesi sairaiden imbesillien dementikkojen ulostuksia täältä poisteta automaattisesti, kun sen sijaan asiallisia viestejä, jossa on ohjeita, tietoa ja apua, tuhotaan urakalla.


    • Anonyymi

      Miksi himskatissa pitää laskea koko ajan painoindeksiään? Nesteytys, syöty ravinto ja suoliston massa vaikuttavat asiaan. Hyödytöntä. Sitä paitsi painoindeksi ei kerro yhtään mitään. Voi olla painava ja lihaksikas eli vähärasvainen tai laiha ja keskivartaloltaan rasvoittunut. Tavoitteesi on alipainon puolella, joten et taida kovin vahva olla.

      Seota voi nähtävästi äärettömän monella eri tavalla. Mitähän taikauskoa aloittajalla on koronan suhteen, vai onkohan hän huomannut koko ilmiötä?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      137
      2404
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      2154
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      102
      1956
    4. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      100
      1644
    5. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1615
    6. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      325
      1319
    7. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      98
      1291
    8. 342
      1224
    9. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      939
    10. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      63
      936
    Aihe