Onko itselataavat hybridit

Anonyymi

Huijausta? Korostetaan miten säästää bensaa mutta säästääkö se todella kukkaroa? Mitenkäs kun niissä on ajomoodi jossa se tehostaa jarrutuksia jopa silloin kun löysää kaasua. Kuormittaako se sitten jarruja loppuuko jarruosat nopeammin entäs jos manuaali rasittaako se vaihteistoa ja kytkintä? Paljon kysymyksiä mutta ei vastauksia puhutaan vaan ympäristöystävällisyydestä mutta ei kuluttajan lompakosta. Minä ajan perinteisillä bensiiniautoilla ei tuo uusi tekniikka vielä oikein vakuuta. Lisäksi akkujen korjaus voiko vaihtaa yksittäisiä moduuleja vai onko ostettava koko paketti jos joskus akut särkyisi?

14

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyiset hybridit ja sähköautot ovat vain lyhytaikainen välivaihe parempiin tuotteisiin ja siksi en niitä tule vielä hankkimaan, vaan ajan uudella bensaturbolla lähivuodey ainakin. Bensan säästö on niin marginaalia nykyisillä ja mitätön osa autoilun kustannuksista.

    • Anonyymi

      Hybridejä tarjotaan ympäristösyistä, koska esim. Toyotan hybridien polttomoottorit ovat puhtaimpia päästöiltään. Hybridi ei käytä jarrutusenergian lataamisessa jarruja, joten ne kuluvat huomattavasti vähemmän kuin tavallisessa autossa. Hybridi on aina automaattivaihteinen, joten kepin vatkaaminen jää historiaan.
      Sähköautoilijat maksavat vielä paljon enemmän ympäristöystävällisyydestään kalliin hankintahinnan takia. Ei uusi autoileva kansa ole syntynyt säästämään ympäristön takia.

      • Anonyymi

        Tollolootan hypetykset ovat tippuneet kehityksen kelkasta. Tojoterot tottakai kehuskelevat 4 l/100 km normikulutuksilla.... vaan se todellisuus on 5-6,5 l/100 haarukassa. Kova lukema reilut 10 vuotta sitten, vaan ei enää, kun jo ihan tavan tekniikalla päästään kuutosella alkaviin lukemiin ja kaasuautoilla sekä lataushybridiellä tahkotaan 1-3 l/100 km kulutuksia.


    • Anonyymi

      Huijaa ja ei huijjaa energia ei koskaan tule tyhjästä toki auttaa jos saadaan jarrutusenergiaa talteen mutta pihalla se ei todellakaan lataa itseään, plug in lataa jos johto kytketty

    • Anonyymi

      Kukkaro tyhjenee ostettaessa eikä auto ole niin taloudellinen että se oikeestti kannattais niinku aikuisten oikeestti

      • Anonyymi

        Totta. Autoilussa suurin menoerä on arvonalenema, joten kaikkein huonoin vaihtoehto käyttökustannusten kannalta on sähköauto. Vaikka käyttökulut ovat pienet, niin menee kymmenkunta vuotta ennen kuin kalliimman hankintahinnan saa kuoletettua. Ja silloinkin ollaan vasta tasoissa uuden auton kanssa. Halvinta on tietenkin ajaa vanhalla.

        Tilanne muuttuu, jos mietitään päästöjä. Dieselit tipuvat välittömästi pois, tuottaahan dieselkäyttöinen henkilöauto nykyään öbat yhtä isot CO2 päästöt kuin modernit bensakoneet ja paljon suuremmat NOx päästöt (samaa tasoa kuin rekoilla ja busseilla!)

        Sähköauto olisi päästöjen suhteen ihan ylivertainen, koska päästöt alta 30 g CO2 per kilometri, kun perinteisellä tekniikalla mennään jossain 130 tasolla. Latauskelvottomilla hypetyksillä saa kulutuksesta pari litraa pois, mutta edelleen pyöritään yli 100 g/km.

        Lataushybridi on ollut selkeä voittaja myyntimäärien osalta (liikenteessä nyt 25 000 autoa, kun täyssähkäreitä vajaa 5000). Jos autolla pääasiassa ajetaan lyhyitä, alle 30 km matkoja (kuten valtaosa autoilijoista ajaa) ja latausta käytetään ahkerasti, voi kulutus painua alle 2 l/100 km. Jos tämän lisäksi käytetään sähköä 20 kWh/100, niin päästöt luokkaa 75 g/km. Lähes 50 % vähemmän kuin perinteisellä tekniikalla.

        Maakaasulla saa laakista parinkymmenen % tiputuksen päästöihin eli mennään latauskelvottoman hybridin tasolle. Biokaasulla, mitä enemmistö kaasuautoilijoista tankkaa (kalliimmasta hinnasta huolimatta) voi päästä jopa 80 % päästövähennykseen eli sähköauton tasolle. Parhaimmillaan... edellyttää tietysti, että ajellaan koko ajan kaasulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Autoilussa suurin menoerä on arvonalenema, joten kaikkein huonoin vaihtoehto käyttökustannusten kannalta on sähköauto. Vaikka käyttökulut ovat pienet, niin menee kymmenkunta vuotta ennen kuin kalliimman hankintahinnan saa kuoletettua. Ja silloinkin ollaan vasta tasoissa uuden auton kanssa. Halvinta on tietenkin ajaa vanhalla.

        Tilanne muuttuu, jos mietitään päästöjä. Dieselit tipuvat välittömästi pois, tuottaahan dieselkäyttöinen henkilöauto nykyään öbat yhtä isot CO2 päästöt kuin modernit bensakoneet ja paljon suuremmat NOx päästöt (samaa tasoa kuin rekoilla ja busseilla!)

        Sähköauto olisi päästöjen suhteen ihan ylivertainen, koska päästöt alta 30 g CO2 per kilometri, kun perinteisellä tekniikalla mennään jossain 130 tasolla. Latauskelvottomilla hypetyksillä saa kulutuksesta pari litraa pois, mutta edelleen pyöritään yli 100 g/km.

        Lataushybridi on ollut selkeä voittaja myyntimäärien osalta (liikenteessä nyt 25 000 autoa, kun täyssähkäreitä vajaa 5000). Jos autolla pääasiassa ajetaan lyhyitä, alle 30 km matkoja (kuten valtaosa autoilijoista ajaa) ja latausta käytetään ahkerasti, voi kulutus painua alle 2 l/100 km. Jos tämän lisäksi käytetään sähköä 20 kWh/100, niin päästöt luokkaa 75 g/km. Lähes 50 % vähemmän kuin perinteisellä tekniikalla.

        Maakaasulla saa laakista parinkymmenen % tiputuksen päästöihin eli mennään latauskelvottoman hybridin tasolle. Biokaasulla, mitä enemmistö kaasuautoilijoista tankkaa (kalliimmasta hinnasta huolimatta) voi päästä jopa 80 % päästövähennykseen eli sähköauton tasolle. Parhaimmillaan... edellyttää tietysti, että ajellaan koko ajan kaasulla.

        Älä nyt heti alkuun jätä dieseliä pois. Mulla on 5 metrinen yli 200 heppanen auto jonka päästöt on 128g/km. Nesteen dieselissä on nyt seassa normi My:tä 30% - päästöt on jo nyt alle 100g/km eikä tartte millään pikkukinnerillä ajaa. Jos ois vara tankata puhdasta My:tä niin päästöt putoaisi sähköautolukemiin ja alle. Näihin päästösäästöihin ei siis tarvita mitään 60k€:n töpselivehkeitä, ne on jo olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt heti alkuun jätä dieseliä pois. Mulla on 5 metrinen yli 200 heppanen auto jonka päästöt on 128g/km. Nesteen dieselissä on nyt seassa normi My:tä 30% - päästöt on jo nyt alle 100g/km eikä tartte millään pikkukinnerillä ajaa. Jos ois vara tankata puhdasta My:tä niin päästöt putoaisi sähköautolukemiin ja alle. Näihin päästösäästöihin ei siis tarvita mitään 60k€:n töpselivehkeitä, ne on jo olemassa.

        Dieselit jätetään pois, koska ovat saastepommeja.

        Nokipäät aina kehuvat pientä kulutusta. Ja sitä todistellaan

        a) NEDC nomikulutusksilla, jotka ovat dieselienkin tapauksessa täyttä valetta, todellinen kulutus on litran tai pari korkeampi. Ja nimenomaan normikulutuksilla, CO2 päästöt menee nokipäiltä yli hilseen. Litrasta dieseliä syntyy enemmän CO2 kuin litrasta bensiiniä, Siksi puhutaan aina ja vain litroista, ei CO2 päästöstä.

        b) vertaillaan surutta omaan "mahdieseliä", jolla körötellään maantieajoa, työkaverin tms bensakäyttöiseen, jolla ajetaan lähes pelkkää kaupunki/ruunhka-ajoa (mitä dieseleillä ei ajeta, kun ne eivät tällaista edes kestäisi). Elävässä elämässä on nähty, miten nokipää kehui 4,5 l/100 km kaupunkiajossa (työmatka Lohjalta Espooseen, molemmat kaupunkeja = puhdasta kaupunkiajoa nokipään logiikala) Töölössä asuvan työkaverinsa 12 l/100 km kulutukseen (Töölö...Tapiola).

        Luonnollisesti NOx ja hiukkapäästöistä ei puhuta, NOx päästöt saavat nokilekoissa olla korkeammat jo ihan tyyppihyväksynnässä. Käytännön elämässä on nähty, että nokilekat ylittävät sallitut päästönsä moninkertaisesti. Myös silloin kun puhdistustekniikka toimii. Kun pakokaasuja ei puhdisteta eli kyseessä on ns. päästöhuijausauto tai ranetettu nokileka, josta NOx päästöjä vähentävä pakokaasujen kierrätys (EGR) on deletoitu, päästöt voivat olla monikymmenkertaiset salliittuun nähden. Bensakoneissa on jatkuva päästöjen valvonta (OBD) ja päästöt myös mitataan katsastuksessa. Nokilekoilla ei ole minkäänlaista valvontaa, joten ERG tulppaus ja autojen lastutus katsotaan ihan normaaleiksi toimenpiteiksi. Merkkifoorumeilla tätä ERG tulppausta suotellaan "ennakoivana huoltotoimenpiteenä" ennen kuin on 100 tkm mittarissa.

        Sama kohtalo on yleensä hiukkausloukulla eli pois vaan. Sekin on mahdollista, koska hiukkaspäästöjä ei mitata. Siis oikeasti. On vain alkeellinen savutustesti, josta pääsee läpi ilman hiukkasloukkuakin. Savutustestissä mittayksikkö on näkyvyyden käänteisluku. Jos arvo on 1,5, siis tarkoittaa, että nokilekan perässään hinaamassa savupilvessä näkyvyyttä on peräti 1/1,5 = 0,75 m. Näin "puhdasta" ilmaa nokilekat pakoputkestaan ilmoille pukkaavat normaalisti. Sehän on sanomattakin selvää, että nokiloukun puhtaaksipolton aikana mitään päästörajoja ei ole.

        Tosin ne puhtaaksipoltotkin loppuu, kun nokiloukku ennakoivana huoltotoimenpiteenä tuunataan rautakangella.

        Onnistuu, koska nokilekoilla ei todellisuudessa ole minkäänlaisia päästötestejä. Ja niin kauan kuin testejä ei ole, nokilekat saavat saastuttaa ihan rajoituksitta. Kuten ne tuunausten jälkeen tekevätkin. Päästöt voivat olla jopa 100 kertaiset bensakäyttöiseen autoon verrattuna, mutta silti nokipäät paukuttavat henkseleitään "ajan vähän kuluttavalla autolla".

        Niin, sekä EGR että nokiloukun puhtaaksipoltot nostavat kulutusta, joten nehän pitää heti kättelyssä poistaa, jotta pääsee keulimaan vähän saastuttavalla autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselit jätetään pois, koska ovat saastepommeja.

        Nokipäät aina kehuvat pientä kulutusta. Ja sitä todistellaan

        a) NEDC nomikulutusksilla, jotka ovat dieselienkin tapauksessa täyttä valetta, todellinen kulutus on litran tai pari korkeampi. Ja nimenomaan normikulutuksilla, CO2 päästöt menee nokipäiltä yli hilseen. Litrasta dieseliä syntyy enemmän CO2 kuin litrasta bensiiniä, Siksi puhutaan aina ja vain litroista, ei CO2 päästöstä.

        b) vertaillaan surutta omaan "mahdieseliä", jolla körötellään maantieajoa, työkaverin tms bensakäyttöiseen, jolla ajetaan lähes pelkkää kaupunki/ruunhka-ajoa (mitä dieseleillä ei ajeta, kun ne eivät tällaista edes kestäisi). Elävässä elämässä on nähty, miten nokipää kehui 4,5 l/100 km kaupunkiajossa (työmatka Lohjalta Espooseen, molemmat kaupunkeja = puhdasta kaupunkiajoa nokipään logiikala) Töölössä asuvan työkaverinsa 12 l/100 km kulutukseen (Töölö...Tapiola).

        Luonnollisesti NOx ja hiukkapäästöistä ei puhuta, NOx päästöt saavat nokilekoissa olla korkeammat jo ihan tyyppihyväksynnässä. Käytännön elämässä on nähty, että nokilekat ylittävät sallitut päästönsä moninkertaisesti. Myös silloin kun puhdistustekniikka toimii. Kun pakokaasuja ei puhdisteta eli kyseessä on ns. päästöhuijausauto tai ranetettu nokileka, josta NOx päästöjä vähentävä pakokaasujen kierrätys (EGR) on deletoitu, päästöt voivat olla monikymmenkertaiset salliittuun nähden. Bensakoneissa on jatkuva päästöjen valvonta (OBD) ja päästöt myös mitataan katsastuksessa. Nokilekoilla ei ole minkäänlaista valvontaa, joten ERG tulppaus ja autojen lastutus katsotaan ihan normaaleiksi toimenpiteiksi. Merkkifoorumeilla tätä ERG tulppausta suotellaan "ennakoivana huoltotoimenpiteenä" ennen kuin on 100 tkm mittarissa.

        Sama kohtalo on yleensä hiukkausloukulla eli pois vaan. Sekin on mahdollista, koska hiukkaspäästöjä ei mitata. Siis oikeasti. On vain alkeellinen savutustesti, josta pääsee läpi ilman hiukkasloukkuakin. Savutustestissä mittayksikkö on näkyvyyden käänteisluku. Jos arvo on 1,5, siis tarkoittaa, että nokilekan perässään hinaamassa savupilvessä näkyvyyttä on peräti 1/1,5 = 0,75 m. Näin "puhdasta" ilmaa nokilekat pakoputkestaan ilmoille pukkaavat normaalisti. Sehän on sanomattakin selvää, että nokiloukun puhtaaksipolton aikana mitään päästörajoja ei ole.

        Tosin ne puhtaaksipoltotkin loppuu, kun nokiloukku ennakoivana huoltotoimenpiteenä tuunataan rautakangella.

        Onnistuu, koska nokilekoilla ei todellisuudessa ole minkäänlaisia päästötestejä. Ja niin kauan kuin testejä ei ole, nokilekat saavat saastuttaa ihan rajoituksitta. Kuten ne tuunausten jälkeen tekevätkin. Päästöt voivat olla jopa 100 kertaiset bensakäyttöiseen autoon verrattuna, mutta silti nokipäät paukuttavat henkseleitään "ajan vähän kuluttavalla autolla".

        Niin, sekä EGR että nokiloukun puhtaaksipoltot nostavat kulutusta, joten nehän pitää heti kättelyssä poistaa, jotta pääsee keulimaan vähän saastuttavalla autolla.

        Katos, neiti Nokileka on päässyt Joululomalle lataamosta. Onko Loppiaiseen asti vapaata vai joko maanantaina pitää mennä takaisin?i


    • Anonyymi

      Ainakin Mitsussa voi säätää sitä akkuja lataavaa jarrutusenergiaa 1-5 eli 1 jarruttaa vain vähän eli kerää vain hiukan energiaa akkuihin, mutta 5 jarruttaa selkeästi ja mm. kaupungissa ajeltaessa kerää melkoisen osan energiasta talteen.

    • Anonyymi

      ässä vähän aukilaskettuna TM 60.000km testien käyttökustannuksia (huolto korjaus) ja TM:n 15/2019 vertailun kulutuslukemien sekä hankintahinnan yhdistelmää.
      Ne eivät ole täysin samoista autoista, mutta aivan riittävän oikeita tähän laskentaan.

      Bensan hintana käytetty 1,25€
      Huoltokuluina tuoreimmat TM 60.000km testien kulut. Mallit eivät ole aivan samat mutta riittävän tarkat tähän tarkoitukseen
      Huolto bensa-kustannukset / 100km

      Maantie
      Octavia - Huollot 1,27, bensa 6,00 = 7,27€
      Auris - Huollot 2,08, bensa 5,38 = 7,46€
      Eli maantiellä Corolla on kalliimpi ja häviää joka kilometrillä lisää.

      Kaupungissa
      Octavia - Huollot 1,27, bensa 8,75 = 10,02€
      Auris - Huollot 2,08, bensa 5,88 = 7,96€

      Kun otetaan mukaan näiden autojen hankintahinnan ero (4.200€) niin tulokseksi tulee seurava:

      Maantieajossa Tojo on lähtötilanteessa 4.200€ kalliimpi ja jokainen 10.000km tulee 19€ kalliimmaksi kuin Octavialla.

      Kaupungissa Tojo kuittaa hintaeron 203.000 km kohdalla ja on sen jälkeen 2,06€ halvempi per 100km.

      50/50 mixissä Tojo kuittaa kalliimman lähtöhintansa 656.250km kohdalla ja on sen jälkeen 84 centtiä halvempi ajaa per 100km.

      • Anonyymi

        > Tojo kuittaa kalliimman lähtöhintansa 656.250km kohdalla ja on sen jälkeen 84 centtiä halvempi ajaa per 100km.

        Siinä päivän huumoripläjäys. Kun tollootilla ajetaan tyypillisesti 14 tkm/vuosi, auto tienaa - teoriassa - hintansa 47 vuodessa. Tosin se ehtii muuttua rautoksidiksi jo 30 vuotta tätä ennen. Onhan tojo yksi nopeimmin maatuvista merkeistä. Siksi en tähän itäautoon enää toiste aio sekaantua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Tojo kuittaa kalliimman lähtöhintansa 656.250km kohdalla ja on sen jälkeen 84 centtiä halvempi ajaa per 100km.

        Siinä päivän huumoripläjäys. Kun tollootilla ajetaan tyypillisesti 14 tkm/vuosi, auto tienaa - teoriassa - hintansa 47 vuodessa. Tosin se ehtii muuttua rautoksidiksi jo 30 vuotta tätä ennen. Onhan tojo yksi nopeimmin maatuvista merkeistä. Siksi en tähän itäautoon enää toiste aio sekaantua.

        Osta sitten sellainen Skoda. Mulle riitti 4 vuotta uudella Audilla. kerran vuodessa vaihteiston sopeutus jottei nyi ja silti sen vaihteiston ja dieselin viiveet vei hermot kaupunkiajossa. Aina oli voimanpuuttetta johtuen ylipitkiistä välityksistä ja polttoainesäästö edellä tehdystä vaihtamislogiikasta.
        Ehkä Skoda osaa tämän paremmin kuin Audi. kerro sinä.

        Nyt on alla Tojon hybridi (maksoi sama kuin Audi) ja ajaminen paljon renouttavampaa ja käytännön kiihtyvyyskin parempi. Autossa vähän muutakin kuin nuo ilmoietut tiedot ja lehtien testit. minä olenkin aina koeajanut autot ennen ostamista enkä ostanut lehtien mukaan.

        Kukin ostakoon minkä haluaa. Autoja ne vaan on eikä niihin kannata rakastua.


    • Anonyymi

      "Mitenkäs kun niissä on ajomoodi jossa se tehostaa jarrutuksia jopa silloin kun löysää kaasua. Kuormittaako se sitten jarruja loppuuko jarruosat nopeammin entäs jos manuaali rasittaako se vaihteistoa ja kytkintä?"
      Tuo "jarrutusten tehostaminen" ei tarkoita jarrujen käyttämistä vaan sitä että silloin auton sähkömoottori vaihtaa generaattorimoodiin ja alkaa lataamaan akkua. Vastaa siis polttomoottorilla tehtävää moottorijarrutusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe