Äidinkielen päivä

Anonyymi

Hyvää kansainvälistä äidinkielen päivää!

Tänään vietetään kansainvälistä äidinkielen päivää (International Mother Language Day, IMLD). Päivää on vietetty vuosittain helmikuun 21. päivänä UNESCOn aloitteesta vuodesta 1999 lähtien kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä monikielisyyden edistämiseksi. Tänä vuonna päivän kansainvälisenä teemana on ”Books for mother tongue education”.

Mitä ajatuksia sinulla on äidinkielen merkityksestä ?

75

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä sillä ole mitään virkaa, jos asuu ulkomailla joen varressa.

      • Anonyymi

        Tai kotimaassa keskellä korpea.


      • Anonyymi

        Mitäpä sitä tylsää suomen kieltä käyttämään, kun voi örrätä niin kansainvälisesti lontoon kieltä. Vuot ö pjuuttivull moonink !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä sitä tylsää suomen kieltä käyttämään, kun voi örrätä niin kansainvälisesti lontoon kieltä. Vuot ö pjuuttivull moonink !

        Hyvingi mahtollista!
        Veer, veeri Good Putting.


    • Äidinkieli suomi, isänmaa samoin, koti missä auringonlasku on aina kaunein, linnunlaulu helähtää kauneimmin korpikuusen oksalta, räystäät tippuu (tai vain sula vesi), nenä vuotaa kevätflunssassa ja silmiä kirveltää kevään siitepölyt. Oma koti, oma kolo, peikolla turvallinen olo.

      Ranskalaiset ne taitaa olla kaikkein ylpeimpiä omasta äidinkielestään. Eivät mielellään yritäkään ymmärtää muiden mongerrusta. Sovinismia, tietenkin.

      Syntyperäisenä suomalaisena sanoisin että suomi on mainettaan parempi. Kauniina se helähtää korviini, kauniina kaikuu Suomenturuilla ja toreilla, murteilla ja yleiskielellä, kirjakielelläkin puhuttuna. Kauniina se kajahtelee pohjois-Upplannin paikallisessa osuuskaupassa kun allekirjoittanut ja Lego huutelevat toisilleen häpeämättä pätkääkään kuka kuulee ja kuka ei.

      • Anonyymi

        Ei jumaliste...


      • Anonyymi

        Moukat tekee noin paikallisessa osuuskaupassa ja muuallakin...............


    • Anonyymi

      Äidinkieli on oleellinen osa identiteettiä, se on ajattelun väline ja tunteiden tulkki. Paloman kaunis puheenvuoro sisältää minunkin tuntojani ja osoittaa sen, että äidinkieli on myös koti, kotiseutu ja luonto, sen ihmiset ja historia. Se on sydämen kieli ja mukana kaikkialla missä kuljemme. Päivän teema korostaa kuitenkin kaikkien oikeutta äidinkieleen, sen vaalimiseen pakolaisuudessakin.

      Suomen kieli on soinnikas vokaalipitoisuudessaan. Kielemme on sen takia laulukieleksi sopiva, myös ainutlaatuinen yhdistävä rakenne luo leimansa. Ajatelkaas, miten monta sanaa vaikka ruotsalainen joutuu käyttämään ilmaistakseen "olin putoamaisillani". Suomen kielen kauneimpia sanoja on äänestetty, ja äiti on voittaja. Minulle nousee äänteellisesti ja merkityksellisesti kauniista sanoista mieleen Kiven Sydämeni laulu. Siell on hieno hietakehto...siell on lapsen lysti olla, kultakehdoss kellahdella, kuullella kehrääjälintuu. Tai Leinon Nocturne. Tähkäpäiden päällä täysikuu, kesäyön on onni omanani, kaskisavuun laaksot verhouu...tuoksut vanamon ja varjot veen, niistä sydämeni laulun teen.

      Tästä alkaa myös satakielen kuukausi, joka päättyy Maailman runouden päivään 21.3. Välillä on meidän ikioma Kalevalan päivämme, jolloin saamme aiheesta nostaa kansalliseepoksemme, ainutlaatuisella nelipolvisella trokeella kirjoitetun , juhlan aiheeksi.

      "Satakielikuukausi on vuosittainen monikielisyyttä juhliva jakso kansainvälisen äidinkielen päivän (21.2.) ja maailman runouden päivän (21.3) välillä. Teemakuukautta vietetään Suomessa nyt jo viidennen kerran. Vuonna 2017 sitä alettiin viettää myös muissa pohjoismaissa nimellä Multilingual Month. "

      Ramoona

    • Taitaa olla häviävä luonnonvara.
      Hyvää kieltä ei enää tapaa, kuin vanhoissa kirjoissa.
      Nykykieli on aika sekamelskaa, sielläkin, missä sitä olettaisi osattavan.
      Käytetään vierasperäisiä sanoja tai niiden muunnoksia, vaikka olemassa olisi ihan hyvä suomenkielinen vastine.

    • Minun suosikkirunoilijani on Kaarlo Sarkia, joka asui osan elämästään ulkomailla ja kirjoitti erehtymättömällä poljennolla ja runonmitalla, tyylikkäästi ja rytmikkäästi runoja Italiasta ja Suomesta…

      • Anonyymi

        Otin Kiven ja Leinon teksteistä esimerkkejä suomen kielen äänteellisestä kauneudesta. Sarkian merkitys on tietysti omaa luokkaansa . Olen ennenkin siteerannut tällä palstalla chileläisen Gabriela Mistralin espanjankielistä runoa, jonka on taidokkaasti suomentanut Aale Tynni. Sain nuorena lahjaksi Aale Tynnin kokoaman Tuhat laulujen vuotta, jossa on runoja myös alkukielillä. Tämä runo jäi laulun tavoin soimaan unenomaisen kauniina päässä, vaikka en kieltä osannut - ja onhan se tuutulaulu.

        El mar sus millares de olas
        mece, divino.
        Oyendo a los mares amantes,
        mezo a mi niño.

        El viento errabundo en la noche
        mece los trigos.
        Oyendo a los vientos amantes,
        mezo a mi niño.

        Dios Padre sus miles de mundos
        mece sin ruido.
        Sintiendo su mano en la sombra
        mezo a mi niño.

        Meri lakkaa ei tuhatta aaltoa tuutimasta.
        Minä kuuntelen merien rakkautta ja tuuditan lasta.

        Yön harhaava tuuli ei lakkaa viljaa tuutimasta.
        Minä kuuntelen tuulien rakkautta ja tuuditan lasta.

        Isä Jumala lakkaa ei maailmojaan tuutimasta.
        Hänen kätensä tunnen pimeässä ja tuuditan lasta.


        Ramoona


    • Anonyymi

      On suomenruotsalainen henkilö silloin tällöin samoilla kutsuilla. Känniin tullessaan hän alkaa mesota: Suomen kieli poistuu, sillä ei tee mitään, eikä sillä pärjää missään. Ruotsin kielellä sentään selviää pohjoismaissa, joten se säilyttämiseen kannattaa satsata. Ja minä supisuomalaisena totean, no käyköön sitten niin.
      PS. En jaksa alkaa tarkistamaan onko Suomenkieli vai Suomen kieli, mutta perstuntuma olisi että sanat erikseen.
      7-vuotias lapsenlapseni oli luonai. Olin äänittänyt elokuvan Ilona ja karitsa vuodelta 1957. Selkeästi äänettiin kieli ja puhuttiin kirjakieltä, ei epäselvää mutinaa kuten tämän päivän näyttelijät. Vähän häiritsi kun ei puhuttu Karjalan murretta vaikka Ilona oli evakko. Elokuvan sanoma oli evakoiden toinen häätö Karjalasta sodan aikana ja heidän sijoittumisensa talollisten hoteisiin. Kerroin samalla vähän historiaa, lapsi tykkäsi elokuvasta, vaikka on tottunut ihan toisenlaisiin.

      • Anonyymi

        Nämä on siis juntteja ei turisti tai akateeminen selviä Pohjoismaissa eikä Ruotsissa ruotsiksi eikä Kiinassa kiinaksi

        Itse asiassa jos Puolassa näet jonon puolaa puhuvia ihmisiä siellä ei normaalisti ole mitään sinulle

        Sitten jos elät Tallinnassa kannattaa opiskella eesti

        Eli suomalaisen kielipaletti on suomi, englanti ja sitten saksa ja/ tai ranska ja ksikki maailmassa avautuu


      • Anonyymi

        Kysymyksestä, nyt on niin, että Suomen kieli on pakkoruotsi ja suomen kieli ja Ruotsin kieli on meänkieli eli siinäkin pönttöjen yhteenkirjoitusvirhe, kunhan vedetään ruosuja linssiin, mitä välii, ajattele palmelainen eliitti


    • Anonyymi

      Minua kiinnostaisi Ploman kommentti siitä mistä johtuu

      että tälläkin palstalla kielitaito on huono
      Ehkä vähän englantia ei juurikaan saksaa ranskaa

      Mutta silti nämä eivät ole taistelleet pakkoruotsia tai saamen opetusta vastaan vaikka tällaisten opettaminen eristää heitä ja nykyisin heidän lapsenlapsiaan pahasti he vainn nielevät kaiken ja ehkä vielä lässyttävät jotain filosofiahömppää kansalliskielistä tai venäjän tarpeellisuudesta jolla eliitti on huijannut heitä

      • En minä uskalla sanoa mitään, muuten minua taas viedään mestauslavalle :(

        (vihjeenä: ikäluokastani kaikkia ei koulutettu oppikoulussa jossa ruotsi ja englanti olivat pakollisia; lukiossa tuli muitakin kieliä, etenkin kielilinjalla, jonka minä kävin. Kieltenopetus ei ollut aivan priimaa silloin ja etenkin puhuttuun kieleen ei tuhlattu kauheesti aikaa, vaan kielten opiskelu keskittyi lukemiseen, kääntämiseen, kielen ymmärtämiseen. Varsinkin syrjäseuduilla ei kaikki kielten opettajat edes puhuneet vierasta kieltä kuin korkeintaan auttavasti. Sitä paitsi, koska oppikouluun lähti vain ne joilla katsottiin olevan ns. lukupäätä, kohtalaisen hyvä keskiarvo ja joka läpäisi pääsykokeet, niin sinne joutui ne jotka eivät kelvanneet ammatteihin, työntekoon jne. )

        Suomen kielen erityisominaisuus on pehmeiden konsonanttien puuttuminen (b, d, g ja lisäksi vielä f, x j w, q ja c jotka eivät esiinny alkujaan suomenkielessä, mikä tekee vieraan kielen ääntämisen työlääksi ja monesti aiheuttaa sekaannusta ja ylikorrektiutta.

        Suomalaisille olennainen varovaisuus tekee kielenkäytön hitaaksi ja kartetaan tilaisuuksia joissa joudutaan puhumaan vierasta kieltä. Tämä koskee etupäässä vanhempaa, yksikielistä väestöä. Siihen auttaa matkustaminen ja viinaksien juonti, jolloin kielenkannat kirpoavat vaikka aivojen toiminta taas vastaavasti heikkenee)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En minä uskalla sanoa mitään, muuten minua taas viedään mestauslavalle :(

        (vihjeenä: ikäluokastani kaikkia ei koulutettu oppikoulussa jossa ruotsi ja englanti olivat pakollisia; lukiossa tuli muitakin kieliä, etenkin kielilinjalla, jonka minä kävin. Kieltenopetus ei ollut aivan priimaa silloin ja etenkin puhuttuun kieleen ei tuhlattu kauheesti aikaa, vaan kielten opiskelu keskittyi lukemiseen, kääntämiseen, kielen ymmärtämiseen. Varsinkin syrjäseuduilla ei kaikki kielten opettajat edes puhuneet vierasta kieltä kuin korkeintaan auttavasti. Sitä paitsi, koska oppikouluun lähti vain ne joilla katsottiin olevan ns. lukupäätä, kohtalaisen hyvä keskiarvo ja joka läpäisi pääsykokeet, niin sinne joutui ne jotka eivät kelvanneet ammatteihin, työntekoon jne. )

        Suomen kielen erityisominaisuus on pehmeiden konsonanttien puuttuminen (b, d, g ja lisäksi vielä f, x j w, q ja c jotka eivät esiinny alkujaan suomenkielessä, mikä tekee vieraan kielen ääntämisen työlääksi ja monesti aiheuttaa sekaannusta ja ylikorrektiutta.

        Suomalaisille olennainen varovaisuus tekee kielenkäytön hitaaksi ja kartetaan tilaisuuksia joissa joudutaan puhumaan vierasta kieltä. Tämä koskee etupäässä vanhempaa, yksikielistä väestöä. Siihen auttaa matkustaminen ja viinaksien juonti, jolloin kielenkannat kirpoavat vaikka aivojen toiminta taas vastaavasti heikkenee)

        Ymmärrän että et uskalla el peso tambien cae a la primera silaba siksi kun otetaan pehmeävokaalinen ranska jossa paino on loppupuoluella ja puhutaan sitä suomeksi saadaan englantia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että et uskalla el peso tambien cae a la primera silaba siksi kun otetaan pehmeävokaalinen ranska jossa paino on loppupuoluella ja puhutaan sitä suomeksi saadaan englantia

        Pehmeäkonsonanttinen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pehmeäkonsonanttinen

        Painotus on toinen vaikeus, kun ne aksentit ei aina osu kohdilleen ja kysymyksetkin jäävät pelkiksi toteamisiksi, kun intonaatio eli sävelkulku ei ole oikea. Nää jutut oppii vain puhumalla kieltä ja meidän nuoruudessa kieltenopiskeluun ei kuulunut kielilaboratoriot eikä puheaikaa oppilaalle.
        Ei millään pahalla, mutta ikäluokkamme kielitaidossa ei ole mitään kehumista, varsinkin jos vertaa esim. hollantilaisiin, sveitsiläisiin, tanskalaisiin tai vaikkapa ruotsalaisiin. Tosin kaikissa pohjoismaissa vanhempien ihmisten (jotka kävivät koulunsa ennen kuusikymmentäluvun koulu-uudistusta) kielitaito on heikompi kuin nuorten.
        Mutta kun kuuntelinSanna Marinin puhetta englanniksi niin tuli kyllä juuri samanikäinen manselainen siskontyttö mieleen :))


      • Anonyymi

        Mitä merkitystä sillä on mitä joku ploma asiasta on ?
        Etkö itse osaa päätellä niin yksinkertaista asiaa miksi iäkkäillä kielitaito on heikompi ?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Painotus on toinen vaikeus, kun ne aksentit ei aina osu kohdilleen ja kysymyksetkin jäävät pelkiksi toteamisiksi, kun intonaatio eli sävelkulku ei ole oikea. Nää jutut oppii vain puhumalla kieltä ja meidän nuoruudessa kieltenopiskeluun ei kuulunut kielilaboratoriot eikä puheaikaa oppilaalle.
        Ei millään pahalla, mutta ikäluokkamme kielitaidossa ei ole mitään kehumista, varsinkin jos vertaa esim. hollantilaisiin, sveitsiläisiin, tanskalaisiin tai vaikkapa ruotsalaisiin. Tosin kaikissa pohjoismaissa vanhempien ihmisten (jotka kävivät koulunsa ennen kuusikymmentäluvun koulu-uudistusta) kielitaito on heikompi kuin nuorten.
        Mutta kun kuuntelinSanna Marinin puhetta englanniksi niin tuli kyllä juuri samanikäinen manselainen siskontyttö mieleen :))

        Opetaa näille ääntämään
        Valparaiso


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä sillä on mitä joku ploma asiasta on ?
        Etkö itse osaa päätellä niin yksinkertaista asiaa miksi iäkkäillä kielitaito on heikompi ?

        Ploma näkee ulkoa päin miten suomalainen ampuu itseään jalkaan pakkoruotsilla ja saamella

        ja hän voi jos jaksaa opettaa teidät ääntämään valparaiso


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En minä uskalla sanoa mitään, muuten minua taas viedään mestauslavalle :(

        (vihjeenä: ikäluokastani kaikkia ei koulutettu oppikoulussa jossa ruotsi ja englanti olivat pakollisia; lukiossa tuli muitakin kieliä, etenkin kielilinjalla, jonka minä kävin. Kieltenopetus ei ollut aivan priimaa silloin ja etenkin puhuttuun kieleen ei tuhlattu kauheesti aikaa, vaan kielten opiskelu keskittyi lukemiseen, kääntämiseen, kielen ymmärtämiseen. Varsinkin syrjäseuduilla ei kaikki kielten opettajat edes puhuneet vierasta kieltä kuin korkeintaan auttavasti. Sitä paitsi, koska oppikouluun lähti vain ne joilla katsottiin olevan ns. lukupäätä, kohtalaisen hyvä keskiarvo ja joka läpäisi pääsykokeet, niin sinne joutui ne jotka eivät kelvanneet ammatteihin, työntekoon jne. )

        Suomen kielen erityisominaisuus on pehmeiden konsonanttien puuttuminen (b, d, g ja lisäksi vielä f, x j w, q ja c jotka eivät esiinny alkujaan suomenkielessä, mikä tekee vieraan kielen ääntämisen työlääksi ja monesti aiheuttaa sekaannusta ja ylikorrektiutta.

        Suomalaisille olennainen varovaisuus tekee kielenkäytön hitaaksi ja kartetaan tilaisuuksia joissa joudutaan puhumaan vierasta kieltä. Tämä koskee etupäässä vanhempaa, yksikielistä väestöä. Siihen auttaa matkustaminen ja viinaksien juonti, jolloin kielenkannat kirpoavat vaikka aivojen toiminta taas vastaavasti heikkenee)

        Niitten keskuudessa, jotka nyt elävät ei puutu pehmeät konsonantit jne.
        Mitä puppua oikein yrität selitellä ?
        Korkeintaan joissakin murteissa puhekielessä d muuttuu ärräksi tai teeksi,
        f veeksi jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ploma näkee ulkoa päin miten suomalainen ampuu itseään jalkaan pakkoruotsilla ja saamella

        ja hän voi jos jaksaa opettaa teidät ääntämään valparaiso

        Olet siis kuullut hänen puhuvan


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        En minä uskalla sanoa mitään, muuten minua taas viedään mestauslavalle :(

        (vihjeenä: ikäluokastani kaikkia ei koulutettu oppikoulussa jossa ruotsi ja englanti olivat pakollisia; lukiossa tuli muitakin kieliä, etenkin kielilinjalla, jonka minä kävin. Kieltenopetus ei ollut aivan priimaa silloin ja etenkin puhuttuun kieleen ei tuhlattu kauheesti aikaa, vaan kielten opiskelu keskittyi lukemiseen, kääntämiseen, kielen ymmärtämiseen. Varsinkin syrjäseuduilla ei kaikki kielten opettajat edes puhuneet vierasta kieltä kuin korkeintaan auttavasti. Sitä paitsi, koska oppikouluun lähti vain ne joilla katsottiin olevan ns. lukupäätä, kohtalaisen hyvä keskiarvo ja joka läpäisi pääsykokeet, niin sinne joutui ne jotka eivät kelvanneet ammatteihin, työntekoon jne. )

        Suomen kielen erityisominaisuus on pehmeiden konsonanttien puuttuminen (b, d, g ja lisäksi vielä f, x j w, q ja c jotka eivät esiinny alkujaan suomenkielessä, mikä tekee vieraan kielen ääntämisen työlääksi ja monesti aiheuttaa sekaannusta ja ylikorrektiutta.

        Suomalaisille olennainen varovaisuus tekee kielenkäytön hitaaksi ja kartetaan tilaisuuksia joissa joudutaan puhumaan vierasta kieltä. Tämä koskee etupäässä vanhempaa, yksikielistä väestöä. Siihen auttaa matkustaminen ja viinaksien juonti, jolloin kielenkannat kirpoavat vaikka aivojen toiminta taas vastaavasti heikkenee)

        Näin oli vanhassa virsikirjassa vuonna 1701

        Jo joutu armas aica, ja suwi suloinen
        Joll caunist caiken paican, caunista cuckainen.
        Nyt armas Auring meitä, taas lähte lähemmäx.
        Hän kuolleet hauto heitä, jäll teke eläväx.

        Ne nijtyn cuckat corjat, ja laiho laxosa.
        Nijn ylpiät yrtti tarhat, puut wehriät werasa.
        Ne meillen muistuttawat, suurt hywytt Jumalan.
        Jong caick ain nähdä saawat, juur ymbär wuoden ain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetaa näille ääntämään
        Valparaiso

        Missä tilanteessa tarvitsee edes tietää sanaa valparaiso ???


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Painotus on toinen vaikeus, kun ne aksentit ei aina osu kohdilleen ja kysymyksetkin jäävät pelkiksi toteamisiksi, kun intonaatio eli sävelkulku ei ole oikea. Nää jutut oppii vain puhumalla kieltä ja meidän nuoruudessa kieltenopiskeluun ei kuulunut kielilaboratoriot eikä puheaikaa oppilaalle.
        Ei millään pahalla, mutta ikäluokkamme kielitaidossa ei ole mitään kehumista, varsinkin jos vertaa esim. hollantilaisiin, sveitsiläisiin, tanskalaisiin tai vaikkapa ruotsalaisiin. Tosin kaikissa pohjoismaissa vanhempien ihmisten (jotka kävivät koulunsa ennen kuusikymmentäluvun koulu-uudistusta) kielitaito on heikompi kuin nuorten.
        Mutta kun kuuntelinSanna Marinin puhetta englanniksi niin tuli kyllä juuri samanikäinen manselainen siskontyttö mieleen :))

        Tämä uus Manselainen kyllä on oppinut kaikki kieli koukerotm, ja vähän senemmän tämän maan hyvistä puolista.

        https://youtu.be/KWb9y4PAGHQ


      • Tellukka
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En minä uskalla sanoa mitään, muuten minua taas viedään mestauslavalle :(

        (vihjeenä: ikäluokastani kaikkia ei koulutettu oppikoulussa jossa ruotsi ja englanti olivat pakollisia; lukiossa tuli muitakin kieliä, etenkin kielilinjalla, jonka minä kävin. Kieltenopetus ei ollut aivan priimaa silloin ja etenkin puhuttuun kieleen ei tuhlattu kauheesti aikaa, vaan kielten opiskelu keskittyi lukemiseen, kääntämiseen, kielen ymmärtämiseen. Varsinkin syrjäseuduilla ei kaikki kielten opettajat edes puhuneet vierasta kieltä kuin korkeintaan auttavasti. Sitä paitsi, koska oppikouluun lähti vain ne joilla katsottiin olevan ns. lukupäätä, kohtalaisen hyvä keskiarvo ja joka läpäisi pääsykokeet, niin sinne joutui ne jotka eivät kelvanneet ammatteihin, työntekoon jne. )

        Suomen kielen erityisominaisuus on pehmeiden konsonanttien puuttuminen (b, d, g ja lisäksi vielä f, x j w, q ja c jotka eivät esiinny alkujaan suomenkielessä, mikä tekee vieraan kielen ääntämisen työlääksi ja monesti aiheuttaa sekaannusta ja ylikorrektiutta.

        Suomalaisille olennainen varovaisuus tekee kielenkäytön hitaaksi ja kartetaan tilaisuuksia joissa joudutaan puhumaan vierasta kieltä. Tämä koskee etupäässä vanhempaa, yksikielistä väestöä. Siihen auttaa matkustaminen ja viinaksien juonti, jolloin kielenkannat kirpoavat vaikka aivojen toiminta taas vastaavasti heikkenee)

        Anteeksi vain, Paloma.
        Olet ymmärtänyt aloituksen päin persiitä.

        Siinä on kysymys äidinkielen päivästä, eikä sujuvasti mahdollisimman monella vieraalla kielellä puhumisen päivästä.


    • Anonyymi

      Ploman mielistelijä menee överiksi.

    • Hyperkorrektius on toinen tavallinen ääntämisvirhe; jos ei olla aivan varma, niin valitaan se "hienompi, ei-suomalainen äänne) esim sanotaan" bubi" tai "bupi" pubin sijasta.
      Kyllä näiden ulkomaan kielisten konsonanttien suomentaminen lainasanoissakin on aivan tavallista vieläkin vanhemman väestön kielessä. Ihan elävien ihmisten puheessa.

      • Anonyymi

        Jokainen saa puhua niinkuin puhuu.

        Törkeää arvostelua.

        Eikö muuta ihmisellä ole kuin arvostella muita ja kehua itseään ?!

        Kuka osaa mitäkin kieltä tai vain äidinkieltään,

        mutta osoittaa erikoisen huonoa makua ja typeryyttä arvostella niitä

        joilla ei ole ollut mahdollisuus opiskella.

        Jonkun kielen osaaminen ei tee ihmisestä ylivertaista

        tai jonkun kielen osaamattomuus huonompaa ihmistä.


    • Joskus kun katselee esim jalkapalloa tv;stä niin on vain todettava että on se iso homma urheilutoimittajilla opettelemaan lausumaan kaikki ulkomaankieliset pelaajien nimet. Espanjat ja italiat mene sekaisin, vaikka englanninkieliset menee yleensä oikein.

      (Valparaiso on helppo,; laittaa vain painotuksen oikeaan kohtaan i:n päälle :)

    • Anonyymi

      Olen ylpeä että olen suomalainen vaikka en koskaan tule asumaan Suomessa yli 50 vuotta pois.

      • Anonyymi

        Pakko ruotsinkieli oli minun onni.


    • Anonyymi

      Suomenkansallispäivä eli pakolaisista vapaanmaanpäivä.

    • Anonyymi

      Viettelevänä se ei muistuta rakastavasta.

    • Anonyymi

      Jo on aikoihin eletty.
      Ihmisellä, joka ei osaa millään kielellä painatuskelpoista kirjaa kirjoittaa
      on otsaa arvostella toisen kielitaitoa.
      Niillä, jotka epätäydellisesti lausuvat muita kieliä,
      kulkee sentään ajatus,
      toisin kuin heidän arvostelijallaan.

      • Anonyymi

        Todellakin ! Kun ei omalla äidinkielellään, suomenkielellä kirjoitettamaansa kirjantekelettä
        ota Suomessa yksikään kustantaja julkaistavaksi, kannattaisi pitää suunsa tiukasti supussa
        ja painua sinne Valparaisoon itseään ihailemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin ! Kun ei omalla äidinkielellään, suomenkielellä kirjoitettamaansa kirjantekelettä
        ota Suomessa yksikään kustantaja julkaistavaksi, kannattaisi pitää suunsa tiukasti supussa
        ja painua sinne Valparaisoon itseään ihailemaan.

        Vituttaako?


    • Eihän tässä ollut mitään arvostelua, vaan pelkkää faktaa . Totuus tekee kipeää ja siksi en olisi halunnut vastata tuohon kysymykseen mikä minulle esitettiin.

      Onneksi olen saanut aivan riittävästi positiivista palautetta kirjastani ja kaksi seuraavaa ovat melkein painossa saakka. Virheetönhän se ei ollut, sen myönnän kyllä, kaikesta oikolukemisesta ja hiomisesta huolimatta, mutta olen lukenut huonompaakin suomea ja sitäpaitsi, viisikymmentä ulkomaan vuotta jättävät jälkensä.

      Suomi on upea kieli ja myös vaikea ulkomaalaisen oppia; samalla suomalaisilla on selkeä handicap ulkomaankielien oppimisessa, etenkin lausumisessa ja rytmissä, joka johtuu juuri noiden pehmeiden( soinnillisten) klusiivien puutteesta suomen kielessä. Nekin oppii suomalainen lausumaan luontevasti, mutta se vaatii harjoittelua.

      Ja lopuksi: jokainen saa puhua niin kuin haluaa oikein tai väärin, joustavasti tai kankeasti, mutta koska kieli on osa identiteettiämme, niin useimmat haluavat kuitenkin antaa hyvän vaikutelman itsestään. Kielen funktio on myös sosiaalinen ja sopivien sanojen valinta riippuu paljon missä seurassa ne puhutaan. Täällä foorumilla asiaa vaikeuttaa se että olemme kielellisesti hyvinkin "eri sivulla".

      • Anonyymi

        Kirjasi pahin puute on se, että sinulla ei ole lahjoa, kykyä kirjoittaa kirjaa.
        Se vaatii mm. ajattelun hallitsemista, jolla hallitsee ja hahmottaa tekstiä
        ja kirjan rakennetta.
        Tottakai kirjasi on saanut kehumista. Se kuuluu sukulaisten ja ystävien
        velvollisuuteen ja kohteliaisuuteen.

        Nytkään et hallitse ajatteluasi.
        Et tajuaa lopettaa mauttomia arvostelujasi.


      • Anonyymi

        Ei tällä "foorumilla asioita vaikeuta, että olemme kielellisesti hyvinkin eri sivulla",
        emme me ole, vaan me olemme henkisesti eri sfääreissä.
        Sinä pidät itseäsi Jumalasta seuraavana ylöspäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tällä "foorumilla asioita vaikeuta, että olemme kielellisesti hyvinkin eri sivulla",
        emme me ole, vaan me olemme henkisesti eri sfääreissä.
        Sinä pidät itseäsi Jumalasta seuraavana ylöspäin.

        Vituttaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjasi pahin puute on se, että sinulla ei ole lahjoa, kykyä kirjoittaa kirjaa.
        Se vaatii mm. ajattelun hallitsemista, jolla hallitsee ja hahmottaa tekstiä
        ja kirjan rakennetta.
        Tottakai kirjasi on saanut kehumista. Se kuuluu sukulaisten ja ystävien
        velvollisuuteen ja kohteliaisuuteen.

        Nytkään et hallitse ajatteluasi.
        Et tajuaa lopettaa mauttomia arvostelujasi.

        Vituttaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vituttaako?

        Kyllä vain !😁


      • Anonyymi

        On se käsittämätöntä, että maailmassa on yksi kansa, Suomalaiset, jotka eivät osaa kunnolla englantia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On se käsittämätöntä, että maailmassa on yksi kansa, Suomalaiset, jotka eivät osaa kunnolla englantia.

        Eihän tuo ole totta. Englantia aikuisille opettaneena (yli kymmenen vuoden kokemus), voin vain todeta että esim. jos on espanja ensimmäinen kieli, niin englannin oppiminen ei ole mitenkään helppoa. Nyrkkisääntönä voikin pitää että romaanisten kielten osaajat oppivat helpoimmin toisen romaanisen kielen, germaanisten kielten taitajat toisen germaanisen. Yksilöllisellä tasolla erot ovat aivan yhtä suuret. Verbaaliälykkyys ja henkilön ikä ovat aivan ratkaisevia tekijöitä kielenopetuksen kannalta, olipa pohjakieli mikä tahansa.

        Gringot jotka asuvat esim. Kolumbiassa eivät opi koskaan lausumaan espanjaa siten etteikö heidän jenkkikorostuksensa paistaisi läpi.


      • Anonyymi

        Onko se sitä samanlaista faktaa, kun väität, että nykypäivän Euroopassa, kuka tahansa pikkulapsi hallitsee useamman kuin yhden kielen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se käsittämätöntä, että maailmassa on yksi kansa, Suomalaiset, jotka eivät osaa kunnolla englantia.

        On se häpeä. "Pienestä" 1,4 miljardin kiinalaisväestöstä vain pieni osa osaa englantia,
        mutta ei se ole häpeä kiinalaisille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitä samanlaista faktaa, kun väität, että nykypäivän Euroopassa, kuka tahansa pikkulapsi hallitsee useamman kuin yhden kielen?

        Enpä muista tuollaista väittäneeni. Kaksikielisiä lapsia tosin on runsaasti eri Euroopan maissa, mutta että kuka tahansa pikkulapsi hallitsee useamman kuin yhden kielen. Luultavasti jos olen sanonut noin, niin mielessäni ovat olleet kaikki alle teini-iäiset jotka keskustelevat luontevasti toistensa kanssa englanniksi on-line nettipeleissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitä samanlaista faktaa, kun väität, että nykypäivän Euroopassa, kuka tahansa pikkulapsi hallitsee useamman kuin yhden kielen?

        Et pysty erottamaan faktatietoa anekdooteista?
        Kieltenopiskelusta/vieraan kielen oppimiseseen liittyvät kommenttini perustuvat sekä tutkimuksiin, koulunpenkillä opittuun ja omakohtaiseen kokemukseen.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Et pysty erottamaan faktatietoa anekdooteista?
        Kieltenopiskelusta/vieraan kielen oppimiseseen liittyvät kommenttini perustuvat sekä tutkimuksiin, koulunpenkillä opittuun ja omakohtaiseen kokemukseen.

        Oho, ihanko nyt tuli anekdootitkin kuvaan.

        Minua suuresti huvittaa tapasi kirjoittaa ns. "faktaa" ja sitten faktasi muuttuukin muuksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oho, ihanko nyt tuli anekdootitkin kuvaan.

        Minua suuresti huvittaa tapasi kirjoittaa ns. "faktaa" ja sitten faktasi muuttuukin muuksi.

        Minua ei huvita pätkääkään sinun tapasi vastata viesteihini ilkeydellä ja taka-ajatuksilla. Minä kirjoitan rehellisesti ja ilman pahaa tahtoa; sinä vastaat ivallisesti ja hakemalla virheitä ja ainoastaan pyrkimällä latistamaan, lyttäämään ja mitätöimään minut.
        Voit puolestasi vaikkapa "suksia kuvaannolliseen suohon". Olen väsynyt keljuiluusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sitä samanlaista faktaa, kun väität, että nykypäivän Euroopassa, kuka tahansa pikkulapsi hallitsee useamman kuin yhden kielen?

        Tuo oli "hauska" ploman kommentti. Liittyi itsensä korostamiseen.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Eihän tuo ole totta. Englantia aikuisille opettaneena (yli kymmenen vuoden kokemus), voin vain todeta että esim. jos on espanja ensimmäinen kieli, niin englannin oppiminen ei ole mitenkään helppoa. Nyrkkisääntönä voikin pitää että romaanisten kielten osaajat oppivat helpoimmin toisen romaanisen kielen, germaanisten kielten taitajat toisen germaanisen. Yksilöllisellä tasolla erot ovat aivan yhtä suuret. Verbaaliälykkyys ja henkilön ikä ovat aivan ratkaisevia tekijöitä kielenopetuksen kannalta, olipa pohjakieli mikä tahansa.

        Gringot jotka asuvat esim. Kolumbiassa eivät opi koskaan lausumaan espanjaa siten etteikö heidän jenkkikorostuksensa paistaisi läpi.

        Onko sinulla tosiaan äidinkielesi ymmärtäminen noin hukassa?

        Aloituksen kysymys kuuluu:
        "Mitä ajatuksia sinulla on äidinkielen merkityksestä ?"

        Sinä teet pitkiä ja laajoja sepustuksia vieraitten kielten osaamisesta/oppimisesta/opettamisesta

        No tulihan se tosin se kysymyksen vastauskin tuolla aikaisemmin, että huutelette paikallisessa osuuskaupassa omalla äidinkielellänne Legon kanssa "häpeämättä".
        Mitäköhän siinä olisikaan häpeämistä? No ehkä se, että huutelette. Mutta miksi te huutelette? Kummalla teillä on huono kuulo?


    • Minulle täällä Ruotsin puolella asuvana on tärkeää ylläpitää omaa äidinkieltäni lapsillenikin, koska aion elää tosi vanhaksi.
      Olen kuullut sen (todistetun tiedon), että tosi vanhana ihmiseltä häipyvät muut kielet, vaikka niitä olisi oppinut kuinka monta ja kuinka hyvin vain. Pelkästään se ensimmäisenä opittu kieli jää jäljelle.
      Haluan, että lapseni ymmärtävät sitten mitä kuiskailen punkan pohjalta ja että minä ymmärrän, mitä he äidilleen haluavat sanoa kahden (kolmen) kesken ilman tulkkia.

    • Anonyymi

      Totuus tekee kipeää ?
      Kelle ?
      Pärjään itse viidellä kielellä oikein hyvin, äidinkieleni lisäksi,
      mutta ei tulisi mieleenkään kuuna päivän tehdä siitä numeroa.
      Se on tosi vähäistä siihen verrattuna mitä kaikkea maailman ihmiset osaavat.

      Mitä me tästä opimme ?
      Sen, että kielitaito ei näköjään tee ihmisestä sivistynyttä.
      Kielitaidoton, vain äidinkieltään puhuva voi paljon sivistyneempi.

      • Anonyymi

        Vituttaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vituttaako?

        Ilmeisesti korppis kiljupäissään on jäänyt änkyttämään "vituttaako,
        vituttaako, vituttaako, vituttaako" koska sitä vituttaa niiiin paljon,
        kun ploma vei huomion siltä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vituttaako?

        Kaa. Minua heikosti ruotsia osaavana jäi vaivaamaan , miten sanotaan ruotsiksi: "olin putoamaisillani"? Kiitos!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaa. Minua heikosti ruotsia osaavana jäi vaivaamaan , miten sanotaan ruotsiksi: "olin putoamaisillani"? Kiitos!

        Oliskohan "jag höll på att ramla" tai "jag nästan föll" kauemmin täällä asuneet/parempaa ruotsia osaavat saavat korjata :)


      • Anonyymi

        Yhdessä talossa oli kerran taitava papukaija.
        Se osasi puhua yli 15 kielellä.
        Yhtenä päivänä sitten naapurin kissa nappasi papukaijan kiinni ja sitä poskeen pistellessään sanoi ylpeänä:
        "Heh! Noin monta eri kieltä se osasi, mutta eipäs pärjännyt tavalliselle kissankielelle! Nam!


    • Anonyymi

      Ploma kirjoittaa piinallisen tarkkaa suomea palstalla, se on hyvä tapa, jos valvojaa ei olisi, täällä voisi harrastaa bilinguaalista kielenopiskelua eli sekakieltä jossa virheet sallitaan mutta ei voi. OPPISITTE englantia ja quizas espanol un po

      Ylhäällä on kommentti, missä tarvitsee xxx

      Nämä ovat murrosikäisen tietämättömän päättelyjä, esimerkki

      Kyselyssä ennen matutusta aiheesta yhtenä vastauksena turhaopetuksesta oli
      Turhaa on muslimilahkojen nimet ja määrittelyt

      Nyt sen avulla tajuaa esim. tosihankalansekavaa lähi-Idän politiikka, joka vaikuttaa kaikkeen mm. teidän eläkkeisiinne

      Libanonilaiset ovat eks perttejä uskonnoissa, eräs kertoi minulle, mikä oikeasti - ilman uskontohöpötyksiä - on kristittyjen, sunnien, shiiojen ero ja miksi saddam gaddafi ... oikeasti ovat sunneja, tiedättekö mikä oikeasti näiden ero on?

      • Anonyymi

        Tee aloitus aiheesta, jos järkesi kulkee.
        Tarkista tämän aloituksen aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tee aloitus aiheesta, jos järkesi kulkee.
        Tarkista tämän aloituksen aihe.

        Nämä on näitä työväenluokkalaisten junttien päässä olevia rajoja ja näistä syntyviä tyhjäviestejä ja huomautuksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä on näitä työväenluokkalaisten junttien päässä olevia rajoja ja näistä syntyviä tyhjäviestejä ja huomautuksia

        Juntteja on juuri todistettu olevan siinäkin luokassa, joka itseään ylimaallisen fiksuna pitää.
        Mm. "osuuskaupassa huudellaan toinen toisilleen", kun kukaan ei ymmärrä.
        Aika junttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä on näitä työväenluokkalaisten junttien päässä olevia rajoja ja näistä syntyviä tyhjäviestejä ja huomautuksia

        Siis ei kulje järki ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä on näitä työväenluokkalaisten junttien päässä olevia rajoja ja näistä syntyviä tyhjäviestejä ja huomautuksia

        Taas joku "ylioppinut" halveksuu muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas joku "ylioppinut" halveksuu muita.

        Sukunsa ainut ylioppilas, siinä ylpeilee, kun on aan paprut plakkarissa.


    • Anonyymi

      Kielilaki 6.6.2003/423

      1 §
      Kansalliskielet

      Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

      • Anonyymi

        Kun suomalainen s ja pakkoruotsittaja pk tapaavat
        S puhuu suomea
        Pk saa puhua ruotsia

        He eivät siis kommunikoi yhteisellä
        Yhteistä kansalliskieltä ei ole

        Harjoitustehtävä. Yliopistokurssi pidetään suomeksi ja oppikirja on amerikkalainen

        Pk tulee ja vaatii luentomonisteita ja tai tenttejä ruotsiksi vedoten kielilakiin

        Mikä on tulkinta


    • Anonyymi

      Kansankielien harjoituskurssi jatkuu
      Usan onnenpyörä-kilpailussa South Parkin mukaan (Eric Cartman jne) on kysymys
      People that annoy you
      Ja vastauksessa kirjain X puuttuu enää
      nXggers
      Mikä on X?

      • Anonyymi

        Eipä taida sinusta olla kurssin vetäjäksi
        Vieläkö jaksat innostua South Parkista
        Niin mistä puuttuu X-kirjain
        Riippuu asiayhteydestä

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida sinusta olla kurssin vetäjäksi
        Vieläkö jaksat innostua South Parkista
        Niin mistä puuttuu X-kirjain
        Riippuu asiayhteydestä

        Bessie

        Hyvää ohipuhumista junttipalstan ydintyyli


    • "Det var en gång en krabb på skäret
      inte är det här som jag hade tänkt det.

      Jag kan ej andas ej Oxygen för mig nej
      snart solen stiger och börjar skina brun mig.

      Kvar på skäret blir då handske semiarid
      ingen längre vill ligga nära mig och bli gravid."
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=XYLKZlIge7E

      H.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3401
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1439
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      163
      793
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe