Mikä se sairaanhoitajan alkupalkka oikein on

Anonyymi

Yritin etsiä netistä sairaanhoitajaksi ammattikorkeakoulussa opiskelleen alkupalkkaa kunnan työntekijänä nyt. Mikä se on, ei selvinnyt mistään. On kaikenmaailman keskipalkkoja, mutta ei ole kunnan työehtosopimuksen mukaista alkupalkkaa. Kuka löytää, ois niin hyvä. Onko se huono, se alinkaan, ja mitä sitten kun kohta saa jonkun korotuksen. Ihan tärkeä ammatti, mutta riekkuvatko aiheetta. Tarvitaanko sitä vastuuta, kun lääkäri kuitenkin päättää ja vastaa. Jos joku löytää kk-bruttopalkan niin kiitos.

109

996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nojaa.

      Jossain näkyi sellainen luku kuin 2300. En oikein osaa suhteuttaa eri ammattien palkkoja toisiinsa ja toisekseen joillain hoitsuilla kaikenlaisia lisiä ja palkat nyt nousee kokemuksen myötä. Keskipalkat on, mitä on. Sitäpaitsi asumiskulut jne vaikuttaa hitosti nettopalkkaan, vertailu hankalaa.

      Tottakai kaikki haluaa lisää liksaa, ihan selkeä asia. Mikäpä siinä, jos maksaja löytyy jostain. Epäilen, hoitsut ei nyt saa mitään säälikorotuksia, jotain varmaan, mutta kohtuudella. Vieläkin tympii Kataisen äänien keräys höpisemällä kutsumusammatissa olevista korkeakoulutetuista hoitsuista. Moniko lie kutsumusammatissaan ja miten sen koulutustasonkin sitten aattelee.

      Hoitsut oli jo höpisemässä, että eip ala kiinnosta nykyliksoilla. Mikäpä siinä, mitataan sitten sitä kutsumusta, menkööt muihin duuneihin, jos ei kiinnosta. Noin se menee kaikilla muillakin aloilla, ulkomailta halpatyövoimaa tilalle, sitä joutuu muutenkin hommaamaan, kuten nyt monissa muissakin maissa.

      Ei mulla siis ole kenenkään palkkaneuvotteluja vastaan mitään, turha kuitenkaan kerätä säälipisteitä, koska palkat päättää hoitsut ite neuvottelemalla työnantajien kanssa. Niin kaikilla aloilla.

      =DW=

      • Anonyymi

        Siis tarkoitatko että alkupalkka olisi 2300. Jo voihan helkkari, että sitten uhkaavat lakolla.


      • Anonyymi

        Ei asumiskulut mihinkään nettopalkkaan vaikuta. Nettopalkka on brutto miinus verot ja muut palkasta otettavat sivukulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei asumiskulut mihinkään nettopalkkaan vaikuta. Nettopalkka on brutto miinus verot ja muut palkasta otettavat sivukulut.

        Stupido.

        Oletko tyhmä, vaiko vain yrität vaikutaa sellaiselta? Tottakai netto on brutto miinus verot. mutta mitä jää nettona asumisen jälkeen käteen vaikuttaa hitosti ansiotasoon, siis käytettävissä olevaan rahamäärään. Aikanaan oli jotain paikkakuntakalleusluokkia. Nyt ollut hassu sydeemi, haja-asutusalueilla maksetaan joskus lekureille isompia palkkoja, kuin muualla, jotta nyt yleensä lekuri jostain saadaan. Aika iso ero asua tsadin kalliimmilla alueilla, kuin tiipiissä tunralla. Ja siinä tuloerot vielä korostuvat, just asumiskulujen jälkeen.

        Toi vähän samanlainen asia, kuin työpäivän pituus. Ok, olkoon nyt sitten kahdeksan tuntia. Mutta jos aamuin illoin menee pari tuntia työmatkoihin, kyllä se työpäivän pituus tosiasiallisesti on se kaksitoista tuntia. Siinä niinkuin tuntipalkka putoaa melkoisesti, kun laskee työmatkat työajaksi, mitä ne tosiasiallisesdti kuitenkin ovat.

        Aloitukseen edelleen sitä mieltä, eip auta hoitsujen vaatia suuria korotuksia. Kyllä maailmalta hoitsuja löytyy, ja onhan noit suomihoitsutkin usein menneet elintasopakolaisiksi vaikkapa norjaan tai islantiin. Niissä juu on korkeemmat palkat, mutta eipä ole ilmaist asuminenkaan.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stupido.

        Oletko tyhmä, vaiko vain yrität vaikutaa sellaiselta? Tottakai netto on brutto miinus verot. mutta mitä jää nettona asumisen jälkeen käteen vaikuttaa hitosti ansiotasoon, siis käytettävissä olevaan rahamäärään. Aikanaan oli jotain paikkakuntakalleusluokkia. Nyt ollut hassu sydeemi, haja-asutusalueilla maksetaan joskus lekureille isompia palkkoja, kuin muualla, jotta nyt yleensä lekuri jostain saadaan. Aika iso ero asua tsadin kalliimmilla alueilla, kuin tiipiissä tunralla. Ja siinä tuloerot vielä korostuvat, just asumiskulujen jälkeen.

        Toi vähän samanlainen asia, kuin työpäivän pituus. Ok, olkoon nyt sitten kahdeksan tuntia. Mutta jos aamuin illoin menee pari tuntia työmatkoihin, kyllä se työpäivän pituus tosiasiallisesti on se kaksitoista tuntia. Siinä niinkuin tuntipalkka putoaa melkoisesti, kun laskee työmatkat työajaksi, mitä ne tosiasiallisesdti kuitenkin ovat.

        Aloitukseen edelleen sitä mieltä, eip auta hoitsujen vaatia suuria korotuksia. Kyllä maailmalta hoitsuja löytyy, ja onhan noit suomihoitsutkin usein menneet elintasopakolaisiksi vaikkapa norjaan tai islantiin. Niissä juu on korkeemmat palkat, mutta eipä ole ilmaist asuminenkaan.

        =DW=

        Vajakki, kirjoitit että asuminen vaikuttaa nettoPALKKAAN. Ei edelleenkään vaikuta.

        Työpäivän pituus on eri kuin työaika. Sen ymmärsit ihan itse, aplodit siitä.

        Mitä jää nettona asumisen, ruoan, auton kulujen, vakuutusten ja muiden pakollisten menojen jälkeen? Oho, aika pieni netto, enkä ole edes hoitoalalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Stupido.

        Oletko tyhmä, vaiko vain yrität vaikutaa sellaiselta? Tottakai netto on brutto miinus verot. mutta mitä jää nettona asumisen jälkeen käteen vaikuttaa hitosti ansiotasoon, siis käytettävissä olevaan rahamäärään. Aikanaan oli jotain paikkakuntakalleusluokkia. Nyt ollut hassu sydeemi, haja-asutusalueilla maksetaan joskus lekureille isompia palkkoja, kuin muualla, jotta nyt yleensä lekuri jostain saadaan. Aika iso ero asua tsadin kalliimmilla alueilla, kuin tiipiissä tunralla. Ja siinä tuloerot vielä korostuvat, just asumiskulujen jälkeen.

        Toi vähän samanlainen asia, kuin työpäivän pituus. Ok, olkoon nyt sitten kahdeksan tuntia. Mutta jos aamuin illoin menee pari tuntia työmatkoihin, kyllä se työpäivän pituus tosiasiallisesti on se kaksitoista tuntia. Siinä niinkuin tuntipalkka putoaa melkoisesti, kun laskee työmatkat työajaksi, mitä ne tosiasiallisesdti kuitenkin ovat.

        Aloitukseen edelleen sitä mieltä, eip auta hoitsujen vaatia suuria korotuksia. Kyllä maailmalta hoitsuja löytyy, ja onhan noit suomihoitsutkin usein menneet elintasopakolaisiksi vaikkapa norjaan tai islantiin. Niissä juu on korkeemmat palkat, mutta eipä ole ilmaist asuminenkaan.

        =DW=

        Maailman hoitsujen koulutus ei riitä ilman lisäkoulutusta toimimaan laillistettuna hoitajana. Ja lisäksi vaaditaancedes jonkinlainen suomen kielen taito.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei asumiskulut mihinkään nettopalkkaan vaikuta. Nettopalkka on brutto miinus verot ja muut palkasta otettavat sivukulut.

        ei kuulu asumiskulut vähentää, eikä ravintolalaskut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stupido.

        Oletko tyhmä, vaiko vain yrität vaikutaa sellaiselta? Tottakai netto on brutto miinus verot. mutta mitä jää nettona asumisen jälkeen käteen vaikuttaa hitosti ansiotasoon, siis käytettävissä olevaan rahamäärään. Aikanaan oli jotain paikkakuntakalleusluokkia. Nyt ollut hassu sydeemi, haja-asutusalueilla maksetaan joskus lekureille isompia palkkoja, kuin muualla, jotta nyt yleensä lekuri jostain saadaan. Aika iso ero asua tsadin kalliimmilla alueilla, kuin tiipiissä tunralla. Ja siinä tuloerot vielä korostuvat, just asumiskulujen jälkeen.

        Toi vähän samanlainen asia, kuin työpäivän pituus. Ok, olkoon nyt sitten kahdeksan tuntia. Mutta jos aamuin illoin menee pari tuntia työmatkoihin, kyllä se työpäivän pituus tosiasiallisesti on se kaksitoista tuntia. Siinä niinkuin tuntipalkka putoaa melkoisesti, kun laskee työmatkat työajaksi, mitä ne tosiasiallisesdti kuitenkin ovat.

        Aloitukseen edelleen sitä mieltä, eip auta hoitsujen vaatia suuria korotuksia. Kyllä maailmalta hoitsuja löytyy, ja onhan noit suomihoitsutkin usein menneet elintasopakolaisiksi vaikkapa norjaan tai islantiin. Niissä juu on korkeemmat palkat, mutta eipä ole ilmaist asuminenkaan.

        =DW=

        Maailmalta hoitsuja löytyy ... juu. Lähihoitajan tehtäviin saakin Suomessa ulkomaalaisia hakijoita, koska ammattikoulutason koulutukseen nähden lähihoitaja saa aivan asiallista palkkaa.

        Sairaanhoitajiksi ei kuitenkaan ole tulijoita ulkomailta. Miksi olisikaan, kun Suomessa on sairaanhoitajilla moneen muuhun Länsi-Euroopan maahan verrattuna yli 1000 e/kk pienemmät palkat? Filippiiniläiset ja itäeurooppalaiset sairaanhoitajat menevät töihin esim. Saksaan, Ruotsiin ja Englantiin, missä palkkaa saa helposti tosiaan tuon 1000 e/kk enemmän ja asumis- ja elinkustannukset ovat aika samaa luokkaa tai esim Saksassa jopa matalammat kuin täällä. Edes virolaisia Sairaanhoitajia ei ole Suomessa juuri tästä syystä näkynyt.

        Sairaanhoitajalta vaaditaan Suomessa kuten muuallakin EU:ssa Bachelor-tason tutkinto, ja korkeakoulutetun hoitohenkilöstön palkat tosiaan ovat monessa maassa paremmat tai ainakin samat kuin täällä. Jopa Thaimaassa on sairaanhoitajilla sama palkkataso kuin Suomessa, ja elinkustannukset ovat vain murto-osa siitä mitä täällä.

        Suomessa on moneen muuhun maahan verrattuna se erikoisuus, että täällä on tosi iso ero sairaanhoitajien ja lääkäreiden palkoissa, mutta tosi pieni ero lähihoitajien ja sairaanhoitajien palkoissa. Useissa muissa maissa sairaanhoitajan palkka sijoittuu lähihoitajan ja lääkärin palkan keskivaiheille. Eli jos lähihoitaja saa 2000/kk, lääkäri saa 6000 e/kk niin sairaanhoitaja saa 4000e/kk.


      • Anonyymi

        Meillä savossa noin 2000. Lisukkeet päälle.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä savossa noin 2000. Lisukkeet päälle.

        kylmätotuus

        Siis oikein koulutetun sairaanhoitajan vai kurssitetun lähihoitajan palkka?
        Sehän ei sitten juurikaan heilahda siivoojan palkasta.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Siis oikein koulutetun sairaanhoitajan vai kurssitetun lähihoitajan palkka?
        Sehän ei sitten juurikaan heilahda siivoojan palkasta.

        Koulutetun. Suomessa sh kursseja ei ole.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä savossa noin 2000. Lisukkeet päälle.

        kylmätotuus

        Tiedätkö varmasti, etkä luule. Tarkoitan vastavalmistuneen aloittajan sairaanhoitajan palkkaa, päivätyö, eli alin mahdollinen kunnan palkkaama ammattikorkeakoulussa koulutettu sairaanhoitaja. Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö varmasti, etkä luule. Tarkoitan vastavalmistuneen aloittajan sairaanhoitajan palkkaa, päivätyö, eli alin mahdollinen kunnan palkkaama ammattikorkeakoulussa koulutettu sairaanhoitaja. Aloittaja

        Pohjapalkka ei taida yltää 1700 - 1800 euroa korkeammalla. Mutta erilaiset lisät nostavat kokonaisansioita yli 2000 euron.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Siis oikein koulutetun sairaanhoitajan vai kurssitetun lähihoitajan palkka?
        Sehän ei sitten juurikaan heilahda siivoojan palkasta.

        Lähihoitajakoulu kestää kolme vuotta, hoiva-avustajan kurssi puoli vuotta.
        Töissään on suuri ero.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Siis oikein koulutetun sairaanhoitajan vai kurssitetun lähihoitajan palkka?
        Sehän ei sitten juurikaan heilahda siivoojan palkasta.

        Taas viisastelet!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koulutetun. Suomessa sh kursseja ei ole.

        kylmätotuus

        Ei ole lähihoitajakurssejakaan.
        Koutus kestää 2-3 vuotta ja on päätoimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä savossa noin 2000. Lisukkeet päälle.

        kylmätotuus

        Jos välttämättä haluat käyttää samaa nimimerkkiä kuin minä, niin kiinnitä huomiota oikeinkirjoitukseen.

        Erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, kuten esim. Savo.

        Olisi mielenkiintoista tietää, mikä sai sinut kirjoittamaan nimimerkillä, joka on ollut käytössäni yli 5 vuotta?

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ei ole lähihoitajakurssejakaan.
        Koutus kestää 2-3 vuotta ja on päätoimista.

        Tähän aloitukseen olen kirjoittanut yhden kommentin, jonka osoitin kaimalleni.

        Tämä kirjoitukseni on siis toinen kyhäelmäni tähän ketjuun.

        Jostain tuntemattomasta syystä, joku on pitkästä aikaa aloittanut nimimerkkileikin.
        Hänen kirjoituksistaan en ota vastuuta.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tähän aloitukseen olen kirjoittanut yhden kommentin, jonka osoitin kaimalleni.

        Tämä kirjoitukseni on siis toinen kyhäelmäni tähän ketjuun.

        Jostain tuntemattomasta syystä, joku on pitkästä aikaa aloittanut nimimerkkileikin.
        Hänen kirjoituksistaan en ota vastuuta.

        kylmätotuus

        Kyllä sinun vain on kiltisti ja mukisematta otettava vastuu kaikista kirjoituksistasi, joitten nimimerkkinä on Anonyymi niin kauan kuin sillä nimimerkilläsi kirjoitat.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä sinun vain on kiltisti ja mukisematta otettava vastuu kaikista kirjoituksistasi, joitten nimimerkkinä on Anonyymi niin kauan kuin sillä nimimerkilläsi kirjoitat.

        Tellukka ystäväiseni sait minut hymyilemään leveästi kommentillasi.

        Suomi24:ssä on julmetun paljon keskusteluita laidasta laitaan, joihin Anonyymit kirjoittavat mielipiteitään ympäri vuorokauden päivästä toiseen.

        Kuvitteletko sinä, että minä ottaisin vastuun noista kaikista Anonyymien kommenteista? Myös sinun kirjoittamistasi.

        Olehan realisti edes yhden kerran, niin kenties tajuat sen tosiasian, että vaikka olisin kuinka tehokas, niin ei minunkaan kykyni riitä kirjoittamaan satoja kommentteja vuorokaudessa.

        Minulla ei ole aikomustakaan alistua kenenkään tahtoon, joka yrittää saada minut luopumaan mustasta nikistäni.
        Sinä siihen taivuit, mutta minä en toimi tavallasi.

        Omista kirjoituksistani otan vastuun vaikka omalla nimelläni, kuten olen jo monta kertaa aiemminkin ilmoittanut.

        Sinulla ei ole keinoja käskyttää minua, eikä kenelläkään muulla nimimerkillä.

        Nakkele tylsiä tikkojasi muihin tauluihin, jos siitä jotain mielihyvää saat.
        Voisit myös opetella kirjoittamaan kommentteja, jotka eivät olisi niin ennalta-arvattavia.

        Ystävällisin terveisin!
        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tellukka ystäväiseni sait minut hymyilemään leveästi kommentillasi.

        Suomi24:ssä on julmetun paljon keskusteluita laidasta laitaan, joihin Anonyymit kirjoittavat mielipiteitään ympäri vuorokauden päivästä toiseen.

        Kuvitteletko sinä, että minä ottaisin vastuun noista kaikista Anonyymien kommenteista? Myös sinun kirjoittamistasi.

        Olehan realisti edes yhden kerran, niin kenties tajuat sen tosiasian, että vaikka olisin kuinka tehokas, niin ei minunkaan kykyni riitä kirjoittamaan satoja kommentteja vuorokaudessa.

        Minulla ei ole aikomustakaan alistua kenenkään tahtoon, joka yrittää saada minut luopumaan mustasta nikistäni.
        Sinä siihen taivuit, mutta minä en toimi tavallasi.

        Omista kirjoituksistani otan vastuun vaikka omalla nimelläni, kuten olen jo monta kertaa aiemminkin ilmoittanut.

        Sinulla ei ole keinoja käskyttää minua, eikä kenelläkään muulla nimimerkillä.

        Nakkele tylsiä tikkojasi muihin tauluihin, jos siitä jotain mielihyvää saat.
        Voisit myös opetella kirjoittamaan kommentteja, jotka eivät olisi niin ennalta-arvattavia.

        Ystävällisin terveisin!
        kylmätotuus

        Sinun nikisihän on "Anonyymi", eikö olekin?
        Miksi sitten väität, ettei kaikki sillä nikillä ole sinun kirjoittamiasi.

        Haluat olla tunnistettava nikki, mutta et halua olla tunnistettava nikki.
        Jos haluat olla tunnistettava, niin silloin et kirjoita samalla nikillä kuin monet muutkin, vaan hankit itsellesi oman nikin, tai sitten olet märisemättä siitä, ettei sinua tunnisteta.

        Ystävällisin terveisin!
        kylmätotuus

        mitä se sitten joittenkin anonyymien kommenttien lopussa tarkoittaneenkin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Sinun nikisihän on "Anonyymi", eikö olekin?
        Miksi sitten väität, ettei kaikki sillä nikillä ole sinun kirjoittamiasi.

        Haluat olla tunnistettava nikki, mutta et halua olla tunnistettava nikki.
        Jos haluat olla tunnistettava, niin silloin et kirjoita samalla nikillä kuin monet muutkin, vaan hankit itsellesi oman nikin, tai sitten olet märisemättä siitä, ettei sinua tunnisteta.

        Ystävällisin terveisin!
        kylmätotuus

        mitä se sitten joittenkin anonyymien kommenttien lopussa tarkoittaneenkin.

        Ei minun nikkini ole "Anonyymi" , vaan" kylmätotuus", kuten hyvin tiedät itsekin.

        Selitin jo aiemmin, miksi en voi olla nimim. "Anonyymi". Onko niin, ettet sitä ymmärrä ?
        Jos näin on, niin pysähdy hetkeksi miettimään asiaa? Ehkäpä sitten ymmärrät.

        Minut tunnistaa jokainen, joka on lukenut kommenttejani , joita olen kirjoittanut 60 palstalle samalla nimimerkilläni 5:n vuoden ajan.

        Minulla ei ole mitään syytä märisemiseen, mitä ikinä sillä tarkoitatkaan.
        Ei minulla ole myöskään mitään syytä tai aikomustakaan rekisteröityä, vaikka siihen minua yritetäänkin painostaa.

        Minä en ole sinä, joka siihen alistuit ja näillä eväillä jatkan edelleen.

        Yt. kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun nikkini ole "Anonyymi" , vaan" kylmätotuus", kuten hyvin tiedät itsekin.

        Selitin jo aiemmin, miksi en voi olla nimim. "Anonyymi". Onko niin, ettet sitä ymmärrä ?
        Jos näin on, niin pysähdy hetkeksi miettimään asiaa? Ehkäpä sitten ymmärrät.

        Minut tunnistaa jokainen, joka on lukenut kommenttejani , joita olen kirjoittanut 60 palstalle samalla nimimerkilläni 5:n vuoden ajan.

        Minulla ei ole mitään syytä märisemiseen, mitä ikinä sillä tarkoitatkaan.
        Ei minulla ole myöskään mitään syytä tai aikomustakaan rekisteröityä, vaikka siihen minua yritetäänkin painostaa.

        Minä en ole sinä, joka siihen alistuit ja näillä eväillä jatkan edelleen.

        Yt. kylmätotuus

        Kyllä minä näen selvästi tuon kommentin mustalla nikillä Anonyymi.
        Osaan minä sen verran lukea.

        Jos sitä nyt muutkin käyttävät, niin ei mitään syytä valittaa. Hanki oma nikki, niin sitä ei kukaan pysty varastamaan sinulta tai sitten pysy valittamatta Anonyyminä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä minä näen selvästi tuon kommentin mustalla nikillä Anonyymi.
        Osaan minä sen verran lukea.

        Jos sitä nyt muutkin käyttävät, niin ei mitään syytä valittaa. Hanki oma nikki, niin sitä ei kukaan pysty varastamaan sinulta tai sitten pysy valittamatta Anonyyminä.

        Olen aiemminkin huomannut, ettei lukutaitosi ole hääppöinen.

        Minulla on jo oma nikki ja se saa luvan kelvata lukijoilleni jatkossakin.

        Ei minulla ole aihetta valittaa mistään ja "varkaat" jäävät käpälälautaan ennemmin tai myöhemmin.

        Käy röökillä ja mene nukkumaan. Ehkäpä näet kauniita unia Viipurista tai Sortavalasta, jossa juuresi ovat.

        Minä käyn pesemässä hampaani, menen maate ja kenties näen unta savolaisista maisemista.

        Hyvää yötä!

        Yt. kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän aloitukseen olen kirjoittanut yhden kommentin, jonka osoitin kaimalleni.

        Tämä kirjoitukseni on siis toinen kyhäelmäni tähän ketjuun.

        Jostain tuntemattomasta syystä, joku on pitkästä aikaa aloittanut nimimerkkileikin.
        Hänen kirjoituksistaan en ota vastuuta.

        kylmätotuus

        Kanssasi olen samaa mieltä. Savosta pesee.

        kylmätotuus


      • Anonyymi

        Siten pitää muistaa myös sekin, että läheskään kaikki sairaanhoitajat eivät tee yö- tai viikonloppuvuoroja, joista noita lisiä saa. Varsinkin kunnallisella puolella sairaanhoitajien vastaanotot ovat avoinna vain arkipäivisin 8-16 ja iltapäivystys on korkeintaan klo 20 saakka. Myös hoivakodeissa on tapana, että yövuorot teetetään lähihoitajilla, koska he ovat halvempaa työvoimaa. Eli ei tule "tietysti" eikä läheskään kaikille sairaanhoitajille nuo vuorotyölisät, kuten Tellukka ajatteli.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä sinun vain on kiltisti ja mukisematta otettava vastuu kaikista kirjoituksistasi, joitten nimimerkkinä on Anonyymi niin kauan kuin sillä nimimerkilläsi kirjoitat.

        Ikävä heitto. Tell. Pyydäs aidolta kylmätotuudelta anteeksi. Hänhän kirjoittaa asiallisesti yleensä ja sitä osaat sinäkin, jos haluat.

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä heitto. Tell. Pyydäs aidolta kylmätotuudelta anteeksi. Hänhän kirjoittaa asiallisesti yleensä ja sitä osaat sinäkin, jos haluat.

        Beng

        Kaikki kommenttinihan ovat asiallisia.

        Minulle on kerrottu, että jossakin ketjussa melkein vain minun kommenttini ovat jääneet poistamatta, koska kahdeksasta kommentista viisi on minun.
        Allekirjoituksilla ei ole mitään merkitystä, jos nikkinä on Anonyymi, niinkuin sinullakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulutetun. Suomessa sh kursseja ei ole.

        kylmätotuus

        Kylmä totuus on se, että OIKEA sairaanhoitaja omaa AMK tutkinnon tai entisen opistoasteen tutkinnon.
        Lähihoitajat ovat käyneet ammattikoulun tai jonkun monista ammattikoulua vastaavista kurssituksista. Monet palvelua myyvät yrityksen kouluttavat lähihoitajia.
        Lähihoitajat, perushoitajat ja apuhoitajat usein sekoitetaan oikeisiin hoitajiin ihan tarkoituksella! Ovat kuitenkin ihan eri tasoisia hoitajia.

        Oma vaimoni on erikoistunut OIKEA hoitaja. Työkokemuksen ja osaamisen takia hänen lähtöpalkkansa yksityisellä on yli 4000€/kk.


    • Anonyymi

      Hoiva-ala ( vanhustentyö ) noin 2400 € tämä ala ratkaisee kuin hoitajamitoitus onnistuu.
      Työ on raskasta ei tekijät halua pysyä alalla.

    • Anonyymi

      Siis kukaan ei tiedä kuten en minäkään, tarkkaa alkupalkkaa, eikä sitä löydy mistään tiedotusvälineistä. Siinä sitten tuetaan lakkolaisia, jos rupeavat, tietämättä mitä tuetaan. On toki tärkeää työtä mutta onko huonosti palkattua. Ken sen tietää.

      • Anonyymi

        Silloin, juorukalenterien aikaan katsoin pienipalkkaisena kaupanalan työläisenä naapurin sairaanhoitaja Sarin palkkatietoja. Tulos: puolta suurempi kuin minulla.

        Tosin Sari oli töissä pyhinä ja usein myös öinä ja teki tosi rankaa duunia.


        Jos olette uteliaita menkää verotoimistoon, sieltä selviää, miten hyvin he ansaitsevat.

        En puhu juuri valmistuneista.


    • Anonyymi

      Näin kirjoitta sairaanhoitaja keskustelupalstalla:

      " Mun palkka oli sairaanhoitajana noin 3900€/kk lisineen, juuri ennen eläkäikää:DD"

      Kirjoitus vuodelta 2017.

      • Anonyymi

        Siskoni on sairaanhoitaja. Kysyin hänen palkkaasa. Lisien kanssa kuulemma 3150 euroa / kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siskoni on sairaanhoitaja. Kysyin hänen palkkaasa. Lisien kanssa kuulemma 3150 euroa / kk.

        Kyllä tuolla summalla pitäisi pärjätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siskoni on sairaanhoitaja. Kysyin hänen palkkaasa. Lisien kanssa kuulemma 3150 euroa / kk.

        Jommassa kummassa iltapäivälehdessä oli sama summa ja teksti jossa kerrottiin että hieman yli 50% suomalaisista hankkii heitä vähemmin.


      • Anonyymi

        Joku sentään osaa käyttää nettiä;)


    • Anonyymi

      Tässäpä nämä
      Terveyspalvelualan taulukkopalkat 1.4.2019
      Vaativuusryhmä
      Pkseutu Muu Suomi
      VR 1 1823,75 ... 1786,52 ...
      VR 2 1945,82 ... 1932,45...
      VR 3 2119,38 ... 2066,00 ...
      VR 4 2453,85 ... 2372,68...
      VR 5 2641,59 ... 2561,39 ...
      VR 5b 3058,28 ... 2951,06 ...

      • Anonyymi

        Että lisää liksaa, että jaksaa!


      • Anonyymi

        Kiitos. Löysin saman netistä. Tästä ei mitenkään voi päätellä, mikä on ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneen sairaanhoitajan alkupalkka. Sitä bruttopalkkaa perään. Aloittaja


      • Anonyymi

        Riippuu tehtävänkuvasta mihin vaativuusryhmään kuuluu. Usein suoraan AMK:sta tuleva aloittaa VR1 tai VR 2 tehtävistä ennen kuin on suorittanut lääkeluvat.
        Pk-seutu ...Muu Suomi
        VR 1 1823,75 ... 1786,52 ...
        VR 2 1945,82 ... 1932,45..

        Sen jälkeen AMK-tutkinnon suorittaneet on yleensä VR3 tai VR4 tehtävissä.
        VR3 voi olla esim. hoivakoti tai pitkäaikaisosasto.
        VR 4 voi olla esim. kirurginen vuodeosasto.
        Pk-seutu ...Muu Suomi
        VR 3: 2119,38 ... 2066,00 ...
        VR 4: 2453,85 ... 2372,68...

        Sitten kun kokemusta ja lisäkoulutusta karttuu, voi päästä vaativampiin tai enemmän itsenäistä työtä sisältäviin tehtäviin. VR 5 on usein kotihoidon sairaanhoitajalla, joka on lähihoitajien tiiminvetäjä ja vastaa lääkehoidon toteuttamisesta, tai itsenäistä vastaanottoa pitävällä sairaanhoitajalla. Nämä ovat usein esim. terveydenhoitajia. VR5b on yleensä erityiskoulutettu tai YAMK/TM sairaanhoitaja, esim. psykiatrinen sairaanhoitaja, diabeteshoitaja tai reumahoitaja, jolla on oma vastaanotto ja esimies- ja kehittämistehtäviä, tai erityisen vaativaa työtä tekevä anestesiahoitaja tai leikkaussalihoitaja.


    • Anonyymi

      Alkupalkka (vuosikausia) netto 1600-1800 euroa
      ja vastuu ihmishengistä muun henkilökunnan kanssa.

      • Anonyymi

        Totta! Vanhuksia pidetään hengissä miten vain, koska kuolema on hoitohenkilökunnalle tappio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta! Vanhuksia pidetään hengissä miten vain, koska kuolema on hoitohenkilökunnalle tappio.

        TÄNÄÄN Hesarissa lukijan mielipide eli sairaanhoitajan itsensä kirjoittama juttu, totuus?

        ""Kiitos ja näkemiin, hoitoala
        Ei ole mitään järkeä tehdä näin vastuullista työtä näin säälittävällä korvauksella.
        Julkaistu: 14.1. 2:00 , Päivitetty: 14.1. 7:26

        VALMISTUIN sairaanhoitajaksi vuonna 2018. Hoitovapaan jälkeen olen työskennellyt noin puolitoista vuotta erikoissairaanhoidon vuodeosastolla Husissa ja olen lähtökuopissa alalta.

        Työn suurin, kaikkien tiedossa oleva paradoksi on se, että palkka ei vastaa työn vaativuutta. Jos joutuu syytteeseen hoitovirheestä, saattaa ajautua ajattelemaan, onko tosiaan noin 1 600–1 800 euron nettopalkalla mitään järkeä olla vastuussa ihmishengistä. Oma perusteluni alalta lähtöön on juuri tämä: ei ole mitään järkeä tehdä näin vastuullista työtä näin säälittävällä korvauksella.

        Mutta se ei ole ainoa syy. Husin päivittäinen johtaminen on ala-arvoista. Työntekijöitä kuullaan kokouksissa näennäisesti, mutta päätökset tehdään pomojen kesken. Sairaanhoitajasta revitään kaikki irti mitä saadaan, eikä mikään riitä, koska aina vaaditaan lisää. Lähiesimiehet ovat liian erkaantuneita potilastyöstä, ja kliinisen kokemuksen puute saa työntekijöissä aikaan kiukkua ja ärtymystä.

        Kiitos ja näkemiin, hoitoala. Vuonna 2020 pelastan oman tulevaisuuteni ja lähden – en välttämättä paremmalle alalle – mutta ainakin sinne, missä vastuusta maksetaan.

        Väsynyt hoitaja

        Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.""


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄNÄÄN Hesarissa lukijan mielipide eli sairaanhoitajan itsensä kirjoittama juttu, totuus?

        ""Kiitos ja näkemiin, hoitoala
        Ei ole mitään järkeä tehdä näin vastuullista työtä näin säälittävällä korvauksella.
        Julkaistu: 14.1. 2:00 , Päivitetty: 14.1. 7:26

        VALMISTUIN sairaanhoitajaksi vuonna 2018. Hoitovapaan jälkeen olen työskennellyt noin puolitoista vuotta erikoissairaanhoidon vuodeosastolla Husissa ja olen lähtökuopissa alalta.

        Työn suurin, kaikkien tiedossa oleva paradoksi on se, että palkka ei vastaa työn vaativuutta. Jos joutuu syytteeseen hoitovirheestä, saattaa ajautua ajattelemaan, onko tosiaan noin 1 600–1 800 euron nettopalkalla mitään järkeä olla vastuussa ihmishengistä. Oma perusteluni alalta lähtöön on juuri tämä: ei ole mitään järkeä tehdä näin vastuullista työtä näin säälittävällä korvauksella.

        Mutta se ei ole ainoa syy. Husin päivittäinen johtaminen on ala-arvoista. Työntekijöitä kuullaan kokouksissa näennäisesti, mutta päätökset tehdään pomojen kesken. Sairaanhoitajasta revitään kaikki irti mitä saadaan, eikä mikään riitä, koska aina vaaditaan lisää. Lähiesimiehet ovat liian erkaantuneita potilastyöstä, ja kliinisen kokemuksen puute saa työntekijöissä aikaan kiukkua ja ärtymystä.

        Kiitos ja näkemiin, hoitoala. Vuonna 2020 pelastan oman tulevaisuuteni ja lähden – en välttämättä paremmalle alalle – mutta ainakin sinne, missä vastuusta maksetaan.

        Väsynyt hoitaja

        Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.""

        Mitä sitten? Sellaista se nykyisin on! Ei päätä ei häntää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄNÄÄN Hesarissa lukijan mielipide eli sairaanhoitajan itsensä kirjoittama juttu, totuus?

        ""Kiitos ja näkemiin, hoitoala
        Ei ole mitään järkeä tehdä näin vastuullista työtä näin säälittävällä korvauksella.
        Julkaistu: 14.1. 2:00 , Päivitetty: 14.1. 7:26

        VALMISTUIN sairaanhoitajaksi vuonna 2018. Hoitovapaan jälkeen olen työskennellyt noin puolitoista vuotta erikoissairaanhoidon vuodeosastolla Husissa ja olen lähtökuopissa alalta.

        Työn suurin, kaikkien tiedossa oleva paradoksi on se, että palkka ei vastaa työn vaativuutta. Jos joutuu syytteeseen hoitovirheestä, saattaa ajautua ajattelemaan, onko tosiaan noin 1 600–1 800 euron nettopalkalla mitään järkeä olla vastuussa ihmishengistä. Oma perusteluni alalta lähtöön on juuri tämä: ei ole mitään järkeä tehdä näin vastuullista työtä näin säälittävällä korvauksella.

        Mutta se ei ole ainoa syy. Husin päivittäinen johtaminen on ala-arvoista. Työntekijöitä kuullaan kokouksissa näennäisesti, mutta päätökset tehdään pomojen kesken. Sairaanhoitajasta revitään kaikki irti mitä saadaan, eikä mikään riitä, koska aina vaaditaan lisää. Lähiesimiehet ovat liian erkaantuneita potilastyöstä, ja kliinisen kokemuksen puute saa työntekijöissä aikaan kiukkua ja ärtymystä.

        Kiitos ja näkemiin, hoitoala. Vuonna 2020 pelastan oman tulevaisuuteni ja lähden – en välttämättä paremmalle alalle – mutta ainakin sinne, missä vastuusta maksetaan.

        Väsynyt hoitaja

        Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.""

        Just noin, nuoret eivät jaksa tehdä hoitotyötä, se on raskasta, mutta jos palkkaa tulisi viisikin tonnia puhtaana kk., niin motivaatio kohoaisi.
        Mikä työ nyt helppoa olisi, luulen että moni hoitoalalta pakeneva kohtaa todellisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just noin, nuoret eivät jaksa tehdä hoitotyötä, se on raskasta, mutta jos palkkaa tulisi viisikin tonnia puhtaana kk., niin motivaatio kohoaisi.
        Mikä työ nyt helppoa olisi, luulen että moni hoitoalalta pakeneva kohtaa todellisuuden.

        Suomesta löytyy kyllä reserviä tarpeeksi, että jo 3000 euron pohjapalkalla saataisiin sairaanhoitaja pulaa täytetyksi.
        Mutta eihän palkatkaan voi olla mahdottomia koska se alkaisi heijastua siihen, että artisti (asiakas) maksaa enemmän ja enemmän omasta pussistaan.
        Kuntien ja kaupunkien kassat ei riitä rahoittamaan mahdottomia ja valtio on haluton maksamaan ihan mitä vaan. Se on nähty pelkästään viimeisen 20 - 30 vuoden aikana.
        Ikävä kyllä väki ikääntyy samaan aikaan kun väki vähenee joten terveyspalveluita tarvitaan enemmän ja enemmän. Se maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomesta löytyy kyllä reserviä tarpeeksi, että jo 3000 euron pohjapalkalla saataisiin sairaanhoitaja pulaa täytetyksi.
        Mutta eihän palkatkaan voi olla mahdottomia koska se alkaisi heijastua siihen, että artisti (asiakas) maksaa enemmän ja enemmän omasta pussistaan.
        Kuntien ja kaupunkien kassat ei riitä rahoittamaan mahdottomia ja valtio on haluton maksamaan ihan mitä vaan. Se on nähty pelkästään viimeisen 20 - 30 vuoden aikana.
        Ikävä kyllä väki ikääntyy samaan aikaan kun väki vähenee joten terveyspalveluita tarvitaan enemmän ja enemmän. Se maksaa.

        Nuoret hoitsut kuvittelevat hoitotyön olevan sitä sisar hento valkoinen tyyliä, liihotellaan pitkin käytäviä ja vähän pulssia koetellaan.
        Monella on täysin utopistisia kuvitelmia ja odotuksia hoitajan työstä. Se on joskus jopa likaista, joutuu vaihtaan vaippaa ja peseen kakkapyllyjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta! Vanhuksia pidetään hengissä miten vain, koska kuolema on hoitohenkilökunnalle tappio.

        No jos menee kaaliin niin sairaanhoitajia on muuallakin kuin geriatrisessa hoitotyössä, vert keskussairaalat ja yliopistosairaalat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret hoitsut kuvittelevat hoitotyön olevan sitä sisar hento valkoinen tyyliä, liihotellaan pitkin käytäviä ja vähän pulssia koetellaan.
        Monella on täysin utopistisia kuvitelmia ja odotuksia hoitajan työstä. Se on joskus jopa likaista, joutuu vaihtaan vaippaa ja peseen kakkapyllyjä.

        Kummityttö valmistui ensin yo-merkonoksi, sitten opiskeli sairaanhoitajaksi. Hänellä oli tarkat kriteerit mihin ei mene töihin, ei ainakaan vanhusten eikä vammaisten hoitokoteihin. Nykyään kun on vara valita.
        On neljättä vuotta aluesairaalan sisätautiosastolla, ilmeisesti viihtyy, palkkaansa en ole kysynyt.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No jos menee kaaliin niin sairaanhoitajia on muuallakin kuin geriatrisessa hoitotyössä, vert keskussairaalat ja yliopistosairaalat.

        Se on vain esimerkki ”ihmishenkien vastuusta”! Mitä mielellään korostavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄNÄÄN Hesarissa lukijan mielipide eli sairaanhoitajan itsensä kirjoittama juttu, totuus?

        ""Kiitos ja näkemiin, hoitoala
        Ei ole mitään järkeä tehdä näin vastuullista työtä näin säälittävällä korvauksella.
        Julkaistu: 14.1. 2:00 , Päivitetty: 14.1. 7:26

        VALMISTUIN sairaanhoitajaksi vuonna 2018. Hoitovapaan jälkeen olen työskennellyt noin puolitoista vuotta erikoissairaanhoidon vuodeosastolla Husissa ja olen lähtökuopissa alalta.

        Työn suurin, kaikkien tiedossa oleva paradoksi on se, että palkka ei vastaa työn vaativuutta. Jos joutuu syytteeseen hoitovirheestä, saattaa ajautua ajattelemaan, onko tosiaan noin 1 600–1 800 euron nettopalkalla mitään järkeä olla vastuussa ihmishengistä. Oma perusteluni alalta lähtöön on juuri tämä: ei ole mitään järkeä tehdä näin vastuullista työtä näin säälittävällä korvauksella.

        Mutta se ei ole ainoa syy. Husin päivittäinen johtaminen on ala-arvoista. Työntekijöitä kuullaan kokouksissa näennäisesti, mutta päätökset tehdään pomojen kesken. Sairaanhoitajasta revitään kaikki irti mitä saadaan, eikä mikään riitä, koska aina vaaditaan lisää. Lähiesimiehet ovat liian erkaantuneita potilastyöstä, ja kliinisen kokemuksen puute saa työntekijöissä aikaan kiukkua ja ärtymystä.

        Kiitos ja näkemiin, hoitoala. Vuonna 2020 pelastan oman tulevaisuuteni ja lähden – en välttämättä paremmalle alalle – mutta ainakin sinne, missä vastuusta maksetaan.

        Väsynyt hoitaja

        Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.""

        Sairaanhoitaja ei paljostakaan vastaa, toki siitä että antaa oikeat lääkärin määräämät lääkkeet potilaille. Jos ei siihen pysty niin voi voi.
        2000n bruttopalkka ei ole kovin huono, jos nyt tässä laskisin 20 prosentin verolla tuon käteen jäävän osuuden, joka kirjoittajalla on 1600-1800. Jos on lainoja tai ulosottoja, se huomioidaan käteen jäävässä osuudessa, eli käteen jäävä osuus ei kerro todellista bruttopalkkaa. Miksei kirjoittaja laittanut bruttopalkkaa? No provosoidakseen tietenkin. Veroprosentti myös määräytyy kunnan mukaan. En nyt tekisi tästä kirjoituksesta suurta numeroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on vain esimerkki ”ihmishenkien vastuusta”! Mitä mielellään korostavat.

        Noo. Mietitääs tätä sitten kun säjaläheises olette tehohoidossa tai vaikkapa suuressa leikkauksessa.


      • siilivain kirjoitti:

        Noo. Mietitääs tätä sitten kun säjaläheises olette tehohoidossa tai vaikkapa suuressa leikkauksessa.

        Silloinko ottaa paremmin vastuun ihmishengestä, jos on parempi palkka?

        Oliko siis hoitajan huonon palkan syytä, kun likalleni työnnettiin sairaalassa eteen jonkun mummon verenpaine ym lääkkeet ja hänen voimakkaat särkylääkkeensä oli jo syötetty sen mummon naamaan.
        Onneksi oli sen verran tolkussaan, että tarkisti itse mitä ne pillerit on, joita hänelle yritettiin puoliväkisin syöttää.

        Olisiko parempi palkka estänyt sellaista tapahtuvan?


      • Tellukka kirjoitti:

        Silloinko ottaa paremmin vastuun ihmishengestä, jos on parempi palkka?

        Oliko siis hoitajan huonon palkan syytä, kun likalleni työnnettiin sairaalassa eteen jonkun mummon verenpaine ym lääkkeet ja hänen voimakkaat särkylääkkeensä oli jo syötetty sen mummon naamaan.
        Onneksi oli sen verran tolkussaan, että tarkisti itse mitä ne pillerit on, joita hänelle yritettiin puoliväkisin syöttää.

        Olisiko parempi palkka estänyt sellaista tapahtuvan?

        Lääkevirheistä ei päästäne koskaan eroon niin kauan ainakaan kun se on ihmisten tekemää toimintaa. Siihen ei palkka vaikuta.

        Tarkoitin työn arvottamista siinä vaiheessa kun itse palveluja tarvitset, tai läheisesi. Matalapalkka-alan hoiva-apulainen?


      • siilivain kirjoitti:

        Lääkevirheistä ei päästäne koskaan eroon niin kauan ainakaan kun se on ihmisten tekemää toimintaa. Siihen ei palkka vaikuta.

        Tarkoitin työn arvottamista siinä vaiheessa kun itse palveluja tarvitset, tai läheisesi. Matalapalkka-alan hoiva-apulainen?

        Toisaalta kun lukee näutä kommentteja tetveydenhuoltoalan palkkatarpeista, toivon että saatte mitä tilaatte.


      • siilivain kirjoitti:

        Toisaalta kun lukee näutä kommentteja tetveydenhuoltoalan palkkatarpeista, toivon että saatte mitä tilaatte.

        En ole koskaan kysynyt minua "hoivaavan" palkkaa.

        Otan itsestään selvyytenä, että koska on alalle alkanut, niin silloin ottaa vastuun työstään palkasta riippumatta. Oma vastuunsa se on kaikessa työssä, muussakin kuin hoitoalalla, enkä edellytä hyväpalkkaisten olevan sen vastuuntuntoisempia kuin matalapalkkaisten.

        Ihmishengistä vastuussa ovat bussikuskitkin, taksikuskit ... ja kaikki kuljetusalan ammattilaiset, niinkuin myös yksityisautoilijat liikenteessä.
        Ei heillä ole oikeutta toheloida liikenteessä sen perusteella, että sattuu olemaan heidän mielestään huono palkka.


      • Tellukka kirjoitti:

        En ole koskaan kysynyt minua "hoivaavan" palkkaa.

        Otan itsestään selvyytenä, että koska on alalle alkanut, niin silloin ottaa vastuun työstään palkasta riippumatta. Oma vastuunsa se on kaikessa työssä, muussakin kuin hoitoalalla, enkä edellytä hyväpalkkaisten olevan sen vastuuntuntoisempia kuin matalapalkkaisten.

        Ihmishengistä vastuussa ovat bussikuskitkin, taksikuskit ... ja kaikki kuljetusalan ammattilaiset, niinkuin myös yksityisautoilijat liikenteessä.
        Ei heillä ole oikeutta toheloida liikenteessä sen perusteella, että sattuu olemaan heidän mielestään huono palkka.

        Minä tarkoitin sitä että itseään ja koulutustaan arvostavat eivät ehkä jää alalle, jota ei missään arvosteta. Sinne jää vaan ne jotka ei muualle pääse.


      • siilivain kirjoitti:

        Minä tarkoitin sitä että itseään ja koulutustaan arvostavat eivät ehkä jää alalle, jota ei missään arvosteta. Sinne jää vaan ne jotka ei muualle pääse.

        No jos pelkästään rahan takia kouluttautuu joksikin, niin ottaisi ensin selvää minkälaiset palkat sillä alalla on.
        Jäljelle jäävät ne, jotka tuntevat halua siihen työhön, eikä vain rahaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        No jos pelkästään rahan takia kouluttautuu joksikin, niin ottaisi ensin selvää minkälaiset palkat sillä alalla on.
        Jäljelle jäävät ne, jotka tuntevat halua siihen työhön, eikä vain rahaan.

        Kyllä vaativasta työstä pitää saada kunnon korvaus myös rahassa. Kuka on sanonut että pelkästään.
        Et kai oikeasti usko että ihmiset hakeutuvat terveydenhiolyoalalle pelkästään kutsumuksesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sairaanhoitaja ei paljostakaan vastaa, toki siitä että antaa oikeat lääkärin määräämät lääkkeet potilaille. Jos ei siihen pysty niin voi voi.
        2000n bruttopalkka ei ole kovin huono, jos nyt tässä laskisin 20 prosentin verolla tuon käteen jäävän osuuden, joka kirjoittajalla on 1600-1800. Jos on lainoja tai ulosottoja, se huomioidaan käteen jäävässä osuudessa, eli käteen jäävä osuus ei kerro todellista bruttopalkkaa. Miksei kirjoittaja laittanut bruttopalkkaa? No provosoidakseen tietenkin. Veroprosentti myös määräytyy kunnan mukaan. En nyt tekisi tästä kirjoituksesta suurta numeroa.

        No siellähän puhuu oikea asiantuntemuksen ja kokemuksen rinta-ääni.


      • Tellukka kirjoitti:

        No jos pelkästään rahan takia kouluttautuu joksikin, niin ottaisi ensin selvää minkälaiset palkat sillä alalla on.
        Jäljelle jäävät ne, jotka tuntevat halua siihen työhön, eikä vain rahaan.

        Työolosuhteet ehkä tappavat sen halun.


      • siilivain kirjoitti:

        Kyllä vaativasta työstä pitää saada kunnon korvaus myös rahassa. Kuka on sanonut että pelkästään.
        Et kai oikeasti usko että ihmiset hakeutuvat terveydenhiolyoalalle pelkästään kutsumuksesta.

        Etpä kovin vaativan työn leimaa iskenyt siihen alaan, kun kirjoitit, että """Sinne jää vaan ne jotka ei muualle pääse""".
        Niinkös sinulle onnettomalle kävi, ettet muuhun kelvannut kuin hoitoalalle?

        Kerro minulle joku työ, mikä ei ole vastuullista ja vaativaa.

        Kyllä minä olen aivan varma siitä, että hoitoalallakin on niitä, jotka tekevät sitä työtä kutsumuksesta, eivätkä kaihda työn vaativuutta ja vastuullisuutta. Saisi vain olla enemmänkin.


      • Tellukka kirjoitti:

        Etpä kovin vaativan työn leimaa iskenyt siihen alaan, kun kirjoitit, että """Sinne jää vaan ne jotka ei muualle pääse""".
        Niinkös sinulle onnettomalle kävi, ettet muuhun kelvannut kuin hoitoalalle?

        Kerro minulle joku työ, mikä ei ole vastuullista ja vaativaa.

        Kyllä minä olen aivan varma siitä, että hoitoalallakin on niitä, jotka tekevät sitä työtä kutsumuksesta, eivätkä kaihda työn vaativuutta ja vastuullisuutta. Saisi vain olla enemmänkin.

        No sitähän minäkin:
        "hoitoalallakin on niitä, jotka tekevät sitä työtä kutsumuksesta, eivätkä kaihda työn vaativuutta ja vastuullisuutta. Saisi vain olla enemmänkin." Ajat ja arvot muuttuvat. Terveydenhuoltoala alkaaolla ainoita joihin voi työllistyä ja se näkyy mylös siinä et alalla on entistä enemmän porukkaa. jota työ ei oikeasti kiinnosta muuta kuin palkan osalta.

        "Kerro minulle joku työ, mikä ei ole vastuullista ja vaativaa."
        Jokainen ala taistelee omsita eduistaan. Ja vastuutsa ja vaatimuksista pitää saada asianmukainen korvaus, alalla kuin alalla.

        Kettumainen tyyli sulla mennä henkilökohtaisuuksiin, eikö paukut riitä asialliseen asiasta keskusteluun?


    • Anonyymi

      Jos ala olisi miesvaltainen palkat olisivat tuplat.
      Naisten liitot on nössöjä. Naisvaltaiset hoiva-alat ovat jääneet yhä enemmän
      palkkakuoppaan.
      On myös vaikea taistella palkoista samoin keinoin kuin muut.
      Hoitajat eivät voi mennä lakkoon.

    • Anonyymi

      Vilkaisen tilinauhasta. Käteen 2800€, mutta kolmessa viikossa neljä yövuoroa ja kaksi sunnuntaita. Virkavuosia noin16.

      • Anonyymi

        No joo. Kunn ajattelee koulutuspohjaa ja palveluvuosien määrää, vähintäin tuo. Ei ihan huono.
        Yö- ja sunnuntailisät ovat k o r v a u k s i a (epämukavasta työajasta), eivät siis peruspalkkaa.
        Ennen korvauksista ja ylitöistä meni sivuprosentti n. 50 %, mitens tänään?

        Beng


      • Anonyymi

        Ja kun vedät käteen, saat miljoonia puhtaana käteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun vedät käteen, saat miljoonia puhtaana käteen.

        Mutta jos putki on ruostunut ja tumpussa reuma, jää vain pää vetävän käteen hah hah hah haa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mielestäni rehellisyys ei ole pahasta.
        Palkka ja korvaukset kuitenin kannattaa pitää erillään ja muiden muistissa.

        Beng


      • Anonyymi

        Katsoin linkin. Alun perin puhutaan hoitajasta, joka voi olla lähihoitaja. Lähihoitajan tutkinto on ihan eri tasoa kuin sairaanhoitajan. Myöhemmässä jutussa hoitaja on vaihtunut sairaanhoitajaksi, en usko sairaanhoitajan 1700 kuukausipalkkaan, harmi etten pääse näkemään Facen palkkakuponkia, siinähän se titteli olisi.


    • Anonyymi

      Luin Ilta-lehdestä otsikon lähihoitaja 1700 ja risat käteen.
      Saispa joskus näin pienyrittäjänä tuon summan käteen kuussa ja maassa. Ei etuja ei oikeuksia vain velvotteita.

      • No kouluttaudu terveydenhuoltoalalle niin saat sen palkan ja mielenkiintoisen työn.


    • Ammattikorkeakoulun käynyttä sairaanhoitajaa kutsutaan matalapalkka-alan työntekijäksi.

      • Anonyymi

        Tollaset ihmeelliset ”matalapalkka-ala” höpinät pitää lopettaa! Minullekin sanottiin, etten ikinä olisi yksin saanut asuntoa ostettua, kun ei kukaan saa ”matalapalkka-aloilla”. Asunnon ostoon tarvitaan kahden tulot.

        Niinpä vaan yksin ostin ja kohta on maksettu ja ihan ison kaupungin keskustasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tollaset ihmeelliset ”matalapalkka-ala” höpinät pitää lopettaa! Minullekin sanottiin, etten ikinä olisi yksin saanut asuntoa ostettua, kun ei kukaan saa ”matalapalkka-aloilla”. Asunnon ostoon tarvitaan kahden tulot.

        Niinpä vaan yksin ostin ja kohta on maksettu ja ihan ison kaupungin keskustasta.

        Niin, vähän outoa jos puhutaan matalapalkka-alasta ja sitten kun pitäisi koittaa ryömiä sieltä kuopasta ylös säädetään oikein lakia työtaistelujen estämiseksi kun on NIIN yhteiskunnallisesti merkittävää työtä.


      • Onhan se matalapalkka-ala lääkäriin verrattuna, mutta niinhän se kuuluu ollakin.


    • Anonyymi

      Alkupalkkakuopan hurmio voi olla loppumattomankuopan turmio.

    • Anonyymi

      Hoitajat on hyvinvointivaltion keksintö kun meillä oli hyvinvointivaltio joka siis alkoi 1.7. 1962 ja sen alasajo alkoi 1987

      Nyt palvelut poistuvat ja hoitajien katsotaan rohmuavan

      Epäilemättä vanhemmat ihmiset antaisivat kaikki verorahat hoitajille ja lääkäreille ja vaikka mille saadakseen hoitoa mutta työnantajan mielestä hoitajat vain rohmuavat

      Tämä ei tule pahasta tahdosta vaan siitä että hoitajat eivät tuota palveluammateissa

      Vientialat voivat supistua ja rahaa ei tule joten emme voi rakentaa kirkkoja hoitoja turhia tienpätkiä kesämökeille golfratoja ...

      "Nokia aloittaa taas mittavat yt-neuvottelut: 180 työpaikkaa vähenee, kohdistuu erityisesti Espooseen – tavoitteena 500 miljoonan säästöt aiemmin ilmoitetun 700 miljoonan sijaan
      14.1.2020"


      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/271fb21f-b635-421c-8c7c-64ed1acf52c7 JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch ei peittele sitä, että Tehyn ja SuPerin erillisvaatimukset herättävät närää muissa kunta-alan työntekijöiden ammattiliitoissa. – Kaikki kuntatyön ammattilaiset ansaitsevat palkankorotuksen. Ei ole syytä suosia joitain tehtäviä muiden kustannuksella. Paikallisesti neuvoteltavat korotukset eivät meille maistu, sillä niistä on huonoja kokemuksia kuluvalta sopimuskaudelta, Karrasch painottaa JHL:n tiistaiaamuna julkaisemassa kannanotossa.

      Hoitajat paikallisia palkkarohmuja

      • Anonyymi

        Se menee siihen, että hoitajista tehdään etähoitajia. Mummoille ja papoille tabletit ja hiiri sänkyyn ja sitä kautta yhteyksiä kukkuluuruu mitä kuuluu hyvää yötä.
        Aamuisin joku jätehuoltofirma käy vaihtamassa vaipat ja antaa lääkkeet.
        Lääkkeistä voi tehdä pitkäkestoisia joten piikki kerran kuukaudessa riittäisi.


      • Anonyymi

        Kuntapuolella on henki tuollainen.
        Ennen vanhaan tehtiin ns. kuoppakorotuksia jollekin nimikkeelle ja siten palkka parani, kun tuli yleiskorotus päälle.
        Vaativuustasosta on vaikea puhua, kun kaikissa töissä vaadittaneen ja ihmiset suoriutuvat erilailla.
        Mutta, kun terveydestä, sairaudesta, hengissä pitämisestä puhutaan, siinä on toisenlainen vinkkeli.
        Opettajat aktivoituvat kohta varmasti, kun työ nykyisin on n i i n raskasta ja sitä v a a t i v a a tasoa.
        Päiväkotien henkilökunnan koulutustasossa tehtiin muistaakseni jokin tason korotus. Tuliko palkka mukana ylös.
        Julkisen sektorin palkat ovat näkyvämpiä kuin muut. Verovarat.
        Mutta jos verotus kiristyisi, se olisi pufff karhulle.ä
        Beng

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se menee siihen, että hoitajista tehdään etähoitajia. Mummoille ja papoille tabletit ja hiiri sänkyyn ja sitä kautta yhteyksiä kukkuluuruu mitä kuuluu hyvää yötä.
        Aamuisin joku jätehuoltofirma käy vaihtamassa vaipat ja antaa lääkkeet.
        Lääkkeistä voi tehdä pitkäkestoisia joten piikki kerran kuukaudessa riittäisi.

        Tuo olisikin mainio idea , pitkäkestoinen lääkepiikkicocktail kerran kuukaudessa jonka sairaanhoitaja käy pistämässä.
        Hytinäx1


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olisikin mainio idea , pitkäkestoinen lääkepiikkicocktail kerran kuukaudessa jonka sairaanhoitaja käy pistämässä.
        Hytinäx1

        Kyllä se postimies Pat tuikkaa ohikulkiissaan sen piikin. Eihän siihen kummoisia taitoja tarvita.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kyllä se postimies Pat tuikkaa ohikulkiissaan sen piikin. Eihän siihen kummoisia taitoja tarvita.

        Postimies. Ajaa samalla nurmikot ja avaa kirjeet ja lukee ne; sähkölasku, hoitolasku jne.
        Posti ei olisi posti enää vaan joku Monitoimitalo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Postimies. Ajaa samalla nurmikot ja avaa kirjeet ja lukee ne; sähkölasku, hoitolasku jne.
        Posti ei olisi posti enää vaan joku Monitoimitalo.

        No eikös se siihen suuntaan ole ollut menossa.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No eikös se siihen suuntaan ole ollut menossa.

        Pakettipostihan se on Postia eniten työllistävä ja kai firmalle myös eniten tuottoa tuova toiminta nykyään. Pieniksi ovat postin väen tekemät ruohonleikkuut yms. toistaiseksi jääneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakettipostihan se on Postia eniten työllistävä ja kai firmalle myös eniten tuottoa tuova toiminta nykyään. Pieniksi ovat postin väen tekemät ruohonleikkuut yms. toistaiseksi jääneet.

        Juu onkohan tuon postin kotipalvelu vähän hyytynyt


    • Anonyymi

      Onko Suomessa missään työlaissa ilmoitettu ammatti nimikkeeseen perustettua vähimmäispalkkaa? Löysin tuolta tehy sivustolta tällaista tietoa
      Vuoden2019 julkisen sektorin peruspalkasta sairaanhoitajalle : 2323,84€ jos on pätevä. Jos ei ole pätevä niin silloin peruspalkka on 2091,45€ . Lähihoitajien peruspalkat ovat kutakuinkin 300€ pienemmät kuin sairaanhoitajien. Ja tämä on bruttopalkka . Ja yksityisen sektorin peruspalkat eivät ole sen kummemmat.
      https://www.tehy.fi/fi/apua/palkka/vahimmaispalkka
      Kuinka monta vuotta lukion jälkeen täytyy vielä opiskella jotta saisi sairaanhoitajan ammatin ja kuinka monta vuotta menee sen koulutuksen lainan maksuun nettopalkasta?
      Ruotsissa vuonna 2018 saivat sairaanhoitajaksi opiskelleet ilman työkokemusta läpi vaatimuksensa minimipalkaksi 25000 kr / kk ilman mitään lisiä.
      Hytinäx1

      • Anonyymi

        paljonko työtunnit kk keskimäärin jos sairaanhoitajan keskiansio on 3153e tekeekö töitä 163 tuntia kk niin olisi 19e tuntipalkka ei paha


      • Anonyymi

        Tyttäreni, kahden lapsen äiti, suoritti kahdessa vuodessa ja kävi kahtena viikonloppuna kuukaudessa töissä. Ei ottanut mitään lainaa, mutta sai jotain opintorahaa kunnalta. Isänsä ehkä antoi pari tonnia pienissä erissä opiskelun aikana. Perheessä on mies, joka kävi koko ajan töissä, vuosipalkka n. 35000.


      • Tuon ylemmäksi laittamani linkin mukaan Ruotsissa on jo vuonna 2017 ollut vastavalmistuneen sairaanhoitajan peruspalkka ollut yli 3000€.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tyttäreni, kahden lapsen äiti, suoritti kahdessa vuodessa ja kävi kahtena viikonloppuna kuukaudessa töissä. Ei ottanut mitään lainaa, mutta sai jotain opintorahaa kunnalta. Isänsä ehkä antoi pari tonnia pienissä erissä opiskelun aikana. Perheessä on mies, joka kävi koko ajan töissä, vuosipalkka n. 35000.

        Ennen wanhaan sairaanhoitaja-opinnot kestivtä 2,5v, nykyisin keskimäärin 3,5v. Ilmeisesti opintosunnitelmat menneet yksilölliseen suuntaan eli omaan tahtiin tiettyjen rajojen ja menestymisen puitteissa voi opiskella.


    • Anonyymi
      • Ehkä hänellä on ollut liian huono palkka ...


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ehkä hänellä on ollut liian huono palkka ...

        T-o-d-e-l-l-a-k-i-n


    • Anonyymi

      Kunhan eivät tapa avuttomia potilaita, niin kuin nyt on tapahtunut.

      • Anonyymi

        Poliisi ei puhunut mitään, oliko hoitaja kantasuomalainen vai ulkoavusteinen muun maalainen. Tosin ikä 57 kielii siitä, että järjestelmään viiraantunut suomalainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi ei puhunut mitään, oliko hoitaja kantasuomalainen vai ulkoavusteinen muun maalainen. Tosin ikä 57 kielii siitä, että järjestelmään viiraantunut suomalainen?

        Suomessa sairaanhoidon kulut ovat asukastakohden varmaankin hyvin korkeat. Kun puhutaan yksittäisen sairaan hoitajan palkoista ja kuluista, jos maksetaan esim. 2500 euroa kuussa, plus sosiaalliturva maksut, eläkemaksut, lomat sairaskulut, äitiys,ym. Kyllä siinä tulee valtavat kulut ja se, että kuka maksaa ja mistä. Kunnat ovat perseauki ja valtio etsii rahaa ja maksajia ei hyvin heru, kuin pakolla. Nyt näitä ympäristöveroja tietysti tulee olemaan, että eikun vaan palkkaa lisää. Niin ja valtiohan lainaa rikkaalta Kiinalta.
        Suomihan on kilpailu maa, palkat ja hinnat kilpailevat ja aina hinnat ovat voitolla, ainakin alati kuulee pajatettavan, että miten kallista kaikki on.
        Jo maalaisjärjelläkin ajatellen tuntuisi olevan järkevintä nostaa tuottavuutta. Tämä pätee kaikkia aloja. Vanhaan aikaan puhuivat jostakin, radionalisoidaan. Neuvostoliitossa oli tapana työtekijöitä sijottaa, sikäli ettei kukaan jäänyt työttämäksi. Rahaa maksettiin, mutta ei ollut mitään mitä ostaa, tosin arvotonta paperia, on jo nykyään kolmas rupla menossa yhden sukupolven aikana, alussa yksi rupla vastasi euroa ja nyt 60-70 ruplaa yhtä euroa. Kommunismin aikainen rupla oli aina seitsemän markkaa, mutta eihän niillä tehnyt mitään ja polttivat kaikki rahat ja painoivat uudet ruplat, niitä oli painettu vuosikymmenten aikana niin paljon, että riitti kaikille riittävästi.


      • No tästäkin keissistä taidettiin taas saada juuri sopivasti aihetta loata koko terveydenhuoltoalan henkilökunta kunollaan palkoista sopimassa :D.


    • Julkisen sektorin peruspalkat 1.4.2019
      03HOI030
      Vaativat hoitoalan
      ammattitehtävät
      Terveydenhuollon hoitohenkilöstö, hoitoalan ammattitehtävät
      esim. apulaisosastonhoitaja, vastaava sairaanhoitaja ym. vastaavana toimivat, sairaanhoitaja, erikoissairaanhoitaja, ym. erikoisnimikkeet, fysioterapeutti, terveydenhoitaja, kätilö,laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja erikoishammashoitaja, hammashuoltaja/suuhygienisti,lääkintävoimistelija, kuntoutusohjaaja, kuulontutkija ja toimintaterapeutti

      2323,84 euroa

      https://www.tehy.fi/fi/system/files/mfiles/muu_dokumentti/julkisen_sektorin_peruspalkat_1.5.2018_ja_1.4.2019_id_11747.pdf

    • Anonyymi

      Vuorotyö- ja viikonloppulisät (sunnuntai) nostavat palkkaa.
      Peruspalkka ei kummoinen ole.

      • Anonyymi

        Mutta maksetaanko korvauksista eli maksusta epämukavasta työajasta edelleenkin sivutulon mukainen korotettu vero eli 40 - 50 %.
        Ei se pelkka brutto, mutta se netto on se, millä eletään.
        Brutto miinus (verot eläkemaksut tms. työttömyysvakuutusmaksu jäsenmaksut) = netto.
        Jos korvausten veroprosentti on normaali nykyisin, on hyvä.
        Ylityöstäkin verottaja kynsii lähes puolet.

        Beng


    • Anonyymi

      Peruspalkan keskipalkka amistasolla noin 3t, ja AMK-tasolla noin 4t. Ei sisällä lisiä. Naisvaltaisilla aloilla, kuten hoitoalalla, saattaa olla himpun verran alemmat.

    • Anonyymi

      Vaimoni on pitkän kokemuksen omaava erikoistunut hoitaja, esimiesasemassa yksityisellä ja hänen lähtöpalkkansa on hieman päälle 4 000€/kk. Ansio yli 50 000€/vuosi km korvaukset.

    • Anonyymi

      Rankka kolmivuorotyö, palkka lisineen noin 40000€/vuosi.

      • Anonyymi

        Totuus selvisi minulle silloin kun oli näitä juorukalentereita.
        Sairaanhoitajan vuosipalkka huomattavasti kovempi (markka-aika) kun minun joka ajoi sillon linja-autoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe