Lumateperone

Anonyymi

Onko tietoa tästä uudesta lääkkeestä skitsofreniaan. Pitäisi tulla markkinoille
maaliskuussa. Vähemmän sivuvaikutuksia esim vähentää ruokahalua jolloin ei tule
painonnousua.
Koska tulee Suomeen.
Kauppanimi Caplyta

32

8891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsehän tuon jo sanoit, maaliskuussa.

    • Anonyymi

      Tulee markinoille USA:ssa maaliskuussa,saako kuitenkaan myyntilupaa Suomeen
      kovin nopeasti.

    • Anonyymi

      minulla on sairautena erilaistumaton skitsofrenia ja minulla on käytössä reagila,
      se vaikuttaa negatiivisiin oireisiin, mutta Caplyta vaikuttaa palajon, paljon tehokkaammin negatiivisiin oireisiin.

      ja siinä ei tosiaan ole, siis, sanotaan että siinä on minimaaliset sivuvaiktukset,
      ja sen pitäsi parantaa erityisesti skitsofreniapotilaan sosiaalisia taitoja, kykyä kommunikoida ihmisten kanssa, käsittääkseni.

      reagila on tietyllä tavalla älylääke ja se vaikuttaa positiivisesti joka 8:lla skitsofreniapotilaalla negatiivisiin oireisiin, eli vähän parempi kuin risperdal,
      minulla vaikuttanut jo negatiivisiin oireisiin, ennen nukkusin vain ja makoilin, nyt on tilanne se että olen enemmän valveilla, mutta jaksaminen silti kohtuullinen.

      caplyta vaikuttaa jo viikossa negatiivisiin oireisiin, mutta eniten minua kiinnostaa sen lisäksi sosiaalinen aspekti, siinä, opin ehkä kenties tunnistamaan kasvojenilmeitä paremmin, ihmisten eleitä ja aikomuksia, mutta kaiken kaikkiaan hyvä lääke.

      annos on iso oliko 40-60 mg päivä, sen takia että se tosiaan siis vaikuttaa negatiivisiin oireisiin, lääketehdas lisäsi tehoa, muistaakseni laittamalla annoksen 47-60 mg.

      suomeen ehkä tulee 2 vuoden päästä uskoisin.

      toinen mikä tulee (ehkä) samoihin aikoin on ALKS 3831, eli psykiatrien kehuma vanha kunnon zyprexa, mikä on ehkä tällä hetkellä kaikkein paras negatiivisiin oireisiin, siinä ei ole vain enää metabolisia haittavaikutuksia, eikä painonnousua.

      ALKERMES yhtiön tekemä,

      toivottavasti tämä selvensi asiaa. terveisin skitosofreniapotilas,

      • Anonyymi

        Ihmiset, jtka eivät tiedä kemiasta yhtään mitään, eivät myöskään ymmärrä sitä, että kemiallisia sidoksia ei voida loputtomiin muodostaa.


    • Anonyymi

      Annos taitaa olla 42mg,isommalla annoksella ei saavutettu merkittävää parannusta.
      Mielenkiintoista kun alkaa kevään kuluessa tulla siitä käyttäjäkokemuksia.
      Alentunut ruokahalu ei ainakaan ole haittavaikutus jos kertynyt painonnousua
      esim. Abilifysta. Diabetes riski alenee.

    • Anonyymi

      aiotko olla ensimmäisten joukossa jotka käyttävät tätä lääkettä?

      minä aioin olla. =)

      taitaa muutenkin olla harvassa skitsofreenikot jotka ottavat tätä reagila lääkitystä,
      en tiedä mikä on syy? rahan puute? vai, eikö ihmisiä vain yksinkertaisesti kiinnosta
      tämä lääke?

      sen tiedän että heti ensimmäisenä päivänä kun tämä ilmestyy apteekkiin, niin käyn ostamassa, (tilaamassa) lääkkeen, ja voin mieluusti kirjoittaa kokemuksiani (faktat)
      netttiin siitä sitten, liikunta, lukeminen, yms.

      • Anonyymi

        Sitä moni menee hyväuskoisena koeihmiseksi jollekin lääkkeelle ja huomaa sitten että mitäs nyt? Mistä nämä tällaiset karmeat vaivat oikeen johtuvat????!!!! Koeihminen maksaa itse kaikki lääkekulut ja siitä seuraavat haitat ja muut lääkkeestä tulevat sairaudet ja niiden hoidot-. Lääketehdas saa tällä tavalla miljoonia.


      • Anonyymi

        Se johtuu siitä ihmisen älystä ettei ryntää jonkin uuden lääkkeen kimppuun heti, kun lääke kuitenkin on samoja kemioita mitä ne vanhanaikaisetkin. Jokin pikku uudistus kemian sidksissa, niin älykäs ihminen ei lähde avaamaan lompakkoaan uudelle buisnekselle, jonka lopputuloksesta ei toistaiseksi olla varmoja. Lääketehtaat hehkuttavat jollakin pikku jutulla uutta valmistettaan ja saavat tyhmimmät ostamaan .


      • Anonyymi

        Kokeilin Reagilaa ja siitä tuli paha unettomuus, joka korjaantui vaihtamalla takaisin vanhaan lääkkeeseen. Rxulti toimii vähän paremmin.


    • Anonyymi

      mutta, hyvä että sinua kiinnostaa nämä asiat, monia ei vain yksinkertaisesti kiinnosta.

      etsiä tietoa, sivistää itseään.

    • Anonyymi

      Innokkaimmille odottajille ja muutoin kiinnostuneille tästä uudesta lumateperonista on tehty pidempi juttu MIA Reportin muodossa, jossa käydään läpi aineen vaikutuksia ja verrataan jo markkinoilla oleviin neurolepteihin. Jutun löytää nimellä The Charade of New Drug Approvals for Schizophrenia (Robert Whitaker - 19. tammikuuta 2020).

      • Anonyymi

        Placeo ryhmän kanssa kikkailua. Ei olettaisi FDA n olevan kovin helposti vedätettävissä.


      • Anonyymi

        Kiinnostava juttu kieltämättä. Jos ei siis ole 17 vuotta neuroleptejä vetänyt kroonikkoskitsofreenikko, joka sietää poikkeavan hyvin neuroleptejä ja joka vieroitetaan mahdollisimman nopeasti edelliseltä lääkitykseltä, niin tuosta tutkimusnäytöstä ei voi tehdä mitään tulkintaa suuntaan tai toiseen. Jos olet koko elämäsi vuosikaudet lääkkeitä vetänyt skitsofreenikko ja kärsit mahdollisesti vaikeista vieroistusoireista, saattaa silti edellisen lääkkeen lopettaminen vähentää skitsofrenian oireitasi yli 12 pistettä PANSS-skaalalla, tämä lumateperone parantaa vastetta peräti kolme pistettä riittävän suurella annostuksella. Voit ehkä kysyä itseltäsi, kannattaako uuden vaarallisen lääkkeen aloittaminen noin olemattoman eron takia, kun sokeripillerikin toimii melkein yhtä hyvin? Onko se kolme pistettä ääniharhojesi koetussa tai tulkitussa volyymissa tai yhteistyökyvyn asteessa oikeasti kaiken kärsimyksen ansiota, kun skitsofrenian monipuolista oirekirjoa mitataan kuitenkin 210 pisteen skaalalla? Kliinisesti merkityksellinen vaste on 15 pistettä suhteessa plaseboon, nyt saatiin peräti kolme, aikasmoista. Ja tämä peräti kahdessa kokeessa kuudesta! Ero on viidesosa kliinisestä merkitsevyydestä tilastollisesti merkitsevän eron tuottavissa kokeissa suhteessa plaesboon, siis viidesosa! Tämähän on mullistavaa kerta kaikkiaan, oletettu vaikutusmekanismikin on kuin pyörän keksisi uudelleen. Jos haluat lihoa kuin syöttöporsas ja saada sokeripillerin vaste toiveajattelulla, niin kannattaa odottaa kieli pitkällä tätäkin uutta lääkettä joka aivan varmasti parantaa sinut kaikesta mahdollisesta mitä PANSS-skaalalle on keksitty laittaa, oli sitten kyse latteasta tunne-elämästä ja masiksesta, innostuneisuudesta ja kiihtyneisyydestä, yhteistyökyvyttömyydestä ja sterotyyppisesta pohdiskelusta.


    • Anonyymi

      Nythän se vaan on niin että mikään uusi ihmelääke ei ole kysymyksessä. Samat kemialliset aineet kuin on vanhemmissakin lääkkeissä. Mielialaa kohentavat, skitso-oireita vähän lieventävät, ei muuta, mutta uudet lääkkeet ja niiden kehittäminen vähemmän haittavaikutuksia omaaviksi ovat helvatan kalliita. Siksi ihan buisnestä lääketehtaiden jutut suurimmaksi saksi. Psyykensairaat ihmiset ovat hyvä ja otollinen huijattava ryhmä.

      • Anonyymi

        Ei ole olemassa ihmelääkkeitä, mutta Caplyta vaikuttaa huomattavasti tarkemmin pelkkiin dopamiinireseptoreihin eikä todella moneen eri tyyppiseen reseptoriin kuten käytännössä kaikki muut neuroleptit. Eli Caplyta on erilainen kuten ns. "likaiset lääkkeet". Siksi uskon että tämä lääke vaikuttaa vähemmän kielteisesti mm. mielialaan tai ruokahalun kasvamiseen. Aika näyttää onko Caplyta parempi kuin esim. Peratsin, jota itse käytän nykyään.


    • Anonyymi

      Oiskhan lääkkeeseen lisätty vähän laihdutuslääkettä, sille tää kuullostaa.

    • Anonyymi

      On Lumeteperone. Siis lumelääke.

    • Anonyymi

      puhutaanko tässä reagila lääkkeestä? psykiatri oli kirjoittamassa tätä reagila reseptiä mulle helmikuussa ja sanoin, että ei tarvitse kirjoittaa.. no nyt kesäkuun puoliväli enkä edeeleenkkään oo neurolehteihin koskenut joten en ymmärrä mitä tuosta reagila lääkeestä sitten olisi hyötynyt ku ei vieläkään oo neuroleptejä..kummalista tuo psykiatrien lääkkeiden määrääminen.. kun en tarvitse neuroleptejä

      • Anonyymi

        Mulle on määrätty uutena lääkkeenä se Reagila- neurolepti. On mennyt se nyt kaksi viikkoa ja kolme päivää annoksella 1,5mg/pv.
        Ensin alkoi verenpaineet nousta korkeiksi aiemmin toimivista verenpaine lääkityksestä huolimatta sekä kohosi myös pulssi.
        Lisäsin pitkiä kävelylenkkejä niin verenpaine laski hyvin, mutta päänsärky on vaihteleva, mutta jatkuva ja epämääräinen "puutumisen" tunne päässä.
        Viikon kuluttua lääkkeen aloituksesta alkoivat myös heräilyt öisin varhain sekä nukahtaminen uudestaan on käynyt vaikeaksi ja voinut uni sitten käväistä vasta monen tunnin valvomisen jälkeen.
        Olen silti noussut aamuisin ylös ja aloittanut päivät kuten ennenkin.
        Alkaa kuitenkin tuntua jaksamisen nopeana heikentymisenä yli kahden viikon lääkityksen kanssa, jos tätä lääkettä vielä voidaan jatkaa minulla ja vain edelleen seurataan sen vaikutuksia.
        Onko jollain lukijoista tietoa, miten lääkityksen kokeilu voisi olla kohtuudessaan joidenkin rajojen kanssa oleva asia?
        Minulle on laitettu skitsofrenia diagnoosi n. 23 vuotta sitten. Tämän diagnoosin yleisten sairauskuvailujen perusteella en voi oikein tuntea sairaudentuntoa tai pystynyt tuntea ennenkään erityistä hoidon tarvetta neurolepteilla ja muillakaan mielentoimintoihin vaikuttavilla lääkkeillä.
        Yleensä mieliala on paradoksaalisesti tai ilman aiheellista tarkoitusta hoidon
        seurauksena laskenut, aiheuttanut itkuisuutta, aivosumua, huonoja ajatuksia esim. itsetuhoisuudesta sekä toimintakyvyn rajun laskun. Persoonallisuus myös on muuttunut aika täysin ja se myös tuntunut minusta kamalalta. Sekä ystävät huomanneet muutokset lääkityksen aikoina.
        Teillä muilla onko kokemuksia selviytymisestä neuroleptilääkityksistä ja miten olette ilman lääkkeitä jaksanut sekä onko vointi voinutkin parantua?
        Odotan, jos muilla on mielipiteitä tai kommentteja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle on määrätty uutena lääkkeenä se Reagila- neurolepti. On mennyt se nyt kaksi viikkoa ja kolme päivää annoksella 1,5mg/pv.
        Ensin alkoi verenpaineet nousta korkeiksi aiemmin toimivista verenpaine lääkityksestä huolimatta sekä kohosi myös pulssi.
        Lisäsin pitkiä kävelylenkkejä niin verenpaine laski hyvin, mutta päänsärky on vaihteleva, mutta jatkuva ja epämääräinen "puutumisen" tunne päässä.
        Viikon kuluttua lääkkeen aloituksesta alkoivat myös heräilyt öisin varhain sekä nukahtaminen uudestaan on käynyt vaikeaksi ja voinut uni sitten käväistä vasta monen tunnin valvomisen jälkeen.
        Olen silti noussut aamuisin ylös ja aloittanut päivät kuten ennenkin.
        Alkaa kuitenkin tuntua jaksamisen nopeana heikentymisenä yli kahden viikon lääkityksen kanssa, jos tätä lääkettä vielä voidaan jatkaa minulla ja vain edelleen seurataan sen vaikutuksia.
        Onko jollain lukijoista tietoa, miten lääkityksen kokeilu voisi olla kohtuudessaan joidenkin rajojen kanssa oleva asia?
        Minulle on laitettu skitsofrenia diagnoosi n. 23 vuotta sitten. Tämän diagnoosin yleisten sairauskuvailujen perusteella en voi oikein tuntea sairaudentuntoa tai pystynyt tuntea ennenkään erityistä hoidon tarvetta neurolepteilla ja muillakaan mielentoimintoihin vaikuttavilla lääkkeillä.
        Yleensä mieliala on paradoksaalisesti tai ilman aiheellista tarkoitusta hoidon
        seurauksena laskenut, aiheuttanut itkuisuutta, aivosumua, huonoja ajatuksia esim. itsetuhoisuudesta sekä toimintakyvyn rajun laskun. Persoonallisuus myös on muuttunut aika täysin ja se myös tuntunut minusta kamalalta. Sekä ystävät huomanneet muutokset lääkityksen aikoina.
        Teillä muilla onko kokemuksia selviytymisestä neuroleptilääkityksistä ja miten olette ilman lääkkeitä jaksanut sekä onko vointi voinutkin parantua?
        Odotan, jos muilla on mielipiteitä tai kommentteja!

        Nämä linkit olen itse kokenut hyödyllisiksi.

        https://madinfinland.org/3828-2/

        Tarina onnistuneesta neuroleptivieroituksesta

        https://madinfinland.org/kirjoitukset/minun-tarinani/

        https://madinfinland.org/toiminta/taho-tampere/vieroitusryhma/

        https://madinfinland.org/toiminta/taho-helsinki/ssri-ryhma/

        https://madinfinland.org/psykoosilaakkeita-kayttavien-ihmisten-kokemuksia-mia/

        https://madinfinland.org/psykoosilaakkeet/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle on määrätty uutena lääkkeenä se Reagila- neurolepti. On mennyt se nyt kaksi viikkoa ja kolme päivää annoksella 1,5mg/pv.
        Ensin alkoi verenpaineet nousta korkeiksi aiemmin toimivista verenpaine lääkityksestä huolimatta sekä kohosi myös pulssi.
        Lisäsin pitkiä kävelylenkkejä niin verenpaine laski hyvin, mutta päänsärky on vaihteleva, mutta jatkuva ja epämääräinen "puutumisen" tunne päässä.
        Viikon kuluttua lääkkeen aloituksesta alkoivat myös heräilyt öisin varhain sekä nukahtaminen uudestaan on käynyt vaikeaksi ja voinut uni sitten käväistä vasta monen tunnin valvomisen jälkeen.
        Olen silti noussut aamuisin ylös ja aloittanut päivät kuten ennenkin.
        Alkaa kuitenkin tuntua jaksamisen nopeana heikentymisenä yli kahden viikon lääkityksen kanssa, jos tätä lääkettä vielä voidaan jatkaa minulla ja vain edelleen seurataan sen vaikutuksia.
        Onko jollain lukijoista tietoa, miten lääkityksen kokeilu voisi olla kohtuudessaan joidenkin rajojen kanssa oleva asia?
        Minulle on laitettu skitsofrenia diagnoosi n. 23 vuotta sitten. Tämän diagnoosin yleisten sairauskuvailujen perusteella en voi oikein tuntea sairaudentuntoa tai pystynyt tuntea ennenkään erityistä hoidon tarvetta neurolepteilla ja muillakaan mielentoimintoihin vaikuttavilla lääkkeillä.
        Yleensä mieliala on paradoksaalisesti tai ilman aiheellista tarkoitusta hoidon
        seurauksena laskenut, aiheuttanut itkuisuutta, aivosumua, huonoja ajatuksia esim. itsetuhoisuudesta sekä toimintakyvyn rajun laskun. Persoonallisuus myös on muuttunut aika täysin ja se myös tuntunut minusta kamalalta. Sekä ystävät huomanneet muutokset lääkityksen aikoina.
        Teillä muilla onko kokemuksia selviytymisestä neuroleptilääkityksistä ja miten olette ilman lääkkeitä jaksanut sekä onko vointi voinutkin parantua?
        Odotan, jos muilla on mielipiteitä tai kommentteja!

        http://akukopakkala.fi/hyva-tietaa-skitsofreniasta/

        HYVÄ TIETÄÄ SKITSOFRENIASTA

        "Neuroleptien pitkäaikaishyötyjen tutkimuksia

        Asian ratkaisemiseksi NIMH rahoitti useita tutkimuksia 1970 luvulla.
        Carpenter ja McGlashan havaitsivat, että ilman lääkkeitä hoidetut voitiin kotiuttaa sairaalasta nopeammin kuin lääkkeillä hoidetut. Lääkkeillä hoidetuista 45 prosentilla psykoosi uusiutui seuraavan vuoden aikana, ilman lääkkeitä hoidetuilla 35 prosentilla. Ilman lääkkeitä hoidetuilla oli vähemmän masennusta, tunteiden latistumista ja liikuntavaikeuksia kuin lääkityillä.

        McGlashan ja Carpenterin mukaan lääkkeittä hoidettut potilaat kertoivat kokemuksen olleen paitsi ahdistava, myös palkitseva ja opettava. He elivät psykoosin läpi ilman tunteita lamaannuttavia lääkkeitä. McGlashan ja Carpenter päättelivät lääkkeittä hoidettujen oppineen kokemastaan ja olevan kyvykkäämpiä selviytymään elämänsä tulevista haasteista (19).

        Rappaportin Kalifornian yliopistossa tekemä tutkimus ja sen tulokset olivat vakuuttavat. Hän satunnaisti 80 ensimmäistä kertaa skitsofreniaa sairastavaksi diagnosoitua nuorta miestä kahteen ryhmään. Ensimmäistä ryhmää hoidettiin sairaalassa tavanmukaisella lääkityksellä, toista hoidettiin lumelääkkeillä.

        Psykoosilääkkeillä hoidettujen huomattavimmat oireet vähenivät nopeammin. Silti molempien ryhmien potilaat toipuivat ja kotiutettiin keskimäärin kuudessa viikossa. Tässä vaiheessa kaksi ryhmää jakaantuivat. Molemmista ryhmistä puolta potilaista lääkittiin nyt ”uusiutumisen estämiseksi”. Rappaport seurasi potilaita kolme vuotta. Potilaista, jotka olivat päässeet ryhmään mitä ei lääkitty lainkaan, 8 % joutui sairaalaan tilan uusiutumisen takia. Koko ajan tehokkaasti lääkityistä potilaista päätyi seuranta-aikana sairaalaan tilan uusiutumisen vuoksi 73 prosenttia!

        ”Tulosten perusteella antipsykoottinen lääkitys ei ole suositeltava hoitomuoto, ainakaan osalle potilaista, mikäli olemme kiinnostuneitä potilaiden pitkäaikaisesta edistymisestä” totesi Rappaport (20)."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle on määrätty uutena lääkkeenä se Reagila- neurolepti. On mennyt se nyt kaksi viikkoa ja kolme päivää annoksella 1,5mg/pv.
        Ensin alkoi verenpaineet nousta korkeiksi aiemmin toimivista verenpaine lääkityksestä huolimatta sekä kohosi myös pulssi.
        Lisäsin pitkiä kävelylenkkejä niin verenpaine laski hyvin, mutta päänsärky on vaihteleva, mutta jatkuva ja epämääräinen "puutumisen" tunne päässä.
        Viikon kuluttua lääkkeen aloituksesta alkoivat myös heräilyt öisin varhain sekä nukahtaminen uudestaan on käynyt vaikeaksi ja voinut uni sitten käväistä vasta monen tunnin valvomisen jälkeen.
        Olen silti noussut aamuisin ylös ja aloittanut päivät kuten ennenkin.
        Alkaa kuitenkin tuntua jaksamisen nopeana heikentymisenä yli kahden viikon lääkityksen kanssa, jos tätä lääkettä vielä voidaan jatkaa minulla ja vain edelleen seurataan sen vaikutuksia.
        Onko jollain lukijoista tietoa, miten lääkityksen kokeilu voisi olla kohtuudessaan joidenkin rajojen kanssa oleva asia?
        Minulle on laitettu skitsofrenia diagnoosi n. 23 vuotta sitten. Tämän diagnoosin yleisten sairauskuvailujen perusteella en voi oikein tuntea sairaudentuntoa tai pystynyt tuntea ennenkään erityistä hoidon tarvetta neurolepteilla ja muillakaan mielentoimintoihin vaikuttavilla lääkkeillä.
        Yleensä mieliala on paradoksaalisesti tai ilman aiheellista tarkoitusta hoidon
        seurauksena laskenut, aiheuttanut itkuisuutta, aivosumua, huonoja ajatuksia esim. itsetuhoisuudesta sekä toimintakyvyn rajun laskun. Persoonallisuus myös on muuttunut aika täysin ja se myös tuntunut minusta kamalalta. Sekä ystävät huomanneet muutokset lääkityksen aikoina.
        Teillä muilla onko kokemuksia selviytymisestä neuroleptilääkityksistä ja miten olette ilman lääkkeitä jaksanut sekä onko vointi voinutkin parantua?
        Odotan, jos muilla on mielipiteitä tai kommentteja!

        Tappava psykiatria ja lääkinnän harha.

        tappava_psykiatria_lukunäyte.pdf

        Psykoterapia skitsofrenian hoidossa
        Psykiatri Loren Mosher sai hyviä tuloksia skitsofrenian hoidossa välttämällä
        psykoosilääkkeiden käyttöä (ks. luku 6), mutta muut psykiatrit kokivat hänen
        metodinsa uhkaaviksi.22 Mosherin henkilökunta kohteli potilaita empaattisesti
        ja arvostaen ja käytti mahdollisimman vähän lääkkeitä. Potilaiden psykoosijaksot uusivat harvemmin ja he pystyivät säilyttämään työpaikkansa ja opiskelemaan paremmin kuin ne, jotka saivat psykoosilääkkeitä. Hänen hoitohenkilökuntaansa ei kuulunut psykiatreja, ja asiantuntijat kokivat loukkauksena,
        että tavalliset ihmiset pystyivät auttamaan hulluksi tulleita enemmän kuin
        psykiatrit ihmelääkkeillään. Mosher oli kuitenkin Yhdysvaltain kansallisen
        mielenterveysinstituutin (NIMH) skitsofreniakeskuksen johtaja, joten häntä
        ei ollut helppo pysäyttää. NIMHin kliinisen projektikomitean oli siis saatava
        hänen tutkimustiiminsä lähestymistapa vaikuttamaan tieteellisesti epäilyttävältä. Komitea myös vähensi Mosherin projektin rahoitusta niin paljon, ettei
        sitä enää voitu jatkaa.22
        Tämä on hopeaselkäpsykiatrien standardimenettely, mikäli projektin
        tulokset uhkaavat status quota ja heidän huolellisesti muokkaamaansa kuvaa psykiatriasta. Mosher yritti kiertää esteen hakemalla rahoitusta toiselta
        NIMHin osastolta, jonka alaa oli sosiaalihuolto, ja vertaisarviointikomitea oli
        erittäin innostunut. Kliininen projektikomitea kuitenkin ampui projektin alas,
        koska se uhkasi koko akateemisen lääkemalliin perustuvan psykiatrian uskottavuutta. Se vihjaili tutkimuksesta muka löytyneen ”vakavia virheitä” ja viimeinen isku oli, että lisärahoitusta heruisi vain, jos Mosher väistyisi projektin
        johdosta ja komitea voisi suunnitella projektin uudestaan!
        Tämä on yksi rumimmista tempuista, joita olen koskaan nähnyt käytettävän korkeassa asemassa olevaa tutkijaa vastaan, ja 25 vuotta myöhemmin
        Mosher sanoi katkerasti: ”Koska tulokset olivat niin hyviä, minä en mitenkään voinut olla rehellinen tiedemies.”22 Kun komitea oli tehnyt projektista
        selvää eikä rehellisyydestä enää ollut haittaa, se kuitenkin teki tämän hämmästyttävän tunnustuksen:
        ”Projekti on luultavasti osoittanut, että joustava, lääkkeetön psykososiaalinen hoito-ohjelma, joka toteutetaan muualla kuin sairaalassa ja jossa hoitohenkilökunta koostuu muista kuin asiantuntijoista, voi toimia yhtä hyvin kuin
        perinteinen sairaalan ulkopuolella annettu mielenterveyshoito.”22
        Mosherista tehtiin hylkiö ja hänet potkaistiin kolme vuotta myöhemmin
        kokonaan ulos NIMHista. Jos muut yhdysvaltalaiset uskaltautuivat kyseenalaistamaan neuroleptien ansioita, he oppivat pian, ettei se edistäisi heidän
        uraansa, eikä NIMH myöntänyt enää varoja tämäntyyppisille projekteille.4
        Mosherin metodit otettiin kuitenkin käyttöön useissa Euroopan maissa,
        ja muut lääkärit raportoivat saaneensa mahdollisimman vähäisellä lääkkeiden käytöllä yhtä hyviä tuloksia kuin Mosher.22 Monta vuotta myöhemmin
        psykiatri John Bola analysoi Mosherin tutkimuksen seuranta-aineiston, joka
        oli siihen asti vain kerännyt pölyä arkistossa, ja havaitsi tulosten olevan vielä
        positiivisempia kuin mitä Mosher oli julkaissut.22


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tappava psykiatria ja lääkinnän harha.

        tappava_psykiatria_lukunäyte.pdf

        Psykoterapia skitsofrenian hoidossa
        Psykiatri Loren Mosher sai hyviä tuloksia skitsofrenian hoidossa välttämällä
        psykoosilääkkeiden käyttöä (ks. luku 6), mutta muut psykiatrit kokivat hänen
        metodinsa uhkaaviksi.22 Mosherin henkilökunta kohteli potilaita empaattisesti
        ja arvostaen ja käytti mahdollisimman vähän lääkkeitä. Potilaiden psykoosijaksot uusivat harvemmin ja he pystyivät säilyttämään työpaikkansa ja opiskelemaan paremmin kuin ne, jotka saivat psykoosilääkkeitä. Hänen hoitohenkilökuntaansa ei kuulunut psykiatreja, ja asiantuntijat kokivat loukkauksena,
        että tavalliset ihmiset pystyivät auttamaan hulluksi tulleita enemmän kuin
        psykiatrit ihmelääkkeillään. Mosher oli kuitenkin Yhdysvaltain kansallisen
        mielenterveysinstituutin (NIMH) skitsofreniakeskuksen johtaja, joten häntä
        ei ollut helppo pysäyttää. NIMHin kliinisen projektikomitean oli siis saatava
        hänen tutkimustiiminsä lähestymistapa vaikuttamaan tieteellisesti epäilyttävältä. Komitea myös vähensi Mosherin projektin rahoitusta niin paljon, ettei
        sitä enää voitu jatkaa.22
        Tämä on hopeaselkäpsykiatrien standardimenettely, mikäli projektin
        tulokset uhkaavat status quota ja heidän huolellisesti muokkaamaansa kuvaa psykiatriasta. Mosher yritti kiertää esteen hakemalla rahoitusta toiselta
        NIMHin osastolta, jonka alaa oli sosiaalihuolto, ja vertaisarviointikomitea oli
        erittäin innostunut. Kliininen projektikomitea kuitenkin ampui projektin alas,
        koska se uhkasi koko akateemisen lääkemalliin perustuvan psykiatrian uskottavuutta. Se vihjaili tutkimuksesta muka löytyneen ”vakavia virheitä” ja viimeinen isku oli, että lisärahoitusta heruisi vain, jos Mosher väistyisi projektin
        johdosta ja komitea voisi suunnitella projektin uudestaan!
        Tämä on yksi rumimmista tempuista, joita olen koskaan nähnyt käytettävän korkeassa asemassa olevaa tutkijaa vastaan, ja 25 vuotta myöhemmin
        Mosher sanoi katkerasti: ”Koska tulokset olivat niin hyviä, minä en mitenkään voinut olla rehellinen tiedemies.”22 Kun komitea oli tehnyt projektista
        selvää eikä rehellisyydestä enää ollut haittaa, se kuitenkin teki tämän hämmästyttävän tunnustuksen:
        ”Projekti on luultavasti osoittanut, että joustava, lääkkeetön psykososiaalinen hoito-ohjelma, joka toteutetaan muualla kuin sairaalassa ja jossa hoitohenkilökunta koostuu muista kuin asiantuntijoista, voi toimia yhtä hyvin kuin
        perinteinen sairaalan ulkopuolella annettu mielenterveyshoito.”22
        Mosherista tehtiin hylkiö ja hänet potkaistiin kolme vuotta myöhemmin
        kokonaan ulos NIMHista. Jos muut yhdysvaltalaiset uskaltautuivat kyseenalaistamaan neuroleptien ansioita, he oppivat pian, ettei se edistäisi heidän
        uraansa, eikä NIMH myöntänyt enää varoja tämäntyyppisille projekteille.4
        Mosherin metodit otettiin kuitenkin käyttöön useissa Euroopan maissa,
        ja muut lääkärit raportoivat saaneensa mahdollisimman vähäisellä lääkkeiden käytöllä yhtä hyviä tuloksia kuin Mosher.22 Monta vuotta myöhemmin
        psykiatri John Bola analysoi Mosherin tutkimuksen seuranta-aineiston, joka
        oli siihen asti vain kerännyt pölyä arkistossa, ja havaitsi tulosten olevan vielä
        positiivisempia kuin mitä Mosher oli julkaissut.22

        Mosherin tulokset on vahvistettu Suomessa.4
        Kokeilut alkoivat vuonna 1969,
        kun psykiatri Yrjö Alanen neuvoi henkilökuntaansa kuuntelemaan potilai-
        ta, jotka vainoharhaisista puheistaan huolimatta kertoivat usein mielekkäitä
        tarinoita vaikeasta taustastaan. Hoidon ydin oli ryhmäperheterapia, jossa ei
        keskitytty psykoottisiin oireisiin vaan toivon säilyttämiseen. Potilaan otetta
        elämästä vahvistettiin puhumalla hänen aikaisemmista onnistumisistaan. Nykyään Suomen suositukset ovat valitettavasti melko lailla valtavirtaa – potilaiden lääkitystä suositellaan jatkettavan ainakin viisi vuotta ensimmäisen
        sairausjakson jälkeen, mikä on katastrofin resepti.
        Lapissa työtä jatkoi Jaakko Seikkula, ja metodi alettiin tuntea avoimen
        dialogin nimellä. 75 potilaan otoksessa, jossa 30:lla oli skitsofrenia ja 45:llä
        muita psykooseja, kahta kolmasosaa ei ollut koskaan altistettu psykoosilääkkeillä, mutta viiden vuoden kuluttua 80 % oli töissä, koulutuksessa tai etsi
        töitä.4 Seikkula on selittänyt Whitakerille, että jos ihmiset pannaan lääkehoitoon, he menettävät otteensa elämästä eivätkä enää osaa pitää huolta itsestään. Ideana on siis rajoittaa psykotrooppisten lääkkeiden käyttöä pitämällä
        avoimia kokouksia, missä osallistujat jakavat vapaasti ajatuksiaan. Näissä
        tapaamisissa käytetään hyvin erilaista kieltä kuin mitä terapeutit yleensä käyttävät, ja potilaiden kokemuksia ja ajatuksia ja myös omaisten kokemuksia ja
        ajatuksia kuunnellaan enemmän.4
        Kuten tanskalainen filosofi Søren Kierkegaard kirjoitti 1800-luvulla, ihmiset on kohdattava heidän omalla alueellaan.
        Se pätee myös psykiatriaan.
        Tärkeä osa metodia on, että hoitotiimi järjestää tapaamisen vuorokauden
        sisällä, jos psykoosi on tulollaan. Länsi-Lapissa ilmenee vuosittain vain 2–3
        uutta skitsofreniatapausta, mikä on 90 % vähemmän kuin 1980-luvun alussa. Syynä on se, että psykoottiset jaksot kestävät harvemmin pitempään kuin
        puoli vuotta, mikä diagnoosiin vaaditaan. Myös psykiatristen palvelujen kulut
        ovat pienentyneet.
        Psykoterapia vaikuttaa taloudellisesti kannattavalta tavalta hoitaa skitsofreniaa. NICEn vuoden 2012 suositusten mukaan systemaattinen katsaus
        taloudellisesta näytöstä osoitti, että kognitiivinen käyttäytymisterapia paransi
        kliinisiä tuloksia ilman lisäkustannuksia, ja taloudellinen mallinnus viittasi
        siihen, että siitä koituisi säästöjä, koska sairaalajaksoja olisi vähemmän.


    • Anonyymi

      "The cost for Caplyta oral capsule 42 mg is around $1,470 for a supply of 30."

      Hinta on ainakin kohdillaan.

    • Anonyymi

      varmaan hinta kohdillaan, mutta eikö koodilla ye 112 saa psyykelääkkeet apteekista 4,50€..

      • Anonyymi

        Saa,kela maksaa loput.siis mikäli kyseinen lääke hyväksytään korvattavuuden piiriin.Jotkut uudet lääkkeet ovat niin ryöstöhinnoiteltuja, että niitä ei korvata.


    • Anonyymi

      joku hätäkoodi tuo 112, koska lääkeisiin saa tuolla melkoiset allennukset

    • Anonyymi

      Əi olə tiətoa.

    • Anonyymi

      Osaako joku vastata? Onko kenelläkään tietoa???

      • Anonyymi

        Nyt on 2024! Onko kenelläkään tietoa? Kaikki huhut ja muut tiedot ovat kiinnostavia! Minulla on lääkkeen muutos edessä nyt koska nykyinen lääke nostaa maksa-arvoja liikaa.


    • Anonyymi

      Mulla on Reagila käytössä, aiheuttaa unettomuutta, nukun tunnin lyhyemmin, katkonaiset yöunet, herään puolituntia nukkumaan menon jälkeen, mutta saan taas nukutuksi. Pakko käyttää, kun ei ole muutakaan.

    • Anonyymi

      Lisääkö reagila painoa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe