Miten leegot voi?

Anonyymi

Ei hätää.

Tekarit voi kai pestä vaikka tiskikoneessa. Ongelmia hampuleitten kans on lähinnä niillä, joilla on omiakin hampaita. Hirvee duuni muuten huolehtia omista hampaista, kallistakin. Kun pitääpi maksella hammastahnat, hammasharjat, suuvedet, tarkistuskäynnit, paikkaukset ja aivan hitosti menee muuten elämän aikana aikaa hammasten hoitoon.
'
Noo, nyt kehitetty tieteellisin menetelmin uusi kosvavalokone. Äts, siis hampaanhoitokone. Ihmeaite, joka pelastaapi kaikkien immeisten leegot, kunhan sitä vaan käyttääpi:

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/hyvastit-hampaiden-reikiintymiselle-uusi-menetelma-tappaa-haitallisia-bakteereja-kotikayttoon-tarkoitettu-laite-tulossa-myyntiin-jo-tana-vuonna/835227/

Noo, hintaahan apparaatille ja sen käytölle, sekä pakollisille oheistuotteille voi kertyä melkoisesti. Mitäpä siitä, pääasiahan on, että on omat leegot mukana arkussa.

Pitäiskö mennä puoskaskarille ja poistattaa omat hampaansa ja ostaa tekarit? Tulis aika paljon halvemmaksi pitkässä juoksussa, kuin stanasti maksava hampaiden hoito?

=DW=

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämä olisi hyvä info palvelu -ja vaivaistaloihin. Vai onko niillä varaa ostaa tiskikonetta, kun vanhus on niin kallis hoidettava?

• Anonyymi

Oulu...ei kai korvavalomiehet ole mukana:)))

• Anonyymi

Lukekaa piruuttanne Lucia Berlin'in kirja Siivoojan käsikirja - ja muita kertomuksia. Ja siitä ainakin se hammaslääkäri-kertomus. ;D)))

• Muistan kuinka äitini pesi hampaanasa lavuaarissa hanan alla.
      Todella työlästä jos vertaa häneen. Pesen aamuin illoin hampaat. Jos syön jotain sokeripitoista niin pesen heti kun tulee tilaisuus. Vaikka olenkin lukenut jostain että heti sokerin syömisen jälkeen on pidettävä taukoa ennen hampaiden pesua. Näitä ohjeita riittää, kaikkia ei ehdi noudattamaan.

• Anonyymi

Minulta jää moinen vekotin ostamatta.

Käytän sähköhammasharjaa ja hammasväliharjaa. Niillä pärjään vallan mainiosti jatkossakin.

Kerran vuodessa hämmaslääkäri tutkii hammaskalustoni ja koko suuni. Hinta n.50€.
      Suuhygienisti poistaa hammaskiven 1-2 kertaa vuodessa. Käyntimaksu n.40€.

90-luvulla on viimeksi laitettu hampaaseen paikka.
      Meinasinpa puhua palturia.
      Toissa vuonna irtosi yksi paikka, joka laitettiin 1960-luvulla, ja pitihän sen tilalle laittaa uusi paikka. Paikkauksen hintaa en nyt muista, mutta ei se kovinkaan hinnakasta ollut.

kylmätotuus

• Anonyymi

Fairilla pesen tekarit juoksevan veden alla.
        Muutamat omat hampit tahnalla.
        Yöksi hyllyyn, niin saavat ikenet lepoa yön ajan.
        Tekarit olleet yli 40 vuotta, tai eivät ole alkuperäiset, uusinut olen. Kallista, ei saa edes Kelasta kantasuomalainen jelppiä .
        Mamuille on eri säännöt.

• Anonyymi

Tekarit olleet yli 40 vuotta, tai eivät ole alkuperäiset, uusinut olen. Kallista, ei saa edes Kelasta kantasuomalainen jelppiä .
        Mamuille on eri säännöt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mamuille on eri säännöt.

On harvinaista, että 20-30- vuotias tarvitsee hammasproteesin.
        Onko sinulla jokin sairaus, joka tuhosi omat hampaasi, vai mistä johtui, että tarvitsit hammasproteesin noin nuorena?

