Paras vuosihyötysuhde lto:lle ?

Anonyymi

MIkähän olisi tällä hetkellä paras vuosihyötysuhteinen kone normaalilla ilmastoinnilla, jossa on sähkölämmitteinen jälkilämmitys?
- nyt käytössä 1998 laitettu laite, jossa ehkä jotain 30-45%.

7

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanha Enervent LTR6 jäteilma on-15 astetta kun ulkoilma on -26. Mieletön kone. Vuosihyötysuhde kait yli 75%.
      Koskaan ei ole sulatusta tarvinnut eikä jälkilämmitystä.

      (huonelämmöt meillä yleensä rapiat 23, IV poisto näkyy olevan useinmiten 25)

      -raksaaja(sh)

      • Anonyymi

        Kuinka teillä tuo poisto on 25, jos sisälämpö 23? Jokin lämmittää kanavistoa?

        OnnellinenSipokki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka teillä tuo poisto on 25, jos sisälämpö 23? Jokin lämmittää kanavistoa?

        OnnellinenSipokki

        Pesuhuone (25..26), ainavalmis sauna (30) ja tekninen tila (25).
        Lisäksi keitiössä on monasti 24..25, ja jos leivinuunia käytetty, katon rajassa varmaan 26 astetta (pakkaspäivinä etenkin).

        PeliPC:tä viriteltyäni olen huomannut että sen ilma poistuu serverikaapin katosta suoraan IV poistoon ja sekin ilma on silloin liki 30 asteinen. Mutta vehje on harvoin päällä.

        -raksaaja(sh)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesuhuone (25..26), ainavalmis sauna (30) ja tekninen tila (25).
        Lisäksi keitiössä on monasti 24..25, ja jos leivinuunia käytetty, katon rajassa varmaan 26 astetta (pakkaspäivinä etenkin).

        PeliPC:tä viriteltyäni olen huomannut että sen ilma poistuu serverikaapin katosta suoraan IV poistoon ja sekin ilma on silloin liki 30 asteinen. Mutta vehje on harvoin päällä.

        -raksaaja(sh)

        Saunassa about saman verran jahka hetivalmis kiuas täälläkin, mutta meikäläisellä kanavistoa tuolta vajaa 20m ennen konetta, joten ilma varmankin ehtii jäähtyä matkalla joitakin asteita ja ilma sekoittuu muihin poistoihin.

        Suihkussa samat 25-26 astetta. Teknisessä tilassa itsellä muutama aste viileämpää ja tuolta matkaa about 15m. Takkaa ei juurikaan tule poltettua, joten tuolla ei mainittavaa merkitystä itselle ja toisaalta katossa takkojen kohdalla tulot, eikä poistoja.

        Leffahuoneessa pitäisi olla poisto katossa, että lämmin ilma poistuisi. Nyt siellä on vain tulo ja poisto oven alta. Tykki lämmittää 300W, PC ehkä saman verran ja vahvari ja subbarikin jotakin vielä lämmittää = aina lämmöt lattiasta pois päältä. Ongelma lämmön suhteen usein. Poistoa tuonne ei helposti jälkikäteen saa. Selvä suunnittelulvirhe itsellä. Ilmanvaihdolla tietenkin voi korjata asiaa viileämmällä kaudella, mutta kesään se ei auta. ILP jäähdytykseen ainoa vaihtoehto, jota jo pitkään miettinyt.

        Kodinhoitohuone aika usein lämmin/kuuma kuivausrummun käytön takia.

        Itsellä poistoilma ei siis ole samaa luokkaa kuin teikäläisellä jahka poistoja yhteensä 13kpl ja vain sauna ja suihku oikeasti muita tiloja lämpimämpää ja KHH ajoittain.

        Niin. Liikalämpökin on jätettä, joka pitäisi saada pois.

        OnnellinenSipokki


      • Anonyymi

        Mitens tuloilma huoneisiin, paljonko on esim. -20C tai lähellä sitä?
        Itsellä jotain 12C kieppeillä tuloilma huoneisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitens tuloilma huoneisiin, paljonko on esim. -20C tai lähellä sitä?
        Itsellä jotain 12C kieppeillä tuloilma huoneisiin.

        Silloin kun ulkona oli -26 oli tuloilma huoneisiin 18 astetta. Sama tulos koneelta ja venttiilistä mitattuna.

        Sähkövastus alkaa lämmittää jos tulo putoaa 16 asteeseen.
        (jos kovalla pakkasella ei tulisijoja ole käytetty tulo on hetkellisesti käynyt 17...16 asteessa, mutta vastus ei ole vielä käynnistynyt.)

        Lauhalla tulo lipsahtelee yli 20 asteen.

        (poisto on meillä varmaan aavistuksen liian suurella. se pitäisi säätää tarkemmin)

        -raksaaja(sh)


    • Anonyymi

      Edesmennen Mer-Airn teoreettinen hyötysuhde oli yli 100 %.

      Käytännössä 140 m2 asunnon läämitykseen kuluu keskimäärin 5 € kuussa, joten aika lähellä 100 % sen on pakko olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1409
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      323
      1008
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      875
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      35
      673
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      147
      672
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      607
    7. 52
      561
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      508
    Aihe