Laajakaista

Anonyymi

Vastuutonta toimintaa laajakaistahankkeessa
”Tässä mallissaan kunnilla ei vaan yksinkertaisesti ole taloudellista mahdollisuutta lähteä toteuttamaan hanketta. Valitettavaa on nimittäin se, että tämä yksittäinen hanke saattaa kauhuskenaarioiden toteutumisen yhteydessä viedä vielä joukon viranhaltijoita ja luottamushenkilöitä vastuuarviointiin, mikäli jokin menee pieleen. Se pitäisi kaikkien tiedostaa.”

Näin kirjoitti 16.11.2010 Kyyjärven kunnanjohtaja Matti Muukkonen Laajakaista 2015 -hankkeen toteutusmallista. Kirjoitus on osoittautumassa todeksi – ja on ollut totta jo vuosia laskutaitoisille. Poliitikot sen sijaan elävät toivemaailmassa odottaen pelastavaa lakia (menossa viides laajakaistalainmuutos), Petäjävedenkin kunnanjohtajakin (KSML 29.4.) heidän joukossaan.

Matti vaihtoon ja kuitua rakentamaan!

55

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tullut talotaikurit sen halvemmaksi!! Onneksi SE lopetettiin ajoissa.

      • Anonyymi

        Se tuli halvemmaksi. Ihmisiä työllistyi. Eli miksi oli onni, että se lopettiin ennenaikaisesti? Sinun mielestäsi, on parempi, että kunta on tappiollinen ja ihmiset työttömiä?


    • Anonyymi

      Puhutaan jotain 2500 liittymästä jotka on jäänyt rakentamatta koska kunnat valitusten vuoksi eivät voi enää rahoittaa yhtiötä. Yhtiö kauppasi liittymiä 99€:lla ja jonnekin jopa ilmaiseksikin. Siedettävä hinta liittymän rakentamisen kannattavuudelle ja myynnille on aikaisempien tapausten perusteella noin 2000€ per liittymä. Tässä tapauksessa on siis mahdollista että kunnat haluaisivat maksaa tuon erotuksen elikkä 5 000 000€ mutteivat voi kun on tehty valituksia. Miksi kunnat haluavat tukea alihinnoittelua?

      • Anonyymi

        En voi käsittää, siis valokutiu kyyjärvelle... millaiseen hankkeeseen on lähdetty mukaan ja millaiset riskit siinä onkaan ollu, ja nyt se kaatuu päälle. Joku taho pitäisi saattaa vastuuseen tästä.


      • Anonyymi

        Miten liittymiä voi Kyyjärvelle tulla 2500 kpl, kun asukkaita on alle 1300 kpl?


      • Anonyymi

        Miten Kyyjärvellä voidaan puhua 2500 liittymästä, kun kunnan väkiluku on 1300? Haloo, ette todellakaan hallitse edes matematiikkaa ja tällaiset päättävät euroista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Kyyjärvellä voidaan puhua 2500 liittymästä, kun kunnan väkiluku on 1300? Haloo, ette todellakaan hallitse edes matematiikkaa ja tällaiset päättävät euroista.

        Valokuituhanke kaatoi Kyyjärven .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Kyyjärvellä voidaan puhua 2500 liittymästä, kun kunnan väkiluku on 1300? Haloo, ette todellakaan hallitse edes matematiikkaa ja tällaiset päättävät euroista.

        Valokuituhanke kaatoi Kyyjärven .


    • Anonyymi

      volokuidun kautta saatte valohoitoa taloudenpitoonne , me nähdään helsingissä että olette kotona , voidaan lähettää propagandaa tupaan tv töllöstä 24 7 ja tolla valokuidulla saatte jatkossa myös lääkäriapua "etänä" ostatte nettikameran jonka edessä huudatte apua ni osataan auttaa teitä sielä täältä pasilan keskustornista , kuidun toinen pää.....uudet tuotteet kuitusähkö , kuituruoka , kuitueläke , jatkossa roikutte kuidussa 24 7 kun kilpailutatte palveluita tunnin välein kuitu punaisena. , saadaan täystyöllisyys , kaikki roikkuu kuidussa kaiken aikaa.

    • Anonyymi

      Masa ollu aikaansa edellä?

      • Anonyymi

        Ja liian paljon.


      • Anonyymi

        Niinpä, Masa on aivan oikeassa.


    • Anonyymi

      Nyt näyttäs siltä tuol on jo jollain " kuitu aivotkin" mahtaa olla viisaita ajatuksia, vaik näyttäs jonnin verran viel kuituja puuttuvankin ??? Otappa täys setti ,ni avot.

    • Anonyymi

      Kyllä tuosta on jo tutkinta vireillä. Alkavat tutkia aina maakuntapäätösten tasolta asti. Eikö tuollainen touhu maakunnassa ja kunnissa ole talousrikollisuutta? Mitenkäs ne pykälät menivätkään?

      • Anonyymi

        Onhan sekä sillousen maakuntajohdon ja kuntien toiminnasta rikosilmoituksia näköjään jäsittelyssä . Katsopaaka netistä.


    • Anonyymi

      Anne Kalmari on ollut koko Kyyjärven ja ympäristön alueen myyntimiehenä tälle valokuitusekoilulle. Nyt sitten yritetään työntää syyllisyys valtion piikkiin. Tosiasia on että Kalmari on käynyt myyntipuheissaan puhumassa kunnille täyttä palturia. Nyt ovat kunnat tosi liemessä taloutensa kanssa. Miksi meillä on edustajina näin käsittämätöntä porukkaa. Nyt ei armoa näille helppoheikeille. Nostakaa kunnissanne tämä vedätys pöydälle ja kaivakaa esille todellinen syyllinen.

      • Anonyymi

        Kuntapäättäjät teitä KUSETETTIIN!Myöntäkää älkääkä syyttäkö Valtiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntapäättäjät teitä KUSETETTIIN!Myöntäkää älkääkä syyttäkö Valtiota.

        Kukaan ei syytä ketään,Yksin kertaisesti ei olisi lähdetty ilman Valtiolta saatuja tukija
        ja lisä tukija.Joku KUSETTI, ne jotka vaativat teknolokiaa Suomeen ja hyötyvät.
        On niin pitkäle vietyä,ja laajalle suuniteltua toimintaa,ettei ite (ERKKIKÄÄN) ota selvää.
        Ei ainakaan ilmaiseksi.euroja palaa jokisessa oikeudenkäynnissä.
        Suomen valtion hallituksessa oli insinööri valta ja sitä johdettiin liikemies tasolta.
        ideoimalla vain liikeideoita,ei siinä Kuntia kasvatettu,päin vastoin ajettiin liitoskuntiin.
        Nyky hallitus jatkaa samaa linjaa/Korona virus saataa olla pelastus työllisyys tilastojen
        kaunistamiseen, saataa Koranavirus vaikuttaa vähän muuhunkin.


      • Anonyymi

        Myyntipuheita pitivät myös entinen maakuntajohtaja silloisen avopuolisonsa kanssa. Kulkivat valtuuston kokouksissa puhumassa kuin Runebergit (Saarijärveltä kun ovat) ja paskaa puhuivat. Kumpikaan ei ymmärtänyt yritysasioista mitään. Saivatko he palkan lobbaamisesta. Tunnettuja lobbareita. Ei ihme että enää eivät yhdessä kehtaa kulkea eikä silmiään muille näyttää.

        Kalmari taisi olla pahin lobbari, eikös hänellä olekin kolme kuitukaapelia? Mikä asiantuntija (edellämainittujen lisäksi) Kalmari kuituasioissa ja yritysasioissa on. Tietääkseni maanviljelijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei syytä ketään,Yksin kertaisesti ei olisi lähdetty ilman Valtiolta saatuja tukija
        ja lisä tukija.Joku KUSETTI, ne jotka vaativat teknolokiaa Suomeen ja hyötyvät.
        On niin pitkäle vietyä,ja laajalle suuniteltua toimintaa,ettei ite (ERKKIKÄÄN) ota selvää.
        Ei ainakaan ilmaiseksi.euroja palaa jokisessa oikeudenkäynnissä.
        Suomen valtion hallituksessa oli insinööri valta ja sitä johdettiin liikemies tasolta.
        ideoimalla vain liikeideoita,ei siinä Kuntia kasvatettu,päin vastoin ajettiin liitoskuntiin.
        Nyky hallitus jatkaa samaa linjaa/Korona virus saataa olla pelastus työllisyys tilastojen
        kaunistamiseen, saataa Koranavirus vaikuttaa vähän muuhunkin.

        Koko kuituhöpinät valtakunnassa sai aikaan keskustalainen Matti Vanhanen. Keskustan ideahan on tyhjentää valtion kassa, ei ymmärretä yrittäjyydestä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myyntipuheita pitivät myös entinen maakuntajohtaja silloisen avopuolisonsa kanssa. Kulkivat valtuuston kokouksissa puhumassa kuin Runebergit (Saarijärveltä kun ovat) ja paskaa puhuivat. Kumpikaan ei ymmärtänyt yritysasioista mitään. Saivatko he palkan lobbaamisesta. Tunnettuja lobbareita. Ei ihme että enää eivät yhdessä kehtaa kulkea eikä silmiään muille näyttää.

        Kalmari taisi olla pahin lobbari, eikös hänellä olekin kolme kuitukaapelia? Mikä asiantuntija (edellämainittujen lisäksi) Kalmari kuituasioissa ja yritysasioissa on. Tietääkseni maanviljelijä.

        Nuo ovat olleet pääjehuja. Kuinka paljon he vetivät puheistaan palkkaa. Maakuntakohtaja ja tämän ex professoripuoliso virkamiehn ä ja kivijärveläinen politikkona? Eihän virkamiehet noinsaa toimia, vai saako kepulaiset?


    • Anonyymi

      Ei tässä ketään harhautettu Viestintäviraston taholta. Ehdot tuen saamiseksi tuotiin selvästi esille. Puuhamiehet lähti vuodesta 2013 lähtien epävarmalle alueella eli luottivat valtioon liikaa ja kehittivät omia systeemejä jotka eivät olleet tukiehtojen mukaisia. Maassa on monta hanketta joissa toteutus on lyöty puihin esim. Elyn taholta, jos edellytykset tuen saamiseen ei täyty eikä silloin tukirahoja heru.

      • Anonyymi

        Ovatko olleet kaiken lisäksi lukutaidottomia, kun ei ole osattu hakemuksen ehtoja oikein lunea ja ymmärtää.


    • Anonyymi

      Huomioikaa se vielä, että Viestintävirasto on hylännyt ainoastaan Keski-Suomen hankkeiden tuet. Muualla Suomessa on edetty lakien mukaan. Tälläistä amatöörien puuhastelua ei harrasteta muualla. Viestintävirasto on toiminut aivan oikein. Keskustapuolue luulee, että heidän hankkeensa täällä kepulandiassa menisivät aina lävitse, vaikka lakeja rikottaisiinkin. Joskus vain tulee naru vetäjän käteen. Anne Kalmari ja Petri Honkonen istuvat kuntiensa valtuustoissa ja ovat syyllisiä Kepun kanssa näihin vedätyksiin täysin. Lehtikirjoituksilla ei mainetta putsata. Ihmetyttää vielä, että millä lihaksilla nämä samat turhakkeet istuvat eduskunnassakin. En luota näihin edustajiin tippaakaan.

      • Anonyymi

        Ex-maakuntajohtaja oli pääpiruna ja hoiti tätä tehtävää amatöörimaisesti, ei elintarvikekemisti oikein istu tekniikkalajiin eikä yrityselämään. Etsisi vain niitä mikrobeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ex-maakuntajohtaja oli pääpiruna ja hoiti tätä tehtävää amatöörimaisesti, ei elintarvikekemisti oikein istu tekniikkalajiin eikä yrityselämään. Etsisi vain niitä mikrobeja.

        Niin nyt exmaakuntasihteeri voikin etsiä niitä koronamikrobeja, sillä reilusti yli 70 : set pitää olla kotona. Nuorempi puoliso sensijaan voi liikkua missä haluttaa, eiks nii?


    • Anonyymi

      Mitä sitten p miehet tekivätkään:
      1. Perustivat kaksoisyhtiön saadakseen tukirahat;
      2. Tekivät svopin saadakseen tukirahat;
      3. Yrittivät tehdä uuden johdannaissopimuksen johon olisivat menneet väärin perustein annetut takauksetkin;
      4. Tekivät pari miljoonien osakeantia saadakseen yhtiön pelaamaan;
      5. Tekivät svopin purkua saadakseen tukirahat;
      6. Tekivät noin 20000000€:n alaskirjauksen saadakseen yhtiön pelaamaan.
      7. Saneerasivat yhtiön jotta siitä tulee hyvä.

      Oliko monta laillista tekoa?

      • Anonyymi

        Viranomaisten tulisi tutkia koko laajakaista sotku läpikotaisin. Myös kuntapäättäjien henkilökohtainen vastuu taloudellisista vahingoista kunnan varallisuuteen tulisi käydä tarkoin läpi. Eihän tälläinen toiminta voi jäädä täydellisesti tutkimatta. Tämä olisi kaikkien osallistenkin oikeusturvankin takia tärkeää. Nyt tulikin sitten velkasaneeraus Ksvh:lle.


    • Anonyymi

      Valokuitu on tarpeellinen, mutta kun tiedämme Suomessa kaikki asiat hoidetaan siten, että ne takuuvarmasti menevät persiilleen.
      Päätelaitteita valmistava Nokia, maailman johtavakin, kun oli haihtui, kuin pieru Saharaan, verkot jäivät.
      Velkainen maa ja ulkomainen omistus.

    • Anonyymi

      Mielipidekirjoitus 12.03.2020 02:02 Keskisuomalainen

      Tyhmyydestä sakotetaan

      Keskustan Keski-Suomen kansanedustajat yrittivät minulle osoitetussa kirjoituksessaan (KSML 6.3.) kiemurrella pois keskustan vastuusta jo alusta alkaen pieleen menneestä suuruudenhullusta laajakaistahankkeesta kymmenessä keskisuomalaisessa kunnassa.

      Hanke perustettiin täysin tyhjän päälle. Lain mukaan operaattorin olisi pitänyt rahoittaa hankkeesta noin kolmasosa. Kun operaattoriksi valittu oli varaton, mukaan lähteneet kunnat, laajakaistatukilain vastaisesti, rahoittivat koko hankkeen. Siksi valtion tukea ei tullut.

      Yhdessäkään mukaan lähteneessä kunnassa hanke ei ole kannattava. Jokainen vähänkin taloutta tunteva näki tämän ennakolta, mutta keskustan poliittinen kiihko sumensi tosiasiat. Yhden liittymän todellinen hinta on kymmeniätuhansia euroja, ja näiden harvojen liittymien maksajiksi uhkaavat nyt joutua kaikki kuntien veronmaksajat.

      Keskustan hurskastelu asiassa on myöhäsyntyistä. Keskusta ajoi hankkeen läpi kaikkien näkyvissä olleitten realiteettien vastaisesti. Kantakaa vastuunne, älkääkä syyttäkö muita. Siitä syystä jo aiemmin esitin henkilökohtaista korvausvastuuta päätökset tehneille luottamushenkilöille. Tyhmyydestä pitäisi joutua maksamaan eikä palkita. Kaikissa kymmenessä mukaan lähteneessä kunnassa keskusta on valta-asemissa.

      Keski-Suomen suurimmat kunnat eivät lähteneet mukaan tähän harhalaukaukseen. Niissä verkko rakentuu kaupallisten operaattorien toimesta tarpeen mukaisesti ja taloudellisesti järkevällä tavalla.

      Esimerkiksi Viitasaarella perussuomalaiset valittivat laajakaistapäätöksestä ja voittivat sen. Jos eivät olisi valittaneet, leijuisi nyt myös Viitasaaren veronmaksajien päällä 13 miljoonan vastuut.

      Mitään merkittävää lisärahoitusta valtion ei pidä antaa. Eikä tietysti mitään rahoitusta konkurssikypsälle operaattorille. Jos olemassa oleva lainsäädäntö mahdollistaa jotain kohtuullista rahoitusta kriisiytyville kunnille, niin en sitä suoralta kädeltä vastusta, sillä ei sekään ole oikein, että keskustan sähläys kaadettaisiin noissa kunnissa kokonaan viattomien veronmaksajien harteille.

      Jouni Kotiaho

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa. Onko mahdollista saada luottamushenkilöt vastuuseen päätöksistä? Onkohan tehty tutkintapyyntöä viranomaisille täydellisen selvyyden aikaansaamiseksi? Ei kai tälläinen sotku voi jäädä tutkimatta perinpohjin, kun ainakin yksi kunta menee osaksi tämän takia konkurssiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa. Onko mahdollista saada luottamushenkilöt vastuuseen päätöksistä? Onkohan tehty tutkintapyyntöä viranomaisille täydellisen selvyyden aikaansaamiseksi? Ei kai tälläinen sotku voi jäädä tutkimatta perinpohjin, kun ainakin yksi kunta menee osaksi tämän takia konkurssiin?

        Löytyy onneksi näitä jotka kertovat asioista ,eivätkä syyttele valtiota!Kannattaa myös lukea
        ISÄNTÄ KUSETTAA otsikon kirjoitukset Kyyjärven entisen kunnanjohtan totuudet!


    • Anonyymi

      Matti on ollut järkevin Kyyjärven tähänadtisista kunnanjohtajista. Toisena on pellolainen.

      • Anonyymi

        Tyypillinen Ylä Suomalainen ei kussut siihen mihin kyykkyi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen Ylä Suomalainen ei kussut siihen mihin kyykkyi!

        OSA 1.

        Olipa kerran laajakaistahanke

        Matti Muukkonen 16.11.2010

        Aluksi
        Joulukuussa 2008 Suomen hallitus teki periaatepäätöksen, jonka mukaan valtio luo mallin ja lähtee tukemaan laajakaistayhteyksien rakentamista sellaisille alueille, joille kaupallisesti laajakaistaa ei rakennettaisi. Tavoitteena oli, että vuoden 2015 loppuun mennessä ”huippunopeat 100 Mbit/s yhteydet olisivat enintään kahden kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla tilaajayhteydellä saavutettavissa yli 99 prosentissa vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista.”

        Vuoden 2010 alusta voimaan saatettiin laajakaistatukilaki, jossa tukipolitiikka määriteltiin. Valtio ja EU sekä kunnat osallistuisivat infran rakentamiseen. Lain 8 §:ssä määriteltiin kunnille maksuosuudet muun muassa taloudellisen tilanteen mukaan. Lain myötä kustannukset jaettiin siten, että operaattorit (tuen saaja) maksaisi hankkeen kustannuksista 34 %, kunta maksuosuutensa mukaisesti joko 33, 22 tai 8 prosenttia ja valtio/EU loput. Näin operaattoreille tulisi kannattavaksi rakentaa verkosto koko maahan.

        Samanaikaisesti Digita, ähtävästi teleoperaattoreiden intressien seurauksena, ilmoitti loppukeväästä 2009 luopuvansa @450-dataverkon ylläpitämisestä. Digitan näkökulmasta kannattavuutta ei ollut löydettävissä verkolle, koska esimerkiksi päätelaitteita ei ollut saatavissa, vaikka niitä maahan oli tuotu riittävästi. Ne olivat kadonneet erään teleoperaattorin varastoihin. @450-verkon katoamisen myötä langaton massatekniikka tulisi ottamaan selvän askeleen taaksepäin. Toisaalta puhtaan dataverkon poistuminen markkinoilta ei kyseenalaistaisi ns. hybridiverkkojen (puhelin (primaari) / data) pohjalle rakentuvaa helpommin laskutettavaa ja kontrolloitavaa puhelinliikennettä ip-puheluiden yleistymisen muodossa.

        Laajakaistahankkeen tuottamasta autuudesta
        Laajakaista kaikille, nyk. Laajakaista 2015, -hanke rakentuu yksityisten ja julkisen vallan yhteistyömallin pohjalle, jossa valitettavasti yksityinen palvelutuotanto on hyötyjänä ja julkinen valta maksajana. On totta, ettei operaattoreille olisi välttämättä kannattavaa tehdä miljoonainvestointeja haja-asutusalueelle, koska yksittäisten asiakkaiden kuukausimaksut nousisivat liian korkeiksi, mikäli niillä pyrittäisiin kuolettamaan kustannukset. Toisaalta myöskään varmuutta siitä, että onko nykyisissä ”savuissa” vielä tulevaisuudessa savuja, ei kenelläkään ole. Haja-asutusalueen muuttotappioluvut kun ovat melko korkeaa luokkaa ja monikaan asunnoista ei ole enää seuraavalle asukkaalle asumiskelpoisessa kunnossa, vaikka laajakaista taloon tuotaisiin. On nimittäin muistettava, että Suomessa on edelleenkin taloja, joissa ei ole vettä tai sähköä, ainakaan julkisen infran tuottamana.

        Moni ikääntynyt ei myöskään osaa käyttää laajakaistaa tai välttämättä edes omista tietokonetta. Myöskään kuntien palvelutuotanto ei ole niin kehittynyttä, että sitä olisi laajamittaisesti siirretty verkkoon. Toisaalta myöskään kuntien käsityksen mukaiset sähköiset palvelut eivät tarvitse kuin ehkä korkeintaan megan yhteyden siinä missä esimerkiksi YLE-areenan liikkuva kuva siirtyy helposti jo kahdella megalla. Nyt luotavana olevan palvelun kautta koteihin olisi toki lähetettävissä Full HD-tasoista kuvaa korkeampilaatuista Ultra HD-kuvaa, jota juurikaan ei ole vielä saavutettavissa kuin teknologiakeskuksissa.

        Yhtenä perusteluna on myös käytetty maatalouden ja yritysten tarpeita. On totta, että jotkut yritykset joutuvat siirtämään suuriakin datamääriä paikkakunnalta toiselle, mutta pääosin tällaiset yhtiöt ovat keskittyneet kuntakeskuksiin, jotka taas on rajattu laajakaistahankkeen ja tuen ulkopuolelle. Vastaavasti taas maataloudessa hakemusjärjestelmät ovat helposti käytettävissä muutaman megan yhteydellä, kun taas suuret nopeudet ja datamäärät olisivat yleensä tarpeellisia vain navetan ja tuvan välillä, jolloin selvittäisiin kustannuksiltaan pienemmillä investoinneilla.

        Laajakaistahankkeen myötä alueille, jossa tarpeet ovat lähinnä sähköpostiin ja internetin peruskäyttöön liittyviä, ollaan nyt tarjoamassa Autobahn-tasoista verkostoa. On tietysti niinkin, ettei tältä osin maaseudun asukkaita pidä asettaa heikompaan asemaan suhteessa kaupunkilaisiin, mutta kun ongelmana on tällä hetkellä se, etteivät 384 kbs-yhteydet tai katvealueilla heikosti toimivat mokkulat toimi riittävässä määrin, ei kärpästä pitäisi tappaa härkäsellä. Niinpä esimerkiksi hyväksi todetun @450-verkon tai uuden lanseeratun satelliittilaajakaistan avulla olisi suuri osa väestöstä hoidettavissa huomattavasti huokeammilla kustannuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OSA 1.

        Olipa kerran laajakaistahanke

        Matti Muukkonen 16.11.2010

        Aluksi
        Joulukuussa 2008 Suomen hallitus teki periaatepäätöksen, jonka mukaan valtio luo mallin ja lähtee tukemaan laajakaistayhteyksien rakentamista sellaisille alueille, joille kaupallisesti laajakaistaa ei rakennettaisi. Tavoitteena oli, että vuoden 2015 loppuun mennessä ”huippunopeat 100 Mbit/s yhteydet olisivat enintään kahden kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla tilaajayhteydellä saavutettavissa yli 99 prosentissa vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista.”

        Vuoden 2010 alusta voimaan saatettiin laajakaistatukilaki, jossa tukipolitiikka määriteltiin. Valtio ja EU sekä kunnat osallistuisivat infran rakentamiseen. Lain 8 §:ssä määriteltiin kunnille maksuosuudet muun muassa taloudellisen tilanteen mukaan. Lain myötä kustannukset jaettiin siten, että operaattorit (tuen saaja) maksaisi hankkeen kustannuksista 34 %, kunta maksuosuutensa mukaisesti joko 33, 22 tai 8 prosenttia ja valtio/EU loput. Näin operaattoreille tulisi kannattavaksi rakentaa verkosto koko maahan.

        Samanaikaisesti Digita, ähtävästi teleoperaattoreiden intressien seurauksena, ilmoitti loppukeväästä 2009 luopuvansa @450-dataverkon ylläpitämisestä. Digitan näkökulmasta kannattavuutta ei ollut löydettävissä verkolle, koska esimerkiksi päätelaitteita ei ollut saatavissa, vaikka niitä maahan oli tuotu riittävästi. Ne olivat kadonneet erään teleoperaattorin varastoihin. @450-verkon katoamisen myötä langaton massatekniikka tulisi ottamaan selvän askeleen taaksepäin. Toisaalta puhtaan dataverkon poistuminen markkinoilta ei kyseenalaistaisi ns. hybridiverkkojen (puhelin (primaari) / data) pohjalle rakentuvaa helpommin laskutettavaa ja kontrolloitavaa puhelinliikennettä ip-puheluiden yleistymisen muodossa.

        Laajakaistahankkeen tuottamasta autuudesta
        Laajakaista kaikille, nyk. Laajakaista 2015, -hanke rakentuu yksityisten ja julkisen vallan yhteistyömallin pohjalle, jossa valitettavasti yksityinen palvelutuotanto on hyötyjänä ja julkinen valta maksajana. On totta, ettei operaattoreille olisi välttämättä kannattavaa tehdä miljoonainvestointeja haja-asutusalueelle, koska yksittäisten asiakkaiden kuukausimaksut nousisivat liian korkeiksi, mikäli niillä pyrittäisiin kuolettamaan kustannukset. Toisaalta myöskään varmuutta siitä, että onko nykyisissä ”savuissa” vielä tulevaisuudessa savuja, ei kenelläkään ole. Haja-asutusalueen muuttotappioluvut kun ovat melko korkeaa luokkaa ja monikaan asunnoista ei ole enää seuraavalle asukkaalle asumiskelpoisessa kunnossa, vaikka laajakaista taloon tuotaisiin. On nimittäin muistettava, että Suomessa on edelleenkin taloja, joissa ei ole vettä tai sähköä, ainakaan julkisen infran tuottamana.

        Moni ikääntynyt ei myöskään osaa käyttää laajakaistaa tai välttämättä edes omista tietokonetta. Myöskään kuntien palvelutuotanto ei ole niin kehittynyttä, että sitä olisi laajamittaisesti siirretty verkkoon. Toisaalta myöskään kuntien käsityksen mukaiset sähköiset palvelut eivät tarvitse kuin ehkä korkeintaan megan yhteyden siinä missä esimerkiksi YLE-areenan liikkuva kuva siirtyy helposti jo kahdella megalla. Nyt luotavana olevan palvelun kautta koteihin olisi toki lähetettävissä Full HD-tasoista kuvaa korkeampilaatuista Ultra HD-kuvaa, jota juurikaan ei ole vielä saavutettavissa kuin teknologiakeskuksissa.

        Yhtenä perusteluna on myös käytetty maatalouden ja yritysten tarpeita. On totta, että jotkut yritykset joutuvat siirtämään suuriakin datamääriä paikkakunnalta toiselle, mutta pääosin tällaiset yhtiöt ovat keskittyneet kuntakeskuksiin, jotka taas on rajattu laajakaistahankkeen ja tuen ulkopuolelle. Vastaavasti taas maataloudessa hakemusjärjestelmät ovat helposti käytettävissä muutaman megan yhteydellä, kun taas suuret nopeudet ja datamäärät olisivat yleensä tarpeellisia vain navetan ja tuvan välillä, jolloin selvittäisiin kustannuksiltaan pienemmillä investoinneilla.

        Laajakaistahankkeen myötä alueille, jossa tarpeet ovat lähinnä sähköpostiin ja internetin peruskäyttöön liittyviä, ollaan nyt tarjoamassa Autobahn-tasoista verkostoa. On tietysti niinkin, ettei tältä osin maaseudun asukkaita pidä asettaa heikompaan asemaan suhteessa kaupunkilaisiin, mutta kun ongelmana on tällä hetkellä se, etteivät 384 kbs-yhteydet tai katvealueilla heikosti toimivat mokkulat toimi riittävässä määrin, ei kärpästä pitäisi tappaa härkäsellä. Niinpä esimerkiksi hyväksi todetun @450-verkon tai uuden lanseeratun satelliittilaajakaistan avulla olisi suuri osa väestöstä hoidettavissa huomattavasti huokeammilla kustannuksilla.

        OSA 2

        Hankkeen kustannukset
        Osassa kunnista kuntalaisille on luvattu jo, että nyt rakennetaan laajakaistat kaikille. Tämä lupaus on tehty sillä tiedolla, mitä kuntien kustannuksiksi alkuvaiheessa saatiin. Tällöin havaittiin, että hankkeessa kuntaosuudet esimerkiksi pohjoisessa Keski-Suomessa olisivat noin 300 000 – 400 000 euron tienoolla, joka kuntien taloustilanteesta huolimatta ei olisi mahdottomuus, vaikka kuntien keskimääräiset investointibudjetit vuosittain ovat noin 700 000 euroa per vuosi, kun kysymys on noin 1 500 asukkaan kunnista.

        Kuntien maksuosuus ei kuitenkaan ole koko totuus, vaan hanketta on tarkasteltava laajemmin. Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa Kyyjärven kunta, jonka tunnen luonnollisesti parhaiten. Kyyjärvellä laadittiin suunnitelma tai pikemminkin selvitys, jossa muodostettiin kirkonkylän ympäristöön ns. markkinaehtoinen alue. Yhteensä runkoverkkoa havaittiin tarvittavan 103 kilometriä, josta luonnollisesti osa voidaan korvata maassa jo olevalla kuntien omistamalla seutuverkolla. Tämän verkotuksen avulla päästäisiin suoraan seinään, vaaditun enintään kahden kilometrin etäisyyteen sijaan, potentiaalisissa 338 kiinteistössä. Näin runkoverkon ja liittymien rakentamisen kokonaiskustannuksiksi tulisi 1 771 600 euroa, josta kunnan (22 %:n maksuosuusluokka) kustannukseksi tulisi 389 752 euroa. Valtio ja EU maksaisivat hankkeesta 44 %:a eli 779 504 euroa ja operaattori 34 % eli 602 344 euroa. Ei kuulosta mahdottomalta. Hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.

        Kuntien, valtion ja Eu:n sekä operaattorin kustannusten lisäksi tai paremminkin operaattorin kustannusten kattamiseksi asiakas olisi velvollinen maksamaan arvonlisäverottomana 1 100 euroa liittymismaksua (1 353 euroa sis. alv. 23 %), mikäli liittyminen tapahtuu runkoverkon rakentamisen yhteydessä. Sen sijaan myöhempi liittyminen maksaisi 2 200 euroa arvonlisäverottomana (2 706 euroa sis. alv. 23 %) sekä 17,20 euroa jokaiselta metriltä joka ylittää 100 metrin etäisyyden runkoverkosta. Näillä maksuilla luonnollisesti operaattori rahoittaisi oman osuutensa kustannusten kattamista.

        Julkisella investoinnilla ja yksityisten omalla liittymismaksulla oltaisiin kuitenkin vasta tilanteessa, jossa valokuitupiuha tulisi rakennuksen seinään ja sen läpi. Edelleen investointi aiheuttaisi liittyjälle kustannuksen perusmaksun muodossa, joka olisi 36 euroa kuukaudessa. Tälläkään ei sinänsä vielä tulisi mitään sisältöä, vaan 10 megabitin yhteydestä kuukausimaksu olisi 16 euroa tai paljon puhutusta 100 megan yhteydestä 22 euroa, jolloin taloon tulisi internet-palvelu. Paljon puhutut ip-tv-palvelut maksaisivat maksuttomien kanavien osalta 5 euroa kuukaudessa ja luonnollisesti maksukanavat sekä esimerkiksi elokuvatilaukset vielä päälle. 100 megan yhteydestä ja ip-tv:n maksuttomista kanavista tulisi kotitaloudelle siten 63 euron kuukausimaksu. Hinnat arvonlisäverollisia.
        63 euroa ei sinänsä kuulosta kovinkaan suurelta maksulta, mikäli ei tarkastella tämän alueen kotitalouksien taloustilannetta. Keskimäärin jokainen kyyjärveläinen tienaa nimittäin vain noin 750 euroa bruttona kuukaudessa, joka tarkoittaa noin 650 euron nettotuloja, josta laajakaistan osuus olisi melkoisen suuri kun vielä huomioidaan asumiskustannusten vievän summasta yli puolet. Varsinkin yksinasuville laajakaistan ottaminen olisi siten täysin mahdotonta taloudellisesti. Meidän ihmisillä ei kerta kaikkiaan vain ole varaa tällaiseen ”palveluun” tilanteessa, jossa työttömyys on vakava ongelma ja ikääntymisen myötä kunnat joutuvat aloittamaan massiiviset leikkaukset.
        Myöskään kunnille hankkeen kustannukset eivät jäisi muutaman sadan tuhannen investointiin, sillä rakentaminen edellyttää kunnilta takaussitoumusta operaattorin osuuteen. Tämän vastineeksi on neuvoteltavissa vakuutena luonnollisesti verkko, mutta pahimmassa tilanteessa reilun 600 000 euron takausvastuu voisi realisoituessaan horjuttaa jo kunnan taloutta, sillä on muistettava, että yhden veroäyrin tuotto tällä on noin 185 000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OSA 2

        Hankkeen kustannukset
        Osassa kunnista kuntalaisille on luvattu jo, että nyt rakennetaan laajakaistat kaikille. Tämä lupaus on tehty sillä tiedolla, mitä kuntien kustannuksiksi alkuvaiheessa saatiin. Tällöin havaittiin, että hankkeessa kuntaosuudet esimerkiksi pohjoisessa Keski-Suomessa olisivat noin 300 000 – 400 000 euron tienoolla, joka kuntien taloustilanteesta huolimatta ei olisi mahdottomuus, vaikka kuntien keskimääräiset investointibudjetit vuosittain ovat noin 700 000 euroa per vuosi, kun kysymys on noin 1 500 asukkaan kunnista.

        Kuntien maksuosuus ei kuitenkaan ole koko totuus, vaan hanketta on tarkasteltava laajemmin. Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa Kyyjärven kunta, jonka tunnen luonnollisesti parhaiten. Kyyjärvellä laadittiin suunnitelma tai pikemminkin selvitys, jossa muodostettiin kirkonkylän ympäristöön ns. markkinaehtoinen alue. Yhteensä runkoverkkoa havaittiin tarvittavan 103 kilometriä, josta luonnollisesti osa voidaan korvata maassa jo olevalla kuntien omistamalla seutuverkolla. Tämän verkotuksen avulla päästäisiin suoraan seinään, vaaditun enintään kahden kilometrin etäisyyteen sijaan, potentiaalisissa 338 kiinteistössä. Näin runkoverkon ja liittymien rakentamisen kokonaiskustannuksiksi tulisi 1 771 600 euroa, josta kunnan (22 %:n maksuosuusluokka) kustannukseksi tulisi 389 752 euroa. Valtio ja EU maksaisivat hankkeesta 44 %:a eli 779 504 euroa ja operaattori 34 % eli 602 344 euroa. Ei kuulosta mahdottomalta. Hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.

        Kuntien, valtion ja Eu:n sekä operaattorin kustannusten lisäksi tai paremminkin operaattorin kustannusten kattamiseksi asiakas olisi velvollinen maksamaan arvonlisäverottomana 1 100 euroa liittymismaksua (1 353 euroa sis. alv. 23 %), mikäli liittyminen tapahtuu runkoverkon rakentamisen yhteydessä. Sen sijaan myöhempi liittyminen maksaisi 2 200 euroa arvonlisäverottomana (2 706 euroa sis. alv. 23 %) sekä 17,20 euroa jokaiselta metriltä joka ylittää 100 metrin etäisyyden runkoverkosta. Näillä maksuilla luonnollisesti operaattori rahoittaisi oman osuutensa kustannusten kattamista.

        Julkisella investoinnilla ja yksityisten omalla liittymismaksulla oltaisiin kuitenkin vasta tilanteessa, jossa valokuitupiuha tulisi rakennuksen seinään ja sen läpi. Edelleen investointi aiheuttaisi liittyjälle kustannuksen perusmaksun muodossa, joka olisi 36 euroa kuukaudessa. Tälläkään ei sinänsä vielä tulisi mitään sisältöä, vaan 10 megabitin yhteydestä kuukausimaksu olisi 16 euroa tai paljon puhutusta 100 megan yhteydestä 22 euroa, jolloin taloon tulisi internet-palvelu. Paljon puhutut ip-tv-palvelut maksaisivat maksuttomien kanavien osalta 5 euroa kuukaudessa ja luonnollisesti maksukanavat sekä esimerkiksi elokuvatilaukset vielä päälle. 100 megan yhteydestä ja ip-tv:n maksuttomista kanavista tulisi kotitaloudelle siten 63 euron kuukausimaksu. Hinnat arvonlisäverollisia.
        63 euroa ei sinänsä kuulosta kovinkaan suurelta maksulta, mikäli ei tarkastella tämän alueen kotitalouksien taloustilannetta. Keskimäärin jokainen kyyjärveläinen tienaa nimittäin vain noin 750 euroa bruttona kuukaudessa, joka tarkoittaa noin 650 euron nettotuloja, josta laajakaistan osuus olisi melkoisen suuri kun vielä huomioidaan asumiskustannusten vievän summasta yli puolet. Varsinkin yksinasuville laajakaistan ottaminen olisi siten täysin mahdotonta taloudellisesti. Meidän ihmisillä ei kerta kaikkiaan vain ole varaa tällaiseen ”palveluun” tilanteessa, jossa työttömyys on vakava ongelma ja ikääntymisen myötä kunnat joutuvat aloittamaan massiiviset leikkaukset.
        Myöskään kunnille hankkeen kustannukset eivät jäisi muutaman sadan tuhannen investointiin, sillä rakentaminen edellyttää kunnilta takaussitoumusta operaattorin osuuteen. Tämän vastineeksi on neuvoteltavissa vakuutena luonnollisesti verkko, mutta pahimmassa tilanteessa reilun 600 000 euron takausvastuu voisi realisoituessaan horjuttaa jo kunnan taloutta, sillä on muistettava, että yhden veroäyrin tuotto tällä on noin 185 000 euroa.

        OSA 3

        Eikä takausvastuut jää tähän. On nimittäin niinkin, että valtion tuettu hanke koskee nimenomaan vain haja-asutusaluetta. Kaupallinen alue ja mökit jäävät tämän tuen ulkopuolelle. Tätä aluetta esimerkiksi Kyyjärvellä olisi jopa 609 kilometriä, joka taas olisi kustannuksiltaan lähes 10,5 miljoonan euron urakka. Koska kysymys ei kuitenkaan ole aidosti kaupallisesta alueesta, tarvittaisiin tässäkin kuntia apuun nimenomaan takausten muodossa. Mikäli kaikki kaupallisen alueen kiinteistöt (583 kpl) ja mökit (136 kpl) saataisiin laajakaistaverkon piiriin, syntyisi siitä kunnalle noin 9,5 miljoonan takausvastuu, joka ylittäisi miljoonalla jo kunnan vuotuisen budjetin. Jos taas tyydyttäisiin 60 %:n kaupallisesta alueesta ja 20 %:n mökeistä, pienenisi takausvastuu noin 2,6 miljoonaan, joka vastaisi enää kunnan vuotuista sivistystoimen ja keskushallinnon budjettia. Olipa takaus 2,6 miljoonaa, 10,5 miljoonaa tai jotain siltä väliltä, olisi se kohtalokas kunnalle vaikka kuoletus tehtäisiin useampivuotiseksi.

        Hyvä idea, hankala toteutus
        Laajakaista kaikille hanke on sinänsä loistava idea. On totta, että Suomi on tippunut tietoyhteiskuntakehityksessä kehitysmaaksi puuttuvien verkkojen vuoksi. Toisaalta kuitenkin olisi syytä tutkia joustavampia malleja, joilla kustannuksia voitaisiin saada pienemmiksi. Lisäksi myöskään 100 megan yhteys ei aina ole tarpeellinen, vaan verkko voitaisiin toteuttaa pienemmin nopeuksin ja langattomuutta hyödyntäen. Tässä mallissaan kunnilla ei vaan yksinkertaisesti ole taloudellista mahdollisuutta lähteä toteuttamaan hanketta. Valitettavaa on nimittäin se, että tämä yksittäinen hanke saattaa kauhuskenaarioiden toteutumisen yhteydessä viedä vielä joukon viranhaltijoita ja luottamushenkilöitä vastuuarviointiin, mikäli jokin menee mönkään. Se pitäisi kaikkien tiedostaa.

        Yhtenä tekijänä voisi olla kuntien takausvastuiden lieventäminen valtiontakauksilla. Tällöin vastuut kuitenkin ovat melko suuret, kun jo pelkästään osa Keski-Suomea tekisi takausvastuita 190 – 702 miljoonaa euroa (koko Suomen takausvastuut nousisivat useisiin miljardeihin). Toisaalta kuitenkin olisi pohdittava myös sitä onko tämä hanke nyt missään määrin järkevä toteuttaa suunnitellulla tavalla. Tämä jääköön pohdittavaksi. Nyt realiteetit on ainakin kerrottu julki.


        https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mattimuukkonen/52072-olipa-kerran-laajakaistahanke/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen Ylä Suomalainen ei kussut siihen mihin kyykkyi!

        Matti taitaa kuitenkin olla lähtöisin pohojanmaalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen Ylä Suomalainen ei kussut siihen mihin kyykkyi!

        Ei ole Savosta, vaanpohjanmaalta.


    • Anonyymi

      OSA 1.

      Tapaus Kyyjärvi

      Matti Muukkonen 10.3.2020

      Yleisradio uutisoi eilen kuntien loppuvista rahoista. Taustalla oli tieto siitä, että kuntatalous vuoden 2019 osalta tulee olemaan merkittävästi alijäämäinen. Myös kuntia edustava Suomen Kuntaliitto ry on kertonut siitä kuinka kuntatalous on ajautunut kriisiin. Erityisesti julkisessa keskustelussa on puhuttu kuntien velkaantumisesta. Eilisessä Ylen jutussa ja sitä jatkaneessa A-Studiossa Kyyjärvenkin kerrottiin olevan pahoin velkaantunut: konsernivelkaa olisi viime vuoden jäljiltä jopa 16,5 miljoonaa euroa eli noin 12 000 euroa asukasta kohden.

      Toimin vuosina 2009–2010 Kyyjärven kunnanjohtajana, joten paikkakunta on tuttu.Erosin aikanaan virasta sen jälkeen, kun neuvottelemani kuntaliitos oli törmännyt käytännössä kunnanhallituksen puheenjohtajan vastustukseen. Tätä aiemmin kunnan valtuusto oli yksimielisesti Pohjoisen Keski-Suomen kuntaliitosselvitykseen lähtenyt ja kaiken haluamansa neuvotteluissa saanut. Tahto ja usko olivat kuitenkin vielä tuolloin toinen. Nyt 10 vuotta myöhemmin valtiovarainministeriön asettaman arviointiryhmän kanta on, ettei kunnalla enää ole mahdollisuuksia selvitä itsenäisenä kuntana. Taustalla kannan muodostumisessa vaikuttaa erityisesti se, että kunnan tuli tehdä kunnan enemmistöomistamasta Kauppakeskus Paletti Oy:stä merkittävä alaskirjaus, jonka kuntaan laajakaistaa rakentanut ja kunnan merkittävästi takaama Keski-Suomen Verkkoholding oy on ajautumassa velkasaneeraukseen. Myös kunnan väkiluku on vuosina 2003–2018 laskenut 23 %:lla runsaasta 1700 asukkaasta runsaaseen 1300 asukkaaseen.

      Kummeksuin parin päivän takaisia uutisia siitä, kuinka kunnasta kerrottiin laajakaistasotkun lisälaskun olevan tulossa yllätyksenä. Tämähän ei sinänsä voi pitää paikkaansa, sillä asiasta puhuttiin aikanaan paljon. Verkosta löytyy edelleen kymmenen vuoden takainen varoitukseni asiasta. Kyse ei myöskään ollut valtion pakottamasta toiminnasta, vaan kunnat tekivät päätökset itse. Alun perin sekä Kyyjärvi että Hankasalmi päättivät jäädä hankkeesta pois, mutta lähtöni jälkeen Kyyjärvi päättikin lähteä mukaan. Kun keskustelua laajakaistasta vuosina 2009-2010 käytiin, oli nimenomaan Keski-Suomen maakuntaliitto sekä silloinen elinkeinoministeri erittäin aktiivisia asiassa.

      Myös Paletin osalta ongelmat oli nähtävissä. Kiinteistö olisi jo kymmenen vuotta sitten tarvinnut ns. faceliftin sekä laajennuksen. Tähän ei kunnalla kuitenkaan ollut varaa. Niinpä neuvottelujen tuloksena kiinteistölle olisi ollut ostaja, joka olisi ollut valmis kunnan osakkeista maksamaan reilun 2,3 miljoonaa euroa. Kiinteistökehitysyhtiö oli myös sitoutunut laajennuksen tekemiseen. Kunta olisi tuolloin vuokrannut kiinteistön vanhan osan takaisin 25 vuodeksi sekä kerännyt vuokralaisiltaan haluamansa vuokran. Kunnan näkökulmasta tilanne olisi jatkunut käytännössä samana kuin aiemmin, mutta sillä vaikutuksella, että paikat olisi tullut kuntoon ja kiinteistöön olisi tehty laajennus, josta kunta ei olisi mitenkään ollut vastuussa. Tämä suunnitelma kuitenkin lopulta kaatui luottamushenkilöiden vastustukseen.

      Kunnassa oli myös iso ongelma vuokra-asuntojen kanssa. Ne oli päässeet heikkoon kuntoon, joka johti erittäin halpaan vuokratasoon. Tämä taso ei luonnollisestikaan mahdollistanut kiinteistöjen korjauksia, joka taas olisi ollut edellytys vuokrien nostolle. Heikkokuntoiset vuokratalot olivat yksi syy, joka kiihdytti poismuuttoa. Tämä olisi ollut täysin pysäytettävissä, sillä kunnassa on perinteisesti ollut todella korkea työpaikkaomavaraisuusaste lähinnä Betsetistä johtuen. Yhtiö joutui hakemaan työvoimaa kunnan ulkopuolelta, koska kunta ei mahdollistanut asumista. Luottamushenkilöille ei myöskään kelvannut malli, jossa vuokratalot olisi realisoitu.

      Suuri ongelma Kyyjärvellä oli ja on ollut väestönkehityksessä. Kuten edellä totean, on 15 vuodessa hävinnyt 23 %:a väestöstä eli noin 400 asukasta. Yhden asukkaan vaikutus kunnan talouteen on noin 6000 euroa kunnan tulorahoituksen koostuessa puoliksi verotuloista ja puoliksi valtionosuuksista. Näin ollen väestömenetyksen osalta puhutaan 2,4 miljoonan euron vaikutuksesta. Väestöongelmaan olisi myös tuolloin yhtenä ratkaisuna ollut erityisen haavoittuvassa asemassa olevien kiintiöpakolaisten ottaminen, joka kaatui valtuustossa kahdesti äänin 13-12. Myöhemmin kunta sai todella myönteistä palautetta muuttuneesta linjastaan ja erittäin onnistuneesta kotouttamismallista, jossa työnteko oli keskiössä.

      • Anonyymi

        OSA 2.

        Edellä on puhuttu kunnan velkataakasta. Kyyjärvi on kuitenkin poikkeuksellinen kunta, sillä se omaa merkittävän sijoitussalkun Keski-Suomen Valon myynnin jäljiltä. Vuoden 2018 tilinpäätöksessä sijoitussalkku oli kooltaan 5,5 miljoonaa euroa. Kun tämä summa vähennettäisiin veloista, tippuisi määrä lähes puoleen. Jos Paletti olisi aikanaan myyty, puhuttaisiin enää muutamien miljoonien veloista. Ilman laajakaistahanketta tilanne olisi vieläkin parempi.

        Kyyjärven suuri ongelma on ollut se, että kunnassa on kyllä virkajohto vaihtunut ja tuonut uusia ajatuksia, mutta koko sen ajan, kun kunnassa on kunnanjohtaja 1970-luvulta alkaen ollut, on luottamushenkilöjohtajana (kunnanhallituksen puheenjohtaja) toiminut yhtä kaksivuotista kautta lukuun ottamatta vain kaksi miestä. Ensimmäinen oli noin 30 vuotta johdossa, jonka jälkeen toinen on jatkanut. Oma kokemukseni on, että tässä on suuri ongelma, joka on näkynyt luulona siitä, että asiat tiedetään paremmin. Tämä toki taisi olla yleisempääkin, sillä joskus valtuustossa, kun kerroin väestöennusteista, kyseltiin siitä, että noinkohan nuo ennusteet ovat noin toteutuneet koskaan... Jouduin vastaamaan, että eivät olleetkaan, sillä ne olivat siihen mennessä aina toteutuneet pahempina.

        Se miksi kirjoitan tämän jutun, on harmitukseni siihen, että monista asioista syytetään valtiota. On kyllä niin, että kuntatalous on heikentynyt mm. valtionosuusleikkausten johdosta, mutta paljon hallaa tekevät myös kunnat itse. Kenenkään etu ei ole se, että rahaa kaadetaan heikosti toimiviin rakenteisiin tai se, etteivät toimijat joudu koskaan vastuuseen. Hyvänä esimerkkinä vastuusta on myös se, ettei Kyyjärvelläkään kukaan saanut minkään näköistä sanktiota siitä, että hyvin toimineen työllisyysprojektin lopulta kumoon ajaneen valtuuston päätöksen vastaisesta takaussitoumuksesta allekirjoittajat selvisivät kuin koirat veräjästä. Näin ei pitäisi oikeusvaltiossa voida käydä.


        Kirjoittaja on kuntaoikeuden tutkijatohtori Itä-Suomen yliopistossa. Hän on aiemmin toiminut Kyyjärven lisäksi myös Suomenniemen ja Pyhärannan kunnanjohtajana sekä muissa kunta-alan johtotehtävissä. Hänellä on kokemusta myös yksityiseltä sektorilta.

        Matti Muukkonen
        On vuonna -82 syntynyt hallintotieteiden tohtori, yhteiskuntatieteiden maisteri ja Master of Arts in Law. Nykyisin työskentelen Itä-Suomen yliopistossa kuntaoikeuden tutkijatohtorina. Aiemmin työurallani toiminut muun muassa Riihimäen muutosjohtajana, Mikkelin Puhelin Oyj:n (MPY) liiketoiminnan kehityspäällikkönä, vastuualueenani uudet digitaalisen liiketoiminnan innovaatiot sekä Agens'n toimitusjohtajana ja hallituksen varapuheenjohtajana. Lisäksi olen toiminut mm. kunnanjohtajana Kyyjärvellä, Pyhärannassa ja Suomenniemellä, Joensuun yliopistossa eri opetus- ja tutkimustehtävissä sekä Mikkelin Ammattikorkeakoulun sähköisen arkistoinnin ja digipalvelujen tutkimusjohtajana. Tässä blogissa ilmaisemani ajatukset ovat yksin minun ja yksityishenkilönä esitettyjä.

        https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mattimuukkonen/tapaus-kyyjarvi/


    • Anonyymi

      Mut mikä osuus on ns. kunnanhallitusten puheenjohtajilla näi asiois, ovat yleensä paikallisia heimojohtajia ??? jos viel on ns. valtapuolueesta ??? ei ihmisiä kummempia.

    • Anonyymi

      Eivät sen kummempia, mutta käyttävät hyväkseen puolueryhmää (maanittelu, lupailu, painostaminen, uhkailu...) ja sopimuksia muiden ryhmien kanssa (jos tässä näin, niin tuossa noin...) niin että enemmistö saavutetaan. Kauniisti sanotaan "kunnan eduksi", on korruptiota.
      Kunnanjohtaja on viranhaltija, jonka tulisi olla vain asian esittelijä eikä myötäillä hallituksen puheenjohtajaa. Esittelyyn pitäisi mainita erimielisyys, joka vaatii selkärankaa. Silloin ei tarvitse jälkikäteen kirjoitella omia ajatuksiaan.
      Tällaiset kunnanjohtajat joutuvat helposti joukkoon "ei nauti luottamusta" ja joutuvat hakemaan uutta paikkaa.
      Parempi niin kuin joutua myötäilijäksi.

    • Anonyymi

      Juu tapasin tän Matin Kaksi kertaa ensimmäisen ja viimeisen kerran . Tarvitti laskukonetta kun laski 100 eurosta 24% alvin. Et sellai järjen jättiläinen

      • Anonyymi

        100*24/124. -ei kovin helppo pääsälasku


    • Anonyymi

      Kyllähän nuo kirjoitukset ja erityisesti etukäteen asian tilasta osoittavat selkeästi, että Muukkonen on asioiden ymmärryksessä ja hallinnassa valovuoden edellä Kyyjärven kunnan valtuutettuja ja erityisesti kunnan valtuuston puheenjohtajaa.

      Jos olisi toimittu hänen varoituksen mukaan, Kyyjärvellä ei olisi nyt itkua ja hammasten kiristystä

      • Anonyymi

        Muukkosen jälkeen velanotto on kasvanut valtavasti. Sieltä ne velanottajat löytyy kunnan valtuutetuista ja kunnanhallituksesta. No nyt koetaan mitä näillä päätöksillä on vaikutusta kuntalaisten elämään. Toivottavasti tehdään viranomaisten taholta tutkimus perusteellisesti.


    • Anonyymi

      Hyvän kunnanjohtajan erottaa juuri huonosta tuosta että Muukkonen toimi kunnan parhaaksi ja kunnalla menisi nyt taloudellisesti hyvin jos olisi toimittu hänen viitoittamalla tiellä. Huonot kunnanjohtajat ei kykene toimimaan kuntansa parhaaksi vaan tuhoavat kunnan koska on muita kiinnostavia asioita.

      • Anonyymi

        Huonot kunnanjohtajat hallitusten sekä valtuuston jäsenet kuuntelivat myös isomekkoista maakuntasihteeri Anita Mikkosta, joka komenteli valtuustoja käymällä valtuuston kokouksissa ja huutamassa Järviradiodsa aiheesta. Kitisevä ääni sai kaiken kuulostamaan negatiiviselta. Hyi, mikä ämmä !!! Onneksi on nyt koronakaranteenissa eikä ole aikoihin maakunnan hallinnossa saanut olla.


    • Anonyymi

      Muukkonen ja kotiaho ovat päässeet asian ytimeen .tämä viestiketju toi helpotusta valokuitu asiaan joka ei missään nimessä kestä päivänvaloa missään muodossa.kunnat on ajettu ahdinkoon omaa etua ajattelevien päättäjien johdosta.nyt tulisi saattaa vastuuseen kusettajat joka on kuitenkin loppupeleissä pieni porukka.

      • Anonyymi

        Niin muutama Kyyjärven valtuutettu nosti mukavat eurot laajakaistalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin muutama Kyyjärven valtuutettu nosti mukavat eurot laajakaistalta

        Ostiko rahoilla pajukkoa tuulivoima-alueelta?


    • Anonyymi

      ... ja miljoonavelat kyyjärvisille!

    • Anonyymi

      KSML uutisen 7.3.2020 mukaan
      ”Verkkoholding Oy (KSVH) on emoyhtiö, jonka tytäryhtiö on Keski-Suomen Valokuituverkot Oy (KSVV). Se pyörittää tällä hetkellä noin 1,0 miljoonan euron liikevaihtoa ja sen tilanne on hyvä.
      -käyttökate on hyvä, viivan alle jää positiivinen tulos ja kassaan kertyy rahaa. Emoyhtiölle tuloutetaan noin 215 000 euroa vuodessa”, sanoo toimitusjohtaja Janne Paunonen.

      KSVH haetaan yritys saneeraukseen

      KSVH omistama tytäryhtiö on jo pitemmän aikaa ”tervehdyttänyt” tytäryhtiönsä taloutta seuraavasti.

      1. On jättänyt maksamatta 2019 aikana pankin lähettämät 30 Miljoonan euron lainan lyhennys maksut, korot ja viivästyskorot. Sitten pankki on lähettänyt laskut takaajille, omistajakunnille, jotka ovat maksaneet ne.

      2. KSVH:n hallitus päätti muuttaa eli SVOP:ta kuntarahoitukselta lainaamansa velkarahat 25 904 000 euroa ”kaukokatseisesti” KSVV:n omaksi sijoitetuksi pääomaksi 2016. Eli velka muutettiin kynällä KSVV:n omaksi sijoitetuksi rahaksi. KSVV:lla ei ole tuohon rahaan enää takaisinmaksuvelvoitetta KSVH:lle

      3. KSVV on alaskirjannut ja poistanut omaisuutensa 2018 kerralla peräti 24 755 023 euroa tappioksi, eli lähes koko omaisuuden jonka se sai ilmaiseksi. Yhtiön tasearvo romahti toimenpiteessä 29 684 056 eurosta vaivaiseen 5 494 966 euroon. Tämä mahdollisesti sen vuoksi, että ”tervehdytetyssä” uuden uljaan KSVV:n ei tarvitse enää tuskailla vuosipoistojen tekemisen kanssa kuten 851 8556 euroa vuonna 2017, joka painoi tuloksen raskaasti tappiolliseksi. Tuokin alaskirjaus tappio siirtyy lopulta kuntien tilinpäätöksiin ja myös alaskirjaus tappioksi.

      4. Nyt KSVH haetaan yrityssaneeraukseen. Ainut toimenpide saneerauksessa voisi olla vain siirtää yhtiön 35 vuoden velat 28 292 613 euroa pankilta omistajakuntien maksettavaksi kertarysäyksellä.
      Sitten ei KSVV:n enää tarvitse tuskailla lainanlyhennysten ja korkojen maksujen kanssa kuten vuonna 2017 yhteensä 161 226 euroa, jotka veivät poistojen kanssa yhtiön 2017 liikevaihdolla 1 347 999 euroa 934 887 euroa tappiolle.

      5. Nyt 2019 KSVH:n tilinpäätös KSVV:n sijasta olisikin noin 0 euron liikevaihdolla tappiolla -874 994 euroa, oma pääoma -24 592 380 euroa ja tasearvo 4 850 115 euroa.

      6. Ja kuinka ollakaan näiden ”tervehdyttämistoimenpiteiden” jälkeen KSVV yhtiö tuottaa noin 1 000 000 euron liikevaihdolla noin 215 000 eroa tulosta. Poistoja ja velanhoitokustannuksia ei ole enää rasittamassa tulosta, kun ne siirrettiin omistajakuntien maksettavaksi.

      Kunnat sen sijaan ovat maksaneet ja hävinneet koko valokuitu operaatiossa noin 55 000 000 euroa ja saaneet omaisuusarvoltaan yhteensä vaivaisen 4 872 458 euron omaisuuden. On todella raju kuntien kassojen kevennys.

      Yhtiöiden 2018 tilinpäätöksien versio 4. päivältä 17.2.2020 mukaisilla luvuilla:

      Tuolla 215 000 euron tuloksella kuntien maksamien velkojen 28 292 613 euron takaisinhankinta kestäisi 132 vuotta, eli noin 5 sukupolvea.

      Ja tuolla 215 000 euron tuloksella kuntien kokonaistappion 55 000 000 euron takaisinhankinta kestäisi 256 vuotta, eli 10 sukupolvea.

      Tuollaisiin businesstuloksiin ei maailmassa pysty kuin Keskisuomalaiset kunnanjohtajat ja heidän business siipiveikkonsa. Tämä tiedetään jo Naurusaarillakin asti

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe