Loviisan seurakunnan pastori on tuomittu 260 euron sakkoihin lyötyään rippileirillä ollut nuorta.
Papit ovat saaneet viime aikoina paljon negatiivista julkisuutta. Mistä ilmiö johtuu? Onko epäkohdista pappien toiminnassa aiemmin vain vaiettu julkisuudessa? Vai onko pappien käytös muuttunut vuosien aikana? Mistä pappien heille "sopimaton käytös" johtuu?
Pappi pahoinpiteli rippileiriläisen
203
38244
Vastaukset
- Totuudennäkijä
Kirkolliset ammatit lienevät niin kurinalaisia ja yksityiselämää rajoittavia, että niissä patoutuu henkistä pahoinvointia. Se sitten purkautuu ajattelemattomana maallisena toimintana, joka usein on kyseenalaista tai tuomittavaa.
- lisäilijä
Yksi syy padota asioita ja pitää niitä omana tietonaan voi olla myös se, että pappien asiat käsitellään herkemmin julkisuudessa ja "moralisoiden" kuin muiden vastaavatkin asiat. Nyt esim. täälläkin keskustellaan tästä kysymyksestä. Jos kukatahansa tekee vastaavaa jossakin, ei se ylitä uutis- ja keskustelukynnyksiä laajemmin.
- oisko tosi
Mä luulen ettei papit yleensä pahasti käyttäydy. Noi jutut on lööpeistä. Jos aina julkaistaisiin töppäilijöiden ammatit ja sit vielä suhteutettais niiden määrä niin papit voisi pärjätä ihan hyvin siinä kilvassa. Tietoni mukaan, joka on tarkistamon, papit tekee aika vähän rikoksia. Siksi jokainen käry tai oikeusjuttu on valtakunnan uutinen.
Lööpit lööppeinä jutut juttuina - liiottelua...
on se nyt aika liiottelua että kaikki papit ois sellasia. Mun isä on pappi eikä se oo koskaan ees hirveästi hermostuneena koskenukkaan. ne muutamat papit ovat aivan erilaisia. ne muutamat on nyt julkisuudessa. ei tartte heti ruveta miettimään mikä pappeja vaivaa. nämä pahoinpitelijät vois olla missä ammatissa vaan
- AleX87
Lapset pakotetaan pienestä pitäen Kristinuskoon.. Ja papit ovat vielä reikäpäitä. Hyvä uskonto :P
- v.v.t
AleX87 kirjoitti:
Lapset pakotetaan pienestä pitäen Kristinuskoon.. Ja papit ovat vielä reikäpäitä. Hyvä uskonto :P
kristin usko on täyttä huijausta vatikaanista on löytyny kääröjä missä luki että jumala on kivessä jonka nostat hän on myös puussa jonka kaadat hän ei ole pelkästään kiviseinäisessä kirkossa tai puu kirkossä hän on kaikki alla
- OPAS
AleX87 kirjoitti:
nämä jutut näkyy paranevan. Siis kiirehdi satunnainen ohilukija sinne!
- aito oikee
AleX87 kirjoitti:
ev.lut. on uskonnollista ja se on kristinuskosta muokattu valtiollinen kirkko, jonka oppi ei edes pohjaudu raamattuun vaan Lutheriin ja perinteisiin.
- Mysteeriö(m25)
Tuli tossa mieleen että mahdetaankohan me tietää koko totuutta asiasta.Taaskaan!!! yleesä media esittelee sen kohu puolen jutusta!
-Mysteeriö(m25) - opettaja
v.v.t kirjoitti:
kristin usko on täyttä huijausta vatikaanista on löytyny kääröjä missä luki että jumala on kivessä jonka nostat hän on myös puussa jonka kaadat hän ei ole pelkästään kiviseinäisessä kirkossa tai puu kirkossä hän on kaikki alla
hehe, oikeesti aapista pitäs jakaa koteihin
- niinsfgsagf
opettaja kirjoitti:
joo, mutta jotku kirjottaa tahalleen väärin
- niinsfgsagf
niinsfgsagf kirjoitti:
joo, mutta jotku kirjottaa tahalleen väärin
korjaan ei jaksa panostaa tai sit sä ootki vaan pilailia
- kexsi
Mitähän nuori teki? Suomessa on noitten nuorien "ymmärtäjiä" aivan liian paljon.
- kexsi
v.v.t kirjoitti:
Huomaa että olet todellakin syventynyt kristinuskon asiaan vai, että oikeen Vatikaanista löytyny noita vahvoja todisteita Kristinuskoa vastaan, jos uskoa vastaan on noin "vahvoja" kirjoituksia, niin täytyypä sanoa, että Uskon mielummin raamattuun kuin noihin "huhuihin".(Lueppa itekkin joskus, niin tiedät mistä puhut)
- jenni
aito oikee kirjoitti:
ev.lut. on uskonnollista ja se on kristinuskosta muokattu valtiollinen kirkko, jonka oppi ei edes pohjaudu raamattuun vaan Lutheriin ja perinteisiin.
hetkinen. mietitäänpä uudestaan. Lutherhan itse ei halunnut että hänen "tavastaan" tehtäisiin mitää varsinaista uskontoa. vaan se on sitten myöhemmin Lutherin kuoleman jälkeen tehty. Ja millä perustein ev.lut ei perustu raamattuun? Lutherhan nimenomaan hyväksyikin vaan ev.lutiin kaksi sakramenttiä koska muita sakramenttejä ei raamatusta löydy vaan ne kaksi kaste ja ehtoollinen.
- OPPILAS
opettaja kirjoitti:
HEI OPETTAJA VOIKO TULLA PAREMPIA????
KERRO MINULLE MITÄ TARKOITTAA SANA KU???
JOS KERRAN OLET OPETTAJA *LAPSISTAAN HUOLESTUNUT* - PITÄIS
opettaja kirjoitti:
Niin oppisit sinäkin laittamaan lauseen perään pisteen.
- ..............
Kaikki papit on ihan sekopäitä!!!!!!!! Niillähän on ihan omat jutut eikä niitä niiden juttuja ymmärrä kukaan!!! Muistan kuinka sekopää pappi minunkin rippileirillä oli!!
- Kuria pennuille
Ninpä: Kyllä minusta ammattikasvattajana tuntuu, että papeissa ja opettajissa on aina vika. pikku kullanmuruissa pipopää lökäpöksyissä ei ole tietenkään mitään vikaa. P......LE !!!!.....Tämä maa tarvitsee läsnäolovat ja kasvattavat vanhemmat nuorileen. ja rajat ja säännöt!!! sitten voidaan alkaa arvostelemaan muita
- Kerro lisää
Kuria pennuille kirjoitti:
Ninpä: Kyllä minusta ammattikasvattajana tuntuu, että papeissa ja opettajissa on aina vika. pikku kullanmuruissa pipopää lökäpöksyissä ei ole tietenkään mitään vikaa. P......LE !!!!.....Tämä maa tarvitsee läsnäolovat ja kasvattavat vanhemmat nuorileen. ja rajat ja säännöt!!! sitten voidaan alkaa arvostelemaan muita
Jojoo haista sinä pa**a. Kai ihminen saa oman mielipiteensä ilmaista!
- Itsekin ammattikasvattaja
SE on kyllä totta, että heti niitä kasvattajia ollaan syyttelemmässä, mutta KOSKAAN, ei koskaan, vika ole vanhemmissa, vaikka ongelmathan alkavat yleensä juuri sieltä kotoa. Mutta kun vanhemmat on töissä päivät, yöt, niin kuka siinä sitten kodin puolesta lapsen hoitaa? Kotoa täytyy laittaa rajat! Mutta syy on helppo opettajan niskoille laittaa, kukapa oman syyllisyytensä tunnustaisi?
Ehdottomasti kuria lisää niin koulussa ja kotona. Mutta minulla ainakaan ei ole koskaan käynyt mielen vieressäkään käydä oppilaaseen käsiksi! Minulla on jo omassa kodissa opetettu, että asiat selvitetään PUHUMALLA ja sen olen hyväksi konstiksi havainnut. Lapsi kumminkin ymmärtää puhetta.
Mutta muistetaanpa, että papitkin ovat vain ihmisiä ja kyllähän hermot heilläkin palaa, se kuuluu inhimillisyyteen. On suorastaan typerää, että tällainen asia laitetaan lehteen ja se samalla pilaa jonkun pappipolosen elämän. Eri asia oli sen kirkkoherran kanssa, joka oli vuosikaudet pahoinpidellyt vaimoaan.
Toivon, että kyseinen pappi, joka on lyönyt rippikoululaista lukee tämän, että terveiset menee perille. Eli älä välitä tästä julkisuudesta, se on huomenna jo vanhentunut! Ja suurin osa kansasta tasan tarkkaan pitää pappejakin - ihmisinä! - rajoja ja rakkautta
jo alle kouluikäiset tekevät mitä vaan ja naureskelevat ettei heille voi mitään, ei se ihme, että välillä voi pinna palaa sellaiselta, joka sitä joutuu todistamaan.
En ole väkivallan kannalla suuntaan tai toiseen, mutta VANHEMMAT, minäkin, ehkä olisi syytä pysähtyä ja tutkiskella omaa lasta, itseään ja suhtautumista sääntöihin ja lähimmäisiin. - Tavallinen tallaaja
Itsekin ammattikasvattaja kirjoitti:
SE on kyllä totta, että heti niitä kasvattajia ollaan syyttelemmässä, mutta KOSKAAN, ei koskaan, vika ole vanhemmissa, vaikka ongelmathan alkavat yleensä juuri sieltä kotoa. Mutta kun vanhemmat on töissä päivät, yöt, niin kuka siinä sitten kodin puolesta lapsen hoitaa? Kotoa täytyy laittaa rajat! Mutta syy on helppo opettajan niskoille laittaa, kukapa oman syyllisyytensä tunnustaisi?
Ehdottomasti kuria lisää niin koulussa ja kotona. Mutta minulla ainakaan ei ole koskaan käynyt mielen vieressäkään käydä oppilaaseen käsiksi! Minulla on jo omassa kodissa opetettu, että asiat selvitetään PUHUMALLA ja sen olen hyväksi konstiksi havainnut. Lapsi kumminkin ymmärtää puhetta.
Mutta muistetaanpa, että papitkin ovat vain ihmisiä ja kyllähän hermot heilläkin palaa, se kuuluu inhimillisyyteen. On suorastaan typerää, että tällainen asia laitetaan lehteen ja se samalla pilaa jonkun pappipolosen elämän. Eri asia oli sen kirkkoherran kanssa, joka oli vuosikaudet pahoinpidellyt vaimoaan.
Toivon, että kyseinen pappi, joka on lyönyt rippikoululaista lukee tämän, että terveiset menee perille. Eli älä välitä tästä julkisuudesta, se on huomenna jo vanhentunut! Ja suurin osa kansasta tasan tarkkaan pitää pappejakin - ihmisinä!Ei todellakaan mikään ihme, jos rippisleireillä on kaikenlaista. Miettikääpä, että jos kotona yhdenkin murkkuikäisen kanssa on tekemistä, niin leireillä niitä murkkuja on kymmeniä, ja tekemiset sen mukaiset. On siinä kirkonpaimenilla paimentamista.
- lue: 1.Kor.11:27-29, vanha ...
Kullanmurut, joita hengelliset asiat eivät vähääkään kiinnosta, kilpailevat keskenään siitä, kuka osaa olla papille ilkein ja ärsyttää eniten? Se on sitten porukan sankari. Jos kasteen armo tekee vauvasta Jumalanlapsen ja suoritettu rippikoulu kauhukakarasta taivaskelpoisen, jossain on menty pahasti pieleen.- Tahdotko seurata Jeesusta, kysyy pappi ehtoollisella. Ja kaikkien pitää vastata: tahdon!Tätä näytelmää on koko suku parhaat päällä seuraamassa ja sitten pidetään juhlat.Voi kauhistuksien kauhistus!
- HoppiTsigu
no sieltähän se vallan korrekti lausunto sitten tulikin.. tyylikö muka määrittelee miten nuori käyttäytyy? Itse edustam juuri tätä ns. "lökäpöksykastia" ja olen myös seurakuntanuori.. Järki käteen, ei meitä nuoriakaan voi kaikesta syyttää.. En kuitenkaan kiellä etteikö siinä nuoressakin olisi voinut olla vika, mutta aika pahasti on saanut tehdä/sanoa että ansaitsee tulla lyödyksi.. On se muuten kumma ettet maininnut ollenkaan hevareita, gootteja, skinejä jne.. onko vain hopparit niitä jotka häiriköi? maailmassa on niin paljon ongelmia ja niin vähän hoppareita, ettei syy voi olla siinä...
- perussuomalainen50
HoppiTsigu kirjoitti:
no sieltähän se vallan korrekti lausunto sitten tulikin.. tyylikö muka määrittelee miten nuori käyttäytyy? Itse edustam juuri tätä ns. "lökäpöksykastia" ja olen myös seurakuntanuori.. Järki käteen, ei meitä nuoriakaan voi kaikesta syyttää.. En kuitenkaan kiellä etteikö siinä nuoressakin olisi voinut olla vika, mutta aika pahasti on saanut tehdä/sanoa että ansaitsee tulla lyödyksi.. On se muuten kumma ettet maininnut ollenkaan hevareita, gootteja, skinejä jne.. onko vain hopparit niitä jotka häiriköi? maailmassa on niin paljon ongelmia ja niin vähän hoppareita, ettei syy voi olla siinä...
Kuules nyt, 92 prosenttia maailman nuorista on hoppareita, joten eiköhän suuri osa näistä "raggareista" ole hoppareita vai mitä itse mietit tästä?
- tedry4ery
lue: 1.Kor.11:27-29, vanha ... kirjoitti:
Kullanmurut, joita hengelliset asiat eivät vähääkään kiinnosta, kilpailevat keskenään siitä, kuka osaa olla papille ilkein ja ärsyttää eniten? Se on sitten porukan sankari. Jos kasteen armo tekee vauvasta Jumalanlapsen ja suoritettu rippikoulu kauhukakarasta taivaskelpoisen, jossain on menty pahasti pieleen.- Tahdotko seurata Jeesusta, kysyy pappi ehtoollisella. Ja kaikkien pitää vastata: tahdon!Tätä näytelmää on koko suku parhaat päällä seuraamassa ja sitten pidetään juhlat.Voi kauhistuksien kauhistus!
onkos sitten parempi ettei nuorille opeteta YHTÄÄN MITÄÄN uskosta, eikä edes anneta hyvää tilaisuutta tulla uskoon. Leirit on hyviä paikkoja puhua noista asioista.
- opetettu
käytöstapoja, niin jossain vaiheessa maailma opettaa. Rippileirillä, opiskellessa, armeijassa, työelämässä jne..
Lapsia tehdään muttei kasvateta. Kehitellään kaiken maailman ADHD- MBD- lyhenteitä kun lapsi tarvitsee päättäväistä ohjausta ja vanhempien läsnäoloa.
Nykyisistä "tarkkislapsista" varsinkin pojista 8/10 on aivan täysipäisiä mutta jätetty vaille kasvatusta. Näitä kopsauksia sitten tulee kun joudutaan pois äidin helmoista.- kasvatusta
Pappi varmaan teki vain sen, mitä vanhempien olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten!
- ewfgwef
kasvatusta kirjoitti:
Pappi varmaan teki vain sen, mitä vanhempien olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten!
entä jos vika ei olekaan pojassa, mutta en minä sitä tiedä mitä on tapahtunut
- hengellinen rälssi
Papin tehtävään kuuluu vallankäyttöä ja siksi tehtävään hakeutuut seksuaalisesti perverssejä yksilöitä, jotka saavat seksuaalista nautintoa toisten alistamisesta. Näin oli ennenkin, mutta rippikoulutyttöjä likistelevistä ja nussivista papeista ei ennen avoimesti puhuttu.
- Abe
Olen ennenkin moisesta kuullut. Papeilla on paljon henkisiä ongelmia ja henkinen/hengellinen tasapaino on usein kovin hatara.
Mutta kirkkoon kuuluva kansa maksaa. - pakanasielu
Paskat, piti kirjoittaa jotakin järkevää ja syvällistä mutta en minäkään pysty.
- Höpö höpö!
Tuulesta mahtaa olla temmattu tuokin väite! Höpsis!
- juuso
Nykyajan lapset on kauhu kakaroita ei ihmekään jos sekoaa.
- Lentsu
Totta on että tämänpäivän lapset ovat kurittomia ja se ei ole lasten vika. Me aikuiset annamme huonolla käytöksellämme lapsille mallin ja lapsihan sisäistää nopeasti näkyvän käyttäytymisen.Myöskin siihen vaikuttaa uusi suuntaus siitä että lasta et voi enää ojentaa kuin sanoin.
- some___
itse olet kauhu kakara äläkä sinä rupee muita arvosteleen tai lätty lätisee
- benzoZombie-88
te ootte just tommosii nelikymppisii tanttoi ja kaikki on nuorten vikaa,aikuisen ihmisen pitäis helvetti hillitä ittensä ja nuorisopappeja ne on kaikki riparilla.Nuoret ei käyttäydy yhtään huonommin kuin aikaisemminkaan ja nyt kaikesta vasta puhutaan.
- ex-nuorisotyönohjaaja
benzoZombie-88 kirjoitti:
te ootte just tommosii nelikymppisii tanttoi ja kaikki on nuorten vikaa,aikuisen ihmisen pitäis helvetti hillitä ittensä ja nuorisopappeja ne on kaikki riparilla.Nuoret ei käyttäydy yhtään huonommin kuin aikaisemminkaan ja nyt kaikesta vasta puhutaan.
Tossa just hyvä esimerkki...kaveri haistattelee, nimittelee ja sit pitäis aina aikuisten ymmärtää...
Onneksi suurin osa nuorisosta on asiallista jengiä, mut sitten nämä "anteex, haluun ekax kaikki, nyt heti, tai otan ne v***u teiltä"-tyypit
Jos kiellät, korotat ääntä annat rangaistuksen tai seuraamuksen, on "elämä pilalla, kun joku tantta kielsi mua..." Itsekkäitä paskoja löytyy niin nuorista kuin vanhoistakin. Sama laki molemmille.
Paapoka vaan äidit poikianne kotona 20v asti, pedatkaa sängyt, tuokaa leivät yöllä tietokoneen eteen, antakaa kaikki rahanne, pelätkää jos poika sanoo vastaan, älkää teettäkö ainakaan töitä....Ja isät tai muut kasvattajat...älkää vaan laittako rajoja, ei tartte riidellä!
Saatatte pilata pikkuisen tulevaisuuden....
Ja sitte nämä 15 vuotiaat...jotka haluavat aikuisten oikeudet, mutta heti kun joutuu vastaamaan tekosistaan, ollaan niitä niin pikkuisia... YÖK!
Sori asialliset nuoret, kuten sanoin teitä on mieletön määrä koko jengistä. Vain nämä "kovat ja aikuiset,kaikki tietävät,itsekkäät jne" -tyypit oksettavat.
Onneksi joku jaksaa välittää heistä, ettei kaikki iske turpaan, vaikka joskus tekis terää... - Jotain nähnyt
benzoZombie-88 kirjoitti:
Sinä kakara et oo elämästä vielä mitään nähnyt etkä kokenut! Mistä sää tiedät, että nykynuoret ei käyttäydy yhtään sen huonommin kuin ennenkään. Vielä 50-luvulla oli lapsilla ja nuorilla jonkinasteinen kunnioitus opettajia ja yleenskin vanhempia ihmisiä kohtaan. Nyt nuorista suuri osa on jo 12-13-vuotiaina sellasia vitunhuutaja-räkänokkia ja haistattelijoita, etten yhtään ihmettele, vaikka joku pinnansa niiden kanssa polttaakin! Ja sama tyyli jatkuu, kun ikää karttuu, kun kukaan ei niitä opeta ihmisten tavoille. Vaatimassa ne on kyllä kaikkea ittelleen, vaikka ei niistä oo minkään maksajaksi eikä ittensä elättäjäksi. Vanhemmat saa elättää näitä pullamössöpoikia lopun ikäänsä!
Oot todellinen ääliö ja tyypillinen aikamme tuote, kun et tätä tajua.
- pohjosen poika
täälä kemissä on puhuttu jo useampia vuosia erään papin toiminnasta. oli muuten vastikkää lehessä. telkin pertti. ajelee motskarilla kirkon portaille ja katto kesken ristiäisten formulat jne jne.
- ajatteleppa ite
mitä sitte ????
- pohjosen poika
ajatteleppa ite kirjoitti:
mitä sitte ????
ei ku mainittin vaan ettei ne papit mihkää oo muuttunu, siitä on vaa alettu puhumaan. minua ei kyllä haittaa vaikka papit ryppää yms. seki joka sai poskilleen papilta nii on varmaan tienannu sen
- F. R
pohjosen poika kirjoitti:
ei ku mainittin vaan ettei ne papit mihkää oo muuttunu, siitä on vaa alettu puhumaan. minua ei kyllä haittaa vaikka papit ryppää yms. seki joka sai poskilleen papilta nii on varmaan tienannu sen
TÄH!
Tienannut?
Tarkoitat varmaan ansainnut?. Kirjoita niin, että muutkin ymmärtävät. Itsekeskeistä kirjoittaa itselleen.
Taitaa pohjosen poika olla vielä lapsi kun ilmaisutaito ei ole kehittynyt.Ei muuta kuin kouluun siitä. Mars!
- tbr
että papeiksi ryhtyvät sellaiset ihmiset joilla ei ole alunperinkään kaikki kotona ja heillä on jonkinlainen mielenvikaisuus.
mitä papit ovat? uskovat sellaiseen mitä ei välttämättä ole ja palvelevat herraa ja tekevät kaiken mitä herra käskee..ehkä se käski lyödä.
tai ehkä se rippileiriläinen oli niin tyhmä ja ärsyttävä että papilla meni hermot.
en tiedä mutta pidän pappeja ja kaikkia näitä uskovaisia henkisesti tyhjinä eihän heillä ole omia ajatuksia kun Raamattu sanelee miten pitää elää ja toisaalta arvostan sitä miten he antavat elämänsä sellaiselle josta ei ole näyttöä.
luulen että juuri sen takia he tekevät mitä tekevät kun ovat niin vajaavaisia.
katoin eilen ohjelman missä vanhemmat eivät tehneet lapselleen verensiirtoa, koska uskonto kielsi sen. lapsi kuoli olisi muuten pelastunut, mutta silloin ois myös menettänyt jumalan..näin uskoivat vanhemmat. nyt muutama vuosi tapahtuman jälkeen se onkin hyväksyttävää siinä uskossa ja vanhemmat ihmeissään. mitä tämä kertoo?- Robert
Olen samaa mieltä. Tunnen täältä Lahdestakin pappeja ja muita outoja höpisijöitä, kuten T.R ja muut.
Todennut olen, että uskonnollisuus on tekopyhää ja kaikki on vaan esittämistä. Heillä on erittäin horjuva moraali.
Seurustelin taannoin ns. "uskovaisen" kanssa, joka oli valehteli ja oli uskoton. Äitinsäkin suojeli tytärtään valehtelemalla. Alennutaan siis valehtelemaan suojellakseen toista tai itseään. En ole vielä tavannut rehellisiä uskovaisia, pappeja, ym puhemiehiä. Uskontoon katsomatta, kaikki ne on samanlaisia. Ihmisiä ne on nekin, kunhan esittävät muuta. Joukossa on tosiuskovaisia vain murto osa.
Uskonto ei ainakaan kehoita valehtelemaan, lyömään, eikä pettämään, vaikka olen nähnyt aivan muuta mitä ei uskovaiselta uskoisi.
Toiset ovat uskossa, ja toiset ovat menettäneet uskonsa pappeihin ja kirkonmiehiin.
Vuosien saatossa niin moni on näyttänyt karvansa. Kuka näyttää seuraavaksi oikean puolensa, sitä jään mielenkiinnolla seuraamaan! - uskallan
et taida tietää mistä puhut.
Viestistäsi saa käsityksen, että uskonto seuraavanlaista; joko olet jonkin lahkon kiihkouskovainen tai sitten et usko mihinkään. Et siis voi ymmärtää, että on ihmisiä, jotka uskovat Jumalaan, mutta elävät silti tavallista elämää.
Mielestäni Sinulla on nyt erittäin suppeat näköalat... - tbr
uskallan kirjoitti:
et taida tietää mistä puhut.
Viestistäsi saa käsityksen, että uskonto seuraavanlaista; joko olet jonkin lahkon kiihkouskovainen tai sitten et usko mihinkään. Et siis voi ymmärtää, että on ihmisiä, jotka uskovat Jumalaan, mutta elävät silti tavallista elämää.
Mielestäni Sinulla on nyt erittäin suppeat näköalat...uskovainen, vaikka uskonkin korkeampiin voimiin. näitä kiihkouskovaisa en ole koskaan ymmärtänyt enkä välttämättä halua. uskovaisia on lähipiirissäni useampia, jotka elävät tavallista elämää..miksi en uskoisi siihen?
mitä näköaloihin tulee niin olen itse niihin tyytyväinen sillä olen avoin uusille käsityksille ja no voit ajatella mitä haluat. mites sinun omat näköalat?
- McMurder
Enpä ihmettele, jos papitkin saavat silloin tällöin primitiivireaktioita. On se varmaan aika turhauttavaa yrittää istuttaa kristillisiä perusarvoja, jos porukassa on näitä lökäpöksyisiä näsäviisaita pipopäitä suutaan soittamassa. Mitään ei tiedetä, mistään ei ymmärretä mitään, mutta joka asiaan on on ehdottoman varma mielipide, tai sitten ei ole mielipidettä mistään asiasta; emmä tiedä, evvk.....
Papin kiivastuminen on ehkä kuitenkin merkki välittämisestä, kahden ihmisen välinen kosketus muutoin niin kylmässä maailmassa...- J.O.U.D.U.N.R.I.P.A.R.I.L.L.E.
ei kaikki haluu riparille, siä voi kato vähä ruveta vituttaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
J.O.U.D.U.N.R.I.P.A.R.I.L.L.E. kirjoitti:
ei kaikki haluu riparille, siä voi kato vähä ruveta vituttaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rippikoulu ei ole pakollinen. Ei ainakaan minun tietääkseni.
Eikä kyllä voi sanoa että vanhemmat tai sukulaiset pakottaa...miten muka? Raahaavat maijalla käsiraudoissa leirille ja palkkaavat kolme muskeli miestä katsomaan että lapsi tekee kaiken mitä vaaditaan? Ei varmasti.
Jos ei halua mennä, niin eiköhän siitä riitä että ilmaisee ettei halua käydä rippikoulua, oli syy sitten mikä tahansa, tietenkään mikään: "en mä halua tuhlata kesää siihen" ei ole mikään syy.
Ja ripari toimintakin järjestetään lapsien omaksi eduksi. Ei ne siellä kokoushuoneessaan hihittele ja virnuile että " hähää! nyt on taas se aika kun kiusataan kaikkia jne jne"
Jos ei miellytä se mitä tarjotaan, niin oltaisiin edes hiljaa. Ei se ole ihme jos muutama pappi välillä jotain pahaa tekisikin, kun nyky nuorisosta löytyy valtavasti ikuisia valittajia ja marisijoita.- et tarkoita, että
se lyöminen oli välittämäisen merkki? Se olisi jo hullua niin tulla väittämään!
- Frostfall
Drenzer kirjoitti:
Rippikoulu ei ole pakollinen. Ei ainakaan minun tietääkseni.
Eikä kyllä voi sanoa että vanhemmat tai sukulaiset pakottaa...miten muka? Raahaavat maijalla käsiraudoissa leirille ja palkkaavat kolme muskeli miestä katsomaan että lapsi tekee kaiken mitä vaaditaan? Ei varmasti.
Jos ei halua mennä, niin eiköhän siitä riitä että ilmaisee ettei halua käydä rippikoulua, oli syy sitten mikä tahansa, tietenkään mikään: "en mä halua tuhlata kesää siihen" ei ole mikään syy.
Ja ripari toimintakin järjestetään lapsien omaksi eduksi. Ei ne siellä kokoushuoneessaan hihittele ja virnuile että " hähää! nyt on taas se aika kun kiusataan kaikkia jne jne"
Jos ei miellytä se mitä tarjotaan, niin oltaisiin edes hiljaa. Ei se ole ihme jos muutama pappi välillä jotain pahaa tekisikin, kun nyky nuorisosta löytyy valtavasti ikuisia valittajia ja marisijoita.Kyllä se yhä useammin niin on, että lapset käyvät riparin vanhempien pakon alla.
Keinoja kaihtamatta useammat vanhemmat pakottamalla, huutamalla, kiristämällä ja uhkailemalla saavat lapsensa ripille. Olisihan se niin noloa jos mummille ja papalle jouduttaisiin sanomaan, että meidän tyttö ei nyt käynnytkään riparia(?).
Itse en olisi halunnut käydä riparia, koska en usko raamatun satuihin ja kirkon uskon tuputtaminen on halveksuttavaa. Lapset aivopestään uskoon jos syntymästä asti, mikä on jotakin niin ihmisyyttä loukkaavaa.
Onneks kirkosta voi eroo, kun täyttää 18v.
Itseni pakotettiin riparille (maailman parhaalla tavalla saada tahtonsa läpi) kiristämisellä. Kun en mennyt ekaan ripari tapaamiseen niin lähti telkkari ja kun selvis että olin ollut poissa toisestakin tapaamisesta alkoivat uhkailut lemmikin myymisestä! Pakko kai sitten mennä mukaan kolmanteen tapaamiseen, koska jos lähtee lemmikki niin lähden minäkin!
Yksi kaverini, joka oli ollut riparileirillä kertoi aika hurjia juttuja sieltä. Pappi oli kuulema uhkaillut heille maailmaloppua ja sanonut, että kun jeesus tulee tulee maailmaloppu.
Aika huonosti täytyy ihmisellä asiat olla jos tuollaisia jupisee.
Tottakai vika saattoi olla nuoressakin. Jotkut nuoret osaavat olla halutessaan aika villejä persoonia, mutta ei se ketään oikeuta lyömään!
- jamppa
ei se aina nuorissa se vika ole kyllä aikuisetkin välillä töppäyksiä tekevät muistan ku olin koulussa mua syyttettiin aina joka asiasta vaikken ollut itse tehnyt mitään.... kyllä se yleensä on aikuisissa se vika... en mitenkää yleistä.. mutta ei ne nuoret aina syypäitä ole kaikkiin asiohin... huonoja piirteitä löytyy aikuisistakin.... =)
- vanhempi
Ei ei todellakaan ole, nuorissa vika, sillä olemme nuortenkin kanssa miettineet että tämä aika on niin "kummaa" kunjoskus tuntuu että nuori on "syyllinenen" siihen itse nuoruuteenkin!! Ja tässä ns: aikuiset ovat täysin metsässä kun elämä ei aikuisilla koostu kokonaisvaltaisesti eri ikäisistä ja luontevasta inhimillisyydestä. Vaatimukset mitä "aikuisille koituu" yleensä kulutus ym hysteriassa. Siis vanhemmille, heijastuu kohteluna ja käyttäytymisenä esim, nuorempiin ja taas nuorille se on mielestäni kasvuun kuuluvaa prosessia ja siihen tarttis totta kai ns: välillä laivaan kapteenin, mutta heti kun vain nuori pystyy on hänelle annettava vähintäänkin airot käteen että souda. Ja jos pyrkimys on sama niin nuoret ovat kamalan hyviä tekemään ja oppimaan. Ehkä teologian tiede ?hmm on yhteiskunta rakenteineen varsin rajallinen joiltakin osin työntekijöilleen ja arvojen sovittaminen viekin aikaa , esim "rippikoulu mitenkähän sen vois tehdä elämän arvokouluksi kokoajan että aikuisten ja nuorten olis helpompi yhdessä jakaa "lökäpöksyt, pipot, ym" niiden sanoma. Sekä hiljentymisen hetket sekä egumenian arvot sillä ilman toisiaan ei olisi kumpaakaan.. Ehkä myös papit vaativat itseltä liikaa kun kohtaavat tuen ja läheisyyden ym puutteita ilmentäviä nuoria.
(Samoma tukee nuoria , mutta ei toisen ihmisen asettama pakko ja ahdistus)Kuinka saada sanotuksi???
Nm; ajatuksia - Vaari
On kunnollisiakin, mutta valittettavan suuri osa on täysin käytöstavat omaamattomia veteliä paskoja. Roikkuvat kuin jätkän räkä piikkilangassa. Joka toinen sana vittu, vaikkeivät tiedä edes mitä se tarkoittaa.
Vapaan kasvatuksen hedelmiä, mutta elämä opettaa jossakin vaiheessa. Esim ei saa työpaikkaa koskaan. Joutuu kituuttamaan koko elämänsä avustusten varassa, tekemään pikkurikoksia, kunnes jossakin vaiheessa tapetaan. - vanhempi
Vaari kirjoitti:
On kunnollisiakin, mutta valittettavan suuri osa on täysin käytöstavat omaamattomia veteliä paskoja. Roikkuvat kuin jätkän räkä piikkilangassa. Joka toinen sana vittu, vaikkeivät tiedä edes mitä se tarkoittaa.
Vapaan kasvatuksen hedelmiä, mutta elämä opettaa jossakin vaiheessa. Esim ei saa työpaikkaa koskaan. Joutuu kituuttamaan koko elämänsä avustusten varassa, tekemään pikkurikoksia, kunnes jossakin vaiheessa tapetaan.Niin on ja niin oli silloin kuin ne ns: hyvät aikuisetkin kasvoivat (kasvatettiin) "kasvattaakkin voi" täysin hunnigolle, ainakin kun alkaa "kasvattamaan" en puolusta käytöstavoiltaan törkeää nuorisoa tai rosvoja, mutta 40-50-60-70 luvulla oli rattijuoppoja , pontikankeittäkiä, varkaita, ja käsittämättömän kielen omaavia "nuoria" , ja paljon ja toki oli valtavasti ahkeria ja laupeitakin ihmisiä. En vain usko siihen että nuoret tulisi ns; pieksää ja hakata, uhkailla ja tehdä tuomittuja ennakolta kun siihen vain ei tämän päivän aikuiset kykene olemaan ja ottamaan kaverikseen nuoria, ja sitä he terrorisoivat , kun ainut keino on tehdä elämän talkoita raha , raha, ja raha. Muuhun ei aikuiset arvoineen pysty. Valitettavasti, joten nuorenkin on vaikea olla kun rohkeuden mittari elämän ulostulolle on vain raha ja tavarat sekä voittaminen alistamisen kautta. siihen me opetamme nuoremme.
Arvojen , muutosten aika on jos vain "raha riittää"
- Judas Is Rising?
Lehdistä se johtuu...joskus media puhuu Nykäsestä, joskus papeista, välillä malleista. Jos yksi juttu pääsee julkisuuteen, tarkaaillaan seuraavaksi kaikkia ammattiryhmän tyyppejä. Pappeja on Suomessa paljon ja tekevät varmasti vähemmän rikoksia kuin muut. Papit toimivat yleensä välittäjinä seurakuntalaisten välillä, niin sekin voi edesauttaa. Mikä nyt siitä alko-jutusta...se oli typerää. Miksei papeilla ole oikeutta? EI papeissa mitään vikaa välttämättä ole...vaan MEDIASSA!
- julppu
aivan. Nykypäivänä tulee helposti olo,että moni asia olisi "uutta auringon alla" Näin ei ole, vaan vastaavaa on tapahtunut maailman sivu (mietitäänpä kasvatuskulttuurin väkivaltaisuutta vielä esim. 1900-luvun ensi vuosikymmenillä,tuskin sitä on myös papeiltakaan silloin puuttunut),mutta nykyisin kaikki vain revitään ihmisen silmien eteen jotta rikkaat ja vielä rikkaammat lehtitalot vaurastuisivat enemmän.Sensaatiohan myy, ja mistä vain saadaan sensaatio jos valitaan oikeat sanat ja pikkaisen vain paisutellaan. (Onneksi paisuttelun huomaa kyllä heti jos siihen on ollut aihetta.)Tarpeeton väkivalta on tietenkin aina pahasta,ja siitä tulisikin tuomita,muttei julkisesti. Tottakai joidenkin asioiden julkituomisella on etunsakin,mutta useimmiten tulee vain verenhimoisten haaskalintujen repimiseltä vaikuttava olo. Itseäni ainakin jo oksettaa lukea kaikesta siitä paskasta mitä lehtiin syydetään,päivittäin. Siksi olenkin päättänyt olla lukematta,aivan kuin jokaisella on mahdollisuus sulkea tv jos se ei miellytä. Minun rahojani eivät viihdepaskan suoltajat saa. Sosiaalipornoahan tämä kaikki on.
Mutta kaikki sympatia kaverille jota pappi on piessyt. Ei toista saa lyödä,ei pappi eikä kukaan muukaan.
- Nitropoliitta Leopold Takakeno
niin pirun hulluja !! Ei tarvi mennä läimimään pappia eikä polliisia.
Herran pelko on viisauren alku.- vitut siitä
JA VITUT HERRAN PELKO ON SEN PERSEENNUOLENTAA esim. virret jne mutta niitä ne uskovaiset harrastaa en mee väittää että sä oisit mutta jooooooooo
- ei kotikasvatusta
,,,,,
- tämä ilmiö
johtuu juuri tästä eli toitotetaan heti kaikki uskonnon piirissä tapahtuneet rikkeet ja rikokset julkisuuteen, kuten nytkin malliksi s24 palstan etusivulle ja vielä ylläpidon toimesta. Ja samoin muutenkin riepostellaan uskonnollisia piirejä julkisuudessa liikaa.
Rikoksia, pahoinpitelyjä, uskottomuutta tapahtuu päivittäin miljoonia, mutta niiltä suljetaan silmät, ne ovat tavallista arkea.
Tämä uskonnon tuomitseminen on tämän päivän maailmassa muodissa, tätäkin palstaa leimaa ateistinen maailmankuva.
Yhteiskunta on kokonaisuudessaan vajoamassa yhä alemmas ja alemmas, mutta kukapa sitä omaa "paskaansa" näkisi? - -T-
Eipä tuo ainakaan allekirjoittaneelle ole koskaan tuottanut vaikeuksia olla hakkaamatta nuoria, kähmimättä teinityttöjä, pettämättä kumppania ja juomatta viinaa. Enkä ole pappi tai edes uskossa.
Onhan se varmasti henkisesti raskasta elää vuodesta toiseen "syntisiä" ajatuksia päässään tietämättä vastauksia elämän suuriin kysymyksiin ja kyseenalaistaa omaa identiteettiään joka päivä. Ei ihme jos pää sekoaa. Jotain sielunhoitoa kai tuonkin ammatin edustajille pitäisi tarjota.
Itse erosin kirkosta jo useampi vuosi sitten. Nämä viime vuosien aikana ilmi tulleet asiat ovat vain vahvistaneet päätöstäni. Mieluummin käytän sen vuosittaisen 400 euroa johonkin arvokkaampaan kuin pedofiilipappien palkkoihin. Tällä hetkellä onneksi näyttää, että muutkin ihmiset alkavat herätä. Ev. lut. kirkosta erosi viime vuonna jo yli 11000 ihmistä ja luku nousee vuosi vuodelta.no en yhtään ihmettele vaikka löikin,jos tämä kyseinen nuori oli soittanut poskeaan koko ajan,ja sanonu vit*u saa*a*aa jatkuvasti,niin ite olisin ainaski heittäny sellasen kakaran niskaperseotteella ikkunasta pihalle!!!
- gsfdgsfgsg
axtionman kirjoitti:
no en yhtään ihmettele vaikka löikin,jos tämä kyseinen nuori oli soittanut poskeaan koko ajan,ja sanonu vit*u saa*a*aa jatkuvasti,niin ite olisin ainaski heittäny sellasen kakaran niskaperseotteella ikkunasta pihalle!!!
vittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatanavittusaatana
- Kirkon virassa
Hyvät ystävät - ei pidä yleistää näitä yksittäisiä tapauksia kaikkiin kirkon työntekijöihin ! Kyllä ammattinsa osaavan ihmisen pitää osata selvittää asiat puhumalla.
Ketään ei saa lyödä !
Nuorten levottomuus johtuu paljolti koti-
kasvatuksesta ja -oloista. Kodin tehtävänä on kasvattaa lasta. Joku tämän keskustelun kirjoittajista kirjoittikin, että
"lapsia tehdään, mutta ei kasvateta" ja lisäisin
ettei myöskään muuten huolehdita ja välitetä tarpeeksi. Tässäkin pitää muistaa; ei saa yleistää. Suurin osa nuorista on ihan ok ja nyky-nuoret ovatkin paljon paljon fiksumpia kuin joskus ennen.
Ikäviä nämä yksittäiset hairahdukset !
Mielestäni kenenkään henkilökohtainen usko ei
ole kiinni jostakin kirkon työntekijän virheestä tai väärinkäytöksestä. Se usko on meillä itsekullakin siellä omassa sydämessä.
Kirjoittajalle vielä painottaisin; älä tuomitse,
ettei sinua tuomita. Ei taida kuitenkaan montaakaan pedofiilipappia Suomesta löytyä ?
Kyllä papistolle on tarjolla sielunhoitoa.
Rukoillaan yhdessä paremman maailman puolesta ja
tehdään itsekukin parhaamme lasten ja nuorten sekä toinen toisemme eteen ja parhaaksi !
- tehoaa?
Miten ihmeessä muka pitäisi käsitellä uhmaikäisiä kiroilevia, uhoavia ja kiukuttelevia ongelmanuoria? Väkivallalla. Kuri on oltava.
- luge
kun joku pentu alkaa hyppimään silmille, mitäs siitä seuraa? ainakin kyseinen nuori oppii miten kuuluu lyödä, kun kaikki ei mene kuten toivotaan. jollakin tavallahan ne on saatava kuriin eikä kenenkään tarvitse ihan mitä tahansa kuunnella. ei ole kiva paikka uskovaiselle olla kuuntelemassa räkänokan pään aukomista, mutta kotiinsa se olis pitänyt lähettää sieltä ja toivoa että vanhemmilta löytyy selkärankaa rankaisemaan oikeoppisesti. kuri on oltava mutta ei sitä hakkaamalla ylläpidetä.
- ymmärys kunniaan
Musta nyt toi on jo naurettava väite. Kurittomille penskoille eiku keppiä takamukselle ja nyrkillä poskelle? Ei kai kukaan voi väittää, että sillä tämän maailman "ikävät" lapset muutetaan enkeleiksi? Onhan se nähty, väkivalta synnyttää väkivaltaa. Empä ole monen, jota on läimimisellä kasvatettu, kuullu sanoneen, että olipa hyvä, ku sain silloin nuorena turpaan.
Mutta, itse aiheestaki sen verran, että kyllähän papit ovat kautta aikain ollut tollaisia, ihan tavallisia ihmisiä, niinkuin me muutkin, jotka joskus toimivat viisaasti, joskus vähemmän viisaasti.
Totta kai papitkin ovat siinä muuttuneet maailman menon mukana, missä kirkkokansa muukin. Nykyään vain sellainen "papinpelko" ei ole enää niin suuri, heidänkin synneistään uskalletaan puhua.
Nykyään tehdään niin monesta kärpäsestä härkänen. Ottakaa ihmiset rennosti ja ymmärtäkää toisianne. Kerran täällä vain eletään - ihan oikeasti. - ainakin minulla
ymmärys kunniaan kirjoitti:
Musta nyt toi on jo naurettava väite. Kurittomille penskoille eiku keppiä takamukselle ja nyrkillä poskelle? Ei kai kukaan voi väittää, että sillä tämän maailman "ikävät" lapset muutetaan enkeleiksi? Onhan se nähty, väkivalta synnyttää väkivaltaa. Empä ole monen, jota on läimimisellä kasvatettu, kuullu sanoneen, että olipa hyvä, ku sain silloin nuorena turpaan.
Mutta, itse aiheestaki sen verran, että kyllähän papit ovat kautta aikain ollut tollaisia, ihan tavallisia ihmisiä, niinkuin me muutkin, jotka joskus toimivat viisaasti, joskus vähemmän viisaasti.
Totta kai papitkin ovat siinä muuttuneet maailman menon mukana, missä kirkkokansa muukin. Nykyään vain sellainen "papinpelko" ei ole enää niin suuri, heidänkin synneistään uskalletaan puhua.
Nykyään tehdään niin monesta kärpäsestä härkänen. Ottakaa ihmiset rennosti ja ymmärtäkää toisianne. Kerran täällä vain eletään - ihan oikeasti.Sain vitsaa lapsena ja ei ole tullut väkivaltaista ihmistä. Kiitän siitä isää näin aikuisena, että on kasvattanut kunnon kansalaisen.
En ole katkera siitä, että on ollut kuri ja järjestys ja vitsan pelko.
Ei aina puheet auta lastenkaan kanssa.
On joskus tilanteita, että on pakko ottaa niskavilloista kiinni.
Näkeehän sen jo nyt mihin tämä nykykasvatus, pään silittely johtaa yhteiskunnassa.
Nuorista on tullut välinpitämättömiä, huonokäytöksisiä. Ei minkäänlaista arvostusta ja kunnioitusta opettajiakaan eikä vanhempiaan kohtaan.
Kyllä se on niin, että joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee. - Mafanda
Mikä siis tehoaa kiukuttelevaan, omaa pahaa oloaan pipopäässä jupisevaan nuoreen; itseään etsivään ja kavereiden hyväksyntää hakevaan "vituttelijan"? - Hyväksyntä.
Hänellä on oikeus olla juuri sellainen kuin on, mutta loukkaamatta muita - ja itseään. Siitä lähdetään. Ja kun tämä on lähtökohtana hyväksytty, sitten aletaan hakea yhteisiä pelisääntöjä, mikäli tarkoitus on samassa tilassa toimia ja jotain saada aikaan.
Väkivallalla, henkisellä tai fyysisellä, ei IKINÄ saavuteta mitään itsetuntoa kasvattavaa. Ja eikö se kuitenkin juuri liene rippikoulun tavoite...
Mitä tarkoitetaan sillä, että papit ovat ihmisiä? Mitä muuta he voisivat olla? Mielestäni tärkeämpää on todeta, että nuoret on ihmisiä ja toimia sen mukaisesti! - rsgsrgrgg
ainakin minulla kirjoitti:
Sain vitsaa lapsena ja ei ole tullut väkivaltaista ihmistä. Kiitän siitä isää näin aikuisena, että on kasvattanut kunnon kansalaisen.
Näkeehän sen jo nyt mihin tämä nykykasvatus, pään silittely johtaa yhteiskunnassa.
Nuorista on tullut välinpitämättömiä, huonokäytöksisiä. Ei minkäänlaista arvostusta ja kunnioitusta opettajiakaan eikä vanhempiaan kohtaan.
Kyllä se on niin, että joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.niin joo VITTU VARMAAN ei sitä aina kuriton penska hellimällä tuu... vai väittääkö kukaan vastaa????????????????????
- Konstit on monet !
Sain vitsaa lapsena ja ei ole tullut väkivaltaista ihmistä. Kiitän siitä isää näin aikuisena, että on kasvattanut kunnon kansalaisen.
Kyllä se on niin, että joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.Huonosta käytöksestä pitää moittia nuorten vanhempia. Vanhemmat ovat niitä ensisijaisia
kasvattajia ja vastuullisia. Lasta pystytään
kasvattamaan ihan puhumallakin - ei tarvitse
lyödä kotona eikä rippileirillä.
Muistakaa hyvät ihmiset - rippikoulu on ihan
vapaaehtoinen. Jos ei kiinnosta, niin ei sinne
tarvitse tulla toisia häiriköimään.
Hyvä, että sinusta on tullut kunnon kansalainen !
Hyvin monilla ihmisillä on kyllä noista entisajan
piiskaamisista melko murheellisia muistoja ja
suorastaan traumoja. - näkemys tämäkin
Kyllä se on niin, että joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.Olen itse sitä mieltä, että on kovapäisiä lapsia jotka saattavat tarvita kovistelua, niskasta kiinniottamista tai lempeää olkapäästä ravistamista ja sitten sellaisia joille ruumiillinen kuritus missä tahansa muodossa on vahingollista. Jälkimmäisille riittää pelkkä sanominen ja edellisille ei. Kasvattajan pitää oppia soveltamaan keinojaan kasvatettavan suhteen eikä ole yksiselitteisesti sanottavissa että joku menetelmä on oikein tai väärin.
- Nimetön
En ihmettele yhtään pappismiesten käytöstä ammattiryhmänä. Yksilö pääsee Suomen ev.lut.kirkon palvelukseen soveltuvalla koulutuksella, ei persoonallisuustestiä tai psyyken tasapainoisuutta taideta testata? YKSILÖKANSALAISET taas tekevät mitä kukakin, koulutus ei esteenä.
Mielipiteeni on HENGELLISYYTTÄ hakeva ja edellyttävä.. Raamatun mukaan nk. aikuinen kristitty ei käyttäydy sopimattomasti..ja sen pitäisi olla vieläpä helppoa:Lue Galatalaiskirje!
Rakkaudellista "Vanhan Aatamin voittanutta" vaellusta kaikille Kristuksen vapaaehtoisille seuraajille, joita on myös papeissamme..- Ammattia arvostava
Ei sentään ev.lut.kirkon papiksi pääse ihan kuka vaan. Tässä muutamia edellytyksiä:
- teologian maisterin opinnot yliopistossa (keskimäärin n. 6 vuotta)
- opintojen yhteyteen liittyvät soveltuvuustesit (Suomen Psykologikeskus), mikäli aikoo kirkon virkaan),
- pappisvihkimystä valmentava koulutus, johon kuuluu mm. henkilökohtaiset haastattelut ja erilaiset etukäteistehtävät,
- pappisoikeuksien saamisen jälkeen jatkuva ns. pastoraalikoulutus ja työhön perehdyttäminen,
- monet papit osallistuvat ensimmäisinä työvuosinaan myös yksilölliseen työnohjaukseen,
- mikäli aikoo työssään johtaviin tehtäviin (esim. kirkkoherraksi), vaaditaan erillinen johtajakoulutus, johon kuuluu mm. jälleen psykologien tekemät soveltuvuustestit.
Lisäksi vaaditaan luonnollisesti edellytykset julkisen viran hoitoon. Jos toimii kasvatustyössä, ei saa myöskään olla tiettyjä rikosrekisterimerkintöjä.
Eli kyllä kirkko syynää tänä päivänä aika tarkkaan tulevat työntekijänsä.
- jusa
Kyllästyin piispan ja pappien toilailuihin kuukausi sitten ja erosin kirkosta. En aio elättää sellaista porukkaa monella sadalla eurolla per vuosi.
- yks pappi
Te kirkosta protestiksi eronneet ette ole tainneet huomata, että voisitte paremmin vaikuttaa kirkon asioihin sen sisä- kuin ulkopuolelta. Hankkiutuisitte vaikka päättäjiksi ja pistäisitte tuulemaan. Monessa seurakunnassa pääsee kirkkovaltuustoon, kun hankkii 20 kaveria äänestämään itseään kirkollisvaaleissa. Sen verran alhainen on äänestysprosentti.
Toimikaa ihmiset, älkää valittako.
- Kristitty
Käyyhän se työ taakka raskaaksi kun omalla voimalla Jumalan sanaa yritetään julistaa.Jos elettäisi niinkuin raamatussa opetetaan niin ei näin olisi asiat,tulisi se kasvatus asiatkin oikei myös hoidettua .Niin kuin Nooan päivinä , niin on ihmisen Pojan tullessa.Ennen vedenpaisumusta ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat, aina siihen päivään asti kuin Nooa meni arkkiin.Ei se papinkaan suu tuohesta ole, samaa lihaa ja verta kuin me tavalliset syntiset ihmiset . Mikä on suurin synti? Harrastaa uskonollisuutta . (pitää osata erottaa usko ja uskonnollisuus.)Syntinen elämänmeno voi hyvin tänään.
- -T-
Jokaisella on oma käsityksensä synnistä. Itse en pidä pop-musiikin kuuntelua ja oluen juomista syntinä. Sitä vastoin pedofiliaa, rattijuopumusta, pettämistä ja väkivaltaa pidän.
Ärsyttää nämä kirjoitukset täällä, että papitkin ovat vain tavallisia ihmisiä. Näin voi olla, mutta tavalliset ihmiset eivät syyllisty noihin yllämainittuihin asioihin. Useimmat ihmiset maksavat kirkollisveroa vain siksi että kirkko ylläpitää yhteiskunnassamme kristillisiä arvoja. Viime vuosien tapahtumien valossa "kristilliset" arvot ovat kyllä saaneet ihan uuden merkityksen.
Jos nyt tarkkoja ollaan niin Jeesus itseasiassa kielsi opetuslapsiaan rakentamasta hänen kunniakseen palatseja. Hyvin on sitäkin ohjetta seurattu.
- siiss
Siitä se johtuu, että nykyään suuri osa papeista on vain "liepäpappeja". Eli semmoseja jotka ovat tekopyhiä työaikanaan ja vapaa-ajallaan ryyppäävät ja rellestävät. Kiehuu tämä homma!!
- M31*
Meitä Nuoriapa Simputettiin Rippileirillä!!!! Syylllistyimme siihen, että valvoimme edellisenä yönä parakissa ja meidät saatiin valvomisesta kiinni ja meidät 3 poikaa tuomittiinkiin tuosta valtavan Pahasta teosta seuraavaavana yönä Simputuksin keinoin!!! Se oli todella epäinhimillistä toimintaa!!!! Seuraavana yönä 3 henkilöä tulikin kahden aikaan yhden aikaanyöllä ja herättivät meidät 14-15 vuotiiaa pojat, jouduimme ensin juoksemaan valtavaa mäkeä ylös ja alas. Ylhäällä piti punnertaa 30 kertaa sekä alhaalla kääntyessä piti punnertaa kanssa tuo 30 kertaa!!! Mulla meinasi jo siinä vaiheessa loppua happi! Simputus ei loppunut siihen sen jälkeen meidät vietiin rannalle keskellä yötä ja jouduimme uimaan ponttoonille ja takaisin! Sen kovan mäkirasituksen jälkeen!!! Sydän hakkasi jo tuhatta ja sataa. Aatelkaas siinä jos jollekulle meistä olisi käynyt jotain!!! Sen jälkeen meidät vietiin Seurakunnan tiloihin ja piti kirjoittaa 300 kertaa, että en ikinä enää valvo!!!
- ..pahoinpitelijänä
Lapsen pahoinpitelystä tuomittu pappi ei menettänyt virkaansa vaan valittiin vieläpä kaupunginvaltuustoonkin! Äänestäjillä arvot pielessä?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000000225&posting=22000000005171951- ko. pappi
No, ensinnäkään minua ei tuomittu pahoinpitelystä.
Lisäksi tuomiokapitulin tutkimuksen mukaan en syyllistynyt sellaiseen virheeseen, josta olisi pitänyt laittaa viralta.
Valituksi tulin sekä kaupunginvaltuustoon että -hallitukseen, koska myös sen toisen osapuolen käytös oli tiedossa. Onneksi pienellä paikkakunnalla myös tällaiset asiat tulevat julki.
Ongelma lienee siinä, että tänä päivänä rippikoulun rajaa on laskettu liian alas. Oppilaiden käytös voi pahimmillaan olla uskomattoman sivistymätöntä niin aikuisia kuin ikätovereitakin kohtaan. Tämän ilmiön ovat kohdanneet myös monet opettajat koululaitoksessa. Suurin osa käyttäytyy kuitenkin tosi fiksusti. Mutta joukossa tyhmyys tiivistyy, kuten tiedetään.
Kirkolta odottaisin pientä linjanvetoa oppilaiden käytökseen. - Iiris
ko. pappi kirjoitti:
No, ensinnäkään minua ei tuomittu pahoinpitelystä.
Lisäksi tuomiokapitulin tutkimuksen mukaan en syyllistynyt sellaiseen virheeseen, josta olisi pitänyt laittaa viralta.
Valituksi tulin sekä kaupunginvaltuustoon että -hallitukseen, koska myös sen toisen osapuolen käytös oli tiedossa. Onneksi pienellä paikkakunnalla myös tällaiset asiat tulevat julki.
Ongelma lienee siinä, että tänä päivänä rippikoulun rajaa on laskettu liian alas. Oppilaiden käytös voi pahimmillaan olla uskomattoman sivistymätöntä niin aikuisia kuin ikätovereitakin kohtaan. Tämän ilmiön ovat kohdanneet myös monet opettajat koululaitoksessa. Suurin osa käyttäytyy kuitenkin tosi fiksusti. Mutta joukossa tyhmyys tiivistyy, kuten tiedetään.
Kirkolta odottaisin pientä linjanvetoa oppilaiden käytökseen.Olen kauhuissani lehtien moraalista. Tämän aiheen uutisointi on ollut todella rimanalitus. Otsakkeilla jo suorastaan kehoitetaan häirikkönuoria käyttäytymään mielivaltaisesti, koska heidän selustansa turvataan aina. Enpä ihmettele yhtään, että pinna palaa jossain vaiheessa myös papilla - ihmisiä ollaan kaikki ja heikot hetkemme jokaisella. Todellinen huolenaihe on se, miten opettajat, papit ym. saisivat turvallisen työympäristön. Tietysti kaikista ammattiryhmistä löytyy aikuisia, jotka kohtelevat lapsia väärin ja epäoikeudenmukaisesti. Se on tietenkin pahinta. Aina pitää kuitenkin selvittää koko totuus. Hyvä, jos oikeus on tässä asiassa toteutunut. Voimia ja suvaitsevaisuutta toivoen !
- Isä1
On se hyä, että edes papit laittavat näitä vastuuttomien vanhempien kakaroita kuriin ja opettavat heille tapoja.
Valitettavan paljon on vanhempia, jotka eivät kasvata lapsiaan noudattamaan yhteiskunnassa vallitsevia käytöstapoja. Näistä sitten kasvavat huumehörhöt, varkaat ja murhamiehet kun luulevat että yhteiskunnassa on yhtä löysät säännöt kuin kotona.- Huhuuu...
Jokin on pielessä jos kuvittelee henkisen tai fyysisen pahoinpitelyn kasvattavan ihmistä. Jos sinua lyödään opit itsekkin lyömään. Jos taas sinua rakastetaan ja ohjataan puhumalla opit näin myös itse tekemään. Ilkeyden ja väkivallan voittaa omalla asenteella. Opeta toinen rakastamaan. Silloin ei ole tarvetta vetää huumeita tai tappaa toisia. Lyö häntä ja hänelle tulee pahaolo. Näin kasvatat itsellesi huumehörhön!
- Caremon
Huhuuu... kirjoitti:
Jokin on pielessä jos kuvittelee henkisen tai fyysisen pahoinpitelyn kasvattavan ihmistä. Jos sinua lyödään opit itsekkin lyömään. Jos taas sinua rakastetaan ja ohjataan puhumalla opit näin myös itse tekemään. Ilkeyden ja väkivallan voittaa omalla asenteella. Opeta toinen rakastamaan. Silloin ei ole tarvetta vetää huumeita tai tappaa toisia. Lyö häntä ja hänelle tulee pahaolo. Näin kasvatat itsellesi huumehörhön!
Jos lapsi kasvaa kavereidensa kanssa ja ainoana vanhempana on se isukki joka antaa rahaa perjantaina että lapsi voi ryypätä kavereiden kanssa niin kyllä joka muksulla pää sekasin menee. Tai sitten ainoana seurana on pelit. Pelit ei ole pahasta jos on terve pohja ihmisellä mutta jos ei....
- naifnif
vitun pallinaama ``hakataan vaan kaikki penskat jotka kiroilee´´ vai? saatanan tyhmä
- Pippa S. Seminaari
Pappien outo käytös johtuu siitä, että he eivät ole ihmisiä. On käsittämätöntä nähdä "pappikin on vain ihminen"-tyyppisiä viestejä, kun ihmiset eivät pieksä toisiaan, eivätkä harrasta haureutta. Todennäköisesti suurin osa maan ihmisistä on avaruusolentojen aivopesemiä (ellei jopa kokonaan korvaamia) zombeja. Näin maa vähitellen valloitetaan ja "marsmaistetaan" irstaiden avaruusolioiden asuttavaksi. Olen kuullun että maa (vrt. Nevadan autiomaa) aiotaan muuttaa aurinkokuntamme paheiden pesäksi (vrt. Las Vegas).
Tosin tuo tässä mainittu "lyöminen" lienee vain väärin tulkittu yritys Marsilaisesta lisääntymisriitistä. - alivaltiosihteeri
Sehän on niin, että yhteisöissä on aina yksilöitä, joille ei säännöt kelpaa.Ei omat,eikä vieraan. Mikäpä onkaan parenpi hetki keskustella asiasta tänään, Kansainvälisenä rasisminvastaisena päivänä.
Juttuhan menee suunnilleen näin: Mukelot laitetaan kiljuen riparille, monilla vaan konfirmaatiolla tienattavat rippilahjat mielessä.
Johan siitä ongelmia syntyy, jos sitten pitäis totella vieraita ihmisiä. Sellaista sisäsyntyistä auktoriteettien kunnioitusta kun on harvalla ripari-ikäisellä, vanhemmista puhumattakaan.
Rippikoulujen järjestyssäännöstöä tuntematta, ehdotukseni ´jalkapuuhoidosta´ on ponsiluonteinen. Jos siis joskus maailmassa, kirkolliskokous (?), tai joku muu Jumalasta seuraava instanssi päätää ottaa kyseisen ojennuskeinon käyttöön, en tule vaatimaan itseni pyhimykseksi julistamista.- Mafalda
Osuit ytimeen: rippikoulu rahanansaitsemiskeinona on vienyt koko touhusta terän. Osa on mukana täysin epäkypsällä asenteella, auktoriteettikammoisena ja kummitätien euroja tavoitellen. Entä jos konfirmaation rahakuoret siirrettäisiinkin 18-vuotispäivän yhteyteen?
- Piupelo
Ihmisiähän papitkin on, että jos pappi esim käy alkossa, niin ei se maailmaa kaatavaa ole.
Eri asia rippileirillä (tai sen puoleen muuallakaan) nuoren lyömien joka on aina väärin tekee sen kuka vaan missä vaan. - hyvä
että edes joku vähäsen komentaa!
- kaikkki uskovat
papit ja nuorisotyöntekijät ym.. on ylettömän epärealistisen morralin syynin alla.. he kun ovat ihan tavallisia kiimasia... ihmispoloja!!! turha odottaa kovin pljoa ihmisraasulta! antaa kaikkien olla just niin reppanoita kuin ovat!! artu
- kaikki tyynni
ja lahtauskertomus oheen.... Apokalytika
- papit
saunan taakse ja niskalaukaus. Sen jälkeen kaikki kirkot poltetaan maan tasalle. Uskonnosta ei ole kuin harmia.
- näinpä
niimpä ihmiset sotii uskontonsa takia ja hyvännäkösiä naisia kuolee kylläpä vituttaa hehe
- lissu
Moi
Nyky aika lapsilla ei ole kunnon kasvatusta lainkaan,eletään kuin viimeistä päivää.Ei kunnioiteta ja kuunnella mitä ohjaaja sanoo.Kodista se kasvatus lähtee,ei mikään pappi tai opettaja ole heidän kasvattjia.Jos kieltää heiltä se tuntuu ihan kauhealta,luulevat olevan aikuisia rippiläiset.Itse olen kasvattanut 4 lasta en kadu,kaikki on hyvässä ammatissa,vaikka ei ole olut koulutukseen rahaa,velalla on itsenssä kouluttaneet tähän yhteiskuntaan.Vanhemmat antavat herkästi periksi ja rahan antavat kouraan että, kunhan menevät jaloista pois.On pappikin ihminen ei se kestä kaikkea.Itsekkin olen saanut koivuniemen herraa olen siitä kiitollinen,kun vanhemmat on kurilla kasvattaneet minut.Siksi minusta on tullut lempeä äiti lapsilleni,olen 10 lapsisen perheen 5 nuorin,onneksi äiti on kasvattanut tasapuolisesti,kaikilla oli risu hirsi seinän raossa jolla oli oma tietty paikka.Sillä kun kului oli saanut enemmän piiskaa.Kaikista meistä on tullut tasapainoisia kansalaisia ei kestään ole tullut rikollisia.Toivon että tulisi koivuniemen herra kuritus takaisin.Kaikkea pitää kunnioittaa,myös lapsetkin aikuisia.- vitsaaaaaaaaa
viddu.. vitsaaaaa kaikill eja heti.. jo on asia taas mallimllaaaaaaaaaaaaan.. vida ... vitsaaaaaaaa!!!!!!!!!!!! ja heti vitsaaaaaa!!!!!!!! KYLLä oppivat siat tavoilllen, niinkuin mekinkinkinkin..... ei sikoja enääää... yhyyyyyyyyy
- kurilla kasvanut
Kannatan ruumiillista kuritusta. Väkivalta on
toinen juttu.
Ennen ei kasvanut nuorista mummojen potkijoita. - kaapumies
vitsaaaaaaaaa kirjoitti:
viddu.. vitsaaaaa kaikill eja heti.. jo on asia taas mallimllaaaaaaaaaaaaan.. vida ... vitsaaaaaaaa!!!!!!!!!!!! ja heti vitsaaaaaa!!!!!!!! KYLLä oppivat siat tavoilllen, niinkuin mekinkinkinkin..... ei sikoja enääää... yhyyyyyyyyy
..ainakin näteille tytöille joilla on kiinteä peppu ja sänkykamarisilmät. Kuitenkin vaan 16 v täyttäneille, sille ei sitä mitään timpejuttuja saa pappikaan harrastella. Mutta onhan niitä vanhempia rippikoulutyttöjä ja voihan isosetkin riehaantua.
- forttikuski
..papit ovat siis tosi mukavia.oma ripari pappi ei korottanut ääntään missään vaiheessa vaan puhui tosi rauhallisesti.ei sanonu siitäkään yhtään mitään kun meidän riparilta yksi oli kännissä ja metässä oli ylimääräistä väkeä ja alaikäisiä pöhnässä autolla ja mopoilla.ja ei siinä muuta kuin poliisit paikalle.pappi ei ollut missään vaiheessa suuttunut.sama äijä oli ollut sitä ennen kaksi kertaa papin puhuttelussa. ja ne oli semmoisista mistä muut papit olisivat heittäneet pois leiriltä ja huutaneet pää punasena.
- Riina
No siinäpä oli söpö pappi...
- Jamo
Itse teko on täysin väärä ja rangaistus oikeutettu. Jonkun toisen tekemänä se ei olisi noussut tällaiseen julkisuuteen. Papilta vaaditaan edelleen enemmän kuin muilta kristityiltä. Ehkä tämä on ihan oikein, mutta mediajulkisuus ei vie asioita yhtään parempaan suuntaan. Papit eivät ole täydellisiä ihmisiä.
- "Hullu"
PERKELEN PAPIT POIS VIRASTAAN KU PITÄIS ITEKKI MENNÄ RIPPILEIRIL JOSSAIN VAIHEES
- pitäisi
Täällä on useammankin kerran rippikouluikää lähentelevät viitannu siihe, että PITÄÄ mennä rippikouluun.
Eihän se mikään pakko ole!
Ajatelkaa vekarat omilla aivoillanne asioita. Ei ole mitään järkee touhuta kirkkohommissa, jos ei kiinnosta.
Minä kävin rippikoulun koska kaikki kaveritkin meni sinne. Nyt en takuulla menisi. Koko juttuhan on ihan huuhaata ja satuja. - DFDFE
pitäisi kirjoitti:
Täällä on useammankin kerran rippikouluikää lähentelevät viitannu siihe, että PITÄÄ mennä rippikouluun.
Eihän se mikään pakko ole!
Ajatelkaa vekarat omilla aivoillanne asioita. Ei ole mitään järkee touhuta kirkkohommissa, jos ei kiinnosta.
Minä kävin rippikoulun koska kaikki kaveritkin meni sinne. Nyt en takuulla menisi. Koko juttuhan on ihan huuhaata ja satuja.mä meen sen takii ku saa naimaluvan
- jooseppi_58
Taitaa olla, että nykyisin asiat tulee julkisuuteen herkemmin. Ei ne papit ole muuttuneet mikskään vuosienaikaan.
- Pakana
Papithan ovat olleet kautta aikojen toisten ihmisten yläpuolella..
Vasta nyt niistä uskalletaan alkaa puhua..
Käytös ollut samanlaista kautta aikojen, mutta nyt ne vasta tulee julkisuuteen Vielä muutama vuosikymmen sitten vanhemmat, opettajat, papit ym. saivat kurittaa eli siis piestä lapsia, jos pitivät sitä tarpeellisena. Nyt se on kiellettyä. Kurittamista sanotaan nykyään pahoinpitelyksi. Jotkut eivät ole päässeet irti vanhasta käytännöstä. Lait muuttuvat, jokaiselta pitää voida vaatia voimassa olevien lakien noudattamista. Papeilta ja muilta "esikuvaihmisiltä" pitää voida vaatia enemmän kuin muilta.
- pete
Minunkin Pappi löi minua leirillä eikä edes pyytänyt anteeksi olisikko muka minun pitänyt valittaa siitä? Ei! Se olisi ihan turhaan..
- leidi.m
Ennen maailmanloppuahan on sanottu tapahtuvan kaikenlaisia mullistuksia...Maailmanloppu saattaisi kohta tulla, koska on ollut esim. tsunami ja Herran palvelijat käyttäytyy oudosti.....
- asdfghjklöä
no jaa-a näinhän ne uskovaiset väittää saatanan tyhmä. ja mikä vitun herra ku ei oo olemassakaan ja mikä siinä on kun muutki ihmiset on käyttäytyny samalla tavalla ja pahemminki... niitähän ne papitki on jo monia satoja vuosia vaikka sillon kurillinen kasvatus oli sallittua
- ihmettelevä
en ymmärrä,miksi nämä tällaiset asiat saavat kansan kuohuksiin.uskon vahvasti että vikaa on vanhemmissa aika paljon.monet vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan enää niinkuin ennen.sanoohan vanha sananlaskukin joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.tämä on totta.kaikenlaiset häiriköinnit ovat lisääntyneet juuri tuossa rippikoulu-ikäisten keskuudessa.kyllä pahanteosta voisi vanhemmat antaa kunnolla remmiä niin ettei muiden tarvitse.kuri niin kotona,koulu,kuin jokapuolella muualla on höltynyt.suomi kasvattaa tulevasta sukupolvestaan rappiokansalaisia joille mikään ei ole enää pyhää,ei laki ei oikeus,ei kunnioittaminen sanalla sanoen ei mikään.itsekin olen kirkossa seurannut rippilasten käyttäymistä ja ei voi muuta sanoa kuin että alaspäin on menty ja lujaa,puuttuu käytöstavat ja oikeanlainen pukeutumisen koodi.säälittävää.
- Maire
Kirkossa on fundamentalisteja, jotka ottavat Raamatun kirjaimellisesti (esim. luthersäätiöläiset). He uskovat, että Suomen Lait eivät koske heitä, vaan Mooseksen lait ja käskyt menevät yli Suomen Lakien. Niinpä he ajattelevat, että lapsia ja heidän mielestään kurittomia tulee rangaista vitsalla jne. He siis oikeuttavat lasten pahoinpitelyn Raamatulla.
Onneksi tuollaisia fundamentalisteja ei kirkossa paljon ole. Tuollaiset fundamentalistiuskovaiset pitäisi erottaa virkasuhteista, eikä niitä tulisi palkata kirkon virkoihin ja toimiin.- man-legally
että tuollaista tapahtuu Musta se on aivan järkyttävää
- ovat öykkäreitä
---papit ja kirkko ovat oleet aina öykkäreitä ja riistäjiä. (kautta aikojen -vuosituhansin)
Kun mulkku vie piispaa ja nyrkki pastoria.... niin se on vain normaalia. Seurakunta ymmärtää ja kerää adressin.
Ennen papeilla oli kaikki valta -- nykyään osa vallasta on mennyt-- ja se hatuttaa!!!
heh heh !! - Vanhempi
Voi jeeveli etää kärpäsesta tehtiin härkästa.
Käykö missään ilmi että ko. ipana oli ensin lyönyt
pappia päin naamaa muka "leikkimiellellä".
Kyseessä on 180 cm 85 kiloinen urheilija ja kylläkai nyt pappiriepu saa puolustautua.
Olivat kuulemma heti sopineet asiansa kunnes Iltis pääsi jyvälle....- Vikke
Mielenkiintoisia tietoja sinulla.....?
Ehkä ensin kannattaisi ottaa selvää asioista ennenkuin kirjoittelee. Taitaa minulla olla paljon vikaa silmissä kun näen sen pojan periaatteessa päivittäin, eikä kyllä minun silmissä ole 180/85, urheilija tosin kyllä.
Ja se että miten tapahtumat ovat oikeesti menneet, en tiedä minäkään kaikkia yksityiskohtia, mutta 100% varmuudella enemmän kuin sinä.
- Jippo
Kyllä papeilla varmaan klikkaa jossain vaiheessa ku ei ole muuta elämää ku jumalan kanssa oleminen ja virheiden välttäminen. Siihen ku lyödään huutava nuori jolla ei satu kiinnostamaan moinen hömpötys niin välikohtaushan siitä tulee. Rippileirille oikeastaan pakotetaan, joten ei niitä kiinnosta. Muistan oman leirini, jossa joka asiasta piti kapinoida. Nykyaikaako?
Kumman syy? Papin vai nuoren?
Vai kenties järjestelmän...? - Looppppoooolllo
Eli, oletteko ajatelleet millaisia asioita jotkut papit käsittelevät. Pappeus on sielunhoidollinen ammatti, jotkut jutut mitä papeille kerrotaan, ovat todella raskaita. Eikä he saa, puhua niistä, vaitiolovelvollisina. Nämä jutut ahdistavat ynnä muuta.
Toisaalta seurakunta työ ympäristönä ei ole mikään ihanteellinen, voin sanon, erittäin läheltä tillanteita seurannut, 18-vuoden ajalta.
Mutta myös uskonnot synnyttävät, erillaisia mielipuolia, myös paljon. Ei kestä kauvan aikaa, kun äärikristilliset liikkeet, alkavat toimia samanlailla kuin esim. Ääri muslimit. - kokenutkin myös kovaa kuria...
Pappi oli se jota pitää kunnioittaa,vaikka hänen pitäsi toimia valistajana ja auttajana ongelmissa.
Mikään muu maailmassa ei ole tappanut ihmisiä niin paljon kuin uskonto, luki jossain.
On ristiriidassa että jumala rakastaa kaikkia yhtä paljon, mutta kuinka kaikki erilaiset tapettiin ja heitä hyljeksittiin, esim, vammaiset.
Myös uskovaiset kanssa ihmiseni hyljeksivät muita erilaisia ihmisiä, kun taas minä rakastan ja hyväksyn heidät.En kuulu kirkkoon, mutta jumala minulla on silti olemassa.Pappikin on ihminen mutta joku moraali heillä olla pitää.Ja säännöt.- ttt
niin.. uskovaiset keksivät paljon omia sääntöjä, tai niinkun uskon jumalaan ja olen omalla tavallani uskossa, en levitä sanomaa kamalasti ja menen ja olen kuin muutkin tavalliset, mutta vanhassa testamentissä mm. eräs aviomies yhtyi orjattareensa kun vaimo ei voinut saada lapsia.. jumala antoi lapsen sitä kautte.. mutta siinähän jo rikottiin kymmentä käskyä, juhlissa humalluttiin viinistä, ei meistä pahaa tule vaikka nauttisimmekin alkoholia silloin tällöin, ei syöty tiettyä lihaa, tapettiin vihollisia.. syrjittiin.. ei me voida elää just niinkun raamatun mukaan, se on niin ristiriitaista. mutta meille on luotu omatunto, sen avulla meitä ohjaillaan, jokainen varmaa pyrkii hyvään eikä tahallaan ehkä tekis syntiä.. mut kaikki tekee ja omatunto kai jotenkin sit säätelee missä määrin, mut jos on uskossa, ei tarvi yrittää olla parempi ihminen kun joku muu, se on oma asia noudattaa sääntöjä kukin omalla tavallaan mut kukaan ei voi arvostella millä lailla kukin on uskossa ja mikä on oikein... tämä on niin hankalaa selventää tätä ajatustani mut yrittäkää ymmärtää :)
- uup
olette varmaan huomanneet miten jotkut kullanmurut osaavat olla todella pahoja suustaan tossa iässä...ainakin musitelisin että olin itsekkin aikas paha suustani ja urputin kaikille...otettasko selvää mitä siellä oikeen tapahtu,...lööpit vaan suurentelee kaikki ja tekee asian niin mustavalkosex.
- ottto
Se on kuulkaas sillä lailla että homma on karannut pahasti käsistä. Ripareiden todellinen luonne on nykyisin ihan toinen kuin joskus ennen. Onhan niitä kaikenlaisia parituskursseja televisiot täynnä, eikä tämä leireily paljon siitä poikkea. Nuoret menevät kuhertelöemaan leireille eikä siinä paljon kristilliset arvot paina.
Ja näin muuten on !
- Stikiira
-Hei,ja rauhaa !
Muutin sinkkuna uskonnolliseen yhteisöön joulukuussa.Oikeastaan tämä on maallikkoluostari.On oma kirkko ja pappi,joka pitää jumalanpalvelukset .
-Siihen se sitten jääkin.Hän ei ota vastaan ketään ja toimii täysin ylivaltaisesti,-olkaisesti ja muuten vaan nujertaa ihmisiä,sinkkuja tosi mielellään.
Kun liityin yhteisöön ja istuin arkana ja hiljaisena ensi kertaa pöydässä, oletin,että pappi olisi sanonut edes:päivää,kukas te olette?
Silloin olisin voinut esitellä itseni ja kertoa elämästäni -tällaista ei tapahtunut,olin hänelle kuin myrkky-ilmaa,ja myöhemmin,naapuriseurakunnan kuoron ollessa kylässä ,hän huusi suureen ääneen:katukeittiö! kun istuin alas.
Hän on myöskin väittänyt minua ,omien taipumustensa mukaan juopoksi,sen kertoi muuan pappa ,lipsauttaen asian vahingossa kaupan kassalla.Lisäksi hän on haukkunut,vastoin faktoja mielenterveyspotilaaksi,vuoteenkastelijaksi ja met-a-fooraksi.Eli sinkkua littanaksi vaan!Totuudesta viis,kunhan se saadaan nujerrettua.(Tulee mieleen ihan Suomen media.)
Kun valitin tästä naapurille,hän sanoi,että eihän sinua ole vielä miksikään haukuttu,sillä yleensä kun pappi istuu poikaystävänsä kanssa viinillä ulkona kesäiseen aikaan,hän silloin,kun yhteisömme hurskaat rouvat tervehtivät häntä, menevät ohi ja nousevat mäelle, loihee lausumaan :perkeleen huorat ne siinä pyörittää persettään.
Olen kauhistunut,en vain hänen elämäntavoistaan ja kielenkäytöstään,mutta ennenkaikkea hänen tahallisesta nujertamisen ja alentamisen halustaan ja intrigoinnista.
Onkohan niin,että vanhemmat papit eivät tajua olevansa valtaan sairastuneita.Kun aikansa puhuu Jumalasta ,JÄÄ jUMAL-TRAUMA PÄÄLLE ja pappi kuin pappi lukkiutuu Messiaskompleksiin ja alkaa käyttäytyä kuin pahin piiskuri.
Kyseessä on rakkaan ortodoksisen kirkkoni pappi,ja on hirveän surullista sanoa ,että aikaisemmin ortodoksipapit ovat kyllä myöskin kunnostautuneet alistamalla ja panettelemalla.Muuan pappi haukkui vanhaksi akaksi(olen häntä paljon nuorempi) ja toinen paholaiseksi.
Kun kesäleirillä tapasin rouvan,joka myös oli haukuttu paholaisen lähettilääksi,päätin,että en mene ko. papin palveluksiin.
Ortodoksisen kirkon miesvaltaisuus ja pappisseminarissa opittu naisviha aiheuttavat projisointeina hirveätä jälkeä.Alku on tietenkin paratiisin Eevan syyllistämisessä,jonka jälkeen jo pappiskoulutuksessa nainen alleviivaten leimataan potentiaaliksi vaaraksi ja häiriön ja turmion tuojaksi.Siitä tässä varmaan on kysymys.
Viisasta kyllä, Jumalasta kiellettiin puhumasta kirkon alkuaikoina,juuri,koska tiedettiin,että stressi riittämättömyyden tunne Jumalan nimen jatkuva julkinen lausuminen = sadistinen alistaja-pappi.Ja näitähän löytyy.
Taas kerran törmäsin tälla tavoin sairastuneeseen pappiin.Hän ei muista,että Raamatun sanan mukaan Saatanan toinen nimi on Panettelija .
-Yhteisössämme on sanaton sopimus,että sairaan papin käytöksestä ei puhuta,mutta syytä olisi,sillä hän saa paljon pahaa aikaan.
Olen kerran tavannut samanlaisen kapellimestarin,joka niinikään koki omistavansa jokaisen ihmisen elämän ja siihen täydet valtuudet ilman aika- tai yksityisyysrajoituksia ,mutta nyt on kyseessä hengen mies,jolla luulisi olevan paremmat kriteerit.
Lukekaapa Hoosean kirjasta,mitä asiasta sanotaan.
On mahdotonta kuvitellakaan,että tällaisen papin saarna olisi mitenkään uskottavaa kuultavaa.
Saatanan toinen nimi on Panettelija.Siitä se tuntee.
Mutta miksi sinkku on aina luvallinen kohde,johonka pappi (tai media)voi kenenkään häiritsemättä harjoittaa läpänheittoa ja väärien todistusten sanomista?
terv
Uskonsisar Stikiira - nippelitietoa näpeissä
ne on homoja kaikki. tosi yksinkertaista.
- DFDFE
niinhän se on mutta hinttikin on mahdollinen vaihtoehto varsinki jos kattoo täällä olevaa pappia... hyi saatana
- riparilainen
papeilla on jonkin sortin näyttämisen halu tai jotain että papeillakin olis enemmän valtuuksia
- riparilainen
papeilla on jonkin sortin näyttämisen halu tai jotain että papeillakin olis enemmän valtuuksia
- minä
luultavasti
- tollo peloton
kyllä tässä on menny useemman kerran hermo noihin finninaama lökäpöksyihin jotka luulee tietävänsä kaiken.en väitä että kaikki nuoret on piloille hemmoteltuja mutta ne muutamat näsäviisaat paskahousut pilaa sitten kaikkien maineen.näkeehän sen jo armeijan keskeyttäneiden määrästä miten on lisääntyneet. ku ei sais huutaa tai komentaa ollenkaan ettei pikkusta ala pelottamaan.
- Punisher
Totta! Nykyajan lökäpöksyvässykät ei todellakaan ole yhteiskuntakelpoista porukkaa. Nämä hampunpolttajat pilaavat kunnon nuorison maineen. Missä sitten mättää, että nämä nykynulikat ei kestä edes normaalia vanhempien ohjausta puhumattakaan armeijasta, jossa joutuisi jopa tekemään jotain. Niinpä tässä olisikin syytä ottaa luonnonvalinta käytäntöön ja käyttää nämä yhteiskunnan säälittävät mitään tekemättömät häpeäpilkut rakennustyömailla täyttömaana.
- El Diablo
Uskonto on tulos luonteen heikkoudesta ja ihmismielen tarpeesta turvautua johonkin, kun ei oma luonne riitä. Silläpä vertaankin alkoholismia ja uskovaisuutta toisiinsa, koska molemmissa on sama tilanne, että ihminen ei kestä todellisuutta. Tästä taas johtuu se, että papit ja uskovaiset yleensäkin ovat ulkokuorensa alla pahempia ja henkisesti sairaampia kuin tavalliset ihmiset. Niinpä uskonnollisissa piireissä onkin pedofilia, väkivalta ja toisten ihmisten halveksunta vaiettua todellisuutta, joka onneksi alkaa vähitellen tulla julkisuuteen... Näin hieman kärjistettynä. Olen törmännyt joskus myös terveeseen uskovaiseen.
- miumau
Asiaa sen kummemmin tutkimatta, minusta tämän päivän rippikoulunuoriso on sen verran kuritonta ja huonokäytöksistä (ei kuitenkaan yleistäen kaikkiin), että ihme ettei useammin jonkun rippikoulutyöntekijän pinna pala heidän kanssaan. Mikään puolustus se ei tosiaan ole, ei silti saa lyödä. Mutta jotain käytöstapoja pitäisi ottaa mukaan rippileirille. Ja jos ei huvita rippikoulu, niin siitä voi sitten "keskustella" omien vanhempen kanssa eikä osoittaa mieltään työntekijöille. Rippikoulu ei ole pakollinen.
- uskomaton
Varmaan nykyisin mm. pappien arvostus ja kunnioitus ja pelko on vähentynyt samoinkuin muidenkin instituutioiden (opettajat, poliisit ym.) joten asioista puhutaan enemmän ja ne tulevat julki. Ennen näitä on salailtu ja peitelty, ainahan näitä on ollut.
- Murkku
Mielestäni voitaisiin jo aloitta keskustelu siitä , että mikä on kodin vastuu kasvatuksessa.
Jos ei rajoja ei ole myöskään kuria. Kiinnostaisi tietää mitähän ko. nuori oli tehnyt sitä ennen. - anna mulle
Oikein hyvä, antais oikein kunnolla keppiä hulttioille, niin oppis vähän
- Jansku36
Ihmisiähän ne papitkin ovat.Ja papin ammatti on yksi ammatti ammattien joukossa.
Kyllä varmaan osaavat nuoretkin olla rasittavia rippileirillä.Mitähän tämäkin nuori on tehnyt että pappi on menettänyt malttinsa.Ei saanut aloitus viestistä siitä selvyyttä.
Onhan tällaisia samankaltaisia tapahtumia varmasti sattunut ennenkin, niistä vain on ennen vaiettu. - minä itse
Varmaankin siitä että.....koko ajan nostetaan esiin mitä papit ym. hengellisen työntekijät mukamas mokailevat, eikä oteta huomioon että joka päivä n. 5 1/2 miljoonaa suomalaista syyllistyy kuka minkäkin laiseen syntiin ja laittomuuten, näin on meneppäs lähimmäiseni itseesi ja ole rehellinen!!!!!
- Miska
olleet. Nyt näistä asioista puhutaan, mikä on ihan hyvä. Kylläpä oli kappalaiset 70-luvulla todella viisaita. Ja oli kyllä mukaviakin pappeja, eikä pelkästään tekopyhiä hurskastelijoita.
onhan ne papitki ihmisiä ja eihän ne media ikinä liiootele.onhan sit jos tollasia rikoksia tekee on tosissaan käyny väärällä ammatin valitsialla.en usko kirkkoon tai mihinkään hengelliseen puoleen.katos niitten täytyy vain rukoilla ni kaikki annetaan anteeks sama mitä on tehny
- Kullervo Kukkoilija
Onpa taas provosoiva keskustelunaloitus. Tällaisilla alustuksilla saadaan ehkä aikaan vilkasta keskustelua, mutta ei taatusti rakentavaa sellaista. Jatkakaa samaan malliin! Pää tulee kipeäksi, papit saavat nokkiinsa ja joku kiksit nokittamisesta. Adjöö!
- rajoja ja rakkautta
Ei elämä ja tilanteet ole niin musta valkoista
- Hanne 27
Olipas törkeästi provosoitu aloitus ja oikein "ylläpidolta".
Ihmisiä ne papitkin ovat. Kyllä nykynuorten käyttäytyminen rassaa pappeja siinä kuin muitakin.
Kun mitta on täysi, sitten läjähtää. - NäinSeVaanOn
erotkaa hykkuvasta laivasta ja liittykään ainoaan oikeaoppiseen seurakuntaan eli Helluntaiseurakuntaan!!!! siellä toimitaan aina täydellisesti Jumalan tahdon mukaan!!
- Sirius
Tervehdys kaikille saitin lukijoille!
Mielipiteeni, kannanottoni ja vankka käsitykseni otsikon mukaisesta aiheesta.
Ei pappien käytös mitenkään ole muuttunut tai poikennut aiemmasta. Suurin osa papeistamme niin nuorista kuin vanhemmistakin ovat moraaliltaan käytökseltään ja esimerkiltään meihin muihin tavallisiin matti meikäläisiin verrattaessa meille kaikille hyviä malleja inhimillisyydesta, toisen kunnioittamisesta ja länsimaisesta kristillisyydestä sekä moraalisesta käyttäytymisestä. Se että jotkin papeistamme ovat ns "ylilyöneet" on paremminkin median luoma kuva asioiden kulusta. Minä uskon lasteni ja heidän lapsiensa moraalisen ja eettisen, oikeaan kasvamiseen tapahtuvan ohjauksen edelleen kirkkomme työntekijöille. On varmaa että lapsiemme tämänpäivän kodin ohjaava ja elämään valmistava kasvatuksen puute olisi paljon enemmän keskustelua aiheuttava aihe. Tarkkaan kun mietimme, kirkon parissa työskentelevät kokevat tässä em epäkohdassa varmasti myös suuren puutteen ja parantamisen aiheen. Kun mitään ei tapahdu kodin. vanhempien. yhteiskunnan toimitana, jää monesti vaihtoehdoksi puuttua itse ( ehkä väärin keinoin) asioiden kulkuun. Me vanhemmat olemme helposti omiamme puolustavia aj kostonhaluisia , vaadimme liian helposti opettajan (papin) päätä vadille. Lyhyesti: Niin on syytä sepässä jos sydessäkin. - taas joko
hirteen tällaset papit, lapsiin kohdistuva väkivalta ei ota heltyäkseen nykyään suomessa.. mikäli ko. pappi lukee tämän, sanon: haista hiirihaukan ******sko
: - olemmeko näin
Minua lyötiin rippikoulussa ja tehtiin muutakin muttei papit ja ohjaajat siihen koskaan osallistuneet.ainoastaan "stadin kundit" olivat raiskaajia!minun isä ja äiti olivat oikeassa?
- niko
on aika paska pää kun alko kurittaa nuoria
- tollo peloton
opettelemme yhdysanoja.PASKA PÄÄ =PASKAPÄÄ, PAHOIN PITELI=PAHOINPITELI. kyllä aika iso osa nykyajan nuorista on kuria vaille.kotona ei oteta mitään kantaa mitä äidin kullannuput touhuaa. jos komentaa ni jo ollaan oikeuteen haastamassa. omassa nuoruudessa kyllä sai tuntea perseessä jos tuli hölmöiltyä eikä tullu mieleenkään alkaa väittelemään.l
- Sirius
Palstan Seriffi!
Olet ilmeisesti kirkosta eronnut, ateisti,atakkilainen, tai ainakaan et tunnusta meidän kristillistä kirkkoamme.
Nyt yrität tehdä kärpäsestä härkäsen, kun lietsot vihaa ja eripuraa monen "euromediamme" tavoin.
Poista otsikkosi ja koko palstasi oikeuden ja tasa-arvon nimessä. Pappien ammattikunta on meihin tavallisiin pulliaisiin verrattuna moninverroin eettisempiä ja ihmistä kunnioittavampia. Jos haet muutaman epämääräisen tapausken takia yleistystä et ole tasapuolinen.- juudas
Sheriffi on tasapuolinen kun ottaa esille papit ja myös pikkupaikkakunnat niinkuin Loviisan. Nimittäin minä seurakuntatyöntekijä Juudas Selkäänpuukottaja asun myös täällä.Hyvää Pääsiäistä kaikille, jos naulaatte jotain viikonloppuna niin olkaa varovaisia......
- töpö
Tiedän tapauksen jossa rippipappi kosketteli rippikoululaisen rintoja. tapaus sattui aikoinaan ENOSSA. KO. pappi on nykyisin kuollut.
- naisspappi
Pappi edustaa Jumalaa ja siksi ei voi arvostella papin tekoja. Jos pappi koskettaa rintoja ovat ne Jumalan kädet, eikä sitä tule kenenkään arvostella.
- *elukka*
naisspappi kirjoitti:
Pappi edustaa Jumalaa ja siksi ei voi arvostella papin tekoja. Jos pappi koskettaa rintoja ovat ne Jumalan kädet, eikä sitä tule kenenkään arvostella.
Tuon viestin kirjoittajalla on huumorin tajua ja älykkyyttä aika lailla,koska pystyi noinkin vastaamaan,ilman että vastasi siihen mihin piti.
- pahaa
*elukka* kirjoitti:
Tuon viestin kirjoittajalla on huumorin tajua ja älykkyyttä aika lailla,koska pystyi noinkin vastaamaan,ilman että vastasi siihen mihin piti.
että kyseessä on nykykirkon tulkinta.
Näin ei uskovasta tuo kuulostaa hyvältä heitolta.
- Koivunvitsa 2
empä ihmettele jos papeiltakin menee hermot,nuortenkanssa ollessa,eihän nykynuoriin oikein puhe uppoo,heti ne vaan keskisormea alkavat näytellä.eikä sukupuolella eroa.Se nuorten vakiovastaus vanhemmalle ihmiselle--vejä käteen tulee aika nopeasti.Sympatiat pappien puolella,eikä ihme jos papillakin vaikeaa nuorten kanssa,vaikka ripparilla.
- muumaa
Tämä on helppo. ainakin omasta mielestäni. papit meluavat siksi, että saisivat julkisuuttaa, ja kaikkihan haluavat julkisuutta. sen takia ne kato yrittää saada lisää pappeja.
- plaa
no justiimpa joo... tuo oli aika huono, mä uskon et yks fingerroos jo teilaa julkisuutta pappienkin puolesta.. meitä on monia ja jos pyhät pappimme erehtyy niin koko maailma huokaa! ihmisiä nekin, kuinka moni tavis pätkii päivittäin turpaan jotain nuorta tms.. kyllä niitä pappeja mahtuu monta, monen monta tähän maahan, ei nekään kaikki niin normaaleja aina nähtävästi ole.
- Man of Life
Kuka meistä heittää ensimmäisen kiven...?
- Uskovainen Pohjanmaalta
Suurin osa kirkon papeista on susia lampaitten vaatteissa. Saatana on valkeuden enkeli nykyään.
- pohojammaa toi lapsilleen..
kaikki vain uskosta tappelee... kaskun me ei jo sodita täällä, uskokoon kukin mihin tahtoo, pappikin ihminen koulunsa siihen käyny, eikä ainut joka hakkaa!! niitä on monia muitakin, turhaa näitä näin tapetille nostaa.. nykynuorisokin osaa olla
vmäinen!
- Jani,.,.,
Kuinkahan on ollut, nuoret ovat ensin vitutelleet ja häirinneet kipupisteeseen ja sitten on hiukan ojennettu, Siitähän pullamössö lapsi on saanut traumoja ja mamma ja pappa suuttuneet.
Nykyisin nuorison käytös on sitä tasoa, että koivivitsaa tarvittaisiin ja ankarasti.
Tuskin siellä mitään vakavaa on tapahtunut, kakarat vain ovat hiukan järkyttyneet kun ensikerran elämänsä aikana ovat joutuneet kokemaan kuria ja olemaan järjestyksessä. Tekee niille pennuille hyvää!.- fiannaa
niin, tämä nyt taas uksi tapaus ja kuinka monta hullua nuorta ympäri suomen ripareiile mahtuu, paljon, että ei täs tapauksessa tämä riparilainen aivan puhdas ja kiltti junnu ole ollut!
- osansa...
suntion kiukuttelulla?
- ehkä
something bigest go'in to hapend
- hfdjfkjtydkdkdtnfty
ja vitut nimittäin elä pety mutta mitään jumalaa ei oo olemassakaan, tai sit toi on vaan huono vitsi
- Hyypiö
Papit pahoinpitelee jotta ylläpidolla olisi aiheita joilla saada keskustelua aikaan..
- Matias Myyrä........
Mikä ihmeen haloo nousee papista??
Tavallisia ihmisiä, virheineen,vaivoineen eikö
papisto ole jo laskeutunut kansan rinnalle.
Herätkää........ - Leipäinen Pappi
Nykyään pappeina on todella paljon ns. leipäpappeja joilla ei ole uskonnollista vakaumusta, vaikka papin ammattia harjoittavatkin. Luulenpa että jos pappi on oikeasti uskossa ja kantaa vastuunsa ammatistaan oikeana kristittynä, ei hän ihan vähällä nosta kättään muita vastaan, ei varsinkaan lapsia ja nuoria kohtaan.
Pappi on ihminen, tottakai, mutta uskonpuute Jumalaan ja vakaumukselliseen kristilliseen elämäntapaan ei sovi papille ollenkaan. Pappeus on kutsumusammatti eikä siihen pitäisi palkata ketään joka ei todellisesti usko Jumalaan ja toteuta näin ammattinsa vaatimaa moraalia. - *elukka*
Jos nuori ei halua rippikouluun mutta vanhemmat hänet pakottaa niin silloin vastuu on kyllä vanhemmilla,vaikka se on väärin että joku aikuinen kuten pappi lyö tai läpsäisee rippikoululaista niin on toki huomioitava että tälläinen (kapinallinen nuori) on vaaraksi itselleen ja toisille,tällöin tarvittaisiin psykiatrista pakkohoitoa mutta sen saaminenkin on tehty niin vaikeaksi että näitä traakisia tilanteita pääsee syntymään.tarvittaisiin paluuta aikuisten todelliseen vastuuseen.
- miss him!
meillä oli aikoinaan niin ihana rippipappi! KOMEA, NUORI.. kaikinpuolin ihana, pelitti ja flirttaili meidän tyttöjen kanssa ja se oli ok, ikäero n. 8v.. mutta se oli kokemus, löysi itselleen vaimonkin vuotta rippikoululaisia vanhemmasta isosesta. Oli hyvä pappi, osasi asiansa, oli myös tavallinen nuori mies, omine pervoine juttuineen, jälkipäin käytiin myös papin luona kotosallakin.
- epäilen
pappi,lukkari,talonpoika,kuppari,onhan noita,
en oikeen jaksa uskoo et mitkään edelmainituista
olis ns kutsumusammatteja, ainakaan nykyisin.eli mun mielest on ihan samantekevää minkä ammattiryhmän ihmiset pläjäyttävät turpaan jotakuta. periaattees pitäis olla lyömättä kanssaihmistä, mut jos tarve on pakottava, so what, sellanen sopiva korvatillikka sopii hyvin
annettavaksi nykynuorisolle,,se ikäänkuin herättää
todellisuuteen. itseasiassa pappi on erittäin sopiva tällasen toimeenpiteen hoitamiseen.USKOKAA POIS! - vihainen
Raamatussa sanotaan että mies on naisen pää ja se sallii 'sanassaan' myös lapsen kurituksen (=väkivalta perheen sisäisiä asioita). Ehkä kurituksen piiri on laajentunut perheen ulkopuolelle ja tässäkin pahoinpidellyssä nuoressa oli "paholainen", joka voidaan manata pois hänestä.
Odotan jännityksellä lakia, joka kriminalisoi 'valheelliset' miesten naisiin ja nuoriin/lapsiin kohdistamat väkivallantekoilmoitukset.- *elukka*
Tämä siitä on seurannut kun on tehty lakeja joiden nojalla kansalainen pääsee toisen kansalaisen kimppuun.Olisi pitänyt pitäytyä vain niissä alkuperäis laeissa jotka pääsääntöisesti suojasivat varakkaiden asemaa.
- Sara
Perustelehan vähän noita väitteitäsi. Mun Raamatussa ei ole kohtaa, jossa sanottaisiin, että perheen sisäinen (tai mikään muukaan väkivalta) olisi sallittua. Papitkin on ihmisiä, samoin kuin me. Mies on perheen pää, jonka tulee toimia perheensä parhaaksi, rakastaa ja hoivata sitä. Rakkautta Sinulle. Ja lue sitä Raamattua ennen kuin siteeraat.
- Lukenut miehen pää
...Harry Potterissa muistaakseni sanotaan, että Jästeille ei pidä taikoja opettaman. Taru Sormusten Herrasta taas sisältää muutaman syvällisen opetuksen - esim. "aarteeni on minun ja se on minun vaikka henki menisi". Muita suuria kirjoja siteeratakseni " avaruus on tutkimaton - kunnes menemme sinne ja katsomme mitä se on syönyt" IsaaC AsimoV ?
- isosena ollut
olisko asia ihan noin en usko että on tarkoituksella lyönyt oppilasta mutta onhan ne oppilaat myös ilkeitä pappeja ja muita leirin vetäjiä kohtaan...
- kkkkkkkk
hyyyyyyyyyyyyyyy
- Ihminen
Jou mään...
papitkin on ihmisiä, miksi ei ne sitten tekisi samoja virheitä kuin muutkin ihmiset, niin... miksi ei?!?!? - Tom Pounds
johtuu..
Uutiskynnys rikkoutuu ministerin finnistä nykypäivänä.. - Tapani
miten saakaan asia valtavat mittasuhteet ja paljastaa ihmismielen ikuisen kypsymättömyyden. Mutta hauskaa oli lukea - lopetan television katselun (ei se ole toiminut vuosiin) ja alan vierailla näillä sivuilla säännöllisesti. Toivottavasti näitä tärkeitä aiheita löytyy jatkossakin ja Sinunlaisia kirjoittajia, jotka antavat tulla eivätkä turhaan mieti sanomisiaan. Tähän kun saisi vielä seuraavanlaiset ominaisuudet:
- mahdollisuus valita joukko johon yhtyy ja "aseistus" jolla ryhtyy virtuaalisesti joko läiskimään tai muiskimaan toisia- verveverve
sä oot ihan oikeessa... jotku on niin vitun tyhmiä... mä aattelen tuota sun viestis alkuosaa just samoin
- Loppu tulee
Viimeiset ajat ovat käsillä, sillä saatana värvää papitkin puolelleen. Rukoilkaa ja tehkää parannus ja karkoittakaa saatana pois sieluistanne ja sydämistänne. Muutoin meitä uhkaa helvetin kauhut.
- ???
HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHA et oo tosissas????
nimittäin kukaan täysjärkinen ei oo tuollanen paitsi jos sä et ookaan täysjärkinen vai? et ainakaan jos oot tosissas... tuo oli muuten huono vitsi... - Loppu tulee
??? kirjoitti:
HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHA et oo tosissas????
nimittäin kukaan täysjärkinen ei oo tuollanen paitsi jos sä et ookaan täysjärkinen vai? et ainakaan jos oot tosissas... tuo oli muuten huono vitsi...PROVO.... perkele. Kaikki saatanan tekouskovaiset ja muut hullut kirjoittelee tänne kaikkea paskaa, joten lisäsin korteni kekoon
- kokenu nuori
Jees eli se on ihan oikeen jotta vielä löytyy aikuisia jotka tavallaan jaksaa kantaa vastuuta..
Kuinka monta kertaa olemme törmänneet lööppeihin..? vanhus kuoli yksin , naapuri tapettu lojui kuolleena 2vko?? tms uutsia..
Ja entäs nuoriso 13-16..vuotiaita surkimuksia.. hyhhy oikeen naurattaa tollaset urpot.. kuunnellaan jotain fuking pikku-g:tä tms..
ja ollaan maailman napoija..
Jokainen aikuinen joka SYYSTÄ ja PERUSTEESTA kurittaa lasta tulisi palkita "HYVÄ TEKO" palkinolla..
Itseltäni puuttui rajat nuorena, kukaan muu niitä ei asettanut minulle paitsi poliisi.
Sain niin monta kertaa kytiltä turpaan kunnes tajusin seikan joika ei uponnu meikäläiseen..
Ei ne kytät mua vihannu ja kun turpaan tuli niin vihdoin ymmärsin jotta tuolla kivulla oli merkitys , vihdoin tajusin jotta ne hakkaa mua siksi kun haluuvat auttaa..
Se on kyllä valitettavaa kun tulee turpaan mutta maailmassa on se jännä juttu "joko hyvällä tai pahalla"..
Pelin henki nyt vaan sattuu olemaan tämä arvon "neidit"..
Itselläni on tällä hetkellä 3 poikaa ja ei minun ole tarvinnu ketään hakata..mutta "RÄKÄNOKAT EI SILMILLE HYPI" - ylempiarvoinen
Suomen Luterilaisen kirkon papit eivät mitenkään eroa todellisuudentajultaan esim. muinaisten luonnonjumalia palvoneiden yhteiskuntien papeista. Molemmat edustavat taikauskoa ja hölmöyttä. Nykyaikana sivistystä olisi tarjolla, mutta yhä ihmiset käyvät kirkoissa, lukevat horoskooppeja ja seuraavat tv:stä Salkkareita ja muuta sontaa. Helppo on piiloutua uskontoon jos todellisuus pelottaa. Uskonto tulisi luokitella mielisairaudeksi, koska se on todellisuudentajun vääristymää. Rippikoulu puolestaa kuuluu halveksittaviin valtionkirkon tasapäistämiskeinoihin. Kukaan järkevä sinne ei mene, joten samantekevää mitä siellä tapahtuu.
- kfid jdgiz jiviozcö
Sellasia ne ruottalaiset on.
- papit on ok
Ei muuta kuin kuria kakaroille, jotka ei osaa käyttäytyä muitten seurassa. On nähty, että vanhemmat ovat jopa tuoneet karamelleja muita häirinneille lapsilleen. Minun kimppuuni on melkein naisihminen hyökännyt (jos ei olisi ollut poliiseja ehkä olisikin) kun kiltti lapsi oli ensin kivittänyt autoni tuulilasin säröille.
Eli pappiparat...antakaa heille joku mahdollisuus pitää kuria. - gekkonen
No on se ny kauheeta jos pappi vähän läimäyttää kuritonta teiniä. Ja tuo otsikko, "Pappi pahoinpiteli".
Väkivalta ei johda mihinkään muuhun kuin väkivaltaan. Ihmiset hakkaa päivittäin toisiaan eikä niistä puhuta. Papitkin on ihmisiä joilla menee joskus hermot. Ei silti pitäis lyödä mutta hirvee haloo jos pappi lyö. Ei ne mitään pyhimyksiä oo. - Papit
ne on lukenut liikaa raamatun väkivaltaisia kohti tai sit ne ei vaan saa pillua tarpeeksi niillä on vaan vitun vajaa pää
- Panda
no ei se nyt ihan niinkää oo et kristinusko ois jotain huijausta..yms!!!jos pappi on pahoinpidelly jonku rippileiriläisen nii se ei tarkota jostai uskosta mittää hei haloo.....
- mafor
se on oikein kurittomille,lellityille kakaroille,että joku niitä pieksää.saatanan pullamössö sukupolvi!!!
- Olvi
Voihan se olla, että rippileiriläiset pahoinpitelevät ensin papin, kuten monelle opellekin on käynyt. Se ei ole rangaistava teko, mutta jos itseään puolustaa ja antaa takaisin, niin se on. Jossakin mättää ja nuorisorikollisuus kasvaa.
- Mites oli
Eiköhän kirkko ole hairahtunut omiin oppeihin ja unohtanut raamatun opit.
Vuosikausia rippileirillä on ollut näitä "hysteeriakokouksia", joilla rippilapsia on peloteltu uskovaisiksi. Tehoa on parannettu häiritsemällä yöunta, jolloin väsyneenä menee paremmin mukaan "maailmanloppu ulvontoihin". Hyvin suojattua elämää viettäneeet rippilapset ovatkin olleet alteimpia joukkohysteriaan, sillä usein he ovat "ensimmäistä kertaa yksin pahassa maailmassa".
Jo 1980-luvulla rippileireiltä pyrittiin karsimaan sellaisia henkilöitä, joilla jompikumpi vanhemmista ei kuulunut kirkkoon, sillä he todennäköisesti ottavat vaikeammin "uskon" vastaan ja pilaavat toisien rippilapsien mahdollisuuksia "tulla uskoon".
Nykyajan kirkolla ei ole mitään tekemistä raamatun uskon kanssa, vaan sen pääasiallisin tarkoitus on rahan kerääminen käyttämällä vain uskontoa verukkeena. Verkkomarkkinointihenki paremminkin vastaa nykyajan kirkkoa. Jos olisi todella kyse uskonnosta, niin täytyisihän pappien elää raamatun oppien mukaisesti. Muistaakseni raamatun mukaan väkivalta oli kiellettyä ja vapaa seksi halujen mukaan oli kiellettyä.
Mielestäni kirkolla ei ole mitään asemaa uskonnon levittäjänä tai ylläpitäjänä, jos sen edustaja eivät itse tiukasti noudata omaa uskoaan. Pappina ei voi toimia ihminen, jolla himot voittaa uskon tai uskonto ei tuo väkivallatonta asennetta elämään. - kirjoittaja
Tässäkin tapauksessa poika oli läpsäissyt kyseistä pappia,vaikkakin leikillään.Tällaisessa tilanteessa moni muukin huitaisisi takaisin ja mielellään kovempaa.
- meriv
Ennen kirkon ja pappien tehtävä oli olla omien kyläläistensä kasvattajia.
Välillä käytettiin ronskimpiakin otteita..jotkut papit olivat helläkätisempiä..jotkut vähemmän helläkätisiä.
Rovasti oli kylällä heti Jumalasta seuraava..häntä pelättiin ja kunnioitettiin.
Rovasti suurine vatsoineen..tuo Jumalan sanansaattaja Herran armosta?
Useimmiten ei, vaan hyvinkin "leipäpappi"
Kuinkahan moni entisaikojen lapsi tai nuori on rippikoulua käydessään ja katekismusta opetellessaan saanut korvissaan, sormissaan ja hiuksissaan tuntea Jumalan sanan levittäjän kipeää tekevän otteen.
Kuinka moni "pahantekijä" on saanut istua kirkon asehuoneessa eli eteisessä jalkapuussa ihmisten ilkuttavanan tai mikä pahempaa häpeäpenkissä jossa
kaksi eri korkeutta eri suuruisia rötöksiä varten.
Nämä jos mitkä olivat omiaan tekemään ihmisistä hyvin kuuliaisia.
Eli ei mitään uutta auringon alla..nykyään se vain ei ole enää sallittua.
Vaikka nuori olisi kuinka mahdoton..lyödä ei saa.
Monen muunkin kasvattajan kuin rippipapin tehtävä on melko vaikea nykyään.
Tosin muistan omalta kouluajaltani kyllä papin, joka toimi uskonnonopettajana. Hän oli välillä pyhää vihaa täynnä ja silloin joku sai tuntea sen vihan, mutta silloin emme osanneet valittaa.
Olisiko siitä ollut mitään apuakaan..mene ja tiedä.
Nyt osataan.
Sopii kylläkin kysyä sitäkin, miksi nuoremme ovat niin.."aktiivisia" siksikö, koska heitä suojellaan jopa heitä itseään hyödyttäviltä rangaistuksilta?
He tietävät, mitä heille saa tehdä, minkä ikäisinä ovat oikeudellisesti vastuullisia, nuorisomme on valitettavasti kohta suojeltu ulos yhteiskunnasta.
Ei..en puolla lyömistä, mutta ote niskahiuksista tekisi terää muutamille..ja vähän useammallekkin.
Saattaa olla, että jonkinlainen häpeäpenkki tekisi terää.. - Yksi meistä nuorista
Menen ensi kesänä rippikouluun. Enkä todellakaan haluaisi!
En sano, etteikö rippileirillä voisi olla kivaa, mutta kun en todellakaan usko mihinkään sellaiseen, jota ei ole olemassa. Eli jumalaan.
En edes kävisi rippikoulua, jos saisin samanlaiset oikeudet kuin nekin, jotka sen käyvät.
Eniten minua ärsyttää tämä:
"Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan. Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys."
^Haluan nimittäin joskus kummiksi ja kirkkohäätkin olisivat ihanteellinen vaihtoehto, mutta eipä käy jos et käy rippikoulua.
Ja myöskin tuo, kun pappi kysyy: "Tahdotko seurata Jeesusta?"
Kaikkien on siihen vastattava "tahdon", vaikkei oikeasti sitä haluaisikaan.
Aika typerää, mielestäni. - KAUHAVALAANEN MIÄS40
JOOPA JOO, MUKA PAPPI LYÖNY TURHAA. JA TÄS KERSAS ÄIDIN KULLANMURUS EI TIETENKÄÄN OLLU MITÄÄ VIKAA EIKÄ AIHETTA PIKKU SELKÄSAUNAAN.EIHÄN MEIDÄN LAPSI KOSKAAN MITÄÄN TEE. OLIS OLLU VARMAHAN AIHETTA MOJAHUTTAA TOISENKI KERRAN. T.KAUHAVALAANEN
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33383431 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12531Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692298- 1791935
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161502Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91341- 1121327
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181751281RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601280Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421177