Kela voi maksaa korvausta hammasproteesista, jos olet oikeutettu toimeentulotukeen. Kannattaa myös ottaa selvää siitä, olisitko oikeutettu saamaan korvausta kotikuntasi sosiaalitoimistosta .

Viittauksesi mamuihin on asiaton, eikä pidä paikkaansa.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On harvinaista, että 20-30- vuotias tarvitsee hammasproteesin.
        Onko sinulla jokin sairaus, joka tuhosi omat hampaasi, vai mistä johtui, että tarvitsit hammasproteesin noin nuorena?

Kela voi maksaa korvausta hammasproteesista, jos olet oikeutettu toimeentulotukeen. Kannattaa myös ottaa selvää siitä, olisitko oikeutettu saamaan korvausta kotikuntasi sosiaalitoimistosta .

Viittauksesi mamuihin on asiaton, eikä pidä paikkaansa.

kylmätotuus

Niin. Harvalla mamulla on tekareita, ellei ole menettänyt hampaitaan isiksen riveissä. Muutenhan he ovat terveitä iPhone miehiä niskassaan sotilaskarkuruus ja milloin mitäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin. Harvalla mamulla on tekareita, ellei ole menettänyt hampaitaan isiksen riveissä. Muutenhan he ovat terveitä iPhone miehiä niskassaan sotilaskarkuruus ja milloin mitäkin.

Nyt ei ollut kyse Isiksestä ollenkaan.
        Ei 1970-1980-luvuilla ollut tietoakaan ko.järjestöstä.

Älä yritä viedä asiaa hammasproteesista sivuraiteelle, vaikka kuinka mielesi tekisi. Pitäydy asiassa, jos se on suinkin mahdollista!

Kysyin, mikä oli syynä, että 20-30- vuotias tarvitsi hammasproteesin ?
        Siihen odotan vastausta edelleenkin.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mamuille on eri säännöt.

Jos pesee Fairy:lla, eikö puhe ala kuplia?

👀

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ei ollut kyse Isiksestä ollenkaan.
        Ei 1970-1980-luvuilla ollut tietoakaan ko.järjestöstä.

Älä yritä viedä asiaa hammasproteesista sivuraiteelle, vaikka kuinka mielesi tekisi. Pitäydy asiassa, jos se on suinkin mahdollista!

Kysyin, mikä oli syynä, että 20-30- vuotias tarvitsi hammasproteesin ?
        Siihen odotan vastausta edelleenkin.

kylmätotuus

Muistaakseni Pohjanmaan jokien vesi oli niin rautaista, että se syövytti hampaita.
        Rippiskoulun käyneelle lahjaksi tekarit.
        Fluoria alettiin laittamaan vesijohtoveteen, kun huomattiin aineen reikiä ehkäisevä vaikutus.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistaakseni Pohjanmaan jokien vesi oli niin rautaista, että se syövytti hampaita.
        Fluoria alettiin laittamaan vesijohtoveteen, kun huomattiin aineen reikiä ehkäisevä vaikutus.

Beng

Jotain tollasta.

Aikoinaan ihmisten hampaat ei ainakaan reikiintyneet liiasta karamellin syömisestä, erittäin ollut terveellinen ruokavalio, jos ruokaa siis on ollut. Se tollanen simppeli suomalainen ruokavalio toisaalta aikas ykstoikkonen, eip ollut myösjään etelänhetelmiä, että jotain puutostauteja saattoi tulla. Noh jokamökissä oli kantturoita, että kalsiumia nyt ainakin saivat tarpeekseen.

Yks juttu on sitten hampaitten harjaileminen, tuskin oli kovin yleistä, eikä tainnut olla oikein harjoja ja mäntysuopallakohan lienevät harjailleet, jos jollain juuriharjalla jynssäsivätten?

Muistan kuitenkin, kansakoulussa oli yläluokilla muutamia skidejä, joilla oli leegot kuin Andy McCoy:lla, net varmaanin sai tekarit rippilahjaksi. Ja aikuisilla, niillä nyt oli usein harvat hampaat, eläkeläiset söi ikenillään näkkileipää.

Totta on, mun ikäpolvella oli jo hammasharjarjat, skolessa fluorattiin, oli vesijohtokin jo hyvin varhain. Sitä en tiedä, oliko vesijohtovedessä fluoria, jotenkin mun mielestä sitä laitetaan veden pilaantumista estämään, mutta vaikuttahaan se jotain hampaisiinkin.

Niin juu ja oli hammashoito. Jiihaa, kiva mennä kokoluokan kans linjurilla päiväksi kaupunkiin, jossa kaikkien hampaat hoideltiin sarjatyönä samantien. aakkosjärjestyksessä, kiva olla jonon hännillä, kun päivän katellut vertavuotavia luokkakamuja ja kuunnella huutoa parkunaa, sekä poran jyrinää. Jälkeenpäin miettinyt, olikohan niillä siihen aikaan jotain diisselimoottorisia hammasporakoneita?

Noh, ainakin jäi terve pelko hammaslääkäriä kohtaan ja aika aktiivisesti tullut harjailtua sittemmin purukalustoa. Omilla leegoilla mennään. Pitäis kyllä käydä paikkauttamassa ja joku hampaanraato pitäis kiskoa poiskin. Nykyisin hammaslekuri liki miellyttävä kokemus, suutakaan ei tarvi aukoa niin suureksi, että lekurin kädet sinne mahtuu. Ja kun sanoo, että pelkää, saapi rauhoittavaa pilleriä.

Ainiin, unohtui. Mulla käsitys, puudutusaineet oli kalliita, ja kunta kitsasteli niissä, aina poraaminen sattui ja aina oli pakotuksia ja turpavärkki puuduksissa. Taitaa nykyisin olla paremmat dropit.

Kehitys on kehittynyt hammaspuolella ja hammashygeeniassa rutkasti. Mä vaan jotenkin suhtaudun aloituksen linkkiin vähän skeptisesti. Voi ollakin, että toimii, mutta kuinkahan yleistynee ja paljonkohan lie hyötyä, koska nykyisin siis asiat aika hyvin jokatapauksessa.

Toi, miks hampaat mätäni suuhun aikanaan jo nuorella iällä, voinut olla useitten asioitten summa. Nykyisin yleensä jäädään "hyvin itse ansaituille" loiseläkeläispummipäiville omat leegot suussa.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Jotain tollasta.

Aikoinaan ihmisten hampaat ei ainakaan reikiintyneet liiasta karamellin syömisestä, erittäin ollut terveellinen ruokavalio, jos ruokaa siis on ollut. Se tollanen simppeli suomalainen ruokavalio toisaalta aikas ykstoikkonen, eip ollut myösjään etelänhetelmiä, että jotain puutostauteja saattoi tulla. Noh jokamökissä oli kantturoita, että kalsiumia nyt ainakin saivat tarpeekseen.

Yks juttu on sitten hampaitten harjaileminen, tuskin oli kovin yleistä, eikä tainnut olla oikein harjoja ja mäntysuopallakohan lienevät harjailleet, jos jollain juuriharjalla jynssäsivätten?

Muistan kuitenkin, kansakoulussa oli yläluokilla muutamia skidejä, joilla oli leegot kuin Andy McCoy:lla, net varmaanin sai tekarit rippilahjaksi. Ja aikuisilla, niillä nyt oli usein harvat hampaat, eläkeläiset söi ikenillään näkkileipää.

Totta on, mun ikäpolvella oli jo hammasharjarjat, skolessa fluorattiin, oli vesijohtokin jo hyvin varhain. Sitä en tiedä, oliko vesijohtovedessä fluoria, jotenkin mun mielestä sitä laitetaan veden pilaantumista estämään, mutta vaikuttahaan se jotain hampaisiinkin.

Niin juu ja oli hammashoito. Jiihaa, kiva mennä kokoluokan kans linjurilla päiväksi kaupunkiin, jossa kaikkien hampaat hoideltiin sarjatyönä samantien. aakkosjärjestyksessä, kiva olla jonon hännillä, kun päivän katellut vertavuotavia luokkakamuja ja kuunnella huutoa parkunaa, sekä poran jyrinää. Jälkeenpäin miettinyt, olikohan niillä siihen aikaan jotain diisselimoottorisia hammasporakoneita?

Noh, ainakin jäi terve pelko hammaslääkäriä kohtaan ja aika aktiivisesti tullut harjailtua sittemmin purukalustoa. Omilla leegoilla mennään. Pitäis kyllä käydä paikkauttamassa ja joku hampaanraato pitäis kiskoa poiskin. Nykyisin hammaslekuri liki miellyttävä kokemus, suutakaan ei tarvi aukoa niin suureksi, että lekurin kädet sinne mahtuu. Ja kun sanoo, että pelkää, saapi rauhoittavaa pilleriä.

Ainiin, unohtui. Mulla käsitys, puudutusaineet oli kalliita, ja kunta kitsasteli niissä, aina poraaminen sattui ja aina oli pakotuksia ja turpavärkki puuduksissa. Taitaa nykyisin olla paremmat dropit.

Kehitys on kehittynyt hammaspuolella ja hammashygeeniassa rutkasti. Mä vaan jotenkin suhtaudun aloituksen linkkiin vähän skeptisesti. Voi ollakin, että toimii, mutta kuinkahan yleistynee ja paljonkohan lie hyötyä, koska nykyisin siis asiat aika hyvin jokatapauksessa.

Toi, miks hampaat mätäni suuhun aikanaan jo nuorella iällä, voinut olla useitten asioitten summa. Nykyisin yleensä jäädään "hyvin itse ansaituille" loiseläkeläispummipäiville omat leegot suussa.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotain tollasta.

=DW=

Höh.

Tupleerasi. Tuli oikein kaks ilmoitusta, että viesti lähtenyt onnistuneesti, siis samaan aikaan :D

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höh.

Tupleerasi. Tuli oikein kaks ilmoitusta, että viesti lähtenyt onnistuneesti, siis samaan aikaan :D

=DW=

Tuplaviestit siinä mukana ylä- ja alaproteesit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotain tollasta.

=DW=

Luin jostain suomalaisten hampaitten hoidosta. Viisikymmenluvun puolivälissä vähemmän kuin puolet kansalaista omisti hammasharjan. Vasta 60-luvun puolivälissä alettiin hampaita hoitamaan omatoimisesti enemmänkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mamuille on eri säännöt.

Voi perrr....mamu vie hampaatkin suusta:)))
        ''Kansanterveyslaki (66/1972) velvoittaa kunnan järjestämään asukkailleen tarvittavat terveyspalvelut mukaan lukien hammashuolto. Kunnilla on joulukuun 2002 alusta lähtien ollut velvollisuus järjestää kunnan asukkaille hammashoito ilman ikärajoituksia. Kunnan kansanterveystyönä järjestämä hammashuolto koskee myös tarpeellista proteettista hoitoa. Proteettisen hoidon saaminen kunnallisessa hammashuollossa perustuu hammaslääkärin suun tutkimuksen perusteella tekemään yksilölliseen tarpeen määrittelyyn.''

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos pesee Fairy:lla, eikö puhe ala kuplia?

👀

Jopa murjasit omasta mielestäsi hyvän vitsin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jopa murjasit omasta mielestäsi hyvän vitsin.

Eka tekarit 70-luvulla, kun leegot oli siinä kunnossa, että nauraessa laitoin käden suun eteen , risoja hampaita häveten.
        En ollut ikäluokkani ainoa saman ongelman kanssa kylällämme.
        Monen asian summa risoihin hampaisiin.
        Yllä Dee Wee jo kuvaili aika hyvin.
        Hirveä kokemus 50-luvun kouluhammaslääkärillä käynti , ja aluksi ei hammasharjaa tahnasta tietoakaan, myöhemmin käytettiin ruokasuolaa harjassa.
        Jäi kammo, sekä hammalääkäriin pääsyn vaik eus sekä kalleus. Pelastus oli hyvä työpaikan sairauskassa isossa firmassa.

• Anonyymi

Kävin tänään suuhygienistillä, edellisestä käynnistä pari vuotta. Ei juurikaan hammaskiveä, värjäytymiä poisti.
      Sanoi että mulla poikkeuksellisen hyvin hoidettu ja siisti suu.

• Anonyymi

Mahtava keksintö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      73
      5599
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      274
      4890
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      45
      3214
    4. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      105
      2653
    5. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      5
      2312
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      3
      1580
    7. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      15
      1565
    8. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      29
      1418
    9. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1250
    10. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      127
      865
    Aihe