Opintolaina pelottaa

Hei olen 19v jätkä ja opiskelen 3 vuodella amiksessa. Asun yksiö vuokrakämpässä. Intti lähenee, alkaa heinäkuussa 2020.

Olen ajatellut hakea sotilasavustusta, jolloin valtio maksaaa minun, kämpästäni vuokran, sähkö ja vesilaskut.

Olen opiskeluideni aikana nostanut 4 500€ opintolainaa ja tänään tuli koron lisäys pääomaan. Alkoi taas pelottamaan, että miten tulevaisuudessa lainan pystyn maksamaan.

Kysymys: Eli miten opintolaina takaisinmaksu hoituu, kun lähden armeijaan Heinäkuussa, jolloin saan Kelalta sotilasavustuksen ja päivärahaa intissä. Elikä en mitään muuta.

Kun OP sivuilla sanotaan, että lainan maksu alkaa opintotuen päättymisen jälkeen noin 2v jälkeen.

Eli kun en pysyty mitään niille intin aikana maksamaan, kun en ole töissä.

Toivoisin asiallisia vastauksia, ei vittuilua vaan selväjärkinen selostus asiasta perinpohjin.

MUUTENKIN HIRVEÄ STRESSI PÄÄLLÄ SIITÄ MITEN 4500€ LAINAN SAAN ELÄMÄNI AIKANI MAKSETTUA. PELKÄÄN VELKAANTUMISTA, KUIVILLE JÄÄMISTÄ,AHDISTUMISTA TMS...

KIITOS ETUKÄTEEN!

10

1574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvää joulua!
      Ilmeisesti valmistut ennen inttiä. Opintotuki päättyy valmistuessa. Olet enintään vuoden intissä, sitten menet töihin. Ehdit olla vuoden töissä, ennen kuin opintolainan takaisinmaksu alkaa. Eihän sitä kaikkea kerralla takaisin makseta vaan erissä usean vuoden aikana.

      Kyllä töissä oleva ammattimies sen verran tienaa, että tuollaisen vähäisen opintolainan saa maksettua helposti. Jos ongelmia tulisi, mitä en luule, menet pankkiin neuvottelemaan.

      • Kiitos vastauksesta! Sanoppas vielä, kun mone puhuu tuolla netissä vähän kaikenlaista.

        Ensimmäiset puhuu: Sitä voi lyhentää vaikka kuinka pienellä summalla kuukaudessa. " itsekkin lyhennän 15€/kk ja lainaa on 12 000€

        Toiset: "Pankki päätti yhtäkkiä kulut ja otti tililtä 150€ mitään sanomatta ja mikään muu vaihtoehto niille ei käynyt, vaikka olen työtön ja nostan toimeentuloa."

        Btw: minulla on Osuuspankki.

        Auttakaa olen aivan vitun ressaantunut ja viikon päästä lähdössä inttiin.


      • Anonyymi
        Kosonen00 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Sanoppas vielä, kun mone puhuu tuolla netissä vähän kaikenlaista.

        Ensimmäiset puhuu: Sitä voi lyhentää vaikka kuinka pienellä summalla kuukaudessa. " itsekkin lyhennän 15€/kk ja lainaa on 12 000€

        Toiset: "Pankki päätti yhtäkkiä kulut ja otti tililtä 150€ mitään sanomatta ja mikään muu vaihtoehto niille ei käynyt, vaikka olen työtön ja nostan toimeentuloa."

        Btw: minulla on Osuuspankki.

        Auttakaa olen aivan vitun ressaantunut ja viikon päästä lähdössä inttiin.

        Osuuspankki on aivan perseesrä


    • Anonyymi

      korot ne pienetkin saa tuettuna intin ajan muistaakseni. no se on valtion takaamaa lainaa etten olisi niin huolissani. ja niitä eriä voi muokata mutta jos pienennät erää niin jossain vaiheessa sen on oltava isompi. ja siinä on jokin maksuaika, että monta vuotta makselet sitä.

      • Kosonen00

        Kiitos vastauksesta!


        Mietin vaan, että meneekö se noin rajuks mitä tossa alotuspostauksessa sanoin.. että mitä "Toiset on puhunu".


    • Anonyymi

      Ei missään nimessä lainaa opintoja varten. Opiskelusta ei ole tänäpäivänä mitään hyötyä ellet ole lääkäriksi asti itseäsi lukemassa. Yritykset hakevat tänä päivänä vain halpoja kouluttamattomia työntekijöitä, eli todennäköisesti pärjäät paremmin jos lopetat koulun ja menet armeijan jälkeen töihin.

      • No tosta en tiä si


    • Anonyymi

      Intin jälkeen sitten kun on töitä lyhentelet 50 € kk. Menee aivan huomaamatta tuollainen pikku summa.

    • Anonyymi

      Moi. Sanokaas miten opintolainan takaisinmaksu alkaa, kun ehkä armeijani keskeytyy. Et joudun varmaan hakemaan aluksi toimeentulon ja työttömysturvan, kun en todellakaan töitä heti löydä. Alkaako maksu vasta 2v päästä valmistumisesta niin kuin, op sivuilla sanotaan?

      • Anonyymi

        Opintolainan takaisinmaksu alkaa kahden vuoden kuluttua opintojen päättymisestä. (Opinnot päättyvät valmistumiseen tai keskeyttämiseen ennen valmistumista.) Kaikissa pankeissa sama juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe